De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2005 GP Spanje (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10583)

FIRE 08-05-2005 18:03

Quote:

Originally Posted by Mark
Ferme uitspraken van Olav Mol, commentator op SBS6, over de terugval van Ferrari. Ferrari had hetzelfde creatieve tankje als BAR in de afgelopen wedstrijden. De reden, volgens hem, dat Schumacher zo ver terug op de grid stond. Ligt het aan mij of is die kerel debiel geworden? Je gaat toch niet geruchten en roddels als commentaar geven. Het was mijn eerste GP van dit jaar die ik op TV zag.............en waarschijnlijk ook de laatste van dit jaar ;)

Ken je dit topic op het www.formule1.nl forum nog niet? :D

Olav Mol is inderdaad afgezakt naar een zeer bedenkelijk niveau. Om nog niet te spreken over die tandarts. :rolleyes: In de jaren '90 vond ik Olav Mol goed. Toen was hij de enthousiaste commentator en Allard Kalf pitreporter met verstand van zaken. Tegenwoordig komt Mol niet veel verder dan scheldwoorden en pitstopstrategien die niet blijken te kloppen. En als die tandarts een coureur aan het interviewen is dan schaam je je dat hij Nederlander is.

Yannick R 08-05-2005 18:26

Quote:

Originally Posted by Finish
-Webber: hij had kritiek op het kleurloze rijden van Heidfeld, maar Mark kijkt beter eens naar z'n eigen kunnen. Het kan natuurlijk ook de williams zijn, maar die tweede startpositie toonde toch min of meer aan dat de wagen potentieel heeft. Bovendien maakte hij toch wel een heel vreemde beweging toen Fisico hem passeerde.

Vind ik ook, Webber begint meer en meer onsportief te worden als hij ingehaald wordt. Als je ingehaald wordt moet je ermee kunnen leven. Zelfs de besten doen het (Schumi liet Monty mooi passeren).
Zeker dat je zag dat Fisico veeel sneller was en Webber absoluut zich niet kon weren.
Ik krijg de indruk dat Webber een agressief 'manneken' is.
Khad nochtans veel verwacht van hem dit seizoen :(

gwyllion 08-05-2005 20:00

Quote:

Originally Posted by Finish
FLOP:

-Villeneuve: Vond zijn startgridpositie niet terug en modderde wat aan tot hij opgaf. Was als Jordan- of Minardicoureur al lang uit zijn taak verheven. Jacques is ingedut in zijn BAR-periode, en uiteindelijk is hij in een coma geraakt die hem niks meer oplevert. Boeken toe, Villeneuve.

Dat "aanmodderen" had 2 redenen: hij was onderweg met benzine en zijn motor lekte water en begaf het uiteindelijk.

Mensen vergeten tamelijk snel: 2 weken geleden werd Villeneuve nog 4de :rolleyes:

airco 08-05-2005 23:19

Quote:

Originally Posted by Sennake
Of de Ferrari-strategie echt om vingers en duimen af te likken was blijkt pas op het moment dat het overduidelijk is dat ze hun banden niet goed "beheerd" hebben : toch niet zo'n geniale strategie dus.

Dit is beetje vergezocht he ...


Gedurende de hele race waren er geen tekenen dat Schumacher de banden extreem zwaar op de proef stelde .....
- Geen zware lock-ups
- Geen noemenswaardige wheelspin
- ....

Als je verder naar de commentaar kijkt van Hisao Suganuma, Technical Manager Bridgestone
Quote:

...... What we can say, however, is that the wear on Michael’s rear tyres was within acceptable boundaries.”
Conclusie van het verhaal ... Het ligt niet aan overdreven slijtage ..

waaraan dan wel ...

- Band niet geschikt voor dat circuit
- Fabricage-fout
-...

Toch allemaal wel factoren waar je als bandenleverancier serieus in de fout loopt zele

---------------------

Nuja ... tis grotendeels zoals gezegd ..
Het slagen of mislukken van Ferrari dit seizoen zal vooral van Bridgestone afhangen ... Met de auto lijkt nu alles wel in orde ... Aan Bridgestone om orde op zaken te stellen

Finish 09-05-2005 00:07

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Dat "aanmodderen" had 2 redenen: hij was onderweg met benzine en zijn motor lekte water en begaf het uiteindelijk.

Mensen vergeten tamelijk snel: 2 weken geleden werd Villeneuve nog 4de :rolleyes:

Dankzij het uitvallen van talloze andere coureurs kon hij mee opschuiven met de toen fortuinlijke Schumacher. Bovendien werd hij in feite 'pas' 5de, Button meegerekend. Met enige objectiviteit kan je toch in feite zeggen dat Villeneuve zijn tijd gehad heeft en weinig tot niks meer laat zien. Als er eens een opflakkering komt als Imola, is de volgende race die vlam al weer uitgedoofd tot een soort gemakzucht.
En Villeneuve kan dan wel pech gehad hebben -heel goed mogelijk, ik lees dat hij een tijd vastzat achter enkele wagens, maar zelf hield hij ook een hele tijd de snellere Heidfeld op-, maar de belangrijkste noties zijn hier de twee kwalificaties, waarin hij zijn kunnen toch zou moeten tonen. Dat doet hij dus lekker niet. Zoals ik al zei: ingeslapen ! (de beste stuurlui staan idd aan de wal, maar hej, ik zal nooit coureur worden en wees maar zeker dat ik trager ben dan Jacques ! :D Maar Jacques is zelf voortdurend trager dan Massa...Daarom dan ook: boeken toe.) Bovendien is er niks duidelijkers als de onderlinge strijd tussen teamgenoten, als het wijst op talent. De wagen die een coureur onder z'n derričre krijgt speelt praktisch voor 70% de belangrijkste rol, die overige 30% is volgens mij voor de rekening van de coureur. Villeneuve had nauwelijks de bovenhand op andere, minder ervaren, jongere coureurs, zowel in z'n BAR-jaren, z'n Renault-uitstapje en deze keer Sauber. Natuurlijk speelt het een rol dat Massa het team beter kent en quasi opgegroeid is met Ferrari-motoren. Maar het zich aanpassen en leren kennen van de wagen is niet eenvoudig; grote coureurs onderscheiden zich hierin van kleinere coureurs. Villeneuve heeft tijd gehad. Villeneuve heeft krediet gekregen, voornamelijk omwille van z'n legendarische wereldtitel (Niet Gilles, maar Jacques wordt WK), z'n losse, casual karakter en z'n krasse uitspraken.
Als hij Sauber als opstapteam zag voor zijn comeback bij een topteam in 2006, heeft hij het in ieder geval goed mis gehad. Misschien is DTM nog iets voor hem. Maar laat die Sauber nu maar over aan een nieuw aanstormend talent.

Ook nog een kleine opmerking bij airco: 'met de wagen lijkt alles in orde': ik vrees van niet. De F2005 van Barrichello is namelijk een regelrechte nachtmerrie: de jarenlange traditie bij Ferrari wordt bij deze wel voortgezet: als er iets kapotgaat, is het altijd bij Rubens ! :)

Finish 09-05-2005 01:24

Louter statistische gegevens van Villeneuves jaar tot nu toe, in een mix met Villeneuves commentaar van de Sauber-site, en wat pittige opmerkingen door -voor mij dé site die het altijd bij het rechte eind heeft- f1rejects.com.

Australië:

Kwalificatie 1:

4. J. Villeneuve Sauber 1:36.984 (Droog weer)
19 F. Massa Sauber geen tijd (Regenweer!)

Kwalificatie 2:

4. J. Villeneuve Sauber 3:06.846 (Droog weer)
19 F. Massa Sauber geen tijd (Regenweer!)

Race:

13 J. Villeneuve Sauber + 1 ronde(n)
10 F. Massa Sauber + 1:04.393

Fastest Laps:

Felipe Massa : 1:26.893
Jacques Villeneuve: 1:27.745

f1rejects: But Saubers contrasting fortunes were reversed on Sunday afternoon, Jacques dropping to 13th through nothing but slow pace and a tricky car, and Massa shooting up to 10th, only a second behind Trulli.

Jacques Villeneuve: "That was a very disappointing race. We were a lot slower than I thought we would be. The car was very difficult to drive and I couldn’t get any grip at the start. That’s it."

Maleisië:

Kwalificatie 1

16 J. Villeneuve Sauber 1:34.887
13 F. Massa Sauber 1:34.151

Jacques Villeneuve: "A very disappointing qualifying, after the progress we made this morning. The car was going a lot better for me then than at the previous races, but I picked up a lot of understeer on my qualifying lap and couldn’t complete it without going wide in the last corner. Like I said, very disappointing."

Kwalificatie 2

16 J. Villeneuve Sauber 3:12.995
14 F. Massa Sauber 3:11.884

Race:

17 J. Villeneuve Sauber + 30 ronde(n)
10 F. Massa Sauber + 1 ronde(n)

Fastest Laps:

Felipe Massa: 1:37.212
Jacques Villeneuve: 1:38.058

f1rejects:
The Canadian was outshone again by Felipe Massa, though truth be told neither Sauber was competitive here, and they were the lowest Michelin team. But Jacques was the one who made the glaring error, losing it under braking and spinning off. He just doesn't seem to have the killer instinct any more, nor is he the kind of driver Sauber need, given the relative position of the C24. They need a young, enthusiastic, but technical driver as well to really develop the car, and Davidson would be a perfect man for the job.

Bahrein:

Kwalificatie 1

16 J. Villeneuve Sauber 1:32.318
10 F. Massa Sauber 1:30.933

Kwalificatie 2

16 J. Villeneuve Sauber 3:07.983
12 F. Massa Sauber 3:05.202

Race

7 F. Massa Sauber + 1 ronde(n)
11 J. Villeneuve Sauber + 3 ronde(n)

Fastest Laps:

Felipe Massa 1:33.326
Jacques Villeneuve 1:33.458

f1rejects:
Once again Jacques Villeneuve was nowhere to be seen on the radar, and in recent days relations with the team have been further strained over a testing incident in which Sauber reduced his running and gave Massa an extra day.
Peter Sauber is a man who generally keeps things fairly close to his chest, but even he has come out and admitted that things with Jacques are not working out as either side had hoped. How much grace Villeneuve has got left within the team is unclear, but unless his performances improve, or unless he can so much as match Massa in what is admittedly a bit of a mercurial car at present, the clock continues to tick. It is an unpleasant sight, that of a former champion struggling to hang on in the sport.

San Marino

Kwalificatie 1

13 J. Villeneuve Sauber 1:20.999
7 F. Massa Sauber 1:20.593

Jacques Villeneuve: I made a small mistake which cost me a couple of tenths, and the way that things were this afternoon that cost me a couple of positions, but overall it was a much better day."

Kwalificatie 2

12 J. Villeneuve Sauber 2:46.259
8 F. Massa Sauber 2:44.930

Race

4 (6) J. Villeneuve Sauber + 1:04.442
10 (13) F. Massa Sauber + 1 ronde(n)

Fastest Laps:

Felipe Massa Sauber-Petronas 1:23.602
Jacques Villeneuve 1:24.017

f1rejects:
Eventually Jacques Villeneuve picked up the pieces with a welcome 6th place, even if in truth he was still behind Massa's pace.

Spanje

Kwalificatie 1

14 J. Villeneuve Sauber 1:16.794
11 F. Massa Sauber 1:15.863

Jacques Villeneuve: "The balance of the car was not too bad this afternoon, so really I expected to be faster. Sometimes this season it’s been a problem for me getting the best out of the tyres over a single lap, but the gap was quite big today. The car felt okay but that grip situation seemed to be a little bit extreme here, so I’m mystified."

Kwalificatie 2

12 J. Villeneuve Sauber 2:36.480
10 F. Massa Sauber 2:34.224

Race

14 J. Villeneuve Sauber + 15 ronde(n)
11 F. Massa Sauber + 3 ronde(n)

Fastest Laps:

Felipe Massa Sauber-Petronas 1:16.802
Jacques Villeneuve 1:17.585


Kwalificatie: Massa-Villeneuve: 4-1
Race: Massa-Villeneuve: 4-1
Fastest Laps: Massa-Villeneuve: 5-0

Sennake 09-05-2005 07:03

Quote:

Originally Posted by airco
Dit is beetje vergezocht he ...

Ik beweer niet dat ik al op voorhand wist dat deze strategie niet de juiste was eh, ik zit ook maar gewoon naar TV te kijken, maar als je het resultaat bekijkt kan je niet anders dan vaststellen dat er te "royaal" omgesprongen is met de banden. 1 lekke band omwille van overmatige slijtage kan nog een ongelukje zijn, 2 op 2 ronden van elkaar is en blijft slecht beheer van het rubber...

Nogal eenzijdig trouwens om nu het minder goed gaat, alle schuld op de rug van Bridgestone te schuiven. Overmatige slijtage kan ook liggen aan een minder goed uitgebalanceerd chassis. Het uiteindelijk resultaat zal je natuurlijk altijd pas aan de slijtage van de banden zien, en dan wordt de "zwarte piet" nogal rap naar de bandenfabrikant geschoven. Toen alles perfect liep bij Ferrari werd ook niet gezegd dat het vooral aan de goede banden lag en in mindere mate aan een goede wagen of zelfs piloot.

Let wel, ik heb de wijsheid niet in pacht, maar of het enkel en alleen de banden zijn die voor 100% verantwoordelijk zijn voor de ronduit slechte resultaten van Ferrari durf ik toch te betwijfelen.

airco 09-05-2005 10:13

wel dat is hem net het punt .. Het ligt niet aan de slijtage (lees uitspraken van Bridgestone zelf ...)

gwyllion 09-05-2005 10:14

Toch zagen de Bridgestones van Schumacher er niet extreem versleten uit op het loopvlak. Een aantal Michelins leken echter na de race meer op slicks.

airco 09-05-2005 10:36

Quote:

Originally Posted by Finish
Ook nog een kleine opmerking bij airco: 'met de wagen lijkt alles in orde': ik vrees van niet. De F2005 van Barrichello is namelijk een regelrechte nachtmerrie: de jarenlange traditie bij Ferrari wordt bij deze wel voortgezet: als er iets kapotgaat, is het altijd bij Rubens ! :)


klopt wel
Toch denk ik dat de grootste issues (waardoor ze gedwongen worden tot opgave) er stilaan uit geraken .... Natuurlijk zullen er altijd probleempjes blijven ... Maar daar zijn ze bij McLaren of Renault ook nog niet van gespaard gebleven he

Bovendien zit het met de snelheid wel dik in orde ...

1 6 Giancarlo Fisichella Renault 66 1:15.641
2 1 Michael Schumacher Ferrari 31 1:15.648
3 10 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 55 1:15.771
4 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 41 1:15.977
5 5 Fernando Alonso Renault 59 1:16.098
6 17 Ralf Schumacher Toyota 63 1:16.469
7 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 60 1:16.519
8 16 Jarno Trulli Toyota 63 1:16.614
9 7 Mark Webber Williams-BMW 62 1:16.761
10 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 51 1:16.802

Er zal heus nog verder ontwikkelwerk mogelijk (en nodig) zijn aan de F2005 ... Toch voorzie ik daar in het vervolg van het seizoen niet meer al teveel problemen mee...

Sennake 09-05-2005 10:37

Quote:

Originally Posted by airco
wel dat is hem net het punt .. Het ligt niet aan de slijtage (lees uitspraken van Bridgestone zelf ...)

Dat Bridgestone verklaart dat het niet aan slijtage ligt, daar twijfel ik niet aan. Hoe zou je zelf zijn. Maar of dat dat ook zo is, daar twijfel ik wél aan.

Finish 09-05-2005 11:20

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Toch zagen de Bridgestones van Schumacher er niet extreem versleten uit op het loopvlak. Een aantal Michelins leken echter na de race meer op slicks.

Loopvlak lijkt idd niet echt aangetast: De band in onderstaande screenshot ging al een 30tal ronden mee, en de groeven zijn nog duidelijk zichtbaar. De buitenkant van de band heeft het daarentegen gewoon begeven.

http://users.skynet.be/bk284908/band.jpg

kijk daarentegen eens naar de ontploffende Michelin van Massa :eek:

http://images.f1racing.net/large/44285.jpg

Bridgestone heeft het over brokstukken op het circuit als oorzaak voor Schumachers bandenprobleem. Daar heb ik zo m'n pro's en contra's bij:
1) Zowel linkervoorband als linkerachterband gaven op zelfde wijze de geest. Het aantal linkse en rechtse bochten lijkt mij evenredig verdeeld in Barcelona, een extra druk op de linkse banden zou mss aan de onhandelbare wagen te wijten zijn. Wat me wel opvalt, is dat ik op f1racing.nl meerdere foto's terugvind van wagens waarvan de linkerbanden duidelijk versleten zijn, en de rechterbanden nog intact:

http://images.f1racing.net/large/44298.jpg
http://images.f1racing.net/large/44279.jpg
http://images.f1racing.net/large/44281.jpg

De linkerbanden kregen het dus duidelijk harder te verduren.

2) Het feit dat het enkel de linkerbanden zijn, kan de theorie bevestigen dat Schumacher over enkele brokstukken reed en de handel het niet meer uithield. Maar ik heb deze race geen crashes gezien, enkel een vreemde voorvleugelverganging voor Fisichella. Brokstukken van andere raceklassen horen toch van de baan gehaald te zijn...
3) Meest logische conclusie is dan ook het simpelweg falen van de Bridgestone-band. Maar eerlijk gezegd, als je die foto van Massas banden ziet, dan mag Michelin toch ook nog wat oppassen.

@ airco:

Ik bedoelde 'met de wagen van Barrichello is duidelijk nog niet alles in orde'. Die van Schumacher rijdt duidelijk wel mee.

Guido 09-05-2005 11:28

Quote:

Originally Posted by airco
...

Er zal heus nog verder ontwikkelwerk mogelijk (en nodig) zijn aan de F2005 ... Toch voorzie ik daar in het vervolg van het seizoen niet meer al teveel problemen mee...

Bij de eerste 2 races wees ik op het slechte ontwerp van de voorkant. Maar dat was toen niet waar en bij het begin van het seizoen kon je dat nog niet zeggen, luidde het toen. Welnu, op de F2005 ziet de voorkant er nog altijd even geknutseld en niet geďntegreerd uit. Ze gaan heel het seizoen blijven knoeien en sukkelen. Zullen wel eens een GP'tje winnen hier en daar, maar daar zal het bij blijven.

McLaren heeft er 2 seizoenen over gedaan om de auto te bouwen die goed was/is voor de banden. Ze hebben iets fundamenteels over het hoofd gezien, denk ik.

Maar goed, wie ben ik? We zullen wel zien hoe het loopt. ;)

Guido 09-05-2005 11:35

Quote:

Originally Posted by Finish
...

3) Meest logische conclusie is dan ook het simpelweg falen van de Bridgestone-band. Maar eerlijk gezegd, als je die foto van Massas banden ziet, dan mag Michelin toch ook nog wat oppassen.

Het falen kan, en is volgens mij, een gevolg zijn van iets anders. Dat de Michelins op Massas auto er ook bijna doorzitten, illustreert dat toch. Ik kan en wil best geloven dat Schum over iets gereden is, maar als de zijkant aan flarden gaat, kan dat ook het gevolg zijn van extra belastingen die erop de band zitten. Niet alleen het loopvlak, maar ook de zijkanten van de karkas bepalen mee de stevigheid. En als het idd zo is dat de Bridgestones nu begeven, dan heb je gelijk.

Ik denk dat de auto dit jaar veel brutaler is met het rubber dan vroeger en dat ze nog niet de juiste structuur in de karkas gevonden hebben om het een hele race uit te zingen.

Het zal altijd 2-ledig blijven.

Finish 09-05-2005 11:36

Schumacher ligt in ieder geval momenteel 34 punten achter op Alonso. Eeuwige optimisten zullen 'alles kan nog' zeggen. Alonso moet maar een keertje uitvallen wanneer Schumacher wint en de tifosi supporteren Ferrari terug naar de top.

Maar dat zal zeker niet makkelijk gaan. In Monaco gaan zowel Michael als Rubens het nadeel hebben de eerste kwalificatie als respectievelijk 4des en 10des aan te vatten. Iedereen weet dan dat de pole al ver buiten het bereik zal liggen. Inhalen op Monaco is een living hell (vraag maar aan Bernoldi en Coulthard :D ), dus de startpositie is énorm belangrijk. Enkel een pitstopstrategie en een dijk van een wagen kunnen Schumacher of Barrichello de zege opleveren. Maar hou ook nog even rekening met McLaren, Renault en Williams !


All times are GMT +2. The time now is 06:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.