![]() |
24U Le Mans 2012
Ik zie tot mijn verbazing dat er nog geen thread was over de 24U Le Mans 2012, dus bij deze maar eentje geopend, want dit weekend is het al de testdag ;) .
Wie gehoopt had dat Timo Bernhard alsnog aan de start van de testdag en de race zou verschijnen met de Audi #3 is er aan voor de moeite. Bernhard heeft nog te veel last van de blessures die hij opliep bij zijn crash in Sebring, zo maakte Audi vandaag bekend. Hij wordt net zoals in Spa vervangen door Marc Gene. De spanjaard reed in Spa overigens een dijk van een race. |
Deze morgen kwam er ook nog een persbericht van Julien Jousse. De jonge fransman zou normalerwijze met Boullion en Collard voor Henri Pescarolo de legendarische etmaalrace afwerken, maar diende - zoals eerder deze week ook op diverse sites verscheen - plaats te ruimen voor Stuart Hall. Deze laatste is dan weer een beschermeling van "redder in nood" Roald Goethe, de man die het chassis van de AMR1 ter beschikking stelde aan Pescarolo.
Tot grote verwondering kwam er de afgelopen dagen geen reactie uit het kamp van Jousse. Tot deze morgen dus... Jousse houdt in zijn persbericht geen blad voor de mond, praat open over de houding van Pescarolo en blijft bij dat alles toch beleefd. Hij wil absoluut Le Mans rijden en kreeg ondertussen een aanbod van Alan Docking, de man achter de ADR LMP2 die de tussenstand in die klasse aanvoert. http://www.speedactiontv.be/Enduranc...re-9501-1.aspx |
Wagens (Pescarolo en Dome) even door gerecht in beslag genomen en terug weer vrijgegeven. Gelukkig want de Pescarolo 03 moet zondag rijden wil hij toegelaten worden voor de 24 u.
http://www.racingworld.be/news/9002/...g-genomen.html |
Ergens gelezen dat er ook beslag is gelegd op enkele ferrari's 458 van Luxury racing. Reden...??
Bron gevonden turbomagazine.be: Quote:
|
McNish draait 3.25.9 in de Audi . Dat is verdorie :gas:
Ook bij Toyota habben ze blijkbaar hun huiswerk goed gemaakt. |
Na zijn crash deze voormiddag met de OAK Pescarolo Judd #15 dient Guillaume Moreau zo goed als zeker forfait te geven voor de etmaalrace zelf.
Geruchten doen de ronde dat Moreau breuken en/of barsten heeft in de wervelkolom en een operatie dient te ondergaan :( |
Moreau lijdt aan een breuk aan de twaalfde wervel waardoor er ernstige druk op het beenmerg onstond en een snelle operatie noodzakelijk was. De gevolgen zijn nog niet te voorspellen maar in ieder geval zit op zijn minst zijn seizoen er op. Herstel zal maanden vragen.
|
Jammer, Moreau was goed bezig. Hopelijk herstelt hij volledig.
Bij OAK moeten ze dus noodgedwongen op zoek naar een vervanger. Ze kunnen misschien eens aankloppen bij Julien Jousse, die is sinds het voorval met Pescarolo weer vrij voor Le Mans 2012 ;) . Resultaten van de testdag : http://www.lemans.org/wpphpFichiers/...t-combined.pdf |
Quote:
|
Quote:
Er zijn er nog wel een paar die vrij zijn voor die race... The Goose o.a. ;) . Dat ze die maar eens opbellen, zou wel leuk zijn om Marc weer in Le Mans aan het werk te zien. |
Quote:
|
Quote:
|
Ja, is een zeer belangrijk probleem aan het worden bij dit type van ongevallen met moderne eenzitters en prototypes.
Het is te wijten aan de manier waarop de piloot in zijn wagen zit en het feit dat je een bottom-out krijgt wanneer de auto de lucht in gelanceerd wordt en terug op zijn wielen landt. Gelijkaardig probleem bij een zeer snelle frontale deceleratie. Technische en medische commissies van de FIA zijn aan het onderzoeken wat hieraan gedaan kan worden. |
Ze zijn een tijdje geleden ook begonnen met het testen van een roll-bar die het hoofd van een rijder moet beschermen... De crash van Henri Surtees een paar jaar terug is het bewijs hoe kwetsbaar het hoofd van de rijder is. Blijkbaar is ook de rug een kwetsbaar punt.
|
Quote:
|
Quote:
|
De dag van de Le Mans Test Day kwam ik net terug van op reis, dus heb niet echt op de uitslagen gelet. Maar vandaag valt me net op dat Toyota helemaal niet ver zit van Audi:
Quote:
|
Eerst zien of de Toyota het de volledige 24H gaat volhouden.
Laat ons hopen van wel om toch nog wat spanning te krijgen in de LMP1 klasse. Naar mijn mening gaat de GT klasse terug het meeste spanning en strijd bieden... |
Audi op 1, 2, 3 en 4 in de vrije training, Toyota op 5 en 6.
Baguette met de OAK Pescarolo ietwat teleurstellend 12de en voorlaatste in de P1 klasse. Leinders en Martin met de OAK Morgan Nissan 26ste algemeen en 13de in de P2 klasse. Straks de eerste kwalificatiesessie. Hopelijk met wat beter resultaat voor de Belgen. |
De eerste qualif is achter de rug.
1. Audi #2 2. Audi #3 3. Toyota #7 De #15 OAK Pescarolo van o.a. Bertrand Baguette klokte de traagste tijd in P1. Maxime Martin toonde opnieuw wat hij in zijn mars heeft, was duidelijk sneller dan zijn teamgenoten (nog maar eens!) en kwam met de #35 Morgan Nissan tot een verdienstelijke 8ste tijd in de P2 klasse. In dezelfde klasse werd de #45 Boutsen Oreca 03 knap vierde. De beste "belgische" prestatie kwam er van Sean Edwards, die de Pro Speed Porsche op de tweede plaats parkeerde in de ProAm klasse. In die klasse is het momenteel zowat huilen met de pet op voor Markus Palttala, die met zijn bolide jammer genoeg laatste werd. De bolide blijkt acht seconden/ronde te traag te zijn om mee te komen met de subtop in die klasse. De kloof met de top in ProAm is nog hopelozer om te overbruggen :( Morgen Q2 en Q3 :gas: |
Mij lijkt het dat Toyota, op het vlak van snelheid, nog niet meekan met Audi. Ze hebben vandaag tijdens hun runs steeds boven 3min30s gezeten, dit terwijl Audi toch regelmatig draaide aan 3min28 - 29s. Snelheid is niet alles maar aangezien Audi ook numeriek in het voordeel is zal er werk aan de winkel zijn! Ik hoop alvast op bakken regen!
|
Quote:
|
Quote:
1. Audi #1 2. Audi #2 3. Audi #3 |
Quote:
Naast de numerieke overmacht valt het natuurlijk niet weg te cijferen dat Audi hier met z´n jarenlange ervaring een gigantisch groot voordeel heeft tegenover nieuwkomer Toyota. Al vind ik dat de Japanners toch goed begonnen zijn in Le Mans. Maar 24U is lang hé, en het zou met verwonderen moesten de twee Toyota´s zonder al te veel problemen de finish halen. |
Laat ons dan hopen dat de GT klasse wat spanning brengt...
|
er wordt door sommige mensen blijkbaar verwacht dat Toyota meteen de plaats gaat in nemen van Peugeot. maar eerlijk zijn: dit is de eerste race van de wagen, het wordt enorm moeilijk om meteen een zware bedreiging te vormen voor de 13 jaar ervaring van Audi
|
Werkt bij iemand van jullie de live timing via de WEC of de Le Mans website?
Hier is het in elk geval noppes :( . |
Bij mij geen probleem: http://live.lemans-tv.com/ ;)
|
|
Thanks mannen.
Had al een mailke gestuurd naar Jean-Francois Alard, de web-verantwoordelijke van het WEC, die ik nog ken uit een vorig leven. Er was idd een probleem op de WEC met de cache en dat hebben ze opgelost. Kreeg een vriendelijke bedankingsmail terug : Quote:
BTW: Maxime Martin is weer in vorm vandaag: 3'39"899 :applaus: |
Ik ben een beetje verward, staat de eerste Toyota nu op 2 of 3? Ze zijn maarliefst 2 seconden sneller dan Audi in de tweede sector! Laat ons hopen dat ze hiervan gebruik kunnen maken om Audi te passeren in de eerste ronde! :gas:
|
@Grig-O : de eerste Toyota klokte in Q3 de tweede tijd, maar in de combined qualifying eindigt die op de derde plaats, daar de Audi #3 sneller was in Q2. Toyota heeft - als nieuwkomer - naar mijn bescheiden mening tot op heden een goede beurt gemaakt. Een derde en een vijfde plaats op de startgrid is dan waarschijnlijk ook meer dan wat ze gehoopt hadden. Afwachten wat de race brengt...
Belgen: LMP1: Baguette, die met de OAK Pescarolo #15 de snelste "niet fabrieksauto" wou zijn, mag zijn dromen opbergen denk ik. Het team geeft immers zes seconden toe op de eerste "niet fabrieksauto"... Al weet men natuurlijk nooit wat er allemaal kan gebeuren op 24U tijd. LMP2: - De OAK Morgan #35 van Martin-Leinders-Hansson loste de verwachtingen dan wel weer in, dankzij een uitstekende Maxime Martin. Positief is ook de evolutie van Hansson, die elke sessie vooruitgang boekte. - Boutsen Ginion Racing stond aanvankelijk op een vierde plaats in de klasse, maar zal uiteindelijk als 10de LMP2 bolide starten, nadat gisterenavond diverse wagens een snellere tijd klokten. LMGTE am: - Sean Edwards bracht de #75 Porsche van Pro Speed naar de tweede startplaats in deze klasse en het team is daarmee tot op heden de beste belgische vertegenwoordiger in de Sarthe. Na de crash van Curtis slaagde het team erin de wagen vrij snel te repareren. - "halve Belg" Markus Palttala start als allerlaatste, niettegenstaande de #55 Porsche gisterenavond de kloof met de voorliggers aanzienlijk kon verkleinen. |
Na zijn sortie van gisteren zal Jean-Christophe Boullion volgens Henri Pescarolo niet deelnemen aan de wedstrijd zelf. Boullion is te zwaar gekwetst aan de ribben en zal... NIET vervangen worden! We krijgen dus na zovele jaren nog eens een equipe met twee rijders aan de start !
|
Quote:
|
Wat een fars. Audi heeft beide Ultra's al binnen gehaald, je moet geen genie zijn om te begrijpen dat Audi wilt dat de hybride dit weekend wint. Gelukkig zijn er nog de 24uur op de Nürburgring en op Spa.
|
Ergens en live timing beschikbaar in en simpele lay-out voor op de gsm?
|
Quote:
|
Geloof er ook niets van dat de Ultra's bewust zijn binnen gehaald. Er is geen reden om dat nu te doen in plaats van in de laatste uren. Denk dat Audi, na de editie van vorig jaar, zeker niet 100% gerust is dat beide e-trons probleemloos het einde zullen halen.
Toyota verrast me voorlopig in positieve zin. Ze rijden toch hetzelfde tempo als de Audi's en volgen op een dikke minuut van de leider, niet slecht. Wat ik wel niet snap is waarom Toyota beide wagens al na een half uur liet pitten??? Lijkt me logisch moesten ze eentje hebben binnen gehaald om strategie te splitten. Willen ze bewust op een ander ritme zitten dan de Audi's en gewoon hun race rijden? |
Iedereen mag z'n eigen mening hebben, maar de mijne is dat toeval niet bestaat. GT Pro is wel fantastisch om te volgen, jammer dat er al zoveel kanshebbers uitgeschakeld zijn! :(
|
De 2 in de box! Da's al beter... :+
|
All times are GMT +2. The time now is 15:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.