![]() |
Ferrari goes Nascar
Soms heb je van die berichten op het net staan waarbij je een glimlach niet kunt onderdrukken. Vanuit Italië komen berichten dat ene Ferrari bezig is met de ontwikkeling van een Nascar motor. Het bedrijf HPE, onder leiding van Piero Ferrari, is bezig aan dit project. Die Piero schijnt op een bepaalde manier familie te zijn van de overleden Enzo. Vraag me niet hoe, dat is iets voor de Ferrari specialisten ;)
HPE werkt o.a. voor Ferrari en Maserati. Allemaal fijne en edele techniek. Nu dus op lompe gietijzeren blok, bullet proof :D Overigens schijn mensen van een bepaald Nascar team in Modena aanwezig te zijn om te helpen bij dit project. Een wonderbaarlijk verhaal of gerucht, de tijd zal het leren. De reden voor dit mogelijke project? Gaat Ferrari weer dreigen met een uitstap uit de F1 zoals eind jaren tachtig? Destijds hebben ze een Indycar ontwikkeld en ik meen zelfs getest. We zullen het eens gaan volgen...... |
Dan zal ferrari toch eerst wel een fabriek in Amerika moeten bouwen. Anders kom je er zomaar niet in.
|
Ik heb het bericht gisteren ook gelezen, maar vond het zo onwaarschijnlijk dat ik het hier niet heb gepost.
|
Re: Ferrari goes Nascar
Quote:
|
Re: Re: Ferrari goes Nascar
Quote:
Heb eens wat zitten Googlen en "Ferrari goes Nascar" klinkt opeens een stuk aannemelijker. Ten eerste het bedrijf: HPE HIGH PERFORMANCE ENGINEERING s.r.l. De website werkt voor geen meter maar dat houdt ons niet tegen. Via diverse links kom je toch wel wat te weten over dit bedrijf en Piero. Piero is de vice-president van Ferrari s.p.a. ........de grote man daar is Luca Cordero Di Montezemolo. Kijk die kennen we allemaal wel ;) Als ik het financiële plaatje goed lees heeft Piero 10% van de aandelen van Ferrari s.p.a. in handen. Ben geen boekhouder maar Ferrari heeft in 2002 een omzet gehad van 841 miljoen Euro ........en maar een winst van 72.455 Euro. Financiële experts kunnen wellicht verklaren dat er meer winst is gemaakt maar dat zoiets verdwijnt via alle holding structuren e.d Behalve vice-president van Ferrari is Piero Ferrari president van HPE. Het bedrijft heeft als taken het ontwerpen van krachtbronnen voor wagens en motors plus nog enkele andere consultant- en designwerkzaamheden voor de automotive industrie. Uit diverse stukjes die ik heb gelezen krijg ik wel het idee dat er een band bestaat tussen Ferrari s.p.a. en HPE. Nu weet ik niet of HPE werkt voor de straatwagen divisie en/of sport afdeling van Ferrari. Een van de produkten waar HPE dit jaar aan heeft meegwerkt is de Terra Modena SX2 50cc Supermoto bike Het begon allemaal als een lekkere Italiaanse cowboy-roddel.............maar er kon toch weleens iets meer achter schuilen dan wij simpele forummers kunnen vermoeden. |
Piero heeft trouwens een belangrijke rol gespeekd in het tot staan komen van de Ferrari 333SP.
En de kleine netto winst: ontwikkelingskosten voor de nieuwe modellen van zowel Ferrari zelf als Maserati zouden hier een rol in spelen. |
Re: Ferrari goes Nascar
Quote:
|
Een motor voor de aandrijving van een DP?
|
Quote:
Wat betreft de pagina's Jayski, dat is fenomeen op zich. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Maar nu weer on-topic. |
Niemand die een lampje ging branden bij het eerste bericht. Waarom zou een "Amerikaanse klant" bij het bedrijf HPE van Piero Ferrari een Nascar motor gaan ontwikkelen? Als ergens de technische reglementen stabiel zijn dan is het wel in Nascar-land. Het basisprincipe van die motoren stamt uit de jaren '70.
En nu opeens gaat men een nieuwe motor voor Nascar ontwikkelen? Dat klinkt wel heel onlogisch, of toch niet? Als je dan leest in de Autosport van 20-01-05 dat men binnen de Nascar regionen aan het denken is om de reglementen voor de motoren te herzien dan klinkt het hele verhaal opeens een stuk logischer. Met de bestaande fabrikanten is men een overleg gestart om de toekomst van het motoren reglement te bepalen. De reden? Toyota begint steeds harder te kloppen op de Nascar voordeur. Toyota is al, met veel succes, actief in een van de feeder series van Nascar namelijk de Craftsman Truck Series. Kijk, dan wordt het opeens een stuk logischer dat een team of fabrikant in contact komt met HPE voor het nodige consulting werk. Of je een verband mag leggen tussen het allereerste bericht en het bericht in de Autosport weet ik niet maar het klinkt wel logisch ;) |
Quote:
|
Quote:
Goed lezen dat artikel. Het is niet zo dat Toyota nu niet mee kan doen. Maar de motor die ze zouden moeten ontwikkelen daarvoor zou gebasseerd zijn op oudere technologie. in NASCAR gebruiken ze nog steeds een carburator. Hoeveel raceautos hebbend at vandaag de dag nog? Het aanpassen van de motoren zou ook gedaan worden omdat ze dan het octaangehalte van de benzine kunnen laten zakken. Nu gebruiken ze benzine van 108 octaan. |
Quote:
|
mààr: Dodge is amerikaans... met een amerikaans merk (en eventueel amerikaanse piloot) zou de F1 al een stuk populairder worden ginderachter....
|
Ford was toch ook amerikaans. En dat hielp ook niet veel.
|
Quote:
Op Jayski is al vaker de termijn van 3 jaar gevallen ivm met "Nascar New Style" .........op die termijn kan men alternatieven/oplossingen vinden voor de IRL en kan Toyota langzaam richting Nascar gaan. |
Quote:
|
zozo lees jij jayski? :D kwist niet dat je zo een fan was :)
|
Quote:
Trouwens binnen Nascar kringen zijn ze hard op zoek naar een soort Danica Patrick. De France-familie is toch wel geschrokken van kijcijfer-kanon Patrick. |
Mja er is een zekere Sarah Fisher overgestapt naar NASCAR wie weet ;)
|
mark schreef
Zal daar heel eerlijk in zijn, het begint wel steeds meer te kriebelen Trouwens als je leest hoeveel Europese coureurs NASCAR aspiraties hebben dan constateer ik toch een stijgende tendens. De Duitser Klaus Graf zien ze we zo af en toe terug, de volgende is FIA GT deelnemer Alexei Vasiliev. De eerste test in een vierde divisie wagen zit er reeds op ik las net op een Duits forum dat de duitser Ronald Rehfeld zijn Amerikaans debuut heeft gemaakt tijdens een ARCA race , op de Milwaukee monster mile Hij is tijdens deze race verdienstelijk 13 geworden Het schijnt dat hij in een DODGE program zit ,en dat zijn doel dit jaar nog is om in de NASCAR TRUCKSERIE te gaan rijden . DODGE is dat niet hetzelfde als MERCEDES en is dat geen DUITS merk ? Je moet in deze wereld dus toch als een DUITSER geboren zijn |
All times are GMT +2. The time now is 13:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.