![]() |
Wat een belachelijke vertoning. Dat McLaren al zijn punten ging verliezen had ik al veel eerder verwacht. 100.000.000 dollar? Wat proberen ze hier bij de FIA mee duidelijk te maken eigenlijk. McLaren op de rand van de afgrond duwen en er zo zeker van zijn dat hun huisteampje voor eens en altijd kampioen kan worden?
Waarom maken ze van de F1 niet een soort IRL, maar dan in plaats van Honda motoren, iedereen een Ferrari blokje erachterin. Ik heb dit jaar een spannend seizoen gezien, maar dit is gewoon buiten alle proporties... |
De piloten mogen voor het kampioenschap blijven gaan ... mooi :applaus:
Het "prijzengeld" voor de punten tot nu toe wordt van de boete afgetrokken (ongeveer de helft) ... hypocriet maar mooi :rolleyes: :applaus: Blijft natuurlijk de grond van de zaak. Ik geloof echt dat Ron Dennis, samen met Frank Williams, zowat de laatste échte "racer" is die de F1 rijk is. Deze twee zijn ook diegene die sportiviteit hoog in het vaandel dragen, in tegenstelling met bvb Jean Todt. Dus in 't kort: ik geloof in de onschuld van McLaren als team. Maar ... zelfs de FIA komt hiermee niet weg zonder een sterk bewijs, dus ik ben benieuwd naar het volledige verslag, dat morgen openbaar gemaakt wordt. Wordt vervolgd. |
Quote:
Als iemand, indien bewezen, in de fout is gegaan dan is een straf niet meer dan logisch. Echter, ik begrijp nog steeds niet waarom je met geld je straf kunt afkopen. Het lijkt wel op geloofsbrieven uit de Middeleeuwen. Indien McLaren echt schuldig is, en de FIA echt ballen heeft dan gooien ze McLaren daadwerkelijk buiten tot het jaar stillekes. Deze uitspraak met een geldstraf is weer zo'n halfslachtige-oplossing. Ja, u was fout......maar als u betaald dan mag u blijven meedoen. Trouwens bedrijfsspionage? Als ik wil spioneren bij Ferrari? Dan koop ik die kerel toch weg! Ultieme voorbeeld? Adrian Newey! Eerst Williams naar WK-nivo gepusht, toen gelokt door de centen naar McLaren .........en gelokt door nog meer centen richting RBR! |
Uit de briefing voor de baanposten voor de F1 op Spa:
Quote:
Je kunt het lezen zoals je wilt, maar de vrijwilliger die a.s weekend weer naast de baan staat (voor € 10,00 per dag) mag weer een gevalletje pure intimidatie ondergaan. In 2004 zelf zoiets meegemaakt met zo'n FIA sjarel..........die kwam onderdelen van een Sauber ophalen. Gezien de gelaatsuitdrukking van die pipo heb ik niet de indruk dat alle splinters van het bargeboard de box destijds hebben bereikt van Sauber ;) |
Quote:
|
excuus... 100 miljoen min het TV-aandeel van Mclaren
|
Quote:
Natuurlijk is een boete een straf, wat is me dat nu, en zelfs eentje die behoorlijk pijn kan doen. |
Een team buitengooien dat gezondigd heeft de FIA bij mijn weten nog nooit gedaan en zou trouwens gelijk staan met zelfmoord, of op zijn minst het ingooien van hun eigen ruiten. Destijds meen ik me te herinneren dat Ferrari ook eens al hun punten kwijtgeraakt zijn vanwege "foefelen", "schoemelen" (of "schumi-len" :+ ) en ook nu wordt McLaren gestraft via aftrek van alle punten + een fikse boete. Zet zo'n team buiten en meteen haakt een groot deel van het publiek af. Bovendien straf je dan ook de piloten die hier niets mee te maken hebben (althans Hamilton in dit geval toch). De financiële aderlating zal trouwens ook volgend seizoen ook nog wel voelbaar zijn, want hoe je het draait of keert, het zijn toch ook 100.000.000 dollar minder die je kan besteden aan research voor 2008 of zelfs 2009... (amai als je dit bedrag neertypt besef je pas hoeveel nullen erin staan!)
Maar als ik het goed begrepen heb (via het radionieuws) zou Mclaren "de afstellingen van Ferrari" vanaf het begin van het seizoen gekend hebben. Is dit spionage? Ik veronderstel van wel. Is dit iets waarmee McLaren een doorslaggevend voordeel heeft tov Ferrari? Ik weet het natuurlijk niet want daar ken ik niet genoeg van, maar als ik gewoon logisch nadenk vraag ik me toch af wat je met de afstellingen van een Ferrari kan aanvangen op een Mclaren, nog afgezien van het feit dat elke piloot zijn afstellingen zelf bepaalt naar eigen goeddunken... |
Ik vraag me toch af in welke mate McLaren als team/rechtspersoon/instelling of noem het hoe je wil hier in de fout is gegaan.
Een (of meerdere ?) werknemers lijken eerder op eigen houtje te hebben gehandeld, buiten medeweten van hun chefs en collega's (getuige ook het ontslag van de verdachte). Dan lijkt zo'n straf me buiten alle proportie. |
Quote:
Heb juist hetzelfde zitten denken hoe kan je data van een ferrari gebruiken op een wagen die totaal anders is. Ferrari heeft de langste auto en mclaren de korste. |
Zou het schrappen van hun constructeurspunten ook willen zeggen dat ze volgend jaar aan het einde van de pitlane zitten, naast Spyker en Toro Rosso?
|
Quote:
|
Quote:
|
F1 begint naar voetbal te neigen: daar duurt een match 90 min en op het eind winnen de Duitsers. F1 duurt 7 maanden en op het einde winnen de "rooie", no mather what en anders helpt de FIA toch wel een beetje. :rolleyes: :+ :cool:
|
Volgens grandprix.com heeft Alonso tijdens een gesprekje met Dennis langs zijn neus weg gezegd dat hij info had waarmee hij wel es naar de FIA zou kunnen stappen; een beetje chantage tov Dennis, misschien om wat meer geld te krijgen?
Daarop zou Dennis zelf naar de FIA gestapt zijn met die info om Alonso voor te zijn. Is wel ne serieuze boomerang die hij in zijn gezicht krijgt nu niet? |
Er staat overal : punten kwijt die ze tot nu toe behaald hebben.
Kunnen ze nu eigenlijk nog verder constructeurspunten scoren dit seizoen? Als dat zo is is dat eigenlijk wel een belachelijke executie van straf. Vanaf nu bij veroordeling voor verkeersovertredingen in Belgie, boete = geld dat ge verdiend hebt tussen overtreding en moment van uiteindelijke uitspraak. |
Quote:
|
Het verslag van de FIA staat op autosport.com: http://www.autosport.com/news/report.php/id/62348
De bewuste mails (fragmenten althans) staan er ook in. |
Quote:
|
Ik geloof Ron Dennis.
Die heeft niets te maken met spionage. Het kan best zijn dat Coughlan met informatie van Ferrari rond liep. Maar om daar gebruik van te maken zal je al meteen moeten beginnen met een nieuw chassis te bouwen... Ik vind het ontzettend erg voor de F1 en vooral voor de mensen van Mclaren. Het is nog eens duidelijk gemaakt wat een kontneuker Jean Todt wel is... :no: |
Ik vind het wel heel erg raar dat heel die historie geen (direct zichtbare :p ) gevolgen heeft voor Pedro de La Rosa en Fernando Alonso !
|
Quote:
ARME MCLAREN ! waarom ? daarom: -Duidelijke bewijzen van e-mails De La Rosa naar Alonso over de afstelling van de Ferrari-wagen. E-mails berichten die nota bene van De La Rosa zelf komen en die hij met hangende pootjes heeft aangegeven om niet zwaarder gestraft te worden. -Duidelijke bewijzen van het aanwezig zijn van dikke dossiers over de Ferrari. In een wereldje waar alles om geld draait, worden deze documenten heus niet gebruikt he, sennaskingdom ! Nee, die lagen er gewoon maar. Niet naar gekeken of niks. -Duidelijke bewijzen dat Coughlan gebruik maakte van die plannen en ze naar jan en alleman doorspeelde. Ook niet slim, natuurlijk. Dan vraag je er om. Maarnee, dit alles is het resultaat van kontneuker Jean Todt. Wie is er hier oneerlijk geweest ? Die grapjassen bij McLaren toch wel zeker. Over de strafmaat wil ik wel nog discussiëren (hoewel dat bedrag voor Mercedes wel een peuleschil is). De WK-titel KAN te danken zijn aan info waarmee ze de Ferrari de loef konden afsteken, DUS WK of niet, er hangt zowiezo een geurtje aan, alsook élke overwinning van Alonso en Hamilton. Probeer het je een keertje, met heel veel goede wil, sennaskingdom, voor te stellen, dat je al je werk steekt in, laat ons zeggen, het bakken van een overheerlijke taart. Je gebruikt geheime ingrediënten waarmee je flink wat succes hebt. Plots komt daar een grapjas van een andere bakkerij, steelt de samenstelling van je taart, mixt de boel nog wat met eigen snufjes (extra aardbeien, slagroom) en verkoopt meer als jij. Zou jij niet fameus pissed zijn dan en kost wat kost willen aantonen dat die grapjas is gaan lopen met jouw idee ? Of ben je dan plots barmhartig ? Nee, Sennaskingdom, had Ferrari gestraft geweest omdat Jean Todt in een verkeerd kont geneukt had, dan had je niet zitten roepen. |
McLaren verlinkt Ferrari (bodemplaat): Ferrari is de gemene valsspelert.
Ferrari verlinkt McLaren (spionage): Ferrari is de gemene verklikkert. Wat klopt hier niet? |
McLaren speelt vals: McLaren wordt gediskwalificeerd
Ferrari speelt vals: Ferrari wordt wereldkampioen Wat klopt dáár niet? |
:applaus: :p :D Heerlijk toch!! Wij als fans zijn eigenlijk de domste dat we dit soort kermis blijven bekijken. Dat het in de F1 nooit gedraaid heeft om eerlijke sport is natuurlijk een feit. Al wie anders denkt is zo naďef als wat.
Feit is dat de FIA totaal onconsequent is in het uitdelen van strafmaatregelen. Dat is nog erger dan het Belgisch gerecht!:eek: |
McLaren speelt vals krijgen een straf die in hun ogen een lachertje is
McLaren courreurs spelen vals, gaan volledig vrijuit Boehoehoe wat is de FIA en Ferrari toch gemeen! :bye: |
Quote:
|
Quote:
Hoe dan ook, de woorden van Ecclestone (love him or hate him) zijn niet mis: Quote:
|
Quote:
*edit* wat ik me ondertussen wel afvraag: de boete van Mclaren wordt verminderd met het bedrag aan "prijzengeld" dat ze mislopen door hun diskwalificatie. maar hoe wordt het berekend? in het constructeurskampioenschap kunnen ze zeker nog ingelopen worden door Ferrari... |
Paul Stoddart laat weer van zich horen. Hij is niet direct goed bevriend met Max Mosley
Quote:
Quote:
|
Dit vond ik wel goed:
Quote:
Ferrari-fans, vlieg er maar in :) |
Quote:
|
Er mag hier heel veel verteld worden over Ferrari en McLaren maar ik zie maar 1 constante: Ferrari is altijd betrokken. Toeval??? Niet echt volgens mij :rolleyes: ...
|
Quote:
Beetje logisch niet? Zoals hier al eerder stond, zelfs al zijn ze eens slachtoffer, dan nog worden ze door sommigen in de hoek van de bad guys gezet :applaus: |
Quote:
------------------------------------- Zoals zo vaak ben ik het volkomen eens met Finish. Al diegenen die jarenlang zwaar uithaalden naar Ferrari wegens hun duistere praktijken kunnen misschien beter eens grote kuis gaan houden voor eigen deur. De trukkendoos van Ferrari is klein speelgoed in vergelijking met wat McLaren hier heeft gepresteerd. Dat McLaren niet op de hoogte was van de activiteiten van Stepney/Coughlan ? Dit is een veronderstelling die werkelijk te belachelijk is voor woorden. Als je de verklaringen van Coughlan leest dan blijkt dat volgende personen van Mclaren op de hoogte waren dat er informatie uitwisseling was tussen Stepney en Coughlan:
Als zulke personen op de hoogte zijn dan kan je moeilijk stellen dat dit een individuele actie was van Stepney/Coughlan. Alleen het bezit van zulke informatie over een concurrent is al voldoende om voor een burgerlijke rechtbank aangeklaagd te worden voor industriële spionage Eind Juli kwam McLaren ondanks al deze feiten nog goedkoop weg bij de FIA met de verklaring dat deze data nooit gebruikt worden in een McLaren F1 car. McLaren heeft de data van Ferrari nooit gebruikt ? Deze veronderstelling klopt ook niet meer ... als je de besluiten van de FIA erop naleest: Quote:
Het verlies van de constructeurstitel is enkel belangrijk voor de kenners en de statistieken. Het grote publiek ligt van de constructeurstitel absoluut niet wakker. De partners van McLaren zullen dolblij zijn als Hamilton dit jaar wereldkampioen wordt. De rest is voor de marketingmachine bijzaak 100.000.000 US$ is een berg geld ... Maar McLaren zal er heus niet door Failliet gaan. Waarschijnlijk vinden ze in hun arabische partners zelfs bondgenoten om deze eenmalige kostenpost te financieren. Anders kunnen ze nog altijd spaarlampen gaan gebruiken in het Paragon ;) Hoe worden ze niet gestraft?
Al bij al denk ik dat McLaren met deze uitspraak nog niet echt kan klagen. Deze hele affaire kost hun een berg geld ... maar de gevolgen hadden gigantisch veel groter kunnen zijn. |
Niks aan toe te voegen, airco !
Quote:
ELK topteam heeft wel z'n deel van de koek. Een 'schandaal' bij de mindere goden (De Minardi's, Arrows, godbetert Forti's en Lola's) haalt geeneens het daglicht, wegens non-nieuws. Het zijn dan ook teams die eens de schouders ophalen als ze elk weekend met 0 punten en twee uitgevallen bolides naar huis toegaan. Vind je het gek dan, dat Ferrari er altijd bij zit ? |
Quote:
Staat zo duidelijk vermeld in de argumentatie van de WMSC. In dat opzicht kunnen de verloren punten van Hongarije zelfs nog van belang zijn. ;) En in ieder geval blijft het een inkomstenverlies voor McLaren van 100 miljoen dollar. Ze moeten weliswaar niet effectief 100 miljoen betalen want het grootste gedeelte wordt afgehouden van hun FOM-inkomsten. Dé echte vraag is waar McLarens FOM-deel naartoe gaat gaan. Moet de FOM dat doorstorten naar de FIA of blijft dat geld bij de FOM? (Lees: in Bernie zijn zakken :D ) |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Tot het begin van dit seizoen was Alonso in de ogen van velen hier op dit forum een God. Ze zagen er een verademing in na het Schumacher tijdperk ;) Als je dan ziet hoe deze GOD dan de afgelopen maanden gevallen is:
De streken van M.Schumacher waren peanuts vergeleken met de stoten die Alonso uitsteekt ;) Misschien moeten we het ook allemaal niet zo zwart willen zien met onze toppiloten. In het interview op autosport.com staat nog een andere boeiende quote. Quote:
|
McLaren niet in beroep
Quote:
Eerst en vooral natuurlijk de verplichte kost dat dit geen schuldbekentenis is en dat ze niet in beroep gaan in het belang van de F1. Dit moeten ze wel zeggen ... anders maken ze het voor hun partners (Mercedes, Vodafone, ...) wel heel moeilijk om hun steun aan het team te blijven verdedigen. Anderzijds weet Ron Dennis goed genoeg dat de straf die ze nu gekregen hebben een meevaller is voor McLaren in vergelijking met de straf die ze hadden kunnen krijgen. Een schorsing van 2 jaar was een RAMP geweest voor een Formule 1 Team. |
All times are GMT +2. The time now is 03:56. |