![]() |
Jaguar E-Type 3.8L FHC - 1961 - Heller - 1/24
3 Attachment(s)
Met nog bijna 2 maanden te gaan in het jaar en nog één model te bouwen sta ik er dit jaar goed voor. Zeker als je weet dat het model voor december al redelijk ver gevorderd is, want dat zal de Yamaha YZR500 worden waar ik al zeer lang aan bezig ben. Maar daarover in de andere thread meer.
Dat betekent dat het model waarover deze thread gaat al het eerste van 2011 is. En dus kan ik er eentje uitpikken waarvan in vermoed dat er wat meer werk dan normaal gaat in kruipen. Dus kon een Heller model wel eens overwogen worden, want die staan niet meteen bekend om hun nauwkeurigheid. http://i9.photobucket.com/albums/a79...pe_real_01.jpg Het gaat dus om deze Jaguar E-Type uit 1961, de periode van de prachtig gelijnde sportwagens, waaruit ook de Cobra Daytona Coupé en de Ferrari 250 GTO stammen. Ik vind trouwens dat die drie wagens nogal veel trekjes van elkaar vertonen, wat eigenlijk voor de Jaguar pleit omdat hij de eerste van de drie iconen was die op de markt kwam... Ik heb lang geaarzeld vooraleer ik dit model ging bouwen, omdat ik weet dat er een zeer groot probleem bestaat bij de bouw van deze kit. De body van de Jaguar is namelijk zodanig gevormd dat het quasi onmogelijk blijkt om een kit zo te ontwerpen dat je eerst een chassis kan bouwen waarop je dan een volledige body kan vastzetten. Ik heb om dit te checken kits gekocht van deze Jag van het merk Gunze Sangyo, Airfix, Entex, Heller en zelfs een diecast-kit van Bburago. Allemaal vertonen ze hetzelfde euvel: de body loopt slechts tot aan de lijn die overeenkomt met de onderzijde van de deuren, en de rest van de body zit vast aan het chassis. Dit betekent dat je ofwel moet leren leven met een lijmnaad die in je lakwerk loopt en die wat mij betreft onaanvaardbaar is, ofwel dat je het chassis en de body moet scheiden van elkaar op een plaats waar je ze niet kan zien, bijvoorbeeld aan de onderzijde, wat ik bestudeerd heb maar niet te doen blijkt omwille van verschillende redenen, ofwel dat je het ganse interieur moet afwerken vooraleer het chassis en de body op elkaar te kleven, waarna je de ruiten mooi afplakt om de body daarna pas te spuiten. Een beetje het systeem van vliegtuigbouwers die hetzelfde probleem hebben met de cockpit van een vliegtuig. Alleen gaat het hier om een enorm grote en goed zichtbare cockpit. Ik heb gekozen voor de derde optie. Maar vooraleer ik me in zo'n avontuur gooi wil ik eerst wel eens weten of de Heller Jaguar wel de moeite loont om te bouwen, maw is de vorm van het model ok eens het ineens staat of trekt het nergens op en hoef ik me niet in alle bochten te wringen om dit model enigszins treffelijk te bouwen? Om dit te checken besluit ik om zo goed en zo kwaad als het kan, een dryfit te doen van de voornaamste onderdelen. Met wat Tamiya masking tape worden de grote onderdelen aan elkaar gekleefd en zo ziet het model er dan uit: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289478078 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289478078 Dat lijkt me zeer behoorlijk. Heller heeft wel verzuimd om paspennen aan te brengen, dus alle lijmverbindingen zullen 'koud' op elkaar gekleefd moeten worden, maar dat zal wel lukken. Het probleem dat ik hierboven geschetst heb komt nog beter tot uiting als je de foto hieronder eens bekijkt: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289478078 De groene lijnen tonen aan waar de panel lines zullen zitten, en zoals je ziet zijn er dus 2 links en rechts van de deur die er niet thuishoren. De onderzijde van de deur en de onderzijde van de motorkap zijn geen probleem, die horen daar te zitten. En de lijmverbindingen tussen de boven- en onderzijde van de body aan de voor- en achterzijde zijn minder erg omdat daar nog bumpers komen te zitten die de naden zullen verstoppen. Al bij al zijn het dus maar kleine stukjes die verkeerd zijn, maar ik wil ze er niet zien... Wat de spaakwielen betreft heb ik ook al een plan opgesteld: - als het model een totale mislukking wordt hoef ik me over de plastic spaakvelgen ook geen zorgen meer te maken; - als het model de voltooiing nadert maar niet echt supergeweldig is zal ik de bestaande spaakvelgen behouden en eronder zetten; - als het model er echt goed zou uitzien ga ik over tot de aankoop van aftermarket spaakvelgen voor deze Jag, met echte spaken, maar die wel meer dan € 50,- kosten voor een setje... |
3 Attachment(s)
OK. Dus beginnen we, tegen onze werkwijze in, deze keer met het interieur. Een belangrijk onderdeel van dat interieur is het dashboard. We nemen dit stukje plastic eens onder de loupe en stellen vast dat alle details er mee opgegoten zitten, en alhoewel ze in vergelijking met referentiefoto's vrij correct blijken wat de positie betreft, zijn ze wat diepte betreft waardeloos. Dus ik besluit om ze weg te schuren en te vervangen door mish-mash. Ook de afwezigheid van gaten voor de meters valt erg op: er wordt van de Heller-bouwer verwacht dat hij de decals gewoon tegen het dashboard kleeft. Dat lijkt nergens op, en ik besluit om op de juiste plaats gaten te boren dwars doorheen het dashboard, en aan de achterzijde gepunchte schijfjes te kleven zodat er aan de voorzijde de juiste gaten ontstaan waarin de meter-decals gekleefd kunnen worden. Het centrale deel wordt ook verder voorzien van het nodige aantal schakelaar-gaatjes en in aluminium kleur gespoten. Bij het bekijken van de foto heb ik besloten om er nog eens over te gaan trouwens. De zijkanten worden vervolgens bekleed met houtimitatie-decal.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289478540 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289478540 De verchroomde ringen rond de meters worden vervaardigd van een beetje ijzerdraad die rond een staafje met de correcte diameter gedraaid wordt, en het verchroomde stuur wordt uitgeboord met boortjes van verschillende diameters. Ik moet nog wel de ontstane gaatje schilderen met zilververf aan de binnenzijde. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289478540 Verder sta ik nog niet. Maar 'time is on my side', dus ik doe het kalm aan. Tot de volgende update! |
Een bijzonder mooi project.
Onder de 1/24-25 bouwpakketten, is de Heller toch 1 van de mooiste E-type's beschikbaar. Die van GS is ook erg mooi, maar die van Revell en AMT zijn een stuk minder mooi. Zeker als je zoekt om een FHC, dan moet je deze hebben. Echt slecht is de kit niet, maar heeft wel een beetje doorzettingsvermogen nodig. Wel is deze kit beter dan meeste Heller kitjes. Ik ken dat probleem met de body; Hier is het op een 1/8 model opgelost http://www.firerods.com/finishedmode...1964xke099.jpg Ik heb dat destijds opgelost door de body, de floorpan en het onderste gedeelte van het interieur vooraf te installeren, de body te bewerken en te spuiten, waarna ik de rest van het interieur heb af kunnen bouwen. Bij de 1/8 model is het relatief simpel, en het concept wil ik ook gebruiken voor de 1/24. http://www.firerods.com/unfinished/1...1964xke039.jpg Dat wil zeggen, bij de Heller kit, het gedeelte voor de achteras tot en met de achterkant los te halen van het chassis en even aan de kant te leggen, het overgebleven gedeelte van de floorpan te monteren, bewerken, opvullen en te spuiten. Waarna het interieur via het weggesneden gedeelte ingebouwd kan worden. Een korte uitleg is hier te zien: http://www.scalemotorcars.com/forum/...anellines.html Er zijn trouwens goedkopere en net zulke mooie spaakvelgen te koop als die MFH setjes, een goed voorbeeld is het setje voor de Hasegawa 250GTO. Van jouw houten dashboard ben ik nog niet zo onder de indruk, het idee is goed, maar het lijkt nog te gemaakt, maar ik las dat je het zelf ook al was opgevallen. Wel ben ik benieuwd naar het materiaal wat je hebt gebruikt voor de ringen, want die zien er goed uit. |
2 Attachment(s)
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289497187 En het stuur werd ook wat verder afgewerkt; ik wil nog wel een Jaguar-logo op de naaf kleven. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289497187 |
Quote:
Anders kijk hier eens naar: http://www.mycarmodels.com/catalogo.asp?m=5&t=5 Die middelste heb ik gebruikt voor mijn 250 en die zijn blijkbaar een stuk goedkoper! En ze zien er zeer fijn uit... |
Ah, een E-type. Toch wel een van de mooiste wagens die ik ken. Heb ooit het genoegen gehad om mee te rijden in een E-type en dat staat nog steeds in mijn geheugen gegrift :champagne:
Dan even over je bouwwerk: ik deel de mening van Erik over het dashboard... het hout lijkt niet echt geslaagd. Maar misschien ligt het aan de foto? |
Quote:
|
Quote:
|
Dit is een leuk model. Mooie klassieker.
Ik volg.;) |
Wat een klassieker. :cool:
|
4 Attachment(s)
Het interieur werd verder afgewerkt, en al bij al ben ik er toch wel content mee. Ik denk dat ik nog matjes ga aanbrengen om de eentonigheid te breken, en misschien leg ik nog iets op de reuze-hoedenplank.
Nu moet de bovenzijde van de body aan de binnenzijde gespoten worden, en de deurinterieuren waaraan de zijruiten vast zitten, moeten nog gespoten en gemonteerd worden. De raamrubbers van de ruiten moeten ook nog bekleed worden met BMF. Daarna kan de body dichtgekleefd worden, want de voorruit en achterruit moeten er langs buiten opgekleefd worden. Die kan ik dus maskeren met tape... Maar dat zien we de volgende keer weer. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290096687 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290096687 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290096687 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290096687 |
Vergeet uw Jaguarlogo niet e!!
|
Quote:
|
1 Attachment(s)
En het is nog niet evident om het logo van de E type te vinden.Als je het logo niet zou vinden,wil ik wel proberen het te tekenen.
|
Quote:
Er bestaan van Hobby Design van die zelfklevende metalen logo's, waarvan ik al een setje aangekocht heb met Ferrari badges. Ook van Porsche, Mercedes, Lamborghini en nog enkele merken bestaan ze. Helaas, van Jaguar niet... |
1 Attachment(s)
Quote:
http://www.deroosautominiaturen.com/decalxx.htm helemaal onderaan de pagina. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290115530 Maar het is onduidelijk of dat ronde logo erop staat dat je nodig hebt. Misschien heb ik nog wel iets liggen om op je hoedenplank te leggen, als ik het niet vergeet breng ik het morgen mee. |
Is al besteld zie. Bedankt allemaal voor de bereidwillige en snelle hulp ;)
|
5 Attachment(s)
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631014 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631014 De zwarte lederen stoelen heb ik een beetje gedrybrusht om wat meer relief te creëren. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631014 Het dakgedeelte van de kas werd opgekuist van flash en bramen. De panel lines werden uitgekrast, en de sierbagette rondom de zijruiten heb ik weggeschuurd omdat ze niet uitgesproken duidelijk was. Daarna heb ik een nieuwe gemaakt van dunne stripjes Evergreen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631014 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631014 |
4 Attachment(s)
Vervolgens heb ik de zijruiten en de voorruit, die van binnenuit moeten bevestigd worden in de kas, met epoxylijm bevestigd in hun ligplaats. Het spuiten van de kas zal dus door een intensieve afplaksessie voorafgegaan worden. Nadat de ruiten droog waren heb ik en binnenzijde van de kas geschilderd, iets wat onmogelijk zou zijn eens de 2 delen van de carosserie tegen elkaar gekleefd zitten. Ook de achteruitkijkspiegel wordt nu bevestigd.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631144 De zijruiten vormen trouwens één geheel met de deurpanelen, die dus als doorzichtige onderdelen in de kit zitten. Daarom heb ik ze zowel aan de buitenzijde als de binnenzijde zwart geschilderd. Daarna werden de details op kleur gebracht met BMF en zilververf. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631144 Ook de binnenkant van de B-stijlen werd reeds voorzien van dezelfde beige kleur als de binnenkant van het dak. Dat ziet er nu wel raar uit, maar eens dat de buitenzijde van de B-stijl bekleed is met BMF komt dat goed. Merk ook op dat ik de meegegoten deurklinken weggeschuurd heb omdat ze niet de juiste vorm hadden en bovendien op de verkeerde plaats zaten. Ik heb zelf nieuwe klinken gemodelleerd met Evergreen plastic. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631144 Vooraan heb ik de ruitenwissers, die meegegoten zaten in de voorruit en deels ook op de neus van de Jaguar, weggeschuurd. In de plaats van de lelijke meegegoten ruitenwissers heb ik gaten geboord waarin de schuine steuntjes bevestigd worden waarin de foto-ets ruitenwissers bevestigd zullen worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631144 |
3 Attachment(s)
Daarmee is alles klaar wat betreft deze kas. Vooraleer ik ze samenkleef heb ik eerst nog een kleine dryfit gedaan. De te verlijmen naden zijn niet al te groot en zijn met wat tape dicht te nijpen. Ik zal ze dus verlijmen met vloeibare plastic lijm om te vermijden dat er secondelijm-uitwasemingen zouden optreden in het interieur, iets wat totaal niet meer te corrigeren zou zijn. Het drogen van de lijm duurt dan wel wat langer, maar eens het gesmolten plastic droog is zit het ook muurvast.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631384 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631384 Tenslotte nog een totaal-dryfit om te kijken of het goed zit met de algemene lijn van de Jaguar: voorlopig lijkt dat nog allemaal in orde... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1293631384 |
Ola! Schone vorderingen Guy! Hopelijk komt het goed met het afplakken... Maar jou kennende zal dat wel geen probleem zijn. Zeer mooie velgens trouwens!
|
Quote:
|
Quote:
In ieder geval is dit een ferme update, ik kijk al uit naar het vervolg.;) |
5 Attachment(s)
Quote:
Het koetswerk moet nu gespoten worden. Maar omdat de ruiten er al in staan dienen die eerst zorgvuldig afgeplakt te worden. Daarvoor gebruik ik BMF, voor de scherp afgelijnde randen, en Maskol om het geheel verder op te vullen. In feite is het wel wat onnozel te moeten vaststellen dat ik alle chroombagetten nu zit af te plakken met BMF, waarna ik de boel zal spuiten, alle BMF verwijderen, om daarna alle BMF opnieuw aan te brengen... Soit. Op dit moment concentreren we ons op het afplakwerk. De ruiten zijn dus vooraan en aan de zijkant op de hierboven beschreven manier bewerkt; de achterruit die er nog niet in staat heb ik afgeplakt met gewone masking tape. Achteraf gezien had ik misschien ook beter de gaatjes vooraan in het motorcompartiment afgedicht, want die komen uit in het interieur van de Jaguar. Maar daarover later meer. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399692 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399692 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399692 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399692 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399692 |
3 Attachment(s)
Na een eerste laag primer gezet te hebben zijn de overgangen tussen bovenste en onderste helft van de carrosserie nog lichtjes zichtbaar. Dus worden ze weggeslist en komt er een tweede laag primer overheen. Na droging stel ik tot mijn tevredenheid vast dat de overgangen nu helemaal weg zijn. En dat was tenslotte toch de bedoeling van de ganse oefening, nietwaar?
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399836 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399836 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399836 |
5 Attachment(s)
Dat geeft me voldoende motivatie om de motorkap, die ik voorlopig links laten liggen had (het zou zo maar eens moeten mislukken) ook aan te pakken. Eerst worden ook hier de bovenste en onderste helft aan elkaar gekleefd en dichtgemaakt met putty.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399950 Dan valt me iets op: Heller heeft verzuimd om de binnenkanten van de koplampen te modelleren, zodat er 2 grote gaten te zien zijn onder de koplamp-afdekkingen eens alles op zijn plaats zou zitten. Dat is geen zicht, en dus moeten die binnenkanten gescratcht worden. Omdat ze liefst ook al een metalen uitzicht zouden mogen hebben kies ik ervoor om een oude, niet meer werkende laserpen op te offeren. Ik zaag er twee cilindervormige stukjes van af en tracht ze aan te passen aan de binnenzijde van de vorm van de motorkap. Niet zo simpel, zo blijkt, maar na wat vloeken en slijpen en schuren krijg ik het tenslotte toch voor mekaar om twee vormen te maken die redelijkerwijze passen achter de koplamp-openingen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399950 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399950 Terug naar de carosserie. Ze krijgt één mistlaag en 3 wet coats TS-08 Italian Red aangemeten. Pas dan ben ik tevreden met het resultaat: hiervan kan ik na een intensieve polish-beurt een treffelijk glanzende afwerking bekomen. Wat me bijzonder plezier doet is de wijze waarop mijn grootste frustratie, de lelijke verbindingsnaad tussen bovenste en onderste helft van de kas, helemaal weggewerkt is. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399950 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294399950 |
3 Attachment(s)
Dan leggen we ons toe op de 3.8l 6-cilinder krachtbron. De kit is vrij goed gedetailleerd, maar de bekabeling heb ik natuurlijk wel zelf moeten bedenken en toevoegen. Deze bougiekabels lopen trouwens niet los van de motor naar de stroomverdeler, ze lopen door een soort van cilindervormige koker, die eveneens gemodelleerd werd. De carburators en de cilinderkoppen werden ontdaan van hun plasticachtige chroom en opnieuw gespoten met MrColor Super Metallic. Na het monteren van alle onderdelen heb ik de motor een beetje geweatherd met smoke en gedrybrusht met Tamiya Weathering Masters.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400110 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400110 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400110 |
4 Attachment(s)
De afplakwerkzaamheden werden ondertussen verwijderd en zoals eerder gezegd mag ik daarna alle weggenomen BMF opnieuw aanbrengen op de raamranden. Na inspecteren van het interieur, om te checken of er geen verf binnengedrongen is via de kleine gaatjes aan de voorzijde van de kas, blijkt het wel mee te vallen. Alleen een roze waas aan de binnenzijde van de voorruit is er zichtbaar, de rest van het interieur is ongeschonden. Alleen: hoe kom je daar nog bij? Via de achterruit is er nog wel een toegang tot het interieur, maar die is veel te klein om met een vinger of zelfs een penseel tot aan de voorruit te geraken. Dus maak ik zelf een 'poetsmiddel': een stuk ijzerdraad wordt zodanig geplooid dat ik de voorruit gemakkelijk kan bereiken, en aan het uiteinde kleef ik de kop van een wattenstaafje vast. Hiermee kan ik gemakkelijk de roze waas wegvegen. Ik ga dit poetsmiddel niet weggooien, want het kan misschien ooit nog wel eens van pas komen ;)
Nadat alle raamranden met BMF bekleed zijn valt me op dat ik een fout gemaakt heb: de onderzijde van de voorste zijruiten, die ik eveneens met BMF bekleed heb, zijn in werkelijkheid niet versierd met chroom, maar zijn gewoon meegespoten in de kleur van de carrosserie. Ik had nochtans foto's gezien waar die rand wel degelijk met chroom bedekt was! Hoe kan dat? Welnu, bij nazicht bleek dat E-type Coupé's geen chroomafdekking vertonen aan de bovenrand van de deur: http://jalopnik.com/assets/resources...10/etype3a.jpg En E-type cabrio's vertonen wél een chroomafdekking aan de bovenrand van de deur: http://www.classiccarhireworld.com/i...20red_1247.jpg Weer iets bijgeleerd dus. Allemaal goed en wel, maar ik had eerder die bovenrand van de deur mee afgeplakt, en dus zit daar nu geen verf! Het simpelweg verwijderen van de BMF volstaat dus niet. Opnieuw afplakken en herspuiten leek me ook teveel van het goede. Dus besluit ik om de stukjes met het penseel te schilderen. Eerst een basislaag, een nachtje laten drogen, en daarna een toplaag. Dat lukt erg aardig, en ik heb trouwens op het internet al modellen gezien van wagens die volledig me de hand gelakt werden en die je niet kan onderscheiden van een met de airbrush gespoten model. Het kan dus wel, alhoewel het spuiten wel minder arbeidsintensief is... Vervolgens wordt de achterruit ook bekleed met BMF waar nodig, en kan ze op haar plaats gekleefd worden. Vooraan worden de stangen van het kaderwerk dat de motor draagt, alvast in matzwart geschilderd. Foto's op het internet tonen me zowel versies van Jag's met een zwart gespoten kaderwerk als Jag's met een kaderwerk dat gespoten is in de koetswerkkleur. Maar om wat kleurafwisseling te verkrijgen vind ik zwart toch meer aangewezen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400303 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400303 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400303 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400303 |
4 Attachment(s)
Daarna kan ik de andere onderdelen van deze 'vogelkooi' prepareren, in matzwart spuiten, en op het model aanbrengen. Tenslotte worden deze zwarte kaderelementen lichtjes gedrybrusht met wit om er wat meer dimensie aan te geven. Ook de schokbrekers en een opslagtank worden toegevoegd. Je kan zeggen van Heller wat je wil, en ik ben de eerste om toe te geven dat je heel wat extra werk hebt om alles te laten passen, maar het detailleringsniveau van heller vind ik best wel ok. Het resultaat van dit buizenframe kan me echt wel bekoren. Als deze Jaguar ooit af geraakt zal hij geshowd worden met open motorkap...
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400446 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400446 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400446 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400446 |
2 Attachment(s)
Tenslotte wil ik toch eens zien hoe dit leuke 'vooronder' eruit ziet met de motor op zijn plaats gedryfit:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400578 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294400578 Dat vult het buizenframe mooi op, alhoewel het ook het zicht aan dit frame gedeeltelijk onttrekt natuurlijk. Maar ja, elke wagen heeft een aandrijfbron nodig, dus zullen we hem toch maar monteren ;) Wordt in elk geval vervolgd! |
Jawadde, :drewl:
Effen over die gaatjes, Guy, volgende keer stukjes tandenstokers in steken, dan kan er ook geen verf door. |
Wat een ongelukkige manier om om een kit op te delen in verschillende stukken, maar dat zal wel aan de contouren van de jaguar zelf liggen zekers, maar best aardig opgelost en een sterk staaltje afplakwerk laten zien.:drewl:
|
BMF is echt wel een super produkt! Knap spuit en afplak werk Guy! En de motor ziet er fantastisch uit!
|
Zeer knap!
|
vakmanschap, zoals we gewoon zijn !
|
5 Attachment(s)
Omdat ik van plan ben de Jaguar te showen met open motorkap, waarbij ook de voorste ophanging uiteraard duidelijk zichtbaar zal zijn, besluit ik om de originele remschijven te laten voor wat ze zijn, en ze te vervangen door betere exemplaren uit mijn reserveonderdelen-doos. Ook de remleidingen worden hierbij niet vergeten en gescratcht uit wat kabel-overschot en mish-mash onderdelen. De nieuwe remschijven zitten op hun plaats, de kitonderdelen liggen ernaast.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294697825 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294697825 Bij de achterbrug heb ik me minder zorgen gemaakt om de correctheid van de remschijven. Ten eerste zie je er sowieso niet veel van omdat het 'inboard' schijven betreft, ten tijde van de E-type een echte revelatie naar het schijnt, en verder omdat eens het model op zijn poten staat er van de ganse achterbrug niets meer te zien is. Daarom toon ik maar gauw enkele foto's van deze achterbrug, want na vandaag zal ze aan het zicht onttrokken worden... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294697825 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294697825 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294697825 |
2 Attachment(s)
Vooraleer de achterbrug aan het chassis bevestigd kan worden moeten de achterwielen er ook al aan gemonteerd worden, want anders krijg je ze er nooit meer opgelegd. Eens dat gebeurd is kan de achtertrein dus aan het chassis vastgemaakt worden. Ook de voorwielen maak ik vast op hun vooras, en dan kan het model voor het eerst effectief op zijn wielen steunen. De motor wordt nu ook op zijn plaats aangebracht, net als de radiator en het 'verwarmingssysteem' (dat grote zwarte ding aan de linkerzijde van de motor).
De vleugelmoeren aan de achterwielen heb ik in mijn enthousiasme bij het nemen van de foto's nog vergeten aan te brengen, maar dat is ondertussen natuurlijk wel gebeurd. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294697948 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294697948 |
4 Attachment(s)
Daarna wordt de motorkap ook eens gepast, en worden er nog enkele fotokes genomen van het model. Zonder enig accessoire zoals deurklinken, ruitenwissers en bumpers lijkt het wel zo'n 'customized' car, maar ik ga toch liever voor de 'old school' look hoor ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294698024 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294698024 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294698024 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294698024 |
Knap staaltje modelbouw:eek::drewl::champagne::worship:
|
1 Attachment(s)
Quote:
We gaan nog even door met het detailleren van de motor en daarbij wil ik vooral de ontbrekende onderdelen toevoegen die op het eerste zicht in het oog springen. Zo zit er in de kit geen stuurstang, en dat valt echt wel op. Ook een belangrijk deel van de batterij, de electrische bekabeling, wordt toegevoegd. En Tenslotte vond ik het ook noodzakelijk om 3 vloeistofcontainers toe te voegen die waarschijnlijk met het servosysteem te maken hebben. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1294769515 |
All times are GMT +2. The time now is 20:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.