![]() |
De zwarte Piet !
Duidelijke vraag: wie ging volgens jou in de fout bij de GP F1 2005 USA ?
|
michelin en fia natuurlijk, michelin was de oorzaak en de fia kwam niet met de juiste oplosssing
|
En waar is de optie Michelin, FIA en Ferrari?
|
Ambtenarenmentaliteitje bij de FIA : reglement is reglement :D.
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Eventjes mijn stem verklaren dan: 1) Michelin: voor het niet kunnen aanleveren van goede banden 2) FIA: voor het falen in het zoeken naar een oplossing 3) Ferrari: door de houding "Het is onze zaak niet". Hierdoor vegen ze alle mogelijke voorstellen voor een compromis van tafel nog voor er een voorstel is gedaan. |
Vind dat het gegaan is volgens de regels. Iedereen had toch nog zelf de keuze om te rijden he, of niet ??
Michelin heeft slechte banden gemaakt ... so??? Dat hoort erbij, het is tenslotte allemaal heel op het randje. FIA en de rest volgden de regels. Spijtig dat het zo moest gebeuren... de enige echte boosdoeners zijn degenen die met flessen op de track aan het smijten waren, abnormaal.... sukkels Hoe zit het trouwens met de regel "Indien er minder dan 12 wagens aan de start staan, kan de wedstrijd geannuleerd worden..."? Race-groeten, Jo |
Als ik me niet vergis stonden er 20 wagens aan de voorstart en dat is genoeg (volgens het weinige dat ik ervan heb gevolgd, was dat althans de mening van Vigneron en Tassin).
Hoe praat je met 2 eigenlijk zo'n uitzending van bijna 2 uur vol ? Moet ook een prestatie op zich zijn geweest. |
michelin en fia
|
Eén ding is zeker voor mij.
Als deze race het verschil gaat maken (uiteraard in het voordeel van Schumi en/of Ferrari) op het einde van't seizoen, weet ik niet of ik nog eens mijn best ga doen om 's morgens vroeg in't weekend op te staan voor de F1. Mss komt ernaar kijk er zelfs niet meer van. |
Quote:
Ik dénk dat dat geen water was :D |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Als dit wanspektakel tijdens een Europese GP was opgevoerd, was het qua publieke reacties, waarschijnlijk behoorlijk uit de hand gelopen. |
dit is ook ineens het einde van de 1-band-per-race regel
|
Van mij zou die 1-band-per-race regel direct mogen afgeschaft worden. Op zich is het dan ook niet zo verwonderlijk dat we situaties krijgen zoals dit weekend (alhoewel Bridgestone bewezen heeft dat het wel mogelijk is om een goede band te maken, maar hun conservatief ontwerp is dan weer in het nadeel tijdens de andere gp's).
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Michelin lijkt in de bandenoorlog met Bridgestone echt de limiet op te zoeken in ontwikkeling van hun banden. De Michelins zijn hierdoor snellere in kwalifacitie+race als ze niet kapot gaan. |
Ik heb nu wel Michelen, FIA en Ferrari gestemd, maar ik twijfelde wel tussen die optie, en niemand.
want eigenlijk: - Michelin heeft moeite gedaan om een compromis te zoeken. en toen dat er niet kwam, hebben ze de meest logische oplossing gebruikt: terugtrekken. liever terugtrekken, dan 5 wagens in de muur, met de gevolgen van dien. - ik kan het standpunt van de FIA wel begrijpen. het reglement laat genoeg opties toe. ook al lieten die een competitieve wedstrijd niet toe. - Ferrari... ook zij hebben een punt. het ís hun probleem niet, want zij rijden met Bridgestones. en die functioneerden wél correct. keer de situatie om, geef Bridgestone de probleem band, en de Michelin-teams geven ook niet toe. nu ik er zo wat over na denk, kan de schuld niet liggen bij het GPWC? als die niet altijd haaks tegenover FIA en Ferrari zouden staan, bestaat dan de kans niet dat FIA en Ferrari op een moment als dit minder haaks tegenover hun zouden staan? |
Nu gaan de overige teams zeker door met het opzetten van hun "eigen" kampioenschap.
Formule 1 in 2008: Ferrari, Red-Bull (?) |
De polemiek is nog niet gedaan:
F1 VS - Stoddart wil het ontslag van Mosley F1 VS - De FIA reageert Mijn conclusie is simpel. Er zijn verschillende voorstellen gedaan: * chicane aanleggen * linkerachter Michelin om de 10 ronden vervangen als ware de band lek * andere spec Michelin banden (die in allerijl zijn overgevlogen uit Parijs) gebruiken en daardoor een sanctie ondergaan (bv. diskwalificatie, straftijd, geldboete, ...) * rijders verplichten om van de gas te gaan in de bewuste bocht ... Michelin was enkel te vinden voor de eerste maatregel en FIA was hier ronduit tegen. Michelin dacht dat ze FIA onder druk omdat ze 7 teams bevoorraden, maar FIA heeft voet bij stuk gehouden en niet toegegeven. |
Mijn mening: Formule 1 is al jaren kapot gemaakt door ene Bernie Ecclestone en het geklungel van FIA omdat ze geen goede reglementen kunnen opstellen. Jaren lang slechts 1 man die een race wint ...WOW...geen inhaalmanoevres...zelfs niet meer kunnen slipstreamen...slechts 20 wagens...ondermaatse piloten die enkel rijden door hun centen...noem maar op. Wat het uitstelraam voor autosport zou moeten zijn is net het omgekeerde. Bernie heeft het tot big-business gemaakt, maar de sport moet terug aan de race-fan gegeven worden.
|
Quote:
|
Bas Leinders zei in het Belang Van Limburg van vandaag: "Michelin moet tickets terugbetalen" " De toeschouwers in Indianapolis waren ontevreden en ik kan ze geen ongelijk geven. Het was volledig Michelins fout om naar Indianapolis te komen met banden die niet sterk genoeg zijn. Het karkas houdt het niet onder de combinatie van hoge snelheden, de hellende banking en de hoge G-krachten. Michelin kan perfect banden maken die dit circuit aankunnen, maar dan wordt je trager. Michelin heeft altijd op de limiet van de veiligheid gewerkt. Als er vorig jaar een klapband was, gebeurde het bijna altijd bij michelin."
(bron: het belang van limburg) |
Quote:
Verder nog Wat Bernie betreft, hij heeft zeker credits dat hij de F1 gezet heeft waar ze nu staan, maar dat is ook geen verdienste. Daarmee wil ik zeggen, te lang dezelfde baas is nooit goed. Als het in Europa gebeurd was, denk ik dat baan zou zijn ingenomen door de toeschouwers. In de VS gedragen ze zich iets beter owv schade claims en geen simpele politie. Bij een race in de VS uit een Amerikaanse serie zouden álle teams op één lijn zijn gaan staan - ook de zogezegde benadeelden omdat de fans op de eerste plaats komen. Dat is al lang niet meer het geval bij de huidige F1. De reden waarom ik langzaam maar zeker als zeer trouwe supporter afgehaakt heb, is afgelopen weekend 300% tot uiting gekomen. |
Michelin is natuurlijk de eerste schuldige, echter de FIA had in het belang van de F1 er alles aan moeten doen om dit debacle te voorkomen. Minardi (man, man wat was Paul Stoddart pissig op de FIA en Jordan. Prachtig!) en Jordan waren akkoord met een extra chicane. Om de Bridgestone teams tegemoet te komen (of misschien Ferrari over de streep te trekken?) had men gewoon de overige teams 1 of 2 minuten tijdstraf moeten geven na afloop van de race. De toeschouwers en TV kijkers hadden dan gewoon een race gezien.
De toeschouwers die gisteren aanwezige waren moeten volgend jaar gewoon gratis toegang krijgen. Weet iemand wat eigenlijk de kijkcijfers waren voor deze race? Volgens mij was dit de eerste race van het seizoen die ik volledig heb gezien. |
Hé jongens!!
Michelin is toch niet van gisteren, als zij niet het gebruikelijke materiaal meennemen is het hun probleem. Men kan toch geen circuit gaan aanpassen omdat een leverancier een probleem heeft. ( als morgen shell diesel meeneemt voor ferrari moeten die ander dan ook met diesel gaan rijden. :crazy: ) om met eentje van steve af te sluiten. " je gaaaat toch niet jaaaagen met de fanfare op kop" :applaus: |
Quote:
van autosport.com: Quote:
|
Quote:
|
Ach, zo'n race geeft denk ik meer gespreksstof dan de meeste races in de afgelopen jaren.
|
Quote:
|
Zeer zeker.
En slechte reclame is ook goede reclame! De naam Michelin is weer bijzonder dikwijls gevallen en het verhaal erachter, dat zijn de meesten toch binnenkort vergeten! |
damn, foute keuze ingegeven door mij... Mijn mening is dat Michelin en de FIA hier fout aan hebben.
Michelin door foute banden (gelukkig op tijd toegegeven na de crash van Ralf) en de FIA door die belachelijke bandenregel. |
effe tussendoor melden dat TF1 de GP niet heeft uitgezonden, maar een vervangprogramma - 2 afleveringen van de één of andere sitcom - heeft uitgezonden.
|
Quote:
|
Quote:
Michelin is de verantwoordelijke (en de ENIGE verantwoordelijke) voor het debacle. Bandenleveranciers mogen 2 soorten banden meenemen voor een race. Waarbij de 2e soort over het algemeen een stuk sterker en harder is, maar wel minder performant. Dat Michelin heeft gemeend ook bij deze 2e bandensoort tot aan de limiet te moeten gaan (lees: niet bruikbaar voor een volledige race) is hun eigen schuld. Daarbij komt nog dat de FIA in een schrijven aan Michelin (zie voor de integrale tekst daarvan de FIA-website www.fia.com) de verschillende opties heeft voorgelegd: 1. Snelheid verminderen in bocht 13. 2. Banden wisselen tijdens de race. Want het is nu niet zo dat er met die banden helemaal niet mee viel te rijden, alleen geen volledige race. 3. De andere banden gebruiken die inmiddels door Michelin waren aangevoerd, en dan maar de consequentie van deze overtreding aanvaarden. Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat die 1e optie in de praktijk niet zonder gevaar realiseerbaar is. Waarom Ferrari er constant bij betrokken wordt is mij een volkomen raadsel. Zij (en Bridgestone) hadden toch gewoon hun zaken voor elkaar. Waarom niet de zwart piet schuiven naar alle 7 teams die niet gestart zijn. Zij hadden veilig kunnen racen, mits meer pitsstops of het aanvaarden van een straf voor het gebruik van andere banden. Maar nee, in plaats van zichzelf te sanctioneren (middels slechtere rondetijden, meer pitsstops of zware boetes) verwachten ze dat Ferrari zichzelf sanctioneert door ook niet mee te doen. Nee, de zwarte piet komt alleen Michelin toe. |
ik vind alleen een bewijs van optie 1. waar vind jij optie 2 en 3?
EDIT: ok,gevonden |
bestaan er eigenlijk wel regels in F1:
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 09:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.