![]() |
Iedereen heeft wel ergens een punt in deze "gezonde discussie" en elke etmaalrace heeft haar eigen kenmerken en reglementen - voortspruitend uit het verleden van de desbetreffende evenementen en gelukkig ook met een blik op de toekomst.
Beroepsmatig ben ik betrokken bij het pers- en marketinggebeuren van een bepaalde sponsor in de autosport. Uit dat oogpunt kan ik jullie getuigen dat de marketingwaarde van de etmaalrace in Le Mans voor een constructeur en/of ondersteunend bedrijf vele tientallen keren groter is dan deze van alle andere etmaalraces samen. De marketingwaarde van (bijvoorbeeld) de belgische etmaalraces is misschien groot wat betreft het nationale sponsoraandeel, en rijkt in het beste geval tot net over de grens of tot een viertal europese landen, maar stelt op groter internationaal vlak helemaal niets voor. Idem dito voor de 24U Nürburgring, Barcelona, Silverstone, Dubai en noem ze maar op. Wat natuurlijk niet wegneemt dat deze races de interesse van sponsors kan lokken voor hun regionale/nationale markt. Maar aan de marketingwaarde van de 24U du Mans kan in de enduranceracerij echt niets tippen. Of dit invloed heeft op het sportieve aspect van de race in kwestie? Zonder twijfel ! |
Als Le Mans toch zo saai was waarom zet je de tv dan niet uit?
|
Quote:
|
Was misschien wat minder, maar dit vond ik toch een super momentje van glorie:
http://www.autoblog.com/photos/2012-...#photo-5098790 Het heeft echter niet lang geduurd. Tot dan was het een spannende race voor mij. |
Quote:
|
Ik verwachtte niet veel strijd gezien de deelnemende teams en het verschil in ervaring, en net daarom werd ik aangenaam verrast door Toyota toen ze op een bepaald moment zowaar de leidende Audi begonnen in te lopen. Ik zat op het puntje van mijn stoel toen de leidende Audi en de Toyota elkaar begonnen voorbij te steken, dit had ik niet verwacht. Jammer genoeg duurde deze euforie slechts enkele minuten, want meteen daarna crashte de 2e Toyota heel hard de vangrails in (en de Ferrari ook). Na de lange safety-fase trok de resterende Toyota meteen weer van leer, en dat had hij beter niet gedaan want de koers was nog erg lang. In zijn wilde rit kwam hij in botsing met de andere smaakmaker van de race, de arme Delta Wing die gewoon de muur in geduwd werd en meteen uitgeschakeld was. Niet alleen dat, maar ook de Toyota was beschadigd en hij moest direct binnenkomen voor reparaties. En vanaf dan was het uit met de spanning; de Toyota heeft dan nog wat rondgereden maar was slechts een schaduw van zichzelf, en uiteindelijk moest hij ook opgeven. Of dit te maken had met die crash of niet is me daarbij niet duidelijk.
Ik geef toe dat ik dit jaar op een 'normaal uur' gaan slapen ben en op een 'normaal uur' opgestaan ben omdat de spanning er wat uit was, maar opnieuw werd ik aangenaam verrast toen ik de TV weer opzette want Audi had ervoor gekozen om zijn wagens onderling een open strijd te laten voeren. Dat hoefden ze niet te doen, en ik vind het lovenswaardig dat ze het publiek nog waar gegeven hebben voor hun geld. Ik ben blij dat uiteindelijk Audi nr 1 de race gewonnen heeft want het record van Kristensen staat wat mij betreft al hoog genoeg ;) Wat mijn modelbouwcollectie betreft had ik natuurlijk liever een Toyota als winnaar in mijn kast gezet, maar gelukkig is het een E-tron die gewonnen heeft, want die ziet er qua livery toch anders uit dan de Audi van vorig jaar. En bij de GT's hoef ik eens geen Corvette aan te schaffen, maar zowaar nog eens een Ferrari! ;) Al bij al ben ik dus toch nog blij met deze 24 hr die ondanks alles wat mij betreft een leuke editie was. |
Helemaal mee eens.
|
Quote:
De ACO had geen 4 Audi's mogen toelaten omdat het gewoon geen strijd met eerlijke wapens is. Volgend jaar misschien eens 4 Toyota's tegen 2 Audi's? Dan zal het wel een leuke editie worden qua spanning denk ik ;). Ik heb voor alle duidelijk geen enkel probleem met Audi. Ze zijn de verdiende winnaar en waren dat ook geweest in het geval van 4 wagens trouwens. |
Ik deel de mening van GT2-R. Ik heb voor alle duidelijkheid ook geen probleem met Le Mans, alleen vind ik de manier waarop de wedstrijd verheerlijkt wordt sterk overdreven. Er zijn andere wedstrijden die minstens evenveel aandacht verdienen. Akkoord, de marketingwaarde van Le Mans is enorm, maar is een objectieve (kritische) kijk op deze klassieker dan verboden?
Ik heb het gevoel dat kritiek op Le Mans hier gelijk staat aan godslastering... En dat terwijl Le Mans ook bij mij op het nodige enthousiasme kan rekenen. Dit jaar was er gewoon geen strijd vooraan (of toch bijna niet). De jaren ervoor had je wel het duel Audi-Peugeot, maar ik verkies toch een strijd tussen meerdere merken, zoals je bijvoorbeeld op de Ring of in Spa kunt zien. ;) |
Het risico dat er in een vroeg stadium al een beslissing gevallen is over de eindwinnaar van een race is uiteraard des te groter naarmate een race langer duurt. Bij etmaalraces gebeurt het zelden dat er gekoerst wordt tot op de streep (alhoewel ik me levendig nog enkele jaren kan herinneren die het tegendeel bewezen hebben). Maar zelfs een dragster-race van 400m kan al van bij de start beslecht zijn als de tegenstander zijn motor opblaast. Alleen duurt het dan niet zo lang voor de eindwinnaar de finish bereikt. Daar moet je mee rekening houden als je naar een 24 uurs race gaat kijken, en persoonlijk fixeer ik me niet op de strijd aan de kop alleen, want dan kom je inderdaad vaak gefrustreerd naar huis. De paar keer dat ik naar Le Mans geweest ben heb ik dan ook met volle teugen van het totaalspektakel genoten, en dan bedoel ik niet alleen de race zelf, maar we waren al ter plaatste van de maandagmorgen zodat we de scrutineering, alle kwalifs, de parade, de sfeer om en rond het circuit en op de campings, enzovoort ten volle konden opnemen (ik ging ook niet alleen maar in een groep maten van 7). En ook toen was het al Audi die de scepter zwaaide, maar dat stoorde ons niet. Elke deelnemer verdient evenveel respect, en als je zo'n petrolheads bent zoals wij geniet je ook van elke passage van elke wagen, telkens opnieuw. Ik zie Le Mans (zelfs op TV) dan ook meer als een soort van festival voor racewagens waarbij toevallig ook een leuke strijd aan de kop meegenomen is, maar die niet prioritair is. Maar dat is mijn instelling natuurlijk, iedereen is daar anders in. En dat de strijd in Spa of op de Ring altijd garant staat voor spannende races tot op de finish durf ik eerlijk gezegd ook in twijfel trekken, ik heb al heel spannende edities meegemaakt, maar evengoed edities waar de spanning ook snel weg was. Wat de sfeer betreft geef ik wel toe dat het op de Ring al net zo 'speciaal' is als in Le Mans (maar dan met Duitsers ipv Engelsen); in Spa is de sfeer op dat gebied eerder 'bedaard'.
Dat neemt niet weg dat ik sedert begin de jaren 2000 systematisch sympathiseer voor de tegenstanders van Audi, niet omdat ik iets tegen Audi heb, integendeel zelfs, maar gewoon vanwege het feit dat Audi het zonder mij als supporter ook wel kan stellen, en dat de concurrentie elke hulp wel kan gebruiken. Dus als de tegenstand wegvalt vind ik dat ook erg spijtig, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ik kan wel genieten van de strijd die Audi vervolgens dan tegen zichzelf voert (de 'oudjes' tegen de 'jonkies' bv) en de beelden van alle andere deelnemers die elk hun eigen koers aan het uitvechten zijn. De Nissan Delta Wing was zelfs tegen niemand aan het strijden want ze waren alleen in hun eigen klasse, maar dat neemt niet weg dat ik het enorm jammer vond toen ze tegen de vangrail geduwd werden, ook al was er geen strijd op dat toneel. Ik hou gewoon van de race in het algemeen, de snelheid, de inhaalmanoeuvers op alle niveau's, en niet te vergeten de sound! Op dat gebied vrees ik wel een beetje voor de toekomst, want ik betwijfel of elektrische wagens me evenveel gaan kunnen bekoren dan ontploffingsmotoren (bij diesels heb ik me al neergelegd) ;) |
Ik denk dat Sennake hierboven heel goed weergeeft wat de meeste "Le Mans fans" bekoort: niet enkel de wedstrijd zelf, maar grotendeels ook het hele gebeuren eromheen. Iemand die enkel en puur voor de race naar Le Mans gaat, die kan m.i. in feite beter in zijn/haar luie zetel via de TV of live stream de race volgen. Men ziet meer en men krijgt zelfs herhalingen ;) (al is dat laatste sinds de intrede van de grote schermen in Le Mans ook wel het geval). Maar dat is niet het typebeeld van een Le Mans fan. Die gaat natuurlijk ook wel voor de race maar vooral voor de sfeer en alles wat erbij hoort.
Vergelijk het met voetbal: daar heb je dikwijls teleurstellende resultaten, zwakke partijen, falende ploegen of ploegen die zichzelf overstijgen. En in het stadion zelf zie je ook minder dan op TV en krijg je geen herhalingen. Toch gaan zovele supporters de wedstrijden live bijwonen. Waarom... ? Juist, ja... |
Inderdaad Lemans moet je beleven.Er is zoveel meer als de race alleen.Da zie je nergens.De jaren dat ik ging kijken was ik er ook een week en zondagmiddag kwamen we dan naar huis.De dagen voor de race moet je er echt wel bijnemen.De typische Lemanssfeer kom je nergens tegen.
|
Sennake neemt mij de woorden uit de mond.
Ik kan het zelf niet beter verwoorden. Le Mans moet je bekijken in zijn geheel (randactiviteiten, diverse klasses en wagens,...) en je niet alleen focussen op de kop van de wedstrijd waar in dit geval al snel duidelijk was wie deze 24H ging winnen. |
Guy. Ik ga volledig akkoord met je uitleg. Ikzelf was ook eerder aan het supporteren voor de Toyota TS030 en de Lotus Lola. Wat me toch altijd opmerkelijk blijft is dat die Audi toch altijd wint. Hoe doen die mannen dat? volgens mij komt het doordat ze een heleboel ervaring, support en ervaren rijders hebben.
Ik loop met het idee om volgend jaar naar Lemans te gaan. Zou het geen idee zijn om met De Paddock te gaan? Kwestie om eens een groepuitstap te maken. Mvg, Lesley |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 01:16. |