De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Zolder Super Prix (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8608)

Mark 19-07-2004 19:44

Zolder Super Prix....................de zwanenzang van de Nederlandse autosport.

Misschien een ietwat zwartgallige aanhef maar ik meen het wel. Als er op korte termijn niets veranderd in het beleid van de KNAF / NAV dan is de Nederlandse autosport ten dode opgeschreven..............ondanks die prachtige tenten en vrachtwagens in de pits. Hetgeen wat er dit weekend op Zolder te zien was een evenement dat beter was als de reguliere weekends in Nederland. De Dutch Supercar Challenge, Euroboss en de BRL V6 waren klassen die tijd en ruimte hebben ingekocht bij de NAV, normaal gesproken is het alleen Clio's, Seat's, Alfa 147, FFordjes, Vege Series en de Formule Renault 2000.

Een nadere inspectie van de startvelden van de NAV levert een beeld op met een negatieve tendens op, elk jaar minder deelnemers per klasse. Het aantal licenties per jaar voor de circuitsport loopt hard terug. Het aantal deelnemers per klasse?
- Clio +/- 30
- Seat +/- 20
- Alfa +/- 16
- Frenault +/- 12 (Op Zolder waren er nogal wat gastrijders)
- FFord +/- 14
- Vege Series +/-10

We spreken hier over cups, alleen maar sprints en dus geen endurance. Anders gezegd, er is er maar eentje per wagen die het budget moet verzorgen (Seats uitgezonderd). Als je dan ook nog eens gaat kijken wat een jaartje racen kost in Nederland dan val je helemaal achterover. Ik heb wel eens gelezen dat een jaartje Alfa 147 scheuren +/- 90.000 euro kost. Wat krijg je daarvoor? 8 maal een weekend waar je 12 rondjes mag racen………….en waarvan ook nog eens gedeelte onder safety-car of eerder ingekort door een rode vlag. De prijs per gereden racekilometer loopt dan hard omhoog. Zoals door sommige opgemerkt in de Zolderse paddock, allemaal mooie tenten en prachtige vrachtwagens. Heren, die zullen ergens van betaald moeten worden ;)

Ik durf dan ook de stelling aan dat er van elke Nederlandse race-euro die men aan budget heeft een groot gedeelte verloren gaat aan de activiteiten naast de baan (lees: relatiemarketing met bijbehorende disco’s en tentenkampen en de beurs van de teameigenaar). In België, Duitsland worden de race-euro’s efficiënter besteed. De vraag die je dan kunt stellen is welke aanpak meer succes heeft, de Nederlandse of de Belgische en Duitse aanpak? Gezien de gelijke (slechte) economische omstandigheden in de betrokken landen kom je tot de conclusie dat de Nederlandse aanpak qua racerij niet meer werkt. Steeds minder bedrijven hebben behoefte aan dergelijke relatiemarketing. Een beetje inkoper zegt als hij dergelijke vorm van relatiemarketing ziet: Hey als je dat kunt uitgeven aan sponsoring kun je me ook meer korting geven:D De grote sponsor uithangen is een beetje uit de mode in Ollanda. Misschien dat die Belgische en Duitse teambazen met iets minder Euro’s tevreden zijn……….

Rijders krijgen het steeds moeilijker om hun budget bij elkaar te krijgen en het imago van cowboy racerij is ook niet bevorderlijk voor de jacht op sponsorcenten. Wie wil zijn naam nu in de kreukels zien liggen? Deze tendens is toch al enkele jaren aan de gang, als bond (KNAF / NAV) had men maatregelen moeten nemen om de teloorgang een halt toe te roepen. Dat is niet gebeurd waardoor de NAV nu in zijn eigen voet heeft geschoten. Het water staat tot aan de lippen op het gebied van financiën, een faillissement is niet ver meer weg……….en de Zolder Super Prix is wederom een min-resultaat.

Wat had men dan moeten doen? In mijn ogen had men het aantal cups moeten terugschroeven en meer endurance racerij in het leven roepen. Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren omdat heel wat mensen een graantje meepikken in die cups. Is het niet de teambaas dan is het wel iemand anders…zo arm zijn de Nederlanders in de racerij niet ;) Daarnaast blijft men denken dat de racerij om Zandvoort draait, het middelpunt :D Helaas is dat nooit het geval geweest maar elk weekend met dat gezellige clubje naar zee is wel leuk. Ons kent ons.

Het moet dan ook enigszins wrevel opwekken dat die Limburger zijn BRL V6 wel op één jaar uit de grond weet te stampen en de Dutch Supercar Challenge ook een gezonde groei doormaakt. Dat alles buiten de NAV om, weg inschrijvingsgelden e.d. ;)

Dus misschien zag die paddock er in Zolder wel mooi uit qua tenten e.d. , de toekomst is heel wat minder fraai. Geef me dan maar die krakkemikkige Belcartenten en die amateuristische teams uit de TC of BTCS……..ze rijden wel en met velen ;)

Steve 19-07-2004 20:24

Endurance racerij is mooi maar het verveelt te vlug voor het gros van de mensen.
Ze willen gewoon sprints zien, waar ik een klein beetje kan inkomen.
Het bewijs is al eens geleverd, je kan mensen op het circuit houden naargelang men de races rangschikt...

Baron 19-07-2004 22:02

Quote:

Originally posted by Marshal
Zolder Super Prix....................de zwanenzang van de Nederlandse autosport.

... Als je dan ook nog eens gaat kijken wat een jaartje racen kost in Nederland dan val je helemaal achterover. Ik heb wel eens gelezen dat een jaartje Alfa 147 scheuren +/- 90.000 euro kost. Wat krijg je daarvoor? 8 maal een weekend waar je 12 rondjes mag racen………….en waarvan ook nog eens gedeelte onder safety-car of eerder ingekort door een rode vlag. De prijs per gereden racekilometer loopt dan hard omhoog....

...Rijders krijgen het steeds moeilijker om hun budget bij elkaar te krijgen en het imago van cowboy racerij is ook niet bevorderlijk voor de jacht op sponsorcenten. Wie wil zijn naam nu in de kreukels zien liggen?...

De schuld ligt voor een stuk ook bij de piloten. Ik ben al meerdere keren naar Nederlandse races geweest, en wat me telkens opvalt is de enorme schade die er gereden wordt. Een total loss meer of minder, daar kijkt men in de Nederlandse paddocks al lang niet meer van op. Sommige races leken het voorbije weekend bij momenten wel op een demolition derby, vooral dan de Cups (Clio, Alfa 147, Seat). Ik kan me niet herinneren dat er in een Belgisch raceweekend ooit zoveel brokken werden gemaakt. Die agressieve racementaliteit is mooi voor op spektakel beluste toeschouwers; maar daar hangt natuurlijk wel een fors prijskaartje aan.

ICEMAN 19-07-2004 22:25

Quote:

Originally posted by Baron
Ik kan me niet herinneren dat er in een Belgisch raceweekend ooit zoveel brokken werden gemaakt.
De Renault Clio Cup vergeten van vorig jaar en 3 jaar geleden?

Quote:

Originally posted by Baron Maar "top-of-the-bill" Euroboss kan je met een 10-tal overjarige F1 en F3000 bolides niet echt een succes noemen.
God weet hoeveel het kost om deze wagens te laten rijden.

Baron 19-07-2004 22:27

Quote:

... Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren omdat heel wat mensen een graantje meepikken in die cups. Is het niet de teambaas dan is het wel iemand anders…zo arm zijn de Nederlanders in de racerij niet ;) Daarnaast blijft men denken dat de racerij om Zandvoort draait, het middelpunt :D Helaas is dat nooit het geval geweest maar elk weekend met dat gezellige clubje naar zee is wel leuk. Ons kent ons....

Nog even doorbomen.
Wat je hier aanhaalt, bedoelde ik dus toen ik het had over die clans of families die hun stempel op het geheel drukken : dat besloten NAV-Zandvoort clubje waarin al decennia lang steeds dezelfde namen circuleren en die blijkbaar weinig of geen inmenging of vernieuwing dulden.

Mark 19-07-2004 22:49

M.b.t. de Euroboss, al enkele jaren is dat een "kwakkel kampioenschap". Geld zal zeker een rol spelen........

Maar er zijn me toch twee dingen opgevallen die toch wel enige vragen oproepen.

1: Hoe komt die Patrick de Wandeleer aan een licentie? Die kerel was vorig ook al zo verschrikkelijk en gevaarlijk traag. Ik heb continu de neiging om een witte vlag te geven als hij voorbij komt.

2: Heel leuk dat die IRL G-Force wagen meedoet........maaruh wat als het misgaat? :confused: Geen enkel circuit in Europa heeft de juiste blusmiddelen voor een brandende IRL wagen. Dat ding loopt op methanol, alleen te blussen met emmers water. Persoonlijk vind ik dat toch een onaanvaardbaar risico, kun je zoiets niet ombouwen tot iets wat op benzine loopt?

Pölö 19-07-2004 22:51

Press release EuroBOSS2004.com:

"A large enthusiastic crowd were treated to a lap record and ‘home’ win as the 2004 EuroBOSS Championship visited Belgium..."

Was er zondag veel volk? Ohja, een hollander telt voor 2 zekers :D
Het was nog eens leuk een F1 motor te horen rondsnorren op Zolder, maar geef mij toch maar onze Supermeetings.

Op naar de 24 uren :gas:

Raceboy 19-07-2004 23:08

Die euroboss is niet mis, maar tegen de TGP series kunnen ze toch niet op hoor.

FIRE 20-07-2004 17:57

Quote:

Originally posted by raceboy
Die euroboss is niet mis, maar tegen de TGP series kunnen ze toch niet op hoor.
Helemaal mee eens.

ICEMAN 20-07-2004 18:20

Quote:

1: Hoe komt die Patrick de Wandeleer aan een licentie? Die kerel was vorig ook al zo verschrikkelijk en gevaarlijk traag. Ik heb continu de neiging om een witte vlag te geven als hij voorbij komt.

Die neiging had ik ook. Hoe traag dat die uit de Bianchi kwam, maar eerdat hij bij ons was had hij toch weer een beetje snelheid. BTW, reed die Patrick vorig jaar niet bij de Historics?

Mark 20-07-2004 19:41

Dewandeleer heeft vorig ook in de Eurboss gereden, op Zolder in een Andrea Moda F1. Op Spa in een Eurobrunn, zie foto

Die kerel was toen ook al zo verschrikkelijk traag, op Zolder is het hem toen toch gelukt om in de eerste linkse erg hard het zand in te vliegen :D Gaskabeltje was gebroken op het rechte stuk.......heb nog ouderwets met mijn iets te brede kont op de neus gezeten tijdens het optakelen van die wagen ;)

Vertigo Streiff 20-07-2004 20:12

Hij heeft op donderdag 10 Juni een formule renault in de prak gereden
foto 1
foto 2

dick van elk 20-07-2004 20:21

Jongens, ik wil maximaal 10 man uitnodigen als VIP gast tijdens de Super Meeting op Spa eind September, jullie klinken zo hongerig. Stuur maar een mailtje met je gegevens.

Kunnen jullie ook een keer van het voortreffelijke eten en drinken proeven.

Groeten, Dick van Elk
V-Max Racing Management
info@supercarchallenge.nl

Guido 20-07-2004 20:27

Quote:

Dewandeleer heeft vorig ook in de Eurboss gereden, op Zolder in een Andrea Moda F1. Op Spa in een Eurobrunn, zie foto

Die kerel was toen ook al zo verschrikkelijk traag, op Zolder is het hem toen toch gelukt om in de eerste linkse erg hard het zand in te vliegen :D Gaskabeltje was gebroken op het rechte stuk.......heb nog ouderwets met mijn iets te brede kont op de neus gezeten tijdens het optakelen van die wagen ;)

Met zo'n naam mag je misschien wel niet snel rijden. ;) Grapje natuurlijk. :D

En van die te brede kont op diene neus, daar zijn toevallig geen foto's van?

Ottooke 20-07-2004 22:56

Een mooi filmpje, opgenomen vanuit de Mini Cooper S staat <a href="http://stream.2003.02.garnierprojects.com/v-maxracing/mini-zolder_768k.wmv">hier</a>. Komt van <a href="http://www.supercarchallenge.nl/ForumShow.asp?MSG_ID=250">www.supercarchallenge.nl </a>.

All times are GMT +2. The time now is 22:57.