![]() |
Le Mans 24 hours 2009: nabespreking van de race
De trainingen zijn begonnen: http://www.lemans.org/24heuresdumans...hronos_fr.html
|
Handig: live video and Radio Le Mans feed.
|
2009, er is nog ruimte voor gepruts en geklungel op Le Mans :) In de uitzending op Eurosport2 maakte men melding van het feit dat de JLOC Lambo gisteren niet meer reed omdat men een bepaald reserve-onderdeel niet bij zich had! Dat is vannacht/vandaag ingereden door Reiter.
|
De 008 is blijkbaar 'te licht' bevonden door de ACO, de 007 hangt in de banden en de 009 heeft ook rally gereden.
AM heeft het niet gemakkelijk |
Blijkbaar is er zondagavond op Ned 1 een reportage over de 24 Hr van Le Mans...
|
Was toch nog wel spannend op het einde of Peugeot pole zou pakken.
Quote:
Quote:
|
Veel incidenten in de opening van de race.
|
Quote:
Het valt trouwens op dat de R10 TDI zelfs in de handen van Kolles goed blijft presteren op Le Mans. |
Ik denk momenteel dat de overwinning naar Peugeot zal gaan. Al 2 R15s uitgeschakeld. Veel te veel kinderziekten voor de wagen. Duidelijk te weinig getest...
|
Quote:
|
Quote:
|
De nacht heeft wat gebracht:(
|
Een verdiende 1-2 voor Peugeot. (en eindelijk een keer geen overwinning voor Audi :))
De snelheid en betrouwbaarheid bij de Fransen was gewoon beter dan bij Audi. Dat Audi dit jaar alleen deelgenomen heeft aan Sebring heeft uiteindelijk z'n tol geeist. Dr Ullrich heeft in ieder geval een paar sterke argumenten om van zijn bazen extra budget te krijgen zodat men dit jaar nog aan enkele races deel kan nemen. Peugeot heeft al bevestigd aan Petit Le Mans deel te gaan nemen. Ik hoop dat Audi die uitdaging aangaat. Ook Aston Martin heeft interesse in die race. Kort voor het einde nog drama voor de Goh Porsche en Corvette. Beide verloren met uitzicht op de finish een 2e plaats. Op Essex na zullen de overige Porsche teams (en Porsche AG zelf ;)) Le Mans 2009 snel willen vergeten. En eindelijk een keer geen motorpech voor Spyker. :) Niet zo spannend als vorig jaar maar toch weer een leuke race. |
Al bij al vond ik het een ontgoochelende wedstrijd dit jaar. Wat vooraf het duel der titanen moest worden is er spijtig genoeg nooit één geworden. In LMP2 hebben de Porsches iedereen naar huis gereden dus dat was ook niet om over naar huis te schrijven. GT1 was op voorhand al geweten welk team ging winnen. Ze hadden zelfs tijd om de wagen even een wasbeurt te geven om het GT1-era af te sluiten. En GT2 tenslotte heeft ook de verwachtingen niet kunnen inlossen. Mede dankzij het falen van Porsche natuurlijk. Ze mogen zich toch vragen stellen in verband met de betrouwbaarheid als geen enkele van hun GT2's het kan uitzingen zonder zware problemen.
Hopelijk volgend jaar een wedstrijd die niet in zijn vaste plooi komt te liggen na 30-40% van de wedstrijd. Op naar de Petit Le Mans en hopen dat Audi en Aston Martin de uitdaging met Peugeot en Acura zullen aangaan op Amerikaanse bodem! |
Mzda mag zich ook vragen stellen: allen uitgevallen met identiek dezelfde problemen.
|
Wat mij betreft was het wel een leuke editie dit jaar , komaan wees eens positief. het was toch altijd spannend en peugeot was wel heel sterk maar het verschil bleef een hele nacht constant en peugeot had de zege zeker nog niet binnen. In LMP2 en GT1 verloren we toch ook 2 keer een serieuze kanshebber op de overwining en GT 2 was voor mij toch een spannend gebeuren tot op het einde. Wat mij betreft was het dus een spannende editie dit jaar
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
Ik vond het al bij al niet zo'n spannende editie. Op voorhand weet je dat de overwinning naar Audi of Peugeot zal, dat Porsche waarschijnlijk LMP2 zal winnen en dat het fabrieksteam Corvette bijna zeker GT1 zal winnen. GT2 leek mij vooraf redelijk open te zijn. |
Spannend was het niet nee, maar ik heb toch met plezier gekeken :)
|
Zeker weten. En blij dat ik ben dat ik dit jaar eens iets anders mag gaan bouwen dan een Audi!!
Trouwens, Le Mans is altijd zo geweest: 2 (of maximum 3) fabrieksmerken waarvan op voorhand geweten is dat de overwinning naar één van die teams zal gaan. Alleen in 1979 was hierop een uitzondering toen alle fabriekswagens uitvielen en zo de privé Porsche 935 van Ludwig onverwachts de 24 uur won. Maar de spanning zit hem juist in die onderlinge strijd tussen die grote teams, en de taktiek die gebruikt wordt om de andere te verschalken. Bovendien hebben die 2 fabrieksteams in totaal 6 wagens, en het is toch altijd weer een verrassing welke wagen uiteindelijke de 24 uur wint: ook deze keer heeft de Peugeot gewonnen die het laagst genoteerd stond bij de bookmakers. Dat zag je ook aan de gezichten van de 3 Fransen die 2e werden. En eerlijk gezegd, tot op het moment dat Audi nr 1 binnen moest om 6 ronden lang herstellingswerkzaamheden aan uit te voeren, was er niets zeker: 2 Peugeots en 1 Audi in quasi dezelfde ronde zorgde wat mij betreft toch voor voldoende spanning! Idem voor de GT1's, waar de 2 Corvettes na meer dan 20 uur koers haasje over speelden voor de overwinning. Dat de overwinnaar in GT1 een Corvette zou zijn was natuurlijk niet zo'n verrassing met 4 Corvettes, een gebrekkige Aston Martin en een op voorhand uitgeschakelde Lamborghini... LMP2 mag dan wel erg voorspelbaar geweest zijn, ook GT2 was een open wedstrijd. Jammer inderdaad dat alle Porsches uitgevallen zijn (of ver teruggevallen): sedert wanneer is dat nog eens gebeurd? Dat maakte in elk geval de strijd tussen de Ferrari's niet minder spannend, en ook de Spijker heeft een mooi resultaat neergezet. Maar het mooiste moment kwam er voor mij net vóór de huldigingsceremonie, toen de piloten van Audi en Peugeot elkaar om de hals vlogen en oprecht elkaar gelukwensten. Die mannen hebben echt geen rancune tegenover elkaar en gunnen de ander nog de overwinning als ze verdiend is. Dat deed me echt plezier. Ook de teamchefs konden het met elkaar erg goed vinden. Dr Ullrich is een goede verliezer, en een grote mijnheer.:worship: |
:agree:
|
Gisteren een samenvatting gezien, kan het zijn dat er dit meer zware klappers in de race zijn geweest dan voorgaande jaren? Ondanks het goede weer. Dat gevoel had ik namelijk na afloop van de samenvatting.
|
ligt het aan mij, of heeft pitstop.tv niks te melden over deze race? toch teleurstellend voor wat ooit de beste autosport-site van Vlaanderen was :(
|
Hij was aan het werken voor Eurosport
|
Quote:
Quote:
|
Zware klappers, hmm, wel enkele:
- Bruichladich eruit getikt door dhr. Hall (die uitgesloten werd) - Luhr in Audi - Treluyer in peugeot (waarbij twee baanposten aan de dood ontsnapten) - Corvette van LAA (eruit getikt door Turner, 4 min straftijd) - Porsche van Goh gelukkig zijn die wagens vandaag bijzonder veilig, voor het overige geen klassieker, wel leuk voor Peugeot. @ Marcel, tja hoe zou dat komen? |
hier loopt iets mis :)
|
Op zaterdagavond werd er gezegd dat dit wel eens een hele snelle 24u zou kunnen worden. De gemiddelde snelheid was op dat moment hoger dan de 222 km/u die in 1971 gehaald werd.
Uiteindelijk is de gemiddelde snelheid op 216 km/u blijven steken. Heeft Peugeot zoveel gas teruggenomen door de zwakke tegenstand ? Het snelste rondje is gereden met een Peugeot, tegen een gemiddelde van 240 km/u. Het lijkt mij dat ze dus wel snel genoeg waren. Of is er nog regen gevallen op zondag? |
Quote:
|
Quote:
De drie Fransen echter op de 2é plaats keken toch maar gemaakt blij. |
Ik vond het allezins een hele mooie editie dit jaar, er werd vooral veel uitgezonden op eurosport (het leek mij meer dan andere jaren te zijn).
Het is zoals Sennake zegt, je zit met een beperkt aantal fabrieksteams dus de winnaars kan je niet zoeken in het gehele deelnemersveld, maar ik vond het best wel leuk om naar te kijken. Misschien volgend jaar toch maar eens terug naar Le mans trekken om het live te zien :) |
Eurosport heeft alles uitgezonden over 2 kanalen.
|
@ flugel
Zeker doen. Ben er dit jaar zelf voor de eerste keer bij geweest. Sfeer is fantastisch! Kan nog niet vinden wanneer ze in 2010 rijden, anders had ik vandaag mijn verlof geregeld voor de 78e editie. |
|
Nog enkele nabeschouwingen in de marge
• Op enkele jaren tijd zijn in Le Mans de sanitaire voorzieningen van quasi onbestaande geëvolueerd naar een uitgebreid aanbod van regelmatig onderhouden toiletten en douches. Prima vooruitgang. In Spa daarentegen....zijn er nog altijd de bomen. • Behalve aanpassingen aan het circuit werd er de afgelopen jaren ook telkens gewerkt aan verbetering van de infrastructuur voor de toeschouwers. Nieuwste wapenfeit op dit vlak is de aanleg van betonnen staanplateaus tussen de tribunes en de piste langsheen de rechte lijn tot aan de Dunlop tribune. Je breekt je been alleen nog na het nuttigen van een bepaalde hoeveelheid alcohol. Eveneens prima aanpassing. In Spa daarentegen......kan je binnenkant Bruxelles je voeten niet met gerust gemoed verzetten. • Enkel positivo, neen toch niet. Hoewel het zogenaamd cisis is, waren op vrijdagavond alle merchandisingstandjes, boeken- en modellenhops gesloten. Nooit eerder meegemaakt en het heeft wellicht een averechts effekt. Immers, als je de winkels sluit hebben de eetstalletjes en dranktentjes die ertussen staan ook geen volk. Er viel op vrijdagavond in de village en achter de tribunes deze keer absoluut niets te beleven. • Na jaren van groei, is het toeschouwersaantal er in 2009 met 9% op achteruitgegaan (nét geen 235.000) en dat was ook enigszins merkbaar. Het was gezellig druk, maar je hoefde je ellebogen niet te gebruiken. • Gaan slapen is in Le Mans not done, want dan mis je een barbeque. Hiervoor verwijs ik graag naar de fotoserie van de LNT Ginetta – Zytek op www.planetlemans.com Het is natuurlijk een manier om er ten allen tijde “oranje” uit te zien. |
Quote:
In Le Mans krijg ik echt het gevoel dat alles in teken van de toeschouwers staat en niet enkel de VIPS zoals dat in Spa het geval is. Ik voel me er gewaardeerd en moet niet opletten voor de shuttles. Ik hoop dat de organisatie van Spa er eens een les uit trekt...want het bezoekersaantal vorig jaar was beschamend. En dat heeft zo z'n reden... |
Het was dit jaar de 4de keer en voormij de beste.
de sanitaire installaties zijn inderdaad fel verbetert. minpunt: nergens geen belgische vlag gezien op de tribunes. we moeten laten zien dat wij belgen er ook zijn. als het eventjes kan zouden we bij de start ergens bij elkaar moeten gaan staan. dan kunnen de belgische piloten zien dat ze ook steun kijgen ook al waren het er dit jaar maar 2. ik zou zeggen voor volgend jaar, kleine afpraken maken onder ons paddockers en andere belgische racefans uit belgie. Wat nederlanders laten zien kunnen WIJ ook. |
Quote:
|
Quote:
En ze vonden het fijn: http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos..._4242995_n.jpg http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos..._6521944_n.jpg |
Quote:
Maar 'slechts' 235.000 toeschouwers? Kdacht dat we na de race hoorden dat er 340.000 toeschouwers waren. Kvond het in alle geval héél druk, vooral zaterdag dan. Bij de start wist ge niet waar kruipen, en dan was het nog een super heet ook. En 's nachts om 1u stond er zelfs nog een massa volk langs de draad! Dat hadden mijn reisgenoten, sommige gaan al 20 jaar naar Le Mans, nog nooit meegemaakt. Maar 340.000 lijkt me nu ook wel erg veel, want in principe is er toch maar een beperkt stukje van het circuit toegankelijk voor publiek. En (na de Fransen) was Denemarken het best vertegenwoordigde land denk ik. Ongelofelijk hoeveel Denen Kristensen, Magnussen en Team Essex naar Le Mans doen trekken. En velen hiervan ook gewoon met auto of mobilhome. Toen we in Turnhout van de autostrade reden, hadden we nog net een Deense mobilhome met Kristensen-stickers voorbije gestoken. Deze arme mens was nog niet halfweg :) |
All times are GMT +2. The time now is 14:28. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.