De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Sierra RS 500 1/24 Tamiya(restauratie) (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18247)

Doc 02-01-2009 20:58

Sierra RS 500 1/24 Tamiya(restauratie)
 
Ik heb vroeger eens een sierra rs 500 gebouwd. Dit is 1 van men eerste modellen en hij was eigenlijk niet om aan te zien

http://img220.imageshack.us/img220/412/sierra1vg8.jpg

http://img220.imageshack.us/img220/33/sierra2rx1.jpg

Daar ik dit een verschrikkelijk knappe wagen vind, in rally trim dan heb ik, zo`n 2 maanden geleden besloten om deze eens te gaan restaureren.

Ik wilde hier eigenlijk niet te veel werk van maken maar als je eenmaal begint is er meestal geen houden aan.

Het interieur stelt niet veel voor en is van een circuitversie, deze werd dus omgebouwd

http://img390.imageshack.us/img390/1794/sierra5ba2.jpg

En volgens het principe, is het niet, maak het dan, krijgt de co piloot ook een kassie met knopjes

http://img390.imageshack.us/img390/6223/sierra6kr3.jpg.

Verder heb ik al een mooi setje velgen

http://img390.imageshack.us/img390/1949/sierra7my0.jpg

Die waren niet moeilijk te vinden als je een beetje donormateriaal ter beschikking hebt.:rolleyes:

http://img220.imageshack.us/img220/4052/sierra3ev1.jpg

Doc 02-01-2009 21:11

Om de velgen netjes te laten aansluiten op de body moest ik de uitstulpingen op de remschijven waarin de rubbertjes zitten versmallen. Achter heb ik er 2mm afgehaald en voor het maximale omdat de velgen echt uit de kast staken.

Het uiteindelijke resultaat. De sierra ligt in ieder geval lekker laag.

http://img352.imageshack.us/img352/6918/s1vf4.jpg

http://img352.imageshack.us/img352/6006/s3zw1.jpg

http://img352.imageshack.us/img352/8828/s2eu4.jpg

Daar de originele nogal karig was kwa interieur ben ik maar een beetje gaan knutselen.
Vloerplaatjes gemaakt, pedalen gezocht en een 2de kuipzetel erbij gehaald
http://img444.imageshack.us/img444/2875/rk9lt2.jpg

Setje pedalen had ik ook nog wel liggen op men kerkhof dus waren snel geplaatst. Handrem erbij en het begint zelfs ergens op te lijken.

En dan een dryfit

http://img223.imageshack.us/img223/2864/rk10np7.jpg

Dan de originele rolkooi, of wat er voor door moest gaan gebruikt om een nieuwe iets uitgebreidere te maken

http://img219.imageshack.us/img219/5046/mb076jt1.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/2081/mb077dl3.jpg

Ook nog een setje decals aangeschaft

http://img390.imageshack.us/img390/4969/sierra4ca1.jpg

De rallyexperts zullen meteen doorhebben dat deze livery niet voor deze sierra bedoeld is maar de decals van de Vandewauwer sierra waren niet appart te krijgenen om er een transkit bij te kopen vond ik een beetje zonde. Dus heeft Duez ook ooit met een RS gereden:p

Ook nog een PE setje snelsluiters voor de motorkap besteld en na enkele weken bouwen

Doc 02-01-2009 21:15

krijg je dit als resultaat. Super tevreden ben ik niet, daarvoor zie ik teveel kleine foutjes. Maar voor een herbeginnend bouwer, en liefhebber van oudere wagens, vind ik het resultaat zo slecht nog niet.

http://img236.imageshack.us/img236/9...ding107oy6.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/8...ding108ca5.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/1...ding109se2.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/7...ding110aw1.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/3...ding111js4.jpg

Doc 02-01-2009 21:16

http://img236.imageshack.us/img236/7...ding113zm8.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/6...ding114ff2.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/2...ding115xj8.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/6...ding118ry4.jpg

http://img236.imageshack.us/img236/8...ding119ag1.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/2...ding120tu9.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/9...ding121ws5.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/5...ding122jw0.jpg

Guido 02-01-2009 21:36

hehe, dat is zeker lang niet slecht. En als je het zo bekijkt, is dit misschien wel de goeie manier om het modelbouwen weer echt in de vingers te krijgen.

Er zijn dus 2 manieren om dat te doen. Enerzijds kan je een nieuwe kit in huis halen, een decalsetje enz om weer op gang te geraken. Of je kan anderzijds het ook doen zoals jij het hier laat zien. Oud materiaal recupereren en je wat amuseren om dat "fingerspitzengefühl" weer wat bij te schaven. Het spreekt voor zich dat deze laatste manier de gunstigste is en dat je je geen zorgen hoeft te maken als het echt zou misgaan.

Bovendien, ziet het resultaat er best wel overtuigend uit. Dus, mission accomplished!

Gulfie 02-01-2009 22:28

Niet verkeerd ...

En zoals Guido zegt, een uitstekende oefening!

206WRC-ke 03-01-2009 02:12

Mooi! Is die kas vernist?

Doc 03-01-2009 07:59

De kas is vernist met blanke lak van Gunze. In het echt glimt hij echter niet zo fel als op de foto`s. Ik overweeg wel om in het vervolg de semi-glanzende versie te gaan proberen. Ik denk dat het mooier uitkomt als een rallywagen niet te hard glimt.

206WRC-ke 03-01-2009 12:43

Ok. Is omdat ik nu ook eens voor het eerst mijn Corolla's zal vernissen. Ik heb Topcoat Semi Gloss staan... :)

Nismo 03-01-2009 19:28

Quote:

Originally Posted by Doc (Post 241885)
De kas is vernist met blanke lak van Gunze. In het echt glimt hij echter niet zo fel als op de foto`s. Ik overweeg wel om in het vervolg de semi-glanzende versie te gaan proberen. Ik denk dat het mooier uitkomt als een rallywagen niet te hard glimt.

Zou je dat wel doen, dan glanzen ze te weinig.

Dit resultaat mag gezien worden, prima restauratie.:applaus:

En inderdaad, een oud modelletje voorzien van een nieuw jasje is een goede manier om een voor jouw oude hobby terug niuew leven in te blazen.

Volgende meeting wel meebrengen, dan kunnen we hem eens van dichtbij bewonderen. ;)

Misschien kan je de uitlaat nog wat uitboren en glad schuren, er hangt precies nog een braampje aan.

vinnie 03-01-2009 20:04

Pfffffffffff wat een mooie restauratie is dat geworden zeg :drewl::drewl:
heb er ook nog één staan maar de zwarte van Texaco en met deze te zien breng je me echt wel op ideeën. Thx voor de inspiratie.Al wil ik toch een kleine gunst vragen, kun je me eventueel indien mogelijk mij het bouwplan van de Sierra bijvoorbeeld een scan doormailen want die van mij is volledig samen geplakt, maar geen enkel onderdeel is geverfd en bij deze.
Grts Vinnie.:champagne::worship:

Doc 03-01-2009 22:00

Quote:

Originally Posted by vinnie (Post 241907)
Pfffffffffff wat een mooie restauratie is dat geworden zeg :drewl::drewl:
heb er ook nog één staan maar de zwarte van Texaco en met deze te zien breng je me echt wel op ideeën. Thx voor de inspiratie.Al wil ik toch een kleine gunst vragen, kun je me eventueel indien mogelijk mij het bouwplan van de Sierra bijvoorbeeld een scan doormailen want die van mij is volledig samen geplakt, maar geen enkel onderdeel is geverfd en bij deze.
Grts Vinnie.:champagne::worship:


Sorry maatje, maar deze heb ik meer dan 10j geleden gebouwd. Ik heb er geen plan meer van.

vinnie 03-01-2009 23:38

Quote:

Originally Posted by Doc (Post 241929)
Sorry maatje, maar deze heb ik meer dan 10j geleden gebouwd. Ik heb er geen plan meer van.

Ok bedankt voor de moeite maar moest hier iemand anders mij kunnen helpen please.:worship::worship:

Patsche 04-01-2009 20:52

bouwplan
 
En zijn de bouwplannen duidelijk genoeg dat je alles kunt lezen en bekijken? :crazy:

vinnie 04-01-2009 21:02

Quote:

Originally Posted by Patsche (Post 241990)
En zijn de bouwplannen duidelijk genoeg dat je alles kunt lezen en bekijken? :crazy:

Ja hoor dank u wel voor dat:applaus::applaus::bye:

Doc 10-01-2009 18:18

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 241902)
Misschien kan je de uitlaat nog wat uitboren en glad schuren, er hangt precies nog een braampje aan.


Wat je ook kan doen is je mails doorlezen, de raad van Nismo bekijken, effe naar Hasselt rijden en dan krijg je dit resultaat:worship:

http://img338.imageshack.us/img338/2...ding217fl9.jpg

Effe aluminiumbuisjes gehaald.
:D

Guido 10-01-2009 20:38

Quote:

Originally Posted by Doc (Post 242320)
Wat je ook kan doen is je mails doorlezen, de raad van Nismo bekijken, effe naar Hasselt rijden en dan krijg je dit resultaat:worship:

http://img338.imageshack.us/img338/2...ding217fl9.jpg

Effe aluminiumbuisjes gehaald.
:D

En om het nog perfecter te maken, kan je het begin van het buisje nog wat verder uitboren, waardoor het buisje aan dikte verliest en er nog beter op schaal uitziet.

"Ferm chauffagebuis" eronder nu. :)

Nismo 10-01-2009 23:18

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 242333)
....................................

"Ferm chauffagebuis" eronder nu. :)

En chauffagebuizen heb je nodig met dit koud weer. :p

Ziet er in ieder geval al beter uit.

knudde 14-01-2009 20:58

spoiler te veel?
 
Hallo, ik volg al een tijdje met veel interesse en bewondering de vruchten van collega-bouwers hier. Tot nu toe heb ik zelf nog geen reacties gepost omdat ik vind dat ik, gezien het hoge niveau hier, toch weinig zinnigs te zeggen heb. Deze keer wil ik wel eens reageren want deze bouw, of eerder restauratie, heeft me met een vraag opgezadeld waar ik niet helemaal uitkom. Ik wil namelijk ook nog eens zo'n cosworth in rallyuitvoering bouwen ( belga-versie graag ) en volgens mij hebben die rallyversies enkel de grote vleugel en niet de kleine op het kofferdeksel achteraan. Die was, denk ik, enkel voorbehouden voor de circuitversies ( de rs 500 ofte evolutieversie ) terwijl de voor de rallywagens de "normale" cosworth gebruikt moest worden wegens verplicht gebouwd op minimum 5000 exemplaren. Van de rs500 werden er slechts ...500 gebouwd, vandaar de naam. Althans, ik heb altijd gedacht dat dit zo was. Vandaar mijn vraag; kan iemand dit bevestigen/weerleggen?:confused:

Voor alle duidelijkheid; als ik zie wat een resultaat je hier gehaald hebt, dan kan ik alleen maar:drewl: en :worship:

groetjes en veel bouwplezier,Knudde


All times are GMT +2. The time now is 20:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.