![]() |
GP F1 2008: Australië: Melbourne
Verbazend dat hier nog niks staat over het eerste seizoen zonder Schumacher, het eerste seizoen zonder TC, het eerste seizoen zonder competitieve Alonso, het eerste seizoen zonder Spyker,...
Kwalificatie net bekeken (in lang vervlogen tijden stond ik 's nachts hier voor op) En 't is weer lang geleden, maar hier zijn ze weer: TOP: -McLaren: Het te kloppen team, Ferrari hinkt nog wat achter. Hamilton nagenoeg foutloos, Kovailanen de perfecte, beleefde, ja-knikkende tweede viool. -Kubica: En BMW tout court. Zonder die fout makkelijk de pole binnengepakt. Ik weet niet of BMW om P3 gaat vechten. Ik vermoed zelfs dat we op die manier een driestrijd krijgen. -Vettel en Rosberg: puur Duits talent. Het racen zit in het arische bloed. -Toyota: twee wagens in de top 10. Da's meteen beter dan heel seizoen 2007 tesamen. Glock is ondertussen wel naar achteren verwezen. -Coulthard: opa Coulthard draait nog altijd lekker mee. -Honda: duidelijk wat vooruitgang te merken, en da's in feite positief na al die zwartgalligheid. lelijke auto wel. -Fisichella: brengt toch een klein vonkje snelheid mee, zonder Sutils draaier had hij best die tweede kwalificatie kunnen halen. FLOP: -Ferrari: kon geen vuist maken, Raikkonen met een defect én een diskwalificatie. Massa wat in de schaduw naar een zwakke P4. -Renault: Piquet laat zich kloppen door een Super Aguri, Alonso buiten de top 10. pijnlijk. exit Alonso voor 2008. -Bourdais: blijf uit de F1, fransoos. Ik moet die kerel niet. Kweetnie waarom. Laat zich bovendien kloppen door Vettel. Zo, we zijn weer onderweg. Morgen het videorecordertje instellen en hopen dat ik een magistrale race opneem ! Ik verwacht leuke achterhoede duels als daar zijn Raikkonen vs Alonso, Heidfeld vs Massa, Kovailanen die achter Hamilton komt vast te zitten en niet voorbij mag... 't is weer begonnen ! - |
Alonso klimt wel op in de race, ben ik vrij zeker van. Net als Kimi...
|
Net de kwalificatie gezien. Veel (kleine) fouten nu ze zonder hulpmiddeltjes moeten rijden. Het gaat het seizoen wel spannender maken.
Ondertussen heeft Glock nog eens 5 plaatsen aan zijn broek gekregen voor het hinderen van een andere piloot. Hij zal nu dus vanaf de 19e plaats starten. Spijitg voor Toyota, nu ze eindelijk wat beter presteerden. Piquet Jr. stelt zwaar teleur. Bourdais staat op de plaats waar ik hem verwachtte. Ik geef deze jongens nog wel een GP weekend krediet. We kunnen morgen een mooie GP te zien krijgen, met toppiloten die in de achterhoude moeten starten. Hopelijk krijgen we niet al te veel brokken in de eerste bocht. |
tot nu toe
top mclaren. ze hebben hun zaakje precies mooi voor elkaar dit weekend ! bmw. net als mclaren hebben ze het precies goed voor elkaar toyota. duidelijke vooruitgang flop / twijfels ferrari is echt met een flop begonnen dit weekend.. te hopen kunnen ze het morgen terug goedmaken, en om eerlijk te zijn zie ik ze dat wel doen renault.. nog een grotere flop, ik had ze op bmw niveau verwacht, maar blijkbaar staan ze er nog niet.. maar laten we niet vergeten dat het nog maar de eerste qualificaties van het eerste weekend zijn.. vorig jaar was kimi super dominant in mellbourne, maar de race erna was het al meteen mclaren wat de bovenhand nam.. dus het blijft nog even afwachten.. eerst een zien wat de race morgen brengt. en ik denk wel dat het een spektakel kan worden ! :gas: |
Dju, vergeten op te staan...
Is er ergens een heruitzending deze avond of zo? :frusty: |
wat een koers :crazy:
ok, als ferrari fan is het niet leuk om de 2rode bolides zien te stranden angs de baan, maar ik moet zeggen dat het wel aangenaam was om te zien wat kimi deed.. ok hij ging ervanaf, maar hij wist wel weer terug te vechten.. spijtig dat hij na die laatste sc dat probleem kreeg, want ik had hem graag in gevecht zien gaan met alonso en kovalainen voor de rest top hamilton (en mclaren) = hij doet gewoon wat er van hem verwacht wordt, en wordt op geen enkele moment bedreigd in de race bmw = ook in de race bleven ze goed meegaan williams = zeker bmw waardig, en ik denk dat bmw-williams het nog wel vaak gaan kunnen uitvechten alonso = met zo een rot auto nog 4de worden, hij doet het maar bourdais = zonder dat probleem had hij misschien nog 4de kunnnen finnishen :eek: flop ferrari = 1 x van de baan voor massa en 2x voor kimi, eigelijk niet echt aanvaardbaar voor zo een top rijders.. en ook de ferrari zelf is nog niet top.. al zie ik de rooie binnen enkel races wl dominant winnen :cool: |
Zo, maanden duizenden kilometers testwerk verrichten, miljoenen spenderen en dan bij de eerste GP in ware Renault Clio Cup stijl alles aan gort rijden:D
Sommigen schijnen toch te vergeten dat Melbourne een stratencircuit is en dus niet zo breed als je maar zou willen:crazy: Door alle incidenten een leuke race, hoewel er voor de leiding niet het minste spanning was. Top: -Hamilton: onbedreigd het hele weekend lang. Heeft zijn zaakjes goed voor elkaar en schijnt geen last te hebben van eventuele druk -BMW: toch veel beter dan ze lieten uitschijnen in het tussenseizoen. Dat wordt nog leuk! -Honda: een heel stuk beter dan vorig jaar en laat ons eerlijk zijn, dat hadden we niet verwacht. Het kon moeilijk nog slechter, maar ze hebben toch grote vorderingen gemaakt tijdens het testen! -Williams & Rosberg: Williams met beide wagens in de punten en Rosberg hele strakke race gedaan en een verdiende eerste podium! -Alonso: heeft niet opgegeven en streed als een (ING?)-leeuw voor de punten. Bewees zijn ervaring. Het feit dat hij voor zijn opvolger bij McLaren finishte zal deugd gedaan hebben:) Flop: -Ferrari: geen enkele wagen met Ferrari-motor gefinisht waarvan 3 met motorproblemen. Massa reed dom, Raikkonen nog dommer, buiten zijn start een kampioen onwaardig.:no: Ferrari kan al meteen een achterstand inhalen. -Nelson Piquet Jr: tja, onzichtbaar het hele weekend lang. Zeker slechter dan Kovalainen zijn debuut vorig jaar bij Renault. -Regie: akkoord, er gebeurde veel op de baan, maar het was weer huilen met de pet op. Volgens mij viel de tijdswaarneming ook een tijd uit, want meer dan een kwartier kreeg je geen enkele tijdsinfo of posities te zien! Ben benieuwd hoe het volgende week verloopt. Ferrari heeft bitter weinig tijd om de problemen op te lossen. Te hopen voor hen dat de motor niet dient vervangen te worden of ze starten al 10 plaatsen achteruit:o |
Wat een race, wat een race.
Jammer van Kimi maarbon.. Hamilton foutloos, ook een pluim voor Bourdais. Honda lijkt eindelijk uit het zwarte gat te kunnen kruipen net zoals Toyota, in mindere mate. Voor de rest was er spanning en sensatie genoeg! Prachtige GP kwa kijkgenot. |
akkoord met Neo-242, wat mijn top en floppers overbodig maakt !
Melbourne staat elk jaar wel garant voor spektakel. 7 wagens aan de finish... Rechtstreeks gevolg is wel dat je nog niet echt een idee hebt van de machtsverhoudingen. ps: Massa, ga je schamen. Raikkonen, niet te overijverig, kerel. berekend aanvallen, in plaats op z'n Montoya's/Villeneuve's inhalen en uit de bocht gaan. |
Kdenk dat Raikkonen voor de eerste keer in zijn leven druk gevoeld heeft EN er last van had.
Wordt de druk te groot voor een WK??? |
was volgens mij geen geval van druk, was eerder een 'wat doe ik hier gvd achter een barrichello + ik moet zorgen dat ik hier snel voorbij kovailanen ben anders zit ik hier ook voor de rest van de race vast.' gegokt, verloren op een domme manier.
Nogmaals aangaande Massa; in feite is dat bazeke toch wel flink krediet aan 't verliezen. Maar af en toe goed bezig, anders gewoon wat in de schaduw en occasioneel nog een flinke fout. Ik heb het dan nog niet over zijn Coulthard-maneuver, maar eerder over die eerste bocht. Je zou toch denken dat hij na jarenlange ervaring (sinds 2002 aanwezig in de F1!) wat kan opletten bij een start. Ligt hoogstwaarschijnlijk aan het wegvallen van de tractiecontrole, zoals Button vertelt op f1racing.net: '"Sommige mensen doen het zonder tractiecontrole beter dan anderen", vervolgde de Britse coureur. "De eerste bochten na de start zullen dan ook erg spannend worden dit seizoen. Maar ik denk dat we wel zullen wennen aan deze situatie." Ik hoop dat Massa snel went, for Ferrari's sake. Maar met zo'n wanprestatie temperen de roden hun verwachtigen beter. 'k Wil blaaskaak Di Montezemolo zijn commentaar wel eens horen na vandaag. |
Barrichello wordt gediskwalificeerd voor het negeren van een rood licht na zijn pitstop. Hierdoor schuiven Nakajima, Bourdais en Raikkonen nog een plaatsje op en krijgt Ferrari toch nog 1 schamel puntje. Totaal niet verdiend volgens mij.
Nakajima krijgt ook een straf na zijn contact met Kubica. Hij wordt bij de volgende GP 10 plaatsen naar achter gezet. Kovalainen had pech dat hij zijn speedlimiter raakte nadat hij op een mooie manier Alonso was voorbij gereden. Het was een interessante race. Ik hoop dat de volgende even interessant gaat zijn, maar dan wel met iets meer wagens aan de finish. |
Inderdaad, het was een fout van Rubens om door het rood te rijden.
Maar, ...., kan iemand me zeggen waarom het rood was? Ik kan enkel bedenken dat het ligt nog op rood stond omwille van de SC procedure, maar dat zou dan bij de ingang zijn en niet bij het oprijden van het circuit. Ik vind het een heel bizar rood licht. |
Quote:
|
Klopt, pitten was niet toegestaan op dat moment, vandaar dat het licht op rood stond.
Rookie mistake op zich, maar toch even opmerken dat hij waarschijnlijk niet aan de lichten dacht, omdat: - Hij waarschijnlijk zich rot aan het vloeken was omdat hij wist dat hij een stop&go ging krijgen, maar anders zat je zonder benzine. - En dan nog eens de tankman omverrijden Zou zou voor minder geen aandacht aan het licht besteden :( |
De druk ligt meteen bij Ferrari en dat is een intressant gegeven. Iedereen dacht dat Ferrari zou domineren dit week-end, wat niet het geval was.
Massa maakt weer een fout die eigenlijk voor de status van een ferrari-piloot onwaardig is. Kimi maakt een domme fout door op het gras te rijden. Vooral omdat hij dezelfde fout gemaakt heeft tijdens FP1. Nu Todt verdwenen is zal de grote vraag zijn of Domenicali het roer kan overnemen. Het kan ook het begin van het einde zijn van de vette jaren voor Ferrari. |
Quote:
Quote:
Quote:
- of Rubens binnen halen "under full course yellow" goed wetende dat hij een stop&go aan zijn broek zou hebben, - of Rubens buiten laten en hem te voet naar de pits laten terugkeren omdat zijn benzine gewoon op was Dan haal je hem binnen en slik je gewoon de S&G. Dat het licht op rood stond, kwam inderdaad door de "full course yellow", maar wellicht dat hij door het tankman ongeval wat in de war was. Over een rookie mistake spreken vind ik net ietsje te zwaar... ;) Valt het op dat ik eerder die nacht naar de 12hr van Sebring heb zitten kijken... :D :D |
Quote:
Als we hun mogen geloven, heeft de RA108 nog aardig wat potentieel, dus we gaan ze opnieuw wat vaker terugzien in het voorste gedeelte van het peloton dit jaar. |
Het verbaast me toch dat McLaren de perikelen van afgelopen seizoen schijnbaar moeiteloos heeft verteerd. Ferrari daarentegen, als moreel overwinnaar van al dat gekrakeel, gaat hier toch serieus de boer op. Onverwacht wat mij betreft, maar wel de realiteit.
|
Grrr
Ik dacht dat op Sporza F1 van Australië werd uitgezonden ?
Ik heb 2u een documentaire over Ethiopië, Musti en Nijntje opgenomen :( 05.15u op Sporza, toch ? |
je moest je DVD/video op TV1 (het is één zeker tegenwoordig) geprogrammeerd hebben.
Ik was bijna ook verkeerd. |
Wat me deze volledige GP ook is opgevallen is het alom aanwezig zijn van de FIA wedstrijdleiding. Ga even na hoeveel straffen er werden uitgedeeld:
-Glock verliest z'n startpositie omdat hij wagens zou gehinderd hebben + wisselen versnellingsbak -Raikkonens 'incident' tijdens de kwalificatie werd ook onderzocht; als ik me niet vergis mocht hij niet naar de pits geduwd worden omdat hij nog niet voorbij de pit-ingang 'streep' geraakt was. Kan ook het incident geweest zijn waarbij hij Kubica duidelijk hinderde tijdens diens snelle ronde in het eerste deel van de kwalificatie. -De stop and go voor Barrichello, met achteraf een diskwalificatie -Tien plaatsen terug op de grid volgende week voor Nakajima, omdat hij op Kubica knalde. -enkele SC's die er vroeger geen waren. (de start-crash rommel bevond zich toch vooral naast de baan, en Coulthard's wagen liet toch ook niet zoveel puin achter na Massa's geknoei) Dus, beste F1kijkertjes, viel het me, samen met de RTL-presentatoren Heiko Wasser en Christian Danner, nogal op, dat een zekere Fernando Alonso, vlak na de startcrash, duidelijk onder de gele vlag, toch nog even snel snel Coulthard voorbijstak, zonder straf. |
Misschien was Coulthard net voorbij Alonso gegaan onder geel en liet hij de Spanjaard er weer voorbij. :) 'k Heb het voorval ook gezien, en ik weet niet echt zeker wat ik er moet van denken..
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Maar misschien dat hij zijn positie toen gewoon terug innam? |
Quote:
Die van Massa daarentegen was echt rekenen op TC die er niet was... |
Quote:
|
Quote:
Ha ok. Maar zoals ik al zei ben ik maar een PS2-piloot eh ;) |
Ik ga het toch ook nog eens proberen:
*Top: Hamilton. Zonder commentaar. *Flop: Nakajima. Veroorzaakt in zijn tweede GP zijn evenveelste zwaar incident. Bijna tijd om het Ide-precedent toe te passen? |
zwaar incident? welk dan? toch niet die tik bij Kubica? hij ging daar wel in de fout, maar je kan het bezwaarlijk "een zwaar incident" noemen
|
Quote:
Maar om nu al te spreken van druk in het team? No Way! Ferrari draait al lang genoeg mee aan de top om druk naast zich neer te leggen hoor! |
Raikonnen had zeker niet op TC gerekend, TC heeft niks te maken met de remafstand die hij daar zwaar te kort ingeschat heeft
|
Quote:
En dat het snel kan gaan - in beide richtingen overigens - bewijst Honda. Afgelopen seizoen stonden ze vaker op de achterste rij dan wat anders en gaandeweg kwamen ze ook als laatste over de streep. Brawn werd binnengehaald met "hire & fire" bevoegdheid en de eerste slachtoffers zijn gevallen (chief designer oa) . Een goeie maand later staan ze vanop de laatste rij - waar ze in december en januari steevast te vinden waren - weer in het middenveld. Ferrari zal maar aan de top kunnen blijven als ze ervoor zorgen dat ze weer niet ten prooi vallen aan de Italiaanse mentaliteit. Anders gaan ze het moeilijk krijgen. ;) |
Ducati toont niettemin dat het anders kan, ook met Italianen. ;)
|
Quote:
als meestertacticus ging hij wel in de fout in het geval Barrichello. Dat Rubens binnekwam tijdens SC kan als reden hebben dat de benzine helemaal op was. Maar hem wijzen op het rode licht aan het einde van de pits is duidelijk een taak van Brawn. Door het rode licht hadden ze zich niet zo moeten haasten en had ook de pitstop veiliger kunnen verlopen... Maar waarschijnlijk zal het paraplu systeem wel werken bij Hinda en kan Brawn nu iemand anders hiervoor ontslaan... |
Laat ons dan maar hopen dat het geen saaie McLaren demostratie wordt , anders zijn we misschien wel vertrokken zoals het Ferrari tijdperk anno 2000 t.e.m. 2004. Voor mij mag de titel gerust weer beslist worden aan het einde van de rit. Het maakt voor mij dan niet uit wie het zou zijn. Al hoop ik op Kimi of Felipe... Mclaren zou gedurende het seizoen ook eens moeten pech hebben hé! Ik weet het , niet sportief van mij , maar je ben fan of je bent er geen hé...:)
Dat zou pas spannend zijn... met een stuk of 5 strijden voor de titel en kampioen worden met +/- 60punten ...:gas: :rolleyes: |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 09:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.