![]() |
1969 GT40 Engine - Fein Design Modell - 1/8
5 Attachment(s)
De GT40 was gebouwd met maar één doel: Ferrari kloppen. En als we de resultaten er even bij nemen, dan kan je rustig zeggen dat dat meer dan gelukt is.
Dat de GT40 later zou uitgroeien tot één van de meest iconische auto's die op de toenmalige circuits heeft gereden, ik twijfel dat de mensen bij Ford daar zullen van hebben wakker gelegen. Maar wij zijn maar wat blij dat hij ooit heeft bestaan. De kit die op tafel ligt is niet direct hetgeen je in de eerste de beste modelbouwzaak zal vinden. Het is een artisanaal ontworpen multimedia kit. Dat wil zeggen dat er meerdere soorten materialen in worden verwerkt, zoals resin, metaal, messing, rubber, ... De totale oplage van deze kit bedraagt 40 exemplaren. De review vind je overigens in deze thread. De voorbereiding van de resin onderdelen is ook niet direct te vergelijken met hetgeen je doet met een main-stream resin kit. De onderdelen passen vrij goed tot uitstekend (wat zeker niet altijd zo is bij resin) dus het passen en aanpassen kan je al tot een minimum beperken. Alleen moet er extra goed worden gekuisd omdat er nogal wat "demouleur" werd gebruikt. Dat is het product dat verhinderd dat de gegoten onderdelen aan de mallen blijven plakken. In mijn geval had ik de onderdlen gewassen met warm water, maar dat was niet genoeg om dat product te verwijderen), dan nog eens met een warm zeepsop (niet goed genoeg), dan eens met cellulose thinner (nog niet goed genoeg) en dan nog eens met warm zeepsop. Pas dan was het OK en waren ze proper genoeg om te beginnen met verf zonder de kans te lopen dat die in "visse-ogen" ging trekken. Maar eens je dat weet is het een makkie ;-) Verder heb ik letterlijk honderden gaten moeten uitboren, waar de bouten moeten komen. Allemaal dienen ze te worden uitgeboord, en ik kan je verzekeren, het zijn er een pak... Enfin, de eerste foto's dus maar: een aantal onderdelen gespoten in Alclad primer, met de airbrush aangebracht, en dezelfde onderdelen daarna, gespoten met ModelMaster Metallic Aluminium. Het motorblok werd met Motip 44860 gedaan, ook gedecanteerd en met airbrush gespoten. Het vuil in de hoekjes en spleetjes is verdunde olieverf. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450102818 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450102818 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450102818 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450102818 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450102818 |
5 Attachment(s)
Dan werden een aantal dingen van de nodige bouten voorzien, en gemonteerd.
De bouten zijn allemaal van messing, zwart gemaakt met Ballistol Nerofor (een chemisch product dat geel koper zwart doet oxideren). Dat zwart werd gefixeerd door ModelMaster Sealer (dezelfde als voor de metallic verf), en afgewerkt met een beetje verdunde olieverf. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103289 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103289 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103289 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103289 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103289 |
3 Attachment(s)
Verder ben ik ook begonnen met de versnellingsbak. Die staat in de primer, net als een boel onderdelen die nog moeten worden gemonteerd.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103543 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103543 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1450103543 |
Dominique dit is prachtig werk en ga dat zeker volgen want voor zulke werken heb ik veel interesse,en kunnen dingen van gebruikt worden in mijn projecten van de.....toekomst,groetjes Guido (echt top maat)
|
Ja hallo, ziet er een serieus project uit.
Zorg alvast maar voor een stevige staander zou ik zo zeggen ;) |
Nice! :champagne: Heb het prototype in Leuven al staan bewonderen, en dit wordt zeker net zo'n mooie!
Quote:
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
Nog wat vooruitgang, geboekt tussen al de familiefeesten door.
De transmissie is voor het grootste gedeelte in elkaar gezet. Dat wil zeggen: de grootste onderdelen zijn gemonteerd. Deze onderdelen kregen alle behandelingen zoals in de vorige posts: 1. wassen, wassen, wassen, 2. Aclad grondlaag, 3. ModelMasters mettallic als kleurlaag, 4. sealer erover. 5. Daarna werd alles een beetje ingekleurd met verdunde olieverf, 6. alle bouten, moeren en pasringen werden zwart gemaakt met Ballistol Nerofor (en geloof me, dat zijn er een pak), 7. bouten, moeren en pasringen gemonteerd en bijgewerkt met olieverf. 8. Daarna werd het geheel opnieuw gesealed met ModelMasters metallic sealer. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451310586 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451310586 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451310586 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451310586 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451310586 |
5 Attachment(s)
Dan nog een update over de carterpan. Je zou zeggen dat die al klaar is, maar ik kreeg een mail van de kitmaker dat de carterpannen eigenlijk gelast zijn. Ambetant omdat die carterpan al gespoten was, én gemonteerd aan het blok. Dus afplakken, opnieuw spuiten, en masking tape verwijderen zonder de kans te lopen verf van het model mee af te trekken was geen optie.
Ik heb dus gekozen om nog een extra laag sealer aan te brengen, bovenop de ModelMasters metallic verf. Dan heb ik met Magix Sculp de lasnaad gemaakt. Eens alles droog heb ik de lasnaad met Tamiya acryl ingekleurd, gewoon met de borstel. Dan verder afgewerkt met olieverf en opnieuw gesealed. Et voilà. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451311080 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451311080 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451311080 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451311080 Het geheel zal er ongeveer zo gaan uitzien. We zijn uiteraard nog lang niet klaar. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451311080 |
WOW Dominique! Mocht ik een hoed hebben, ik zou hem afnemen.
|
Wow. Erg indrukwekkend!
|
Waar zijn die vodden :drewl: :drewl: :drewl:
|
Allee mannen, toch niks dat gijlie niet kunt?
Het is eigenlijk gewoon een beetje spelen met kleurschakeringen. Ik ben na dit model van zin om wat te experimenteren en dat nog te verbeteren. Ik zie nog punten waar verbetering mogelijk is. Vooral met olieverf is heel veel mogelijk (om niet te zeggen zo goed als alles). De grote schaal leent zich natuurlijk ook tot zulke avonturen. Op dat vlak is die schaal echt zalig om te werken. Maar toch bedankt voor de interesse. Ik amuseer me echt wel met dat ding. |
Quote:
En de rest ziet er ook wel aardig uit:saythat: ;) |
Quote:
Magic Sculp is een twee-component putty (zogenaamde resin en verharder) die in gelijke delen wordt gemengd. De verwerkingstijd is ongeveer 1 uur (het kan iets langer maar dan wordt het een probleem om comfortabel te werken). Je werkt er op net dezelfde manier mee als gewone putty, maar ik vind dat het een beetje zachter sculpteert. Maar dat is persoonlijke voorkeur, denk ik. Je draait de gemengde putty tot een heel fijn worstje, en dan breng je hem in de gewenste dikte aan. Ik heb de putty dan gewoon bewerkt met een sculpteermes en het resultaat ingekleurd met Tamiya-verf en olieverf. Easy. |
Quote:
|
Beide producten zijn vergelijkbaar.
Magic Sculp is iets zachter om te bewerken dan Milliput, dus het leent zich heel goed voor sculpteren. Ik gebruik dat dus vooral om dingen aan een oppervlak toe te voegen, niet om putten op te vullen. Het heeft wel iets meer "krimp" bij het drogen dan Milliput, maar als je dat in het achterhoofd houdt bij het aanbrengen dan is dat geen probleem, en zoveel is dat nu ook weer niet, dus ik negeer dat zelfs. Persoonlijk gebruik ik milliput alleen om dingen op te vullen (sinkmarks, puttekes, ...) net omdat die iets minder krimpt dan Magic Sculp. Je hebt dus achteraf geen tweede behandeling meer nodig om een perfect vlak oppervlak te behouden. Als er grote oppervlakken moeten worden gevuld met putty gebruik ik daarvoor polyestermastiek. Je vindt dat in de doe-het-zelf zaken of in de Auto5 bv. Dat wordt veel gebruikt door carossiers. Stinkt wel enorm, dus dat gebruik je best niet in de living. |
Quote:
Bedankt voor de nodige uitleg ;) |
5 Attachment(s)
Quote:
Quote:
een laatste update voor het jaar. De beide cylinderkoppen werden gemonteerd. Met het nodige paswerk en probeersel denk ik wel dat ze nu op de juiste plaats zitten. Het is een beetje gissen want er zijn geen locator pins om ze te aligneren. Dat laat toe dat de eerdere subassembly met de alternator ook op zijn plaats kan. De bovenkant zit namelijk aan het cylinderkop vast door middel van een schroef en twee stangen die als locatorpins dienen (nu niet meer zichtbaar). En als de eerste poelie op zijn plaats zit, kunnen direct de 2 anderen ook worden gealigneerd. De riem zet ik er nu nog niet op, dat zou alleen maar hinderlijk zijn bij de rest van het bouwproject, en de kans om hem te beschadigen is te groot. De onsteking en de batterij aan Weber-carburatoren zijn de volgende hordes. Prettig eindejaarsfeest aan iedereen, en happy 2016! :bye: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451570380 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451570380 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451570380 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451570380 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1451570380 |
3 Attachment(s)
Nog een update.
De Weber-carburatoren zijn afgewerkt. Ik heb de meegegoten schroefjes en vijsjes er af gehaald en vervangen door wat T2M-hardware dat ik nog had liggen. Zodoende zijn die ook opgebruikt. Ook de grote bout die bovenaan in het midden van de carburator zit, is vervangen door een messing zeskant baar dat in de draaibank werd afgestoken op 1 mm. Met wat detailschilderen kom je van dit: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1452536557 tot dit resultaat: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1452536557 Dan de aanzuig-trompetten nog even monteren en dan zijn de carburatoren in principe klaar om te worden aangebracht. Het is ook de bedoeling het hele hefboomsysteem dat het gaspedaal met de benzineaanzuiging verbindt te scratchen. Dat zit niet mee in de kit. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1452536557 Enjoy, en tot later. |
:worship:
|
3 Attachment(s)
Alweer een tijdje geleden dat er nog eens een update kwam, maar dat wil niet zeggen dat ik heb stilgezeten. Er is wel degelijk heel wat gebeurd aan deze motor.
Om de carburatoren te kunnen monteren moesten eerst nog wat andere onderdelen worden aangebracht, zodat ik me niet zou vastzetten in een latere fase. Vooreerst werden de kleppendeksels afgewerkt. Ze hebben een laagje mat zwart gekregen, waarna de bovenkant met een platte schuurstick werd bewerkt om het reliëf opnieuw in metaalkleur te krijgen. Dit is het resultaat. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454335626 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454335626 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454335626 |
4 Attachment(s)
Vervolgens heb ik ook een aantal onderdelen aan de transmissie toegevoegd. Dat was niet echt nodig voor het bouwplan, maar het zou gewoon wat eenvoudiger werken achteraf.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454335985 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454335985 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454335985 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454335985 |
3 Attachment(s)
Dan heb ik de transmissie aan het blok bevestigd. Alleen maar voor het gemak van werken, want dit kon perfect later gebeuren. Alleen zit ik nu niet met die carburatoren bovenop het blok en dus kunnen die niet worden beschadigd bij het hanteren van het blok.
Het aligneren van de verschillende bouten van de transmissie naar het blok was zo al lastig genoeg. Het begint nu stilaan op een motor te lijken: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454336216 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454336216 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454336216 |
3 Attachment(s)
En dan was het tijd voor een lastig karweitje: de linkage maken die de carburatoren met elkaar verbinden.
Lastig omdat : 1. het blijkbaar niet zo evident is om er goeie referentiefoto's van te vinden, 2. er bij zo goed als iedere motor wel een verschillend systeem schijnt te worden gebruikt, 3. het gewoon een ongelooflijk geprul is om er iets toonbaar van te maken. Ik heb na een poging of 6 dit overgehouden: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454336472 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454336472 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1454336472 Dat is nog maar één kant, en de achterste van de twee carburatoren staat nog niet vast op het blok. Aan de overzijde komt dus dezelfde constructie (zie de 2 Webers op de eerste foto). Daartussen komt een een voetje dat op het geribbelde deksel op het blok komt te staan, met een draaiend onderdeel. Daarop worden de twee stangetjes aangesloten die vanuit het scharnierende deel tussen de carbs vertrekken. Eerst nog die dingetjes in chrome silver schilderen, en dan alles monteren. |
Priegelwerk, maar wél de moeite! ;)
|
5 Attachment(s)
Update.
Dit is wat heel de constructie tussen de carburatoren moest worden. Ik heb voor de foto-shoot één kant gemonteerd, dan foto's genomen voor de duidelijkheid. Eens alle 4 de carburatoren gemonteerd zijn moet je echt al met je neus er boven gaan hangen om er nog veel van te zien. Ik heb ook al de stroomverdeler en de bougiekabels gemonteerd omdat het anders teveel gepruts zou worden om die nog te kunnen aanbrengen. Ongelooflijk hoeveel kleur een paar kabeltjes plots in een model kunnen brengen. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1455467953 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1455467953 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1455467953 En een meer algemeen beeld met alle 4 de carburatoren: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1455467953 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1455467953 |
5 Attachment(s)
|
met wat kleur verandert het gehele ding in iets prachtig. sluit ook nog de brandstof leidingen aan ? ik bedoel daarmee wel de retour en de aanvoerleiding ?
|
Ik zou niet weten waar ik ze zou moeten op aansluiten :)
De benzinepomp (eigenlijk zijn het er 2, denk ik) zitten niet op, maar naast de motor gemonteerd, links beneden aan de firewall als ik me niet vergis. Dus zowel de aanzuig- als terugloopleiding moet extern worden aangesloten. Alleen komt deze motor niet in een model te zitten, maar blijft hij eenzaam en alleen in een display staan. En om nu een GT40 op 1/8 te scratchen om rond deze motor te draaien, nee merci. Dat laat ik met plezier aan jullie over. :D |
het geen je gecreert hebt met de rode en blauwe moeren. zijn veronderstel ik de brandstof toevoeren.
? voorstel he : als ge op het einde van uwe 'rail' een darm laat toekomen , denk ik dat ge redelijk safe zit. als ge begrijpt wa ik probreer uit te klaren. |
1 Attachment(s)
|
Quote:
|
Quote:
|
Ziet er zeer mooi uit wat je tot nu toe gedaan hebt Dominique...:applaus:
Maar VEEL te GROOT voor mij, die kan ik nergens plaatsen in ons huiske vrees ik :mad: Ik houd het liever rond de 1/24 ( de ideale schaal voor alle auto kits, inclusief F1) :D |
1 Attachment(s)
Te groot? Maar neen, past perfect in een display case voor 1/24 modellen. Zonder overschot weliswaar, maar het gaat er in :)
Ik heb een grotere display case besteld voor deze motor, maar hij hoeft in principe enkel maar een centimeter of 2 hoger te zijn. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1455733212 |
Quote:
|
1 Attachment(s)
De uitlaten zijn met een beetje gesukkel gemonteerd geraakt. Het is een hele toer om de verschillende buizen op de juiste plaats te krijgen. Je moet ze namelijk droog monteren op het blok om ze te kunnen aansluiten aan de 4-in-1 koppelstukken. Dan kan je dat vastlijmen en de hele boel voorzichtig opnieuw van het blok halen om met putty de naden op te vullen.
Heel die wirwar gaat trouwens niet meer van elkaar. Ze zijn zodanig verstrengeld dat ze zo moeten worden gespoten en verder afgewerkt. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1456152327 |
Misschien een idee om een engine test stand te bouwen zodat het blok 'zweeft'?
iets zoals in deze trant.... http://www.hotrodhotline.com/newslet...od_easyrun.png |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 15:52. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.