![]() |
Ferrari 250GT SWB - 1961 - Gunze Sangyo - 1/24
5 Attachment(s)
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190314328
Dit is voor mij één van de mooiste Ferrari's die er ooit gebouwd zijn. Perfecte lijnen, en niet te extravagant. Een wolf in schaapskleren. One of my favourites ;) De kit is er eentje uit de "high-tech model" reeks van Gunze Sanyo, en dus zitten er een pak foto-ets onderdelen in, zoals bv ook de spaakvelgen. Maar daarover later meer. Eerst de body. De 250GT SWB bestond in "gewone" straatversie uit metaal, en ook als "raceversie" uit aluminium. De eerste versie was meestal herkenbaar aan de bumpers voor en achter (alhoewel die er ook wel eens afgehaald werden) terwijl de raceversie die niet had. Nu is de kit een straatversie met bumpers, maar ik heb een aantal redenen om ze niet te gebruiken:
Dus wordt het een raceversie. Dit impliceert wel dat ik vooraan, onder de pinkers, extra koelgaten moet maken die voorzien zijn van een lip die naar buiten steekt. Nadat ik de gaten geboord heb, heb ik een plastic holle buis genomen, er een reepje afgezaagd, dat plat geklopt met een hamer tot een ovalen vorm, en die in de opening gelijmd. Op de foto's heb ik de extra aangebrachte opening aangeduid met de rode pijlen, net als de koelsleuven achteraan, die ik eveneens opengemaakt heb. Het enige wat ik nu nog moet beslissen is de koetswerkkleur. Al mijn hierboven vermelde Ferrari 250GT SWB's zijn al rood, dus ik heb veel goesting om eens een gele "Ecurie Francorchamps" versie te maken, zonder de startnummers evenwel, want ik wil het model op modelbouwwedstrijden kunnen inschrijven in de categorie "straatwagens". Wat denken jullie? Doen? http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608 |
Quote:
Just do it! |
Ik stem ook op geel (al was het maar om een beetje chauvinistisch te doen). Verandering van spijs doet eten zegt men, doen dus.
|
Ik zou zeker ook voor de gele Ecurie Francorchamps uitvoering gaan! Ik vraag me wel af waarom je een raceuitvoering bouwt (en daar dus ook extra koelgaten in voorziet, hetgeen echt prachtig gedaan is trouwens) en er dan toch een straatversie wilt van maken! Heeft dit een reden? Gewoon omdat je al zoveel racewagens hebt waarmee je zowiezo al mooie punten pakt op modelbouwwedstrijden?
G. |
Keuze gaat ook naar geel.
|
Quote:
Bovendien is het zo dat de echte 250 GT SWB raceversies nog andere verschillen vertoonden met de straatversies. Zo stond de tankdop bv op een andere plaats, net als de verluchting in het dak die zich in de achterruit bevond, enz. Wat ik dus eigenlijk ga bouwen is een straatversie waarvan men de bumpers verwijderd heeft om mee te koersen, zoals dit in werkelijkheid ook vaak gebeurde. Want ook met die straatversies is serieus gekoerst door amateur-racers hoor. Hopelijk is de uitleg nu ietske duidelijker? |
Ik zou ook voor de gele gaan, en ik begrijp u standpunt wel. Dus gewoon doen wat je voor ogen had en dan staat er waarschijnlijk weer een winnend model op de volgende modelbouwbeurzen. Btw de lijnen van deze Ferrari zijn inderdaad zeer schoon !
|
geel is een uitstekende keuze
voor een raceversie zou ik gekozen hebben voor een groene van David Piper ( in de veronderstelling dat hij ermee gereden heeft :rolleyes: ) |
Veel duidelijker Sennake... al dacht ik wel dat het zoiets ging zijn! Begin 2008 rijden we op 1/24 voor de opening van een nieuw circuit een Le Mans klasse uit de jaren 60, daarvoor ga ik de ESCI 250 GT SWB bouwen! Misschien kunnen jullie ook nog eens een wagen inzetten en deze meebrengen voor de concours! (past dan iets beter dan de McLaren die je meehad naar de 2 liters!)
G. |
Quote:
|
Iedereen zegt geel? Dan zeg ik: diep donkerblauw is ook niet verkeerd op een 250. Met beige interieur. ;)
|
Quote:
|
...Ook schitterend natuurlijk... Donkerblauw met een witte lijn over de neus...
@Sennake... uiteraard rijden met iets anders, er zijn veel goeikope, makkelijk te vinden 60'ers hé... 250GTO van revell bijvoorbeeld! Daar kan je je broek niet aan scheuren hé, maar je kan er wel mee scheuren! :gas: G. |
Quote:
En dus wordt het ... geel. Ah ja, ik ben minstens zo ne wringer als Guido eh ;) |
Voila, het is blijkbaar de week van de mislukkingen: de Ferrari ligt ook al in de remolie. Na een mooi geslaagde primerlaag met Tamiya witte primer gisteren, zette ik vandaag een mistlaag met Motip geel. Na een uurtje een eerste wet laag en zie: de verf trok samen en maakte dat het volledige oppervlak eruit ziet als schuurpapier. Het lijkt wel alsof de body gezandstraald is. Of het de verf is die deze vorm aangenomen heeft of dat de plastic body zelf aangetast is weet ik (nog) niet. Ik heb de boel direct in de remolie gekieperd want hoe sneller je dit doet na het spuiten, hoe groter de kans dat de verf gemakkelijk lost.
Conclusie: ofwel kan de plastic van Gunze Sangyo niet tegen Motip verf, ofwel verdraagt Tamiya primer geen Motip verf. Als het 2e het geval is, is er nog hoop, want dan zal de kas niet aangetast zijn en kan ik mits het gebruik van Motip primer de boel nog redden. Als het eerste het geval is, is het erger: dan is de ganse kas aangetast en zal ik héél veel moeten schuren om ze weer glad te krijgen, waarna ik met Tamiya primer en Tamiya geel aan de slag zal moeten. Waarom heb ik nu niet direct Motip primer gebruikt? Ten eerste omdat ik nog nooit gehoord heb van dergelijke primer-problemen, en ten tweede omdat ik wou proberen om een zo dun mogelijke primerlaag te spuiten, wetende dat Motip sowieso al vrij dik is en dus de details rapper verstopt... Voordeel is wel dat ik nog geen andere werkzaamheden aangevat heb en dus alleen tijd en energie gestoken heb in de kas zelf. Enfin, ik kan in elk geval mee gaan aansluiten bij Guido en Tom21 wat spuit-perikelen betreft deze week. Wie volgt? :+ |
Quote:
Miljaarde zeg, ne mens zou voor minder postzegels beginnen verzamelen... wat een pech hier deze week. :confused: |
Let op dat de plastic tegen remolie kan ... het ruikt hier een beetje naar de problemen die ik al tegengekomen ben met Kyosho plastic. Kan niet tegen autolak (zonder primer dan) en als je de carrosserie in de remolie kiepert begint ze na een half uur weg te smelten.
In ieder geval ... hetzelfde als voor uw collega pechvogels ... veel sterkte! |
2 Attachment(s)
Quote:
Rond 17.00uur ben ik aan het schuren begonnen en ik zou niet opgeven alvorens het model tenminste evenver zou staan als vanmorgen... Nu, rond 23.00 uur ben ik eindelijk klaar. Geschuurd, gepolijst en opnieuw alle naden ingekrast heb ik het model 5 minuten geleden terug in de witte Tamiya primer gezet. Morgen ga ik met Guido naar Huy om gele Tamiya spuitbussen-verf te halen. Motip is goed voor Tamiya plastic, maar duidelijk niet voor Gunze... Ter illustratie: zo zag de body eruit na een mistlaag Motip geel. Toen leek alles nog op rolletjes te lopen en deed niets vermoeden welke catastrofe enkele minuten later zou volgen... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190409015 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190409015 |
Tja, spijtig dat je spuitwerk zo is afgelopen, maar nog een geluk bij een ongeluk dat je de carrosserie nog hebt kunnen redden.
Wie had dat kunnen denken dat je tegenwoordig ook al rekening moet houden met de plastiek :eek: Geen foto's van de catastrofe genomen ??? |
Quote:
|
Jammer dat ik de thread te laat in de gaten heb gekregen, zoniet had ik kunnen suggereren om te opteren voor de RobWalker-uitvoering waarmee Stirling Moss onder meer de TT in Goodwood reed.
Vast en zeker mijn favoriete SWB. En dus niet rood, niet geel maar blauw. Heel erg donkerblauw. :rolleyes: Tiens, had Guido dat ook al niet voorgesteld ? |
Misschien koop ik me nog wel een 250 SWB, om er een blauwe van te bouwen...
|
4 Attachment(s)
Operatie "restore body" is gelukt. Na de witte primerlaag heb ik eerst terug een gele mistlaag gezet, met één groot verschil: deze keer geen Motip, maar wel Tamiya TS-16 yellow. Omdat de body er identiek uitzag als bij de Motip mistlaag heb ik geen extra foto's genomen.
Maar na 2 wet coats ziet de body er heel anders uit dan na de wet coat met Motip: ipv een ramp is het deze keer een succes. Ik ben er erg tevreden mee en ik denk dat ik het hier ga bij laten, want er moeten ook nog 2 lagen vernis over. Dus deze keer wél foto's: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190560678 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190560678 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190560678 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190560860 |
Knap gedaan die herstelling, de volgende keer als ik een probleem heb met de verf dan bel ik 1 nummer : sos sennake :D
|
Oef dat kwam dus goed. ik werk ook meer en meer met Motip / DupliColor en heb een paar kits van Gunze liggen, uds effe met stift erop zetten: GEEN MOTIP !!
Hopelijk gaat het nu beter !! |
Jawadde, dat ziet er zéééér GEEL uit.:applaus:
|
Heel mooi Guy! Mooi spuitwerk en een schitterende glans. Nu ik dit allemaal lees denk ik eraan dat mijn kuipen ook nog in de remolie liggen, dadelijk eens gaan kijken hoe die eruit zien.
Motip en Tamiya Primer is normaal gezien geen probleem, heb het al verschillende maken gedaan en werkt goed... Tom |
Ondertussen staat er nog een extra laag op de body, wat het totaal op 3 + 1 mistlaag brengt. Nu ziet het er echt uit zoals het zou moeten.
Maar de pechduivel blijft dit project achtervolgen. Ik ben begonnen aan het monteren van de foto-ets spaakvelgen en wou eens een foto nemen van een afgewerkte velg met de band erop: wat stel ik vast? Er zitten verdorie geen banden in de kit!! Stom van mij dat dit me nu pas opvalt natuurlijk... Dus heb ik uit pure miserie op Ebay een nieuwe Ferrari 250 SWB van Gunze aangekocht voor de stevige prijs van 88 euro. Dat betekent dat ik nu 1 stel banden heb voor 2 SWB's. Ik ben van plan om nog een 250 GTO van Gunze te kopen (maar dan de curbside versie met plastic velgen) die identieke banden heeft, zodat ik die op de 2e SWB kan plaatsen. De GTO zelf krijgt dan waarschijnlijk aftermarket velgen+ banden, omdat die plastic dingen toch waardeloos zijn. |
Quote:
|
Quote:
Ondertussen ook al vastgesteld dat het motorblok eveneens ontbreekt in mijn SWB-kit. Ik zal dus moeten rekenen op een vriendelijke collega modelbouwer die dat blok kan afgieten in resin :( |
Hoe komt dat daar zoveel onderdelen in ontbreken? Via ebay gekocht ofwat? En die pipo heeft er de helft uitgehaald??
Tom |
Quote:
Het zou ook kunnen dat ik zelf een aantal onderdelen kwijtgespeeld heb in die 10 jaar, bij het bekijken van de doos, maar dat zou me toch verwonderen hoor. In elk geval heb ik gisteren op Ebay eindelijk eens geluk gehad: * de kerel waar ik de SWB voor 88 euro gekocht heb vroeg me of de 15 euro verzendingskosten niet te hoog waren, en als dat zo was, mocht ik nog van de koop afzien omdat hij een andere koper had; * tegelijkertijd won ik een andere SWB voor "slechts" 55 euro zodat ik die eerste laten schieten heb, * bovendien heb ik ook nog een curbside GTO voor 34 euro kunnen kopen én een GTO-competition voor 77 euro. Allemaal identieke chassis en banden, dus ik kan voorlopig voort. |
Quote:
Kweet niet of ik je kan helpen... maar ik heb een 250 SWB Competizione van Esci liggen, waar ik toch geen motorblok van nodig heb (lees... het wordt een slotcar), als je daar iets mee kan doen, mag je die gerust hebben! Bandjes incluis evt! Tis een ander merk, maar met jouw bouwskills moet je de motor mss kunnen aanpassen hé! Dees klein fotooke van de doos gevonden: http://italianhorses.net/DB/Files/25...20SWB%2004.JPG G. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Als er nog mensen zijn die dergelijke (voor ons onzichtbare) onderdelen missen, kan je het alleszins eens aan ons slotracers vragen hé! Als we een gelijkaardige auto liggen hebben, is de kans groot dat we het onderdeeltje wel kunnen missen! G. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
@ Gunther, Neemt uwen tijd maar hoor, er is absoluuut geen haast bij. Ik zou zelfs durven suggeren om te wachten tot op een meeting. Stel dat het kleinnood bij de Post verloren zou gaan... :D :Offtopic: |
All times are GMT +2. The time now is 12:10. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.