![]() |
Tyrrell Honda 020 - Stefano Modena - Tamiya - 1/20
4 Attachment(s)
Na het bouwen van een F1 in de verkeerde schaal, kan ik eindelijk terugkeren naar mijn favoriete merk van kits én naar de juiste bouwschaal. :champagne:
Terug een Tamiya dus, en omdat ik na de Jordan EJ10 nog altijd in de mood van moderne F1 ben, laat ik mijn half afgewerkte Honda Ra272 nog wat opzij liggen, en start ik met iets nieuws. Na het plekken van een Revell met de nodige problemen, wou ik mijn zelfvertrouwen weer een beetje opkrikken, en dat kan best met een wagen die redelijk straight-forward is: één carrosseriekleur en niet al te veel decalwerk. Mijn oog viel op de Tyrrell 020. Alweer eentje met een Honda-krachtbron achterin, maar dat is wat mij betreft louter toeval. Bij de vorige bouw heb ik het nemen van foto’s een beetje verwaarloosd, en dat ga ik nu proberen goed te maken. In ’t lang en in ’t breed dus… De kit ziet er als volgt uit: De doos: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502115 En wat erin zit: standaard voor Tamiya uit die periode: 1 raampje voor de carrosserie, 1 raampje voor de motor en tenslotte 1 voor de ophanging. De wielen worden met een schroef gemonteerd, zonder polycaps. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502115 Bouwplan en decals: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502115 Omdat de decals al wat doorleefd zijn en vergeeld, ga ik de vevangset van Studio 27 gebruiken. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502115 |
4 Attachment(s)
Ik ben begonnen met het ineensteken van de carrosserie.
Als kleur heeft Tamiya voor deze Tyrrell een spuitbus : TS-42 ‘light gun metal’. De dop van die spuitbus ziet er inderdaad zeer ‘light’ uit. Dit in tegenstelling tot de foto’s van de echte wagen: die ziet er altijd vrij donker van kleur uit. Ik verwacht dus dat ik de spuitbus zal moeten decanteren en mengen met zwart om een donkerder tint te bekomen. En dat betekent dat ik alle onderdelen die in gun metal moeten gespoten worden, in 1 keer zal moeten spuiten. Ik ga dus alles bouwen tot en met de grondlak, dan alles 1 laagje recht uit de spuitbus geven, kleur beoordelen en dan – indien nodig- tint verdonkeren en met de airbrush verder werken. De monocoque is er eentje van het ‘vliegtuig’ type: 2 helften waarin vooraf de zetel moet ingebouwd worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502218 Na wat droogpassen, blijkt echter dat de zetel ook na het verlijmen van de 2 helften nog kan ingebouwd worden. Enkel onderdeel C22 moet vooraf geplakt worden. De rugleuning A1 kan achteraf langs onderen op zijn plek geschoven worden samen met de versnellingspook C4. De zetel C28 kan er dan nog van bovenaf ingezet worden. De naad die ik dan rond de hoofdsteun rond onderdeel A1 zal hebben, is ook op de echte Tyrrell een paneellijn, dus is er geen enkel probleem om zo te werk te gaan. De binnenkant van beide helften werd met Tamiya-putty uitgevlakt waar nodig en met X18 geairbrusht Daarop heb ik een laag glanzende lak van Gunze gezet. Op die manier heb ik een mooie vlakke ondergrond voor de carbondecals van Renaissance. Het carbon zit op de delen die achteraf nog zichtbaar zullen zijn: naast de zetel en bij de luchtinlaat. (alhoewel het daar ook nauwelijks zichtbaar zal zijn) De andere delen zijn achteraf niet meer zichtbaar, vandaar dat je op onderstaande foto nog een 3-tal sinkmarks kunt zien. Die verdwijnen vanzelf eens alles in elkaar gezet wordt. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502218 Het dashboard kreeg dezelfde behandeling. De 3 schakelaars die er oorspronkelijk zaten heb ik weggesneden. Op hun plaats heb ik telkens een gaatje geboord, om plaats te maken voor een beetje ‘mish-mash’. De draaiknoppen heb ik behouden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502218 En dit is het afgewerkte dashboard. Ik had geen foto’s van het echte dashboard, dus ik heb het geheel sober gehouden: de ‘mish-mash’ delen zijn blank gelaten, en de draaiknoppen hebben een wit bovenvlak gekregen en een wit lijntje op de zijkant om de positie aan te geven. Er zit één frivool blauw knopje op, maar dat is niet zo goed zichtbaar op de foto. Daarna heb ik een paar 1/43 Marlborodecals verknipt om de labeling naast de knoppen te simuleren. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502218 |
3 Attachment(s)
Ondertussen zijn beide helften verlijmd met het dashboard ertussen. De passing was niet echt 100%, de helften hadden de neiging om open te gaan en licht te verdraaien. Ik heb ze gelijmd met Revell-plastieklijm en langdurig op elkaar geklemd gehouden. Omdat het geheel toen nog
fragiel leek, heb ik nog een dikke laag 2K epoxylijm op de niet-zichtbare binnenkant gesmeerd. So far so good, maar na een nachtje uitharden, waren de helften aan de voorkant toch nog iets meer als een half millimetertje verschoven ten opzichte van elkaar. Bijgevolg is er al redelijk wat putty en schuurwerk aan te pas gekomen. Eerst Milliput (geel op de foto), en daarna ook nog Tamiya-putty (grijs op de foto) om het geheel in vorm te krijgen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502321 Alles werd toen afgeplakt en is ondertussen al in een laagje grijze primer gezet. De primer heeft nog wat oneffenheden aan het licht gebracht, en ook de paneellijnen die ik had uitgekrast, zou ik nog een beetje willen herwerken. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502311 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502311 |
5 Attachment(s)
Next up: de neuskegel. Die ziet er zo uit bij de Tamiya:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502388 Een beetje teleurstellend voor mij. De neus is nochtans een ‘special feature’ op de Tyrrell. Het is namelijk Tyrrell die in 1990 en ook met deze Tyrrell 020 in 1991 de aanleiding gegeven heeft om over te stappen van de lage neuzen naar de verhoogde neuzen - die nu nog altijd gebruikt worden. In plaats van de neus er simpelweg op te kleven , zou ik die graag aanpassen zodat ik ze demonteerbaar wordt. En als de neus kan verwijderd worden, dan moet er toch ook wel enig detail tevoorschijn komen. Kortom, vanaf hier is een afwijking beginnen bovendrijven waaraan menig Paddocker lijdt: wij kunnen geen kit 'oob' meer bouwen. Dat gaat gewoon niet. Geen zin om je ertegen te verzetten, dan maar een plan opstellen. En dat kan ik in 1 tekening: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502390 Met andere woorden: ik ben weer aan het etsen geslagen. Met dit resultaat: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502390 Bedoeling is om de neuskegel met 4 ‘mish-mash’ pinnetjes te positioneren in plaatje n°1, dat vooraan op de monocoque zal gekleefd worden. Daarvoor heb ik de deeltjes 2 en 3 op elkaar gekleefd. Ik kon die gemakkelijk uitlijnen op elkaar omdat ik overal pasgaatjes voorzien had waar kopspelden in passen. Daarna werden de 2 oortjes in het midden van onderdeel 3 overgeplooid. Dat is nodig omdat ik 2 uitsparingen moet vrijlaten om de stuurstang te laten passeren. Het geheel past perfect op de neuskegel: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502390 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502390 |
3 Attachment(s)
En dan is het weer een kwestie van opvullen met putty, schuren, opnieuw uitvlakken, opnieuw schuren,… Ook de neus heeft al een eerste laagje grijze primer gekregen, maar er zal nog meer vul- en schuurwerk aan te pas komen.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502488 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502488 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502488 |
2 Attachment(s)
Ik heb ook al gewerkt aan de details die in de neuskegel moeten passen.
Allereerst het stuurhuis. Daarvoor heb ik 2 stukjes gesneden van een Evergreen-staafje diameter 2mm. Het ene werd uitgehold om te passen over het 2de staafje. Op dat 2de staafje werden de etsbeugels geplaatst en gevuld met Milliput. Oorspronkelijk had ik zoals op onderstaande foto de stuurstang met een stukje staal van 1mm nagebouwd. Bleek echter dat deze stuurstang niet kon passeren langs de ophangingsarmen. Die lopen in 1 stuk door de monocoque. Omdat ik de stevigheid van het model niet wil verminderen, heb ik de ophangingsarmen niet gesplitst. Daarentegen heb ik gekozen om de stuurstang niet in te bouwen. Die zou toch nauwelijks zichtbaar zijn. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502553 Hieronder de definitieve versie van het stuurhuis. Uiteindelijk heb ik nog een gaatje van 0,6 mm geboord in het center van het ‘stuurkolom’ staafje, en dwars door het 2de staafje. Daar zit een stukjes kopspeld doorheen, zodat de 2 Evergreenstaafjes niet los kunnen komen. Het volledige stuurhuis zal met 4 stukje kopspeld op de bulkhead gezet worden. Daarvoor zijn er reeds gaatjes voorzien in de 2 beugeltjes en in de bulkhead. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502536 |
1 Attachment(s)
Hieronder de cilinders voor het rem- en koppelingspedaal. Die zijn gebaseerd op 3 stukjes ‘mish-mash’ voor de cilinders en 3 ‘mish-mash’ buisjes voor de aansluiting van de leidingen. Daartussen zit alweer dat Evergreen staafje van 2mm. De voetjes waarop zulke cilinders gemonteerd worden, zijn gietstukken. Daarom ga ik op het Evergreen staafje ook nog kleine stripjes uit plasticard kleven, om zo steunribben na te bootsen. Op de foto is dat al gebeurd voor de remcilinders, die van de koppeling moet nog aan de beurt komen.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502605 |
3 Attachment(s)
Het laatste grote carrosseriedeel waar voorlopig al aan gewerkt is, is de motorkap. Hier wil ik de onrealistische plastic positioneerpinnen verwijderen, en vervangen door ‘mish-mash’ deeltjes, die iet of wat meer op schaal zijn van de echte fasteners. Daarvan ga ik er 4 plaatsen ter hoogte van de monocoque. Op de bodemplaat komen dan 6 oogjes, en nog eens 2 op de monocoque, en die zullen de motorkap op zijn plaats houden.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502636 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502626 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502626 That's it for now. Toch redelijk wat meer dan dat ik gewend ben. (Dat zal door het slechte weer komen zeker?) |
Man, man, man, wat een werk weeral.
Diegene die dacht dat onze kameraad was stilgevallen, wordt nu wel echt de mond gesnoerd... Fantastische start!! En laat u maar ne keer goed gaan! :applaus: :eek: |
Allez, ik zie dat je nog eens een avondje gemodelbouwd hebt? :+
|
Super wat je laat zien! en dat in een avondje :+ ;)
|
Prachtig wat je hier laat zien van een simpel model een prachtig en uniek stuk maken.Blijf deze nauw gezet volgen.:drewl:
Grts Vinnie.:gas: |
De max !!!:drewl:
Als F1 fan zal ik dit ongetwijfeld volgen. 1 Klein tipje... Ik heb gezien dat je de binnenkant van de monoqocue heb afgeplakt met Tamiya tape! Verwijder dit zeer langzaam en voorzichtig ! Ik heb bij mijn F189 zo een stuk van de Renaissance carbon decal (dezelfde van wat jij hebt gebruikt) meegetrokken. Ook al had ik alles 3 lagen gunze vernis gegeven. 1 gewaarschuwd man is er 2 waard , nietwaar?:D ;) Voor de rest , keep on going ! |
Ja wat laat ge ons hier weer zien?! Prachtig werk. Dat zelf etsen heeft toch zo zijn GROTE voordelen :)
Tom |
Jawadde, wat is me dat hier.:drewl:
|
2 Attachment(s)
Deze update was eigenlijk pas gepland voor 16 juli, omdat dan mijn Telemeter opnieuw uit het rood zou komen. Maar aangezien Telenet vandaag de limieten uitgebreid heeft, kan ik nu al weer foto’s posten ;).
Ik kan de draad weer oppikken waar ik de vorige keer gebleven was: de motorkap is ondertussen vlak geschuurd en de luchtgeleidingen op de zijkant zijn vlak ingewerkt. De 4 mish-mash pinnetjes zijn geplaatst en uitgevlakt. Daarvoor heb ik de boringen uitgekamerd zodat de pinnetjes volledig verzonken zitten. Tijdens het proefpassen had ik één van de geëtste oogjes op de bodemplaat alweer losgerukt. Om dat te vermijden, heb ik de zijkanten van de motorkap verdund. Nu is er een beetje speling tussen de ets-oogjes en de kap, zodat de etsdeeltjes niet meer onder spanning staan. De kap blijft toch zitten door de 4 pinnetjes. Bijkomend voordeel is dat de kap alweer een stukje realistischer is. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502700 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502684 |
3 Attachment(s)
Zoals vorige keer gezegd, moeten eerst alle onderdelen onder handen genomen worden die in koetswerkkleur moeten komen. Tussen de achterste ophangarmen zitten ook nog 2 zo’n deeltjes.
Deze zijn in de kit voorzien van 2 staafjes waarmee ze tegen de versnellingsbak gekleefd worden. Die staafjes hebben een diameter van ca. 1,5mm (net boven de uitlaat op de eerste foto); en zijn daarmee bijna zo dik als de armen van de ophanging. Hier heb ik gezocht naar een andere bevestigingsmethode, bijvoorbeeld met een beugel naar de bodemplaat toe. Op de foto’s hieronder, kan je echter zien dat er tussen de ophangingsarmen niet echt veel plaats meer vrij is. De uitlaten van de Tyrrell monden niet uit in de diffusor onder de vloer, maar kronkelen tussen de ophanging naar achter. Dan blijft er niet veel keuze meer dan de staafjes te vervangen door kopspelden op dezelfde plaats. Uit referentiefoto’s van andere F1’s uit die periode, blijkt dat een dergelijke bevestiging wel mogelijk is. Mijn enige referentiefoto van de Tyrrell zonder motorkap, brengt daarentegen geen uitsluitsel vanwege niet duidelijk genoeg. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502751 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502757 Hieronder een foto vóór en ná. Het onderdeel werd verdund en voorzien van 2 kopspelden ipv de plastic staafjes. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502742 |
4 Attachment(s)
Ook de spiegels zijn in koetswerkkleur. Opnieuw werden de draagarmen vervangen door kopspelden. Ik zet de spiegel meteen ook onder een kleine hoek zoals het hoort. (De kitonderdelen staan gewoon loodrecht.) Vóór en ná:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502824 Tenslotte nog een overzicht van de status van de andere koetswerkdelen die de vorige keer aan bod gekomen zijn. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502818 Bij de monocoque heb ik proberen de paneellijnen iets te herwerken. Dat is niet echt gelukt. De 2 deksels bovenop de neus zien er nogal bibberig uit. Dat komt enerzijds omdat ik ook bibberig ben bij zulke dingen, anderzijds omdat ik ter hoogte van de scheiding tussen linker en rechterdeel een beetje doorgeschoten ben. Ik kras mijn lijnen uit met zo’n ‘tandartsgereedschap’. (het soort waar veel mensen een trauma aan overhouden, je kent dat wel) In tegenstelling tot etsscribers kan je daar kracht op zetten. In al mijn enthousiasme heb ik dus 2 putjes gekrast ter hoogte van de middellijn. Ik krijg dat niet treffelijk weggewerkt, en het plan is momenteel om daar plaatselijk een beetje meer primer te leggen, zodat de ruwe kantjes een beetje verdoezeld worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502818 De neuskegel ‘was’ praktisch klaar voor de eindlak: primer glad en egaal, en de endplates verdund. De loss vleugelelementen worden wit gespoten, dus daar heb ik geen haast mee. Nu heb ik echter het plan opgevat om de omcirkelde vleugelsteuntjes te vervangen door geëtste beugels met scharnierpuntjes (omwille van de vleugelhoek). Daarvoor zal ik de inkepingen in de hoofdvleugel niet meer nodig hebben, dus volgend werkje is om deze weg te plamuren. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1219502818 Momenteel ben ik volop bezig met tekenen aan mijn ‘stage 2’ etssetje. De volgende update zal wellicht daarover gaan… |
amai, amai, wat een werk weeral! Erg interessante update!
|
Quote:
Voor de rest zwijg ik maar stilletjes als ik dit werk zie. En dan nog je eigen PE maken, knap hoor... Hopelijk zie je die twee minieme uitschuivers niet meer. Had je het niet getoond, ik had het alvast niet opgemerkt. Succes !! |
:drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl:
|
Quote:
:D |
Quote:
:p :D |
5 Attachment(s)
1 september: tijd om het vakantiewerk eens te tonen zeker?
Bij de laatste update van juli was ik begonnen met etstekeningen te maken. Ik ben daarmee weer een stapje verder gegaan, in dat opzicht dat ik nu verschillende materiaaldiktes geëtst heb. Tot noch toe etste ik altijd plaatjes van 0,2mm; deze keer heb ik onderdelen van 0,1; 0,2; 0,3 en 0,5mm dikte: Radiatoren en motordetails: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300127 Motordetails en externe onderdelen: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300127 Endplates en motordetails http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300127 Nog wat extra onderdelen voor de zijpontons: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300127 Nog meer endplates en onderdelen voor de achterophanging http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300127 |
3 Attachment(s)
Motordetails en onderdelen voor de achterophanging:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300302 En nog een groepsfotootje http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300302 Daarvan zijn al een paar onderdelen verwerkt. De etsdeeltjes op onderstaande foto zien er nogal geblakerd uit. Dit omdat ik ze uitgegloeid heb, zodat ik ze gemakkelijk kon plooien. Deze delen moeten de vorm van het koetswerk volgen (zonder geëtst vouwlijntje). http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300302 |
4 Attachment(s)
Na al het voorgaande was ik eigenlijk van plan om te stoppen met etsen.
Ik was ondertussen verdergegaan met de monocoque, waar ik een aantal bibberige paneellijnen probeerde op te smukken ( = camoufleren) met extra lagen grondverf. Dat lukte echter niet, dus heb ik toch nog één plaatje geëtst (om het af te leren). http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300402 Dit zijn templates met paneellijnen. Daarvoor heb ik een plaatje van 0,1mm tot op halve dikte geëtst. De templates zijn dus slechts 50µm dik en volgen goed het oppervlak van de model als ik ze daarop kleef met Tamiya tape. (dikte is zo’n beetje vergelijkbaar met Tamiya metal transfers) De gleufjes op de templates zijn 0,2mm breed: net voldoende breed om met een kopspeld kraslijnen te kunnen zetten en ondertussen ook het nadeel van mijn onvaste hand uit te schakelen. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook templates te voorzien voor de paneellijnen in de motorkap (op de zijkant, zie onderstaande foto). Deze ontbreken op de kit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300402 Na het uitkrassen zien de lijnen er als volgt uit: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300402 En na een beetje opkuisen zien ze er uiteindelijk zo uit: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300402 |
2 Attachment(s)
Zelfde verhaal voor de monocoque. Daar heb ik de bibberige paneellijnen terug opgevuld met Milliput en daarna opnieuw uitgekrast. Meteen heb ik ook een eerdere fout hersteld. Het windschermpje voor de piloot is in de kit een apart onderdeel. Ik had dit reeds gelijmd en met putty de naden weggewerkt. Achteraf heb ik echter gemerkt dat daar wel degelijk een paneellijn moet zitten. De kit is dus correct, ik was verkeerd.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300507 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300507 |
4 Attachment(s)
Zo, na het herstellen van alle paneellijnen werd alles opnieuw in de primer gezet en gecontroleerd op verdere onzuiverheden:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300666 Dit zijn alle onderdelen die in koetswerkkleur gun-metal moeten gespoten worden. Zoals bij een eerdere post gezegd, wou ik die delen allemaal in één keer lakken, omdat ik vreesde dat de kleur die Tamiya opgeeft niet zou voldoen. Dan zou ik immers moeten beginnen kleuren mengen, en dat betekent dat je alles best in één keer lakt om kleurverschillen te vermijden. Mijn twijfels waren correct. Op onderstaande foto zie je links het model met kleur volgens Tamiya-instructies (TS-42 rechtsreeks uit de spuitbus), rechts een deel van de echte Tyrrell. Hierbij moet ik wel opmerken dat de foto van het model buiten is genomen, de foto van de echter Tyrrell is binnen genomen. (het is jammer genoeg de enige close-up foto die ik gevonden heb waarop je goed het kleur kan beoordelen). http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300666 Ik ben dan maar aan het mengen gegaan. De combinatie is TS-42 ‘light gun metal’ met TS-29 ‘semi gloss black’. Ik had eerst een laag met 3 delen zwart op 7 delen gun metal gezet, en heb dan uiteindelijk een eindlaag gezet die nog een tikkeltje donkerder was: 65% gun metal / 35% zwart. Onderstaande foto toont aan dat deze combinatie natuurlijk geen exacte match is, maar al bij al ben ik tevreden over het kleur. De metallic-korrel van die TS-42 is wel te groot voor deze schaal. Ik had gehoopt dat dit wat zou afzwakken door het zwart toe te voegen, maar dat lijkt geen verschil te maken. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300666 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220300666 Ondertussen ligt er ook al een laagje Gunze vernis overheen (ik wil absoluut vermijden dat ik beschadigingen aan de lak moet bijwerken, want dan zie je zeker kleurverschillen!) en ligt alles te drogen vooraleer ik decals ga zetten. |
Man man man, dit is heavy stuff... :worship:
|
Uiteindelijk de enige manier om pannellines perfect in te krassen, want beter dan dit lukt toch nooit. Ik had gedacht om op mijn MP4/8 hetzelfde toe te passen, maae door een wijziging in de bouwplannen is het niet meer nodig.
Voor de rest heb ik hier maar één zaak op te zeggen ... GE ZIJT NE FREAK! (en ik mag dat wel zeggen denk ik ...) |
http://forum.keepturningleft.com/ima...s/icon_jaw.gif
http://forum.keepturningleft.com/ima...s/icon_eek.gif http://forum.keepturningleft.com/ima...on_scratch.gif Zot, dat zijt gij!!! (En ook ik denk dat te mogen zeggen ;)) Maar het is wel super wat je laat zien! |
Quote:
Maar goed dat ZOT zijn gene pijn doet, tenzij hij in zijn vingers snijdt. :p Jawadde, goe bezig, en dat is dan nog zacht uitgedrukt. :worship: |
Roeland, dit is echt fantastisch werk! En dat er nu nog eens iemand is die durft te komen zeggen dat modelbouw duur is. De uren die je hier al zoet mee bent geweest en het plezier dat je er al aan beleefd hebt... priceless!
Echt geweldig en een succesvolle verderzetting gewenst. ;) |
3 Attachment(s)
Quote:
Quote:
Ondertussen heb ik ook al een beetje tegenslag gehad. Er is echter nog geen man overboord... Zoals jullie reeds hadden gewaarschuwd, is het verwijderen van de Tamiya-tape rondom de cockpit net geheel vlekkeloos verlopen. Nochthans heb ik dit in het verleden wel meer gedaan zonder problemen, maar ik denk dat de tape deze keer iets te lang heeft blijven zitten en ook iets te veel verhard was door de laklagen die eroverheen gegaan zijn. Ik heb proberen een paar foto's te nemen: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220377283 De cockpit is OK, op een klein hoekje na waar de decal aan de tape is blijven hangen (zie omcirkeld gedeelte). Het gearceerde stuk is losgekomen maar niet afgescheurd ( Er zit één scheurtje in ter hoogte van het bovenste arceerlijntje. ) Ik kan hier 2 dingen doen: a) het zo laten; de zetel dekt het omcirkelde gedeelte toch af en het gearceerde deel blijft mooi aan de cockpitwand hangen. Bovendien zal de versnellingspook daar ook nog eens boven komen. b) met een beetje microsol onder de decal gaan om hem vast te zetten, en er nog een licht laagje vernis over zetten. Hiermee riskeer ik waarschijnlijk wel dat er vernis onder de decal gaat en dat ik dan pas echt in de problemen kom? http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220377283 De opening van de luchthapper ziet er aan één kant wat slordig uit, dit zou ik wel moeten kunnen verhelpen met wat zwarte verf of een extra stukje decal. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1220377283 De decal op de binnenwand van de rolbeugel is aan beide zijden onderaan afgescheurd. Hier ga ik opnieuw decallen. Een beetje tegenslag dus, maar dat gebeurt bij elk model wel op een bepaald moment. Ik zie het in elk geval wel zitten om alles te herstellen. Fingers crossed... |
Inderdaad geen man overboord. Voor wat de cockpit betreft zou ik het zo laten. Ttz, ik zou het loszittende stukje opnieuw wat proberen bevestigen met microsol, maar twijfel of dat zal lukken. Ik zou er zeker niet onderin gaan met vernis om verdere problemen te vermijden. Zeker aangezien de stoel het grootste gedeelte, zoniet alles(?), zal bestoppen.
Bij de rolbeugel moet je inderdaad enkele kleine stukjes decal bijzettten. Dit is zelfs niet eens zo onrealistisch, gezien carbon in bochten ed. nergens een patroon heeft van parallel lopende strepen. Nog steeds uitmuntend bezig! :champagne: En inderdaad, de gasten die het hardste roepen, hebben gewoon van dezelfde molen een meer dan ferme tik mogen ontvangen in het verleden... :D |
Misschien een kleine tip om dat losgekomen stukje decal terug vast te lijmen: Breng een beetje cristal-clear onder de decal en wrijf hem mooi op zijn plaats, de overtollige lijm die onder de decal uitkomt, veeg je af met een vochtige doek en je ziet er niks meer van en hij plakt mooi vast. Geen gesukkel met sol en vernis.;)
|
Quote:
Roeland, ge zijt gewoon nie goe wijs man! Maar het resultaat is echt verbluffend doe wees maar verder nie goe wijs ;) |
Of ... je kan met een beetje Johson Klear (of Klir) de decal 'vernissen'. Absoluut onschuldig spul zonder risico, en het werkt als een vernis.
Als je wil, ik heb nog een fles staan, dan kan ik je wat meebrengen. Laat maar iets weten! |
Quote:
Quote:
2 goede ideeën! Ik zal de decal in elk geval vastzetten met Kristal-Clear, en dan zie ik wel of het nodig is om er eventueel nog eens met Johnson Klear over te gaan. Alvast bedankt voor het aanbod! |
voor een probleempje groot of klein moet je voortaan bij Roeland zijn .....
Een zomer (welke ?) opgeofferd maar je gaat hier ongetwijfeld je hele modelbouwleven de vruchten van plukken. Er zitten immers zoveel PE deeltjes bij die je moeiteloos op andere kits kan gebruiken (of mits kleine aanpassingen). Zo zot is dit dus allemaal nog niet hé ;) Voor de luchthapper zou ik ook opteren om een decal te gebruiken. Hierdoor heb je altijd een mooie aflijning tenzij je natuurlijk in de rapte een template etst om een recht lijntje te trekken :saythat: ps: die Johnson klear kan Sennake misschien gebruiken voor zijne parket :D |
All times are GMT +2. The time now is 14:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.