De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Blancpain Endurance Series 2012: De eerste nieuwtjes (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20675)

Grig-O 08-09-2011 16:23

Blancpain Endurance Series 2012: De eerste nieuwtjes
 
2011 loopt al bijna ten einde en dus is het tijd om even vooruit te blikken naar 2012. Dit zijn zowat alle geruchten die de afgelopen weken de ronde hebben gedaan.

- KRK kan zich niet vinden in de Belgische sprintraces voor volgend jaar en kijkt naar de Blancpain Series. (Exqi)

- Ook Prospeed neemt eventueel deel aan het volledige kampioenschap ter voorbereiding voor de 24u van Spa, al staat hun programma nog niet vast. (Exqi)

- Barwell gaat voor volgend seizoen 2 nieuwe GT3's aankopen (meer dan waarschijnlijk de nieuwe Aston Vantage) en kijkt naar FIA GT3, British GT, Blancpain en het Belgische kampioenschap.

- ASM Team en Gulf Racing plannen een deelname met respectievelijk 1 en 2 McLarens. (E-I)

- Onlangs heeft ook United Autosports aangekondigd dat ze met 2 McLarens naar de BES trekken. (DSC)
EDIT: er wordt een auto ingezet in de Pro-Cup en een auto in de Pro-Am cup!

HaCo 08-09-2011 17:50

Alle, ik kan weeral niet wachten :)

Is er al een kalender?

Grig-O 08-09-2011 18:11

Quote:

Originally Posted by HaCo (Post 270787)
Alle, ik kan weeral niet wachten :)

Is er al een kalender?

Nee, maar in het persbericht van United Autosports spreekt men over een kalender met 5 wedstrijden; Monza, Spa en Silverstone lijken me een certitude.

EDIT: Op de officiële site: "Five race Blancpain Endurance Series campaign also announced".
Andere bronnen spreken over een uitbreiding van de kalender naar 6 of zelfs 7 races...

Grig-O 09-09-2011 18:39

Gulf Racing bevestigt aan Dsc.com dat beide McLaren meer dan waarschijnlijk te bewonderen zullen zijn in de Blancpain Series 2012.

Belle 09-09-2011 18:58

Ik weet al welke kaart ik ga trekken volgend jaar: LMS en BlancPain! :champagne: Wat een leuke nieuwtjes allemaal! ;)

Belle 09-10-2011 21:08

Dit weekend gaf SRO in Silverstone een persconferentie en gaf een tipje van de sluier over de toekomst van BES.

Voorlopig kalender:

April: Monza
Juni: Silverstone
Juli: Paul-Ricard
Juli: Spa
September: Hockenheim of Nürburgring
Oktober: Barcelona

Bron en meer info: http://sport.turbomagazine.be/news_N...oogt_mooi.html

Hopelijk valt die meeting van Monza in het paasverlof! ;) En kiezen ze in september voor de Nürburging...

Pegasus 09-10-2011 21:43

Die idiote 65-minuten regel blijft behouden voor Spa. Zo gaat gelijk de hele endurance spirit uit het venster. Waarom de trofee niet gelijk aan Audi bezorgen... Screw it, ik zorg wel dat ik wat anders te doen heb dat weekend. WRC Finland bijvoorbeeld.

Grig-O 09-10-2011 21:52

Sorry, maar schaf de 65-minutenregel af en je kan de trofee meteen aan Porsche geven...

Belle 09-10-2011 21:53

Quote:

Originally Posted by Pegasus (Post 271348)
Die idiote 65-minuten regel blijft behouden voor Spa. Zo gaat gelijk de hele endurance spirit uit het venster. Waarom de trofee niet gelijk aan Audi bezorgen... Screw it, ik zorg wel dat ik wat anders te doen heb dat weekend. WRC Finland bijvoorbeeld.

Was ook mijn reactie! 65-minuten regels horen niet thuis in endurance wedstrijden! Ik zal nog steeds komen kijken, maar ik blijf niet snappen hoe organisatoren steeds met 'kunstmatige' regeltjes op de proppen komen als normtijden, 65-min. en dergelijke... Nu moet de piloot constant aan een rustigere pace rijden om brandstof te sparen terwijl die gewoon zou moeten doortrappen.

Mark 09-10-2011 22:09

Dit soort idiote regels geeft toch de zwakte aan van de organisator. Een regel die bedacht is om bepaalde fabrikanten te plezieren. De €€€€'s zullen wel de doorslag geven ;)

Pegasus 10-10-2011 10:10

Quote:

Originally Posted by Grig-O (Post 271349)
Sorry, maar schaf de 65-minutenregel af en je kan de trofee meteen aan Porsche geven...

Grig-O, die regel is er gekomen onder druk van Audi, omdat ze de moeite niet hadden genomen om hun wagen wat zuiniger te maken. Endurance racen blijft voor mij een race over 24 uren waarbij verschillende wagens hun specifieke voordelen moeten benutten, of dat nu pure snelheid, zuinigheid of betrouwbaarheid is. En met de 65-minuten regel haalt men één van die peilers weg. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in Le Mans deze regel zouden toepassen omdat dit jaar Peugeot één ronde meer kon rijden met een volle tank dan Audi.

RKG 10-10-2011 10:23

Sja Audi is goede partner van de RACB zeker...

Raceboy 10-10-2011 11:05

Deze regel is trouwens helemaal niet zo nieuw hoor. In 2000 moest er verplicht om de 2 uur getankt worden, terwijl de Bora TD bijna 3 uur kon rijden op een tank.

Grig-O 10-10-2011 12:40

Quote:

Originally Posted by Pegasus (Post 271355)
Grig-O, die regel is er gekomen onder druk van Audi, omdat ze de moeite niet hadden genomen om hun wagen wat zuiniger te maken. Endurance racen blijft voor mij een race over 24 uren waarbij verschillende wagens hun specifieke voordelen moeten benutten, of dat nu pure snelheid, zuinigheid of betrouwbaarheid is. En met de 65-minuten regel haalt men één van die peilers weg. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in Le Mans deze regel zouden toepassen omdat dit jaar Peugeot één ronde meer kon rijden met een volle tank dan Audi.

Natuurlijk juich ik het lobbywerk van Audi niet toe, de gulzigheid van de auto zou inderdaad een nadeel moeten zijn. Maar neem de regel weg en we krijgen een oersaaie race... De kwaliteit van de piloten of het team zijn niet meer beslissend, enkel het verbruik van de auto speelt een bepalende rol... Vergeet niet dat zuinige wagens nog steeds een (weliswaar kleiner) voordeel hebben omdat ze minder benzine aan boord hebben - en dus minder wegen en bijgevolg sneller gaan - en omdat ze minder lang moeten tanken.

Coach Ep 10-10-2011 13:48

Kortom: nog een extra parameter voor de toch al niet geheel ongecompliceerde BoP... :mad:

Avalon 10-10-2011 16:23

Quote:

Originally Posted by Grig-O (Post 271361)
Vergeet niet dat zuinige wagens nog steeds een (weliswaar kleiner) voordeel hebben omdat ze minder benzine aan boord hebben - en dus minder wegen en bijgevolg sneller gaan - en omdat ze minder lang moeten tanken.

Als een autoproducent een krachtigere motor maakt die bovendien ook nog eens zuiniger is in een lichtere wagen, en dit alles binnen het budget van een GT3, dan zou dit beloond moeten worden, niet bestraft! Waar is Audi trouwens met hun Vorsprung durch Technik?

HaCo 10-10-2011 17:36

BoP is net de troef van de GT3, ok, er loopt wel eens wat mis, maar daarom is het nog niet helemaal slecht. Moest het echt zo slecht zijn zouden we dan ook niet zoveel merken en wagens zien.

Lijkt me sterk dat de Audi de enige zware verbruiker is. Iedereen weet het nu van die regel, dus ieder merk kan zijn wagen daarrond oriënteren.

Dat de endurance-spirit weg is door de 65' regel is ook een beetje kort door de bocht. Dit jaar hebben we toch heel wat endurance gezien, het blijft toch een serieuze uithoudingswedstrijd met een parameter die wat aangepast is.

Ik hoop alleen dat we dit jaar wat meer GT4's aan het werk zien.

Niels 10-10-2011 19:22

Quote:

Originally Posted by HaCo (Post 271364)
Ik hoop alleen dat we dit jaar wat meer GT4's aan het werk zien.

Alleen zijn er geen races meer dit jaar:)

HaCo 10-10-2011 19:46

Quote:

Originally Posted by Niels (Post 271368)
Alleen zijn er geen races meer dit jaar:)

:applaus:

Volgend jaar dus :gas:

Niels 10-10-2011 20:17

De Lamborghini Super Trofeo en de Blancpain Revival Series (Gt's van 1994 tot 2004 - 45 minuten race op zaterdag) - zoals u elders hier op het forum al kon lezen - vergezellen de BES op alle meetings. Echter ook een andere nieuwe serie/show, genaamd SRO Supercar Club zal telkens in actie komen. De road supercars krijgen zondag 2 uur tracktime ter beschikking.

Mark 10-10-2011 21:59

Quote:

Originally Posted by Pegasus (Post 271355)
Ik kan mij niet voorstellen dat ze in Le Mans deze regel zouden toepassen omdat dit jaar Peugeot één ronde meer kon rijden met een volle tank dan Audi.

Het schijnt al jaren een publiek geheim te zijn dat Audi op de achtergrond de ACO voorziet van han- en spandiensten. Toch opmerkelijk dat we al jaren Audi's zien als official car e.d. op Le Mans. In het altijd chauvinistische Frankrijk kan de Leeuw het niet winnen van de Ringen op dat vlak, dat moet een €oorzaak hebbem ;)

Mark 10-10-2011 22:03

Quote:

Originally Posted by Niels (Post 271372)
De road supercars krijgen zondag 2 uur tracktime ter beschikking.

Wat een aanfluiting en zwaktebod! Als ik straat(super)auto's wil zien ga ik wel naar een mondaine badplaats, zit er tenminste nog een lekker mokkel naast;)

Welke echte racefan wil nu op racezondag nummerplaten voorbij zien razen?

Belle 10-10-2011 22:06

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 271379)
Wat een aanfluiting en zwaktebod! Als ik straat(super)auto's wil zien ga ik wel naar een mondaine badplaats, zit er tenminste nog een lekker mokkel naast;)

Welke echte racefan wil nu op racezondag nummerplaten voorbij zien razen?

Vind ik eigenlijk ook maar zwak. :o

Als ik Supercars wil zien, hoef ik maar een half uurtje richting Knokke te rijden en kom er daar genoeg tegen op een dag. Op circuit wil ik races zien met échte racewagens, al zijn dat Clio's ed...

Pegasus 12-10-2011 16:11

Marc VDS Racing gaat blijkbaar voor de titel in BES en laat daarvoor het wk GT1 vallen.

Bron: Autosport.com

Niels 12-10-2011 17:53

Quote:

Originally Posted by Pegasus (Post 271405)
Marc VDS Racing gaat blijkbaar voor de titel in BES en laat daarvoor het wk GT1 vallen.

Bron: Autosport.com

Ondertussen bevestigd via een officieel persbericht van VDS.

Grig-O 12-10-2011 22:43

Als MarcVDS beide titels wil pakken dan zullen ze toch mogen uitpakken met 2 BMW's denk ik zo. :)

Mark 12-10-2011 22:49

Quote:

Originally Posted by Grig-O (Post 271426)
Als MarcVDS beide titels wil pakken dan zullen ze toch mogen uitpakken met 2 BMW's denk ik zo. :)

Wel een gevoelig verlies voor Ratel met zijn WK GT1 droom/illusie. Heeft het beperkte programma te maken met het ontslag van een van hun medewerkers?

Grig-O 12-10-2011 23:18

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 271427)
Wel een gevoelig verlies voor Ratel met zijn WK GT1 droom/illusie. Heeft het beperkte programma te maken met het ontslag van een van hun medewerkers?

Dat en de huidige economische situatie (lees: met weinig mensen kan je geen dubbel programma runnen en het geld groeit daar blijkbaar toch niet aan de bomen ;) ).

Coach Ep 13-10-2011 11:42

Boutsen Energy present met 2x McLaren (bron: endurance-info).

Grig-O 13-10-2011 13:01

Quote:

Originally Posted by Belle (Post 271380)
Vind ik eigenlijk ook maar zwak. :o

Als ik Supercars wil zien, hoef ik maar een half uurtje richting Knokke te rijden en kom er daar genoeg tegen op een dag. Op circuit wil ik races zien met échte racewagens, al zijn dat Clio's ed...

Voor Spa verandert er overigens weinig; de Supercars maken daar gewoon deel uit van de RACB GT Parade.

Uit diverse bronnen wordt duidelijk dat enorm veel teams interesse tonen in het kampioenschap voor 2012 (Ratel praat over 100 geïnteresseerde teams :rolleyes:).

Zeker:
TBER: 2x McLaren
United Autosports: 2x McLaren
Gulf Racing: 2x McLaren
MarcVDS: 1-2x BMW
KRK: 2x Mercedes
WRT: 2x Audi
Sofrev ASP: 2x Ferrari

Mogelijk:
Quifel ASM: 1x McLaren
VonRyan Racing: 1-2x McLaren
Prospeed: 2x Porsche
Larbre: 1x Porsche
Barwell: 1x Aston Martin

Mark 13-10-2011 23:33

Het ultieme succes van de BES zal overigens maar 1 jaar duren. Dat ligt niet aan Ratel of SRO overigens. Voor een koers van 3 uur heb je niet noodzakelijk 60/70 wagens nodig. Rond de 40 is meer dan voldoende.

Mochten ze daadwerkelijk 70 vaste deelnemers hebben? Dat is leuk voor 1 jaar maar welke dikke buiken racer gaat op zijn kantoor zeggen dat ie eervol 51ste is geworden tijdens de race van afgelopen zondag? Niemand toch. Teveel deelnemers is ook niet goed.

Astra-fan 14-10-2011 08:00

Het is toch niet snel goed voor Mark hé. Of 't zijn er te weinig of 't zijn er teveel of 't niveau lig te laag of....

Jakke.be 14-10-2011 09:17

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 271448)
Het ultieme succes van de BES zal overigens maar 1 jaar duren. Dat ligt niet aan Ratel of SRO overigens. Voor een koers van 3 uur heb je niet noodzakelijk 60/70 wagens nodig. Rond de 40 is meer dan voldoende.

Mochten ze daadwerkelijk 70 vaste deelnemers hebben? Dat is leuk voor 1 jaar maar welke dikke buiken racer gaat op zijn kantoor zeggen dat ie eervol 51ste is geworden tijdens de race van afgelopen zondag? Niemand toch. Teveel deelnemers is ook niet goed.

Misschien toch liever 51e van de 70 dan 19e van de 20...

Dries DS 14-10-2011 09:51

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 271448)
Voor een koers van 3 uur heb je niet noodzakelijk 60/70 wagens nodig. Rond de 40 is meer dan voldoende.


40 tot 50 wagens lijkt ook voor mij voldoende voor races van 3 uur.
Bovendien zou het op diverse omlopen die deze serie in 2012 zal aandoen best wel eens "heel druk" kunnen worden indien men er met meer wagens aan de start verschijnt.
De circuits van Spa (7 km), Silverstone (5,8 km), Paul Ricard (5,8 km) en Monza (5,8 km) kunnen wel die grotere aantallen aan, maar in Barcelona (4,6 km), Hockenheim (4,5 km) of op de Nürburgring (5,1 km) zou het volgens mij toch wel "drummen" worden met 70 bolides, met als gevolg dat daar dan weer het risico op ongevallen groter wordt.

Enfin, afwachten maar. We zien wel wat 2012 ons brengt...

sturgis 14-10-2011 15:34

Ben ik dan de enige die zich vragen stelt bij het feit dat die Ratel zowat alle belangrijke kampioenschappen wil gaan laten evolueren naar de GT3 klasse??
Ik heb daar toch ernstige bedenkingen bij... alsook bij de gedachtengang van meneer Ratel (ma bon, dat was al langer geweten :p )

Quote:

Originally Posted by Dries DS (Post 271451)
Enfin, afwachten maar. We zien wel wat 2012 ons brengt...

Ja idd, ik hou men hart al vast in ieder geval...

Xsara_VTS 31-10-2011 18:30

Wat foto's van de nieuwe McLarens.
Volgend jaar gaan een 12-tal teams racen met de McLaren.
Op het internet zijn er nog maar 2 renders te vinden.

Gemballa Racing
http://img687.imageshack.us/img687/6...allaracing.jpg

United Autosports (dit jaar met de R8 LMS)
http://img85.imageshack.us/img85/882...autosports.jpg

Ik heb mij vandaag is bezig gehouden met het maken van de volgende 2 liveries.
Doerr Motorsport (dit jaar met de Z4 GT3)
http://img228.imageshack.us/img228/508/drrklein.jpg

Gulf Racing (dit jaar met de Gallardo GT3)
http://img607.imageshack.us/img607/9596/gulfklein.jpg

Grig-O 03-11-2011 18:26

Trackspeed neemt volgend jaar deel aan de Blancpain Endurance Series met 2 Porsches (1 in de Pro-klasse en 1 in Pro-Am).

http://www.trackspeed.net/index.php?...ia-gt&Itemid=8

Grig-O 06-11-2011 17:29

Ook DKR toont interesse voor de Blancpain Series en keert bijgevolg niet meer terug naar het WK GT1 volgend jaar. Het Luxemburgse team wil 2 auto's inzetten (Nissan? Aston Martin?) en komt waarschijnlijk ook in de GT Tour uit.

(endurance-info)

Zeker:
MarcVDS: 2x BMW Z4
TBER: 2x McLaren mp4-12c
United Autosports: 2x McLaren mp4-12c
Gulf Racing: 2x McLaren mp4-12c
ASM: 2x McLaren mp4-12c
VonRyan: 1-2x Mclaren mp4-12c
KRK: 2x Mercedes SLS
WRT: 2x Audi R8
Sofrev ASP: 2x Ferrari 458
AF Corse: 1-2x Ferrari 458
Trackspeed: 2x Porsche 997
Mühlner: 2x Porsche 997
Autorlando: 1x Porsche 997
Barwell: 1x Aston Martin Vantage
GT3 Racing: 1x Dodge Viper GT3
DKR: 2x Aston Martin Vantage? Nissan GT-R? ...?
DVB Racing: 1x BMW M3
Ruffier Racing: 2x Porsche 997 + 1x Lamborghini Gallardo
Pro GT By Alméras: 2x Porsche 997
Reiter: 2x Lamborghini LP600+
Scuderia Vittoria: 2x Ferrari 458

Mogelijk:
Schübert: 1-2x BMW Z4
FASTER: 1-2x BMW Z4
AB Motorsport: 1x BMW Z4
Vita4One: 1-3x Ferrari 458
Sport Garage: 1-2x Ferrari (430? 458?)
Prospeed: 2x Porsche 997
Larbre: 1x Porsche 997
Manthey: 1x Porsche 997
SMG: 1x Porsche 997
Graff Racing: 2x Mercedes SLS
Heico: 1-2x Mercedes SLS
Black Falcon: 1-2x Mercedes SLS
Young Driver AMR: 2x Aston Martin Vantage
JRM: 1-2x Nissan GT-R GT3
Hexis: 1-2x McLaren mp4-12c? Aston Martin Vantage?
Boutinaud Racing: 1x Porsche 997 cup S

Belle 09-11-2011 16:18

Zet Aston Martin Brussels ook maar in het 'zeker' lijstje. ;)

http://sport.turbomagazine.be/news_N...Aston_GT3.html

Trouwens, waar heb je de bevestiging gelezen dat KRK zeker richting BES gaat? Ze gaven wel aan misschien te zullen opteren voor BES in 2012 maar dat is toch nog niet officieel bevestigd via een persbericht of zo?

Grig-O 09-11-2011 18:33

Quote:

Originally Posted by Belle (Post 271995)
Zet Aston Martin Brussels ook maar in het 'zeker' lijstje. ;)

http://sport.turbomagazine.be/news_N...Aston_GT3.html

Trouwens, waar heb je de bevestiging gelezen dat KRK zeker richting BES gaat? Ze gaven wel aan misschien te zullen opteren voor BES in 2012 maar dat is toch nog niet officieel bevestigd via een persbericht of zo?

Raf Vanthoor heeft in Turbomagazine van twee maanden geleden verteld dat de Blancpain Endurance Series zo goed als zeker op de kalender staat, een persbericht is er echter inderdaad nog niet gekomen. ;)

Alle andere info komt trouwens uit dit artikel: 'Bilan et perspectives d'une série Blancpain en plein boom!'


All times are GMT +2. The time now is 04:11.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.