![]() |
Ford GT40 - 1966 LeMans - Fujimi - 1/24 - Ref 12102 / 12103
5 Attachment(s)
We gaan eens beginnen aan onze Ford-collectie.
Eerst aan de beurt is de Ford GT40, en het wordt al meteen een dubbele. We gaan 2 kits synchroon bouwen. 1966 is het jaar waarin 3 GT40's op sublieme wijze een 1-2-3 resultaat haalden in de 24H van LeMans. Het was de bedoeling een vingertje te maken richting Ferrari, die in die periode zo goed als alles wat met racen te maken had wist te domineren. Maar ik denk dat zelfs de top bij Ford niet had gehoopt op zo een resultaat. De GT40 is eigenlijk gebaseerd op een ontwerp van Eric Broadlay. Die had zijn voorbeeld dan weer van de Ferrari GTs geleend. Ford kocht de wagen in 1963 en sloot een contract af met Broadlay. Dit resulteerde in een GT met het Ford-logo. Door feit dat hij slechts 40 inches hoog was, kreeg hij de naam GT40. Hij werd ingezet vanaf 1964 (de Mk II) met een 7 liter V8 die 485 PK leverde, en was meteen competitief. Nadat ze in 1966 in Daytona Ferrari hadden geklopt, haalden ze hetzelfde jaar ook het volledige podium in LeMans binnen. De kits nu: we gaan de startnummers 1 en 5 bouwen. Die finishten resp. als 2e en 3e in de race. Dit zijn de boxarts: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967104 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967104 Het zijn geen 2 identieke kits. Het startnummer 5 heeft een kleine uitstulping op het dak van de wagen (waarschijnlijk hebben ze daar toen "ne lange" moeten in proppen), en hier en daar zijn kleine verschillen te merken aan de neus van de wagen, maar niets opvallends. De andere onderdelen zijn merkwaadig genoeg niet in hetzelfde plastic gegoten. Kit 12102 werd -behalve de body- in zwart plastic gegoten, terwijl 12103 dan weer in wit plastic komt. Die witte plastic schijnt mij ook wat zachter te zijn dan de zwarte, maar goed. Nog wat verdere foto's over de inhoud van de doos: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967402 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967402 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967402 |
5 Attachment(s)
Bij beide kits wordt standaard een klein PE-setje geleverd met grillen voor de achterkant van de wagen, gordelgespen en dergelijke. De velgen zijn al gegoten in een soort van alu-kleurige plastic. Ik zal wel zien wat we daarmee gaan aanvangen, maar dat wordt waarschijnlijk toch herspoten.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967751 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967751 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967751 Verder ga ik voor iedere wagen nog een uitbreidingssetje van Studio27 gebruiken. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967751 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967751 |
4 Attachment(s)
We zijn al begonnen met de body wat bij te werken. De voorste gril is meegegoten in de body, en die moet dus plaats maken voor de mesh van de uitbreidingsset.
Ik heb links de aangepaste versie van de body geplaatst, en rechts de body die nog niet werd behandeld. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218967934 Verder heb ik vijzen die het achterste deksel tegen de body moeten houden ook verwijderd, en uitgeboord. Bedoeling is die te vervangen door revetjes, in plaats van een plastieken puntje te laten staan. Ik ben er nog niet uit of ze zelf ga proberen maken, of dat ik ergens een after-market setje ga kopen hiervoor. Als het goed lukt, dan gaan de revetten rond de openingen rond de luchthappers er ook nog aan geloven. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218968197 De panellines waren ook niet van de diepste, dus die werden verder uitgekrast. Het is misschien moeilijk te zien op dat wit, maar ze zijn al een stuk beter dan voorheen. Weeral links de bewerkte versie, en rechts de originele. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218968197 En nog een totaalbeeld van de 2 bodies: |
4 Attachment(s)
De tweede body onderging dan dezelfde behandelingen, en ze werden beiden in een licht primerlaagje gezet. Grijze primer is nog steeds dé manier bij uitstek om imperfecties op te sporen. Dus hier een daar werden nog een paar kleine dingetjes bijgevijld, en onze basis is gelegd.
We kunnen beginnen. ;) Enjoy! http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218968544 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218968544 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218968544 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218968544 |
Een duo-project dat we zekers gaan volgen hier. Het begin ziet er alleszins veelbelovend uit.;)
Quote:
Dominique, was er een reden om ze niet alle 3 te bouwen, of mogen we de 3de nog ooit verwachten? |
:drewl::drewl: zalig.... na meer dan 40 jaar spreekt dit model nog altijd tot de verbeelding.
Quote:
|
Quote:
Ben benieuwd naar deze wagen waarvan zoveel kits bestaan. Naar het schijnt is McQueen op deze wagen gebaseerd, samen met nog een drietal andere dan :+ Succes alvast !! |
Quote:
Overigens was de rangschikking van de 2e en de 3e Ford eigenlijk andersom gepland, maar omdat ze gelijk over de finish reden (voor de foto) zijn de organisatoren gaan kijken naar wie het verst naar achter stond bij de start, en die wagen had dus een grotere afstand afgelegd dan de bedoelde 2e. Daardoor werd de wagen die eigenlijk 2e had moeten worden 3e, en omgekeerd. Dit voor de "kleine" geschiedenis van deze 24 uur. |
Quote:
Quote:
Quote:
Ze zullen mooi staan, alle 3 tesamen in winning order. |
Quote:
Voordeel hierbij is dat je de modellen an sich redelijk eenvoudig kan laten, gezien de echte op dit tijdelijke monument bijvoorbeeld van binnen niet zichtbaar waren. Ik heb hier een linkje gevonden, maar ik denk zelfs dat Guy er ook redelijk wat foto's van heeft. http://www.virginmedia.com/motoring/...val.php?ssid=2 Nog eentje http://tonybrooke.net/goodwood.html |
Quote:
Dat is de Gurney Hump, omdat hij inderdaad te lang was. |
Het begin ziet er goed uit! Ik ben wel benieuwd welke kleuren je gaat gebruiken voor de Gulf-variant? Misschien die van Zero-paints?
|
5 Attachment(s)
Quote:
Op de motorkap is een vin ingewerkt. Waarvoor zo een ding moet dienen is mij een raadsel, maar goed, hij staat er en dus moet hij op het model. Het onderdeel dat werd meegeleverd is veel te dik en te ruw van vorm om zo een klein onderdeel te kunnen weergeven. In de uitbreidingsset zit hij ook niet, en dat vind ik op zijn minst erg eigenaardig. Studio27 had hier evengoed van kunnen profiteren om dit onderdeel te verbeteren en het op te nemen in de PE-set. OK, dan maar het schuurpapier er bij gehaald, en het plastic onderdeel fiijner schuren. Ik had hier al geen goed oog in wegens de breekbaarheid van de plastic, vooral als je hem dan nog eens flinterdun gaat schuren. Ik kreeg jammer genoeg gelijk; het onderdeel brak tijdens het schuren. Dan zelf maar ééntje maken in koperplaat. Ik heb koperplaat van 0,010 inch genomen (ongeveer 0,25 mm), in vorm geslepen met als voorbeeld het onderdeel van de tweede kit. Na een beetje passen en bijschuren krijg je zoiets: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1219177222 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1219177222 Dan is het kwestie van het midden van de motorkap te markeren en het te verlijmen. Het resultaat is dit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1219177422 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1219177422 Ter vergelijking heb ik het originele onderdeel eens droog naast het zelf-fabrikaat gezet: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1219177422 Véél beter als je het mij vraagt. Tot de volgende! :bye: |
Quote:
Tom |
Aan mij is niks gevraagd, maar ik vind het ook véél beter! ;)
|
En als je het mij vraagt enorm verschil en veel realistischer.:applaus::applaus:
|
Mij is niks gevraagd, dus ik zwijg... en zwijgen is dan weer toestemmen...
:D |
3 Attachment(s)
Let op wat je doet met de neus van de #5 ...
Deze had in 1966 geen splitter in de uitlaatopening van de radiator. Op sommige modellen zijn ook bijkomende splitters te zien op de zijwanden van de uitlaatopening. Op de foto's van de race zie je die dan weer niet. |
Quote:
Vermits ik de LM versie bouw, zal ik me moeten baseren op foto's van de race zelf, en hij zal er dus weer af moeten. Merci voor de opmerking! :worship: |
5 Attachment(s)
Ik ben dan eindelijk nog eens aan de modelbouwtafel kunnen gaan zitten, na een onderbreking toch enkele maanden. Dit is de stand van zaken per vandaag:
1. De twee bodies staan in hun basiskleur. De linkse werd in Zero Paints Gulf-blauw gespoten. Dat maakt dat deze kleur mat is, en later nog een laklaag zal moeten krijgen. De goudkleurige werd met ModelMaster enamel gespoten. Het is de eerste keer dat ik een body met enamel spuit, en ik moet toegeven: op voorwaarde dat hij goed verdund is, is het echt een plezier om mee te werken! Dat smaakt (neem dat niet letterlijk ... :rolleyes:) naar nog. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227207048 2. Eén van de twee interieurs is bijna afgewerkt. De gordels moeten nog worden aangebracht. Op deze foto's zie je hoe alles eens werd drooggepast. De zetels met de PE-verbetering die ik zelf heb aangebracht (de alu ringetjes rond de perforaties in de zetelbekleding). Daarnaast is er ook al wat van de PE-set voor de GT40 gebruikt (zie bovenaan deze thread), zoals de shift-grille en de bedekplaten van de tankvuldoppen. Je ziet op de foto's ook een summiere bedrading ter hoogte van de "passagiers"-zetel (aan de linkerkant van de wagen in het geval van deze GT40). Op mijn referentiefoto's vond ik daar regelmatig een hele nest van draden terug, meestal nogal een zootje, en ik heb de lijnen van de dikste kabels genomen als basis. Eens het dashboard gemonteerd ga je er nog maar weinig van zien, daarom heeft het ook de indruk van nogal ruw gemonteerd te zijn. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227207048 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227207048 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227207048 3. Als laatste toevoeging heb ik nog de moeite genomen om rond de ruit nog enkele bouten en bevestigingen over te nemen van mijn referentiefoto's. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227207048 |
3 Attachment(s)
De "veredeling" van de zetels is een verhaal apart...
Op onderstaande foto's kan je zien hoe de zetel er oorspronkelijk uitzag, en hoe mijn versie uiteindelijk oogt. Dit is wat ik heb gedaan: 1. De zetel had perforaties in de bekleding. Die gaatjes worden afgezoomd met een alu ringetje om uitscheuring te voorkomen. De plastic onderdelen in de kit had gegoten uitsparingen, die wel op de correcte plaats, en in het juiste aantal waren gegoten, maar die dicht zaten. Dus het eerste werk was het uitboren van al die gaatjes. Dat was makkelijk want ik hoefde met mijn boor maar de uitsparingen in het onderdeel te volgen. Duurtijd: ongeveer een kwartier per zeteltje. Maal vier dus... 2. Ik neem dus een PE-setje van Scale Motorsport, waar we vooral de rechtse deeltjes van gebruiken: de washers ("rondellen" in het proper Vlaamsch). Die hebben net dezelfde omtrek als de uitsparingen in het plastieken kuipje, en zijn dus perfect om de alu ringetjes na te bootsen. Ze zijn misschien wel een beetje aan de dikke kant, maar dat neem ik er dan maar bij. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227208242 3. Dan is het kwestie van met een naald een beetje contactlijm in de uitsparing te laten vloeien, met een andere naald een washertje van het PE-blaadje te prullen (vooral zorgen dat het niet een eigen weg gaat volgen bij het losmaken), en dat washertje dan in dat druppeltje lijm laten vallen. Voilà, als je dat 126 keer doet, heb je 1 zetel afgewerkt. Nog drie te gaan. Duurtijd: ongeveer 2 avonden per zetel ... Een mens moet zijn bezigheid hebben, nietwaar? Beneden zie je een vergelijking tussen een niet-behandelde, doch geperforeerde en gespoten zetel, en een zetelset die reeds volledig klaar is. Zie ook de diverse foto's in voorgaande post. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227208242 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227208242 |
Hoeveel zijn het er? 126 x 4? .... euh ....
Gij zijt goe :crazy: ... :p:drewl: |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Op de beurs van KMK zat ik naast hem toen hij die rondellen in zijne zetel aan 't plakken was, ik werd er verdorie bijna zelf zot van.:+ (allé, nog zotter dan nu) In ieder geval, Dominique, zot of niet zot, het zijn schoon zetelkes.:applaus: Ook je spuitwerk ziet er goed uit. |
Die zeteltjes zien er echt realistisch uit, het was het prutswerk waard! De goudkleurige body ziet er ook wel strak uit mooi resultaat
|
Way to go Domi!!
Wat een titanenwerk weeral én modelbouw zoals het hoort: onderdelen gebruiken waarvoor ze niet dienen om tot een prachtig en overtuigend resultaat te komen. Ennueh, spuiten met enamels: you bet dat dat naar meer smaakt. Ik heb tot voor ik met spuitbussen begon te sukkelen enkel en alleen maar mijn bodies met enamel (inclusief blinkende vernis) gespoten. Al maar goed dat er ook de Zero Paints zijn nu. Fantastisch werk weeral!!! |
5 Attachment(s)
De zetels voor het tweede exemplaar zijn nu ook afgewerkt, zodat biede interieurs nu ongeveer op hetzelfde niveau van afwerking staan.
De radiatoren zijn ook aangebracht. Die werden aan de achterkant voorzien van een PE-mesh, afkomstig uit de uitbreidingsset. Die mesh is zichtbaar vanaf de uitgang van de koellucht bovenop de neus van de wagen. Voor de voorkant van de radiator was geen mesh voorzien, zelfs niet ingegoten in het onderdeel, omdat de kit voorzag in een grille die was meegegoten in de body. Die heb ik zoals je eerder al hebt gezien verwijderd om te worden vervangen door een PE-grille uit de uitbreidingsset. Om nu te voorkomen dat je door die mesh een gewoon plat plastieken vlak ziet zitten waar je eigenlijk een radiator verwacht, heb ik een extra stukje mesh aangebracht om die radiatorstructuur na te bootsen. Een "trompe-l'oeil" zeg maar. Volgende werkje: aanbrengen van de gordels en dashboard. Hier zijn de foto's: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227690737 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227690737 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227690737 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227690737 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1227690737 |
Goe bezig. :drewl:
|
Die zetels uit de 2e wagen zijn een stuk sneller gegaan dan de eerste :champagne: Ziet er weer goed uit hoor.
|
Quote:
|
Quote:
|
Amai, oefening baart kunst zegt ge. En kunst is het inderdaad wat ge hier laag zien!
Zeer knap werk! Tom |
5 Attachment(s)
Update van de werkzaamheden.
Terwijl de gordels liggen te drogen heb ik de dashboards afgewerkt. Gespoten in mat zwart, en dan de decals aangebracht voor de meters. Daarna werden die afgeboord met een PE ringetje uit de uitbreidingsset. Last but not least heb ik een drupje vernis in de meters laten vallen om ze toe doen blinken. Je krijgt dan de indruk dat er een glas voor zit, net als bij de 1:1 meters. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228853934 Ik heb ook de velgen gespoten in Testors Burnt Metal, de metalizer. Die werd 10 minuten na het spuiten gefixeerd met de Testors Metalizer sealer. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228854270 Daarna moest de buitenste ring van de velg in het alu gespoten worden. Gezien de vorm van de velg had ik een template nodig, en na een paar pogingen om een kartonnen ring te knippen heb ik het opgegeven. Blijkbaar heb ik niet goed opgelet in de kleuterschool en het knip- en plakwerk gaat me daarom nog steeds niet goed af. Een munt van 1 eurocent was net te groot om te kunnen dienen, maar beter te groot dan te klein. Te groot kan je immers nog oplossen, nietwaar? Een gaatje in het midden van de munt, en monteren op de Proxxon. En na een kwartiertje heb je een mooie ronde template voor je velg ... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228854270 De airbrush werd weer geladen, met Testors Aluminium Metalizer, deze keer, en de velgrand wordt dan gespoten. Weer fixeren met Metalizer sealer en done. Ik heb als test eens een wielmoer drooggepast in een velg (die wielmoeren staan ook in het alu trouwens) en dan ziet er op het eerste zicht nog zo slecht niet uit. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228854518 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228854518 |
4 Attachment(s)
So far so good, zullen we maar zeggen. Maar het zou niet één van mijn projecten zijn als er weer niets verkeerd gaat ...:fight:
De blauwe body werd met 2K-vernis gespoten, om te zorgen dat we geen silvering zouden zien na het plaatsen van de decals. Ik heb de body dan een keer gepolijst met grit 4000, 6000 en 8000 en dan met Tamiya coarse polish nog eens opgeblonken. Geen problemen hier. De basis voor het leggen van de decals is OK. De eerste decals kunnen erop, en ik ben begonnen aan de neus. De oranje vlakken aan de voorste vleugels leken me een goed punt om te starten. Meteen werd al duidelijk dat de decals ófwel niet meer van de jongste zijn, dan toch in ieder geval wel zeer fragiel. Een breuk in de decal was het gevolg, en op de koop toe ging hij na het aanbrengen van setting- en sol-vloeistof ook nog wegkruipen. Het effect is nu dat er lelijke rimpels in de decal zitten, en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik ze zou moeten zien weg te werken. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228855213 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228855213 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228855213 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1228855394 ik denk er aan om die vlakken te spuiten. Ik zou de vorm van de decals kunnen gebruiken om een template te maken, daarna de decals verwijderen met bv. grit 2000. Eventueel de neus bijspuiten met 2K-vernis en dan het oranje spuiten met Zero Paints. Alleen heb ik schrik voor de andere decals, die moeilijker te spuiten zijn. Ik denk er aan om ze een behandeling te geven met Liquid Decal Film. Ook heb ik schrik dat het aantal lagen vernis te veel gaat worden, zodat het model te vet gaat lijken. Wat denken jullie hiervan? |
Ik denk dat het spuiten van de oranje kleur de enige oplossing gaat zijn hoor...Die decals krijg je nooit meer strak. Je zou kunnen proberen om de kleur oranje hetzelfde te krijgen als de decals zodat je de moeilijker te spuiten stukken wel nog als decal kan plaatsen...
Tom |
Lijkt mij een typisch geval van "te straffe sol gebruikt": ik gebruik zelf die van Daco products, en bij verdachte decals zoals hier begin ik altijd met de groene, indien die niet straf genoeg is de oranje, en dan pas indien nodig de rode. Dat vermijdt (meestal) ongewenste reacties...
Wat jouw model betreft: ofwel oranje decals maken van een oranje decalvel, ofwel spuiten. Lijken mij de enige twee opties... Tenzij er van dit model aftermarket decals zouden bestaan... |
4 Attachment(s)
Spuiten leek me de enige goeie oplossing. Ik heb dus getracht om met behulp van de decals zoals ze nog op het model zaten een template te snijden. Hoe? Dat is vrij simpel. Je plakt alles af met Tamiya tape, je snijdt met een splinternieuwe exacto voorzichtig langs de naden van de decals die toch een beetje doorschijnen, en je hebt een opening die gespoten kan worden. Je plakt de zijkanten van je nieuwe template goed vol met nog wat extra Tamiya tape, en dan verwijder je de template weer van het model.
Alles voorzichtig proper schuren met grit 1000 en veel water. De gesealde decal moet er af, maar je mag de rest van het spuitwerk immers niet beschadigen. De template kan er daarna weer op (dit is het moeilijkste vanweg de positionering en de mogelijke vervorming) en dan kan gespoten worden. In mijn geval heb ik de Gulf-oranje kleur gebruikt van Zero Paints. Dat komt vrij goed in de buurt van de verwijderde oranje decal. Er zit trouwens geen ander oranje meer op het model, dus eventueel kleurverschil ga ik ook niet hebben. Na droogtijd werd alles nog een beetje bijgewerkt, en heel lichtjes opgeschuurd met grit 4000 en 6000. Zo ziet hij er nu uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1229373704 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1229373704 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1229373704 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1229373704 |
Niet bij de pakken blijven zitten zie ik :) Het oranje ziet er volgens mij exact uit zoals het oranje op de decals.
|
Dat ziet er perfect uit hoor Dominique! Dit is veel beter dan decals!
Tom |
All times are GMT +2. The time now is 20:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.