De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vraagbaak voor beginners... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6834)

eyckles 16-04-2012 18:43

Wat bedoel je. Zero paints gaat perfect over tamiya primer. Gunze vernis gaat zonder problemen over zero paints. Alleen moet je geen tamiya verf uit de spuitbus spuiten over zero paint, want dat gaat een reactie geven. Verder zie ik geen problemen. 1 vraagje. Is die verf van zero paints niet bedoeld voor de Porsche 935?

Groeten,
Lesley

306xtreme 16-04-2012 21:38

der staan van die lancia's bij op de foto ma ik dacht da het standaard kleuren waren van martini
en zero paint gaat ook niet over tamiya dan ?

eyckles 17-04-2012 11:49

Ik zou dat eerst proberen op een proefstukje, vooraleer je dat op je model doet. Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat ik al genoeg mislukkingen heb gezien van bouwers die het zo gedaan hebben. Je kan wel zero paints over tamiya primer zetten zonder problemen.

Groeten,
Lesley

306xtreme 13-07-2012 22:15

heeft iemand ervaring met de spuitbusjes lak van PPG is van sigma verven

borbase 16-07-2012 11:25

hoi ik ben begonnen met 1/24 modellen ben nu bezig met een subaru
de body is gespoten maar nu het volgende probleem
hoe kan ik het best de raam rubbers nabootsen en de dakrand ik heb niet een stille hand
kan ik het afplakken en dan verven
ik weet niet wat het beste is
hebben jullie tips voor mij
grz rob

Dominique 16-07-2012 22:56

Quote:

Originally Posted by borbase (Post 275778)
hoi ik ben begonnen met 1/24 modellen ben nu bezig met een subaru
de body is gespoten maar nu het volgende probleem
hoe kan ik het best de raam rubbers nabootsen en de dakrand ik heb niet een stille hand
kan ik het afplakken en dan verven
ik weet niet wat het beste is
hebben jullie tips voor mij
grz rob

Afplakken is zeker geen probleem, het is zelfs aan te raden dat je dat doet in plaats van te proberen uit de losse hand. Er zijn niet veel modelbouwers die dat met de losse hand tot een perfect einde brengen, alhoewel nooit onmogelijk natuurlijk.

De beste methode is het model te decallen, in de glans te zetten en als alles perfect droog is zeer zorgvuldig afplakken. De randjes van de maskeertape kan je best met een tandenstoker voorzichtig tegen de kas aandrukken om te voorkomen dat er toch wat verf onder kruipt.
Dan na het schilderen - liefst als de verf nog niet helemaal droog is om schilferen te vermijden - de maskeertape weer weghalen.

Eerst proberen op een stukje afval of plastic card tot je denkt het onder de knie te hebben. Daarna kan je zonder zenuwen op een model werken. ;)

Succes!

Dominique 16-07-2012 23:07

Er zijn trouwens heel wat goeie tips te vinden in deze thread. Er worden diverse onderwerpen aangekaart, en ik zal hem eens wat bijwerken met links naar interessante discussies en threads.

borbase 17-07-2012 13:39

Bedankt dominique

Loeten 03-01-2013 17:37

Hoe bevestig je eigenlijk de PE-remschijven? Deze van de ds3 zijn volledig rond. Als je die op het plastieken gedeelte wil lijmen, dan zit de remklauw in de weg... Knip je een stuk uit die PE-schijf of hoe doe je dat?

Thankssss

Loixrallyfan 03-01-2013 17:56

Tja, dat is dus een ontwerpfout in het PE-set, meestal wordt de uitsparing voorzien voor de remklauw. Dus inderdaad, hier ga je deze zelf moeten eruit knippen.
Kan eenvoudig met een goede schaar. Heb dat ook al moeten doen met universele exemplaren.

Oja, heb je e-mail nodig om scan door te sturen van de rallyplaat die je nodig had.

Wanneke 05-11-2013 21:04

Hallo,
Ik ben sinds enkele dagen bezig aan de Jordan 191 van Tamiya. Ondertussen staat de grijze primer op de body en ik vind deze nogal goed gelukt. Vandaar mijn vraag: Kan ik de laklaag gewoon op de grijze primer zetten, of zet ik best eerst een witte primer laag? Kwestie de kleuren niet te beïnvloeden. Voor de primer en lak gebruik ik telkens Zero Paints.

TvD 05-11-2013 21:32

Voor de Jordan zou ik zeker zorgen voor een goede witte primerlaag! Zowel het blauw als het groen zullen veel er veel kleurrijker uit gaan zien. Misschien de grijze primerlaag even licht opschuren met een 1000 of 2000 grid en water nog voor dat je de witte laag gaat zetten (niet vergeten na het schuren eerst de onderdelen weer te wassen om het stof weg te halen).

Wanneke 05-11-2013 21:41

ok! Tussen laklagen in schuur ik altijd nog eens met korrel 2500 in water.

Bedankt voor de info!

Rocknrolla 05-11-2013 21:59

Hier ging even wat mis. Had gereageerd op een vorige pagina. :fight:
Never mind :p

Wanneke 08-01-2014 18:38

Hey iedereen,
Ik ben opzoek naar iets waarmee ik mijn carrosserie kan laten blinken nadat ik deze al op het chassis heb gelijmd. Ik heb totaal geen idee wat ik hiervoor zou moeten gebruiken, dus wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt!

Nismo 02-02-2014 20:16

Gisteren mijn raamrubbers geschildert met Humbroll 85 Satin, maar 24 uur later is de verf nog plakkerig.
Het was trouwens een nieuw potje en werd zéér goed opgeroerd. Er zat geen verdikking meer in het potje.

Wat is hier mis gegaan en hoe kan ik dit droogproces eventueel een handje helpen ???
Slechte verf ???

Dominique 02-02-2014 20:34

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 280632)
Gisteren mijn raamrubbers geschildert met Humbroll 85 Satin, maar 24 uur later is de verf nog plakkerig.
Het was trouwens een nieuw potje en werd zéér goed opgeroerd. Er zat geen verdikking meer in het potje.

Wat is hier mis gegaan en hoe kan ik dit droogproces eventueel een handje helpen ???
Slechte verf ???

Dat is enamel als ik me niet vergis? Enamel heeft een lange droogtijd. Je mag hem gerust meerdere dagen droogtijd geven, tot zelfs een week.

Rocknrolla 02-02-2014 20:36

Eerst even Wanneke zijn vraag beantwoorden...

Ikzelf zou het eens proberen met de waxes die Zero Paints heeft uitgebracht.
Volgens mij te koop bij Domino.

Nismo: Heb zelf geen ervaring met de 85, ikzelf neem altijd potje nummer 33.
Het is me wel opgevallen dat de droogtijd inderdaad wat langer is dan de Revell potjes bvb.
Maar ik vind ze wel fijner om mee te werken. Ze zijn namelijk ook makkelijk om je panel lines in te vullen. Gewoon even op je panelline smossen en daarna kun je het zo wegvegen. Wat je niet weg krijgt met een wattenstaafje, wrijf je af met wat white spirit.

Dominique 02-02-2014 20:44

@Wanneke: met de modelling waxes kan je verder. Liefst doe je dit vooraleer je al de breekbare en fragiele dingskes op de body hebt aangebracht, maar als het niet anders is ...
Ik gebruik die van Tamiya, en voor die paar keren dat ik hem gebruikt: geen problemen mee gehad. Gewoon inwrijven en zachtjes opblinken. Komt altijd goed. Die van Zero Paints ken ik niet, maar dat zal zonder twijfel ook wel lukken.

Nismo 02-02-2014 21:19

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 280633)
Dat is enamel als ik me niet vergis? Enamel heeft een lange droogtijd. Je mag hem gerust meerdere dagen droogtijd geven, tot zelfs een week.

Merci, maar heb nog ooit deze verf gebruikt, en die was zover ik weet sneller droog.
Maar soit, heb tijd genoeg.

@Rocknrolla: welke is nr 33?

Ik ga terug naar de Tamiya-enamels, ik heb nog 2 potjes staan en anders ga ik eens kijken bij Modelmaster, is ook goei verf

Rocknrolla 02-02-2014 21:22

Nummer 33 is net na 32 :champagne:

Nee, dat is Matt Black. Vind ikzelf beter dan de Revell potjes.
Maar zoals ik zei, die droogt inderdaad wat langer. Al is het na 24u meestal wel weg. Het hangt er natuurlijk af hoe dik je het er op legt.

eyckles 03-02-2014 02:33

Hey Johny,

Anders bestel ik je een paar potjes tamiya enamel via Hobbyeasy. Ik bestel de mijne daar ook en heb nog nooit problemen gehad. Je kan ook die van Revell aqua gebruiken. Deze heb ik in mijn laatste bouwen gebruikt. Ik was daar zeer tevreden over.

Sennake 03-02-2014 07:46

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 280632)
Gisteren mijn raamrubbers geschildert met Humbroll 85 Satin, maar 24 uur later is de verf nog plakkerig.
Het was trouwens een nieuw potje en werd zéér goed opgeroerd. Er zat geen verdikking meer in het potje.

Wat is hier mis gegaan en hoe kan ik dit droogproces eventueel een handje helpen ???
Slechte verf ???

Als de verf na 48 uur nog niet droog is zal ze in mijn ervaring nooit drogen en altijd plakkerig blijven. Wat er misgaat weet ik niet, maar soms heb je zo'n potje er tussen zitten.

Loeten 03-02-2014 10:37

Ik schilder mijne rubbers steeds met Revell Aqua... Ook de lines doe ik daarmee, easy... Foutje, water erover...

Nismo 03-02-2014 20:55

Verf is al redelijk droog, plak niet echt meer, dus laat ik het maar verder uitharden. Zal wel goed komen.

Volgende keer terug Tamiya gebruiken, maar zal die Raevell-aqua ook wel eens uitproberen.

Nismo 05-02-2014 23:33

Verf is goed droog, de raamrubber waar mijne vingerafdruk was achtergebleven is ondertussen hersteld.

vanni 22-06-2014 22:06

Ik heb een klein probleempje bij het vernissen vd Belga 205.
Na mijn wet-coat heb ik gemerkt dat er enkele blaasjes op de "Belga" en het nr bord op deur zijn verschenen (beiden rechterkant).

Ik heb weliswaar 2 mistlagen gegeven en toen was er geen probleem.
Wat nu?
Alles laten uitharden,een miniscuul gaatje prikken en effen wrijven met een plat borsteltje?

Of hoe doen jullie dit?
Alvast bedankt!

Loixrallyfan 23-06-2014 05:13

Zeker laten uitharden, heb ik ook al voorgehad met Renaissancedecals en gek genoeg waren de blaasjes zogoed als volledig verdwenen na het uitharden.
Ze trekken stilletjes weg en soms zelfs helemaal.
Ik zou zeggen, gewoon een week laten staan en dan zien. Dan kan het inderdaad nog met een gaatje prikken, als het dan nog nodig is.

vanni 23-06-2014 21:27

Ik heb eerlijk gezegd al gaatjes gemaakt.
Het valt niet zo hard op, maar toch is het niet 100% weg.
En dit steekt mijn ogen uit natuurlijk :+
Zou ik durven met sol erop gaan? :)

Loixrallyfan 25-06-2014 21:49

Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet niet of de sol niet gaat reageren met de niet uitgeharde vernis. Nog nooit geprobeerd.
Misschien iemand anders hier?

vanni 09-10-2014 15:56

Een vraagje waar ik al vele verschillende antwoorden heb ontvangen:
Als jullie een stuk afgeplakt hebben, na hoeveel tijd verwijderen jullie de tape na het spuiten? De ene zegt dat het moet als de verf nog nat is, de ander dat de verf absoluut droog moet zijn.
Iemand die voor eens en voor altijd klaarheid kan scheppen? :p

Rocknrolla 09-10-2014 17:13

Ikzelf doe het (na ook een tip van iemand) meteen na het spuiten.
Zo voorkom je dat er geen verf brokken mee af springen als je de tape verwijderd.
Bij droge lak heb je hier meer risico op.
Het is alleen goed opletten dat je niet met je vingers in de nog natte verf komt te zitten tijdens het verwijderen.
Ik spreek uit ervaring :p

Loeten 09-10-2014 19:20

Quote:

Originally Posted by Rocknrolla (Post 282271)
Ikzelf doe het (na ook een tip van iemand) meteen na het spuiten.
Zo voorkom je dat er geen verf brokken mee af springen als je de tape verwijderd.
Bij droge lak heb je hier meer risico op.
Het is alleen goed opletten dat je niet met je vingers in de nog natte verf komt te zitten tijdens het verwijderen.
Ik spreek uit ervaring :p

Idem hier, maar ik laat wel enkele minuten passeren. De verf is dan al wat aan het drogen. Ik probeer er ook op te letten dat ik de tape niet loodrecht verwijder maar in de mate van het mogelijke zo schuin mogelijk tegen het oppervlak...

vanni 09-10-2014 21:59

Vielen dank, gasten!
Kun je me wel eens uitleggen waarom je de tape op die manier verwijdert, Loeten? :bye:

VSB 11-10-2014 09:23

Mag ik even ambetant doen? Ik heb slechte ervaringen met de tape te verwijderen als die nog nat is :s. Wat ik wel doe is altijd afplakken met een messnede. Ook al moet je gewoon een recht stuk afplakken. ipv gewoon de tape te plakken. Plak ik hem eerst op een ondergrond om er een stukje met een Excel mes af te snijden. ik vind dit altijd strakker.

Uit mijn persoonlijke ervaring zie ik dat enamel verf hiervoor beter is dan acrylic.

Paultje 15-12-2014 17:12

Handig topic dit; lees aardig wat handige tips!

Nismo 15-12-2014 20:31

Quote:

Originally Posted by Paultje (Post 282653)
Handig topic dit; lees aardig wat handige tips!

Dat is de bedoeling hé. ;)

Trouwens, bij deze heet ik je welkom op ons forum.

Jasper 12-02-2015 13:57

Dag iedereen,

Ik ben bezig met mijn tweede modelbouwproject (Celica 1993 tamiya). De body werd reeds voorzien van twee primerlaagjes (tamiya wit) en drie kleurlaagjes (Tamiya TS26). Tussenin werd alles wat geschuurd volgens het stappenplan. De lak was vrij goed geslaagd, alles mooi strak en glad. Nu heb ik een laagje vernis voorzien (B501), dit heb ik voorzichtig gedaan (niet teveel gespoten, op zo'n 30 cm afstand). Nu was mijn laag vernis niet overal even goed geslaagd. Langs de ene kant was alles mooi glanzend, de andere kant was wat ruwer, die glansde niet zo en er leek een zeer fijne 'bolletjesstructuur' aanwezig. Ik dacht dat ik te weinig gespoten had, dus heb de volgende dag nog wat extra vernis voorzien. Het verbeterde wel maar was nog niet helemaal dat. Nu vraag ik mij af wat ik kan uitvoeren om de lak op bepaalde plaatsen toch nog wat gladder te krijgen? De vernis lichtjes opschuren (8000) lijkt me een eventuele oplossing? Of wat denken jullie?

Evt kan ik nog een fotootje posten.

eyckles 12-02-2015 16:45

Misschien best eens een fotoke plaatsen. Dan kunnen we beter zien wat het probleem is.

Jasper 12-02-2015 22:03

Op deze foto kun je het gedeeltelijk zien (geen ideale foto); in de opgelichte delen kun je de korrelige structuur waarnemen. Op andere delen is het mooi glad.

http://i60.tinypic.com/23ubnub.jpg


All times are GMT +2. The time now is 20:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.