De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Wanneer gaan safety-cars verboden worden? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17563)

Mark 01-06-2008 15:04

Wanneer gaan safety-cars verboden worden?
 
Wanneer gaan safety-cars verboden worden? Behalve dat ze het wedstrijdverloop altijd nadeling beinvloeden voor de koplopers zitten er nog meer haken en ogen aan.

De leider oppikken lukt ze zo goed als nooit. Gevolg? Iedereen voorbij sturen totdat de SC de leider in het oog heeft. Die wat ze doorlaten knallen dan weer op racesnelheid over de baan om aansluiting te vinden bij de SC.

En soms? Soms gaat het helemaal mis:
Quote:

In het begin gaat iedereen makkelijk langs de safetycar, maar uiteindelijk gaat het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont, het snelste stuk van het circuit, rijdt de nog safetycar langzaam om het veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend met een Lamborghini Galardo GT3, schrikt als hij de safetycar voor zich ziet en gaat vol in de rem. Joost den Ouden, rijdend met een BMW Compact, kan de Lamborghini niet ontwijken en knalt vol achterop de auto. Den Ouden gaat een paar keer over de kop, en komt hierbij ook met de safetycar in aanraking. In de ontstane situatie raken ook de BMW’s van Laurens Gooshouwer en Willy Angenent en de Marcos Mantis van het duo de Wit/Bemudez de Castro zwaar beschadigd, omdat ook zij schrokken van het hele gebeuren en sommige auto’s elkaar niet meer konden ontwijken.
Een flinke chaos is het gevolg, waarbij ook de medische dienst uit moet rukken om hulp te verlenen aan de coureurs en de bestuurders van de safetycar, die bij het incident ook zwaar beschadigd is geraakt. Naar verluid maken de betrokken coureurs het goed, maar een aantal mensen zijn wel voor een medische keuring naar het medisch centrum gebracht.

http://www.supercarchallenge.nl/news...ware_crash.htm
Code 60 voor iedereen ;)

redje 01-06-2008 18:51

Een code 60 vind ik geen slechte oplossing, zolang er strikt op toegekeken wordt. Het oppikken van de leider met een SC is (vooral in endurance) niet altijd evident.

Op zich niet zo raar dat er accidenten gebeuren tijdens een SC, die moeilijk de leider kan oppikken, maar dat ook de SC geraakt wordt, vind ik nog het ergst van al. :crazy: Het kan goed zijn dat de wagen, die de kettingbotsing veroorzaakte, er niets aan kon zijn. Maar het mag niet gebeuren. Weeral ne Seat Leon perte totale op Spa, net nu Alpha vervangen is. :frusty:

rallybiet 01-06-2008 21:35

Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten.
Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden.
Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk.

pompierke 01-06-2008 22:30

Quote:

Originally Posted by rallybiet (Post 234462)
Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten.
Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden.
Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk.

Hey rallybiet,

Als je even de moeite had genomen om de volledige tekst te lezen had je gezien dat Mark enkel de tekst overgenomen had van de daaronder vermelde site en hoefde je hierop niet te reageren.:o

Met vriendelijke groeten

Ottooke 01-06-2008 22:57

Quote:

Originally Posted by rallybiet (Post 234462)
Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten.
Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden.
Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk.

Rallybiet, lees eerst eens aandachtig waar het over gaat.
Mark heeft zich gebaseerd op het bericht dat op de website van de organisatie staat. De schrijver van dat bericht heeft het over Blanchimont en is dus fout, niet Mark.
Dat de safety car zich vergist is inderdaad menselijk. Dat ze hun vergissing proberen recht te zetten is ook normaal. Daar wordt ook geen kritiek op gegeven.

Waar het over gaat is het gedrag van de piloten. Bij een safety car worden over het hele circuit gele vlaggen en een bord SC getoond. Het is aan de piloten om direct van het gas te gaan en op een trager tempo bij de safety car aan te sluiten.
Wat zien we echter gebeuren (niet alleen in Spa, ook in Zolder): het hele veld gaat op volle snelheid door tot ze aansluiten in de file achter de safety car. Doordat de safety car iedereen doorliet was er geen file en ging men dus te snel om de safety car tijdig te zien. Het gevolg was een aanrijding.

Gaan we eens proberen om hier een constructieve discussie over de safety car en code 60 te houden? We moeten niet altijd zwartkijkers zijn ;)

Mogelijke oplossingen:
1) De safety car wacht tot het hele veld achter hem rijdt. Vervolgens wordt iedereen doorgelaten tot ze de leider weer achter hun hebben. Hierna wachten ze weer tot iedereen achter de safety car rijdt. Hierdoor kan het adrenalineniveau van de piloten al wat zakken en zullen ze (hopelijk) tegen verminderde snelheid hun ronde goedmaken om vervolgens weer rustig aan te sluiten achter de safetycar. Dit duurt wel verschillende ronden en is dus minder racen voor de piloten.

2) Code 60 wordt gegeven en iedereen gaat van het gas af. De marshals kunnen hun werk doen met minimale risico's en de piloten kunnen sneller weer racen dan bij een safetycar. Het (enige) nadeel van een Code 60 is dat de marshals continue verkeer hebben en dus altijd moeten opletten als ze in hun sector over de gehele breedte moeten werken. Uiteraard moet hierop een strenge controle zijn.

3) Wat van een combinatie van Code 60 en safetycar?
Er wordt een Code 60 gegeven waardoor iedereen trager gaat rijden. Wanneer het nodig is dat de marshals moeten werken over de hele breedte van hun sector (vb: takelen van wagens, bestrijden groot oliespoor) dan kan men beslissen om de safetycar in te zetten. Op die manier heeft de safetycar tijd genoeg om direct voor de juiste wagen te gaan rijden. De rest van het veld kan ook rustig aansluiten. Eens alles opgeruimd is kan de safetycar binnenkomen en wordt de race hervat.

redje 02-06-2008 01:10

Hallo allemaal,

Eerste postje hier en dus even onder de naam van mijn vriend.

Voor rallybiet: Blanchimont bestaat eigenlijk uit twee aaneengesloten bochten en loopt dus van iets voorbij 22 tot 24. Het ongeval was wel degelijk in een stuk van Blanchimont. Stavelot loopt toch ook over meerdere posten? En zo kan ik nog wel wat bochten opnoemen. Ik werk op Spa in een extractieteam, dus wel aanwezig op de scène by the way en gekend met het circuit.

Verder; als de safety inderdaad de verkeerde opgepikt heeft, dan doet hij dat niet alleen. Het is de toren die mee helpt om de juiste uit te pikken. Maar het ganse incident op de SC afschuiven zou te makkelijk zijn. Maar al te vaak zien wij piloten (daarom niet de leiders van een race) die vb. de Medical Car niet durven inhalen. Ze weten vaak niet wat en wie ze plots tegenkomen en hoe ze moeten reageren. In dit geval heeft één van de waarschijnlijk minder ervaren piloten de SC laat opgemerkt, beetje gepanikeerd, er niet durven voorbij gaan en is boven op de rem gegaan. De rest heeft zich mispakt aan dat remmanoeuvre en het gevolg is gekend. Als hun uitleg klopt tenminste, want de definitieve uitleg zal wel door de verkeersdeskundigen gegeven worden.

Ottooke, uw combinatie van een code 60 + eventueel een safety car klinkt heel mooi! :applaus:

Momenteel is het safety car gebeuren helemaal niet veilig voor alle betrokkenen. Incidenten onder SC zijn schering en inslag. Piloten gebruiken het om tijd goed te maken, terwijl de bedoeling nu net is om de snelheid naar beneden te halen. Bovendien zouden ze overal trager moeten rijden, niet alleen in de gele zone. Meestal zijn er op dat ogenblik interventievoertuigen onderweg en het laatste wat Spa (of eender welk circuit) kan gebruiken is nog een voertuig voor de schroothoop. We hebben in een half jaar tijd al twee incidenten gehad waarbij interventieploegen betrokken waren en gelukkig zijn er tot nog toe alleen maar lichtgekwetsten gevallen onder de crews, maar het had met gemak veel erger kunnen zijn.

De Safety zag er echt niet goed uit. Proficiat trouwens aan Seat! Het was een Seat Leon Sportversie. Geen circuitwagen dus, maar standaard uitrusting, geen rolkooi, geen vierpuntsgordels, ... Alle airbags hebben hun werk gedaan en wij hebben onze vrienden heelhuids terug. Chapeau!

Terug on topic: meer code 60 dus, dat meteen in werking kan treden! SC wordt nu meteen getoond, maar het duurt daarna tot 5 minuten voor alles trager rijdt zoals het hoort. Op die tijd is de interventie soms al afgelopen... Code 60 werkt zodra het gegeven wordt!! En voor grotere incidenten is de combinatie met SC een mogelijke oplossing.

Tenslotte zijn we daar allemaal als vrijwilliger aan het werk en het is zo al gevaarlijk genoeg, lijkt me.

Leen C
lid van B-MET (Belgian Medical Extrication Team)

Sennake 02-06-2008 06:50

En dan nu voor de mensen die géén marshal zijn: wat is code 60 precies???

marcel 02-06-2008 08:35

géén SC, maar er mag nergens op het circuit sneller gereden worden dan 60 km/u. dat is wat de Dunlop Cup (sorry dat ik niet de volledige naam gebruik ;)) nu gebruikt ipv de SC.

Thomaske 02-06-2008 08:39

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 234470)
En dan nu voor de mensen die géén marshal zijn: wat is code 60 precies???

Het wordt gebruikt in Nederland, dat zegt genoeg é :D

Neenee, het is een goed systeem. Maar het kent ook enkele nadelen zoals wat doen als de piloot voor u geen 60 rijdt maar maar 50km/u. Mag je hem dan voorbij? Nee dat mag je niet. Maar je verliest wel terrein!

Mvg

Mark 02-06-2008 09:21

Quote:

Originally Posted by Thomaske (Post 234476)
Maar het kent ook enkele nadelen zoals wat doen als de piloot voor u geen 60 rijdt maar maar 50km/u. Mag je hem dan voorbij? Nee dat mag je niet. Maar je verliest wel terrein!

Klopt, maar als je als coureur langzamer dan 60 gaat rijden tijdens een code 60 procedure dan heb je het toch niet echt gesnapt ;) Zal in de komende wedstrijden wel beteren denk ik, iedereen moet nog een beetje wennen aan code 60.

Pascal 02-06-2008 09:28

Quote:

Originally Posted by Thomaske (Post 234476)
Het wordt gebruikt in Nederland, dat zegt genoeg é :D

Neenee, het is een goed systeem. Maar het kent ook enkele nadelen zoals wat doen als de piloot voor u geen 60 rijdt maar maar 50km/u. Mag je hem dan voorbij? Nee dat mag je niet. Maar je verliest wel terrein!

Mvg

Als ik me niet vergis hebben ze dit in Nederland al aangepast en mag je in dat geval WEL voorbij. Er waren namelijk teams die opzettelijk trager gingen rijden om zo hun teammaat een riante voorsprong te geven tijdens de "code 60".

C U

JorritVD 02-06-2008 10:00

Code 60 kan behaald worden om gewoon iedereen te laten rijden met de pitlimiter aan.

RKG 02-06-2008 10:18

Quote:

Originally Posted by JorritVD (Post 234481)
Code 60 kan behaald worden om gewoon iedereen te laten rijden met de pitlimiter aan.

Dat is al eens ter sprake gekomen ivm het incident op Zolder, en daar werd gezegd dat blijkbaar niet alle wagens een pit limiter hebben. En ik denk dat te lang met zo'n ding oprijden ook niet echt goed is.

Gewoon bordjes zetten naast het circuit met u rijdt xx km/u :D

Coach Ep 02-06-2008 10:30

Het systeem is gebaseerd op een Engelse variant waar ze met de geel/zwart geblokte vlag precies het zelfde (proberen te) bewerkstelligen. Alleen wordt de koploper zeg maar als Safety Car gebruikt, met andere woorden: deze dicteert het tempo en de rest sluit aan. Heb je in ieder geval niet het probleem dat de verkeerde wagen wordt opgepikt maar wel kan er de discussie ontstaan wie nu eigenlijk de koploper is. En het probleem van over de baan voortjakkerende wagens los je niet op.

Een voorbeeld van de 'code 60' vlag vind je hier:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/fj....es/image7.html
(plaatje wilde niet verschijnen :frusty: )

helaas wordt de vlag niet helemaal in de juiste positie getoond (sommige rijders zullen missschien denken dat ze maar 09 km/u mogen :D ).

De vlag is ontwikkeld door de Zomeravondorganisatie in Nederland van Huub Vermeulen en Ria Waterreus en wordt daar al een flink aantal jaren met succes ingezet. Ik was er oorspronkelijk niet zo'n voorstander van maar met het absurd toegenomen gebruik van de Safety Car deel ik Mark's opinie inmiddels van harte!

De problemen bij de inzet van de SC ligt natuurlijk niet bij de rijders alleen; sterker nog: de wedstrijdleiding is hier m.i. de hoofdschuldige van (in zijn algemeenheid, ik heb het niet over het specifieke geval dat afgelopen weekend op Spa heeft plaatsgevonden). Door het jarenlang onvoldoende straffen van overtredingen onder lokale gele vlaggen (vroeger stil/gestrekt, tegenwoordig gezwaaid) en het - als result van het niet aangepaste rijgedrag van vele rijders - 'verzwaren' van vlagsignalen die voor ernstigere situaties van toepassing waren, heeft de wedstrijdleiding zich in een positie gemanouvreerd waarbij zij in feite nog maar 1 oplossing voor handen heeft voor welk incident op de baan dan ook, de SC.

Voorbeeld: dubbel geel wordt getoond indien de baan deels of geheel geblokkeerd is. Tegenwoordig (dit kunnen we allemaal wekelijks constateren op tv) is dubbel geel al heel gewoon voor een wagen die naast de baan staat. Regelmatig wordt dit signaal dan ook nog eens voorafgegaan door een voorsignaal op de voorliggende post. Tja, vind je het dan gek dat rijders doorjekkeren als ze zien wat er aan de hand is (vrij weinig, althans niet op die plek).

Zo kan ik nog wel even doorgaan (bijvoorbeeld over waarom de SC bijna altijd te laat op de baan verschijnt. Ligt overigens niet aan de bemanning van de SC maar - daar is ie weer - de wedstijdleiding), maar zo is het voorlopig wel voldoende.

@Mark: wanneer ga je solliciteren voor wedstrijdleider? :champagne:

Coach Ep 02-06-2008 10:43

Deel 2: aanpassing regel Rode vlag
 
Gisteren naar race 2 van de Formula Masters op Pau gekeken, was een aardig spektakel stuk met een wat onbevredigende afloop. Doordat een groot aantal wagens van de baan afschoten - waaronder de koploper - werd de race enige minuten voor het geplande einde afgebroken d.m.v. een rode vlag. De uitslag werd daardoor bepaald door de laatste doorkomst, waardoor de voormalig koploper zijn hachje gered zag en alsnog de overwinning toebedeeld kreeg.

Vanuit sporttechnisch oogpunt bekeken een rare situatie: iemand raakt van de baan af, verliest zijn koppositie maar pakt toch de overwinning! Dat is zoiets als een keeper van een voetbalteam die zonder dat er een overtreding is begaan, geblesseerd raakt bij het maken van een doelpunt door de tegenpartij waardoor deze treffer alsnog wordt afgekeurd en het team van de geblesseerde keeper de wedstrijd wint! "How bizar" :eek:

Vraag is hoe we dit gaan oplossen? :confused:

Volano 02-06-2008 14:42

Quote:

Originally Posted by Coach Ep (Post 234486)
Een voorbeeld van de 'code 60' vlag vind je hier:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/fj....es/image7.html
(plaatje wilde niet verschijnen :frusty: )

Hmmm op deze vlag zullen ze toch iets trager gaan dan code 60 ;)
Vraag me af of je tegen 9 km/u nog wel de sacramentsheuvel in Zolder of eau rouge in franco op geraakt ;) :p :Offtopic:

Mark 03-06-2008 21:59

Quote:

Originally Posted by Coach Ep (Post 234486)

@Mark: wanneer ga je solliciteren voor wedstrijdleider? :champagne:

Don't push me :D ;)

Ik heb met deze thread geprobeerd een bepaalde tendens te signaleren. Vroeger was er nooit gemekker omtrent de SC. En nu? Fout op fout, flater op flater en ongeluk op ongeluk.

Moet de SC verboden worden? Nee, iedereen moet back to basic! Coureurs moet vlagsignalen opnieuw leren respecteren, marshals moeten weer leren correct vlaggen. Koersdirecties moeten weer bestaan uit mensen die in staat zijn om hun eigen functie faudlooz te schrijven, veiligheidsmensen op de toren moeten weer echte mannen worden.

M.a.w., de algehele kwaliteit moet vooruit van iedereen die betrokken is bij autosport. Oftewel, met dergelijke opmerkingen zal ik nooit in aanmerking komen voor welke functie dan ook binnen de autosport ;)

Enkele punten die verbeterd kunnen worden:
-Marshals correct vlaggen! Er zit teveel willekeur en onduidelijkheid tussen. CZ kent weer een gestrekt geel, bij de FIA kennen ze dat weer niet. Als ik coureur was zou ik gewoon vol doorknallen, het zal wel loslopen ;)
-Coureurs moeten de vlaggen respecteren als deze correct worden gegeven. Indien niet, keiharde sancties
- SC-chauffeurs moeten erkende piloten zijn.
- Waarom heeft een SC geen rolkooi? Deze is toch ook in wedstrijd op de baan?
- Koersdirectie moet vaker rood gebruiken i.p.v. SC
- Koersdirectie moet bestaan uit mensen die kunnen aantonen dat ze bepaald nivo vertonen. Ik persoonlijk ken enkele mensen die vertoeven in deze organen die normaal gesproken niet eens in aanmerking zouden komen voor de functie van nietsnut.
- Idem dito voor bepaald volk bij de veiligheid op de toren. Ik ken er zelfs eentje die minderjarige aan een perskaart helpt i.p.v. op te komen voor zijn vrijwilligers als deze weer eens onheus bejegend worden door een medewerker van CZ (management-nivo)!

Het amateurisme tiert welig binnen onze sport, ik wacht op de eerste dode als gevolg van het gajes wat actief is binnen onze sport.

redje 04-06-2008 08:38

Wat betreft de rolkooi in de SC:
In Spa is er bij mijn weten maar 1 interventievoertuig met een rolkooi en dat is de Medical Car Alpha, die bij elke racestart het veld volgt in de eerste ronde. De rest zijn standaardwagens.
In Zolder weet ik het nog zo goed niet, maar ik heb daar nog geen enkel interventievoertuig met rolkooi gezien. Race Rescue is misschien een uitzondering.

Wat betreft piloten in MC/SC:
Spa vereist dat dit mensen zijn met race/rally-ervaring. Anders kom je er niet aan de bak. Voor de fire's en extrication zijn ze niet zo streng dacht ik.
De regels van Zolder ken ik niet. Wat ik wel al gezien heb is dat mannen van racecontrol er met een Mondeo'ken vertrekken vanuit de pitlane, zonder gordel aan te doen. En het was geen situatie waar elke seconde telde.

Jay 04-06-2008 15:11

Quote:

Originally Posted by redje (Post 234583)
In Zolder weet ik het nog zo goed niet, maar ik heb daar nog geen enkel interventievoertuig met rolkooi gezien. Race Rescue is misschien een uitzondering.

Bij mijn weten heeft geen enkele interventiewagen op Circuit Zolder een rolkooi.
Zelfs die van Racerescue niet!

Grtz

SMM DOC 04-06-2008 19:03

In Zolder stelt men momenteel geen enkele eis meer, noch qua materiaal, noch qua competentie, noch qua ervaring. Het enige wat telt is dat het niks mag kosten.

En waarom zou je in godsnaam een rolkooi gaan inbouwen in een interventiewagen wanneer de inzittenden het vertikken een helm op te zetten of zelfs maar hun gordels aan te doen???

Maak geen vergelijkingen met of neem geen voorbeeld aan buitenlandse organisaties. Daar weet men wat professioneel betekent.

A.J. 04-06-2008 22:06

safety cars verbieden?
Ben de laatste jaren veel races gaan bekijken in de USA, en daar hebben ze helemaal geen problemen hiermee. Ze worden voor ieder voorval ingezet (soms te vaak) maar de piloten gaan allemaal van het gas af en de pace car vertrekt tot aan de eerste bocht en blijft aan de binnenkant rijden. Iedereen rijdt er rustig om heen tot de leider komt en die pikt hier gewoon op aan... zelden of nooit miserie mee gezien. Maar ze hanteren wel steeds een gouden regel. De pitlane blijft dicht tot het veld aangesloten is. Meestal na 2 ronden.

Met de discipline op de europese circuit is een code 60 het beste. Want de helft van de deelnemers in een race weten niet eens op welke plaats ze rijden of zelfs hoe een safety car procedure werkt...

Tijdens LMS in Spa ook zo'n warboel. De safety car komt op de baan net na de leider... Laat het hele veld passeren en tegen dat de leider bij hem is gaat deze de pits in... weer iedereen voorbij laten tot de neuwe leider achter hem hangt... gaat deze ook pitten zodat als de originele leider opnieuw achter de SC hangt, de helft van het veld 2 keer voorbij de SC en constant auto's tegen hoge snelheid op het circuit, want ze moeten telkens 7 km inhalen... bizar.
In Grand Am en NASCAR kan het wel... maarja, wat in de USA gebeurt vinden velen toch steeds slecht

Tijdens de kleine club races die ik organiseer opteer ik ook voor de code 60 omdat op deze manier het minste tijd verloren gaat. De discipline is er ook.

ICEMAN 04-06-2008 22:30

Als er een SC situatie is, zou de Sc gwn moeten wachten tot de snelheid eruit is & dan pas op de baan komen. Maar piloten vinden het blijkbaar normaal om volle bak door te vlammen als overal geel uit is met SC borden. Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...

Thomaske 04-06-2008 23:01

Quote:

Originally Posted by ICEMAN (Post 234612)
Als er een SC situatie is, zou de Sc gwn moeten wachten tot de snelheid eruit is & dan pas op de baan komen. Maar piloten vinden het blijkbaar normaal om volle bak door te vlammen als overal geel uit is met SC borden. Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...

Remember een viertal jaar geleden tijdens de laatste race van het Belcar seizoen toen de startcrash op de rechte lijn gebeurde?

Hoe kwamen de Vipers toen langst geschoten en de Marshalls stonden er nog geen meter van af. En dan zie je onze Nederlandse vriend David Hart ook nog eens door de grindbak van de eerste linkse gaan. Dit is een goed voorbeeld!

Mvg

Thomaske 04-06-2008 23:02

Quote:

Originally Posted by ICEMAN (Post 234612)
Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...

Je weet het toch al :D

Remember the flying Marshal? :D

Mvg

ICEMAN 04-06-2008 23:13

Quote:

Originally Posted by Thomaske (Post 234616)
Remember een viertal jaar geleden tijdens de laatste race van het Belcar seizoen toen de startcrash op de rechte lijn gebeurde?

Hoe kwamen de Vipers toen langst geschoten en de Marshalls stonden er nog geen meter van af. En dan zie je onze Nederlandse vriend David Hart ook nog eens door de grindbak van de eerste linkse gaan. Dit is een goed voorbeeld!

Mvg

Zo'n situaties bedoel ik net. Ongehoord!

Quote:

Originally Posted by Thomaske (Post 234617)
Je weet het toch al :D

Remember the flying Marshal? :D

Mvg

I remember. ;)

Daarom was het in die situatie zeer nuttig van geel gestrekt te geven.

Pascal 05-06-2008 04:10

Vroeger was alles beter is een motto dat ik niet zo dikwijls gebruik. Maar toch even dit....

A.J. en ook Pompierke zullen het zeker bevestigen. In die tijd was er nog een soort wederijds begrip en respect tussen piloten en baanposten. De piloten respecteerden het werk van de baanposten en vice versa. Je kon bij wijze van spreken een oliespoor bestrijden in jouw sector door alleen de gele vlag te zwaaien in jouw sector. Een SC was toen minder nodig door het respect waarvan hiervoor sprake.

Ikzelf ben gestopt als baanpost omwille van een hoop extrasportieve redenen maar ook omwille van het feit dat ik me niet altijd nog veilig voelde. Niet alleen door de houding en vertrouwen van leden van je eigen ploeg maar ook door dit van leden van ploegen in de sector voor en achter ons. Als je een interventie moet doen in je sector, vereist dit soms een signaal (gele vlag) van de ploeg voor je. Als je deze dekking niet krijgt sta je natuurlijk in je blootje...

Afgelopen zondag heb ik me alweer geërgerd aan sommige situaties van baanposten. Bvb op post 12 (tweede gedeelte van de Villeneuve) stonden slechts 4 baanposten. Ik heb er alleszins slechts 4 gezien. Mijn idee een beetje weinig voor zulke post. Al moet ik zeggen dat post 11 wel goed bemand was. Daar hadden ze echter niet altijd tijd voor de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd van de Formule BMW was de postoverste bezig met het aansteken van de BBQ. Dit gebeurd op post, tussen de vangrail en de muur, ter hoogte van de vlaggenpost en veroorzaakte een open vuur. Dus duidelijk zichtbaar voor de toeschouwers. Welk gedacht moeten deze toeschouwers hebben als er net op dat moment zich een ongeval voordoet en de interventie niet helemaal zou lopen zoals verhoopt. "Voor zijn BBQ heeft hij aandacht maar bij het ongeval is hij van weinig betekenis", zou een uitspraak kunnen zijn die voor de hand ligt. Mag ik je er bovendien attent op maken dat je eigenlijk niet mag roken op post. Over een BBQ staat er niets in de statuten, als ik me niet vergis ????

Het is niet alleen zichtbaar voor de toeschouwers maar moet ook zichtbaar zijn voor de mensen op de toren. Sinds enkele jaren staan er namelijk overal rond het circuit camera's die meer kunnen zien dan je wel denkt. Je kan er indien nodig mee inzoemen tot in je broekzak. Waarom reageert men niet van op de toren ? Heeft men ergens schrik voor ? En zoja, waarvoor ?

Trouwens, dergelijke situaties vallen mij al een hele tijd op maar ik heb er nooit op gereageerd. Misschien was het nu wel eens tijd en vandaar dat ik er dan maar eens iets over schreef.

C U

Thomaske 05-06-2008 13:45

Quote:

Originally Posted by Pascal (Post 234637)
Sinds enkele jaren staan er namelijk overal rond het circuit camera's die meer kunnen zien dan je wel denkt. Je kan er indien nodig mee inzoemen tot in je broekzak. Waarom reageert men niet van op de toren ? Heeft men ergens schrik voor ? En zoja, waarvoor ?

C U

Zoals je al zelf aan hebt gehaald stonden er maar 4 man op post. Dit was niet de enige post met een kleine bezetting. Op Post 17, de post van de Ickx chicane stond MAAR 2 man.

Als je de jongens die komen vlaggen nog eens op hun vingers gaan tikken omdat ze BBQ gaan doen, dan ga je nog veel minder volk hebben.

Oké, het is ongehoord dat de postoverste de BBQ aanmaakt tijdens een race terwijl er op P11 genoeg ander volk staat. Maar wat doen we eraan.

Een opmerking geven kan je doen maar dan loop je ook de kans dat ze Spa-Francorchamps verkiezen boven Zolder. En dat zou ikzelf nog niet zo raar vinden als je weet wat er afgelopen weekend reed op Spa en wat op Zolder. Keuzes zijn snel gemaakt hoor...

Mvg

crosserke 05-06-2008 15:45

Nu heb ik niets tegen baanposten want zonder deze mensen is er geen autosport te beleven.Maar wat me wel van het hart moet is het volgende.Zeker in Francorchamps zie ik de meeste baanposten staan met een fototoestel.Ik heb er al zien vlaggen terwijl ze een foto proberen te nemen.Ook al een baanpost door een zandbak zien lopen naar een auto met een wapperend fototoestel rond de hals.In Bruxelles moest iedereen eens op de foto met een gestrande piloot terwijl de race verder ging.Als iedereen doet wat hij moet doen(niet alleen de baanposten)zal het voor allen veiliger zijn.

Thomaske 05-06-2008 15:53

Normaal mogen Marshalls geen foto's maken.

Echter als er genoeg volk op post is kan één van hun wel even foto's maken van op hun post. Hier heeft niemand problemen mee.

Ik ken genoeg marshalls die het doen en als er een auto in de grindbak rijdt, zijn die er als eerste bij.

Ook RJ maakt foto's als Marshall. Op donderdag trainingen ga ik steeds een goedendag zeggen. Als hij foto's maakt houdt hij het circuit perfect in orde. Als het heel druk is houdt hij zich niet bezig met foto's maken en als er iets moest gebeuren gaat het fototoestel heel snel aan de kant. Zachte landing of niet, dat is dan het minste van zijn zorg want hij moet voor de veiligheid instaan.

Zolang ze hun werk maar goed doen, kan niemand er problemen mee hebben.

Mvg

Pascal 05-06-2008 19:37

Quote:

Originally Posted by Thomaske (Post 234662)
Zoals je al zelf aan hebt gehaald stonden er maar 4 man op post. Dit was niet de enige post met een kleine bezetting. Op Post 17, de post van de Ickx chicane stond MAAR 2 man.

Als je de jongens die komen vlaggen nog eens op hun vingers gaan tikken omdat ze BBQ gaan doen, dan ga je nog veel minder volk hebben.

Oké, het is ongehoord dat de postoverste de BBQ aanmaakt tijdens een race terwijl er op P11 genoeg ander volk staat. Maar wat doen we eraan.

Een opmerking geven kan je doen maar dan loop je ook de kans dat ze Spa-Francorchamps verkiezen boven Zolder. En dat zou ikzelf nog niet zo raar vinden als je weet wat er afgelopen weekend reed op Spa en wat op Zolder. Keuzes zijn snel gemaakt hoor...

Mvg

Ten eerste : jouw mening is enorm gekleurd. Ik zal niet in detail treden...
Ten tweede : je kent er niets van.
Ten derde : je spreekt jezelf tegen in de reply hiervoor.

Je vindt dat BBQ-en op post (niet achter de draad in de buurt van de post maar wel degelijk op post) ongehoord is maar je mag de postoverste hiervoor niet op de vingers tikken. Rare mannen die amateurfotografen. Er zijn echter meerdere instanties die dit zouden kunnen. Zoals de veiligheid van CZ, de RACB, de NKBK, de organisator, de cup-promotor, de verzekeraar etc. Ze zullen best hun redenen hebben om dit niet te doen. Al kan ik heel wat redenen opsommen om het wel te doen.

Stel je maar eens voor dat er zich een ongeval voordoet waarbij wordt aangetoond dat de BBQ rechtstreeks of onrechtstreeks de oorzaak of aanleiding van het ongeval is of tot een verergering van de gevolgen heeft toegedragen. Ik wil niet in de plaats van de baanpost of zijn hiërarhische meerderen staan. Ze rijden met u van het kastje naar de muur, zoals ze zeggen. De inbreuk "Schuldig verzuim" is in het strafwetboek nogal ruim omschreven zoals je misschien wel weet, of ook niet...

Dat er gelijktijdig een wedstrijd is in Spa, Zolder, Maasmechelen of waar dan ook, daar heeft de piloot die op post 12 in de muur gaat, geen boodschap aan. Ook dat heeft simpelweg met organisatie van de kalender en met logische inzet van je effectieven te maken. Opnieuw een taak voor RACB, NKBK, CZ, Spa etc... Uiteraard in overleg, en daar wringt het schoentje.

Sommige baanposten maken een te groot verschil tussen een wedstrijd F1 en laat ons maar zeggen 2PK's. Ik ben ermee akkoord dat de adrenaline tijdens een F1-wedstrijd wat hoger ligt dan bij 2PK's, ook bij baanposten. Al kan ik me niet inbeelden dat een postoverste gaat BBQ-en tijdens de kwalificaties van de F1. Alhoewel, ik zou er ook niet te veel durven op verwedden...

Kortom : iedere piloot verdient eigenlijk evenveel aandacht met het oog op zijn veiligheid.

Over foto's nemen op post ga ik niet opnieuw beginnen. Daar hebben we het enkele jaren geleden al eens over gehad. Het zal wel ergens op het forum te vinden zijn.

C U

Misschien wat afsplitsen want het gaat hier al lang niet meer over de SC.

Raceboy 10-06-2008 09:28

beelden van de crash in de DSC: http://uk.youtube.com/watch?v=HQACcl7y92g

El Torro 10-06-2008 12:53

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 234891)
beelden van de crash in de DSC: http://uk.youtube.com/watch?v=HQACcl7y92g

Als je goed kijkt naar dat filmpje zie je dat Cor Euser met de Marcos langs de safety car rijdt in Stavelot !!
Had hij, als eerste, er niet achter moeten blijven in plaats van te passeren ..................??

A.J. 10-06-2008 16:43

dat is niet in stavelot als je goed kijkt maar bij uitkomen van la source

Volano 10-06-2008 17:24

Quote:

Originally Posted by A.J. (Post 234908)
dat is niet in stavelot als je goed kijkt maar bij uitkomen van la source

Dat zijn de eerste beelden indd, maar denk niet dat de beelden die van racecontrol komen ook van la source zijn hoor.

redje 10-06-2008 18:55

De beelden van Racecontrol gaan over Blanchimont.

Steve 10-06-2008 19:48

Quote:

Originally Posted by El Torro (Post 234901)
Als je goed kijkt naar dat filmpje zie je dat Cor Euser met de Marcos langs de safety car rijdt in Stavelot !!
Had hij, als eerste, er niet achter moeten blijven in plaats van te passeren ..................??

Maar de rest rijdt er ook voorbij...waarom???????

ICEMAN 10-06-2008 19:50

Quote:

Originally Posted by Steve (Post 234922)
Maar de rest rijdt er ook voorbij...waarom???????

Om de leider terug op te pikken....

Fonne 10-06-2008 23:23

Hoe dat zo iets mogelijk is daar kan ik niet bij ze .
Zijn die piloten kleuren blind of zo ?
Of kennen ze de regels niet gele vlag betekend toch VERTRAGEN en niet inhalen. Maar in de eerste plaats een serieuze blunder van de safetycar.
Worden die mannen in die safetycar niet op de hoogte gehouden van wie de leider is ?

ICEMAN 11-06-2008 20:42

Quote:

Originally Posted by Fonne (Post 234937)
Worden die mannen in die safetycar niet op de hoogte gehouden van wie de leider is ?

Jawel, maar de SC is geen racewagen hé. Als de leider al voorbij is alvorens de SC op de baan is, zit er nix anders op dan iedereen te laten passeren tot ze de leider terug achter hun hebben.

Marc 12-06-2008 17:16

Code 60 wordt dit jaar ook toegepast in de 24 Uur van Zolder.


All times are GMT +2. The time now is 01:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.