De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Hoe SOL resten verwijderen? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19573)

MFahrer 08-03-2010 19:21

Hoe SOL resten verwijderen?
 
De vraag is vrij duidelijk hé heren. Ik ben bezig aan een Seikel Porsche 996 GT3 RSR en ik had daar vrij veel sol voor nodig. Natuulijk zijn de solresten gedroogd op zowel de decals als op de laklaag...

Met gewoon water kan ik ze niet vewijderen. Kan één van jullie me zeggen hoe ik ze best verwijder zonder de decals of de lak te beschadigen?

De lak van de body is standaard van AutoArt, die kan al vernist zijn, maar dat weet ik niet.


Alvast bedankt voor een snel antwoord.


Mvg


Gunther

Doc 08-03-2010 19:29

Normaal zou je sol moeten kunnen verwijderen met een zeepsopje. Althans, dat werkt bij mij in ieder geval goed.

MFahrer 09-03-2010 20:19

Ok,

Ik probeer eens met een beetje dreft en maak ik er een sopje van.

Ik laat jullie de uitkomst weten...

G.

MFahrer 09-03-2010 20:53

Wel, euh... kheb es kort geprobeerd...

De decals dreigen los te komen, maar de plekken verdwijnen niet echt...

Iemand nog tips?

G.

Guido 09-03-2010 21:11

Tamiya Compound. De blauwe. ;)

TvD 09-03-2010 21:14

Probeer het eens met tamiya polishing compound, de "finish" variant. Gewoon voorzichtig met een schoon vod.

Nismo 09-03-2010 22:33

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 256677)
Probeer het eens met tamiya polishing compound, de "finish" variant. Gewoon voorzichtig met een schoon vod.

Of Tamiya-wax.

Fanza 07-07-2011 19:59

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 256677)
Probeer het eens met tamiya polishing compound, de "finish" variant. Gewoon voorzichtig met een schoon vod.

Ik heb mij zo'n tube aangeschaaft en ga dit eens uitproberen op mijn model waaraan ik bezig ben.
Toch enkele vraagjes alvorens ik ermee van start ga.
Helemaal op het einde van de gebruikersaanwijzing staat dit :
"After polishing and drying, wash the remaining polishing cream away with water"
Is er dan geen gevaar dat de decals terug los komen?

Tweede vraagje: kan je dit product ook gebruiken om je model op te blinken nadat je de decals gesealt hebt met vernis?

TvD 07-07-2011 20:29

Quote:

Originally Posted by Fanza (Post 269414)
Ik heb mij zo'n tube aangeschaaft en ga dit eens uitproberen op mijn model waaraan ik bezig ben.
Toch enkele vraagjes alvorens ik ermee van start ga.
Helemaal op het einde van de gebruikersaanwijzing staat dit :
"After polishing and drying, wash the remaining polishing cream away with water"
Is er dan geen gevaar dat de decals terug los komen?

Als het goed is zijn de decals door de SOL al vast"gesmolten" en zullen ze dus niet zomaar meer loskomen. Maar je zal voorzichtig moeten boenen zogezegd, dus een heel klein beetje op een vod en dan niet te hard drukken (het blijft tenslotte schuurmiddel in een tube!). Ik behandel zelf alleen die delen waar ook daadwerkelijk SOL-resten zitten, de rest laat ik ongemoeid. Als je de mogelijkheid hebt zou je het eens wat decals op een oude body moeten zetten en dan zelf proberen hoe ver je kan gaan.

Quote:

Originally Posted by Fanza (Post 269414)
Tweede vraagje: kan je dit product ook gebruiken om je model op te blinken nadat je de decals gesealt hebt met vernis?

Sterker nog, daar is het eigenlijk voor bedoeld ;)

Fanza 07-07-2011 20:45

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 269419)
Als je de mogelijkheid hebt zou je het eens wat decals op een oude body moeten zetten en dan zelf proberen hoe ver je kan gaan.

kzal wel ergens nog een afdankerje liggen hebben die als proefmodel kan dienen.
Thx Tim voor de tips!

eyckles 07-07-2011 21:29

Hallo,

Ik gebruik altijd warm(niet te warm) water met een beetje dreft. Ik doe dit altijd met een microvezel doek. Werkt perfect en de decals komen niet los. Je kan ook tamiya Wax gebruiken, maar enkel als je gaat aflakken met een acryl vernis zoals gunze topcoat Uit de spuitbus of tamiya x22 via de airbrush. Hopelijk weet je hier iets meer mee.

Lesley

Mech@niC 09-07-2011 07:56

Ik verwijder de Sol resten bijna meteen nadat de decals "vastgesmolten" zijn, dat voorkomt i.d.d. een hoop ellende.


All times are GMT +2. The time now is 08:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.