![]() |
Nood aan nieuwe raceklassen??
Heb me dit weekend is wat verdiept in de verschillende raceklassen die wereldwijd te vinden zijn, en dan is het in ons belgenlandje toch wat mager!
Na het verdwijnen van de yaris cup, de clio cup, de mx5 cup.... blijft er bij ons niet meer veel over. Wat denken jullie van een cup formule met een soort van "stock-cars", met iedereen dezelfde motor, dezelfde ophanging, remmen, banden.... Alles verzegeld, dus enkel de afstelling maakt het verschil! In Engeland is er zoiets, maar zou dit in België ook kunnen? Graag jullie "ongezouten" meningen... greetz |
In België zoiets doen? Laten we ons eerst vragen ofdat België wel het geschikte land ervoor is want geld vinden in dit landje is wel een heel groot probleem hé.
Mvg |
Quote:
|
we hebben ook starters in de mini challenge en in de belcar he!
Ik denk hier aan een budget a la yaris cup. Meer gaat zoiets niet kosten denk ik zo.... |
Quote:
Greetz |
De Legends ;) Dit jaar drie races...............premiere met de 24 uur van Zolder.
|
Quote:
Belcar, touring cup, Mini challenge, Clio Cup, etc etc kosten allemaal een HELE HOOP geld. Het enige betaalbare voor een niet professionele racer is de Sprinters cup/historic. Maar daar rij je met verschillende wagens en is het verschil enorm groot (2.20 tot 1.49). Ik vind het concept van de yaris cup etc wel een uitstekend idee, maar moet daar zoveel geld in kruipen ?? Ik gok even dat je op een seizoen al snel 25000 euro kwijt bent, wie kan dit nog zomaar erbij doen??? Wat betreft de Mini Challenge, het eerste jaar viel nog mee, vrij std en een basisprijs om te starten waar je de auto bij krijgt (en als je wil mee kan rijden op de weg, je hebt er nog wat extra aan). Nu zijn er meer aanpassingen toegelaten en wordt het minder interessant en te duur voor de gewone racer, en maken die extra 10 pk het spectakel zo veel groter??? Dus ik zou zeggen terug die klasses met de kleinere autos als de yarisjes of fiestas, en maak en vooral HOU het een beetje toegankelijk. Verder ben ik natuurlijk ook blij met spectakels als de belcar etc.. maar laat de kleinere klasses hier geen plaats voor ruimen. Mijn ongezoute mening,.... Race-groeten, Jo |
Waarom geen cup met bv oude Golf I GTI, Peugeot 205 GTI
|
Koop allemaal een Smartje. Je kan niet veel beschadigen als je de banden invliegt want zo snel kan je niet gaan. :D
Mvg |
golf1 cupke zie k wel zitten :)
|
Ik vond de yaris cup als instapklasse al vrij geslaagd... naar races met "oude" wagens komt geen volk kijken, de instap is nu veel te hoog, t begint bij mini zeker eh, BMW prijzen dus...
|
Quote:
Logan Cup? |
lupo cup zoals in duitsland zou hier een oplossing kunnen bieden
vorig jaar of 2003 zelfs waren er een 30tal lupo's ter beschikking uit Italië, enkele hebben meegereden in de 2003 miles maar er is nooit sprake geweest van een cup ik denk dat we het in een low profile merk moeten zoeken, kleine auto, een goede ophanging en wegligging, lage stuk kostenprijs en redelijke motor/prestaties ... waarschijnlijk moet dit vanuit privé initiatief vertrekken om zo invoerders te overhalen! Bij vw zit er volgens mij de mogelijkheid omdat er al een lupo cup bestaat en dus niet zo heel veel ontwikkelingswerk meer nodig is! Toyota is de constructeur die financieel de beste papieren heeft mondiaal gezien, dus daar kan misschien wel een budget worden vrijgemaakt .. |
Volvo heeft de beste papieren, maar met welk model?
Ik dacht ook aan Huyndai, Skoda, enz... Wat Toyota betreft: de prijs voor de onderelen ligt veel te hoog. Ik hunker opnieuw naar de R5 cup. Met 4 door de bocht, deur aan deur en na de wedstrijd gezellige barbeque. Wat Maarten zegt is 200% juist. Als zoiets van een invoerder zelf komt is het weeral gedoemd om te mislukken. Welke privé organisatie voelt zich geroepen om zoiets uit de grond te stampen? Ik zie in België maar 2 mogelijke kandidaten die zoiets kunnen organiseren zonder dat ze er (financieel) belang bij hebben om 1 bepaalde wagen naar voor te schuiven inclusief verplichte banden, wisselstukken, reglementen, enz.. Stof tot nadenken voor 2006. |
Golf I en Pug GTI zou mooi zijn, maar die zijn intussen ook weer niet zo goedkoop meer.
'k Vind zoiets als de SELOC BMW Challenge wel iets hebben. Alleen E30 318i en 320i toegelaten, makkelijk te vinden, relatief goedkoop en vooral FUN (want achterwiel-aangedreven :eek: ). Zou zoiets bij ons niet kunnen ? |
Ziet er inderdaad leuk en betaalbaar uit. De grote vraag is: krijg je hiervoor genoeg mensen over de vloer om te komen kijken.
|
Quote:
|
Quote:
|
Het probleem met een vaste constructeur blijkt altijd het verzekeren van een continuiteit in de formule! Trekt de invoerder zich terug is het gedaan met de competitie!
Een aantal jaren geleden was er eens een initiatief met pickups! Dat is toen nooit echt van de grond gekomen, maar dat leek me wel wat! Budgetair heel haalbaar, en die auto's draaiden toch 1.52 op het oude circuit, dus snel waren ze zeker en spectaculair ook! grtz |
Ik denk dat je meer in de richting van de zomeravondcompetitie moet gaan zoeken. Hun kampioenschappen trokken van de eerste maal volk. Hiermee bedoel ik dan rijders. Kijkers ga je er niet vinden.
De Volvo 360 (geen modena) cup en de Seat Ibiza TDI cup waren een succesverhaal. Met zeer minieme financiële middelen, en dan spreek ik van enkele honderden € en niet enkele duizenden €, kan je racen in een gezellige sfeer. Dit is een manier om regelrechte amateurs aan het racen te krijgen, zelfs op een weekdag... Ik heb enkele van deze dagen, vooral op Zolder, meegemaakt en het ging er altijd zeer gezellig aan toe. Bovendien werd er zeer weinig schade gereden. Na de wedstrijd een natje en een droogje en iedereen weer naar huis. C U |
Cheap and fun? http://www.max5racing.com/
|
Voor de liefhebbers, op 17 & 18 mei is de Zomer Avond Competitie te gast in Zolder. Daarnaast is er op het circuit van een Assen dit jaar ook een cup gestart voor de mensen met kleine budgetten namelijk de BMW ZIENGS CUP, http://www.bmwe36cup.com/
Enkele mensen die daar deelnamen aan het vrij rijden (De Vijverberg Trofee) wilden wel eens de krachten meten met elkaar. |
Een GTI cupje zie ik wel zitten :D (aangezien ik zelf een 205 GTI heb ;))
Maar dan ipv juist Peugeot en VW dan ook Opel ofzo laten meedoen; gewoon GTI-Cup. Dan met bouwjaar van '85-'90 , etc.. |
Er is al versplintering genoeg binnen het autosport wereldje. Tijd dat er terug wat klasses verdwijnen imho.
|
Quote:
Een paar rondvliegende spiegels en gedeukte deuren zullen de toeschouwers zeker weten te pruimen. grtz |
Quote:
|
Quote:
Kwestie van de dingen niet té zwart - wit te zien. |
Ik volg Scapa voor de 100% dat er niet nog meer cups moeten komen maar we zijn in tussentijd toch wel de Yaris en de Clio Cup verloren. Als ik aan de draad sta wil ik spektakel zien, uitremacties, deur aan deur gevechten en dat mis ik de dag van vandaag. Misschien door de kostprijs, misschien door het feit dat constructeurs zelf de prijzen hoog houden, ik weet het niet. Aan Raceboy wil ik het volgende kwijt. Mensen komen inderdaad voor mooie wagen en dito sound, maar willen ze dat allemaal? 50 wagens die achter elkaar rondjes rijden en waarbij het enige spannende moment en plaatsverschuiving gebeurd als als er iemand uitvalt. Ik zit daar althans niet op te wachten. Een Cup met 1 merk hoeft voor mij ook niet.
Het enige wat ik op korte termijn zie is GT's weg uit TC, alle 2 liters samen, aanvullen met sprinters cup + aanvullen met mensen uit Eran. Het kampioenschap samen leggen met bv Belcar, maar enkel aanwezigheid vereist op zaterdag en zondag. Formaliteiten + technische controle + chrono op zaterdag. (met superpole) 3 wedstrijden op zondag. 1 van 20 minuten zonder pilotenwissel 1 van 120 minuten met verplichte pilotenwissel (niet tanken) 1 van 20 minuten zonder pilotenwissel Verplicht 2 piloten per wagen (geen 1, geen 3 en geen 4) |
Het is eigenlijk vrij simpel: de mensen willen spektakel zien. Tis bijna wiskunde:
Spektakel= toeschouwers dus toeschouwers + spektakel = media en media aandacht zorgt voor het aantrekkelijk worden voor sponsors om te investeren. Het zijn uiteindelijk nog altijd de sponsors die de piloten betalen om te racen, en sponsors willen maar een ding en dat is maximale return voor hun investeringen. In de AUTONEWS van deze maand staat een interview met Pascal Witmeur. Persoonlijk vind ik dat die man er een zeer nuchtere kijk op nahoudt. Hij stelt zich de vraag waarom mensen niet meer willen betalen om naar Zolder te komen maar wel wat duiten neertellen voor andere evenementen ... Misschien iets om over na te denken ... grtz .... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Touring uit BTCS en TC samen bij PRC group. Alle 2 de kampioenschappen 6 wedstrijden (3 zolder - 3 franco) + 1 buitenlandse verplaatsing. Kan het nog simpeler of spelen er andere zaken. ;) :frusty: In zo een klein landje zo een potentieel, ge zou ze toch de :fight: insmijten. Rest er nog 1 vraag, hebben ze dan nog die mannen van Brussel nodig en houden die de boel niet bewust tegen? Ik kan mij moeilijk van de indruk ontdoen dat PRC hiervoor geen vragende partij is. ;) |
Quote:
Ik zeg niet dat er geen spektakel meer is, maar het is allemaal wat minder geworden ... @ raceboy Blijkbaar zit mijn uitspraak van "gedeukte deuren" u wel hoog he? Ik doelde gewoon op spanning! Of doet gij uw ogen toe als ze deur aan deur de chicane ingaan? Zit allemaal in de prijs inbegrepen thans! :D grtz |
Quote:
trouwnes waarom denkt iedereen dat de mensen spektakel willen zien? Hoe verklaar je dan al die mensen die een half maandloon neerleggen om F1 te gaan zien. |
Quote:
En waarom betalen de mensen wel voor de F1 en niet voor de Belcar? Volgens mij heeft het iets te maken met de onbereikbare uitstraling van die wereld, en omdat de F1 iets heeft wat half de wereld 19 weekends per jaar bezig houdt. In het geval van Zolder: zij houden mensen 52 weken per jaar bezig, maar dat zijn dan wel de mensen die het dicht willen krijgen! Mja :Offtopic: sorry. |
All times are GMT +2. The time now is 05:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.