PDA

View Full Version : Uitlaat en geluidsnorm op Zolder


Blue
15-04-2004, 12:53
Hallo,

vorige keer ben ik tegen de lamp gelopen kwa geluidsnorm,
weet er iemand waar ik die "supertrapp" opzetstukken kan aankopen waar de verschillende, toen aanwezig, raceteams mee rondrijden, vb op verschillende clio's gezien.

of zijn er andere mogelijkheden?

ik wil iets wat ik er voor de trackday kan opzetten en daarna weer afhalen.

bedankt

auto is een subaru

bart VDB
15-04-2004, 14:05
Wij hebben de onze gekocht bij AD-sport.
Je kan het principe ook zelf namaken natuurlijk.

Blue
15-04-2004, 14:24
Bart,

kan ik je ergens bellen voor meer info??

bedankt
je kan me mailen op webmaster@s-club.be

Selespeed
15-04-2004, 15:14
Blue, die supertraps halen het geluid inderdaad aardig naar beneden, maar besef wel dat je erdoor een redelijke tegendruk krijgt. Dit is niet echt bevorderlijk voor je motor levensduur. In het extreemste geval blaas je er gewoon je pakking van je motor door.

bart VDB
15-04-2004, 17:25
Klopt wat je zegt selespeed en ik weet dat GM racing hier al wat problemen heeft mee gehad. Wij hebben met de Supertrap geen problemen, wel eerst wat testwerk mee verricht vooraleer in de races te gebruiken.

FormulaV-JH495
16-04-2004, 07:29
@ Blue ... kijk eens bij Demon Tweeks ... die zijn meestal veel goedkoper dan AD-sport (en dit met port inbegrepen)

Blue
30-04-2004, 00:25
bart bedankt voor de info en ik bel u waarschijnlijk nog wel eens op, maar ik heb voorlopig misschien een andere oplossing die ik eerst eens wil testen


heb namelijk een stnd middenstuk wat ik van een vriend kan lenen om eens mee te testen


nu heb ik een professionele DB meter die ik kan gebruiken en wil dus eens het verschil uitmeten tussen de auto nu (107db op zolder) en met dat stnd stuk.

Maar hoe wordt er eigenlijk gemeten op zolder?
(op een bepaalde afstand??) zodat ik dat eens kan proberen te simuleren

thrust ssc
30-04-2004, 07:12
Aan Blue

Hoe word het geluid gemeten ?

kijk eens op de site van de Vas of in hun gele boekje .

ofwel neem contact op met circuit zolder , de geluidsmetingnormen staan duidelijk bepaald in hun uitbatingsvergunning, de papieren hangen uitgestald op het racesecretariaat .
Op de reglementen van de touringcup staan ze ook duidelijk vermeld.
met sportieve groeten en veel succes

R@ce@holiC
30-04-2004, 21:08
37. Voor de wedstrijden te Zolder mag de omloop enkel gebruikt worden door motorvoertuigen waarvan het geluidsniveau Lamax, voorbijrijdend bij vollast, niet hoger is dan 95 dBA op ongeveer 7 meter van de rand van de rijbaan en op circa 1,5 meter boven de grond gemeten volgens de snelle tijdsbeweging “FAST”.

Volgens het Touringcup reglement. Denk dat de geluidslimiet op een trackday dezelfde is.

fast freddy
03-05-2004, 21:26
denk het ook,zijn er tijdens weekdagen ook limieten ?
want een tijd gelede zagen we dat de luchtfilter van onze e30 ne standaard was... ma we wisten nimeer goed waarom die standaard erop stond....wewaren gaan rijden op de vroemdag heel lang geleden vandaar dat we dat raar vonden

Blue
03-05-2004, 22:12
thanks voor de reply!!
goeie info


heb het eens getest en ik zit eronder
:p


nog 1 ding, ik weet dat de eerste meeting aan de linker kant wordt gedaan, maar de 2de onder de brug, waar wordt die juist gemeten??? aan de linker of rechterkant van de baan

Pascal
03-05-2004, 23:39
Originally posted by Blue
nog 1 ding, ik weet dat de eerste meeting aan de linker kant wordt gedaan, maar de 2de onder de brug, waar wordt die juist gemeten??? aan de linker of rechterkant van de baan

Rechts...

C U

RX-7 freakske
04-05-2004, 00:16
Die eerste meeting bevindt zich net na het uitkomen van de Bianchi-bocht aan de linkerkant, waar die tweede zit weet ik zelf ook niet heel juist. Ik ga het zelfde probleem hebben als ik met mijn wagen eens een trackday wil meemaken.

Mvg,

Tim

Blue
05-05-2004, 21:02
yoohoo, missie gelukt, ik zat eronder
de supertrap is dus niet echt nodig
met een stnd middendemper lukt het blijkbaar ook

en zijn maar 4 vijzen dus....


toch bedankt voor de moeite (bart)

Jo Smets
12-05-2004, 14:40
Besten,

naar mijn weten is de 2e geluidsmeting bij het remmen aan de hospitaal-bocht, ben niet zeker, maar zal daar ergens in de buurt moeten zijn.

PS de 2e is een niet geldige meting, daar wordt je niet voor bestraft, heb ik me laten vertellen.

mvg,
Jo Smets

B.V.S.
12-05-2004, 19:04
Originally posted by Jo Smets
Besten,

naar mijn weten is de 2e geluidsmeting bij het remmen aan de hospitaal-bocht, ben niet zeker, maar zal daar ergens in de buurt moeten zijn.



een beetje vroeger... bij het uitkomen van de Terlaemenbocht op de tunnel...

Blue
13-05-2004, 15:10
de 2de meeting is dus voor het aanremmen van de 90graden bocht, kweet niet direct hoe die bocht noemt


je gaat door de villeneuve chicane, je gaat naar rechts, nog een knik naar rechts en dan een heuvel op naar links

wel, net als je naar beneden gaat zie je aan de linkerkant een paaltje staan, dat is de 2de meeting


(uitleg door en voor beginners :p )

Marnik
02-06-2004, 21:07
Originally posted by B.V.S.
een beetje vroeger... bij het uitkomen van de Terlaemenbocht op de tunnel...

ja ja bart en maar gas geven hé, grapje

Scapa
02-06-2004, 23:37
Originally posted by Blue
de 2de meeting is dus voor het aanremmen van de 90graden bocht, kweet niet direct hoe die bocht noemt


je gaat door de villeneuve chicane, je gaat naar rechts, nog een knik naar rechts en dan een heuvel op naar links

wel, net als je naar beneden gaat zie je aan de linkerkant een paaltje staan, dat is de 2de meeting


(uitleg door en voor beginners :p )

De Rea ;)

A.J.
03-06-2004, 00:56
Originally posted by stijnconinx
De Rea ;)

Officieel is dat de BOLDERBERGBOCHT !!!

B.V.S.
03-06-2004, 18:30
Originally posted by Blue
wel, net als je naar beneden gaat zie je aan de linkerkant een paaltje staan, dat is de 2de meeting


ik dacht aan de rechterkant...?

bart VDB
03-06-2004, 20:25
Originally posted by B.V.S.
ik dacht aan de rechterkant...?

Ik dacht ook aan de rechterkant. Een rood paaltje en kastje geloof ik, tussen de tunnel en de rea. Allée juist voor het rempunt aan de rea.

Scapa
03-06-2004, 20:40
Ja, één keer links (na Bianchi) en daar aan de rechtse kant, hetgeen logisch is uiteraard.

Hoppa
04-06-2004, 09:14
Originally posted by B.V.S.
ik dacht aan de rechterkant...?

hangt er maar vanaf hoe je over de top komt; er zijn er al wat die de meting met de linkerkant gepasseerd zijn daar. :D ;)