De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Porsche 917K Gulf - Le Mans 1970 - Siffert/Redman - Fujimi - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20284)

TvD 26-01-2011 20:51

Porsche 917K Gulf - Le Mans 1970 - Siffert/Redman - Fujimi - 1/24
 
4 Attachment(s)
Zoals beloofd (in de 917 bouw van Guy) de bouw van mijn 917K. Eerst even een beetje historie over deze wagen. Het gaat hier om de wagen waarmee Jo Siffert en Brian Redman (#20) aan de start van de 24 uren van Le Mans in 1970 stonden. Uitgevoerd in de wereldberoemde "Gulf"-kleuren startten ze als 3e. Helaas moesten ze net na half koers opgeven met motorproblemen. Helaas voor het Gulf-team zouden de andere 2 wagens de finish ook niet halen. De overall overwinning ging naar de 917K van Richard Attwood en Hans Hermann. De "K" in de naam geeft aan dat het hier om de korte variant ging (K = Kurzheck). Zo is er ook een 917LH wat dan staat voor "Langheck"; deze werd overigens 2e in deze race.

De wagen die ik ga bouwen is ooit begonnen als chassis nummer 17, maar werd door het team omgenummerd naar nummer 4 (nadat de originele 4 gecrashed was in Brands Hatch). Om het gemakkelijk te maken werd de originele 4 later nummer 17 (snappen jullie 'm nog? ;)).

In 1971 werd de film "Le Mans" opgenomen met in de hoofdrol Steve McQueen als Michael Delaney. Een piloot in een Gulf Porsche 917K met nummer 20. Niet geheel toevallig omdat een groot deel van de film al tijdens de 24h van 1970 was opgenomen. Op de wagen staan dan ook geen namen van coureurs (met de film in het achterhoofd lijkt het).

Maar genoeg gezeverd over de historie van dez wagen. De kit is er een uit de 917 rij van Fujimi (zie 1e foto). Ik heb er geen review van gemaakt omdat Dominique een van de andere hier al behandeld heeft. Het enige verschil is de motorkap en de decals. Daarnaast heb ik een PE-setje van Renaissance erbij genomen (2e foto). Eventueel had ik nog een volledige motor erbij kunnen kopen, maar daar ik de wagen in gesloten vorm wil tonen is dat wat mij betreft niet nodig.

De 3e en 4e foto tonen enkele dry-fit's. Veel verder dan delen losmaken van de sprue, schuren, licht uitkrassen van panellines en testen of alles netjes past ben ik nog niet gekomen. Het enige dat ik al wel heb gedaan is op de laatste foto met een rode pijl aangegeven; het gat waar voor de Daytona-versie een raam hoort heb ik al voorzien van het "dichte" onderdeel. De naden zullen hiervan nog weggeplamuurd worden.

#1 de doos
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296065991

#2 de PE-set van Renaissance
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296065991

#3 testfit van interieur
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296065991

#4 testfit van body en chassis
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1296065991

vinnie 26-01-2011 22:29

Mooi machine en eens wat anders dan een rallywagen Tim.
Mijn aandacht heb je bij deze ;)

Nismo 26-01-2011 23:01

Persoonlijk vind ik deze uitvoering ook de mooiste onder de 917-en.
Ik ben benieuwd.;)

Dominique 27-01-2011 00:08

< jankmodus>
Dit is een complot!
Jullie proberen mij gewoon onder druk te zetten om de mijne ook te beginnen.
Ik protesteer! De Honda is nog niet, de Ford is nog niet af, de Citroen is nog niet af. Een beetje menselijkheid aub.
< / jankmodus>

Maak er wat moois van. De motor in after-market waarvan sprake kan je bekijken onder deze link.
De uitbreidingsset met extra gedetailleerde remmen heb ik ook. Kijk hier maar eens.

eyckles 27-01-2011 01:28

Deze ga ik zeker volgen. Zeer mooie kit. Heb ze ook nog in mijn to do pile liggen.

Lesley

Doc 27-01-2011 07:07

Oke, nu ga ik er dus echt eentje in huis halen.:D

vanni 27-01-2011 22:34

Voor mij met straten voorsprong de mooiste racewagen ooit gemaakt!!
Mijn aandacht heb je. Ik heb zelf nog een witte Martini-versie liggen.
En mocht je nog iets van docu willen: ik heb een 400blz tellend boek over de 917. 't Is maar dat je 't weet.

Sennake 28-01-2011 00:10

Quote:

Originally Posted by vanni (Post 265461)
Voor mij met straten voorsprong de mooiste racewagen ooit gemaakt!!
Mijn aandacht heb je. Ik heb zelf nog een witte Martini-versie liggen.
En mocht je nog iets van docu willen: ik heb een 400blz tellend boek over de 917. 't Is maar dat je 't weet.

Aha. En staat daar toevallig een foto in waarop je kan zien welke kleur de kuipzetels van die witte Martini-versie hebben? (zie mijn eigen thread over deze Porsche 917...)

TvD 28-01-2011 09:57

Quote:

Originally Posted by vanni (Post 265461)
En mocht je nog iets van docu willen: ik heb een 400blz tellend boek over de 917. 't Is maar dat je 't weet.

Welk boek is dat als ik mag vragen? En bevat het veel foto's uit die tijd zelf?

Sennake 28-01-2011 10:31

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 265407)
In 1971 werd de film "Le Mans" opgenomen met in de hoofdrol Steve McQueen als Michael Delaney.

De film kwam uit in 1971, maar volgens mij werd hij opgenomen in 1970 hoor ;)

Nadat de 'echte' 24 uur achter de rug waren is het filmteam van McQueen een aantal weken/maanden ter plaatse gebleven, samen met een groot aantal echte coureurs die de wagens bestuurden. Het verhaal gaat trouwens dat Jacques Swaters van Ecurie Francorchamps de leiding kreeg over de armada Ferrari's 512, omdat Enzo geen interesse meer had in de film eens hij het scenario bekeken had en daarbij vaststelde dat Porsche de film-24 uur zou winnen. Daarom liet het fabrieksteam de Ferrari's na de race achter, onder de hoede van Swaters. Een ander verhaal vertelt dat David Piper, die een scene moest spelen waarin hij de zware crash krijgt met een Porsche, hierbij een been verloor. Tenslotte is er ook nog het verhaal van Bernard de Drijver, die formeel bevestigt dat Steve McQueen zelf een aantal ronden achter het stuur van een Porsche 917 gereden heeft alhoewel dit door zijn verzekering absoluut verboden werd. Hij heeft dit dan ook 'in het zwart' gedaan, zodat niemand het te weten kwam. Maar omdat de Drijver blijkbaar in de pits zat, net naast die van McQueen, heeft hij zelf gezien dat Steve een aantal ronden meegereden heeft...

TvD 28-01-2011 10:34

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 265470)
De film kwam uit in 1971, maar volgens mij werd hij opgenomen in 1970 hoor ;)

Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde inderdaad dat de film uit kwam in 1971, de opnames werden al eerder gemaakt.

Bart.Vandecavey 28-01-2011 11:58

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 265470)
De film kwam uit in 1971, maar volgens mij werd hij opgenomen in 1970 hoor ;)

Nadat de 'echte' 24 uur achter de rug waren is het filmteam van McQueen een aantal weken/maanden ter plaatse gebleven, samen met een groot aantal echte coureurs die de wagens bestuurden. Het verhaal gaat trouwens dat Jacques Swaters van Ecurie Francorchamps de leiding kreeg over de armada Ferrari's 512, omdat Enzo geen interesse meer had in de film eens hij het scenario bekeken had en daarbij vaststelde dat Porsche de film-24 uur zou winnen. Daarom liet het fabrieksteam de Ferrari's na de race achter, onder de hoede van Swaters. Een ander verhaal vertelt dat David Piper, die een scene moest spelen waarin hij de zware crash krijgt met een Porsche, hierbij een been verloor. Tenslotte is er ook nog het verhaal van Bernard de Drijver, die formeel bevestigt dat Steve McQueen zelf een aantal ronden achter het stuur van een Porsche 917 gereden heeft alhoewel dit door zijn verzekering absoluut verboden werd. Hij heeft dit dan ook 'in het zwart' gedaan, zodat niemand het te weten kwam. Maar omdat de Drijver blijkbaar in de pits zat, net naast die van McQueen, heeft hij zelf gezien dat Steve een aantal ronden meegereden heeft...

Jan Lammers speelt ook mee in de film, als stuntpiloot...

vanni 28-01-2011 22:40

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 265468)
Welk boek is dat als ik mag vragen? En bevat het veel foto's uit die tijd zelf?

Het is deze knaap van 496blz & 900 foto's:
écht de complete geschiedenis van de 917.

http://www.rallyandracing.com/out/1/...063_pic1_1.jpg

Sennake: Helaas geen enkele foto waarop de zetel vd witte Martini 917 te zien is. Wel heb ik er één vd grijze Martini tijdens de Spa 1000km 1971, en daar had de wagen een rode zetel, idem voor de Gulf-versies.

eyckles 29-01-2011 19:19

Aan mijn foto te zien van het Porsche Museum is de zetel zwart of het kan ook zwarte stof zijn.

Lesley

TvD 29-01-2011 20:48

Quote:

Originally Posted by eyckles (Post 265505)
Aan mijn foto te zien van het Porsche Museum is de zetel zwart of het kan ook zwarte stof zijn.

Dat zie ik ook op mijn foto. Maar, dat wil niet zeggen dat de zetel ook zwart was in 1970! Als je een model natuurgetrouw wil namaken, dan kan je beter uit gaan van foto's van toen. Bij restauraties wil men nogal eens zaken anders doen dan op het origineel;) Ik heb meerdere foto's van de Gulf 917K uit die periode ('70/'71) waarop duidelijk te zien is dat de zetel rood is. Conclusie: ik zal nog wat extra moeten zoeken om zekerheid te krijgen over de kleur van de zetel....


All times are GMT +2. The time now is 13:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.