![]() |
Toekomst toerwagen racerij in Europa
Als we naar de toerwagen kampioenschappen in Europa kijken dan hebben we Super2000 (WTCC, BTCC, STCC (Zweden) en DTC (Denemarken)), DTM, Italian Superstars en allerlei nationale kampioenschappen die een mix van silhouettes, S2000 en Cup wagens aan de start hebben staan. In 2011 zal dit er heel anders uit gaan zien:
- DTM : Wagens volgens een reglement dat GT-achtige kenmerken heeft? - WTCC : Huidige wagens aangedreven door een 1.6L turbo motor. - BTCC : Next Generation Touring Car (+ S2000, toegestaan tot 2013), zie hier voor meer info. - STCC : ??? - DTC : tubeframe silhouette aangedreven een V8 motor, zie hier voor meer info. Geruchten over een Pratt&Miller chassis met single make motor. We zien dus dat iedereen een andere richting op gaat i.p.v dat men samenwerking zoekt (b.v. BTCC met STCC en DTC). Wat uiteindelijk de "winnaar" wordt zal de tijd uitwijzen, echter naar mijn mening is het geen goede zaak dat er niet samengewerkt wordt (b.v. in verband met de markt voor 2e hands wagens, enz.). |
Quote:
|
Btcc overleeft wel, zal dan ook veruit de enige zijn.
Gisteren even naar Dtm gekeken, welgeteld 5 min., ja de goeie tijd is ver weg... |
Ik hoop dat DTM met de nieuwe regels nieuwe merken zullen lokken. Ik kijk nog graag naar de DTM, maar ik kan begrijpen dat mensen het saai vinden omdat er maar 2 merken meedoen.
Over het wtcc heb ik zo mijn twijfels, een 1600 turbo :confused: Dan leek me een 2 liter turbo toch leuker. En ook een beetje meer waardig voor een wereld kampioenschap. Achja nu gaan ze teminste wat reclame kunnen maken voor hun downsizing programma. De hoogste verwachtinngen heb ik voor de BTCC, de regels zien er echt wel goed uit. Maar ik vraag me wel af of het een succes gaat worden zonder fabrieksteams. Er zijn wel bepaalde teams wat al hebben bewezen een goede wagen te bouwen volgens de vorige btcc regels, teams als team dynamics, team arena, triple eight (al was dat wel met fabrieks ondersteuning). Laten we hopen dat het een succes wordt en er terug wat merken op afkomen Het is natuurlijk wel spijtig dat het wtcc en de btcc niet volgens ongeveer de zelfde regels gaan werken, dan zou het makkelijker zijn voor prive teams.. Laten we in ieder geval hopen om ook na de "extreme make over" terug mooie races te zien. |
Ik vraag mij af waarom men de motoren van het WTCC en IRC nog steeds gelijk willen houden. Er is geen enkel merk dat beide kampioenschappen betwist en ik zie daar in de toekomst niet meteen veel verandering in komen.
Afgelopen weekend ook even gekeken naar de DTM en dat viel weer eens tegen. Te lange races, slechts 2 merken en wagens waar zoveel aero-elementen opzitten die bij het minste contact in het rond vliegen. Ik kijk wel uit naar de nieuwe reglementering voor het BTCC, lijkt me toch de meest interessante formule. (met heimwee terugdenkend aan de supertouring jaren) |
Quote:
Quote:
Quote:
Wat is toerwagen racerij eigenlijk? Voor mij is dat: - Diverse merken (min. 4). - Grote grid (min. 24 wagens). - Naast fabrieksteams ook priveteams(dus zoals in WTCC). Al zou ik eigenlijk liever helemaal geen fabrieksteams hebben, dus alleen priveteams waarbij fabrikanten steun geven d.m.v. sponsoren of aanleveren van coureurs. Met priveteams bedoel ik dus wel professionele teams van niveau Triple Eight of Mucke met professionele coureurs achter het stuur. - Close racing met af en toe wat contact. - Inhaalacties. - Hoeft geen hightech te zijn, daarvoor kijk ik wel naar F1 of Le Mans. |
Quote:
|
Quote:
Het is van de ene kant natuurlijk wel spijtig dat het grote s2000 blok gaat wegvallen, maar van de andere kant hebben we niet echt veel gast optredes gezien in de verschillende kampioenschappen.. In het WTCC zijn er, op WSR (team rac) met turkington en het volvo team uit de STCC nooit echt toppers uitgekomen uit nationale kampioenschappen. Het enige voordeel is dat het nu weer moeilijker wordt voor de prive teams in de nationale kampioenschappen om aan een degelijke wagen te komen. Bij de s2000 regels was het voor hen gemakkelijk om een ex WTCC wagen te kopen. Maarja we zullen wel zien wat die toekomst brengt he, misschien is het wegvallen van het s2000 blok een vooruitgang.. :) |
Quote:
|
En daarmee zijn de plannen van het DTC om verder te gaan met V8 aangedreven silhouette wagens in de ijskast gezet.
Het jaarlijkse ETC evenement wordt uitgebreid naar een serie van 4 races. |
Quote:
|
Ik ben bang dat:
a) Teams voorrang zullen geven aan hun nationale kampioenschap en dus niet het risico gaan nemen dat hun wagen crasht in ETC races. b) Teams niet de financien hebben voor de 4 ETC races, al kunnen live uitzendingen op Eurosport misschien in het voordeel van ETC werken. |
Quote:
Het blijft nu maar een rommeltje met 20 reglementen, 33 kampioenschappen en overal dalende deelnemers aantallen. Zie de steeds sterker wordende geruchten over Seat in het WTCC. |
Quote:
niet zo als nu een buize frame met een body er over,met ik weet niet hoeveel spoilers en andere rotzooi dan kan het pas weer eens leuk worden. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Enkele video beelden gezien op de site van de races van dit jaar en ziet er echt wel chique uit. K'zou graag die WTCC piloten in deze bolides zien racen. Een echt sedan kampioenschap met serieuze kleppers van formaat, de nieuwe M3-sedan, M5, Jaguar (s type?) Mercedes C63, Crysler 300, RS4 en Maserati Quatroporte... Als ik het mij goed herinner reed er vroeger in die serie enkel de M5(E39), RS6 en een Jaguar mee. Mooie wagens die erbij zijn gekomen! Wat ik hoop voor 2011 is dat men terug enkel echte sedans laat meerijden, liefst gewoon weg een 2liter benzine. a la 320i, mondeo, laguna, a4, 157, s40, 407 enz... Dat ze het nu eens simpel houden net zoals toen: http://www.youtube.com/watch?v=UjloC5wAbS4 |
Superstars (soort GT4/GT3 voor toerwagens) is op papier een leuke serie: dikke auto's en veel verschillende type auto's.
In de praktijk is het toch iets anders: kleine grids, ondanks de dikke motoren zijn de auto's niet echt snel, veel DNF's en grote verschillen wat betreft rondetijden. Nu moet ik toegeven dat ik de serie in tegenstelling tot vorig seizoen niet gevolgt heb dus deze negatieve punten zijn misschien verbetert. |
GT3 vond ik de max vorig jaar op Europees niveau (in Zolder gezien en veel op tv)! GT4 was mager (in Francorchamps, gelukkig waren de Nederlanders er!), maar vind ik toch ook een knap kampioenschap.
@Viper: De Duitse variant was ook mooi, STW |
Ik hoop dat deze topic verder ruim mag opgevat kan worden.
Ik vind dat DTM's veel meer aanleunen bij GT's (brede wagens, grote spoilers), dan bij toeringcars. Geen idee of dit technisch ook effectief zo is. Hoe dan ook, blijkbaar wilt men vanuit de DTM de reglementeringen wijzigen, harmoniseren, met die van de SuperGT. Dit in hoop terug een derde constructeur op de grid te krijgen. http://www.autosport.com/news/report.php/id/80436 Stel je voor dat dit effectief zou gebeuren en dat er een initiatief komt om een paar wedstrijden gemengd te rijden, kan je al een beetje spreken over een wereldkampioenschap... Maar is dit dan een GT of TC kampioenschap? :) Ik kijk er alvast naar uit, wil heel graag eens de SuperGT's aan het werk zien in Europa! |
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4257
Misschien krijgen we een gelijkaardig regelement voor DTM en Japans GT. het zou in ieder geval we interesanter worden. japanse wagens kunnen dan i europ deelnemen, en andersom. en voor merken is het dan ook interesanter om in te stappen in een kampieoenschap, zodat je met 1 "dezelfde" wagen in 2 continenten tegelijk zou kunnen racen.. |
Voor de kenners en liefhebbers: http://www.autosport.nl/news/19866/v...australië.html
Het stukje sluit naadloos op bovenstaande commentaren! Als Duitsland, Japan en Australie een pact sluiten dan konden de druiven voor hots-knots-begonia spelletje van het WTCC vanaf 2011/2012 weleens erg zuur worden. Als de Italianen met hun Superstars meegaan in dit concept dan is de zaak voor het WTCC helemaal bekeken en verloren. |
Dan zullen ze allemaal water bij de wijn moeten doen en ik zie de DTM niet zo gauw doen.
Ik ben bang dat ze vasthouden aan een buizen chassis en dat heeft in mij ogen nix meer met toerwagen racerij te maken.:mad: |
Ik las op Ten-Tenths dat dit vooral een PR praatje was van Cochrane (V8 Supercars baas) om circuits, TV, enzovoort tevreden te houden.
Eén reglement voor DTM, V8 Supercars, SuperGT en eventueel GrandAm zou mooi zijn (en dan zal ik WTCC niet missen), echter ik zie het niet gebeuren omdat de verschillen tussen deze kampioenschappen te groot zijn. Ik zie b.v. DTM en SuperGT geen afscheid nemen van hun "hightech" en GrandAm van hun "lowtech". |
Entrylist van het Argentijnse kampioenschap TC2000:
Quote:
31 inschrijvingen, waarvan 22 (!) officiele fabrieksteams! :worship::drewl: Hier kunnen WTCC, DTM, BTCC, enzovoort alleen maar van dromen. Na het USF1 debacle heeft José María López schijnbaar ook een aanbieding van Chevrolet om aan enkele WTCC races deel te nemen, echter hij verkiest deelneme aan de 3 grote Argentijnse toerwagen kampioenschappen (Turismo Carretera, TC2000 en Top Race V6). |
Op autosport.nl een leuk artikel over Superstars:
http://www.autosport.nl/news/20661/v...aanbinden.html |
Quote:
Te hopen kloppen de geruchten. Dan zou het in de dtm 2012 nog wel eens mooi kunnen worden met mercedes, audi, bmw, opel,... Laten we hopen dat ons een mooie toekomst te wachten staat, want de dtm mag toch wel wat nieuw leven ingeblazen worden. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Williams is meer als Williams F1. Ze zijn ook actief als hybride power leverancier. |
Quote:
Gevonden; http://www.williamshybridpower.com/company In 2008, Williams F1 acquired a significant shareholding in Automotive Hybrid Power. The company was subsequently renamed Williams Hybrid Power Limited (WHP) and relocated from Norwich to Williams F1’s headquarters in Oxfordshire. |
Quote:
Zoals Mark al zegt was Williams ook al betrokken bij de Calibra's. Dat Williams ook sterke banden heeft men zo'n KERS leverancier kan ook wel eens een reden zijn voor samenwerking. Opel is onderdeel van GM dus als de nieuwe regels ook in Amerika gebruikt gaan worden (al moet ik dat nog zien) kan men daar de wagen rebadgen als Chevrolet, Cadillac of Buick. |
Het test model van de NGTC (BTCC) wordt een Toyota Avensis. Toyota UK heeft een bodyshell beschikbaar gesteld.
Er breken leuke tijden aan voor de toerwagen fans (in ieder geval wat betreft speculatie en whisful thinking; Of we volle grids en leuke races krijgen is nog maar afwachten. ;)) |
Is dit off-topic ?
Allicht wel want het ging hier over Europese kampioenschappen en WTCC etc. Wat me opvalt is dat blijkbaar iedereen zich heeft neergelegd bij het feit dat ("dankzij" de RACB) er in België nu niet één echt officieel kampioenschap meer is voor ECHTE amateurs , hetzij Sprint, hetzij Endurance. Cheap and cheerful Entry level kampioenschappen zoals in UK, zeg maar. Naar mijn bescheiden mening wil dat zeggen dat de instapdrempel in de "officiele" sport te hoog ligt en er dus op termijn weinig of geen invloeiing van "nieuw" bloed zal zijn. Op langere termijn is dat nefast voor ALLE omloopsport in België. |
Nissan heeft wel interesse in de DTM
Quote:
|
Deelname van Infiniti i.p.v. Nissan lijkt me logischer.
|
http://www.autosport.nl/news/21380/v...uitgelekt.html
Toch jammer dat DTM en V8 Supercars niet met één concept de toekomst in gaan. |
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 03:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.