![]() |
Het is gisteren voor het circuit misschien een les geweest om nog eens rond tafel te gaan zitten met betrekking tot de veiligheid van het publiek bij dergelijke evenementen. Het is alleen maar toe te juichen dat er enorm veel volk komt maar een organisatie moet daarop voorzien zijn. Ikzelf had de beslissing genomen om tijdig naar het circuit te gaan en niet zoals ik anders doe rond te lopen. We hadden onze stoeltjes bij en hebben ons de hele dag in de Villeneuve gezet. Geen slechte beslissing, bleek nadien.
Als ik de verhalen van anderen hoor : 3 kwartier in de file gestaan op weg naar het circuit, 30 minuten aanschuiven van in de paddock tot aan Wheels, niet meer van de tribune over de brug geraken enz... (De brug was blijkbaar versmald omdat er een camera op stond...) En dit ondanks het feit dat de tunnel (onder het circut) terug open was. Toch allemaal bedenkingen, en wat indien de hulpdiensten hier door moeten... Ik wil helemaal geen kritiek spuien maar gooi het eens in de groep... C U |
Voor mij iets te veel volk, er was soms geen doorkomen aan.
Maar wat ik niet kan verstaan, is waarom brengen er zoveel mensen hun hond mee ? Bij zo een evenement, is Zolder geen plaats voor honden, of andere dieren. Misschien zou hier toch eens iets aan gedaan worden. |
niet alleen honden, maar ook kinderen van 1 tot 3 jaar, ik snap dat soort mensen niet.
|
Quote:
|
Quote:
Maar kunnen we nu echt terug naar de Race ?????????? C U |
Quote:
|
Ik vond het gister heel druk, ik moest voor daikin in de pits zijn tijdens de 2de manche van de mini challange en eer dat we daar waren, zeker 15 min vastgezeten in de drukte, dan zijn er nog mensen die moeilijk doen en als je dan vriendelijk vraagt of je door mag omdat je dringend in de pits moet zijn, lachen ze je nog eens goed uit.
Zolder moet daar int vervolg maar beter op gezien zijn |
Ter hoogte van Otobar wast blijkbaar continu opstopping. ONderweg van tenten naar t tankstation, ben ik toch wel een 45 minuten onderweg geweest. 3 auto's, een takelwagen en een busje voor de Minitent, en het geheel was compleet. ik snapniet hoe de Belcarwagens zo snel van tenten naar box zijn gereden...
Een geluk dat er geen paniek is uitgebroken of zo in die drukte, anders was het denk k erg geweest... |
dan zijn er nog die moeilijk doen en u gewoon nie doorlate of der met hune quat tussen komen staan en dan zo extra gas geve en jagen achter de voetgangers van komaan mannekes
|
Quote:
|
jep bart daar hebt ge gelijk in
ze zijn bij daikin kome zegge da we langs andere weg t circuit opmoeste voor de drukte een beetje te ontsnappen |
De file van mensen (met heel wat kinderen) aan de otobar is begonnen toen de world series gedaan hadden. Iedereen wou liefst zo snel mogelijk naar buiten. maar ze konden er gewoon niet door. De mensenzee heeft daar werkelijk een uur staan trekken en duwen. ONVERANTWOORD die organisatie. Als ze al eens beginnen met fatsoenlijk aan te geven waar alle uitgangen zijn. en liefst er nog bij zetten waar ze uit komen, welke parkings bv. dan zou alles al een heel stuk vlotter verlopen. De zwarte auto die geparkeerd stond in de doorgang heeft het mogen bekopen met krassen,.. blutsen en dergelijke. Daar kan ik echt geen medelijden mee hebben,... pech voor hem. Als ik mij niet vergis hebben ze de eigeaar zelfs verwittigd om de wagen te verplaatsen, hij vond het niet nodig blijkbaar.
Circuit Zolder moet inderdaad voor dit probleem rond de tafel gaan zitten, en zorgen dat het in de toekomst beter geregeld is. Greets |
Quote:
|
Quote:
Ik ben dan tussen de file van belcarwagens gaan staan en toen ging het vlot... |
Quote:
|
Mij leek het eerder een probleem van locatiekeuze.
Achteraan het circuit (achter eerste linkse) was die parking gewoon leeg. En die mini's die moesten dan op een plaats waar helemaal geen doorkomen aan was het circuit op en af rijden. Natuurlijk dat iedereen dan geblokkeerd wordt. Belcar vrij gelijkaardig. Is het dan echt niet mogelijk om een aantal teams met hun tenten achteraan op het circuit te plaatsten zodat er tenminste een voldoende brede doorgang is? Bij de belcar heb ik enkele wagens het circuit zien oprijden bij jochen rindt wat me een heel goed idee leek van die teams want die straat was veel makkelijker om door te geraken dan in de paddock |
Dat waren waarschijnlijk de teams die op de parking stonden waar ook de Nissan Z Club stond. Die stonden daar redelijk mooi, weg uit de overdreven drukte (als ik niet mis ben heb ik daar de Silhouette Jag en Ford gezien alsook de Vertigo, en de Daikin Mini, ...) Stond daar trouwens ook een knappe Lambo Diablo bij een van de tentjes.
|
Ik ben +/- 20 minuten onderweg geweest van de tribune over de brug naar het terras boven de pits, in het midden van de brug stong een stelling voor een camera, die +/- de helf van de doorgang in beslag nam, en verder stonden op deze brug dan de nodige vuilbakken strategis geplaatst. Dit moet zeker beter kunnen.
De prijs van de parking was ook "over the top ", en als je dan met € 10 betaald kreeg je als wissel geld een programma. Als je dan een opmerking maakt, word je plots een zage vent. De races waren top, maar de rest was toch onder het normale niveau, volgende keer beter. En ik hoop dat de mensen inderdaad de babies en de dieren in de toekomst thuis laten, het kan nooit een gezonde plaats zijn voor ze ! |
We zullen er als racefans in de toekomst mee rekening moeten houden dat er nog dergelijke situaties zullen komen.
Je kan moeilijk anders verwachten als je zo'n hoop vrijkaarten verspreidt, dan komt inderdaad jan en mien met de hond en twee kinderwagens eens een dagje naar Zolder. Dit is wat de organisatie net wil, ze gokken erop dat diezelfde leek dan de volgende keer nog eens komt, maar dan zonder vrijkaart. Volgens mij lukt dit niet : gezien hoeveel volk er op het New race festival was, dat waren enkel echte racefans. Verder i.v.m. de veiligheid : achter de hoofdtribune stond een VWbusje de weg te halveren, op een bepaald moment was het daar ook onverantwoord duwen en trekken. Ik sluit me aan bij voorgaande kommentaren : de organisatie moet zich dringend bezinnen om dergelijke toestanden te voorkomen. Zolder bouwt een goede reputatie op met WK's wielrennen e.d. en vergooit het op deze manier. Of is autosport dan niet echt belangrijk meer voor Zolder ? |
ze hadden beter de WS op Spa gehouden, daar is er meer plaats en een beter en mooier circuit.
|
Quote:
|
Quote:
|
De opstopping voor de Oto-Bar is snel opgelost, zorg dat je de belcar-tent en de mini-pitlane niet meer tegenover elkaar zet.
De belcar-tent was sowieso helemaal leeg, iedereen zat en stond buiten op het terras....Logisch! Ik heb er zelf ook gestaan, Marshals probeerden met een defecte mini door de crowd te komen, maar er was voor hun en voor het publiek geen doorkomen aan. Maar de mini moest er toch door en begonnen gewoon te rijden, ik heb niks gezien maar er hadden heel gemakkelijk ongelukken kunnen gebeuren. Heel fijn van die gratis kaartjes, maar niet op een dag dat er twee zeer populaire disciplines rijden! Groet, Bas&Daniel. |
De races waren inderdaad de moeite waard, maar ik vind ook dat de organisatie beter had gekund. De mensen die in de pits of op de grid moesten zijn konden (bijna) niet door omdat enkele voertuigen de doorgang verkleinden ter hoogte van de vip-tenten. Voor de rest kan ik mij volledig aansluiten bij Z3Cp
|
Het was inderdaad niet te doen , wij als mensen van t team , moesten min. een half uur op voorhand vertrekken of we zouden pas na de wedstrijd zijn aangekomen en langs de baan waar de auto's t circuit opgingen mochten we gewoon niet door.
Voor ons( mini's) was het niet zo erg voro de wagens aangezien wij dara vlak bij stonden , maar voor belcar was dit echt niet et doen hier moet een oplossing oor komen indien ze dit nog eens willen organiseren. Btw wat was er gebeurd als er een zwaar ongeluk was gebeurd .... ambulance had niet direct doorgekunnen ze |
Met het massaal verspreiden van toegangskaarten, gekoppeld aan het fantastische weer, zijn heel wat dagjesmensen naar het circuit afgezakt.
Ook heel wat mensen die voor het eerst hebben kennisgemaakt met autosport in Zolder. En die -als ik de verhalen hier lees- wellicht nooit meer zullen terugkeren, gezien de ellende om je te verplaatsen. Het massaal verspreiden van tickets snijdt dus aan 2 kanten. Toen ik rond 17u15 weer in de buurt van het circuit kwam (ik was elders de F1 gaan volgen), merkte ik dat het gros van de mensen de omloop al aan het verlaten was. De files waren toen al lang. Het merendeel van de toeschouwers is dus vertrokken na de World Series en had blijkbaar geen interesse voor de Belcar. De freaks bleven over. Hoe we het ook draaien of keren, de World Series vormen een topper voor Zolder, samen met de Trucks en de 24 Uren. De overige organisaties, zoals de Super Meetings, moeten het met veel minder doen. Maar ik ben er zeker van dat Circuit Zolder vandaag het hele gebeuren heeft geëvalueerd. |
Quote:
|
[Met het massaal verspreiden van toegangskaarten, gekoppeld aan het fantastische weer, zijn heel wat dagjesmensen naar het circuit afgezakt.
Ook heel wat mensen die voor het eerst hebben kennisgemaakt met autosport in Zolder. En die -als ik de verhalen hier lees- wellicht nooit meer zullen terugkeren, gezien de ellende om je te verplaatsen. Het massaal verspreiden van tickets snijdt dus aan 2 kanten. Toen ik rond 17u15 weer in de buurt van het circuit kwam (ik was elders de F1 gaan volgen), merkte ik dat het gros van de mensen de omloop al aan het verlaten was. De files waren toen al lang. Het merendeel van de toeschouwers is dus vertrokken na de World Series en had blijkbaar geen interesse voor de Belcar. De freaks bleven over. Hoe we het ook draaien of keren, de World Series vormen een topper voor Zolder, samen met de Trucks en de 24 Uren. De overige organisaties, zoals de Super Meetings, moeten het met veel minder doen. Maar ik ben er zeker van dat Circuit Zolder vandaag het hele gebeuren heeft geëvalueerd. [/QUOTE] Het merendeel van de mensen op dit forum zijn volgens mij wel autosportliefhebbers en zullen hoe dan ook nog dikwijls op de circuits terug te vinden zijn. Ik denk dat zij net als ik gewoon even hun hart wilden luchten over wat gisteren gebeurd is, in de hoop dat daar in de toekomst wat aan gedaan kan worden door de organisatie |
Hagasan, je hebt mijn post niet goed begrepen denk ik.
Ik wou even aantonen dat het masaal verspreiden van tickets blijkbaar aan 2 kanten snijdt. Je krijgt een massa volk over de vloer, en gezien het goeie weer veel dagjesmensen, en dat kan voor een figuurlijke indigestie zorgen. Ik had dus geen kritiek op de kritiek van de meesten hier dat het gisteren een beetje zeer te druk was op bepaalde plaatsen. |
Ik was verbaasd gister wat een gratis ticket allemaal niet kan aanrichten :p ,ja,heel veel dagjesmensen die zelfs nog nooit een circuit hebben gezien,laat staan geinteresseerd erin,één van mijn werk is er nu nog altijd van overtuigd dat hij naar de Formule 1 is gaan kijken :rolleyes: ,maar dat versta ik dan ook niet zo goed,ik ben totaal nie geinteresseerd in voetbal bv.,als ik gratis tickets zou krijgen,dan nog zou ik niet gaan kijken,ik had gister meer te doen met de mensen die moesten werken in zo'n omstandigheden,dan met vastzitten in een opstopping(ja,tss de belcartent en de Mini's oa :) ).
|
Quote:
|
Quote:
|
Mag ik opmerken dat er maar 40.000 toeschouwers aanwezig waren? In vroeger dagen van de machtige DTM waren er +/- 100.00 mensen op het circuit en verliep alles veel soepeler als nu..........
Wellicht dat er een "stukje ervaring" weg is op het Circuit, wie zal het zeggen. Wat betreft parkeer gezeur? Het was maar 3 euro meer als op een normale racedag.............geen plek? Ten tijde van de DTM was afrit 27 niet eens bereikbaar voor de autosportfans ;) Een paar kilometer lopen was in die dagen (1994) geen probleem. |
Quote:
|
Ik heb in een "vorig" leven :+ een aantal jaren meegedraaid in het touring cup en belcar circuit en beroepshalve krijg ik de "creeps" bij zo een evenementen als gisteren.
Sinds de populariteits stijging medio de jaren 90 van het race gebeuren in en rond Zolder hebben we moeten vaststellen dat het "circuit" op zo een top dagen gewoon een hekseketel is. Ik versta zeer goed de teamleden, mecano's die tijdig met wagen en materiaal in de pit-lane moeten geraken, alsook allerhande leveranciers van horeca etc..., want uiteraard eten en drinken doen we allemaal, en die dan op alle mogelijke manieren gehinderd worden door bepaalde toeschouwers die met een ongekende vorm van nonchalanche denken dat ze op de dijk van blankenberge aan't kuieren zijn, met huisdieren, buggie's, kleine kinderen (gehoortrauma's hebben die blijkbaar nog nooit van gehoord) Laat ons hopen dat het nooit gebeurt, maar ik mag er niet aan denken dat er ooit brand uitbreekt in een van de pit boxen, de frituur en hot-dogkraampjes, catering tenten etc... die her en der over het circuit verspreid staan. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen is het zeker niet uit te sluiten dat een ongeluk om hoek loert. heeft er iemand gisteren een verzamel punt gezien waar brandweer, politie en medische hulpdiensten opgesteld stonden die over een vrije doorgang beschikten??, de First Aid post van het Rode Kruis aan de controle toren niet meegeteld want die zaten op een gegeven moment ook muurvast; ik allessinds niet en met zo een mensen massa is dit zeker geen overbodige luxe. het is allemaal goed zolang er niks gebeurt maar ... murphy ... ge kent em wel he die van de wet van ... die kan onverwachts en hard toeslaan, laat ons allen hopen dat diet nooit gebeurt. |
Enkele jaren geleden op de 24u van Zolder, was er ook meer dan 40.000 man, toen vond ik het meer te doen, ik denk dat men eerder naar de infrastructuur moet kijken op Zolder, deze is totaal niet (meer) geschikt, ik vraag me af wat men ging doen als er iemand dringend medische hulp nodig had...
Ook een tekort aan vuilbakken, slecht onderhouden "wandelpaden" (dank u motorcross) en zo kan ik wel nog een tijdje doorgaan. Dat men 8€ vraagt voor een parkeerticket, tja... profiteren doet men altijd. |
Alle overlast ten spijt vond ik dit toch een geslaagde actie net als vorig jaar. Akkoord als teammember en relmatig Zolderbezoeker erger je eens aan de massa en niet habitue die u met een scheef oog aankijkt als je door wil. Maar het belangrijkste is dat de autosport in België er meer aandacht door krijgt!
|
Quote:
Je moet echter niet vergeten dat men bij een eventuele "ramp" naast het circuit, de wedstrijd zal stilleggen en de piste een evacuatieweg is. De beste als je het mij vraagt. Maar wat dan gedaan indien men op de openbare weg stilstaat met de ambulance in de file ??? En zoals je al schreef : ik mag er niet aan denken. In een ver verleden, denk aan DTM en een nog verder verleden F1 was er meestal meer volk doch verliep het niet zo chaotisch. Ik weet niet waaraan het ligt. Misschien wel aan onszelf. Omdat we zelf meer belang hechten aan onze veiligheid en hier dan ook op letten. Wat wel een feit is, is dat er minder inkompoorten zijn. Denk maar aan vroeger (slechts enkele jaren gelden) toen er aan de kanaalkant nog een brug was. Wie aan het kanaal parkeerde kon eenvoudig de brug oplopen en was op het circuit. Nu moeten deze mensen een fikse wandeling doen om een ingang te vinden. Ook de ingang met dito brug aan de Sacramentshelling, die vroeger dienst deed als ingang, is al een hele tijd gesloten. Ook het zicht op het circuit was op enkele plaatsen beperkt. Bvb in de Jacky Ickx chicane hing er publiciteit tegen de draad waardoor het publiek op die, toch wel interessante plaats, niets kon zien en elders moest gaan postvatten. Dit alles maakt dat het publiek op een kleiner oppervlak geconcentreerd is en daardoor een grotere drukte ontstaat. C U |
Blijkbaar zijn er een heel deel mensen die problemen hebben met veel volk in Zolder. De tijd dat het circuit enkel toegankelijk voor de echte liefhebber is voorbij. Tegenwoordig wil jan en alleman wel eens komen kijken naar een race. En mensen waarom altijd klagen als er parkinggeld dient betaald te worden : 8 euro en programma boekje 2 euro. Dat is 10 euro per wagen en de inkom was gratis, want wie geen kaart had die heeft er niet naar gevraagd of gezocht. Welke wedstrijd in Francorchamps van dergelijk niveau is gratis ????????? Wat kost de parking in Francorchamps min 10 euro en dan sta je in de wei, is het slecht weer dan betaal je de boer nog eens 10 of meer euro om je wagen eruit te trekken. (Persoonlijk meegemaakt tijdens de 24 uren van francorchamps een tijdje geleden) 250 frank parking, 800 fr entree en daarna nog wegslepen door de boer 500 fr.
Dus wees maar blij in Zolder. en ja veel volk brengt ook soms problemen met zich mee. Moet Marshall toetreden dtm 1994, was 100.00 man heb toen niets van geklaag gehoord dat er 10 km file was. Maar ja soms wordt je als organisatie ook oversteplt door de aanwezigheid van zoveel mensen. Maar succes was het. En aub klagen helpt toch niet, voor de mensen die moesten helpen was dit een probleem dat geef ik grif toe. En die situaties waren er in 1994 ook (30.000 in de paddock - 70.000 mensen eromheen) Iedereen had kunnen weten dat er zoveel volk zou zijn, wat ik nog eigenaardig vind bij elke 24 uur van zolder loopt er ook zoveel volk rond en dan hoor je niemand klagen. Maar ja meestal worden enkel de minder gunstige punten van een wedstrijddag onthouden. Dat er leuke wedstrijden waren horen we niet vertellen. |
Quote:
Zolder heeft een probleem met veel volk en daardoor de mensen ook. Wat kost de parking in Francorchamps min 10 euro en dan sta je in de wei Meestal moeten we in Zolder ook op een wei parkeren. lekker doorschuiven op de modder, prberen te duwen en dan een ma hebben die juist op het moment dat je achter de auto staat is goed gas geeft => resultaat een schone broek die vol modder hangt. Ook zelf meegemaakt. Quote:
Quote:
idd de belcarrace en de minicup waren erg amusant. De Nissans leken wel erg F1 unplugged. Het was even saai. Die light series is gewoon een aanfluiting met hun 6 (normaal 8 wagens) daarvoor zou ik zelfs nog niet willen betalen. |
All times are GMT +2. The time now is 09:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.