![]() |
Lancia Delta 16v - WK 1989 - M.Biasion - Hasegawa - 1/24
Kerstvakantie, dus tijd om meerdere nieuwe projecten op te starten. Omdat mijn collectie WK-winners moet aangroeien, koos ik voor deze klepper. Het betreft de rode Delta van Biasion tijdens de Ranremo rally in 1989.
Voorlopig kan ik nog geen foto's posten. Het vervangtoestel is weer bij zijn eigenares en mijn toestel is nog in herstel. Nog voor ik begin, zit ik al met een klein dilemma. Ik heb deze wagen namelijk driemaal staan van telkens andere modelbouwontwerpers: - Hasegawa - Protar - Italeri http://c22225860.xwing.com.tw/catalo...9_DSC00920.JPG http://www.modelsforsale.com/listphotos/IT3689.jpg Natuurlijk heb ik al een klein vermoeden dat de Hasegawadoos superieur zal zijn boven de andere twee. Dus het lijkt me normaal dat ik voor die doos kies. Langs de andere kant hebben de Protar en Italeri elk een open motorkap en open deur. De Italeri is trouwens de heruitgave van de Protar. Beide modellen zijn zonder motor. Snap dus niet waarom die bij Protar en Italeri open kan... Ik maak eens een vergelijking: (rood is negatief, groen is positief) HASEGAWA - Body lijkt gedetailleerder en is zeker steviger en is fijner afgewerkt (lees: minder schuurwerk) - Bijna alle onderdelen op de body zijn meegegoten (deurklinken, bumpers) - Luchtgaten op motorkap zijn open - Betere details interieur - Decals zijn verkleurd, maar "Martini"-logo is wel zichtbaar - Foto-ets delen voor gordels en andere onderdelen PROTAR - ITALERI - Brutere afwerking van de body, iets minder details - Veel extra delen om aan de body vast te maken zoals bumpers, motorkap, deurklinken, ... - Pasvorm ??? - Luchtgaten op motorkap zijn dicht - Eenvoudige details interieur - Decals zijn in prima staat. Bij Italeri is "Martini" afgedekt met een zwarte band... bij protar niet en dus bruikbaar. - Open deur Misschien gebruik ik gewoon twee kits om één goeie te maken. Dus alle positieve zaken gebruiken... Ik ga er waarschijnlijk nog een paar nodig hebben voor de Delta's van '87 en '88 te maken. Dit waren toen ook nog de dunnere versies terwijl vanaf '92 (denk ik) de vette HF Integrale kwam rondscheuren... En deze '89 versie kan ik dus daarvoor gebruiken met eigen, aangepaste decals. Alle commentaar, hulp, tips en andere zaken welkom. Ik begin waarschijnlijk morgennamiddag aan het schuurwerk om dan zondag, samen met de Mégane aan het primerwerk te beginnen. Allez, das de theorie... Grtzzzz |
Quote:
Ik ben bezig (ja, echt waar!:+) aan de protar versie. Als je wil stuur ik je wat referentiefoto's door van de binnenkant. |
Quote:
|
De eerste versie paste zo goed niet, de reden kan je hier zien. Daar was echt niks mee aan te vangen. Toen hebben ze me gratis een nieuwe gestuurd en die past al veel beter. Nu ben ik bezig aan het interieur, de buitenkant is voor later.
|
Quote:
Thanks :bye: |
Buiten de normale hints en tips, zou ik niet direct ietske kunnen verzinnen, aangezien ik nog geen van beide gebouwd heb.
Zo misschien wel leuk zijn, om er even een topic over toe te voegen "Kit Review". Kwestie dat we daar ook wat leven in brengen opnieuw. (Als je nog niet begonnen bent tenminste). ;) |
Quote:
Misschien moet ik ze maar beide ineens maken en gaandeweg steeds vergelijken en in het topic "Kit Review" plaatsen. Of is dit niet de bedoeling? Je laat maar wat weten Huudo. Grtzzzz |
De bedoeling van de kit reviews is dat je een kit met al zijn pro's en contra's bespreekt. Op die manier kan iemand die hem later wil bouwen zich een goed beeld vormen van de kwaliteit van de kit, evt die van de concurrentie en zo zijn uiteindelijke keuze maken.
Als je verschillende kits van dezelfde wagen met elkaar kan vergelijken is dat natuurlijk een serieus pluspunt. Ongeveer zoals je hierboven hebt gedaan, maar misschien uitgebreid met wat foto's van de inhoud van de doos, decalsheets etc? |
Quote:
De pics ga ik wel door iemand anders moeten laten plaatsen aangezien ik niet via het forum kan plaatsen. Ik maak er straks al mijn werk van. Ben al grotendeels begonnen door er + en - van op te sommen he. Grtzzz |
Quote:
|
De bedoeling van kit reviews is een overzicht te geven van wat je koopt. Foto's van de inhoud van de doos, decals, plan enz. En je eerste indruk geven. Voor een volledige "review" zoals Dominique hem schrijft moet je in "op de werkbank zijn". Bouwthreads horen niet in de review thuis.
Dus review is enkel maar om een idee te geven aan een eventuele geïnterseerde dat hij weet wat er in de doos zit. Het is zeker niet de bedoeling om over 1 model, 2 threads te voeren. Wat wel kan natuurlijk is dat je een link in de "review" thread zet naar de "op de werkbank. |
Okey Huudo, dat was ik ook niet van plan hoor. Met twee threads bedoelde ik eigenlijk van beide dozen eentje. Dus eentje van de Protar-Italeri en eentje van de Hasegawa. Das het nadeel van typen ipv praten he, :+
Allez, kga mijn best doen om een review van beide kits te geven. Eerst zusje lief "aanvallen" als ze morgen komt om haar fototoestel effe te bezigen... Grtzzz |
Quote:
Is een prima plan. Je moet anders maar eens kijken hoe de andere reviews eruit zien die ikzelf en Dominique eerder al gedaan hebben. |
Quote:
|
De reviews zijn geplaatst. Straks volgen de foto's. Zo'n review heeft eigenlijk nog wat voordelen ook. Je gaat de kit van dichtbij bekijken, je weet waar er tekorten zijn en wat je allemaal te wachten staat.
Bij mij is dat dan de aarzeling van: zou ik beide kits hier gebruiken?? De voordelen van de ene lossen de nadelen van de andere op. Maar dan vrees ik weer voor de pasvorm. Dus zal het hier de Hasegawa worden. De Italeri en Protar gaan opnieuw de kast in om later verbouwd te worden naar andere versies. Er zal heel wat werk bij komen kijken, maar dat nemen we er dan wel bij... Morgen zal er wellicht geen bouwtijd zijn, dus dinsdag zal de eerste spuitdag worden. Straks plaats ik in enkele van mijn threads nog wat foto's van de geleverde werken. Grtzzzz |
Even een foto van de body. Maar er is nog niks gebeurd... Geen tijd...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_0746.jpg Grtzzzz en happy 2007 !!! |
Na heel wat schuurwerk kon ik aan de primerlagen beginnen. Foto's met cam, dus slechte kwaliteit...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...elding_001.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...elding_002.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...elding_003.jpg Grtzzzz |
Volgende stap zal zijn om het interieur en onderstel te spuiten. Eerst moet er natuurlijk primer op komen. Maar aangezien die uit is, weet ik wat kopen.
Ook heb ik het correcte kleur nodig voor deze wagen. De handleiding geeft H3 oftewel RED weer. Volgens het kleurenschema is dat X-8 van Tamiya. Natuurlijk had ik 'em liever gespoten. Welk rood heb ik hier dus nodig? Op enkele sites waar deze wagen reeds gebouwd werd las ik twee verven: TS-49 (Bright Red) en TS-08 (Italian Red) Zelf heb ik hier nog RAL 3002 (Karmijnrood) staan. Deze laatste zal te donker zijn, denk ik. Het is het kleur dat op de Lancer van Pyck zit: RAL 3002 met onderlaag van silver leaf: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/Img_6962.jpg Iemand een idee? Ik schat dat Italian Red wel eens de goeie zou kunnen zijn, het is immers een Italiaanse auto... Grtzzz |
TS-49 is het zeker niet. Dat is namelijk het fluo-rood van de moderne Ferrari's. TS-08 is het volgens mij wel. Dat is donkerder en ligt dichter bij het oude, scharlaken rood van de Ferrari's voor de tijd dat ze door Marlboro gesponsord werden. Neem dan wel een grijze primer, want met witte primer gaat de kleur toch net iets te licht zijn denk ik.
|
Quote:
:p :applaus: Allez, we kunnen gaan spuiten... |
Even het fototoestel van school "meegepikt" om jullie toch wat betere foto's te tonen:
De body kreeg reeds twee laagjes maar er moeten er nog volgen. het slaat voorlopig mat uit en er zitten nog "plekken" op... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IM004380.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IM004381.jpg Grtzzz |
Hier is een update van deze prachtige wagen. De rechterkant van de wagen is al netjes gedecalleerd. Ik wissel af tussen de vellen van PROTAR en die van HASEGAWA. Die van Hasegawa zijn goed, maar die van Protar duidelijk beter. Dus neem ik iedere keer die die het mooist en het meest realistisch zijn. Vergelijk zelf maar eens met deze twee voorbeelden:
1/ LANCIA-decal: hier is die van Hasegawa beter (de eerste = zwarte) de Protar slaat blauwer uit http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7493.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7494.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7495.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7496.jpg 2/ Het plakkaat van de SanRemo rally. Hier is die van Protar weer duidelijker (de rechtse) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7497.jpg Overzichtje van hoe de rechterkant eruitziet. Sol was handig en ik vind hem behoorlijk goed geslaagd. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7498.jpg Grtzzzz |
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je een blauw en een bijna zwart logo op 1 model zet? Was het niet beter om gewoon te kiezen. Of de blauwe of de bijna zwarte?
Voor het overige ziet dat er netjes uit. |
Quote:
|
Quote:
|
Ziet er netjes uit :)
is wel een beest van een rallywagen natuurlijk. |
Ook deze wagen werd uit de doos gehaald. Stand van zaken was eenvoudig: geen vooruitgang. Alleen het chassis kreeg een laag TS-29. Eerder was daar al italian red over gegaan. Dit chassis is twotone... hehe...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7918.jpg Je ziet dat er nog een laangje overheen moet. Er schijnt nog veel rood doorheen... Even de body in het zonnetje gezet om foto's te nemen. De blanke lak glanst niet zoveel, maar het ziet er lekker uit... Nu krijg ik kriebels om ook met deze verder te doen... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7921.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_7922.jpg Grtzzz |
Tijd om ook eens hier wat werk te doen. Nadat ik heel wat pics kon bestuderen op deze site merkte ik enkele kleine tekortkomingen van Hasegawa. Akkoord, de Biasionversie is een vroegere editie dan de Auriol- en Sainzversie. Maar toch zaten enkele leuke details erbij die ik moest toevoegen. Zeker nadat ik de voorbije weken al veel detailwerk op de site had gezien. Dan wil je niet achterblijven, toch?
Eerst en vooral ontbraken de voetplaten bij driver en co... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8052.jpg Dus werden die gemaakt met evergreen. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8053.jpg Geschilderd en ingebouwd.... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8055.jpg Verder werken aan het interieur: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8056.jpg De rode buis achteraan kreeg grijze BMF spandraadjes... Nu is het even geduld hebben vooraleer ik aan de gordels begin. Ik mankeer daarvan namelijk de PE-parts. Die zitten in de Escort, weet je nog? Wel ga ik later deze week aan de ophanging en dergelijke beginnen. Grtzzz |
Rolkooi en interieur is zo goed als af nu. Even tonen wat ik nu verder gedaan heb, is het volgende:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8223.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8226.jpg Grtzzzz |
3 Attachment(s)
Inderdaad de tip van de site "classic rally models" is een brok aan nuttige informatie, indien je nog dergelijke links hebt laat maar komen zou ik zeggen! Dit model in de Hasegawa-versie heb ik ook nog in m'n stock staan om te bouwen. Heb nog wat mooie plaatjes toegevoegd van de echte ter inspiratie :eek: ; ook de site www.historiclanciarally.it is een must. De omgebouwde versie van Auriol is misschien ook nog een idee ......:confused: succes ermee!
|
Leuke foto's Petter ! Thanks !!
Ondertussen heb ik nog wat gescratcht aan het dashboard. Op eerdergenoemde site zag ik iets wat niet op het model zit. Een soort zwart kapje over enkele knopjes. Dus dat wou ik er ook effe op, anders krijg ik hier op de site op mijn oren wegens niet realistische genoeg :p Men neme dus een stukje dun evergreen plastic sheet. Een beetje meten, knippen, plakken en dan heb je dit: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8249.jpg Even dryfitten (iets wat ik hier leerde +++) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8251.jpg Dit stukje matzwart verven... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8253.jpg Inpassen en vastkleven en dan heb je dit... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8256.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8257.jpg Hehe, een paar uurtjes werk voor dit eenvoudig stukje... Alhoewel, heb me weer laten afleiden door de pc en het internet, grrrr. Gelukkig had ik tussendoor wat tijd om te spuiten (onderdelen chassis), om foutjes in het spuitwerk bij te werken (Lancer Pyck) en om te beslissen welke kit de volgende wordt... (de Escort 1800) Op de detailfoto's merkte ik trouwens op dat de zeteltjes nog wat aanstipwerk nodig hebben. Das het voordeel aan die macro's... Met deze is dat ook in orde... Grtzzzz |
Staat dat stuur niet omgekeerd? Moeten die 2 beentjes niet naar beneden lopen ipv naar boven?
|
Quote:
Ondertussen staat het alweer correct !! |
Weinig of geen reacties, dus vermoed ik dat het de goede richting uitgaat weer. En anders hoor ik het wel ;-)
Vandaag mijn tijd gestopt in het verder bouwen van het chassis. iets dat nu helemaal af is. Wel jammer dat die beschermplaten onder de motor telkens al je schilderwerk verstoppen. Maar okey, zo hoort het he... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8265.jpg Ook even een dryfitje gemaakt en de wielstand nagekeken. Alle vier rusten ze perfect op de grond: mooi zo... Voor alle duidelijkheid, deze dryfit was niet volledig he. Ik wou hem niet vastklikken. Het was nu al moeilijk genoeg om hem er eerst in en daarna uit te krijgen. Dat belooft voor de assemblage binnenkort... Vandaar dus ook dat ie zo hoog op zijn wielen staat... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8260.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8261.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8262.jpg En hier kwamen interieur en chassis samen: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8266.jpg Ben ondertussen gestart met het aanbrengen van semiglosszwart op de body. Dat vergt nogal wat werk, want het is veel... Nu komen we dus in de laatste rechte lijn van dit model. - Semiglosszwart aanbrengen - Ramen zetten - Laatste decals op dat zwart - Lichten - Details op de body Nog een grote week (als ik tijd heb) en hij is af... Ik reken evenwel nog twee weken want het zal drukke werkweek zijn. De inspectie nadert zienderogen. Grtzzzz |
zal mooi model worden ,ben benieuwd naar einde.:gas:
|
Wel dat einde zal niet te lang op zich laten wachten... Gisterenavond al wat semiglosszwart aangebracht. Pffff en die wagen heeft er nogal wat !! Hier een tussenstand:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8267.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8268.jpg Onderaan links zie je de sporen van een potje gevuld met X20A thinner van Tamiya. Niet zo leuk deze resten op de lak van het bureau... Grtzzz |
Het ziet er goed uit, nog even en je hebt er weer eentje bij om in de kast te zetten.;)
|
Als ie klaar is, wachten tot er daglicht is en dan de foto's zonder flits nemen. Dan zijn ze 10x beter. ;)
|
Das juist huudo, daar denk ik steeds aan als ik pics neem (verdikke, den Huudo gaat weer van zijn oren maken :p)
|
Zeer knappe Lancia !
|
All times are GMT +2. The time now is 10:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.