De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   De witte lijn in Blanchimont !! (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10443)

pascual 13-04-2005 22:17

Quote:

Originally Posted by JJoris
Zulke kerels zoal Jurgen moeten misschien toch maar beter leren leven met de reglementen. Voor mij is een reglement een duidelijke afbakening, en anders: over de witte lijn = stop en go, dat is in mijn ogen ook een duidelijke afbakening. Anders de Amerikaanse oplossing, een mooie betonnen muur ? Als je dan de mist ....., Tassin heeft dit meegemaakt op de Radillion enkele jaren geleden, ik ben ervan overtuigd dat hij liever een "stop & go" had gekregen, in plaats van in een muur te blijven hangen.
Kudde beesten ????? er bestaan ook ezels, maar die stoten zich geen tweemaal aan de zelfde steen.

En als je de laatste 3 ronden over de witte lijn rijdt, krijg je ook een stop & go, kom je niet binnen = gewoon maar 10 sec. straftijd! Dan heb ik liever 10 sec. dan een stop & go! Dat zijn echt heel toffe regels en als goede belg moeten jullie maar alles slikken, niemand durft er iets te ondernemen over ezels gesproken!

ph.bonneel 14-04-2005 09:16

de beste stuurlui staan altijd aan wal... Het is inderdaad niet gemakkelijk om te vermijden dat je over witte lijn gaat. Ik vind dat het enkel kan in geval van gevaar, zoals Jürgen voor heeft gehad. Ervan gebruik maken om sneller te zijn dan iemand anders, vind ik anti-sportief. Dan strijd je niet met gelijke wapens.

Het reglement stipuleert echter duidelijk en dit wordt iedere keer opnieuw door de koersdirecteur op de piloten briefing heel duidelijk gezegd: "de piste is het zwarte stuk asfalt tussen de twee witte lijnen!!!" Je mag er met twee wielen over om een kerb te gebruiken, niet met4 wielen. Dit wordt bestraft met een stop and go... of zou moeten bestraft worden.

Ik zie iedere race en iedere manche piloten rondom mij met de volle breedte van de MINI over de kerbs gaan, dus naast de piste (je weet wel, die strook asfalt...), zeer weinigen worden effectief bestraft. Het is waarschijnlijk ook niet eenvoudig om met enkele camera's alles te zien. Tenslotte heeft koersdirectie geen manschappen genoeg om iedere camera en iedere MINI in de gaten te houden. Ondertussen wordt er goed van geprofiteerd. Ik kan voor mezelf stellen dat ik er praktisch nooit over ga met 4 wielen, zelfs in het heetst van de strijd. Misschien ben ik dan wat trager daar ik minder wijd mijn bocht kan nemen, maar dan kan ik tenminste zeggen dat ik reglementair rijd. En dat is toch uiteindelijk de spirit in de sport. Jammer dat niet iedereen er zo over denkt.

Wat de stop and go borden betreft, ik heb ze perfect gezien! Gelukkig niet voor mij bestemd.

JJoris 14-04-2005 09:51

Quote:

Originally Posted by ph.bonneel
Het reglement stipuleert echter duidelijk en dit wordt iedere keer opnieuw door de koersdirecteur op de piloten briefing heel duidelijk gezegd: "de piste is het zwarte stuk asfalt tussen de twee witte lijnen!!!" Je mag er met twee wielen over om een kerb te gebruiken, niet met4 wielen. Dit wordt bestraft met een stop and go... of zou moeten bestraft worden.

Ik kan voor mezelf stellen dat ik er praktisch nooit over ga met 4 wielen, zelfs in het heetst van de strijd. Misschien ben ik dan wat trager daar ik minder wijd mijn bocht kan nemen, maar dan kan ik tenminste zeggen dat ik reglementair rijd. En dat is toch uiteindelijk de spirit in de sport. Jammer dat niet iedereen er zo over denkt.

Wat de stop and go borden betreft, ik heb ze perfect gezien! Gelukkig niet voor mij bestemd.

Moest iedereen maar met deze instelling rijden ! :applaus:
Maar jij bent dan wel "een kudde dier" volgens Jurgen.
Ik vind het toch straf dat het regelmatig dezelfde personen zijn dit zulke problemen tegen komen, vandaar dat Jurgen van mij niet op sympatie kan rekenen.

pascual 14-04-2005 10:22

Quote:

Ik vind het toch straf dat het regelmatig dezelfde personen zijn dit zulke problemen tegen komen, vandaar dat Jurgen van mij niet op sympatie kan rekenen.

Lees eens goed!ph.bonneel zijn text is denk ik duidelijk genoeg! Jürgen is er maar 1 X over gegaan, en dat om een ongeval te vermijden. Alle snelle piloten uit de Mini challenge zijn er over geweest en vele zelfs meerdere malen.

IK DENK DAT JIJ IETS PERSOONLIJK TEGEN JURGEN HEBT? MAAR VECHT DAT ERGENS ANDERS UIT EN NIET OP DIT FORUM.

Maak je eens bekend! Zo is het makkelijk!

M.v.g.,

Pascal.

pascual 14-04-2005 10:32

Het bewijs!!!

Vanop www.autosport.be:

Guino Kenis legde net als gisteren beslag op de derde plaats maar werd gediskwalificeerd om over de witte lijn te zijn gereden en de stop&go te hebben genegeerd.

Nico Verdonck die weliswaar met 30 seconden straftijd werd bedacht (overschrijden witte lijn);

Jacobs had op dat ogenblik al een stop&go gekregen om over de beruchte witte lijn te zijn gereden maar was blijven doorrijden.

Er zijn natuurlijk nog meerdere maar staan niet op autosport.be vermeld.

Ik hoop dat jullie nu duidelijk zien dat bijna elke snelle piloot over de witte lijn is gegaan, en Jürgen dus alleen maar om een ongeval te vermijden.

vortex 14-04-2005 11:42

Waar het allemaal om gaat is dat de infrastructur van de track niet deugt! wat is het nu ook voor een absurd idee om op een racetrack lijnen te schilderen om vervolgens tegen een stel losgebroken honden te zeggen: en denk erom, je mag er niet over heen!
Dat is vragen om problemen want die gasten knokken zich blind en schieten er natuurlijk geregeld naast, zeker in merkencups. Daar heb je dan gelijk al probleem 1.
Daarnaast heb je nu eenmaal altijd lieden die de situatie in hun voordeel benutten. Dit is nu eenmaal een gave die elk mens in mindere of meerdere mate bezit in welke situatie dan ook. Probleem 2 dus.
Beste oplossing is het overschreiden van lijnen dusdanig te ontmoedigen dat dit voor betrokkene direct aantoonbaar nadeel oplevert. Het bedenken van regeltjes die vervolgens vrijwel onmogelijk zijn te controleren is de slechtste oplossing van allen. Zeker in de autosport. (maar met een dergelijke track: wat moet je?)
Bovendien zijn de races voor toeschouwers totaal niet meer te volgen en wint per definitie niet altijd de snelste maar als het tegenzit wel de braafste. En dat kan nooit de bedoeling zijn van het autoracen.
Naar mijn mening dient het circuit aangepast: een duidelijke afscheiding m.b.t. daar waar je op racet (het asfalt) en daar waar je te ver gaat (hoge kerbs en een strook zand of gras van een meter).
Dat men in Spa daar bij aanleg niet direct rekening mee heeft gehouden is me een raadsel. Overigens, ook in F1 zie je de mannen geregeld over de lijnen denderen. Een universeel probleem dus.

Snellen Eddy 14-04-2005 12:13

Laat gewoon iedereen de lijnen negeren. Misschien kunnen ze een ommetje maken, allemaal over de lijn, blijft Boneel mooi op de lijn en pakt hij ze allemaal
in de bus stop.
Wat een discussie!!!
Jurgen ging rechts over de lijn om Philou niet te rammen, was er dan links geen plaats?

Raceboy 14-04-2005 12:42

ik denk niet dat je in Blanchimont ineens naar links duikt. Door de snelheid ga je altijd naar buiten schuiven.

Mark 14-04-2005 12:43

Quote:

Originally Posted by Snellen Eddy
Jurgen ging rechts over de lijn om Philou niet te rammen, was er dan links geen plaats?

Misschien wel, maar in Blanchimont lijkt het me niet verstandig om naar links te sturen als je op volle snelheid aankomt. De wagen heeft in die bocht de neiging rechtdoor en / of naar rechts te gaan. Als je dan naar extra sterk naar links gaat sturen (en eventueel te remmen) dan is een kus met de vangrails aan de linkerkant van de baan een feit.

Guido 14-04-2005 13:29

Het maakt niet uit waar er plaats was of is om te ontwijken. Natuurlijk moest ie uitwijken en als er gravel gelegen had, had ie ook plaatsen en tijd verloren. Dus waarover gaat het hier eigenlijk? Iemand die zich onterecht bestraft voelt omdat ie volgens zijn eigen ervaring geen andere optie had.
Punt is en blijft dat hij niet de enige was die gescantioneerd geweest is. Ik denk dat de organisatie geen precedent wil scheppen omdat als er aan deze uitleg gehoor gegeven wordt, er wellicht nog negen anderen gaan zijn met een eigen verhaal en da's een straatje zonder einde.

En als je gaat zeggen, rij maar waar jullie willen en kijk helemaal niet naar de lijnen, waar gaan we dan eindigen. Is life fair? Of course not. ;)

Megane 14-04-2005 13:48

Iedereen heeft het over witte lijnen, maar er zijn ook nog witte vlaggen.

Iedereen wordt verondersteld deze vlaggen te kennen en een witte vlag is een traag voertuig op de piste. Dus rij gedrag aanpassen en alert zijn. :frusty:

Steve 14-04-2005 16:28

Quote:

Dit wordt echt wel heel goedkoop, woorden die niet uit je eigen mond komen gaan gebruiken om toch maar je gelijk te halen, doe zo verder en dit wordt meelijwekkend...

Kijk, ik ken je niet (en laat ons dat voorlopig zo houden) maar iets in mij zegt me dat jijzelf ook niet echt op veel sympathie kan rekenen bij veel mensen.

Eender welke piloot zal moeten toegeven dat hij of zij ooit al over de witte lijnen gereden heeft en niet alleen om een aanrijding te vermijden!
Dit kan volgens jou totaal niet en dit wijst dan weer op kortzichtigheid.

Mocht ik niet beter weten ik zou zweren dat jijzelf de witte lijnen gaat trekken in Francorchamps, het zit blijkbaar diep bij jou...

Raceboy 14-04-2005 16:58

laten we het alsjeblieft bij de zaak houden en niet persoonlijk worden.

ph.bonneel 14-04-2005 20:31

Quote:

Originally Posted by Mark
Misschien wel, maar in Blanchimont lijkt het me niet verstandig om naar links te sturen als je op volle snelheid aankomt. De wagen heeft in die bocht de neiging rechtdoor en / of naar rechts te gaan. Als je dan naar extra sterk naar links gaat sturen (en eventueel te remmen) dan is een kus met de vangrails aan de linkerkant van de baan een feit.

In blanchimont is het inderdaad niet mogelijk om naar links uit te wijken, snelheid is te groot... Dit is ook de reden waarom de zandbak (aan buitenkant) verdwenen is, het was gewoon te gevaarlijk. Heb daar zelf nog gestaan als baanpost voor de F1 (in het uitkomen van de bocht aan de buitenzijde, waar je een beetje lager staat dan de piste zelf), was zeer indrukwekkend.

Als je zelf op de piste zit, zelfs met een MINI'tje van 210 PK, gaat het toch heel snel (topsnelheid in 5de). Het passeert à fond, en als je je lijn perfect hebt, ga je ook niet over de witte lijnen. Maar naar links gaan uitwijken is onmogelijk, je wordt inderdaad naar buiten gedreven. Het asfalt is een goede oplossing om een vergissing zonder nare gevolgen te kunnen goedmaken, zij het misschien met een stop and go, maar je auto is tenminste niet vernield. Ik ben er één keer afgegaan in de regen op privé training en ik was verdomd blij dat er daar asfalt lag.

Wat Jürgen betreft, iedereen heeft zijn fans en tegenstanders. Ik vind het een zeer goed piloot met een ongelooflijke car control. Soms wat wild, maar ja... in het heetst van de strijd...

Wat het kuddedier betreft, ik heb toch al 4de, 5de, 6de en andere mooie resultaten gereden met mijn systeem en daar voel ik me goed bij... wat de anderen denken... interesseert me weinig.

Tenslotte sta ik nu 7de in kampioenschap, alhoewek ik door een compressieverlies op eerste cilynder ongeveeer 25 PK mis. Met een nieuwe motor zal ik mij kunnen verdedigen zoals het hoort... en dan zien we nog eens!

pascual 14-04-2005 21:10

Quote:

Originally Posted by ph.bonneel
In blanchimont is het inderdaad niet mogelijk om naar links uit te wijken, snelheid is te groot... Dit is ook de reden waarom de zandbak (aan buitenkant) verdwenen is, het was gewoon te gevaarlijk. Heb daar zelf nog gestaan als baanpost voor de F1 (in het uitkomen van de bocht aan de buitenzijde, waar je een beetje lager staat dan de piste zelf), was zeer indrukwekkend.

Als je zelf op de piste zit, zelfs met een MINI'tje van 210 PK, gaat het toch heel snel (topsnelheid in 5de). Het passeert à fond, en als je je lijn perfect hebt, ga je ook niet over de witte lijnen. Maar naar links gaan uitwijken is onmogelijk, je wordt inderdaad naar buiten gedreven. Het asfalt is een goede oplossing om een vergissing zonder nare gevolgen te kunnen goedmaken, zij het misschien met een stop and go, maar je auto is tenminste niet vernield. Ik ben er één keer afgegaan in de regen op privé training en ik was verdomd blij dat er daar asfalt lag.

Wat Jürgen betreft, iedereen heeft zijn fans en tegenstanders. Ik vind het een zeer goed piloot met een ongelooflijke car control. Soms wat wild, maar ja... in het heetst van de strijd...

Wat het kuddedier betreft, ik heb toch al 4de, 5de, 6de en andere mooie resultaten gereden met mijn systeem en daar voel ik me goed bij... wat de anderen denken... interesseert me weinig.

Tenslotte sta ik nu 7de in kampioenschap, alhoewek ik door een compressieverlies op eerste cilynder ongeveeer 25 PK mis. Met een nieuwe motor zal ik mij kunnen verdedigen zoals het hoort... en dan zien we nog eens!

Volledig mee eens! En doe zo verder! :applaus: Ja die motoren hebben het vlug op de 1e cilinder zitten hé, niet te lang wachten hoor of je hebt een nieuwe blok nodig, nu kan je er misschien vanaf komen met een boring en de overmaatse zuigers.

All times are GMT +2. The time now is 17:31.