De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Tamiya primer over Motip verf (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=21179)

eyckles 19-09-2012 00:06

Tamiya primer over Motip verf
 
Hallo Iedereen,

Ik ziet met een klein probleempje met de Mclaren MP4/5 van Fujimi. Ik zal bij het begin beginnen van mijn probleem. Ik heb eerst alle onderdelen opgeschuurd en geplamuurd en terug opgeschuurd, na een reinigend badje, heb ik er enkele lagen primer van Tamiya opgezet om nadien er terug eens over te gaan met een fijn schuurpapierke van 2000. Na alles terug gewassen te hebben, heb ik er enkele lagen Motip wit overgezet via de airbrush. Dit ging heel goed. Na enkele dagen alles afgeplakt om het Fluo rood erop te zetten van Motip. Hier ook alles goed gelukt, maar toen ik de randen wou opschuren waar de 2 kleuren samenkomen, kwam ik tot de conclusie dat ik achterkant van de body verkeerd afgeplakt had omdat ik me miskeken had op een foto. Het was namelijk een foto van een MP4/5B en dat is niet hetzelfde. Dus na een nachtje er te hebben over geslapen, had ik besloten om al het rood langs de achterkant van de body er af te schuren. Dit is ondertussen gebeurt, maar, ben op enkele plaatsen door de primer gegaan en terug op het plastiek terecht gekomen. Dus zit ik te denken om de achterkant terug een laagje tamiya primer te geven om er nadien met Motip wit terug over te gaan. Dus is mijn vraag. Kan ik Tamiya primer over Motip verf zetten? Ik heb namelijk geen zin om heel de body te gaan strippen. Alvast bedankt.

Mvg,
Lesley

Loeten 19-09-2012 17:10

Hele goede vraag...

Ik ben de laatste dagen aan het experimenteren gegaan omdat mijn Porsche twee blauwe strepen moet krijgen. Ik wou die ook spuiten en ja Tamiya heeft het correcte blauw. Maar de body is gespoten in Motip / Dupli Color.

Wel Tamiya over Motip is miserie bij mij. Maar het hangt van je Motip af. Ik hab al spuitbussen op acryl en op enamel gehad... En als je die mixt, dan heb je ook miserie.

Als je zeker wil zijn: proefstukjes maken. Heb ik ook gedaan:

Mijn eindlaag was Motip wit

Poging 1/ rechtstreeks Motip blauw erover => reactie want niet beiden acryl / enamel
Poging 2/ rechtstreeks Tamiya blauw erop => reactie in de lak
Poging 3/ eerst aflakken met Gunze vernis en dan Tamiya blauw => hevige reactie in de lak
Poging 4/ eerst aflakken met Dupli Color vernis en dan Tamiya blauw => na twee uur lichte reactie in de lak

Er zit dus niks anders op dan ofwel de body te strippen en alles in Tamiya te zetten ofwel de lijnen in decal te maken...

Maar das dus voor mijn Porsche. Ik zou jou aanraden gewoon te testen...


Grtzzz

VSB 19-09-2012 18:28

Ik volg Loeten om gewoon eens te testen.

Heb al 3 modellen gespoten met tamiya primer, tamiya ts26 en dan een motip kleur erop en dan gunze ( peugeot 306, skoda octavia, BMW compact). Heb al 3 keren niks van reactie gehad . Ik heb het wel altijd getest. Beter een weekje testen
en voorkomen dan alles naar de vaantjes te helpen.

eyckles 19-09-2012 18:45

IK moet er wel bijzeggen dat het geen Dupli color is van Motip, maar de gewone bussen. Ik ga natuurlijk ook eerst een proefstukje spuiten en kijken wat het geeft van resultaat.

Groeten,
Lesley

VSB 19-09-2012 21:45

Ik heb nog nooit met dupli color gewerkt. Ik weet nu ook niet als er verschil is tussen een motip van in de doe het zelf zaak of een motip van in de autohandel waar je telkens 20 soorten kleurverschil hebt van ieder kleur.
Deze bussen zijn ook duurder en ik vind dat ze anders ruiken dan de Motip van in de doe het zelf zaak. Maar zou niet weten wat er anders aan is.

Sennake 19-09-2012 22:18

Ik zou toch de ganse body strippen. Goesting of geen goesting ;)

eyckles 20-09-2012 00:31

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 276516)
Ik zou toch de ganse body strippen. Goesting of geen goesting ;)

Daar zit ik inderdaad aan te denken. Wat kan ik het best gebruiken hiervoor? Toemme, das dan al den derde keer dat ik aan deze body kan starten. Den eerste omzeep geholpen en deze was goed. Alleen verkeerd gespoten. Murphy zeker. Ge hebt me overhaald. Ik ga opnieuw beginnen, maar dan wel op een andere keer. Ik ga een andere kit starten ondertussen.

Groeten,
Lesley

Wet Sellery 24-09-2012 10:48

De ene verf is de andere niet, zelfs binnen hetzelfde merk. Ik heb goede ervaringen met de primer van de Action (hoewel er af en toe een spuitbus tussen zit die gelijk de vuilbak in kan). Deze primer heb ik zowel onder als over de Motip verf gespoten, zonder problemen.

Helaas is het geen exacte wetenschap en zult ge altijd moeten testen welke merken verf met elkaar gaan vechten.

Groeten

Pascal

eyckles 24-09-2012 11:50

Hey Pascal,

Primer van de Action ken ik niet. De body staat ondertussen in de remolie, dus kan ik terug verder met de combinatie tamiya primer/motip verf.

Groeten,
Lesley


All times are GMT +2. The time now is 12:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.