De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   1000 km van Spa 2010, de afloop...... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19718)

Grig-O 09-05-2010 21:37

1000 km van Spa 2010, de afloop......
 
Ik vond dit een geslaagde 1000km van Spa, met heel wat strijd op alle fronten, in tegenstelling tot vorig jaar. Een onverwacht en chaotisch scenario is in Spa schering en inslag, dat is vandaag nog maar eens bewezen! :gas:

P.S. De GT1-klasse is echt overbodig in Le Mans (Series), de eerste GT2 finisht immers voor de beste GT1. Laat die GT1's maar bij SRO blijven en die GT2's bij ACO :)

Viper GTS-R*** 09-05-2010 21:44

Juist terug van een geslaagde zondag in Spa, was weer veel te lang geleden dat ik nog eens ben afgezakt en heeft echt goed gedaan. Mooie race, toffe wagens en zo goed als geen regen gehad (qua Spa gewoontes natuurlijk).

Dat de race even stil lag om de gekende reden... dan maar even gaan eten en naar de stands/shops gaan zien dus no problem.

GT1 weg? Hoeft voor mij niet hoor, heb genoten nog eens een Saleen, Aston en Corvette te zien. Maar belangelijk was die Ford GT. Ruige beest

Integra 09-05-2010 22:05

Beste editie in jaren. Misschien wel de mooiste auto's ooit te zien tijdens de 1000 km. :drewl:

GT1 vond ik eigenlijk met voorsprong de minste klasse van allemaal. In deze klasse waren de meeste auto's en zeker de Saleens een belachelijke vertoning met slappe piloten. Wel een dikke proficiat aan Marc VDS racing voor de verdiende overwinning.

GT2-R 11-05-2010 01:24

Naar goede gewoonte gisteren weer beste racedag van het jaar beleefd :). Grote variatie aan wagens, aantal toppiloten aan de start, rare wendingen zoals steeds. Was zeer spectaculair om een bovenaan Raidillon te staan terwijl er net een olievlek is neergelegd door een CRS-F430. En het kleine buitje op 30min van het einde was ook mooi om te zien. Heftig om ze allemaal te zien vechten met hun wagens en de GT2's soms de LMP2's het lastig maakten :). De FLM's waren wat mij betreft even overbodig als de GT1's aangezien eigenlijk niemand naar ze omkijkt. Maar beide klassen zorgen toch voor mooie veldvulling en dat kan nooit kwaad. Wat mij betreft dus een uiterst geslaagde editie. Op naar 1000km van Spa 2011!

crosserke 11-05-2010 10:41

Inderdaad prachtige 1000 km gezien in een typisch Spa weertje,al vond ik het nevenprogramma wat zwak.
Ongelooflijk hoe de Peugeots op de baan kleven,die rijden precies op rails.Knap hoe ze die tragere deelnemers voorbijgaan op de raidillon zonder een krimp te geven.Mooie prestatie ook van Bas Leinders als enige gt1 reed hij in het begin tussen de lmp's in de regen.
Wat me opviel was dat de diesels ook al een aanvaardbare racesound produceerden.
Voor herhaling vatbaar!

papi 11-05-2010 22:41

De Peugeots klinken beter als vorig jaar maar de Audi's hebben totaal geen geluid. Het zijn juist stofzuigers die voorbijkomen.

marcel 11-05-2010 23:47

Quote:

Originally Posted by crosserke (Post 258573)
Inderdaad prachtige 1000 km gezien in een typisch Spa weertje,al vond ik het nevenprogramma wat zwak.

dat snap ik toch nooit zie. de hoofdwedstrijd begint om 11u30 (met gridwalk etc rond 10u30 zelfs), en duurde tot 18u. er is dan ook nog een warm-up sessie van een half uurtje.

en dan is het nóg niet genoeg? ja zeg, ze kunnen moeilijk om 6u 's morgens beginnen, om dan tot 22u door te gaan he

Jan 12-05-2010 00:13

Kieskeurig als ik ben, heb ik uitsluitend voor de hoofdschotel gekozen, en dat kon mij voldoende bekoren. Een nevenprogramma hoeft zelfs niet bij zo'n 1000 km wedstrijd.
In tegenstelling tot bovenstaande posters heb ik deze editie niet als super ervaren, niet qua spankracht en al evenmin wat betreft de diversiteit aan deelnemende bolides. Bij de LMP's ontbraken daarvoor zeker de Pescarolo's, de Lola Aston Martins, en de Oreca die zichzelf vroeg in de wedstrijd elimineerde. Behalve de strijd tussen twee Peugeots en één Audi viel er in die topklasse niet veel te beleven. In LMP werd voor de tweede en derde plaats wel hard geknokt, de Quifel had blijkbaar niet zoveel te vrezen van z'n achtervolgers. Strakka kon zich om begrijpelijke redenen niet in het debat mengen. FLM en GT1 zitten er inderdaad tussen om de hoop te vergroten, maar in GT2 valt toch heel wat vuurwerk te noteren. Jammer dat de BMW net niet het podium gehaald heeft.

Merkwaardige "feiten":
* de nogal onprofessionele sortie de parcours in Combes van Audi piloot Lotterer tijdens de opwarmingsronde.
* het voortijdig uit de race verdwijnen van de Oreca Peugeot
* zoals verleden jaar weeral brokken voor Racing Box
* de fameuze algemene stroompanne, nog nooit meegemaakt. Een Franstalige landgenoot maakte zelfs gewag van kwaad opzet: "Les Flamands ont coupé la ligne"

Kortom, een best genietbare wedstrijd als aanloop naar Le Mans, maar wat mij betreft geen topeditie (zal wel aan mij liggen, was nogal moe........van 't feesten ;))

Te meten aan de weinige kommentaren hier, is er niet veel Paddockvolk naar Spa afgezakt :(

crosserke 12-05-2010 01:13

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 258590)
dat snap ik toch nooit zie. de hoofdwedstrijd begint om 11u30 (met gridwalk etc rond 10u30 zelfs), en duurde tot 18u. er is dan ook nog een warm-up sessie van een half uurtje.

en dan is het nóg niet genoeg? ja zeg, ze kunnen moeilijk om 6u 's morgens beginnen, om dan tot 22u door te gaan he

Ik bedoelde dat de radicals nogal tam reden,heb van deze serie al andere races gezien in het verleden.Ook de Porschecup viel wat tegen aan strijd en deelnemers.
De classics daarentegen konden me bekoren,knappe wagens bij.

RKG 12-05-2010 08:27

Quote:

Originally Posted by Jan (Post 258593)
, en de Oreca die zichzelf vroeg in de wedstrijd

Die kreeg wel een tik

marcel 12-05-2010 12:31

Quote:

Originally Posted by Jan (Post 258593)
FLM en GT1 zitten er inderdaad tussen om de hoop te vergroten,

ik vond dat GT1 dit jaar meer recht van bestaan had dan voorgaande jaren.

Jan 12-05-2010 13:35

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 258599)
ik vond dat GT1 dit jaar meer recht van bestaan had dan voorgaande jaren.

Wat aantal betreft wel, alleen waren ze minder kompetitief dan verleden jaar. Of de GT2 zijn geëvolueerd naar een hoger niveau? Daarvoor zouden we de tijden moeten vergelijken.

In elk geval, de sound van een Corvette, Saleen of AM blijft uniek, en alleen al daarvoor mogen ze wat mij betreft blijven.

Raceboy 13-05-2010 00:31

Quote:

Originally Posted by Jan (Post 258602)
Wat aantal betreft wel, alleen waren ze minder kompetitief dan verleden jaar. Of de GT2 zijn geëvolueerd naar een hoger niveau? Daarvoor zouden we de tijden moeten vergelijken.

In elk geval, de sound van een Corvette, Saleen of AM blijft uniek, en alleen al daarvoor mogen ze wat mij betreft blijven.

Ik vraag me nog steeds af volgens welk reglement die GT1s rijden. Is dat volgens het FIA reglement? en hoe is die Saleen dan aangepast?

GT2-R 13-05-2010 00:43

De sound van de Atlas eFX Saleen was om duimen en vingers van af te likken :). Verder kon natuurlijk ook de Signature Lola-AM mij zeker bekoren :).

joost 13-05-2010 09:23

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 258606)
Ik vraag me nog steeds af volgens welk reglement die GT1s rijden. Is dat volgens het FIA reglement? en hoe is die Saleen dan aangepast?

Wel dat had u gewoon ook hier kunnen lezen: http://sport.turbomagazine.be/news_N...st_in_VT1.html

Viper GTS-R*** 13-05-2010 14:44

Dat de GT2's snel gaan is duidelijk, niemand die snelle ronde opgemerkt van CRS met hun 430 in Practice 2 ??? Eventjes een 2.19.402

Ik hou natuurlijk niet alle cijfertjes op Spa bij maar wanneer ging er nog eens een GT2 onder de 2min20 in Spa???

Het weekend heeft me zeker aan het nadenken gezet om dit jaar misschien toch voor de eerste keer naar Le Mans af te zakken :)

HaCo 14-05-2010 13:36

Quote:

Originally Posted by joost (Post 258608)
Wel dat had u gewoon ook hier kunnen lezen: http://sport.turbomagazine.be/news_N...st_in_VT1.html

Waarvoor dank, ik vraag me ook al de hele tijd af.

Quote:

Originally Posted by Viper GTS-R*** (Post 258611)
Het weekend heeft me zeker aan het nadenken gezet om dit jaar misschien toch voor de eerste keer naar Le Mans af te zakken :)

Yep, ik krijg er ook almaar meer zin in.

Pegasus 14-05-2010 19:46

Quote:

Originally Posted by Viper GTS-R*** (Post 258611)
Het weekend heeft me zeker aan het nadenken gezet om dit jaar misschien toch voor de eerste keer naar Le Mans af te zakken :)

Dat besluit heb ik al een jaar of tien geleden genomen, maar deze keer gaat het er echt wel van komen. Tentje is al gekocht :cool:

marcel 15-05-2010 00:03

is dat nog niet uitverkocht?

Belle 15-05-2010 01:45

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 258658)
is dat nog niet uitverkocht?

Zat ik ook te denken. Campings zijn altijd heel snel volzet, ik heb m'n kaartje al in januari besteld. Vorig jaar heb ik echter wel vrij laat beslist en heb toch nog een kaartje voor Beauséjour kunnen bemachtigen. Effe bellen naar de organisatie zou ik zeggen. Er zijn altijd wel afzeggingen... Je moet ze dan wel bij de organisatie gaan afhalen.

Pegasus 15-05-2010 20:22

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 258658)
is dat nog niet uitverkocht?

Ik heb zonet mijn toegangskaart en kampeerplaats 'Expo' besteld via internet. Dus zeker nog niet uitverkocht :)

Mark 15-05-2010 23:23

Iemand ergens gelezen hoeveel toeschouwers er zijn geweest? Als ik de online beelden bekijk op youtube e.d. van de World Series en de 1000 KM dan lijkt het me op de World Series veel drukker te zijn geweest. In de persreutel van de World Series noemde men een getal van 65.000 voor het gehele weekend. Dat zal wel een getal zijn wat creatief naar boven is afgerond ;)

Als je alles in beschouwing neemt, dan gok ik erop dat er max. 15.000 man zijn geweest op de zondag van de 1.000 KM. Aan de toegangsprijzen kan het niet liggen want die waren mijn inziens netjes geprijst. Zou endurance racen dan toch niet zo populair zijn bij het grote publiek?

Integra 17-05-2010 09:09

Het lag vooral aan de toegangsprijzen, niemand van mijn vrienden was namelijk bereidwillig € 35 (?) te betalen.

Pegasus 17-05-2010 13:58

30 euro algemene inkom kan er wat mij betreft nog net door, maar 15 euro voor de paddock... Echte fans betalen daarvoor maar het grote publiek ziet dat niet zitten. 45 euro tegenover 0 euro voor de WSR is toch een aardig verschil :crazy:

marcel 17-05-2010 23:24

ik reken mezelf wel tot LMS-fan. vorige jaren heb ik voor paddock-toegang betaald, maar dit jaar niet. reden: daar is niks te zien tijdens de race; dan besteed ik trouwens meer tijd rond het circuit

buchinski 17-05-2010 23:35

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 258694)
Iemand ergens gelezen hoeveel toeschouwers er zijn geweest? Als ik de online beelden bekijk op youtube e.d. van de World Series en de 1000 KM dan lijkt het me op de World Series veel drukker te zijn geweest. In de persreutel van de World Series noemde men een getal van 65.000 voor het gehele weekend. Dat zal wel een getal zijn wat creatief naar boven is afgerond ---

Mark, op de World Series lijkt er altijd minder volk te zijn in vergelijking met bijvoorbeeld de Grand Prix of de 24u, om de heel simpele reden dat tijdens de World Series alles toegankelijk is en op de voornoemde weekends niet.

De helft van het circuit is tijdens de GP niet toegankelijk en dus troept iedereen samen op dezelfde plaatsen waardoor je de indruk krijgt dat het volgepakt zit! Tel zelf eens uit hoeveel mensen je in de paddock krijgt van Spa... het is daar altijd koppen lopen, chicane was goed gevuld. Hoofdtribune zat goed vol... 65000 over het weekend lijkt mij een aannemelijk getal voor de WSR.

Voor de 1000 km was mijn gok ook 15000 man. en ik denk ook dat de toegangsprijs de schuldige was. Mensen zijn inderdaad niet bereid 35 euro neer te tellen voor dit soort races. Helaas....

Jan 17-05-2010 23:55

Quote:

Originally Posted by buchinski (Post 258759)
Voor de 1000 km was mijn gok ook 15000 man. en ik denk ook dat de toegangsprijs de schuldige was. Mensen zijn inderdaad niet bereid 35 euro neer te tellen voor dit soort races. Helaas....

20€ in voorverkoop leek mij een erg nette prijs voor een race van dit kaliber.

marcel 18-05-2010 11:05

ik vond 30€ aan de kassa ook nog schappelijk. je krijgt wél 6 uur wedstrijd, met een heel pak ex-F1-rijders aan de start, en nog verschillende toppers uit de endurance en andere reeksen

Belle 18-05-2010 17:03

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 258771)
ik vond 30€ aan de kassa ook nog schappelijk. je krijgt wél 6 uur wedstrijd, met een heel pak ex-F1-rijders aan de start, en nog verschillende toppers uit de endurance en andere reeksen

Ja, en mensen als jij en ik hebben het ervoor over om dat bedrag neer te tellen voor zo'n races. Maar om het even simplistisch te stellen is 'Jan met de pet' meer geïnteresseerd in een race-weekend waar hij gratis een F1-wagen voorbij kan zien knallen dan 35 euro neer te tellen waar ie met moeite het verschil ziet/kent tussen een LMP1 en LMP2 of een GT1 en GT2... Bovendien was het qua 'entertainment/randanimatie' vrij povertjes tijdens de LMS en dan bereik je de gemiddelde mens gewoonweg niet. Voor mij hoeft al die randanimatie echt niet, maar ik kom dan ook uitsluitend om de koers te zien. De paddock ben ik zelfs niet ingeweest dit jaar...

Bovendien word je wat de World Series ed betreft overdonderd door de publiciteit maar over de LMS kom ik in Oost-Vlaanderen niks van reclame tegen. Geen kat in mijn streek/omgeving die weet dat er een 1000 km race doorgaat maar ze weten mij wel steeds te vragen: 'Ben je nu naar de World Series geweest?' Zegt genoeg...

marcel 19-05-2010 00:21

ik heb hier in Brussel voor geen van beide wedstrijden reclame gezien, ook niet op de luchthaven (waar ze wel promo doen voor bvb de F1)

Raceboy 19-05-2010 00:41

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 258801)
ik heb hier in Brussel voor geen van beide wedstrijden reclame gezien, ook niet op de luchthaven (waar ze wel promo doen voor bvb de F1)

dan ben je niet op de grote markt geweest waar de wagens werden voorgesteld.

Mario 19-05-2010 07:45

En er hingen op sommige plaatsen wel degelijk posters over de 1000 km (oa Rogierplein).

Integra 20-05-2010 08:18

Quote:

Originally Posted by Mario (Post 258804)
En er hingen op sommige plaatsen wel degelijk posters over de 1000 km (oa Rogierplein).

Hier in Heusden-Zolder ook. :) (anders nog nooit het geval geweest)

Mark 20-05-2010 19:52

Quote:

Originally Posted by Integra (Post 258828)
Hier in Heusden-Zolder ook. :) (anders nog nooit het geval geweest)

Dat is in vijandelijk gebied :)

HaCo 24-05-2010 11:58

Op de steenweg tussen Diest en Leuven hingen affiches, alsook op de steenweg tussen Leuven en Brussel.
Vond het wel tof om die affiches in de buurt te mogen zien hangen. :)

Pegasus 24-05-2010 12:13

Quote:

Originally Posted by HaCo (Post 258878)
Op de steenweg tussen Diest en Leuven hingen affiches

Inderdaad die heb ik ook zien hangen. Toch meer reclame gezien dan andere jaren voor deze race..

Integra 24-05-2010 14:30

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 258836)
Dat is in vijandelijk gebied :)

Alsof er op Circuit Zolder raceweekends zijn die kunnen concurreren (WTCC?) met de 1000 km van Spa? ;)


All times are GMT +2. The time now is 01:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.