![]() |
Autosport eindwerk
Beste autosportfans,
Ik heb nu eens de hulp nodig van mede autosportfans voor een eindwerk van mijn school. Ik zit in het zesde jaar l.o. en moet een eindwerk maken rond een sport. Eerst mocht ik geen werk maken over autosport omdat dit volgens sommige leerkrachten geen sport is.:fight: Nu ik wel toestemming heb gekregen moet ik alle aspecten van de autosport(vooral f1) aan bod laten komen. Mijn vraag is nu of er mensen zijn met goede foto's voor mij of info over de benzine mengsels en andere weetjes die te maken hebben met f1 of autosport. Omdat ik sport doe moet ik ook iets maken rond de fysieke paraatheid van de rijders. Dit is echter immens moeilijk te vinden op het internet. Ik heb al heel veel zelf gevonden maar wil nog meer. Mijn doel is om de leerkrachten en mensen die zeggen dat autosport geen sport toch te laten inzien dat het wel degelijk een sport is en niet zomaar in een auto zitten en besturen.:gas: Dank op voorrand Guntha |
Over de fysieke paraatheid van de rijders: heel veel rijders, uit F1 enz, gaan vaak op hoogtestage.
Mvg... |
Op youtube of googlevideo staat of stond een filmpje van 5th gear, waarin Needle een F1 gaat testen. Fysieke testen worden daar ook uitgebreid in besproken.
|
Wat lees ik daar? Autosport is geen fysieke sport?
Inviteer je leraar eens om een dagje te racen en wedden dat jullie hem s'anderendaags niet zullen zien opdagen in de les?;) wegens "geradbraakt!" Of wat dacht je van vb. 60° in de wagen gedurende een shift van bijna 2 uur en er toch het verstand bijhouden !!! (zelf verschillende keren ondervonden!) De lichamelijke conditie speelt een enorme rol geloof me vrij, als je jezelf niet 100% voeld merk je dit aan de resultaten. Natuurlijk is er het "autoracen" en "autorijden" en die 2 mag je niet verwarren,hé. Flink onderschat de autosport.... zoals gewoonlijk ! Dit moest er bij mij effekes uit. Groeten Luc |
Quote:
|
Quote:
|
Is er jaren geleden in Engeland ook eens geen soort test geweest, van verschillende topsporters tegen elkaar? En daaruit kwam een F1 rijder (denk Nigel Mansell) als beste uit.
In alle geval, als ge ziet wat die toppiloten allemaal niet doen om fit te blijven. Als ze niet in de wagen zitten, zitten ze veelal in de fitness, op de fiets, aan't lopen, zwemmen, tennissen, ... |
Quote:
Ik zou in ieder geval een dagprogramma van een toprijder in je eindwerk opnemen. Uw leerkrachten zullen wel verschieten hoeveel die mannen of vrouwen moeten trainen! By the way, niet alle leerkrachten denken er zo over, hoor! :+ ;) |
Kijk anders eens op de website van Bert Longin.
Hij heeft daar zijn weekprogramma eens neergezet. |
Ik heb daar al eens achter fitness programma's van rijders gezocht, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden. Voor mijn hoofdstuk van anatomie heb ik al de nekspieren en de armspieren benoemt, maar zijn er nog spieren die heel belangrijk zijn bij het racen?
Al jullie info wordt vernoemt bij bronvermelding met de website erbij natuurlijk.;) |
ik denk dat pitstop.tv ooit Loix gevolgd heeft bij zijn trainingen
|
Quote:
|
@Guntha,
ik doe zelf een een fitness-programma speciaal voor karting/autosport. De fitness had dit niet zomaar liggen dus heb ik een paar uur met de mensen van daar samengezeten. Bij fitness voor autosport is het belangrijkste volgens mij dat je kracht moet opbouwen zonder dat de soepelheid eruit gaat. En natuurlijk niet te veel kilos erbij he, dan ga je trager. Vooral het bovenlichaam, van onderrug tot nekspieren inclusief armen komen aan bod. Maar vergeet zeker de benen niet, en de scheen/kuitspieren voor het gas geven en remmen. Je bovenbenen om je klem te zetten in je stoel met de buitenkant van je been ect. Eigenlijk een complete training met de nadruk op je bovenlichaam. En vergeet de conditie niet he ;) Ik denk wel dat je in de betere fitnesszaak hierover nog meer info kan krijgen. Ik ga in de o2gym in Tongeren. Als je wil kan ik mijn programma wel eens op papier zetten. mvg, Jo Smets |
Quote:
|
Quote:
|
Weten julli misschien ook waar ik materiaal zoals pak en helm eventueel zelf een auto kan lenen voor mijn verdediging? Zou ideaal zijn maar het mag natuurlijk niet veel kosten.
|
@ jo smets
Ga je dat programma op papier zetten? Zou je dit liefst zo snel mogelijk doen want ik ben deze week begonnen aan mijn deel voor anatomie. Je fitness programma zal daar heel goed van pas komen. |
mail even naar jan@opgezet.be : Jan Wouters is nu journalist bij Autocouture en Instructeur bij Ford-Lommel, centre du maîtrise, KACB, etc. maar is ooit als lic. LO Marc Goossens, Philip Verellen, Vincent Vosse, Guino Kenis, etc. gaan trainen én begeleiden met drank en voedingadvies ; hij is op'n keer tijdens de 10u in onze box blijven plakken met bovenvermeld gevolg...
Mijn wedervaren tijdens de 24u 2001 met de Marcos ; halfkoers uitgevallen, voordien na 2u race m'n eerste stint (2u) gereden en tot de uitval in totaal 6u gereden bij 35° graden in de shaduw... en 80° in de auto : 10Liter gedronken, 1kg pasta gegeten en ...4kg afgevallen (uitgezweet, bijna gekotst...) rechtervoet verbrand(2e graads brandwonden) tegen versnellingsbaktunnel (na 15min reeds...) 1,5 maand op krukken ... Wie zegt dat autosport geen sport is mag er eens 2u naast komen zitten... Dit mag je gerust gebruiken als voorbeeld ! |
Quote:
Ik ken de wereld een beetje maar ik kan nu moeilijk dit als voorbeeld gebruiken als ik je echte naam niet weet. Zend deze mij effe door als je wil. Ik ga een mailtje sturen naar die persoon, nu hopen dat hij iets terug zend.:champagne: |
@Bulgalfa
Jij bent een schat:D Heb die meneer gecontacteerd en hij wil mij verder helpen. Bedankt voor de gouden tip!!!:eek: |
Ik denk dat het eindwerk in digitale vorm hier ook wel zal verschijnen? ;)
|
Quote:
|
Wat moet ik dan hier zetten? Heel mijn eindwerk als dit af is?
|
Quote:
Uiteraard, indien mogelijk:) |
Quote:
|
|
Freddy Loix doet jaarlijks mee aan de Shark XTrem, een loodzware, meerdaagse combinatie van endurorijden, lopen, mountainbike en kayak.
Jan Heylen is een freak van wielrennen en kayak. Hij liet zijn kayak overkomen naar de States om ginds te kunnen trainen. Met o.m. Cristiano Da Matta liep hij stage in een wielerschool waar ook Floyd Landis (op doping gepakte Tourwinnaar) geweest is. Gerrit Kempeneers uit Sint-Truiden werkte met Robert Droogmans, Greg Albertyn, Patrick Snijers, Freddy Loix, David Saelens, Danny Boffin en tegenwoordig Faris Haroun. Formule Medicine is het trainingscentrum van Riccardo Ceccarelli, waarmee de F1-teams Renault, Toyota en Super Aguri werken, alsook Robert Doornbos. www.formulamedicine.com. |
Iedereen bedankt om te helpen. Ben de laatste hand aan het leggen op aan mijn eindwerk. Zodra het af is zullen jullie het kunnen lezen.
@Mark Ik weet niet hoe het zit met teksten hier plaatsen. Ik zou de paddockers graag mijn Eindwerk laten zien maaar moet ik dit hier posten als een gewone post? Is er ergens een soort copyright want het is voor een groot deel allemaal zelf geschreven en zou niet graag hebben dat mensen dat zomaar kopieren en plakken in hun eigen werken. |
Quote:
Wat betreft copyright? In de afgelopen weken weleens je blog bezocht...........om het heel voorzichtig te stellen. Het rammelde aan alle kanten m.b.t. copyright schendingen ;) |
Quote:
Ik zet het online maak je maar geen zorgen. Mijn blog heb ik ook verwijderd omdat ik zag dat ik de regels van copyright aan mijn laars veegde:o . Moet ik nu alles gewoon in een post zetten want het zijn rond de 20 pagina's? |
Misschien een late reactie, dus waarschijnlijk heb je er niets aan en vermoedelijk kun je geen beeldmateriaal verwerken in je eindwerk, maar probeer anders eens beelden te bemachtigen van bijvoorbeeld Nelson Piquet op het podium van de GP van Brazilië 1982. Hallucinant eigenlijk. Of van Mansell die z'n wagen over de streep tracht de duwen in Dallas '84.
Ook bestaat er een fragment waarin Senna het belang uitlegt van een goede fysieke conditie als je piloot bent (al was het maar voor een goede concentratie). Je had ze eventueel bij mij kunnen komen ophalen. Het verbaast me eigenlijk dat er leerkrachten l.o. zijn die zoiets beweren. Dat zegt meer over hun onwetendheid dan wat anders. |
Quote:
|
Zie het nu pas : mijn naam Peter Bens maar dat zal Jan Wouters al wel gemeld hebben . BugAlfa komt van Buga & Alfa dat ligt voor de hand .
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
Het was toen snikheet en de race vond plaats op een bijzonder bochtig stratencircuit met telkens korte rechte lijnen, dus de rijders hadden nauwelijks de tijd te rusten. Bovendien denk ik dat ze toen nog geen drinkbusjes hadden in hun wagen. Dat verklaart mede de staat waarin hij toen verkeerde. Over de podiumceremonie met Piquet vind ik niet meteen iets. |
Voor de race in Brazilië :
http://www.youtube.com/watch?v=vmpi5u05nnM Piquet wint dus voor de Fin Rosberg. Je zou denken dat de Braziliaan beter bestand zou zijn tegen de hitte dan de Fin, maar hij stort dus volledig in op het podium. Het was ook de tijd van de wing cars en die behaalden grote snelheden in de bochten, wat meteen ook hoge G-waarden betekende en dus een grote belasting op de nekspieren. Een mooie illustratie van hoe sterk die G-waarden konden zijn, leverde alweer Piquet in '81 in Las Vegas, waar hij een hele tijd in bepaalde bochten zijn hoofd te rusten legde op een speciaal aangebrachte plaatje of plankje omdat hij het niet meer kon verdragen. En in die race ging het om de wereldtitel, die hij uiteindelijk won met een puntje verschil denk ik, mede dankzij het punt of de twee die hij in Las Vegas behaalde. Voor de petite histoire : zowel Piquet als Rosberg werd later gediskwalificeerd omdat hun wagens niet conform waren (trucje om de turbo's te kunnen bijhouden). Prost ging met de overwinning lopen. |
Bedankt voor de filmpjes met de uitleg erbij. Ik zet ze zeker in mijn powerpoint. Zeer bruikbaar materiaal.
bedankt |
Die gebeurtenissen dateren van voor de periode dat het gangbaar werd om de fysieke conditie systematisch op peil te houden en contrasteren mooi met de piloten die tegenwoordig fris als een hoentje uit hun bolide klauteren :D .
Je kunt je afvragen hoe beide piloten even daarvoor nog geconcentreerd konden racen tegen andere concurrenten tegen toch aanzienlijke snelheden en met de vereiste precisie. |
Quote:
|
Goed nieuws: Ergens midden volgende week zal mijn eindwerk hier te bewonderen zijn:champagne: Schiet me niet dood als het misschien een paar dagen later is. Er is veel werk aan.
|
All times are GMT +2. The time now is 20:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.