![]() |
Matra 670 - 1000km Spa 1973 - Pescarolo/Larrousse - Le Mans Miniatures - 1/24
5 Attachment(s)
Terwijl de Yamaha onderdelen lekker liggen te weken in de remolie kreeg ik bijna tegelijkertijd een pakketje in de bus waarin tot mijn grote blijdschap zowel het ontbrekende foto-ets frame zat als het figuurtje van Pescarolo, die beiden ontbraken in mijn kit die ik vorig jaar tijdens de IPMS Nationals te Nieuwegein gekocht had. Amai wat een zin...
Dus moest ik niet lang nadenken wat ik zou doen om de "dode tijd" op te vullen die ik nodig heb om de verf van de Yamaha onderdelen te laten afweken. De LMM kit laat toe om verschillende versies te bouwen, allemaal deelnemers aan races uit 1973, de 24 uur van Le Mans zelf uitgezonderd. Maar die had ik al in mijn 1/43 collectie, dus dat is geen probleem. Na wat opzoekwerk op het internet en in wat boeken, besloot ik om de versie te maken waarmee Pescarolo en Larrousse 3e werden in de 1000km van Spa. De voornaamste reden hiervoor was dat ik hiervan een goede foto heb, terwijl er van alle andere 1000km races van dat jaar weinig tot niets te rapen valt qua duidelijke foto's. http://i9.photobucket.com/albums/a79...0_spa_real.jpg Dus ging ik aan de slag. Eerst werd de body ontdaan van alle bramen en werden alle luchtbelletjes opgevuld met ofwel putty, ofwel stukjes plastic rod. Daarna besloot ik om alle panel lines uit te krassen tot op een diepte die voor een natuurlijk schaduweffect zal zorgen. Na 3 avonden schuren en krassen was ik met dat werkje klaar. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1237836212 Daarna werd het chassis aangepakt. Inderdaad, ik heb mijn vast bouwstramien waarbij ik eerst de body spuit alvorens iets anders te doen voor één keer losgelaten omdat ik eerst zeker wil zijn dat de voornaamste onderdelen op elkaar passen. En als je daar nog moet aan "chipoteren" als de body gelakt is valt dat niet meer mee, vandaar. En het heeft al opgebracht ook: na het prepareren van het chassis en het samenvoegen van chassis en body bleek dat deze laatste erg krom was ("gewarpt" zoals ze zeggen) zodat het chassis er niet goed in paste. Een wasbak vol heet water bracht raad: nadat de body er een 10-tal minuten in gelegen had was het resin erg slap en buigbaar, zodat ik alles mooi recht kon buigen alvorens de body terug afkoelde en weer hard werd. Dat had met een gelakte body waarschijnlijk tot rampen geleid... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1237836212 De achterspoiler heb ik apart gemonteerd omdat die in tegenstelling tot de blauwe body, geheel wit gespoten moet worden, net als het centrale bodydeel trouwens, dat eveneens apart gehouden wordt tot na het spuitwerk. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de achterspoiler precies past in de ligplaatsen van de body. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1237836212 Het figuurtje van Pescarolo ga ik zeker gebruiken. Ik vind dat het erg mooi gesculpteerd is en goed op de echte Pesca gelijkt, weliswaar die van de jaren '70 natuurlijk, toen hij nog meer dan 30 jaar jonger was dan nu en nog lange haren had... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1237836212 Alles samen heb ik al een weekje modelbouwplezier gehad aan dit model, want ook het opkuisen van de velgen en vooral het schuren van de loopvlakken van de banden was een erg tijdrovende bezigheid. Maar als ik dan alle onderdelen eens dryfit en het figuurtje erbij zet, ziet het er toch veelbelovend uit. Nu maar hopen dat ik de boel niet verknoei met het spuitwerk zoals de Yamaha... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1237836212 Wordt vervolgd! |
Jawadde, dat is nog eens een stukske nostalgie dat ge hier gaat bouwen.
|
Guy,
Wat ik me afvraag: Hoe warm is dat water waarin je de resin delen legt? Heet uit de kraan (dus ca. 60ºC) of van de kook af (ca. 90ºC)? Ik heb namelijk ook nogal wat resin kits welke mij niet helemaal recht lijken te zijn. P.s. mooie wagen die M670 ik heb zelf ook nog de M630 van Profil24 liggen namelijk, ik ben benieuwd! Succes met de bouw. Groet Maurits |
Quote:
|
5 Attachment(s)
Tijd voor een update.
Nadat de voornaamste resin onderdelen ontdaan werden van alle bramen, luchtbellen, oneffenheden en weet ik wat nog meer, werd alles ontvet in een warm zeepsopje. Daarna heb ik de grondverf bovengehaald. De body werd gespoten met grijze Tamiya primer omdat de lakkleur French Blue is, een kleur die eerder tot de categorie "donkere kleuren" thuishoort, terwijl het centrale body-onderdeel, de luchthapper en de achterspoiler gespoten werden met witte Tamiya primer, omdat die onderdelen wit gespoten moeten worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238261225 Het chassis, het dashbord-onderdeel en de velgen daarentegen heb ik gespoten met grijze Modelmaster primer vanuit de airbrush. Reden hiervoor is dat de vorm van de onderdelen wat grillig is, zodat de moeilijk bereikbare plaatsen beter met de airbrush gespoten worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238261225 De kit voorziet blauwe decals om de koplampen gedeeltelijk mee af te dekken. Inderdaad, alleen tijdens de 24 uur van Le Mans werden de dubbele koplampen gebruikt omdat er ook daadwerkelijk 's nachts gereden wordt, terwijl de 1000km races meestal gedaan zijn vóór het donker wordt zodat die dubbele koplampen alleen maar meer gewicht opleverden. Daarom werden de bovenste koplampen niet aangebracht en werd er een folie over gekleefd in dezelfde kleur als de koetswerkkleur. Nu, dat is allemaal goed en wel zo'n decal, maar om identiek dezelfde kleur te vinden om de body mee te spuiten is natuurlijk geen eenvoudige opgave. Ik heb alle soorten French blue die ik bezit naast de decals gelegd en kon geen goede overeenkomst vinden. Dus besloot ik om de decals alleen te gebruiken als template om de koplampglaasjes mee af te plakken, zodat ik deze kan spuiten met dezelfde verf als de body. De overrolbeugel op de foto tenslotte werd ook in grijze Tamiya primer gespoten. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238261225 Na het drogen van de verschillende primers was het de beurt aan de respectievelijke laklagen. De body kreeg reeds een eerste mistcoat blauw toebedeeld, het centraal body-onderdeel, de achtervleugel en de luchthapper (niet zichtbaar op de foto) kregen een laagje wit, de overrolbeugel semigloss black, de velgen metallic black. Het chassis en interieur kreeg een kleurtje dat bij ons autobouwers niet zo vaak voorkomt, maar dat bouwers van vliegtuigen zeer bekend zal voorkomen: "cockpit green". Inderdaad, veel vliegtuig-interieurs vertonen dit soort van groen, zoals ook onze eigen Belgische F-16's bijvoorbeeld. Vergeet niet dat Matra (Mécanique, Aviation et Traction) van oorsprong een Franse producent is van onder andere geleide wapensystemen voor de Franse lucht- en ruimtevaartindustrie... De link met het cockpit green is dus snel gelegd... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238261225 Hier zie je de groene kleur duidelijker, net als de velgen, omdat ik de foto een beetje overbelicht heb. Achteraan wordt het zichtbare deel van de motor in aluminiumkleur gespoten, waarna de detailschildering zal kunnen beginnen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238261225 Maar daarover lees je meer in de volgende update. |
Mooie update!! Benieuwd hoe de koplampen er gaan uitkomen. ;)
|
Sennake,
KnAp model,en een goed omschreven SBS. (step by step) De verschillende lakken zien er al goed uit. (maar blijft ne foto éh) Heb je ook iets gewijzigd in het interieur? (bijgedetailleerd) Kan je die lichten niet met Humbrol Mascol afdekken? Welk vernis gebruik je? (sorry veel vragen ,maar t'is de bedoeling iets te leren éh) Grtz G :confused: |
2 Attachment(s)
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238317792 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238317792 Quote:
Quote:
|
Quote:
Overigens prima spuitwerk. ;) |
Quote:
Het dashbord is wel nog in originele uitvoering, dus daar kan ik naar hartelust op nabouwen. Je moet dan wel de moderne gadgets zoals het digitale display bv kunnen wegdenken, wat niet altijd even evident is... |
5 Attachment(s)
Update!
Eerst heb ik het dashbord onder handen genomen. Om te beginnen werd de zwarte dashbord-decal gezet, waarna de rest van de driehoekige plaat zwart geschilderd werd. Daarna heb ik de wijzerplaten voorzien van glaasjes dmv epoxy-lijm, net als de waarschuwingslampjes. Ook de schakelaars mochten niet ontbreken, dus die werden aangebracht dmv uurwerkonderdelen. Het stuurwiel zag er ok uit, maar de stuurstang uit resin was weer om weg te gooien: ik heb ze vervangen door een metalen staafje, aangekleed met enkele uurwerk-asjes. De kablage aan de achterzijde van het dashbord werd in kleur gezet, alhoewel hier niets meer van de zien zal zijn eens de cockpit op zijn plaats zal zitten. Maar ik vond het wel eens een leuke oefening om te doen, en via de foto's zal ik ze altijd kunnen bekijken ;) Let wel, dit ganse onderdeel moet nog wel geweatherd worden, wat alle details veel beter tot hun recht laat komen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238609977 Deze kit is een curbside-kit, wat betekent dat het model er enkel van buiten realistisch uit ziet: wat je niet ziet, is er gewoonweg niet. Maar dat betekent dan wel dat ik alles wat zichtbaar is, zo realistisch mogelijk wil detailleren. Te beginnen met de onderzijde van de Matra: de uitlaten zijn maar gedeeltelijk in het model aanwezig, maar dat betekent niet dat ze niet geschilderd moeten worden. Dus werden ze gespoten met "burnt metal", waarna het gebied errond matzwart geschilderd werd. Maar de uiteinden uit resin konden me niet overtuigen. Daarom heb ik ze afgezaagd, net als de achterste resin ophangingspoten. De ophanging werd vervangen door metalen staafjes en enkele aftermarket boutjes, de uitlaatuiteinden werden vervangen door aluminium buisjes. Omdat ik de resin uitlaten weggezaagd had waren ook de meegegoten bevestigingsveren verdwenen, dus heb ik die opnieuw gevormd met dunne ijzerdraad. Het uiteinde van de versnellingsbak was ook niet echt realistisch. Daarom heb ik het gladgeschuurd en er nieuwe details op aangebracht met uurwerkonderdelen zoals kleine cilindertjes en aftermarket boutjes. De aandrijfriemen heb ik vervaardigd uit dunne plasticard van Evergreen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238609977 Aan de bovenzijde gezien geeft dat een vrij realistisch beeld, zeker als je weet dat alles nog geweatherd moet worden, en dat er van de ganse motor nagenoeg niets meer zichtbaar zal zijn eens de body erover bevestigd is. Maar een curieuze toeschouwer die eens de moeite neemt om onderin het motorcompartiment te gaan kijken zal in elk geval een realistisch beeld krijgen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238609977 Nadat de body haar eerste mistcoat ontvangen had, heb ik er nog 2 wet coats overheen gespoten. Ik vind dat de body nu klaar is om de decals op aan te brengen, wat betekent dat deze foto de laatste is die je van de "maagdelijke" Matra zal te zien krijgen. Het witte onderdeel zit er nog los in, maar ik ga het nu eerst vastkleven omdat er geen reden meer is om beide onderdelen van elkaar gescheiden te houden. De wijze waarop deze kit geconcipiëerd werd zorgt er in elk geval voor dat je een perfecte aflijning krijgt tussen het witte en blauwe gedeelte. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238609977 De koplamp glaasjes werden al eens gespoten om te zien of dit een aanvaardbaar resultaat geeft. Eens dit het geval bleek te zijn heb ik besloten om mijn reserverset glaasjes op analoge wijze te spuiten, alleen heb ik deze keer afgeplakt met chrome folie, en is de achterzijde van de glaasjes afgedekt met Maskol. De eerste poging was niet slecht, maar jammer genoeg zijn beide glaasjes niet perfect symmetrisch afgeplakt... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238609977 Wordt vervolgd! |
Prachtige update. ;)
|
Guy,
Wat een "leerzaam" Topic.:) Mooie wagen trouwens ook ! Verder, Dat je ook de onzichtbare delen "bewerkt" is het bewijs van pAssie voor de Hobby. rEspect.:champagne: Mooi gedaan trouwens. De uitlaat kan je trouwens ook vervangen door weer die duivelse checkerpins. In de pins zit ook een veer ....die moet je dan zelf al niet meer maken. Verder zijn de gebruikte kleuren waarschijnlijk Alclads ?voor de transmissie en uitlaat. Het interieur ,is dit gespoten? (met airbrush welteverstaan)en zo ja ,dan zou ik er nog meer kleurdiepte inleggen. Een Wash en drybrush tegelijk geven met de airbrush. (dit is een veel toegepaste techniek uit de militaire modelbouw:rolleyes:) Donker beginnen (ja,ja Zwart) om vervolgens naar de gewenste kleur te gaan. De pannellines moeten donker blijven en de oppervlakken van de grotere panelen lichter maken dan de basiskleur. (is da goed uitgelegd zo :confused:) Ik blijf em volgen Grtz G |
Quote:
Quote:
Quote:
|
K'zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed? Grtz G |
Quote:
|
... daar wil ik ook nog wel eens het fijne van weten hoor.
Is voor mij al lang een wens, eens ne militaire bouwer die zijn kunsten op auto's loslaat! Mijn aandacht hebt ge. Maar nu terug naar uwe built Guy. Niets speciaals over deze built ... gewoon zeer goed bezig zoals al uw andere kits! Hebt ge misschien nog enkele gedraaide, gefreesde of PE stukken nodig? :p 1 vraag echter. Gaat ge het witte stuk monteren voor of na het vernissen? Heb je geen schrik dat als je het monteert vòòr het vernissen, dat dan de naden deels wel of deels niet vol gaan lopen met vernis? Voor de rest ... een gedroomd interieur om u zelf nog eens op los te laten! :applaus: |
Quote:
Quote:
|
Zo'n blauw gelakte wasknijpers, geeft dat geen vegen op de witte was :confused:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
Quote:
:D :D |
Quote:
|
5 Attachment(s)
Terug naar het model nu.
Na alle pro's en contra's tegen elkaar afgewogen te hebben, besloot ik om het witte centrale gedeelte toch maar vast te kleven. Daarbij kwam een beetje secondenlijm uit de naad piepen, die ik na het drogen kon wegschuren en de schuursporen werden op hun beurt weggepolisht. Na het vernissen zal je er niets meer van zien. Dus misschien toch maar goed dat ik het nu gedaan heb. Daarna werden de decals allemaal aangebracht. Alhoewel het niet zo'n ingewikkelde livery is, ben ik er toch 2 avonden zoet mee geweest. Het moeilijkste was de witte roundel achteraan op de wagen, rondom de luchthapper: daar is heel wat softener aan te pas gekomen. Voor de rest geen noemenswaardige problemen te melden. Nadat de body voorzien was van alle decals, werd de achterspoiler aangepakt. Eens ook die decals er op stonden, besloot ik om ook de achterspoiler vast te kleven op de body. Hiervoor had ik 3 goed redenen: ten eerste stootte ik voortdurend tegen de scherpe punten van de steunen achteraan de body, wat al meermaals tot het plooien van die foto-ets onderdelen geleid had, en ik ben bang dat ze eens zullen afbreken, of dat de verf zal barsten. Ten tweede is er aan de ganse spoiler geen enkel punt waaraan ik hem kan vasthouden omdat hij 100% wit gespoten moet worden. Tot hiertoe hield ik hem vast aan een klein puntje, maar ik wou liefst alle witte verf aanbrengen vooraleer ik de vernis aanbreng. Door hem vast te kleven op de body kon ik dit puntje wit schilderen met een penseel, zodat ik nu het geheel kan vernissen. Tenslotte was ik ook bang dat er wat lijmsporen zouden optreden bij het vastkleven van de spoiler, wat moeilijk weg te werken is eens alle lak- en verniswerken achter de rug zijn: dit bleek effectief het geval, maar nu kon ik de lijmsporen nog wegwerken met wat schuren en bijstippen... De koplampglaasjes werden ontdaan van hun maskeringen en ze zien er een stuk beter uit dan de eerste poging. De verf is mooi afgelijnd en er zijn geen verfsporen onder de Maskol doorgelopen. De maskering is ook mooi symmetrisch gelukt deze keer. Om dit te illustreren heb ik ze gedryfit in de koplampen. En omdat foto's meer zeggen dan woorden, komen hier... de foto's: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238851270 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238851270 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238851270 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238851270 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238851270 |
Ziet er goed uit Guy! Heb je misschien ook een foto recht van voren?
|
Met decals erop ziet iedere racer er toch altijd 10x beter uit. Dit is geen uitzondering. De livery mag dan misschien wel niet erg spectaculair zijn, 't is een klassieker - en erg mooi weergegeven.
Koplampen zijn ook prima gelukt. :applaus: Ben ik blij om. :) |
1 Attachment(s)
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1238859200 |
Ik sta er steeds weer van versteld hoe snel jij bouwt en hoe mooi het uiteindelijke resultaat is. Ik kende deze wagen niet maar vind het resultaat wel bijzonder mooi.:applaus::applaus::applaus:
|
Knap model Guy!
Zitten de koplampglaasjes al vast of is het een dryfit? de reden waarom ik dit vraag is omdat de ik toch wel een klein opmerkingkje heb.... En aangezien dat bij jou moeilijk te vinden is , ga ik hier direct opspringen zie... de linkerkant sluit mooi aan met de witte decal, de rechterkant zit een klein beetje te hoog. sla me nu niet dood hé,Guy! mijn ogen zijn namelijk wel beter dan mijn handen!(wat ik mee wil zeggen dat ik het zeker niet beter zou kunnen) |
Geweldige foto! De matra ziet er wel heel erg gemeen uit met die afdekkingen op de koplampen en inderdaad, perfect symmetrisch! :applaus:
Quote:
Quote:
|
Quote:
Ik had al zo'n vermoeden en het klopt; van voren ziet'ie er toch wel heel stoer uit!! |
Quote:
|
Quote:
Knap gebouwd, Guy! :applaus: |
5 Attachment(s)
Quote:
Enfin, niks verloren, integendeel zelfs want Guido was zondagavond hier (begint precies een gewoonte te worden ;) ) en hij is ook zeer goed thuis in het "militair weatheren". Ik heb een deskundige uitleg gekregen en getracht deze in de praktijk om te zetten. Hier gaan we. Eerst heb ik het cockpit green donkerder gemaakt door er zwart bij te voegen en met de airbrush heb ik alle delen die donkerder mogen een beetje oversprayed. Om te oefenen ben ik met de bodem van het model begonnen. Op deze wijze worden alle klinknagelgaatjes mooi ingekleurd en komen ze beter tot uiting. Overigens heb ik het motorgedeelte achteraan behandeld met de vertrouwde smoke 'n drybrush methode omdat ik nog niet wil overdrijven (eerst leren stappen, daarna leren lopen) en ook omdat ik die harde schaduwen bij mechanische onderdelen wel mooi vind. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239210142 Ok. Nadat ik de binnenzijde van de cockpit dezelfde behandeling gegeven heb (klinknagelpartijen en ook alle schaduwpartijen zoals in de hoeken enz...) heb ik het cockpit green gemengd met wit, om een lichtere tint te verkrijgen. Die heb ik lichtjes over de donkere delen gesprayed om de schaduwen wat te downtonen, en ik heb ook alle op te lichten partijen zoals opstaande randen, buizenframe, enz... voorzien van de lichtere tint. Tenslotte heb ik het geheel nog wat gedrybrusht met wit. Mogelijk heb ik daar iets teveel van de schaduwpartijen gedowntoned, want het resultaat is wel erg subtiel. Maar ik ben er tevreden over, ten eerste omdat het een begin is en ten tweede omdat er eens de body erover staat nagenoeg niets meer van te zien zal zijn. Bovendien denk ik dat het overdrijven naar de lichtere zijde niet slecht is als je een donker interieur toch nog wat zichtbaarheid wil schenken. Let ook op de geweatherde motor met bijhorende foto-ets schijfremmen (zonder de remblokken). De kuipzetel kreeg reeds de heupgordels ingebouwd in een zo natuurlijk mogelijke "sit"; de schoudergordels werden ook al geprepareerd maar die kan ik nog niet aanbrengen omdat ze in de body vastgemaakt moeten worden. Overigens had deze racewagen maar 4-puntsgordels en geen 6-puntsgordels zoals tegenwoordig. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239210142 Een dryfitje van de interieur-onderdelen die ik al klaar heb om te zien of alles nog mooi past: dit blijkt geen problemen op te leveren. Tussen haakjes: het dashbord werd niet met de airbrush geweatherd omdat ik de details die ik op de body al aangebracht had opnieuw kon schilderen na het airbrushen, en dat wou ik mezelf niet aandoen met het dashbord (een normale mens weathert vooraleer details aan te brengen natuurlijk). Maar aangezien het dashbord toch helemaal onder de body verdwijnt... Merk ook op dat het cockpit green op deze foto een andere tint vertoont dan op de twee eerste foto's: dat komt omdat ik deze keer geen gebruik gemaakt heb van photoshop om de kleuren te "enhancen" zodat deze foto de juiste kleur vertoont zoals die er in het echt uitziet; de eerste 2 foto's zijn iets te blauwig en een beetje overbelicht om het effect van de weathering beter duidelijk te maken. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239210142 Ik wou ook eens zien of de assen en de remmen een correcte positie van de wielen niet in de weg zaten. Daarom heb ik nog een tweede dryfit gedaan met de body, de overrolbeugel, de airscoop die trouwens helemaal opnieuw voorzien werd van de beugeltjes waarmee hij tegen de motor bevestigd wordt (daarover later meer) en de komplampglaasjes die ik er nog maar eens LOS opgezet heb omwille van het totaalbeeld. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239210142 En een foto vanuit een iets lager perspectief die toont wat voor een "mean machine" deze Matra eigenlijk wel was (en nog is)... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239210142 |
Ziet er goed uit, Guy. En duidelijke uitleg wat je van Guido geleerd hebt.
Ik zit me nu af te vragen of deze techniek ook bruikbaar zou zijn op de body van een wagen. Misschien niet zo opvallend als hier, maar iets subtieler. De panellines zou je dan eerst zwart spuiten om zo een soortgelijk effect te krijgen als jij hier laat zien. Zal eens kijken of ik een body die ik over heb hiervoor als test kan gebruiken. |
:applaus:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Naarmate je je dan verder verwijdert van de hoeklijn en meer in het open vlak terecht komt, kan je meer oplichten. Pas op, deze afstand is slechts enkele millimeter ver. Blenden van heel tot redelijk donker naar redelijk tot heel licht. Dus afrondend, dit is een zeer goede oefening geweest en een resultaat dat er echt mag zijn. Je kan immers duidelijk het verschil zien tussen de eerste platte afwerking en deze diepere afwerking. Daardoor alleen al is het meer dan de moeite waard geweest. Bij een volgende gelegenheid nog wat verder experimeteren en uitproberen. |
:drewl:
|
Quote:
Waardoor ik denk dat het toch eenvoudiger is om gewoon met zwarte enamel te schilderen en dan op te kuisen met thinner - dat met die thinner is enkel te doen als de body voldoende gevernist is! Het is natuurlijk zo dat voor een paneellijn de volgende stappen gelden: - uitkrassen - primer - nog eens bijkrassen - primer - nog eens bijkrassen - eerste kleurlaag - nog eens heel lichjes bijkrassen - definitieve kleurlaag - vernislaag - 2de vernislaag Er zal niet veel meer overblijven om deze techniek nog toe te passen vrees ik. Maar alles is uit te proberen. ;) |
Quote:
|
Quote:
|
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat bij donkerdere kleuren het effect makkelijker te verkrijgen kan zijn omdat de overgang van het hele donker van de paneellijn naar de "basiskleur" minder is. Bij wit lijkt het me een crime om het goed voor elkaar te krijgen... hmm, ik ga er eens over nadenken en wat uitproberen binnenkort.
|
All times are GMT +2. The time now is 00:32. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.