![]() |
Blancpain Endurance Series 2012: De eerste nieuwtjes
2011 loopt al bijna ten einde en dus is het tijd om even vooruit te blikken naar 2012. Dit zijn zowat alle geruchten die de afgelopen weken de ronde hebben gedaan.
- KRK kan zich niet vinden in de Belgische sprintraces voor volgend jaar en kijkt naar de Blancpain Series. (Exqi) - Ook Prospeed neemt eventueel deel aan het volledige kampioenschap ter voorbereiding voor de 24u van Spa, al staat hun programma nog niet vast. (Exqi) - Barwell gaat voor volgend seizoen 2 nieuwe GT3's aankopen (meer dan waarschijnlijk de nieuwe Aston Vantage) en kijkt naar FIA GT3, British GT, Blancpain en het Belgische kampioenschap. - ASM Team en Gulf Racing plannen een deelname met respectievelijk 1 en 2 McLarens. (E-I) - Onlangs heeft ook United Autosports aangekondigd dat ze met 2 McLarens naar de BES trekken. (DSC) EDIT: er wordt een auto ingezet in de Pro-Cup en een auto in de Pro-Am cup! |
Alle, ik kan weeral niet wachten :)
Is er al een kalender? |
Quote:
EDIT: Op de officiële site: "Five race Blancpain Endurance Series campaign also announced". Andere bronnen spreken over een uitbreiding van de kalender naar 6 of zelfs 7 races... |
Gulf Racing bevestigt aan Dsc.com dat beide McLaren meer dan waarschijnlijk te bewonderen zullen zijn in de Blancpain Series 2012.
|
Ik weet al welke kaart ik ga trekken volgend jaar: LMS en BlancPain! :champagne: Wat een leuke nieuwtjes allemaal! ;)
|
Dit weekend gaf SRO in Silverstone een persconferentie en gaf een tipje van de sluier over de toekomst van BES.
Voorlopig kalender: April: Monza Juni: Silverstone Juli: Paul-Ricard Juli: Spa September: Hockenheim of Nürburgring Oktober: Barcelona Bron en meer info: http://sport.turbomagazine.be/news_N...oogt_mooi.html Hopelijk valt die meeting van Monza in het paasverlof! ;) En kiezen ze in september voor de Nürburging... |
Die idiote 65-minuten regel blijft behouden voor Spa. Zo gaat gelijk de hele endurance spirit uit het venster. Waarom de trofee niet gelijk aan Audi bezorgen... Screw it, ik zorg wel dat ik wat anders te doen heb dat weekend. WRC Finland bijvoorbeeld.
|
Sorry, maar schaf de 65-minutenregel af en je kan de trofee meteen aan Porsche geven...
|
Quote:
|
Dit soort idiote regels geeft toch de zwakte aan van de organisator. Een regel die bedacht is om bepaalde fabrikanten te plezieren. De €€€€'s zullen wel de doorslag geven ;)
|
Quote:
|
Sja Audi is goede partner van de RACB zeker...
|
Deze regel is trouwens helemaal niet zo nieuw hoor. In 2000 moest er verplicht om de 2 uur getankt worden, terwijl de Bora TD bijna 3 uur kon rijden op een tank.
|
Quote:
|
Kortom: nog een extra parameter voor de toch al niet geheel ongecompliceerde BoP... :mad:
|
Quote:
|
BoP is net de troef van de GT3, ok, er loopt wel eens wat mis, maar daarom is het nog niet helemaal slecht. Moest het echt zo slecht zijn zouden we dan ook niet zoveel merken en wagens zien.
Lijkt me sterk dat de Audi de enige zware verbruiker is. Iedereen weet het nu van die regel, dus ieder merk kan zijn wagen daarrond oriënteren. Dat de endurance-spirit weg is door de 65' regel is ook een beetje kort door de bocht. Dit jaar hebben we toch heel wat endurance gezien, het blijft toch een serieuze uithoudingswedstrijd met een parameter die wat aangepast is. Ik hoop alleen dat we dit jaar wat meer GT4's aan het werk zien. |
Quote:
|
Quote:
Volgend jaar dus :gas: |
De Lamborghini Super Trofeo en de Blancpain Revival Series (Gt's van 1994 tot 2004 - 45 minuten race op zaterdag) - zoals u elders hier op het forum al kon lezen - vergezellen de BES op alle meetings. Echter ook een andere nieuwe serie/show, genaamd SRO Supercar Club zal telkens in actie komen. De road supercars krijgen zondag 2 uur tracktime ter beschikking.
|
Quote:
|
Quote:
Welke echte racefan wil nu op racezondag nummerplaten voorbij zien razen? |
Quote:
Als ik Supercars wil zien, hoef ik maar een half uurtje richting Knokke te rijden en kom er daar genoeg tegen op een dag. Op circuit wil ik races zien met échte racewagens, al zijn dat Clio's ed... |
Marc VDS Racing gaat blijkbaar voor de titel in BES en laat daarvoor het wk GT1 vallen.
Bron: Autosport.com |
Quote:
|
Als MarcVDS beide titels wil pakken dan zullen ze toch mogen uitpakken met 2 BMW's denk ik zo. :)
|
Quote:
|
Quote:
|
Boutsen Energy present met 2x McLaren (bron: endurance-info).
|
Quote:
Uit diverse bronnen wordt duidelijk dat enorm veel teams interesse tonen in het kampioenschap voor 2012 (Ratel praat over 100 geïnteresseerde teams :rolleyes:). Zeker: TBER: 2x McLaren United Autosports: 2x McLaren Gulf Racing: 2x McLaren MarcVDS: 1-2x BMW KRK: 2x Mercedes WRT: 2x Audi Sofrev ASP: 2x Ferrari Mogelijk: Quifel ASM: 1x McLaren VonRyan Racing: 1-2x McLaren Prospeed: 2x Porsche Larbre: 1x Porsche Barwell: 1x Aston Martin |
Het ultieme succes van de BES zal overigens maar 1 jaar duren. Dat ligt niet aan Ratel of SRO overigens. Voor een koers van 3 uur heb je niet noodzakelijk 60/70 wagens nodig. Rond de 40 is meer dan voldoende.
Mochten ze daadwerkelijk 70 vaste deelnemers hebben? Dat is leuk voor 1 jaar maar welke dikke buiken racer gaat op zijn kantoor zeggen dat ie eervol 51ste is geworden tijdens de race van afgelopen zondag? Niemand toch. Teveel deelnemers is ook niet goed. |
Het is toch niet snel goed voor Mark hé. Of 't zijn er te weinig of 't zijn er teveel of 't niveau lig te laag of....
|
Quote:
|
Quote:
40 tot 50 wagens lijkt ook voor mij voldoende voor races van 3 uur. Bovendien zou het op diverse omlopen die deze serie in 2012 zal aandoen best wel eens "heel druk" kunnen worden indien men er met meer wagens aan de start verschijnt. De circuits van Spa (7 km), Silverstone (5,8 km), Paul Ricard (5,8 km) en Monza (5,8 km) kunnen wel die grotere aantallen aan, maar in Barcelona (4,6 km), Hockenheim (4,5 km) of op de Nürburgring (5,1 km) zou het volgens mij toch wel "drummen" worden met 70 bolides, met als gevolg dat daar dan weer het risico op ongevallen groter wordt. Enfin, afwachten maar. We zien wel wat 2012 ons brengt... |
Ben ik dan de enige die zich vragen stelt bij het feit dat die Ratel zowat alle belangrijke kampioenschappen wil gaan laten evolueren naar de GT3 klasse??
Ik heb daar toch ernstige bedenkingen bij... alsook bij de gedachtengang van meneer Ratel (ma bon, dat was al langer geweten :p ) Quote:
|
Wat foto's van de nieuwe McLarens.
Volgend jaar gaan een 12-tal teams racen met de McLaren. Op het internet zijn er nog maar 2 renders te vinden. Gemballa Racing http://img687.imageshack.us/img687/6...allaracing.jpg United Autosports (dit jaar met de R8 LMS) http://img85.imageshack.us/img85/882...autosports.jpg Ik heb mij vandaag is bezig gehouden met het maken van de volgende 2 liveries. Doerr Motorsport (dit jaar met de Z4 GT3) http://img228.imageshack.us/img228/508/drrklein.jpg Gulf Racing (dit jaar met de Gallardo GT3) http://img607.imageshack.us/img607/9596/gulfklein.jpg |
Trackspeed neemt volgend jaar deel aan de Blancpain Endurance Series met 2 Porsches (1 in de Pro-klasse en 1 in Pro-Am).
http://www.trackspeed.net/index.php?...ia-gt&Itemid=8 |
Ook DKR toont interesse voor de Blancpain Series en keert bijgevolg niet meer terug naar het WK GT1 volgend jaar. Het Luxemburgse team wil 2 auto's inzetten (Nissan? Aston Martin?) en komt waarschijnlijk ook in de GT Tour uit.
(endurance-info) Zeker: MarcVDS: 2x BMW Z4 TBER: 2x McLaren mp4-12c United Autosports: 2x McLaren mp4-12c Gulf Racing: 2x McLaren mp4-12c ASM: 2x McLaren mp4-12c VonRyan: 1-2x Mclaren mp4-12c KRK: 2x Mercedes SLS WRT: 2x Audi R8 Sofrev ASP: 2x Ferrari 458 AF Corse: 1-2x Ferrari 458 Trackspeed: 2x Porsche 997 Mühlner: 2x Porsche 997 Autorlando: 1x Porsche 997 Barwell: 1x Aston Martin Vantage GT3 Racing: 1x Dodge Viper GT3 DKR: 2x Aston Martin Vantage? Nissan GT-R? ...? DVB Racing: 1x BMW M3 Ruffier Racing: 2x Porsche 997 + 1x Lamborghini Gallardo Pro GT By Alméras: 2x Porsche 997 Reiter: 2x Lamborghini LP600+ Scuderia Vittoria: 2x Ferrari 458 Mogelijk: Schübert: 1-2x BMW Z4 FASTER: 1-2x BMW Z4 AB Motorsport: 1x BMW Z4 Vita4One: 1-3x Ferrari 458 Sport Garage: 1-2x Ferrari (430? 458?) Prospeed: 2x Porsche 997 Larbre: 1x Porsche 997 Manthey: 1x Porsche 997 SMG: 1x Porsche 997 Graff Racing: 2x Mercedes SLS Heico: 1-2x Mercedes SLS Black Falcon: 1-2x Mercedes SLS Young Driver AMR: 2x Aston Martin Vantage JRM: 1-2x Nissan GT-R GT3 Hexis: 1-2x McLaren mp4-12c? Aston Martin Vantage? Boutinaud Racing: 1x Porsche 997 cup S |
Zet Aston Martin Brussels ook maar in het 'zeker' lijstje. ;)
http://sport.turbomagazine.be/news_N...Aston_GT3.html Trouwens, waar heb je de bevestiging gelezen dat KRK zeker richting BES gaat? Ze gaven wel aan misschien te zullen opteren voor BES in 2012 maar dat is toch nog niet officieel bevestigd via een persbericht of zo? |
Quote:
Alle andere info komt trouwens uit dit artikel: 'Bilan et perspectives d'une série Blancpain en plein boom!' |
All times are GMT +2. The time now is 04:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.