![]() |
Zolder Super Prix
Hier een topic voor de resultaten en foto's van de Super Prix.
Eerste nieuwsfeit van vandaag is de pole voor Coronel in de Alfa Challenge. |
Ik ben donderdag het Tempo Team van Coronel gaan bezoeken tijdens de opbouw van hun indrukwekkende paviljoen. Toen mijn grote verbijstering snap ik eigenlijk niet zo goed waarom mensen zo neerkijken op de Super Prix. Zelden zo een fortuin aan prachtige vrachtwagens, mooie tenten, en wagens gezien. Als je ziet hoe bv het Tempo Team uitpakt, daar kunnen velen onder ons nog iets van leren. Wat ik mij wel afvraag en misschien kan Marchall daar een antwoord op geven: hoe komt het dat veel Nederlandse teams budgetten vinden om 2 of 3 wagens identiek te beletteren en in te zetten. Betalen die sponsors dan zo grote bedragen om de kosten van 2 of 3 wagens te dragen?
|
ni moeilijk dat ze kunnen uitpakken
Quote:
|
Quote:
Vergelijk het gerust met de Belgische supermeetings... C U |
Quote:
MMM ik lijk hier wel een beetje een Nederlander aan het worden. :D :+ |
Quote:
|
15 euro voor 2 dagen. Lang geleden dat jullie nog eens naar de voetbal, motocross, concert of cinema geweest zijn? Ik herriner me de tijd nog dat je 400 Bef moest betalen om de paddock in te mogen op Zolder en dat je uren moest aanschuiven om er in te kunnen. 15 euro is volgens mij een correcte prijs voor een event van dit niveau.
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Klopt, maar de top van de Nederlandse autosport is dit weekend aanwezig in Zolder. Dit is het beste wat men in Nederland, op gebied van autosport heeft.
Vergelijk het gerust met de Belgische supermeetings... C U [/QUOTE] Onze Supermeetings stellen toch heel wat meer voor, hoor! Ik ben vandaag in Zolder geweest, en die Nederlandse raceklassen zijn wel een aangename afwisseling voor de Belgische races. Maar "top-of-the-bill" Euroboss kan je met een 10-tal overjarige F1 en F3000 bolides niet echt een succes noemen. De andere grote naam op de affiche, de Dutch Supercar Challenge, is ook wel leuk om te zien (er rijden zelfs enkele opvallende exoten in mee zoals een Saker en een Panoz GTS); maar met uitzondering van enkele topteams (zoals Marcos Racing met Cor Euser) is het niveau bedroevend laag en zeker niet te vergelijken met de Belcar. En wat Marshals opmerking betreft dat we niet te veel moeten leren van de Nederlandse autosport; ik denk dat ik weet waar hij op aanstuurt. Al decennia lang kom je in het Nederlandse autosportmilieu steeds dezelfde namen tegen, een 10-tal clans of families die hun stempel op het hele zaakje drukken. Noem ze gerust "the untouchables", je kan ze beter als vriend dan als vijand hebben : de Bleekemolens, Vermeulens, Frankenhouts, Hezemansen, Huismannen, Zwarts, Braspennings. Ook als je als buitenstaander door de Nederlandse paddock loopt, hangt er een sfeertje waarbij je je niet gemakkelijk voelt; er heerst daar een heel andere mentaliteit dan bij Belgische, Britse, Duitse of Franse races. |
Iemand die weet hoe het gisterenavond afgelopen is met dat lekker weertje?
|
Wat mij vooral opgevallen is zijn de enorme caterings die ze meebrengen, overal eten, echt overal...
Wat betreft de "10-tal clans of families die hun stempel op het hele zaakje drukken", kan mij niets schelen, als er geraced wordt is het al lang goed. En of er geraced werd! Ook wat flauw om net commentaar te geven op de Euroboss, ook wij hebben klasses gehad met weinig deelnemers... Ik hoor niemand mopperen over de prachtige Clio Cup, (kijk eens naar de Belgische) of de steeds leuke en spannende Alfa Challenge... Dutch Super Car, qua verscheidenheid moeten ze volgens mij niet onderdoen tegen Belcar? Ook nog, en dit is gewoon een vaststelling, de wagens met Nederlandse nummerplaat in de paddock mochten er ook wezen... En last but not least, je eigen wagen vlak naast het circuit parkeren is wel tof als "gewone" toeschouwer... |
Quote:
|
Awel dan mogen ze dat bij ons ook eens meer doen... ;)
|
Alvast een voorproefje op wat komen gaat, de rest komt in de loop van de week.
http://www.racefreaks.nl/los/20.jpg http://www.racefreaks.nl/los/17.jpg http://www.racefreaks.nl/los/44.jpg http://www.racefreaks.nl/los/40.jpg http://www.racefreaks.nl/los/37.jpg te lange sluitertijd :( http://www.racefreaks.nl/los/1.jpg |
Te lange sluitertijd?
Prachtig toch! Hier zie je actie, anders heb je een cleane foto van een onconventionele positie van een auto.... |
Ik begrijp wat je bedoeld, maar hij mag wel een stuk scherper en minder overbelicht
|
Ik vond het een aangenaam middagje autosport,
wat de catering betreft, het zag er piekfijn uit en mensen die sponsoren in dit soort evenementen kunnen enkel gelukkig zijn met zulk een professionele aanpak. Naar mijn mening zijn er net iets te veel brokken gereden op de paar uurtjes die ik gaan kijken ben ( 3 alfa's bijzonder gehavend in de alfa challenge, 1 porsche uit de dsc voor en achter volledig hertekend ) Al bij al zeker geen spijt van de verplaatsing |
Heavy crash van de Clio. Gelukkig is de coreur (zo op het oog) ok.
|
Quote:
|
Ja, bangelijk, ik stond er ook bij en het blijft toch altijd even het hart vasthouden...
|
Quote:
Niet scherper, maar minder belichten. Tssss, enkele seconden in photoshop, enkele uren in de donkere kamer! |
Nog enkele foto's van de Zolder Super Prix
http://www.rj-online.be/GALLERY/disp...up&cat=3&pos=1 RJ-online |
Ik lees dat die Clio juist na de chicane alleen over kop gegaan is. Hoe heeft hij dat gedaan?
|
Hij verloor de macht over het stuur bij het uitkomen van de chicane waardoor hij hard in de bandenmuur knalde, net voor de heuvel aan de kant van de toeschouwers. Door de harde impact knalde hij over de kop weer terug het circuit op.
Als het goed is kun je binnekort het volledige ongeluk zien op autosport.nl, de wagen knalde letterlijk voor de neus van een van hun fotografen de bandenmuur in, ik heb gisteren zijn foto's bekeken en daar kun je heel goed zien wat er gebeurde. edit: ik zie dat het er al opstaat, maar dit is ook het laatste gedeelte van de crash http://www.autosport.nl/2004/hotnews.php?categorie=21 edit2: overige foto's staans nu ook online |
Maar hoeveel pacecars er geweest zijn zondag. Niet te doen.
Greetzz.. Corvetteboy |
Quote:
Ik wil het anders wel proberen als ge mij PMed :D Jochie |
Ik ben al met levels en curves beziggeweest, het orgineel was nog veel erger. maar ik zal vanavond het orgineel eens online gooien, maar heel veel valt er niet van te maken.
|
Quote:
|
Zolder Super Prix....................de zwanenzang van de Nederlandse autosport.
Misschien een ietwat zwartgallige aanhef maar ik meen het wel. Als er op korte termijn niets veranderd in het beleid van de KNAF / NAV dan is de Nederlandse autosport ten dode opgeschreven..............ondanks die prachtige tenten en vrachtwagens in de pits. Hetgeen wat er dit weekend op Zolder te zien was een evenement dat beter was als de reguliere weekends in Nederland. De Dutch Supercar Challenge, Euroboss en de BRL V6 waren klassen die tijd en ruimte hebben ingekocht bij de NAV, normaal gesproken is het alleen Clio's, Seat's, Alfa 147, FFordjes, Vege Series en de Formule Renault 2000. Een nadere inspectie van de startvelden van de NAV levert een beeld op met een negatieve tendens op, elk jaar minder deelnemers per klasse. Het aantal licenties per jaar voor de circuitsport loopt hard terug. Het aantal deelnemers per klasse? - Clio +/- 30 - Seat +/- 20 - Alfa +/- 16 - Frenault +/- 12 (Op Zolder waren er nogal wat gastrijders) - FFord +/- 14 - Vege Series +/-10 We spreken hier over cups, alleen maar sprints en dus geen endurance. Anders gezegd, er is er maar eentje per wagen die het budget moet verzorgen (Seats uitgezonderd). Als je dan ook nog eens gaat kijken wat een jaartje racen kost in Nederland dan val je helemaal achterover. Ik heb wel eens gelezen dat een jaartje Alfa 147 scheuren +/- 90.000 euro kost. Wat krijg je daarvoor? 8 maal een weekend waar je 12 rondjes mag racen………….en waarvan ook nog eens gedeelte onder safety-car of eerder ingekort door een rode vlag. De prijs per gereden racekilometer loopt dan hard omhoog. Zoals door sommige opgemerkt in de Zolderse paddock, allemaal mooie tenten en prachtige vrachtwagens. Heren, die zullen ergens van betaald moeten worden ;) Ik durf dan ook de stelling aan dat er van elke Nederlandse race-euro die men aan budget heeft een groot gedeelte verloren gaat aan de activiteiten naast de baan (lees: relatiemarketing met bijbehorende disco’s en tentenkampen en de beurs van de teameigenaar). In België, Duitsland worden de race-euro’s efficiënter besteed. De vraag die je dan kunt stellen is welke aanpak meer succes heeft, de Nederlandse of de Belgische en Duitse aanpak? Gezien de gelijke (slechte) economische omstandigheden in de betrokken landen kom je tot de conclusie dat de Nederlandse aanpak qua racerij niet meer werkt. Steeds minder bedrijven hebben behoefte aan dergelijke relatiemarketing. Een beetje inkoper zegt als hij dergelijke vorm van relatiemarketing ziet: Hey als je dat kunt uitgeven aan sponsoring kun je me ook meer korting geven:D De grote sponsor uithangen is een beetje uit de mode in Ollanda. Misschien dat die Belgische en Duitse teambazen met iets minder Euro’s tevreden zijn………. Rijders krijgen het steeds moeilijker om hun budget bij elkaar te krijgen en het imago van cowboy racerij is ook niet bevorderlijk voor de jacht op sponsorcenten. Wie wil zijn naam nu in de kreukels zien liggen? Deze tendens is toch al enkele jaren aan de gang, als bond (KNAF / NAV) had men maatregelen moeten nemen om de teloorgang een halt toe te roepen. Dat is niet gebeurd waardoor de NAV nu in zijn eigen voet heeft geschoten. Het water staat tot aan de lippen op het gebied van financiën, een faillissement is niet ver meer weg……….en de Zolder Super Prix is wederom een min-resultaat. Wat had men dan moeten doen? In mijn ogen had men het aantal cups moeten terugschroeven en meer endurance racerij in het leven roepen. Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren omdat heel wat mensen een graantje meepikken in die cups. Is het niet de teambaas dan is het wel iemand anders…zo arm zijn de Nederlanders in de racerij niet ;) Daarnaast blijft men denken dat de racerij om Zandvoort draait, het middelpunt :D Helaas is dat nooit het geval geweest maar elk weekend met dat gezellige clubje naar zee is wel leuk. Ons kent ons. Het moet dan ook enigszins wrevel opwekken dat die Limburger zijn BRL V6 wel op één jaar uit de grond weet te stampen en de Dutch Supercar Challenge ook een gezonde groei doormaakt. Dat alles buiten de NAV om, weg inschrijvingsgelden e.d. ;) Dus misschien zag die paddock er in Zolder wel mooi uit qua tenten e.d. , de toekomst is heel wat minder fraai. Geef me dan maar die krakkemikkige Belcartenten en die amateuristische teams uit de TC of BTCS……..ze rijden wel en met velen ;) |
Endurance racerij is mooi maar het verveelt te vlug voor het gros van de mensen.
Ze willen gewoon sprints zien, waar ik een klein beetje kan inkomen. Het bewijs is al eens geleverd, je kan mensen op het circuit houden naargelang men de races rangschikt... |
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
Wat je hier aanhaalt, bedoelde ik dus toen ik het had over die clans of families die hun stempel op het geheel drukken : dat besloten NAV-Zandvoort clubje waarin al decennia lang steeds dezelfde namen circuleren en die blijkbaar weinig of geen inmenging of vernieuwing dulden. |
M.b.t. de Euroboss, al enkele jaren is dat een "kwakkel kampioenschap". Geld zal zeker een rol spelen........
Maar er zijn me toch twee dingen opgevallen die toch wel enige vragen oproepen. 1: Hoe komt die Patrick de Wandeleer aan een licentie? Die kerel was vorig ook al zo verschrikkelijk en gevaarlijk traag. Ik heb continu de neiging om een witte vlag te geven als hij voorbij komt. 2: Heel leuk dat die IRL G-Force wagen meedoet........maaruh wat als het misgaat? :confused: Geen enkel circuit in Europa heeft de juiste blusmiddelen voor een brandende IRL wagen. Dat ding loopt op methanol, alleen te blussen met emmers water. Persoonlijk vind ik dat toch een onaanvaardbaar risico, kun je zoiets niet ombouwen tot iets wat op benzine loopt? |
Press release EuroBOSS2004.com:
"A large enthusiastic crowd were treated to a lap record and ‘home’ win as the 2004 EuroBOSS Championship visited Belgium..." Was er zondag veel volk? Ohja, een hollander telt voor 2 zekers :D Het was nog eens leuk een F1 motor te horen rondsnorren op Zolder, maar geef mij toch maar onze Supermeetings. Op naar de 24 uren :gas: |
Die euroboss is niet mis, maar tegen de TGP series kunnen ze toch niet op hoor.
|
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 22:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.