![]() |
Sky Limit - Eran Racing Day 11/03/07
Ikzelf ben normaal gezien aanwezig om alles op gevoelige plaat vast te leggen. Net zoals Corvetteboy.
Wie zakt er allemaal af naar het Circuit van Zolder? Mvg... |
Mogelijk komen we onze beamer nog eens de sporen geven, Just For Fun
|
Yep
Wij komen de GTT ook maar weer eens uitlaten.... :+ :gas:
Helaaaaaaaaas waren we niet op tijd klaar voor afgelopen race wegens ernstig tekort aan tijd en sponsors :frusty: :frusty: ....en er komen nog wat andere vlaamse Subaristen naar ik heb vernomen .... |
Het wordt een leuke dag,
inderdaad zijn er een aantal Subaru's ingeschreven. Ook lijkt er een uitverkoop geweest te zijn van de Ariel Atom, toch een zeldzame wagen, maar zondag hebben we er 4 op de baan. De Circuit experience cursus zit helemaal vol. Het vrij rijden zal ook behoorlijk goed bezet zijn. Het mooie weer is van de partij zo te zien, dus wordt het weer volop genieten... See you in Zolder |
Ik kom zondag de Westfield ne keer uitproberen.
Voorlopig van plan een uurke te rijden maar als het weer en vooral de geluidsmeting wat mee zit komen er daar wel een paar bij... |
Wij komen alvast met 2 Evo's en eens stuk of 4 impreza's en een Lotus Exige :gas:
@SCOOBYSPORT Komt Leon ook mee? |
TestDriver zal ook aanwezig zijn met zowel de BMW als de 106Gti.
In de voor en de namiddag. Verder weet ik nog dat er een classic Mini en een Escort Cosworth komt. mvg, Jo Smets |
Ik denk dat ik de M3 ook maar eens kom uitlaten en profiteren van het goeie weer :gas:
Amai, dat gaat weer zeer doen in de portemonée, 4 weekends in maart, 4 x gaan rijden... Xtremedrift, Skylimitevents, Xtremedriftschool, Niederhein MDRIFTPOWER M3 |
Ik zal er ook zijn om de M3 nog eens uit te laten en eveneens een paar vrienden de kans te geven om eens mee te rijden.
CU Sunday :gas: |
Quote:
Ben zojuist nog gaan kijken op het circuit van zolder. Was weer een botsing met die lompe amateurs resultaat: 1 impreza totaal loss, crx totaal loss en een clio vanachter zwaar beschadigt. Die gasten hadden zelf geen race uniform aan. De piloot met de clio zat inde auto met een t-shirt. Gewoon weg SCHANDALIG!!!! |
Quote:
Met een T-shirt achter het stuur op CZ :crazy: :frusty: ???? Hopelijk krijgen ze een boete of een andere sanctie daarvoor. Ik kan erin komen dat niet iedereen de beschikking heeft over een racepak maar op het circuit gaan racen zonder aangepaste kledij is gewoon gevaarlijk! |
Sky Limit - Eran Racing Day 11/03/07
Quote:
|
De eranracingday's dienen dan misschien wel om de mensen dichter bij de autosport te brengen maar ik vind dat daar de veiligheid niet mag onder leiden. Zoals ik al eerder zei kan het niet dat de persoon die de clio bestuurde daar zat zonder enige bescherming. Een helm alleen beschermt je niet genoeg. Als je echt wil racen op circuit moet je maar beginnen met aangepaste kledij te kopen, en met een auto die aan de reglementen voldoet en niet eentje die je zelf oplapt. Dan nog eens iets over de codes op het circuit. Als ze mensen laten rijden moeten deze op zijn minst de racecodes kennen en hoe ze moeten handelen als er voor hun een ongeluk gebeurt.
|
Quote:
Auto's aan de reglementen voldoen? Is het u mischien opgevallen dat het merendeel van de wagens die rijden straatauto's zijn? Quote:
Gelieve geen dingen nodeloos af te breken waar je in de absoluut niks van kent. Aan zulke posts heb ik (en nog wel anderen) een grondige hekel. Niet dat je je gedacht niet mag zeggen :), daar dient het forum voor, maar weet eerst waarover je een gedacht vormt... Voor meer info over de Skylimit trackdays: http://www.skylimitevents.be/Page_Ge...sp?DocID=10064 |
Quote:
Als ik je goed begrijp moet je voor je eerste meters per direkt beschikken over een goedgekeurde racewagen, kleding en helm? Of moet er nog een HANS-systeem bij? Het gaat op dergelijke dagen om "vrij rijden", de term racen is niet eens van toepassing. Mensen die deelnemen aan dergelijke dagen moeten eerst een dagcursus doorlopen. Tijdens deze cursus worden de basisbeginselen van het circuitrijden uitgelegd. Een groot gedeelte van de mensen die deelnemen aan dergelijke dagen hebben niet eens race-aspiraties. Die willen gewoon eens zien wat hun baanwagen op een circuit kan. Dat is toch stukken veiliger dan de openbare weg. Dat het soms misgaat? Ja, die kans zit erin. Iedereen is nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag op het circuit. Fact of life. En heren, graag in het vervolg beter kijken of een vergelijkbare thread al bestaat !! |
Quote:
|
oke oke mij reactie is misschien wat overdreven maar wat ik daar zag heb ik nog nooit in mijn hele leven gezien. Ik ben zelf ook al meerdere keren op het cicuit geweest dus ik weet ook een beetje hoe het er aan toegaat. Ik stond bij een paar mensen tijdens het takelen en die waren redelijk ervaren en zij deelden precies de zelfde mening. Maar mag je daar zomaar zonder kledij het circuit op? Vind dit een klein beetje onverantwoord. Sorry als ik de eranracing days nu in een slecht daglicht zet maar was een beetje geshock hoe het er aan toe ging. Mijn excuses
|
Quote:
Was het t-shirt van de bestuurder dan de oorzaak van deze crash? Denk het niet ;) |
Nee je mag nooit zonder kledij het circuit op. Dat is openbare zedenschennis :+
|
Wat een fantastisch dagje! Vandaag m'n persoonlijk ronderecord weer wat scherper gezet op 1'58 en zo'n 3 bijrijders een big smile bezorgd. De Michilin Pilot Cups waren gewoon formidabel bij dit weer. Er werd vrij professioneel gereden en met het nodige respect, velen gingen met de pinker aan de kant. Mooi. Bijna 3 uur zaten we met 55 auto's op de baan en ik ondervond vrij weinig hinder van het verkeer.
De Megane met crash in de Bianchi staat binnenkant na de bocht, dus niet op de ideale lijn. Er word wel duidelijk gevlagd wanneer ik er de eerste keer voorbij kom. Dan ga je de volgende gewoon van het gas want je verwacht al duidelijk dat de volgende ronde de takelwagen er zal staan. Ook als je na een stop terug je eerste ronde op circuit gaat doe eerst een verkenningsrondje om de obstakels die er al of niet zijn te zien en kijk goed naar de vlaggeposten. Kunnen we gewoon rustig rijden onder een gele vlag situatie, je kan toch best 30 rondjes doen op een uur dus één meer of minder is niet zo belangrijk. Ik hoop dat we die discipline kunnen opbrengen ipv dat de baan elke keer dicht gaat als er iemand moet getakeld worden. Skylimit bedankt en ook alle hun medewerkers die dit in Belgie zeldzame dagje weer mogelijk hebben gemaakt. En autoliefhebbers waren er zeker vandaag, BMW's, Porsches, Scoobies, EVO's, Ariel Atom's, Skylines, etc., etc. Morgen weer! MDRIFTPOWER M3 PS. En ja wie ben ik om hier te prediken... ieder z'n eigen risicomanagement, ben ook met een std Subaru GTT en Z3M begonnen allen zonder rolkooi want straatauto, nu wat meer veiligheid (auto en kledij) in de M3 die ik in 1999 helemaal niet kon betalen. Dat heeft me echter niet belet in die 8 jaar een betere amateur trackdayfreak te worden. Btw er was vandaag enkel auto(blik)schade. |
Thomaske en Corvetteboy,
Leuk jullie ontmoet te hebben en bedankt voor de pics van dit onvergetelijk dagje! Peter |
Ik moet eerlijk zijn er zijn er bij die goed reden vandaag. Dat verbaasde me vermits ze niet veel kunnen rijden op het circuit, maarja wa weet ik van rijden, heb zelf nog nooit gereden.:(
|
Quote:
Als je dat vindt, geen probleem. Maar kan je me dan beloven dat je morgen als je met de auto rijdt ook een racepak aandoet want je kan eveneens een ongeluk krijgen hé. Vandaag was het een Trackday en geen race. De mensen komen gewoon wat lol trappen op het circuit om het zo te zeggen. Dat er ongelukjes gebeuren is normaal. Zijn vandaag wel meer dingen gebeurd, maar dat is het risico als je deelneemt aan zo'n dag! Ikzelf heb me reuze geamuseerd vandaag en de foto's volgen in de loop van de week. Dit omdat ik het deze week heel druk ga hebben. Mvg... |
@GUNTHA,
kan je eens uitleggen waar die mening vandaan komt, of is het volgens jou zo dat alleen rijke mensen op circuit mogen rijden.... ... en dat na 1 week op de paddock amai. oh ja .... ERAN/Skylimit Trackdays rule... Ik hoor graag een reply. mvg, Jo Smets |
Quote:
Ik ben gewoon van raceauto's te zien rijen met de piloot in volledig uniform. Als ik zelf ooit de kans krijg te rijden zal ik ook eraan denken voor mjn eigen veiligheid. Mijn mening komt eigenlijk van een belcarfreak die precies beter niet geregistreerd had mezelf dus. Ik vind het een zeer mooi event om de mensen die niet veel geld hebben om een groot team te starten ook eens te laten rijden. Ik ga in het vervolg mijn mening meer voor mezelf houden precies. |
Het was vandaag een geslaagde dag.
fantastisch goed weer, veel autos aanwezig, en niet de minste. Spijtig van het ongeluk. Ikzelf heb me nog met de 106 kunnen uitleven. @Bart Van Samang, bedankt voor de goeie tips. Het gaat nu weer wat sneller. Race-groeten en tot de volgende ERAN dag, Jo Smets |
@Guntha,
je mening wordt gerespecteerd, maar dat betekent niet dat ik of iemand anders het ermee eens moet zijn. In ieder geval, wij zullen het blijven promoten. mvg, Jo Smets |
JIJ ree met de peugoet dat heb ik nog gezien dan. Was redelijk laat daar heb de bmw m6 enz. Nog een paar rondjes zien rijden en ik bied hier mijn excuses nog eens aan voor mijn iets wat groffe uitting. Sorry gesten zal er in het vervolg op letten.
|
Allez t'is je vergeven want je rijdt met nen BMW.
Een goeie raad, leer er eerst mee driften voor ge er met circuit opgaat :D Volgende zaterdag driftschool op Zolder :champagne: MDRIFTPOWER M3 |
Quote:
|
Toch even enkele opmerkingen maken in verband met de incidenten.
Wanneer er op het circuit gezwaaid wordt met gele (of rode) vlaggen dan is het de bedoeling dat de piloten zich daar ook aan houden, en dan kom je niet tegen hoge snelheid uit de Bianchi geschoten, om daarna een mooie 360 te maken en onzacht in aanraking te komen met een veiligheidswagen. Als er daar dan ook nog eens toevallig een piloot langskomt die besluit vollop op de rem te gaan staan ter hoogte van het ongeval, dan krijg je natuurlijk problemen en knalt er eentje achterop. De kledij is hier eigenlijk geen probleem, het is de houding van sommige piloten die je in vraag zou moeten stellen!!!;) Greetz |
Quote:
|
On topic dan maar weer :) Wij hebben ook weer een topdag gehad ! We zijn aan ons 6e 'Eran' seizoen begonnen en het gaat nooooit vervelen ! De sfeer ongedwongen, de auto's en rijders serieus, en de organistie zo flexibel als een paling in een emmer met snot :) (Lees: Andy nogmaals bedankt voor het meedenken ;) )
....heb alleen nog geen antwoord gevonden op die GT3's ...verdomme dat is niet bij te benen..een beetje afstoppen en wat 'schaken' met het overige verkeer helpt een tijd maar op een gegeven moment komen ze toch voorbij :) De atom's reden ook hard.............rechtuit ;) Mijn favoriet gisteren : dat zilveren Lanciaatje Monte Carlo :) |
Hey Matthijs,
Kon ze ook niet volgen. Maar het waren dan ook niet de minste, GT3 en GT3RS. Stonden op slicks. 380 pk en hoogstwaarschijnlijk liggen de verhoudingen van de bak iets gunstiger. Ik had je toch gezegd dat we moesten twinnen :gas: :gas: . In blok (jij links ik rechts) komt er niemand voorbij :eek: :eek: :eek: Geniet nog lekker na van het fantastisch dagje! Peter |
Wat een reacties allemaal...
Gelukkig kunnen we de reacties filteren en rekening houden met de mening van de insiders (veiligheidsmensen en piloten) en de uitlatingen van die "beste stuurlui van op de wal" naast ons neerleggen. Het was over de hele lijn een toffe, drukke en geslaagde dag. We waren tijdens enkele uren volzet, iets wat we strikt hebben toegepast. Als we iedereen hadden laten rijden dan waren er enkele uren met 90 auto's geweest denk ik. Wat betreft het ongeval, hier zijn enkele rijders duidelijk in de fout gegaan. Iedereen was reeds een ronde voorbij de gele vlag en de Mégane gereden. De Jeep stond er om deze wagen af te schermen terwijl er met geel gezwaaid werd. De Subaru gaat helemaal in de fout . Zou niet mogen gebeuren in een gele vlag situatie... De Clio maakt een enorme noodstop (30 meter remspoor met slicks)... onbegrijpelijk... De Honda rijdt achterop de Clio, kon daar weinig aan doen denk ik. De conclusie die je kan trekken is dat de piloten niet naar de vlaggen luisteren... Maar de reactie van veel rijders was ook dat de gele vlag onopvallend op een grote afstand van de baan werd gegeven terwijl de zon aan de kanaalkant van het circuit storend laag stond... Dit zou echter geen exkuus mogen zijn... Daarom gaan we maatregelen nemen. De code 60 vlaggen (paars) die we tijdens onze clubwedstrijdjes gebruiken gaan we ook tijdens de trackdays invoeren. Als die vlag uitkomt op alle posten mag niemand rapper dan 60 rijden totdat het gevaar geweken is. Zo kunnen de veiligheidsdiensten zonder gevaar hun werk doen. Ik wil geen herhaling meer van het ongeval dat gisteren gebeurde... |
Dat is nou de Eran-Spirit .
Juiste maatregel nemen . Laat het succes verder gaan ! |
Geel ...
Quote:
Mmmmm...inderdaad waren met de lage zon sommige vlaggen minder goed te zien , en eenmaal kon ik echt niet zien of het nou een witte of gele vlag was (maar dat had meer met het merk wasmiddel te maken ;) ) ....maar ja dan neem je toch het zekere voor het onzekere en 'kies' je voor geel ! ...ennuh Peter ...we gaan dat zeker nog eens doen, maar dan op een rustiger dag :) :) |
Na enkele sabbatjaren was ik ook terug van de partij.
Ondanks het zeer druk was werd er heel hoffelijk gereden. Was de eerste keer dat ik met de Evo over het circuit ging (Nürburgring buiten beschouwing gelaten) en m'n beste tijd was 1min55 en ik ben geen extreme remmer. Nog een aantal leuke rondjes gemaakt tegenover een oud BMW model met full slicks,die hield ook mooi baan. Ook een mini ging verrassend snel,sneed z'n bochten wel tot het maximum in. Voor herhaling vatbaar;) |
Zolder was super van het weekend...
Zalig weer, Zalige wagens. Altijd weer bij leren.. de max. .veel respect op de baan schitterend. Toppie!!!! laten we hopen dat alle dagen zo mooi gaan zijn. na 5de keer trackdays eindelijk de skyline onder de geluids limiet gekregen. nog een keer 96.2 db gehaald op de standaard uitlaat.. snap er de ballen van maar kom... alle performance wel fel moete terugschroeven wegens niet de juiste middelen voor handen op dit ogenblik. voor de geintresseerden in de specs: tijdends circuit day het voorbije weekende: wagen draaide om en beide 320 a 350 pk : Rb26DETT ( Twinturbo 2.6 Liter ) Boost : 850 tot 950 Gram Standaard uitlaat systeem Stock Absorbers met Tein Superflex Veren 1675 kg gewogen volle tank! Geen Diffussiers aanwezig banden 265*35*18 Continetal SportsContact Stock olie coolers Stock Radiator Stock brakes Stock ECU |
Andy,
Prima maatregel en inderdaad cordate bijsturing. Begrijp ik het nu goed. Paarse vlag = wanneer er een wagen op de baan staat (pech of ongeval en dus takelwagen in aantocht of ter plekke) dan kan je daar tegen 60 km/h voorbij en mag je ook niet inhalen tot aan de volgende vlaggepost waar er weer groene vlag is? OF Paarse vlag = 60 km/h op het ganse circuit, voor iedereen, ook niet voorbijsteken tot er weer groene vlag wordt gegeven op het ganse circuit? Thx for clarifying. Peter |
All times are GMT +2. The time now is 17:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.