![]() |
FIA GT1 / World GT1 2012 - De nieuwtjes
Het is geen Endurance, het is geen Toerisme, het is geen Autosport Algemeen. Toch maar in Endurance geplempt ;) Is FIA GT1 overigens de juiste titel?
De link kan ik even niet meer terugvinden maar ik meen toch ergens gelezen dat deelnemers voor het GT1 reeds in juli e.e.a. geregeld diende te hebben. Met het nieuws van Marc VDS heeft het GT1 toch een gevoelige klap opgelopen, zo goed als zeker geen Ford GT in 2012. Op die manier gaat het concept van 10 x 2 wagens zeer moelijk realiseerbaar worden. |
Het lijkt wat een lauwe boel te gaan worden, net zoals het WTCC. Als je ziet dat zowel in GT als Toerisme allerhande 'nationale' kampioenschappen floreren (DTM, BTCC, FIA GT3, BES, British GT,...) lijkt een wk voor beide gewoon overbodig. Al vond ik het wk GT1 afgelopen seizoen bij momenten zeer leuk om volgen was het wat piloten en teams betreft een echt duivenkot, en op die manier bouw je geen reputatie op.
|
Quote:
Het afhaken van Marc VDS (en daarmee dus ook Belgian Racing) zou inderdaad wel eens verregaande gevolgen kunnen hebben voor dit kampioenschap. Als je voor 2012 zeven teams hebt, maar er plots twee ziet afhaken, is dit geen gezonde situatie. Aangezien Marc VDS zich volgend jaar concentreert op de Blancpain Endurance Series (met de steun van BMW) bestaat natuurlijk wel de kans dat de Ford GT bolides verkocht worden en door een ander team ingezet worden in het WK GT1. Al stel ik mij persoonlijk daarbij wel de vraag wie nog het risico zou lopen om die wagens in te zetten, gezien het feit dat men bij Marc VDS / Belgian Racing reeds dit jaar te kampen had met het gebrek aan onderdelen. Tijd zal raad brengen . ;) |
Quote:
|
Quote:
Dus hoogstwaarschijnlijk is Lambda performance, al een heel seizoen de Ford GT teams van wisselstukken aan het voorzien, en zal dat voor volgende seizoen wel een non-issue zijn. If anything, zou een GT-E versie van de Ford GT er moeten voor zorgen dat we de prachtige bolide nog voor enkele seizoen zullien zien rondtoeren. Overigens erg jammer dat de Fords worden "aan hun lot worden overgelaten" door VDS, en men overstapt op een toch maar saaie, een minder mooie Z4... maar ja, als er centjes van constructeurs mee gemoeid zijn natuurlijk... |
Jah, de Ford GT is een mooie bolide, al vind ik de GT3 veel mooier dan de GT1. Mijn vraag dus: GT-E een kleine GT1 of een geupgrade GT3? :)
|
De kalender van Belgische kampioenschappen 2012 (Sprint en Endurance) die vandaag is vrijgeven meldt April 20-21-22: FIA GT. Dus als het world GT kampioenschap doorgaat staat Zolder op de kalender.
|
Uitverkoop bij Marc VDS, vandaag in Autosport en Autohebdo te koop aangeboden:
- 2x Ford GT GT1 (met mogelijkheid tot inbouw GT-E kit) - 2x Ford GT GT3 - 2x Ford Mustang GT3 Onderdelen voor alle 6 wagens |
Quote:
|
Quote:
Ik vind het iig jammer dat ze met een "vrouwenvoiture" als de Z4 gaan rondbollen volgend jaar, bon die auto is snel, en met al het (teveel aan waarschijnlijk) hooi dat ze laatste 2 jaar op hun vork genomen hebben, zullen de centen die BMW er tegen smijt hoogstwaarschijnlijk erg welkom zijn... maar die Z4 kan me toch helemaal niet bekoren als de Ford GT :( En al die inmenging van constructeurs bij wat een klasse voor privateers zou moeten zijn (imho) heb ik het al helemaal niet... Quote:
In 2011 zou het canadese Multimac dan de verdere ontwikkeling op zich genomen hebben, en met de deelname in de 24h van Spa betekent dat waarschijnlijk ook de hologatie in orde is gekomen... Al zouden wat meer wedstrijdkilometers waarschijnlijk wel wonderen doen om het ding verkocht te krijgen hehehe |
Ratel had reeds gemeld dat de Franse manche van het WK GT niet meer op Paul-Ricard zou plaats vinden.
Nu is de kalender van de Franse Mitjet serie bekend gemaakt voor 2012. Normaal rijden die in het kader van de GT Tour , maar voor 6-9 april staat er voorprogramma van GT World! Les Coupes de Paques was niet opgenomen in GT Tour van 2012, het wordt dus een (eerste?) manche van het GT World kampioenschap. |
Quote:
http://www.racingworld.be/news/8344/...-nieuw-wk.html Laatste alinea schetst de realiteit... Of welk team wil nu nog dure investeringen (GT3 upgrades ed) gaan doorvoeren als de reglementen om de haverklap gewijzigd worden? Ratel is (alweer) zijn eigen kampioenschap om zeep aan het helpen... |
Ratel le bricoleur... lol die gast is nie te doen :+
|
En dan lees ik net op Facebook het volgende:
Quote:
|
Quote:
En @sturgis: BMW Z4 'vrouwenvoiture'? VDS Ford Mustang spuuglelijk? Ratel een bricoleur? Nog iets? |
Ratel probeert uit alle macht McLaren en Ferrari zo ver te krijgen om een upgrade-kit voor hun GT3´s uit te brengen, beide fabrikanten hebben daar alleen trek in als de huidige GT1 worden geweerd. Aston Martin en met name Nissan hebben daar dan weer heel veel moeite mee. Als het hele verhaal volgend jaar nog doorgaat reken dan maar niet op al te veel wagens.
Kortom: Ratel´s gedraai en gekronkel heeft hem weer eens in een spagaat gebracht, hij zal wel weer een wit konijntje uit de hoge hoed toveren. Veel applaus zal dat ongetwijfeld niet gaan opleveren... |
Gewoon even door de zure appel, enkel geupgrade GT3's.
|
Het is bijna niet aan te nemen hoe talentvol Ratel is in het verkloten van zijn eigen kampioenschappen. Ecclestone zal nogal lachen!:eek:
|
Wat had Ratel dan moeten doen, wijsneuzen?
|
Quote:
Het is weer eens een gevalletje grootheidswaanzin geworden... |
Quote:
'Never change a winning team', zeggen ze toch? De FIA GT liep zo goed en plots moesten alle GT2's geweerd worden. Alle GT2 teams mochten hun heil gaan zoeken in een ander kampioenschap, zoals LMS en Open GT. Nu doet hij weer net hetzelfde met de GT1 teams om andere klantenteams te willen aantrekken. |
Quote:
En vergeet niet dat de ACO zelf beslist heeft om de GT1's niet meer toe te laten en dat in 2010, terwijl het wereldkampioenschap dat jaar toch een succes was. |
Ratel heeft op de persconferentie van de 24 Uren van Spa al meegedeeld dat hij naar een basis van GT3 modellen wilde gaan welke dan door evoluties naar GT1 konden doorgroeien. Bedoeling was om dat vanaf 2010 te doen.
Werd door fabrikanten weggestemd...nu ruim 3 jaar later komt het alsnog op hetzelfde uit. Overigens hebben we het in 2012 maar over een beperkt aantal Europese races. De wens van Ratel is een 3 of 4-tal races in Europa. Nogaro, Zolder, Sachsenring en een nog nader te noemen circuit. Daarnaast China, Argentinië en de nieuwe baan in Rusland. Aan te vullen door nog wat non-Europese races... |
Quote:
Ah, en btw, ik zei dat de kleurenstelling van Belgian Racing spuuglelijk was (komaan, geel als basis kleur??), niet de mustang... gelieve door het juiste op de teentjes getrapt te worden :p Quote:
Uitgestorven? Interesse was er genoeg, getuige daarvan, 20-24 wagens in het eerste seizoen "WK" GT1... waaronder nieuwe wagens zoals de lambo en nissans Quote:
Nee, mijn beste, ACO, heeft de GT1 dan maar uit de LMS geschrapt op het EINDE van 2010 , omdat Ratelleke persé zijn eigen FIA "GT1" specificatie wou hebben, een gedowngrade spec. van de toen huidige ACO GT1 specificatie! Of zijn we al vergeten hoe de Ford GT en Nissan er in 2009 met de "nieuwe GT1 spec" er voor spek en bonen tussen reden? VDS heeft hun Ford GT voor de 1000KM van Spa 2010, terug omgebouwd naar de "echte" GT1 spec om in die LMS wedstrijd deel te nemen, maaar dat had,iirc, volgens hun zoveel voeten in de aarde, dat ik denk dat dit waarschijnlijk niet voor herhaling vatbaar was gezien hun drukke agenda. Waarom zou ACO dan nog langer dulden dat in hun prestigueze kampioenschap, een team zichzelf Kampioen kan noemen door gewoon op te dagen en 75% van iedere race te rijden zonder concurrentie ?? Want met de nieuwe "FIA GT1 spec" die er dan was , en met het toen schijnbare "succes" (lees, het aantal wagens die rondreden op de nieuwe spec) leek alles er op te wijzen dat teams zich op de nieuwere specificatie gingen richten. In tegenstelling to Ratel en Co , wou ACO waarschijnlijk de stabiliteit in hun series behouden (al kunnen ze er de laatste tijd ook wat van sinds ze met Ratelleke in zee zijn gegaan) en de enige logische stap was GT1 klasse te laten vallen nadat Ratel de laatste nagel van de GT1 in de kist had geklopt... Coach Ep en anderen hebben hier groot gelijk in wat ze posten. Blijkbaar hebben Ratel, en zijn fans, een andere defenitie van succes... |
Smaken verschillen inderdaad, maar als je zegt dat een kleurstelling 'spuuglelijk' is, dan beledig je daarmee een volledig team. Dit terzijde.
ACO heeft in 2010 beslist om GT1's te weren vanaf 2011 (en niet eind 2010) en dat terwijl het wereldkampioenschap dat jaar toch een succes was. De interesse waarover jij spreekt kwam er na het opstellen van een nieuw (kostenbesparend) reglement. Zo niet had je 12 auto's aan de start. Als ik spreek over 5 GT1's in 2010, dan heb ik het over een hypothetisch Fiagt-kampioenschap in 2010 zoals dat in 2009 het geval was. Het ontstaan van het wereldkampioenschap heeft echter interesse opgewekt bij teams als Hexis of Mad Croc. Ratel heeft verder ook verteld in een interview dat de idee oorspronkelijk was om enkel geüpgrade GT3's toe te laten, maar dat dit door de constructeurs werd weggestemd (zoals hierboven aangegeven door Stranger). Hij heeft overigens ook toegegeven dat de GT2 European Cup mislukt was omdat hij waarschijnlijk teveel tijd heeft moeten steken in het opstarten van het wereldkampioenschap. Maar er was dus wel degelijk een uitweg voor de GT2-teams. |
Het eerste WK GT1 had een groot aantal wagens welke nog 1 jaartje doormochten op voorwaarde dat er nieuwe wagens zouden komen. Door het wegvallen van de Corvettes en het niet meer mogen starten van de Maserati's zaten we dit jaar op 18 aan het begin van het jaar en aan het einde van het jaar - en tussendoor wat dipjes door schade en budgetissues.
Daarnaast is enkel de Nissan een echt volledig nieuwe wagen, de Lamborghini's zijn bijna allemaal gebouwd op het 'oude' chassis. Het probleem van de nieuwe GT1's zat met name in de 'spec' onderdelen zoals de ECU. Veel teams hebben hier problemen mee gehad, waardoor er nogal wat motoren ploften en teams hierdoor een groot deel van het budget zagen vervliegen. In plaats van dat het goedkoper zou worden door standaard onderdelen te gebruiken werd het duurder, iets wat Ratel zelf heeft toegegeven. Ratel heeft heel duidelijk aangegeven dat hij niets meer ziet in het lange afstandsracen. Commerciëel niet interessant (tenzij je Le Mans bent) en voor TV een gedrocht. Met de stappen die nu worden genomen lijken we toch uiteindelijk op het punt te gaan komen waar hij begin 2010 had willen zijn. Over het punt dat Ratel geen succes heeft....20 jaar series over de hele wereld, GT3 auto's gaan als warme broodjes over de toonbank en steeds meer merken bouwen een GT3 model. |
Quote:
Quote:
En Hexis reed in 2009 ook al FIA GT in GT2 met de Vantage, dus ja, die moesten wel iets doen omdat ze met hun GT2 niet meer terecht konden in FIA GT en geen ervaring hadden met endurance om in de LMS te gaan rijden. Dat de interesse er kwam in het eerste jaar GT1 door een zogezegd "kostenbesparend" regelement is larie in mijn ogen. Dit was om de boel te verantwoorden, en de teams die deelnamen zullen dat volgens mij goed genoeg geweten hebben maar waren eerder verblind door de status van een officiele WK FIA titel denk ik. Eind 2009 vertelde ik al dat het onmoggelijk goedkoper kon gaan worden als je de hele wereld gaat doortrekken, en daar dan nog eens bovenop sprintjes van een uurtje gaat trekken met zware GTs met volledige carbon bodies... sprintracen is stampen en duwen, punt. Als je daar bovenop nog eens met een idioot qauly systeem op de proppen komt waarbij race 1 de qauly voor race 2 is, brengt dat meer stampen en duwen teweeg, want met die eene verplicht pitstopje in een window van 10 minuten moet je al heel wat geluk hebben wil je daar iets forceren. Nu met touring autotjes met een 1.8 litertje derin, kan dat allemaal perfect, maar met GT monsters van om en bij de 500 a 600 PK is dat een heel ander verhaal... En wat hebben we 2 seizoenen lang gezien? Stampen en duwen en brokken en stukken dat het niet meer mooi was. En als je geluk had om de eerste bocht door te raken zonder dat je door een of andere artiest werd meegesleurd, had je misschien kans om eens iets te laten zien. Denk dat veel teams halverwege het seizoen hun illusies over zo'n officiele FIA World Champion titel wel hebben laten vallen na het betalen van rekening nummer zoveel... Bedenk er dan bij dat in 2009 de runningcost alleen al van een Corvette C6 voor een heel seizoen FIA GT om en bij de 750.000€ lag... Waarom denk je dat GT3 op 2 jaar tijd zo populair geworden is?? Waarom denk je dat constructeurs zoals Porsche wel succes bleven hebben met het bouwen van race wagens voor KLANTENTEAMS in klasses zoals GT3/GT4/Cup klasses die betaalbaarder zijn om te runnen en die bovendien in verschillende kampioenschappen terecht kunnen ipv van een kampioenschap zoals het "WK" GT1 die een spec hanteert waarmee je in geen enkele ander kampioenschap terecht kunt en je met dure handgemaakte pur sang race bolides rijd, waarvan je er als constructeur met wat geluk 4 van kwijt kan? Bon, op de wisselstukken die ze hebben mogen leveren zullen ze toch tenminste al iets van de kosten hebben kunnen terug halen :p Is het dan een wonder dat constructeurs weinig zien in meneer ratel zijn ideeën en kijken naar wat bvb een constructeur als Porsche doet? En dat die klasses dan opeens openbloeien? Laat ons nu eens inbeelden dat Ratel gewoon logisch de ACO GT1 specificatie had overgenomen... zelfs met het sprintformat... en je als team die investeerde in een GT1 ook nog eens Le Mans kon gaan rijden als je dat wou. De Nissans zouden er zowiezo gekomen zijn, en Reiter engineering zou volgens mij ook weinig problemen gehad hebben om 100 extra stiertjes onder de kap van hun R-SV te duwen. Alsook de Ford GTs. Dan heb je als constructeur ten minste een incentive om nog door te gaan met een GT1 programma voor klanten. Denk je dat de Saleens en DBR9s die in 2010-2011 onder zeil stonden, nog onder zeil zouden gestaan hebben in die omstandigheden? Quote:
het strafste is dat achteraf de Corvettes toch die toelating kregen (om de boel te redden waarschijnlijk) en het vitaphone team toen al van plan was om met 458s in de BES te rijden Quote:
Wat betreft de GT3 comment, zoals ik al aangaf, heeft dat bitter weinig te maken met hoe "goed" Ratel is, maar eerder dat het een gelukkig positief bijverschijnsel is door zijn knoei werk in de andere klasses... Maar bon het is wat het is zeker? We zullen wel zien wat ervan komt nu we alles en iedere race in een GT3 gaan bollen :p |
Je reactie op de stelling van Marcel verraadt je subjectieve houding t.o.v. Stéphane Ratel en vooral ook je gebrekkige kennis betreffende het niet mogen starten van Maserati. Ten slotte wens ik niet meer te reageren omdat ik denk dat we hierin simpelweg van mening verschillen, en het dus niet gepast is om hierover te blijven doorbomen. Wel wil ik eindigen met het feit dat ik nooit zal beweren dat het wereldkampioenschap feilloos en perfect is, maar ook z'n gebreken kent, zoals de hogere running costs door het vele 'stampen en duwen' zoals jij het noemt. Blijven hameren op de negatieve kanten van iets is echter nooit een goed idee.
Mvg |
Hoja, mijn "gebrekkige" kennis over de maserati komt anders wel uit de gebruikelijk bronnen die hier regelmatig aangevoerd worden en door wat tijdens live uitzending werd verteld. Ma bon, is het anders, tja dan is het anders, neemt de rest niet weg.
Heb ik dan ooit weggestoken dat ik het niet heb op Ratel zijn beslissingen? Neemt niet weg dat ik de dingen niet kan zien zoals ze zijn en daarop mijn mening over die vent vorm. Jij bent wel diegene die hoog uit de boom kwam waaien hoor... En ja, ik noem het stampen en duwen, heb jij er dan andere woorden voor?? En tenslotte, de waarheid durven vertellen ipv allemaal mooi in de PR verhaaltjes meegaan moet ook kunnen imho. Enfin, op naar 2012...zelfs al komt er niet veel in huis van het wk , de Benelux Supercar challenge rijd op hetzelfde weekend in Zolder zo blijkt, dus mooie GT machines zijn we wel al verzekerd :) |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Om deze discussie af te sluiten: dat van 'stampen en duwen' was helemaal niet beledigend bedoeld... Probeer gewoon eens aan te nemen dat niet alles wat Ratel doet slecht is. En hiermee gaan we weer on topic ;) |
Lijkt er toch op dat seizoen 2012 van start zal gaan nu McLaren met HEXIS in zee gaat. Nu nog Aston Martin overtuigen om de Vantage GT3 aan te passen.
|
GT1 verdwijnt dus zoals verwacht, het World GT kampioenschap adopteert dus enkel de GT3's met lichte upgrade. Laatste stunt van Ratel, als de 20 deelnemers niet gehaald worden rijden in Europa World GT en FIA GT3 hun races samen!
|
Quote:
|
Zolder staat op de world FIA GT kalender, FIA GT3 kalender staat nog niet vast. Als beide samen moeten rijden is er geen probleem, zefde kwalificaties en samen racen er is dus geen extra timing/race te voorzien enkel een afzonderlijk klassement. Dus een deel van de GT world kalender wordt eveneens GT3 Europe. Dit alleen als beide kampioenschappen ieder minder dan 20 deelnemers hebben. Zolder kan mogelijk dus nog een World + GT3 Europe worden. Alles, reglementen en kalender, moet nog wel door de FIA volgende week goedgekeurd worden.
|
man man ne mens moet tegenwoordig al ingenieur zijn om wijs te geraken uit allemaal da ingewikkeld gedoe van Ratel
|
ge kunt ook gewoon naar de race gaan kijken, en u voor de rest niks aantrekken van alle constructies die er achter zitten?
|
Quote:
|
Van mijn part mogen ze dat 'WK' opdoeken ... Ik heb meer genoten van de FIA GT in 2009, dan van het WK GT1 in 2010 of 2011. Dat is mijn mening :)
|
Onze noorderburen krijgen ook hun manche van het World GT (GT1) op Zandvoort!
|
All times are GMT +2. The time now is 04:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.