![]() |
1000 km van Spa 2010, de afloop......
Ik vond dit een geslaagde 1000km van Spa, met heel wat strijd op alle fronten, in tegenstelling tot vorig jaar. Een onverwacht en chaotisch scenario is in Spa schering en inslag, dat is vandaag nog maar eens bewezen! :gas:
P.S. De GT1-klasse is echt overbodig in Le Mans (Series), de eerste GT2 finisht immers voor de beste GT1. Laat die GT1's maar bij SRO blijven en die GT2's bij ACO :) |
Juist terug van een geslaagde zondag in Spa, was weer veel te lang geleden dat ik nog eens ben afgezakt en heeft echt goed gedaan. Mooie race, toffe wagens en zo goed als geen regen gehad (qua Spa gewoontes natuurlijk).
Dat de race even stil lag om de gekende reden... dan maar even gaan eten en naar de stands/shops gaan zien dus no problem. GT1 weg? Hoeft voor mij niet hoor, heb genoten nog eens een Saleen, Aston en Corvette te zien. Maar belangelijk was die Ford GT. Ruige beest |
Beste editie in jaren. Misschien wel de mooiste auto's ooit te zien tijdens de 1000 km. :drewl:
GT1 vond ik eigenlijk met voorsprong de minste klasse van allemaal. In deze klasse waren de meeste auto's en zeker de Saleens een belachelijke vertoning met slappe piloten. Wel een dikke proficiat aan Marc VDS racing voor de verdiende overwinning. |
Naar goede gewoonte gisteren weer beste racedag van het jaar beleefd :). Grote variatie aan wagens, aantal toppiloten aan de start, rare wendingen zoals steeds. Was zeer spectaculair om een bovenaan Raidillon te staan terwijl er net een olievlek is neergelegd door een CRS-F430. En het kleine buitje op 30min van het einde was ook mooi om te zien. Heftig om ze allemaal te zien vechten met hun wagens en de GT2's soms de LMP2's het lastig maakten :). De FLM's waren wat mij betreft even overbodig als de GT1's aangezien eigenlijk niemand naar ze omkijkt. Maar beide klassen zorgen toch voor mooie veldvulling en dat kan nooit kwaad. Wat mij betreft dus een uiterst geslaagde editie. Op naar 1000km van Spa 2011!
|
Inderdaad prachtige 1000 km gezien in een typisch Spa weertje,al vond ik het nevenprogramma wat zwak.
Ongelooflijk hoe de Peugeots op de baan kleven,die rijden precies op rails.Knap hoe ze die tragere deelnemers voorbijgaan op de raidillon zonder een krimp te geven.Mooie prestatie ook van Bas Leinders als enige gt1 reed hij in het begin tussen de lmp's in de regen. Wat me opviel was dat de diesels ook al een aanvaardbare racesound produceerden. Voor herhaling vatbaar! |
De Peugeots klinken beter als vorig jaar maar de Audi's hebben totaal geen geluid. Het zijn juist stofzuigers die voorbijkomen.
|
Quote:
en dan is het nóg niet genoeg? ja zeg, ze kunnen moeilijk om 6u 's morgens beginnen, om dan tot 22u door te gaan he |
Kieskeurig als ik ben, heb ik uitsluitend voor de hoofdschotel gekozen, en dat kon mij voldoende bekoren. Een nevenprogramma hoeft zelfs niet bij zo'n 1000 km wedstrijd.
In tegenstelling tot bovenstaande posters heb ik deze editie niet als super ervaren, niet qua spankracht en al evenmin wat betreft de diversiteit aan deelnemende bolides. Bij de LMP's ontbraken daarvoor zeker de Pescarolo's, de Lola Aston Martins, en de Oreca die zichzelf vroeg in de wedstrijd elimineerde. Behalve de strijd tussen twee Peugeots en één Audi viel er in die topklasse niet veel te beleven. In LMP werd voor de tweede en derde plaats wel hard geknokt, de Quifel had blijkbaar niet zoveel te vrezen van z'n achtervolgers. Strakka kon zich om begrijpelijke redenen niet in het debat mengen. FLM en GT1 zitten er inderdaad tussen om de hoop te vergroten, maar in GT2 valt toch heel wat vuurwerk te noteren. Jammer dat de BMW net niet het podium gehaald heeft. Merkwaardige "feiten": * de nogal onprofessionele sortie de parcours in Combes van Audi piloot Lotterer tijdens de opwarmingsronde. * het voortijdig uit de race verdwijnen van de Oreca Peugeot * zoals verleden jaar weeral brokken voor Racing Box * de fameuze algemene stroompanne, nog nooit meegemaakt. Een Franstalige landgenoot maakte zelfs gewag van kwaad opzet: "Les Flamands ont coupé la ligne" Kortom, een best genietbare wedstrijd als aanloop naar Le Mans, maar wat mij betreft geen topeditie (zal wel aan mij liggen, was nogal moe........van 't feesten ;)) Te meten aan de weinige kommentaren hier, is er niet veel Paddockvolk naar Spa afgezakt :( |
Quote:
De classics daarentegen konden me bekoren,knappe wagens bij. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
In elk geval, de sound van een Corvette, Saleen of AM blijft uniek, en alleen al daarvoor mogen ze wat mij betreft blijven. |
Quote:
|
De sound van de Atlas eFX Saleen was om duimen en vingers van af te likken :). Verder kon natuurlijk ook de Signature Lola-AM mij zeker bekoren :).
|
Quote:
|
Dat de GT2's snel gaan is duidelijk, niemand die snelle ronde opgemerkt van CRS met hun 430 in Practice 2 ??? Eventjes een 2.19.402
Ik hou natuurlijk niet alle cijfertjes op Spa bij maar wanneer ging er nog eens een GT2 onder de 2min20 in Spa??? Het weekend heeft me zeker aan het nadenken gezet om dit jaar misschien toch voor de eerste keer naar Le Mans af te zakken :) |
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
is dat nog niet uitverkocht?
|
Quote:
|
Quote:
|
Iemand ergens gelezen hoeveel toeschouwers er zijn geweest? Als ik de online beelden bekijk op youtube e.d. van de World Series en de 1000 KM dan lijkt het me op de World Series veel drukker te zijn geweest. In de persreutel van de World Series noemde men een getal van 65.000 voor het gehele weekend. Dat zal wel een getal zijn wat creatief naar boven is afgerond ;)
Als je alles in beschouwing neemt, dan gok ik erop dat er max. 15.000 man zijn geweest op de zondag van de 1.000 KM. Aan de toegangsprijzen kan het niet liggen want die waren mijn inziens netjes geprijst. Zou endurance racen dan toch niet zo populair zijn bij het grote publiek? |
Het lag vooral aan de toegangsprijzen, niemand van mijn vrienden was namelijk bereidwillig € 35 (?) te betalen.
|
30 euro algemene inkom kan er wat mij betreft nog net door, maar 15 euro voor de paddock... Echte fans betalen daarvoor maar het grote publiek ziet dat niet zitten. 45 euro tegenover 0 euro voor de WSR is toch een aardig verschil :crazy:
|
ik reken mezelf wel tot LMS-fan. vorige jaren heb ik voor paddock-toegang betaald, maar dit jaar niet. reden: daar is niks te zien tijdens de race; dan besteed ik trouwens meer tijd rond het circuit
|
Quote:
De helft van het circuit is tijdens de GP niet toegankelijk en dus troept iedereen samen op dezelfde plaatsen waardoor je de indruk krijgt dat het volgepakt zit! Tel zelf eens uit hoeveel mensen je in de paddock krijgt van Spa... het is daar altijd koppen lopen, chicane was goed gevuld. Hoofdtribune zat goed vol... 65000 over het weekend lijkt mij een aannemelijk getal voor de WSR. Voor de 1000 km was mijn gok ook 15000 man. en ik denk ook dat de toegangsprijs de schuldige was. Mensen zijn inderdaad niet bereid 35 euro neer te tellen voor dit soort races. Helaas.... |
Quote:
|
ik vond 30€ aan de kassa ook nog schappelijk. je krijgt wél 6 uur wedstrijd, met een heel pak ex-F1-rijders aan de start, en nog verschillende toppers uit de endurance en andere reeksen
|
Quote:
Bovendien word je wat de World Series ed betreft overdonderd door de publiciteit maar over de LMS kom ik in Oost-Vlaanderen niks van reclame tegen. Geen kat in mijn streek/omgeving die weet dat er een 1000 km race doorgaat maar ze weten mij wel steeds te vragen: 'Ben je nu naar de World Series geweest?' Zegt genoeg... |
ik heb hier in Brussel voor geen van beide wedstrijden reclame gezien, ook niet op de luchthaven (waar ze wel promo doen voor bvb de F1)
|
Quote:
|
En er hingen op sommige plaatsen wel degelijk posters over de 1000 km (oa Rogierplein).
|
Quote:
|
Quote:
|
Op de steenweg tussen Diest en Leuven hingen affiches, alsook op de steenweg tussen Leuven en Brussel.
Vond het wel tof om die affiches in de buurt te mogen zien hangen. :) |
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 01:45. |