![]() |
Quote:
zeg nu zelf die draad achter de sacramentsheuvel tot in de villeneuve en de draad in de villeneuve zelf dient tot niets buiten het vrije zicht te ontnemen. Sorry hoor maar de veiligheid op circuit wordt tot in het belachelijke doorgetrokken vind ik en verkloot het genieten van autosport voor een deel aangezien iedereen door het zelfde kleine gaatje zonder draad probeert te kijken, fotos trekken, filmen en zo voort. |
Quote:
|
allez zeg nu zelf hoe dikwijls gebeurt da
|
en dan nog ge kunt u nog altijd bukken achter den draad die tot op heup of borst hoogte komt
|
Quote:
Denk je niet dat er bepaalde regels zijn voor de afbakening van een circuit? Als je het daar niet eens mee bent moet je een brief schrijven aan de FIA in Parijs, die bepalen nu eenmaal deze standaarden. Wees blij dat je daar nog mag lopen, er zijn weleens wedstrijden op Circuit Zolder geweest waarbij dat stuk van het circuit verboden was voor het publiek wegens teveel gevaar. Ik heb weleens een wagen (het was wel een hele grote ;) ) aan de andere kant van de draad zien belanden op dat stukje circuit. Dat was in 1999 tijdens de Truck GP. |
Quote:
en btw zijt ge al in spa geweest ???? daar kunt ge helemaal geen foto's maken en die draad heeft de veiligheid helemaal niet gedaan maar de directie. |
Quote:
jan |
Quote:
|
Quote:
1° die mensen doen hun job en doen dat naar best vermogen.Goed dus ! 2°vergeet niet dat al die dames en heren zich vrijwel GRATIS ter beschikking stellen en dan nog voor een groot deel van de infrastructuur zelf instaan 3°als er mensen rondlopen die je op een bepaald moment aan je jas trekken en zeggen "ga eens opzij" of "let op, ". Denk dan even na waarom men dat zegt. In de pits telt in zulke gevallen de regel ; eerst heel rap opzij gaan en dan kijken waarom je bent opzij gesleurd... Meestal slik je dan even en kom je tot de conclusie dat een of andere wagen je wel héél dicht is gepasseerd! Dus mensen. Apprecieer de marshals hun job en gun die mensen ook iets. Wat betreft de situatie van zondag... ik denk dat de WS het slachtoffer was van zijn eigen succes. Het was heel aangenaam om die bomvolle tribunes te zien. Anderzijds was de flessehals nabij de toren een serieus probleem. Toch moet de zaak niet worden overroepen. Als je op eender welke dorpsdag of braderij komt en het wat goed weer is, is er ook geen doorkomen aan....Mss zou een betere "verkeersgeleiding in de paddock wel helpen. Waarom bvb geen eenrichtingsverkeer invoeren en 2 doorgangen voorzien. Heen langs de kant boxen, terug langs de achterkant. Als je dan enkele doorsteekpassages maakt en daar een controlepost zet ben je al een eind weg... |
Wat een hoop gelul allemaal zeg........de meeste onder jullie kijken alleen maar naar hun eigen belang!! Als er niks in de kranten,tv,radio of internet te lezen is over de autosport begint iedereen te klagen, zie je wel alleen voetbal en tennis zijn belangrijk en autosport is weer het ondergeschoven kindje....
Maar ja als er wel overal wat te lezen valt, gaan er veel daar weer over lopen zeiken. Kijk, de veiligheid moet voorop staan dat is 1, maar om te zeggen dat mensen met kinderen, honden, koelboxen en parasols/paraplu's beter thuis hadden kunnen blijven...wat een onzin. Als die mensen het leuk vinden om naar de race te gaan kijken moet dat toch kunnen!!! En als de mecaniekers en andere die denken dat ze altijd voorop moeten staan, nu eens wat langer hebben moeten wachten om op hun plaats van bestemming te kunnen komen.....kijk heel simpel....geen publiek = geen circuit, geen media, geen inkomsten, geen sponsors, geen teams, geen auto's op de baan, geen rijders....en dus ook geen mecaniekers meer nodig hahahah IS KORTZICHTIG OPGESCHREVEN, MAAR JE KUNT NOOIT HET GEWONE VOLK VERANTWOORDELIJK STELLEN, LAAT STAAN VERBIEDEN OM OP EEN CIRCUIT TE KOMEN, BETAALD OF ONBETAALD...enne over de kinderen die er volgens een hoop niet thuis hoorde: Ze horen er wel thuis (mits gehoorbescherming) ze zijn de toekomst van een mooie sport....en geen kinderen, geen toekomst. Ik wil trouwens wel een test doen met de meeste van hier: we laten een auto voorrijden en zeg dan welk merk, en welke coureur er in rijdt, wie de meeste raad is winnaar. Dit lijkt simpel maar ik wed dat 50% het verliest van mijn zoontje van 3.5 jaar oud!!!! En dat heeft ie echt niet geleerd om thuis bij mooi weer met zijn playmobil te spelen, alleen omdat enkele "racefans" hem de toegang verboden omdat het nog een kind is, en die plaats opslokt waar anders een "echte"racefan had kunnen staan!!!! ONZIN........maar 1 ding nog een keer herhalen: de veiligheid moet voorop staan....PUNT..... |
Naar mijn gevoel is de discussie aan het afdwalen naar een zwart/wit situatie, dat er oplossingen moeten komen is wel duidelijk na dit weekend.
|
Quote:
Als er daarentegen in Zolder iets zou misgelopen zijn door de combinatie toeschouwers-veiligheid mag je er zeker van zijn dat zoiets in het lang en het breed op de voorpagina uitgesmeerd zou zijn. |
Quote:
misschien moet ik de volgende keer maar een trapladderke meenemen ;) |
Quote:
|
Quote:
gaat ge dit standpunt ook hard maken in de pit-lane in bijzijn van de "mecano's en andere " die meer dan eens het onderste uit de kast moeten halen om het "publiek" het vermaak te geven?? of waart ge ook voor de eerste keer op een race uitgenodigd en weet ge niet beter ....... :confused: |
Natuurlijk "medic"ik was voor het eerst op een circuit ja......wel op
25 april jl tenminste!!! Ik sta elk weekend op 2 circuits in heel europa, en dat al 10 jaar lang, (nu kan jij uitrekenen hoeveel races ik al gezien moet hebben natuurlijk), maar daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat de mentaliteit van de mensen steeds slechter wordt. De gewone man aan de kant van een cicuit kan toch niet verantwoordelijk gehouden worden voor het feit dat ze met koelboxen gewapend de toegang voor mecaniekers gesperd houden!!!! Daar is een organisatie voor, ten 1e om misschien minder kaarten weg te schenken en ten 2e zorgen dat er aan en af voer wegen zijn van en naar het circuit. Maar oke jan met de pet krijgt de zwarte piet toegespeeld en dat is niet oke. Als jij voor het eerst bij een evenement komt weet jij toch ook niet hoe te handelen???? Maar het is altijd makelijk om de weg van de minste weerstand te kiezen, maar het is toch echt een onvolkomenheid van de organisatie....maar aangezien de meeste een beetje afhankelijk zijn van hen qua toegang en faciliteiten zal deze niet aangepakt worden.... Enne medic niet meer zo slap lullen aub over van welke planeet ik afkom en of ik misschien weleens ooit eerder een race gezien heb!!! Een forum is ervoor om je mening te kunnen zeggen, niet om een ander af te maken.....zonder dat je weet met wie je van doen hebt, DULU. |
Quote:
|
Kunnen we op een constructieve manier schrijven over de veiligheid tijdens grote evenementen op Circuit Zolder?
Ja, dan blijft de thread open............de eerste die misgaat: Thread Closed. Lees a.u.b. eens de FAQ op De Paddock wat we verwachten van de mensen die iets posten. Watch out!! |
Quote:
Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar ik heb zondag toch toestanden gezien die je niet voor mogelijk houdt. Aan de flessenhals aan de toren zaten Belcarmechaniekers met hun quad en materiaal geblokkeerd. Deze mensen vroegen, omdat ze in tijdsnood zaten, kordaat maar beleefd of ze doorgang konden krijgen, en werden dan door "Jan Publiek" terechtgewezen met een air van "een beetje op uw gemak hé manneke". Het zal allemaal wel te maken hebben met de toenemende agressiviteit en onverdraagzaamheid in onze maatschappij. Sommige toeschouwers denken echter dat als ze een vrijkaart hebben gekregen, ze zich als VIPs moeten gaan gedragen die zich alles mogen permiteren. Je moet aan de Belcar-teams eens vragen hoeveel toeschouwers er zondag ongevraagd hun tent zijn binnengewandeld om een close-up foto van de wagen te nemen of de mechaniekers van dichtbij aan het werk te kunnen zien. Dat dit zeer onbeschoft is en dat men daarbij mensen in hun werk hindert, daar staat men zelfs niet meer bij stil. Ik kan je wel volgen in je kritiek op de organisatie. Die had inderdaad beter moeten anticiperen op de te verwachten massa. Belangrijkste oorzaak van de chaos blijft voor mij het feit dat de paddock verkeerd was ingedeeld. De doorgang ter hoogte van de toren was te smal voor zoveel volk. De tenten die daar stonden opgesteld (Belcar, Mini, Nissan) had men elders moeten zetten. Het is mij ook een compleet raadsel waarom de paddock-ruimte aan de Kanaalbocht niet ten volle benut werd. De organisatie heeft zeker fouten gemaakt, maar de mensen van Circuit Zolder kennende, zullen ze daar wel de juiste lessen uit trekken. |
Quote:
|
de oplossing is eenvoudig : gewoon zoals bij de DTM races destijds. Vrijkaarten voor de grote massa maar paddock tickets verkopen aan 10€.
Zo kunnen de gelegenheids toeristen in de bos en dergelijke gaan kijken terwijl de echte fans niet in een opstopping terecht komen. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
jan |
We hebben nu met z'n allen onze pro's en contra's kunnen uiten meningen die gelijklopend waren, meningen die verdeeld waren, meningen die met een 155 mm houwitser naar jakkemakka werden geschoten, maar over een ding is hier zowat 95% van het forum het eens .... in deze omstandigheden werken als racing-team, als mecano, bevoorrader, piloot ... is een onmogelijke situatie.
De "onschuldig kuierende toeschouwer die zich met zijn vrijkaartje <untouchable> waant en met het gemak van een frigo-box tourist uit blankenberge denkt zich alles te kunnen permiteren" hoort NIET thuis in de paddock zone. Ik ben geregeld bezoeker van DTM race's ( met een pak meer volk ) en daar betaal je gewoon < zowieso je ticket > en extra € roke's voor de paddock toegang, <no ticket no entree> zo simpel wie Brätwurst, Weizenbier en Blaaskapelle. ;) Maar ja dat ze in Duitsland 10 jaar voor zijn op organisatie en veiligheid op hun circuit's dat is geen publiek geheim. :applaus: |
Ja dulu heeft gelijk, maar ze kunnen de weg op de paddock toch regelen in twee rijen één op en één af dan moet je niet wringen om er door te komen :)
|
Hoewel ik ongeveer alles wel gelezen heb, heb ik één van de volgens mij belangrijkste reden voor de slechte plaatsing van de vip tenten niet gelezen: Die tenten staan daar omdat dat de enige plaats op het circuit is waar de vips vanop het terras van een tent een zeer mooi zicht hebben op een spectaculaire plaats: in casu de chicane. Je kan toch wel begrijpen dat de organisatoren van een cup die veel geld moeten neertellen voor het plaatsen van een tent dan ook een goede plaats willen. Of ze nu in paddock 0(kanaal) 3(chicane) 5(Jacky Ickx) of 6(rhea) staan. Ze moeten altijd evenveel betalen en dan praat ik niet over 100 euro.
Het grote probleem in Zolder is dat de paddock te smal is. Dat samen met het feit dat je langs de buitenkant van het circuit bijna nergens kan komen maakt dat iedereen in mekaars weg loopt. Ook het feit dat er langsheen de draad overal grote reclamepanelen hangen helpt niet om de mensen toe te laten ergens te gaan kijken; maar ook nu geldt weer de wet van het geld. Zolder verkoopt reclameruimte en dat brengt meer geld in het laatje dan de al dan niet betalnde toeschouwers. Andere oorzaak is dat de meeste mensen niet naar de races gaan kijken maar zoals reeds dikswijls gezegd is komen wandelen. Indertijd bij de DTM races plantten die mannen zich neer op hun favoriete plaats en kwamen er niet neer vanaf. Ook in GB waar ik eens een race bijwoonde gebeurd dit. Blijkbaar hebben de Belgen geen zittend achterwerk want ook in Francorchamps zie je steeds een permanente volksverhuizing op de smalle wegjes. Er werd ook vermeld dat er vroeger een brug was over het circuit aan de kant van het kanaal; Toen was daar ook geen zandbak van 100m. Daar nu een brug leggen zou inderdaad nogal wat kosten. |
Quote:
de muur tegen het kanaal daar hing niets maar dan ook niets. achter de sacramentsheuvel langs buitenkant baan dacht ik ook niet. Waarom dan wel binnenkant J. Ikxc chicane? en televisiezichtbaarheid daar is ook niet steeds rekening mee gehouden VB 1ste linker hingen de borden langs uitgang pits terwijl de rclame panelen meer in beeld kwamen als ze die tegen de bergwand hadden gelegd |
Na een uurtje lezen wat iedereen vind van de situatie die zich heeft voorgedaan tijdens de world series zou ik nog graag dit even kwijt willen.
Het allerbelangrijkste is en blijft de veiligheid rond het circuit zowel voor de piloten, de medewerkers en zeker de bezoekers. De eerste indruk die mij van het hart moet is dat veel piloten , medewerkers maar gal spuigen omdat ze er niet doorkonden. Vind deze kritiek voor een stuk terecht en voor een stuk niet, autosport is een dure hobby en men heeft vele sponsors nodig om er voor te zorgen dat jullie kunnen racen. Maar jullie ook wel steeds de beste plaatsen om jullie gasten en jullie visuele publiciteit te hebben. Mijn vraag is eigenlijk wat is voor jullie het belangrijkste, racen zonder volk of racen met volk. Door de verspreiding van de belcar teams over de verschillende zones was er geen geordende opmars van de voertuigen en dat is iets waar zolder wel rekening mee dient te houden als men dit toepast. Naar mijn bescheiden mening denk ik ook dat men deze stroomloop van mensen niet dadelijk had verwacht. Maar ja laat deze wedstrijd een les zijn voor de toekomst. Aan alle sport liefhebbers zou ik graag het volgende mededelen. Een circuit wat 4,1 km groot is en toch opstropping heeft in de paddock. Is toch als autosport liefhebber om problemen zoeken om door die massa uit te banen. Ga gewoon om lang de buitenkant of blijf weg uit de massa. Er waren plaatsen waar er praktisch geen toeschouwers waren. De buiten kant van de jacky ickx stond geen honderd man. Dus jongens met wat moeite kan je in zolder gerust een goede plaats vinden en kan men zich wel degelijk verplaatsen. greetz |
Quote:
En afgelopen was er tijdens de TC meer volk dan gewoonlijk. Dus hebben die vrijkaarten waarschijnlijk toch een positief gevolg. :) |
Ja maar toen ik in de massa mensen was verzeild geraakt stond er niemand aan de kanaalbocht (binnenkant) dus als men daar nu een paar belcar teams had gezet of allemaal dan konden ze van daar naar de pitlane gaan is een stuk korter toch of ben ik weer mis :)
|
Na alles hier efkes diagonaal te hebben doorgenomen wil ik ook nog effe mijn mening kwijt.
Dat het in de paddock tijdens de WS te druk was, is inderdaad juist, oplossing is dat de paddock van de belcar makkelijk naar de achterkant van het circuit te verplaatsen is (heeft daar vroeger dikwijls gestaan en toen was er nog niet zoveel plaats). Dat de brug aan de tribune een ramp was om over te geraken is ook juist, camera stond lelijk in de weg, maar dat zijn nu eenmaal de wetten van de televisie en bijhorende reclame; het tunnelke was nochtans ook open. Door de paddock meer te spreiden is het "fileprobleem" makkelijk opgelost, er is nu toch plaats genoeg en zo worden gevaarlijke situaties met auto's en materiaalkarrekes tussen een massa volk vermeden. Wees langs de andere kant blij dat er nog eens zoveel volk is komen opdagen. Enkele jaren geleden was het tijdens New Race Festival en andere belcar-races ook mega druk; 40.000 man was toen geen uitzondering. Ik heb liever een circuit waar wa volk rondloopt dan een leeg circuit (zie tc). Als laatste : zij die klagen dat er geen deftige foto's te nemen zijn in Zolder : loop eens deftig rond op het circuit en ge zult de plaatsen vinden of koop u een deftige lens, dan hebde daar geen problemen mee ! |
Dat ze de oto bar afbreken hé :D nu er Wheels is.
|
waar is die oto bar eigenlijk ? is mij nog nooit opgevallen :)
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 22:21. |