De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Technisch hoekje (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   hoe inlaatdecibels onderdrukken ??? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8071)

GM RACING 14-05-2004 15:39

hoe inlaatdecibels onderdrukken ???
 
we zitten met een groot probleem, we krijgen ons inlaatsysteem niet gedempt volgen Zolderse normen in de Tc. (95 db)
We zitten juist aan het randje waarbij éénmaal misschakelen al een zwarte vlag opbrengt.... zo is het natuurlijk niet plezant racen meer.
Voor de 2 de race hebben we zodanig veel mousse aangebracht dat de motor verstikte in z'n eigen warmte en luchttekort had, de wagen was 4 seconden trager en klom futloos in z'n toeren.
Dus m'n vraag: is er iemand op het forum met echte"kennis van zaken" welke ons zou kunnen helpen ? ( dus kom niet af met knaldempertje bijsteken of extra glaswol of dergelijke, de uitlaatzijde is ok., het is de inlaat 100% zeker weten en deze moet gedempt zonder luchtdebiet af te snijden.
We zitten met vlinderkleppen en carbon airbox op 2l. Renault Megane.
WIE KAN ONS ERBIJ HELPEN DIT PROBLEEM OP TE LOSSEN ?
Doei
Luc
GM RACING :confused:

A.J. 14-05-2004 15:57

Re: hoe inlaatdecibels onderdrukken ???
 
Quote:

Originally posted by GM RACING
We zitten met vlinderkleppen en carbon airbox op 2l. Renault Megane.
WIE KAN ONS ERBIJ HELPEN DIT PROBLEEM OP TE LOSSEN ?
Doei
Luc
GM RACING :confused:


daar zit nu net het probleem. Steek opnieuw een normale luchtinlaat en alles is terug OK.
Wordt dit trouwens niet vastgelegd via het reglement?

Johan & Carina 14-05-2004 16:58

Een kennis van me reed met een clio in het dutch supercar en had de binnenzijde van de motorkap bekleed met een isolerende deken ,dit nam genoeg inlaat lawaai weg om gewoon te kunnen rijden

GM RACING 14-05-2004 16:58

Beste Aj,
Het reglement laat de inlaatkeuze vrij (met luchtfilter uiteraard) doch is het wel aangemoedigd om origineel te gaan.(gemakshalve denk ik )
Ik heb de keuring ondergaan in deze configuratie en reeds de 2 vorige jaren ook van onze deelname.
Het mooie in autosport is ook het kunnen evolueren in technische verbeteringen, wie blijft staan boert gewoon achteruit......tenzij je reeds een topwagen hebt welke bulkt van vermogen, dan zou ik ook zeggen "afblijven jongens!" helaas is het slechts een voorbijgestreefde Megane met ongeveer 175 pk in z'n cupversie en met originele inlaat.
Daarmee is m'n probleem niet opgelost,hé....., dus enkel antwoorden zou ik zeggen op deze threath wanneer je daadwerkelijk oplossingen kunt bieden, indien niet:
"silence please" :)
Doei
Luc
GM RACING

GM RACING 14-05-2004 17:42

Johan & Carina,
Dank voor tip ...maar dit is reeds aangbracht op onderzijde motorkap, er is zelfs een geluiddempende plaat met mousse welke de airbox extra afschermt .Ook de luchtdarm is omwikkeld met mousse.
Het probleem is een aanzuiglawaai een beetje op z'n V tec's (straatracer) met veranderde luchtfilter......
:)
Doei
Luc

bart VDB 14-05-2004 17:55

Beste Luc

Probeer eens met een 'echte' luchtfilter VOOR de aanzuigleiding van de lucht. Je moet deze dan wel zeer goed vastmaken (dat hij niet 'opgezogen' wordt). Ook belangrijk is dat je deze insmeert met luchtfilterolie en na elke race vervangt.
Ik beweer nu niet dat ik de echte kenner ben, maar helpen doet het zeker en geeft weinig tot niets vermogenverlies.
Ik hoop dat het eventueel helpt.

Groetjes

Bart

GM RACING 14-05-2004 18:13

Hey Bart VDB,
Blij van je nog eens te horen !
Dat is juist ons probleem, we hebben een cone luchtfilter met luchtdarm van diameter 100 mm. elders onder motorkap geplaatst en sedertdien is die motor zo tam als een lammetje met gewrichtspijnen.....
Bovendien zitten we nog aan de lawaaigrens als we niet oppassen.
Vroeger (1 ste race lees: training want de race is aan ons voorbijgegaan wegens 2 vlagjes) hadden we via de mistlamppositie een luchtdarm van 100 mm, rechtstreeks naar een mousse luchtfilterelement welke net voor de airbox zat, de lucht werd er ingeperst ..... marcheren lijk een "wild" lammeke maar veel teveel db's.
Misschien als oplossing plastiekzak over micro's van meetposten hangen?
:D :D
Doei
Luc

laurent 14-05-2004 18:23

De carbon zorgt idd voor versterking van de geluidsgolven. Daar zit uw decibelproductie

Lemans 15-05-2004 01:16

Ik zit met hetzelfde probleem met de BMW V8 ( ex-Belcar ) en liet in vierde na Bianchi ongeveer 99 db opmeten.
Het probleem zit ook aan de inlaatlaatzijde waar we een airbox hebben, met een sportluchtfilter.
In mijn vriendenkring zitten nogal wat mensen die regelmatig op Zolder gaan rijden met de motor en die wisten me volgende te vertellen.
Doffe geluiden blijken de meters slechter te verteren dan scherpe geluiden, dit in tegenstelling met het menselijk gehoor.
De Ducati's hebben veel meer last met de meting dan hun Japanse broertjes.
De sportluchtfilters dempen dit geluid veel minder dan de papieren (originele) filterelementen en het blijkt enorm veel te helpen als de lucht wordt aangezogen via een naar de grond gerichte aanzuigkoon. Ik ga dit zelf monteren en testen en laat zal mijn bevindingen wel posten.

GM RACING 17-05-2004 09:12

Beste Lemans,
Dank voor het posten van je bevindingen, deze zaken kunnen daadwerkelijk voor een oplossing zorgen, het is weldegelijk zo dat bastonen verder dragen dan scherpe tonen, dit kun je duidelijk horen op afstand als er vb. een feestje aan de gang is met luide muziek, de bassen overstemmen...
Doei
Luc
GM RACING


All times are GMT +2. The time now is 22:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.