PDA

View Full Version : Lotus 25 Coventry Climax Kleur?


Desmodromic2001
02-03-2004, 17:42
Ik ben bezig met het bouwen van de Lotus 25 Coventry Climax. Nu zegt men op het plan dat de carrosserie in British Racing Green moet komen. Ik heb een beetje in boeken zitten snuffelen, en op het net gezocht naar foto's. Nu zit er daar volgens mij in dat groen een zeer lichte metallic schijn. Het zou kunnen dat dit door de slechte kwaliteit van sommige foto's komt, maar zeker ben ik het niet. Testors heeft ook een soort British Racing Green, en deze is ook metallic. Vandaar dat ik hier met serieuze twijfels zit. Zijn er hier F1 experts? Of is er iemand die ooit op één of ander Historic racing festival deze machine van nabij gezien hebben? Mensen die eventueel duidelijke goede foto's hebben van de machine, waarop de kleur goed te zien is?

kurtvaes
02-03-2004, 18:04
Ik heb een boek met enkele foto's

Guido
02-03-2004, 20:10
Originally posted by kurtvaes
Ik heb een boek met enkele foto's

Da's natuurlijk wel fijn om weten, maar misschien kan je eens opzoeken welke kleur het precies is om alzo Desmodromic2001's twijfel weg te nemen. ;) :D

Sennake
02-03-2004, 21:08
Ik ben zeker dat de Lotus van de jaren '60 GEEN metallic kleuren hadden. British racing Green is een gewone, non-metallic kleur. neem dat maar van mij aan, ik heb er genoeg in het echt gezien én kilo's foto's die het bewijzen :)

Guido
02-03-2004, 21:13
Originally posted by Sennake
Ik ben zeker dat de Lotus van de jaren '60 GEEN metallic kleuren hadden. British racing Green is een gewone, non-metallic kleur. neem dat maar van mij aan, ik heb er genoeg in het echt gezien én kilo's foto's die het bewijzen :)

Bedankt om het te bevestigen. Ik was nl. voor 90% zeker ook die mening toegedaan, maar goed als je niet helemaal zeker bent is het misschien beter even te wachten tot er iemand komt die het wel zeker weet. :D

kurtvaes
02-03-2004, 21:34
Originally posted by Huudo
Da's natuurlijk wel fijn om weten, maar misschien kan je eens opzoeken welke kleur het precies is om alzo Desmodromic2001's twijfel weg te nemen. ;) :D

Het is gewoon een boek met een deel foto's in. Boek komt van Lotus zelf. Ik wil ze wel inscannen, maar ik vrees dat ik dan (onbewust) de kleur you kunnen veranderen.

Wat die Metallic betreft: Brittish Racing Green was inderdaat GEEN Metallic.

Als je de echte kleurenkode wil, kan ik die wel vragen aan iemand die ik ken bij Lotus, maar ik kan niet garanderen dat hij dat weet of kan achterhalen.

Stuur anders maar PM

kurtvaes
04-03-2004, 13:24
Antwoord van Lotus:

I have spoken to the technical department here at Lotus and it would appear
that in the good old days they just took a can of green paint and added some
black paint until it was about the right colour! Sounds very Lotus!

This said we did a car for the Geneva show a few years ago and this was the
best approximation. The green below is a flat British Racing green and the
yellow is the Norfolk mustard that was used on your S1 Elise. I am told
that the below will look every bit the part. The colour codes are Du-pont.
I would take samples of the below paint before spraying any car, just to
make sure you are happy with the shades.

B04 Du-pont Briish racing green
B05 Norfolk Mustard

Scapa
04-03-2004, 13:30
Leuk, net hetzelfde als bij Ferrari in die tijd dus, gewoon wat mengen tot het "ongeveer" goed is :) En wij maar denken dat daar een hele traditie achter zit en ze daar heel nauwkeurig in waren :D

Guido
04-03-2004, 16:13
Idd, vroeger was er veel natte vinger werk. Racen was het belangrijkste en "branding" was een woord dat nog moest uitgevonden worden. Wat was het leven toen toch simpel. :D

Echter er staat een heel belangrijk zinnetje in het antwoord van Lotus, nl:
I would take samples of the below paint before spraying any car, just to
make sure you are happy with the shades.

Dit is heel zeker van toepassing wanneer het over de juiste kleur gaat in modelbouw. Zo als al zo vaak aangehaald, wil het nog niet per definitie zeggen, dat de juiste officiële kleur adhv code nummers, ook het juiste effect zal geven op een schaalmodel. Het is wel een goede basis om van te vertrekken, maar een exact resultaat krijg je er niet door. ;)