De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   mogelijkheid voor TC / BC deelnemers om in feb. 2003 te racen op Zolder (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=3338)

Mark 28-09-2002 15:31

mogelijkheid voor TC / BC deelnemers om in feb. 2003 te racen op Zolder
 
31 August 2002 - Circuit Park Zandvoort en de stichting Dutch National Racing Team (DNRT) organiseren, na het succes van vorig seizoen met als kampioen Ronald Morien, voor de tweede maal het Winter Endurance Kampioenschap voor toer- en sportwagens.

De serie zal worden verreden over vijf evenementen, waarvan een op het circuit van Zolder, een op Assen en drie op Circuit Park Zandvoort. Zandvoort bijt het spits af met de traditionele Zandvoort 500, een 500 kilometer race op zaterdag 26 oktober.
Direct na afloop van de laatste race, zondag 2 maart op Zandvoort, zal de Nederlands Winterkampioen gehuldigd worden.

Inschrijving staat open voor alle bekende toerwagens en auto's uit voormalige merkencups, in de klassen +2000cc, tot 2000cc, tot 1600cc, de BMW's Compact, Seat Ibiza Tdi's uit de Zomeravondcompetitie, Donkervoorts en overige toerwagens mits zij voldoen aan de maximaal toegestane geluidproductie van 85 dB(A).
Er kunnen maximaal 57 auto's worden ingeschreven, met per auto meer rijders.

Kalender
26 oktober Zandvoort 500 (500km) Zandvoort
30 november 4 uur Assen (4 uur) Assen
5 januari Nieuwjaarsrace (4 uur) Zandvoort
2 februari De vier van Terlaemen (4 uur) Zolder (B)
2 maart The Final 6 (6 uur) Zandvoort

Geïnteresseerden voor deelname kunnen zich voor meer informatie en inschrijfformulieren wenden tot:
Stichting DNRT/Ria Waterreus, Van Hallstraat 64, 3119 TV Schiedam, ria.waterreus@12move.nl, of Circuit Park Zandvoort/Erik Weijers, Postbus 132, 2040 AC Zandvoort, tel.: 023-5740731 of erik@cpz.nl

http://www.circuit-zandvoort.nl/nieu...uws.asp?id=111

Mark 28-09-2002 15:45

Re: mogelijkheid voor TC / BC deelnemers om in feb. 2003 te racen op Zolder
 
Quote:

Originally posted by Marshal
.
mits zij voldoen aan de maximaal toegestane geluidproductie van 85 dB(A).

[/url]


Is het in de winter nog strenger?

Autosport.be 28-09-2002 16:33

Re: Re: mogelijkheid voor TC / BC deelnemers om in feb. 2003 te racen op Zolder
 
Quote:

Originally posted by Marshal



Is het in de winter nog strenger?

Wat moeten we ons voorstellen bij 85dB? Cup Clio? Yaris? ....

Raceboy 28-09-2002 17:49

Re: Re: Re: mogelijkheid voor TC / BC deelnemers om in feb. 2003 te racen op Zolder
 
Quote:

Originally posted by Autosport.be


Wat moeten we ons voorstellen bij 85dB? Cup Clio? Yaris? ....

minder denk ik want Dries clio kan zelfs boven de 95 uitkomen.

Maarten 28-09-2002 19:03

ik vermoed dat het het geluid van de yarissen zal benaderen
dit is echt té weinig voor op een circuit vind ik, maar ja dat zijn de regels van het circuit zandvoort als ik mij niet vergis

Mark 28-09-2002 19:07

via deze link krijg je een indruk van hetgeen wat men kan verwachten. Let wel vorig jaar heeft die Audi A4 uit de Belcar nog meegereden

http://www.z-a-c.nl/auto/auto.html


Ik dacht dat op zandvoort ook een limiet van 95db was, 85 db dat is zowat fluisteren :D


Driesco 28-09-2002 20:17

Mmmh klinkt leuk, maar de 85 DB is echt niet haalbaar voor ons.
Indien 95 zien we 1 of 2 races wel zitten. We hebben alvast de info al aangevraagd.

Maarten 28-09-2002 22:03

wij moesten twee jaar geleden ook in zandvoort gaan koersen met de funcup, maar dat is niet doorgegaan omdat er dan een nieuwe uitlaat moest gebouwd worden
onze zolder uitlaat geef ons rond de 93db, dus zandvoort ligt minder
al zullen er daar ook wel weekends zijn zonder limiet niet?

Mark 28-09-2002 23:14

yep, ze hebben daar 5 lawaaidagen :D

Driesco 29-09-2002 09:20

En 360 fluisterdagen. Een gewone wagen op de weg maakt 85 DB. :no:

Zonde want 85 Db is voor ons echt onhaalbaar. Phlippe, kunnen we met uwen Yaris nie meerijden ?
Of plooien we onze uitlaat terug in de wagen. Zal wel slecht zijn voor de gezondheid maar alle, ge moet er iets voor over hebben he. :+

Maarten 29-09-2002 12:22

Quote:

Originally posted by Driesco

Of plooien we onze uitlaat terug in de wagen. Zal wel slecht zijn voor de gezondheid maar alle, ge moet er iets voor over hebben he. :+

als je de geluidsmeter op het circuit weet staan dan kan je je uitlaat idd naar de andere kant plooien
vraag maar eens aan Dubois hoe je dat juist moet doen :D die heeft daar ervaring mee

Autosport.be 29-09-2002 14:10

Quote:

Originally posted by Driesco
En 360 fluisterdagen. Een gewone wagen op de weg maakt 85 DB. :no:

Zonde want 85 Db is voor ons echt onhaalbaar. Phlippe, kunnen we met uwen Yaris nie meerijden ?
Of plooien we onze uitlaat terug in de wagen. Zal wel slecht zijn voor de gezondheid maar alle, ge moet er iets voor over hebben he. :+

Ik denk dat een Yaris ook al boven de 85 uitkomt.

Dat geluidsniveau is echt belachelijk.

Werner333 29-09-2002 14:51

Zou dat geen typefout zijn??

Driesco 29-09-2002 15:03

Moest het geen 185 Db zijn. Als 95 de limiet is wil ik wel een gokje wagen in die race. Nog liefhebbers uit de TC - Clio of Yaris Cup.

Pascal 29-09-2002 18:41

Ik heb deze serie zowel vorig jaar als dit jaar aan het werk gezien in Zolder. Het is echt wel de moeite. Echte amateurs die een heerlijk en eerlijk kampioenschap kunnen rijden.

Over de geluidslimiet spreek ik me niet uit. Vorig jaar zijn quasi alle (sprintwedstrijden) geeindigd onder rode vlag omwille van het overschrijden van de geluidslimiet. Dit jaar vormde het geluid geen probleem...

Het is echt een aangename cup. Misschien moet iemand maar eens deelnemen en of zijn oor te luister leggen om een dergelijke cup in België te organiseren.

C U

Mark 30-09-2002 19:27

Welke belg wil nederlands kampioen worden? :D

NK-status voor winterkampioenschap
De Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF) heeft het Winter Endurance Kampioenschap (WEK) de officiële Nederlandse kampioenschapstitel gegeven. Het WEK bestaat uit vijf wedstrijden met een minimale duur van drie uur en een maximale duur van zes uur en wordt georganiseerd door de Stichting DNRT en Circuit Park Zandvoort. De wedstrijden vinden plaats op de circuits van Zandvoort, Assen en Zolder (B), waarbij het eerste evenement de ‘Zandvoort 500’ op Circuit Park Zandvoort op zaterdag 26 oktober is.
Het WEK is een toerwagenkampioenschap, waarbij kan worden deelgenomen in de klassen 2000cc en hoger, 1600cc tot 2000cc, Seat Ibiza diesel en BMW Compact. Voor de individuele klassen zullen per wedstrijd aan de hand van de klassering punten worden toegekend. Die rijder/équipe die na afloop van de laatste wedstrijd de meeste punten in het Nederlands kampioenschap heeft behaald wordt gehuldigd als Nederlands Winter Endurance Kampioen. Kalender


26 oktober, Zandvoort 500 (500km), Zandvoort
30 november, 4 uur Assen (4 uur), Assen
5 januari, Nieuwjaarsrace (4 uur), Zandvoort
2 februari, De vier van Terlaemen (4 uur), Zolder (B)
2 maart, The Final 6 (6 uur), Zandvoort


http://www.racingonline.nl/cms/show2.php?categorie=25

Werner333 30-09-2002 22:11

Er valt me iets op. Zandvoort 500Km is ooit gewonnen door Euser. Hoe zit het dan met die geluidslimiet??

Mistery 30-09-2002 22:57

Euhm Werner ...

Efkes off topic : hoe zit het met de geluidslimiet van jouw telefoontoestel ? Volgens mij nog erger dan die 85 db...want het rinkelt precies nooit meer...

Werner333 01-10-2002 17:28

Dat komt terug in orde. Lees je mail ;)

Back to topic.

Mark 01-10-2002 19:13

Euser op de 500 km, wellicht een lawaaidag ingezet destijds..........

Mark 01-10-2002 19:24

Zelfs te lezen op Touring-cup.be.............ik ga maar eens provisie vragen bij die Zandvoortse zandhazen :D

Driesco 02-10-2002 07:47

Jaja Marchall, ik probeer up to date te blijven. Is nie simpel in deze drukke tijden maar een beetje randinfo voor de teams kan nooit geen kwaad he.

Maarten 02-10-2002 13:06

ik heb zonet vernomen dat wij in Zolder op 3november (kalenderwijziging) met de Fun Cup moeten rijden. de geluidslimiet is verlaagd voor deze koers tot 90db ?????????? op zolder?????? dat betekent dus een nieuwe uitlaat en weeral extra kosten, we hebben immers al een uitlaat die rond de 93db geeft!!
da kan toch nie meer !!!

Bart 31-01-2003 00:47

Wordt er in Zolder gereden als het gesneeuwd heeft... kan iemand dat inschatten?

Mark 31-01-2003 01:02

Op zandvoort hebben ze eerst de sneeuw kapot gereden met privewagens.........................

Just Me 31-01-2003 01:06

Misschien kan ik daar na zondag een antwoord op geve

schumivill 31-01-2003 01:18

Quote:

Originally posted by Maarten
ik heb zonet vernomen dat wij in Zolder op 3november (kalenderwijziging) met de Fun Cup moeten rijden. de geluidslimiet is verlaagd voor deze koers tot 90db ?????????? op zolder?????? dat betekent dus een nieuwe uitlaat en weeral extra kosten, we hebben immers al een uitlaat die rond de 93db geeft!!
da kan toch nie meer !!!

Met zo'n bende Funcupkes in zolder max. 90 db :rolleyes: ,kweetnie ze.

Bart.Vandecavey 31-01-2003 10:09

Quote:

Originally posted by schumivill
Met zo'n bende Funcupkes in zolder max. 90 db :rolleyes: ,kweetnie ze.
Dat is 90DB op 30 meter afstand of zoiets hé, trouwens als je die paal passeert gewoon even naar 5de schakelen... (hij staat net bij het uitkomen van de Bianchi dacht ik...)

Sennake 31-01-2003 11:53

Quote:

Originally posted by Maarten
als je de geluidsmeter op het circuit weet staan dan kan je je uitlaat idd naar de andere kant plooien
vraag maar eens aan Dubois hoe je dat juist moet doen :D die heeft daar ervaring mee

Misschien is DAT wel een uitvinding die toekomst biedt : een satellietgestuurde uitlaat die tijdens het rijden altijd draait naar de kant waar geen mensen wonen... :+

Hoppa 31-01-2003 13:04

Quote:

[i]Originally posted by Bart.Vandecavey (hij staat net bij het uitkomen van de Bianchi dacht ik...) [/B]

inderdaad, uitkomen Bianchi, enkele tientallen meters verder aan de linkerzijde van het circuit.

MAAR, wat de meeste mensen (nog) niet weten is dat er een tweede geluidsmeter geïnstalleerd is. Deze staat net voorbij de flauwe linkse boven de tunnel..... AAN DE BINNENKANT VAN HET CIRCUIT!!!!!!

Of hij al in werking is weet ik niet, maar waarschijnlijk zal dat toch dit seizoen gaan gebeuren.

De inventieve plooiers van uitlaten zijn er dus aan voor de moeite.
De enige oplossing is zoals reeds zegegd een sattelietgestuurde uitlaat... ofwel gewoon zorgen dat je wagen onder het niveau blijft. Niet zo moeilijk hoor.

speedkicks 31-01-2003 13:08

Ik dacht zelfs eens gehoord te hebben dat er ook van een mobiele geluidsmeter gebruik zou worden gemaakt omdat zoals al eerder hier door sommige mensen werd aangehaald er enkele piloten waren die aan de Bianchi vrremde toeren uithaalden om de meting te bedotten.

Sennake 31-01-2003 14:27

Quote:

Originally posted by Hoppa
MAAR, wat de meeste mensen (nog) niet weten is dat er een tweede geluidsmeter geïnstalleerd is. Deze staat net voorbij de flauwe linkse boven de tunnel..... AAN DE BINNENKANT VAN HET CIRCUIT!!!!!!
Kijk, dat vind ik dan weer overdreven zie. De uiteindelijke bedoeling van die metingen zou toch moeten zijn, te weten of de bewoners aan de rand van het circuit geen overdadig geluidsniveau te verwerken krijgen... bij mijn weten woont er nog steeds niemand permanent aan de binnenkant van het circuit???

speedkicks 31-01-2003 15:18

Dat zal zijn voor de bewoners van de camping zeker. ;) :fight:

Hoppa 31-01-2003 15:55

Welke camping? Ik weet niet wanneer je nog eens in Zolder geweest bent maar de helft van het bos waar de camping zich bevond is weg en daar zal paddock 6 komen. Ik denk niet dat er nog 1 caravan of chalet staat.

De geluidsmetingen zijn er inderdaad om te bepalen of er geen geluidsoverlast is voor de bewoners van de onmiddelijke omgeving. Dat behelst dus ook Bolderberg en toevallig is de tunnel het deel van het circuit dat het dichts bij bolderberg ligt.

Of de meting gebeurt aan de binnen- of buitenkant van het circuit maakt echt niet zoveel uit. Dat zal geen volledige db schelen volgens mij. Al zeker niet wanneer het geluid veroorzaakt wordt door de inlaat en niet door de uitlaat, wat trouwens bij veel wagens het geval is.

Verder vind ik dat men niet moet zagen over dat geluidsreglement. Dat is een reglement zoals een ander. Bij de cupraces mag je zo goed als niet wijzigen aan de motor om hem sneller te maken, daar hoor je toch ook niemand over klagen! In de rally moet iedereen met straatbanden rijden, geen probleem.
Maar geluid en iedereen staat op zijn achterste poten!

Zolang het binnen 1 kampioenschap hetzelfde niveau moet zijn voor iedereen is er toch geen probleem, iedereen gelijk voor de wet. Niemand is verplicht om met een Porsche te rijden die standaard al bijna zoveel lawaai maakt. Het zou pas erg zijn moest er onderscheid gemaakt worden tussen bvb een Porsche en een Megan

speedkicks 31-01-2003 16:06

aan de Villeneuve staan volgens mij nog steeds enkele chalets. Dat is weliswaar niet aan de tunnel, maar er staan nog chalets.

Hoppa 31-01-2003 16:27

dat zullen dan de laatste zijn van een uitstervend ras.

Sennake 31-01-2003 16:45

Quote:

Originally posted by Hoppa
Verder vind ik dat men niet moet zagen over dat geluidsreglement. Dat is een reglement zoals een ander. Bij de cupraces mag je zo goed als niet wijzigen aan de motor om hem sneller te maken, daar hoor je toch ook niemand over klagen! In de rally moet iedereen met straatbanden rijden, geen probleem.
Maar geluid en iedereen staat op zijn achterste poten!

Dat moet ik toch even nuanceren hoor : het probleem met geluid is dat je het niet zo in de hand hebt als bv het leggen van andere banden. Als je met straatbanden aan het rijden bent, veranderen die niet ineens in circuitbanden, maar als je geluidsniveau gedurende 4 koersen perfect onder de 90 dB blijft, is er niets dat je garandeert dat dat tijdens de 5e koers ook zo zal zijn, ook al verander je NIETS aan de ganse wagen! En ik weet waarover ik spreek, want dat is precies wat er gebeurd is bij de AD-Porsche van Freddy Van Roey in de laatste koers van de Touring Cup 2002.

Hoppa 31-01-2003 17:00

Wij hadden met onze BMW ook dat probleem, 3 koersen altijd veilig, en dan ineens 96db. Na kontrole bleek de uitlaat uitgebrand te zijn ttz de geluidsisolatie die erin zit was opgebrand hoewel er aan de buitenkant van de uitlaat niets te zien was.

Ik ben geen technicus maar ik geloof niet in wonderen en mirakels; als je werkelijk niets veranderd aan een wagen is het normalerwijze onmogelijk dat hij plots meer lawaai maakt. Als dat toch zo is zou ik heel hard naar de oorzaak zoeken.

Ik wil toch ook even opmerken(maar dit terzijde) dat er elke ronde wel gemeten wordt maar wanneer er 2 of meer wagens bijna gelijktijdig passeren, er geen verslag wordt opgemaakt. Het is dus perfect mogelijk dat een wagen 3 uur rijdt en dan plots eruit gehaald wordt wegens lawaai terwijl er dus niets veranderd is.

Bart.Vandecavey 31-01-2003 17:02

Quote:

Originally posted by Sennake
Dat moet ik toch even nuanceren hoor : het probleem met geluid is dat je het niet zo in de hand hebt als bv het leggen van andere banden. Als je met straatbanden aan het rijden bent, veranderen die niet ineens in circuitbanden, maar als je geluidsniveau gedurende 4 koersen perfect onder de 90 dB blijft, is er niets dat je garandeert dat dat tijdens de 5e koers ook zo zal zijn, ook al verander je NIETS aan de ganse wagen! En ik weet waarover ik spreek, want dat is precies wat er gebeurd is bij de AD-Porsche van Freddy Van Roey in de laatste koers van de Touring Cup 2002.
Een kleine zanbakuitstap kan ook al direct wonderen doen om uw geluid de hoogte in te jagen...

Ik geloof dat Hans en Frank (met de speedster) in Assen nog met een uitlaat van een standaard 964 carrera 4 gereden hebben omdat geen enkele demper holp...

R@ce@holiC 31-01-2003 19:53

Heeft iemand een timing? om een idee te hebben hoelaat dat is :)


All times are GMT +2. The time now is 09:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.