De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Fiat 131 - Alen - 1979 - Italeri - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=15172)

Luigi 22-03-2007 00:18

Fiat 131 - Alen - 1979 - Italeri - 1/24
 
Omdat de bouw van de Lotus stokt wegens carbon-hoofdbrekers zal ik tussendoor deze wagen bouwen. Het wordt de versie van de Finland rally 1979.

http://img.photobucket.com/albums/v247/s3nna/getPic.jpg
Bron: http://www.dominomodel.be

Deze kit heb ik oorspronkelijk gekocht om er de Monte-Carlo 1980 van te maken:

http://img.photobucket.com/albums/v247/s3nna/fiat80.jpg
Bron: http://www.dominomodel.be

maar ik heb besloten om er een "testmodel" van te maken inzake grade-up en vernis. Normaal gezien heb ik het niet voor testmodellen omdat ik modelbouw een te dure aangelegenheid vind om modellen te "verprutsen". Aangezien vernissen niet zo makkelijk is als het lijkt was het noodzakelijk om een oefenmodel te voorzien. Lukt het vernissen niet dan bouw ik mijn modellen dan wel verder zonder vernis. In mijn directe omgeving is er toch geen kat die omkijkt naar mijn "stomme autootjes" of er ook maar iets voor voelt (mijn vrienden maken er een sport van om mijn kasten open te breken en auto's te verplaatsen, met de gebruikelijke schade, en om servicecrews te laten omvallen), ik bouw gewoon koppig voort, voor mezelf. Dit geheel terzijde want het ging over vernis :cool: . Een zware opdracht (vind ik toch na al die histories gelezen en gevolgd) maar we zullen er eens invliegen ze.

Mario 22-03-2007 09:10

Hopelijk lukt het. :)

Guido 22-03-2007 10:55

Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 205662)
maar ik heb besloten om er een "testmodel" van te maken inzake grade-up en vernis. Normaal gezien heb ik het niet voor testmodellen omdat ik modelbouw een te dure aangelegenheid vind om modellen te "verprutsen".

Oefening baart kunst en dat geldt zeker ook voor modelbouw. Je mag niet verwachten dat alle modellen perfecte modellen zijn, dat is geen enkel model, zelfs niet van topbouwers. Wel is het zo dat wanneer je je eigen modelbouwhandigheden wil verfijnen, je toch telkens weer een stap zal moeten zetten. Je kan dan een model als testmodel beschouwen, maar ik heb dat eigenlijk nooit gedaan. Als ik iets nieuws probeerde, heb ik dat nooit op een zogenaamd testmodel gedaan, maar altijd op een gewoon model.

Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 205662)
Aangezien vernissen niet zo makkelijk is als het lijkt was het noodzakelijk om een oefenmodel te voorzien. Lukt het vernissen niet dan bouw ik mijn modellen dan wel verder zonder vernis.

Mislukte het, dan kocht ik de kit opnieuw (20 euro in dit geval is niet de kop af), en probeerde het opnieuw totdat het lukte. Volhouden is zeker de boodschap als je verder wil evolueren. Dingen kunnen en zullen misgaan maar dan onmiddellijk opgeven en zeggen "dat doe ik nooit meer" doet me denken "hij wil niet echt". ;) Als je echt wilt, dan zal het wel lukken.

Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 205662)
In mijn directe omgeving is er toch geen kat die omkijkt naar mijn "stomme autootjes" of er ook maar iets voor voelt (mijn vrienden maken er een sport van om mijn kasten open te breken en auto's te verplaatsen, met de gebruikelijke schade, en om servicecrews te laten omvallen), ik bouw gewoon koppig voort, voor mezelf.

Foute vrienden als je het mij vraagt. :D ;)


Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 205662)
Dit geheel terzijde want het ging over vernis :cool: . Een zware opdracht (vind ik toch na al die histories gelezen en gevolgd) maar we zullen er eens invliegen ze.

Er invliegen is het laatste wat je nu moet doen. "Step-by-step" en je tijd nemen is een veel betere benadering.

Veel geluk en plezier ermee!!

Nismo 22-03-2007 12:30

Ik heb ook zo'n model waarop ik eindelijk eens vernis ging leren spuiten en geloof het of niet; ik behaalde er de 3de prijs mee in Jabbeke.;)

Daarom sluit ik me aan bij Huudo, ga stap voor stap te werk en vooral neem je tijd, zeker als het om spuiten en droogtijd gaat en laat de moed niet te rap zakken.

scoobyfreak 22-03-2007 15:23

Zou je eens een foto kunnen nemen van de inhoud van de doos? Ik ben daar eigenlijk benieuwd naar.

Luigi 22-03-2007 19:47

Dat "invliegen" was maar bij wijze van spreken, ik bouw altijd stap voor stap. Vroeger bouwde ik mijn F1's in drie dagen: een dag schilderen, een dag lijmen en monteren en een dag decallen maar die tijden zijn al lang voorbij.
De vernis probeer ik zeker maar ik heb gewoon geen zin om het model te verprutsen daardoor maar we zien wel. Twee tot drie maal nadenken zal de boodschap zijn en vooral geduld hebben.
Wat die vrienden betreft: het zijn steengoede kerels maar je mag ze vooral niet thuis binnenlaten :D

Loeten 22-03-2007 20:05

Ik ga alvast meevolgen. Ik moet ook twee zo'n wagens nog bouwen voor het WK... Ooit eens...

Sennake 22-03-2007 20:26

Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 205709)
Wat die vrienden betreft: het zijn steengoede kerels maar je mag ze vooral niet thuis binnenlaten :D

Da's genoteerd: bij mij thuis mogen ze alvast nooit binnen! :no: :p

Gèrre 22-03-2007 21:19

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 205715)
Da's genoteerd: bij mij thuis mogen ze alvast nooit binnen! :no: :p

Ik wordt zelfs al zot als mijn mama mijn modellen aanraakt bij het kuisen van mijn kamer :no:

Loeten 22-03-2007 21:57

Hier is de poetsvrouw gewaarschuwd geweest: ze mag alles kuisen tenzij de kast met de modelwagens en het bureau waar de WIP's staan... DAT is allemaal mijn terrein en dat baken ik netjes af. Neen, niet zoals een hond...

Diccy 23-03-2007 01:15

ik heb dat probleem niet hoor, ik mag braafjes alles zelf kuisen:o



Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 205662)
maar ik heb besloten om er een "testmodel" van te maken inzake grade-up en vernis. Normaal gezien heb ik het niet voor testmodellen omdat ik modelbouw een te dure aangelegenheid vind om modellen te "verprutsen". Aangezien vernissen niet zo makkelijk is als het lijkt was het noodzakelijk om een oefenmodel te voorzien. Lukt het vernissen niet dan bouw ik mijn modellen dan wel verder zonder vernis.

ik gebruik bijna altijd een oudere wagen waarvan ik niet zo tevreden meer over ben om verftestjes op uit te voeren, op die manier gaat er enkel maar verf verloren terwijl ik wat meer ervaring opdoe met die verfsoort of techniek ; en na meerdere testjes kan je meteen de test met remolie ook doen:D :+ en nadien begint de cylus weer :D


hoe dan ook, dit project zal ik zeker volgen want heb ook wel de nodige intresse in deze kit

Luigi 28-03-2007 23:01

Tussendoor plaats ik de gevraagde foto's van de kit-inhoud:

http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7901.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7903.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7904.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7905.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7906.jpg

Luigi 28-03-2007 23:07

Een kleine update: alle onderdelen staan in primer en ik ben begonnen met het samensteken en schilderen van de motor. Terwijl deze aan het drogen was bestudeerde ik nogmaals mijn grade-up set en toen begon het te kriebelen. Ik heb voor de eerste maal in een model gesneden! (met een heel bang hartje weliswaar) Ik heb 1 rooster op de motorkap vervangen. Hiervan ben ik vertrokken:
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7908.jpg

en hier is het resultaat:
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7907.jpg

Ik vind het goed gelukt (voor de eerste keer). Maar ik had graag wat feedback gehad of ik wel juist bezig ben.

Dominique 28-03-2007 23:56

Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 206543)
Ik vind het goed gelukt (voor de eerste keer). Maar ik had graag wat feedback gehad of ik wel juist bezig ben.

Ik denk het wel. De eerste keer dat je het mes in een kit zet ben je altijd wel wat benauwd of het wel goed zal aflopen. In dit geval geen probleem. Misschien nog heel eventjes aandacht aan de randjes van de motorkap: die komen nog efkes vanonder de randen van het rooster, maar ik veronderstel dat dat door de macro-opname wel wat overroepen is, en dat het met het blote oog perfect zit.
Ik zou zeggen: doe de tweede met dezelfde voorzichtigheid, en alles zit snor.

MFahrer 29-03-2007 09:09

Quote:

Originally Posted by Gèrre (Post 205728)
Ik wordt zelfs al zot als mijn mama mijn modellen aanraakt bij het kuisen van mijn kamer :no:

Uit ervaring weet ik dat modellen nog zo broos niet zijn als ze op het eerste zicht lijken hoor! :gas: :D


G.

BSmodels 29-03-2007 10:24

goed bezig, een wereld van verschil zo'n PE roostertje.

Guido 29-03-2007 10:30

Way to go! Ziet er prima uit!

Diccy 30-03-2007 10:30

:eek: ziet er een pak beter uit met die PE part :eek:

Flame 30-03-2007 11:28

Leuk om te volgen, ziet er al goed uit met detail:worship:

Gèrre 30-03-2007 11:56

Quote:

Originally Posted by MFahrer (Post 206561)
Uit ervaring weet ik dat modellen nog zo broos niet zijn als ze op het eerste zicht lijken hoor! :gas: :D


G.

:applaus: das waar maar ze kuist met de grove borstel bij wijze van spreken

en het roostertje op de motorkop is echt wel gedetailleerd, dit blijf ik volgen .

vinnie 04-04-2007 21:22

Als ik vragen mag welke Grade up setje gebruik je.
Grtz Vinnie.:gas:

Luigi 04-04-2007 22:51

@ vinnie: grade-up set is van Renaissance (TK24/202)

De motor is ondertussen klaar.
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7909.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7910.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7911.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...italen7912.jpg

Luigi 04-04-2007 22:53

Verder heb ik de bodem in het mat zwart gezet en het motorgedeelte in het wit.
De motor zit al op zijn plaats maar toen begon het: voor de motor moet nog de radiator. Nu bleek dat ik die onmogelijk op zijn plaats kreeg als de motor erin zat en als ik de radiator eerst plaatste dan ging de motor er niet meer in. Nu is het motorgedeelte aan de voorzijde een vlak stuk plastic (waartegen de radiator komt). Oplossing was dus: een stuk uit dat voorste vlak snijden (met de nodige beschadiging)zodat ik enkele milimeters won en zo de radiator nog iets meer naar voor kon zetten. Soit, redelijk ingewikkelde uitleg dus hieronder de foto's:
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7913.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7914.jpg

Overzichtfoto's motorcompartiment:
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7915.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7916.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7917.jpg

scoobyfreak 05-04-2007 01:57

Ziet er alemaal netjes uit, veel beter met die PE roostertjes

ps bedankt voor de foto's van de inhoud ;)

Loeten 05-04-2007 08:33

Soms moet je vindingrijk zijn om iets te doen passen. knap met PE maar jammer dat je dan gietnaden laat zitten (op die bruine "bollen" van de motor)

Grtzzz

Luigi 03-05-2007 22:30

Ondertussen is er al heel wat gebeurd aan de Fiat. De onderkant van het chassis is klaar. Geen noemenswaardige problemen ware het niet dat de achterste ophangingsarm geweldig tegenstribbelde om te blijven zitten maar de aanhouder wint é :D
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7921.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7919.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7920.jpg

De remblokken hebben ook hun PE-stukje gekregen. Normaal gezien moeten de schijven dit ook krijgen maar aangezien de PE-remschijven volledige cirkels zijn en ik het niet zag zitten om deze te verknippen/verzagen, heb ik het dus maar zo gelaten. Verwarrende uitleg maar hopelijk snap je het aan de hand van de foto:
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7918.jpg

Luigi 03-05-2007 22:35

Ik ben ook begonnen aan het interieur. De "kleine" elementen zitten al op hun plaats met PE voetsteunen, pedalen en versnellingspook. De verstevigingsdriehoek boven de motor is ook gemonteerd.
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7922.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7923.jpg

De body ben ik ook al beginnen decallen. Niet direct het makkelijkste bij deze wagen en al zeker niet omdat het nu echt perfect moet zijn inzake luchtbellen voor de vernis. Met het nodige snijwerk krijg ik alles toch mooi in de plooi. De bovenkant en de bestuurderskant zijn al klaar.
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7924.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7925.jpg

Guido 03-05-2007 22:35

Begint goed te vorderen zo te zien. Van die nukkige achterophanging kan ik meespreken. Met de Escort Mk.2 van Revell, heb ik er ook een paar keer tegen moeten "spreken". :) De remklauwtjes zien er ook leuk uit, net als de details in het interieur. Volgende keer misschien eens proberen om die gietcirkeltjes op de onderkant van de bodemplaat weg te schuren vooraleer je ze verft. Hetzelfde geldt ook voor de mof onderaan de versnellingspook waar er nog een gietnaadje opzit. Is slechts een tip natuurlijk.

Keep up the good work!

Luigi 03-05-2007 22:39

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 209250)
...Volgende keer misschien eens proberen om die gietcirkeltjes op de onderkant van de bodemplaat weg te schuren vooraleer je ze verft. Is slechts een tip natuurlijk...

Ik weet het maar ik hàààààt schuren. Echt waar, ik kan het precies niet opbrengen om ook maar een kwartiertje of zoiets te schuren en dat geldt niet alleen voor de modelbouw. Maar ik zal toch eens moeten serieus op m'n tanden moeten bijten de volgende keer want ik weet dat het stoort.

Luigi 12-11-2007 17:36

Eventjes deze thread naar boven halen omdat ik er weer aan begonnen ben. De modlebouw-blues is voorbij (mag ook na 4 maanden). Ik had (zoals elk jaar op het einde van juni) mijn modelbouwtafel volledig ontruimd omdat ik op kamp moest. Aangezien ik dan een goede twee weken niet thuis ben, ruim ik heel mijn kot haarfijn op. Zo ook mijn werktafel. Nu heb ik dus 4 maanden het modelbouwgevoel laten sluimeren totdat ik er niet meer kon aan weerstaan.
De tafel staat terug vol en de Fiat gaat weer vooruit. Veel vordering is er nog niet aangezien ik eerst moet kijken waar ik precies ben gestopt.

vinnie 12-11-2007 18:23

Tof dat je er weer tegenaan gaat wou dat ik hetzelfde kon zeggen maar de zin om te bouwen is een beetje weg :o .
Ik blijf de update's zeker volgen.
Greetz Vinnie.:gas:

Luigi 30-11-2007 00:03

Deze geraakt zo stilletjes aan afgewerkt. Het interieur is volledig af op één gordel na. Het zijn gordels van Eduard maar de sluitingen zijn van Renaissance, dit omdat de gordels van Eduard niet door hun eigen sluitingen kunnen, zeer bizar maar ik heb het geweten. De ontbrekende gordel wordt later toegevoegd (geraak niet tot bij Domino). De body is gevernist (mijn eerste!) en ik heb beginnersgeluk gehad denk ik. Voor een eerste keer ziet het er goed uit vind ik. Maar later meer daarover. Hieronder de foto's van het interieur, die van de body volgen nog.
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7926.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7927.jpg

Luigi 30-11-2007 00:04

http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7928.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7929.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7930.jpg

Flame 30-11-2007 12:05

Ziet er knap uit:gas:

Loeten 30-11-2007 19:43

Voorlopig zijn de gordels van eduard bij Domino uitverkocht als ik het goed heb...

scoobyfreak 01-12-2007 03:51

Ziet er heel netjes uit hoor ;)

Luigi 02-12-2007 13:39

Bij deze zit deze auto dus officieel "toope" :champagne: . Ik ben er behoorlijk tevreden mee en ik heb me geamuseerd met de photoetch parts.
http://img.photobucket.com/albums/v2...atalen7932.jpg
Meer foto's vind je hier: http://forum.depaddock.eu/showthread...d=1#post223930

Duval The Best 02-12-2007 15:15

Zeer knap werk hoor !
Alleen hangt de uitlaat wat laag vind ik of is dat zo bij deze Fiat ?

straffe toebak 03-12-2007 13:54

Ik heb deze ook gemaakt, en ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verast was door deze decals van Italeri. De decals scheurden niet wanneer je ernaar keek, met sol vloeiden ze mooi in de gewenste vorm en het kleur is intens.


All times are GMT +2. The time now is 10:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.