![]() |
Belcar in Zolder
ik heb een vraagje ivm de race van zondag.
Ik heb via via tickets gekregen om zondag te gaan kijken, maar ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat ik belcar absoluut niet gevolgd heb. Onder het motto beter laat dan nooit, kan ik daar nu natuurlijk mee beginnen ;) Kan er mij iemand echter al eens in't kort samenvatten waar ik me aan kan verwachten? *Welk zijn de beste teams, wie mag ik van voor verwachten, wie niet? * technische fiche van de gemiddelde belcar? Restricties op pk's ... dat soort stuff ... * We zijn uitgenodigd door het PSI team. Are they any good? thanx. |
1) Iedereen is goed :D
Vooraan : GLPK Viper, SRT Corvette, PSI Porsches, Kuismanne & hart Viper en de Gillet vertigo 2) Heel moeilijke raag :-) Je kan niet zomaaar een technische fiche opstellen, omdat je 5 klasses hebt. (eigenlijk zelfs 6, maar tC is met de weinig deelnemers, dus rijden die onder TB vlag.) GTA : Vipers, Corvette, Porsches Biturbo, Stealth etc GTB : Vertigo, Porsche 993 GT/GT3, Ultima etc TA : BMW TB : BMW, Mercedes CLK, Mini S3 TC : Volvo S40, Seat Leon Cupra Silhoutte : BMW, FordMondeo, Jaguar X-Type (carroserie op buizenchassis) 3) PSI is goed :-) (zeer goed imho) |
Je kan misschien beginnen met alle persberichten te lezen op dit forum. Je zal dan al wat wijzer zijn
|
Quote:
|
Re: Belcar in Zolder
[* We zijn uitgenodigd door het PSI team. Are they any good?
Het PSI-team behaalde de derde en vierde plaats tijdens het New Race Festival, de vorige Belcar-race op 4 april. Beide wagens hebben in het begin van de wedstrijd aan de leiding gelegen. ;) |
Wel,
De vraag of PSI "GOED" is, is (naar mijn idee) zelfs een beetje voorzichtig uitgedrukt. Dit team heeft een zeer goede reputatie. Ze beschikken niet alleen over een degelijke structuur, daarnaast hebben ze een vrijwel professionele crew en tenslotte beschikken ze in de MVG Belcar nog over een van de snelste en zeer getalenteerde piloten. Kijk eens op : http://www.psi-motorsport.com/racing/pages/team.html Zo heb je tenminste een beeld in welk team je bent uitgenodigd. Prettige dag alvast. !! |
mja, PSI is het top-porsche team zeker in de Belcar? (en dan bedoel ik dus dat zij de beste porsches hebben he, niet dat zij fabrieksteam zijn of zo...)
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Beiden Porsches zijn toch ingeschreven als PSI?
|
Quote:
En van wie is de Porsche met startnr 8 en 9 dan ? 8 PSI Vincent Vosse, Kurt Mollekens, Fred Bouvy Porsche 996 Biturbo 9 PSI Markus Palttala Markus (Fin), Leo Van Sande Porsche 996 Biturbo |
en die van Paltalla en Van Sande is compleet van PSI zeker? den andere van Ecurie Endurance Belgique of zo
|
Palttala – Van Sande op zoek naar bevestiging
Amper drie weken na de eerste wedstrijd van het Belcar seizoen staan dit weekend wederom meer dan 50 GT’s en toerismewagens aan de start van de tweede manche van het kampioenschap. Het circuit van Zolder is opnieuw gastheer voor een klassieke race over 125 minuten. Naast het Belcar-gebeuren vormen de wedstrijden van de Nissan World Series dit weekend een tweede hoogtepunt. Net zoals voor de meeste endurance kampioenschappen zijn gentleman-drivers ook enorm belangrijk voor het Mediagroup Van Dyck Belcar-kampioenschap. Leo Van Sande is één van die gentleman-drivers die al jaren meedraaien in het Belcar-kampioenschap. In het dagelijkse leven is Leo bedrijfsrevisor en leidt een boekhoudkantoor maar hij verloor zijn hart aan het racen. “Nadat ik in het begin van de jaren zeventig actief was in de F-Ford, met ondermeer een deelname aan het roemruchte Formula Ford-Festival in Brands-Hatch, keerde ik in 1994 terug naar de circuits. Ik koos voor uithoudingswedstrijden vanwege het rijplezier en de ervaring die je er kan opdoen. In België behaalde ik talloze ereplaatsen in de Touring Cup en het Belcar kampioenschap. In 1996 won ik op Spa-Francorchamps ook een Belcar wedstrijd. Belcar blijft voor mij dan ook heel aantrekkelijk. Ik heb dit jaar een sterk team en een prima ploegmaat achter mij staan en hoop dan ook mijn palmares te verrijken.” Op het palmares van Leo prijken ook deelnames aan de 24-uursraces van Spa, Nürburgring en Daytona. “Zeker Daytona en de Nordschleiffe vormen echte bijzondere ervaringen. Maar ook mijn deelnames aan het BPR-kampioenschap in het midden van de jaren negentig blijven me bij. Er heerste een heel bijzondere sfeer tussen de piloten en de teams in dat kampioenschap.” Maar terug naar dit weekend. Na hun eerste podium gaat het PSI-duo Palttala – Van Sande op zoek naar bevestiging. Stilstaan is achteruitgaan leert ons het spreekwoord; dus werkte PSI in de voorbije weken aan de nodige evoluties en verbeteringen. Uitgebreid testwerk in Spa en de eerste wedstrijd voor het Franse GT-kampioenschap bleken uiterst leerzaam. Markus Palttala licht toe: “We waren zeker niet ontevreden na het New Race Festival maar we wisten dat er nog ruimte was voor verbeteringen. Testkilometers zijn dan ook onontbeerlijk. Onze aandacht is vooral naar de ophanging en remmen uitgegaan, wat moet resulteren in een nog betere wegligging van onze Porsche 996 GT-2. Vanzelfsprekend hopen we dat al dit werk dit weekend zijn vruchten zal afwerpen.” PSI-press |
Beide wagens worden gehuurd door enerzijds Van Sande en anderzijds Ecurie Endurance GT.
|
maar zijn dus eigendom van PSI, en worden daar ook onderhouden, geëvolueerd? :-)
|
Hey Flugel,
Als je twijfelt aan de objectiviteit van de persberichten, ben je verkeerd bezig. Zowel de persberichten van organistatie als teams zijn bedoeld om jullie zoveel mogelijk info te verschaffen Blijkbaar staan de beste stuurlui hier terug aan wal Maar ja, kritiek geven is makkelijk. Ik ben (nog maar) 20 jaar bezig met autosportjournalistiek. Toen hing jij nog aan moeders rok |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
En inderdaad, kritiek geven is simpel, maar in mijn post stond nergens een aanval aan iemands adres, dit was gewoon mijn (subjectieve) mening. Ah ja, mijn moeder draagt geen rok. |
Owkey, alvast merci voor de info :-)
|
PSI heeft dus gewonne :-)
|
Quote:
|
PSI – Nissan World Series
Een zonovergoten Zolder was het decor voor de eerste kwalificaties van de Nissan World Series. Markus Palttala en Leo Van Sande plaatsten de PSI Porsche 996 Biturbo GT2 op een voorlopige derde startrij, niet geheel naar de verwachtingen van de talentvolle Fin. “ De wagen geeft zeker voldoende vermogen maar de wegligging is een aandachtspunt, bovendien maakte het zand en het grint op de piste het er niet makkelijker op.” PSI nam voor de tweede trainingssessie de beslissing om al in functie van de wedstrijd op zondag te werken. Voor Palttala en Van Sande was het dan ook zaak om een goede afstelling te vinden. Leo toonde zich gematigd tevreden op zaterdagavond: “ Het resultaat is niet groots maar we denken volop aan morgen. We starten van op een derde rij en zodoende blijft alles open. Morgenochtend werken we rustig verder en we zetten alles op de wedstrijd.” De warm-up was echter een maat voor niets. Als gevolg van een ongeval van één van de andere deelnemers, werd de ochtendsessie onmiddellijk afgebroken. Leo Van Sande nam de start op de PSI-Porsche en vond onmiddellijk een behoorlijk ritme. Leo bewees met rondetijden van 1.37/38 dat hij zich wel degelijk met de subtop kan meten. Rondelang vecht hij om de 6de plaats met de jonge Ruben Maes op een gelijkaardige Porsche Biturbo. Leo: ”Het was een gelijkmatige stint al had ik niet voortdurend een goed overzicht over mijn positie. Het gevecht met Ruben Maes was echt leuk, een faire piloot en een stevig duel; dat is wat het racen leuk maakt.” Na 55 minuten bracht Leo de Porsche op een mooie 6de plaats binnen. Zijn jonge Finse ploegmaat mocht nu alles op alles zetten tijdens de tweede helft van de wedstrijd. Maar al tijdens zijn eerste ronde sloeg het onheil toe, een lekke band haalde de Fin uit de top-20. Markus begon dan een waar inhaalfestival; in een mum van tijd vocht hij zich terug naar de top-10 en na een goed halfuur zat goed en wel terug in de top-5. “Het was een zeer moeilijke wedstrijd,” vertelde Markus na de wedstrijd,” die lekke band kostte ons hoogstwaarschijnlijk een podium. Bovendien had ik behoorlijk wat hinder van een nukkige koppeling, maar al bij al ben ik toch teruggekomen tot de 4de plaats, waardoor onze positie in het kampioenschap goed blijft.” PSI genoot van het succes van Vosse-Bouvy en de 4de plaats van Palttala-Van Sande en kijkt vol verwachtingen uit naar de 4-uurs race op Spa. PSI Pers |
Quote:
Trouwens, Palttala op de sacraments helling was indrukwekkend te noemen...............die kerel zit daar naar mijn bescheiding mening volledig op de limiet, autosport zoals het hoort! Van zoiets kun je echt genieten. |
Tussen alle wagens zitten verschillen maar de produkten van Manthey en PSI zijn beide watergekoelde, nieuwe 996 Biturbo's. Vanzelfsprekend vind je geen twee identieke wagens maar deze doorstaan echt wel een vergelijking. Dit bevestigde Ruben Maes trouwens zelf.
|
De motoren van Psi en Manthey zijn dezelfde wij rijden wel op lagere turbodruk.
Psi heeft ook sequentiele versnellingsbakken en wij de manuele versnellingsbak. Voor mij is het ook nog maar de tweede wedstrijd met een biturbo en ben volop nog de wagen aan het leren kennen. En wij zijn voor het moment zeer tevreden over onze resultaten. |
Quote:
waarom eigenlijk een bi turbo? wat is het voordeel van een biturbo op een gewone turbo? |
Quote:
staan sta jij mijlen voor op Markus P. Die wist deze ochtend (namiddag) niet eens meer dat hij belcar reed. J :D |
Quote:
Altijd vriendelijk die gast! |
joost,
Kversta nu echt niet wat je wil zeggen ze sorry. |
Op het aero-vlak zit er aan de achterkant van die twee wagens toch een behoorlijk verschil. Wellicht dat ze misschien evenveel downforce ontwikkelen, maar niet op dezelfde manier.
De Manthey heeft eigenlijk twee vleugels: Mantey Porsche Die van PSI maar eentje PSI |
Ja marschal er zit een groot verschil langs achteren.
Wie nu de meeste downforce heeft weet ik echt niet... Ik heb zelfs nog niet met onze wagen gereden in Francorchamps er komt een test in mei. We zullen zien hoe die afloopt en hoe de wagen zich gedraagd op een sneller circuit. |
Quote:
't was trouwens zeer de moeite om eens naar zo'n evenement te gaan. en de loge van PSI was dik in orde (en hun pitspoezen mogen er zijn :D ) |
Quote:
|
De downforce wordt niet alleen ontwikkeld door de vleugels achteraan maar ook door de diffuser onderaan. De hoek, bolling (of holling zoals je het wilt noemen), oppervlakte zijn belangrijke parameters. De grote van de downforce kan alleen "gemeten" en bepaald worden in een windtunnel. Misschien staat de vleugel van de PSI-porsche iets steiler (moeilijk te zien op de foto) zodoende hun benodigde oppervlak kleiner is en ze de tweede vleugel niet zo groot moeten maken. al bij al het zijn 2 machtige machines. Knap gebouwd.
|
Ja heel juist Tom kwa diffuser zitten wij met dezelfde als Psi.
Namelijk een diffuser die de zuigkracht bepaald van de wagen tegenover het circuit en zo de wagen een betere wegligging geeft. Van vooraan tot achteraan alleen zitten wij met een iets ander model achteraan met grotere uitholingen. |
All times are GMT +2. The time now is 06:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.