PDA

View Full Version : Vraagbaak voor beginners...


Pages : [1] 2 3 4

PorscheGT
04-01-2004, 01:23
@Sennake : ik zou de volgende vakantie zo erges een bouwpakket wat je in de broux in hasselt kan kopen maken ... met wat voor iets zou ik zo als eerste model moete make wa is zo het gemakelijkste ??? :D

Sennake
04-01-2004, 01:26
Dat is een moeilijke vraag...

Maar mijn ervaring is het dat de dozen van Tamiya sowieso het beste passen en de plannen zijn het duidelijkst uitgelegd, ook welke kleuren je elk onderdeel moet verven en zo...

Daarom zou ik je aanraden om eens een Tamiya bouwdoos aan te schaffen in schaal 1/24. De keuze is daar zeer ruim en de kwaliteit van de dozen is top. Neem geen te moeilijke om te beginnen, ga voor iets eenvoudigs (niet teveel decals en zo, begin met een straatversie). Je vindt wel iets naar je goesting.

PorscheGT
04-01-2004, 01:51
maar een zeer dom vraag verf moet je die appart kopen of zit die erbij?? en zie je op de doos indien dan ja welke verf je nodig hebt want je kan moeilijk helemaal naar huis gaan als je van ver komt en dan helemaal trug gaan voor verf te kopen...

HHugo
04-01-2004, 10:47
Verf is niet inclusief maar staat op het bouwplan in de doos vermeld: even vragen aan de kassa of je ze mag openmaken...

PorscheGT
04-01-2004, 12:15
ah... merci voor den uitleg HHugo en Sennake als ik er een maak zal ik foto's posten dan kunde da beoordelen he :D

jos
04-01-2004, 12:39
als je rallywagens wilt maken zou ik beginnen met een subaru wrc of een totota corolla wrc

PorscheGT
04-01-2004, 12:44
ok.. maar ik ga toch gelijk sennake zei met een straatversie beginnen op internet heb ik wat rondgezocht en er zijn toch wat auto's bij die er makelijk uitzien en mss daarna en moeilijkere maar het enigste bouwpakket wat ik ooit gemaakt heb is een boeing 747 van british airways... dus veel ervaring is er nog niet(ik ben er ook nog maar 14 he :D)

Dragonfly
04-01-2004, 15:15
Ik zou met e revell kitje beginne is ni te duur en sommige zijn wel goed van kwaliteit!

PorscheGT
04-01-2004, 15:19
weet er nog iemand buiten tamiya nog zeer goede merken???

jos
04-01-2004, 16:10
Revel ????

Dragonfly
04-01-2004, 16:20
hasegawa , fujimi , AMT , UT-models

PorscheGT
04-01-2004, 19:10
Originally posted by Dragonfly
Ik zou met e revell kitje beginne is ni te duur en sommige zijn wel goed van kwaliteit!
ja ik heb ooit eens zo een starters kitje voor kinderen van bernd schneider gemaakt ma das een click systeem dus niet echt bouwen :D ik heb er toch 20volle minuten aan gewerkt toen om de wielen recht te krijgen :D

Ottooke
04-01-2004, 20:46
Mijn allereerste kit was een Austin Mini van Heller op schaal 1/43. De verf en de lijm had ik zelf moeten kopen. Op de doos staat: 52 stukken, 8+. Misschien te gemakkelijk voor jou. :) In de beginjaren heb ik een aantal AMT en Revell modellen gebouwd. Dat was goed te doen.

Guido
04-01-2004, 21:51
Alle hierboven genoemde merken, zijn voor de iets gevorderde modelbouwer, zeker geen slechte merken.
Echter als je de fijne kneepjes onder de knie wil krijgen is het aan te raden een merk te kopen waar je je kan concentreren op de kneepjes en waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over de uitlijning, de ophanging recht of krom, bijwerken van zetels etc.etc. Dan blijft er maar 1 over: Tamiya. Eerst leren gaan, dan pas lopen ;)

Welk specifiek model je nu als eerste moet bouwen, wel dat kunnen wij niet voor jou bepalen. Veel hangt immers af van je eigen voorkeuren en interesses... Ik kan zeggen, koop een BMW Z3, maar als je dat nu een lelijk ding vind, zou het natuurlijk te zot zijn om daar mee te beginnen.

Tot de makkelijkere kits in het Tamiya gamma zou ik rekenen, precies, die Z3, de SLK, Porsche Boxster, Honda S2000, Toyota Celica (nieuw model), VW Beetle, VW Golf. Kortom de gewone straatauto's. In een later stadium zou je dan met racers kunnen beginnen, decals enz. ;)

PorscheGT
04-01-2004, 22:49
in de broux kan je nu al een mistsu wrc van makinen kopen waar verf en borsteltjes bijzitten voor 34€ van revell.. zoiets ga ik doen eerste denk k...

vanni
04-01-2004, 23:00
in de "Fun" hadden ze enkele maanden geleden een Heller-pakket met 5 bouwdozen op 1/24 (Focus WRC, 206WRC, SubyWRC2001, EVO7, Xsara WRC) en dit voor 45 euro.
Mss dat er bij uw plaatselijke Fun nog enkele exemplaren liggen :confused:

Deze zijn wel niet zo gedetailleerd als Tamiya e.d. maar als ervaren bouwer (d8 ik toch na een 60-tal auto's & 10-tal moto's) kon ik dit toch niet laten liggen.

Check it out

Sennake
04-01-2004, 23:03
Originally posted by Marcosmeister
in de broux kan je nu al een mistsu wrc van makinen kopen waar verf en borsteltjes bijzitten voor 34€ van revell.. zoiets ga ik doen eerste denk k...

Mja, je doet natuurlijk wat je goeddunkt, maar Revell is zeker niet de beste keuze voor een beginner en die verf en borsteltjes zijn van povere kwaliteit hoor...

Bovendien is dat een vrij ingewikkeld kleurenschema en dito decals...

Niet echt een beginners-doos dus.

vanni
04-01-2004, 23:09
Oh ja , nog vergeten te vermelden dat bij de Heller-kit verf,lijm & een borstel bijgeleverd zijn.

PorscheGT
04-01-2004, 23:28
als dat er nog ligt als ik ga kijken dan zullen er rap foto's van zijn denk ik want dan koop ik het :D

PorscheGT
04-01-2004, 23:57
heeft de fun een website?????

Guido
05-01-2004, 00:36
Originally posted by Sennake
Mja, je doet natuurlijk wat je goeddunkt, maar Revell is zeker niet de beste keuze voor een beginner en die verf en borsteltjes zijn van povere kwaliteit hoor...

Bovendien is dat een vrij ingewikkeld kleurenschema en dito decals...

Niet echt een beginners-doos dus.

lol, binnen enkele weken mogen we't gaan oplossen :rolleyes: :D ;)

"'k zit hier met een Heller kit en dat past langs geen kanten, ook de decals komen niet overeenuit. Wat moet ik nu doen..."

Een verwittigd plekker is er 3 waard. ;)

Guido
05-01-2004, 00:43
Originally posted by Marcosmeister
als dat er nog ligt als ik ga kijken dan zullen er rap foto's van zijn denk ik want dan koop ik het :D

Eerst werd het, "zoals Sennake zei" een straatversie, dan een Mitsu WRC van Revell en nu een Heller pakketje van de Fun... :confused: en er zullen rap foto's van zijn... :rolleyes:

Om een modelbouw projectje tot een goed einde te brengen zijn geduld en uwen tijd ervoor nemen zeker net zo belangrijk als de juiste doos kopen.

Sennake
05-01-2004, 08:28
Tja, goede raad is nochtans niet duur, maar wie hem in de wind slaat moet op de blaren zitten (om eens wat spreekwoorden dooreen te husselen) :)

Sennake
05-01-2004, 08:32
Originally posted by Huudo
Eerst werd het, "zoals Sennake zei" een straatversie, dan een Mitsu WRC van Revell en nu een Heller pakketje van de Fun... :confused: en er zullen rap foto's van zijn... :rolleyes:

Om een modelbouw projectje tot een goed einde te brengen zijn geduld en uwen tijd ervoor nemen zeker net zo belangrijk als de juiste doos kopen.

Idd my dear Huudo, als ik de kwaliteit van de vermelde kits op punten moet beoordelen wordt het dit :

[list=1]
Tamiya straatversie : 10/10
Revell rallywagen : 7/10
Heller rallywagen : 4/10
[/list=1]

Wat je tekort komt aan punten moet je compenseren met je modelbouw-ervaring en veel geduld en goede moed.

Bij deze wens ik Marcosmeister dus vééééél goede moed!

Dragonfly
05-01-2004, 14:13
De kwaliteit van tamiya is inderdaad veel beter maar dat is de kostprijs ook :) Ik denk als ge een goedkoop kitje van heller koopt voor +-5€ Je toch al iets kan leren en geen kit van +-25-30€ moet verneuken;)

Guido
05-01-2004, 14:32
Originally posted by Dragonfly
De kwaliteit van tamiya is inderdaad veel beter maar dat is de kostprijs ook :) Ik denk als ge een goedkoop kitje van heller koopt voor +-5€ Je toch al iets kan leren en geen kit van +-25-30€ moet verneuken;)

Da's natuurlijk waar. Ik ben vroeger ook met Matchbox en Airfix begonnen en niet met Tamiya.
Alhoewel mijn 11-jarige dochter toch meer plezier beleeft heeft aan een easy-fit van Revell en een Tamiya dan die Porsche 911 van Italeri die voor gene meter pastte. Niet dat ik jullie met een 11-jarige wil vergelijken ;) , 'k wil enkel aangeven dat een goedkope kit niet altijd een goede koop is, maar uiteindelijke maakt iedereen het voor zich uit natuurlijk waar en waarmee hij start. ;)

Sennake
05-01-2004, 16:59
Ik denk echter niet dat dat Heller-pakket van 5 1/24 wagens + lijm en verf, € 5,- zal kosten. 1 Tamiya-kit zal qua prijs toch wel kunnen concurreren met 5 Hellers vermoed ik.

En natuurlijk doet iedereen wat hij zelf wil, maar wat voor zin heeft het dan om te rade te gaan bij mensen die toch al wat ervaring hebben, om dan 180° om te keren en het tegenovergestelde te doen?

Sennake
05-01-2004, 17:03
Originally posted by Huudo
Da's natuurlijk waar. Ik ben vroeger ook met Matchbox en Airfix begonnen en niet met Tamiya.


Toen wij begonnen bestond Tamiya nog niet eens :+

Toch niet op 1/24. De allereerste stap van Tamiya in de autosport-wereld dateert van 1967 : de Honda F1 op 1/12...

Tegen dat die dan hier op de markt was, had ik mijn eerste stappen in de modelbouw al gezet (1969 namelijk).

En Tamiya in 1/24 is pas begonnen in 1978! Toen was ik al enkele jaren bezig hoor :)

Guido
05-01-2004, 17:06
Originally posted by Sennake
Toen wij begonnen bestond Tamiya nog niet eens :+

Toch niet op 1/24. De allereerste stap van Tamiya in de autosport-wereld dateert van 1967 : de Honda F1 op 1/12...

Tegen dat die dan hier op de markt was, had ik mijn eerste stappen in de modelbouw al gezet (1969 namelijk).

En Tamiya in 1/24 is pas begonnen in 1978! Toen was ik al enkele jaren bezig hoor :)

hmm, in 1978, op 11-jarige leeftijd, had ik ook al enkele Matchbox-skes in elkaar geknutseld. Moet in 76 of 77 zijn dat ik begonnen ben. 't zou nog tot 1985 duren eer ik aan Tamiya zou beginnen, en gelijk ook met auto's ;)

PorscheGT
07-01-2004, 23:23
na al deze bruikbare tips heb ik 2rally wagens gekocht een subaru en een mitsu uit 2001 en er zat een cd bij waar je elk spatje verf digitaal ziet en dus een mooi begin,alleen het verven van de ophanging ging hier en daar een mm'tje buiten de lijntjes maar je kan het nauwelijks zien ... ik zal es proberen een foto te pakken van mijn eerste vlekje verf ooit op een modelbouwwagen :D

edited: tis vant merk Heller met een laag niveau dus :D

Sennake
07-01-2004, 23:47
Ben eens benieuwd...

PorscheGT
07-01-2004, 23:51
ik ben al geen held met een verfborstel(tje)maar de tijd heb ik tegenwoordig niet echt om te verven en al want ik heb nog 2examens die ik moet bijmaken maar in eht weekend heb ik een uurtje f 5-6 tijd dus ... maar met dat programma die juist zetg welke verf,op welk stukje en al is overzichtelijker dan het gewone plan :D dus zondag ongeveer krijg je een paar foto's...

PorscheGT
07-01-2004, 23:53
het gaat om deze modelletjes die in 1doos zaten met verf , borstel en die cd-rom erbij:
http://www.dominomodel.be/domino/f/HEL80734.JPG
http://www.dominomodel.be/domino/f/HEL80761.JPG

Guido
08-01-2004, 00:14
Originally posted by Marcosmeister

edited: tis vant merk Heller met een laag niveau dus :D

Maakt niet uit, als ge u maar amuseert!

Dat van die CD is me niet echt duidelijk wat je daar mee aan kan vangen? Kan je even verduidelijken?

PorscheGT
08-01-2004, 00:25
kijk,daar komt een scherm op met een vliegend borsteltje,mesje en lijmpotje en dat geeft aan wat je waar moet doen,stap per stap(308!!) word dus volledig over je gans scherm geprojecteert en als je het niet snapt is er een filmpje wat die stap uitlegt...
zoals dit:
http://members.lycos.nl/marcosmeister/heller.gif
dat borsteltje gaat eerst naar een verfpotje,dat nummer staat erint echt ook op.. op het potje,dan het mesje snijt het stukje af at je moet afsnijden... en het lijnpotje plakt op de pc dus het stuk aan het anders stuk dus eigenlijk moet je nadoen wat een van die drie dingen doen... en anders druk je op drukke ??? en dan komt het filmpje van een echte persoon die dat stukje verft,snijt of plakt dus ss(supersimpel) maar het uitvoeren zelf is ... het verven verloopt goed maar hier en daar een foutje van een halve mm dus ...

Guido
08-01-2004, 00:38
Maar dat is ideaal, zeker voor de computerfreaks/wizzkids van deze tijd. Die zullen daar natuurlijk wel voor te vinden zijn. Slimme zet van Heller. Bovendien is het in the Nederlands (als je weet wat voor werk er daar inkruipt) en dat voor die prijs. Ze mogen dan qua paskwaliteit enz. niet aan Tamiya kunnen tippen, maar dit is toch wel slim bedacht.

Bedankt voor de screenshot

PorscheGT
08-01-2004, 00:40
is niets .. ik begin dus eerst met de mitsu,de gemakelijkste :D maar ... het zijn geen stickers maar decals of zoiets wat je met water moet doen en daar heb ik geen verstand van dus goede raad is welkom???

jos
08-01-2004, 00:41
die cd rom zou ik ook wel eens willen volgen het kan altijd intresant zijn denk ik

PorscheGT
08-01-2004, 00:55
dat is alleen van de twee aangekochte modellen he :D..

Guido
08-01-2004, 00:58
Originally posted by jos
die cd rom zou ik ook wel eens willen volgen het kan altijd intresant zijn denk ik

Ik denk dat Revell enkele jaren geleden ook een video op de markt gebracht heeft ivm modelbouw.

Guido
08-01-2004, 01:08
Originally posted by Marcosmeister
is niets .. ik begin dus eerst met de mitsu,de gemakelijkste :D maar ... het zijn geen stickers maar decals of zoiets wat je met water moet doen en daar heb ik geen verstand van dus goede raad is welkom???

- een schoteltje met warm water nemen
- Decals uitsnijden (zeg nooit of te nimmer stickers - les 1 in modelbouw :D )
- uitgesneden decals in het water leggen (deze blijft drijven normaal gezien, maar als ie zinkt is er geen probleem
- geduldig wachten (15 tot 20 seconden al naargelang)
- decal begint te lossen
- als decal volledig los is, het stukje papier waar de decal opzat, samen met de decal erop, voorzichtig uit het water nemen.
- beide naar het model brengen en de decal van het papier afschuiven op het model
- decal zit nu op het model, water toevoegen op de decal om deze te kunnen schuiven om juist te positioneren;
- ervoor zorgen dat de decal vochtig blijft tijdens het positioneren
- als decal goed zit, met keukenrol of een vochtabsorberend doekje het overtollige water afdeppen
- lucht belletjes met de vochtige kant van het doekje wegstrijken door bewegingen in 1 en dezelfde richting.
- laten drogen
- decal zit nu mooi op zijn plaats en komt niet meer los.

Voila dat is't.

opmerking: Er zullen plaasten zijn op het model, zoals op de deuren en op rondingen van de carosserie, dat je de decal niet helemaal perfect tot tegen de oppervlakte gedrukt krijgt. Hier bestaan enkele remedies voor:
- eens de decal op zijn plaats, met een vochtige hete doek de decal bedekken en lichtjes drukken. De hitte maakt de decal zachter en zorgt voor een beetje rek in de decal
- voor hetzelfde effekt maar dan met de haardroger. Is zeker riskanter - te kort bij of te warm en de plastiek begint te smelten ( enkel voor gevorderden)
- met decal solventen - ook voor gevorderden aangezien dit een extra investering vraagt.
- deze remedies enkel gebruiken indien je het zelf echt 100% nodig vindt.

NEEM JE TIJD OM DE DECALS TE ZETTEN! en verwacht ook wel dat het mis kan gaan (scheuren enz.)

Succes ;)

Dragonfly
08-01-2004, 04:12
Ben benieuw naar de foto's van u mitsuke laat maar kome zou ik zegge, we kunne miss nog iets bijlere;)

Mario
08-01-2004, 09:26
Diene cd-rom is echt wel top van Heller :) .

PorscheGT
08-01-2004, 18:12
ik zit al een pagina 2 vd 17 met bodemplaat,remmen alles geverft natuurlijk en morgen ga ik proberen om veeel door te werken maar morgen heb ik een examen dus veel tijd is er niet en mijn bureau waar ik dat op maak is langs de 'overhope' kant dus... morgen ruim ik dat even op en werk ik even door voor een fatsoenlijke foto al van de bodemplaat +remmen+schokdemperS...

vanni
08-01-2004, 22:48
Originally posted by Huudo

Voila dat is't.

opmerking: Er zullen plaasten zijn op het model, zoals op de deuren en op rondingen van de carosserie, dat je de decal niet helemaal perfect tot tegen de oppervlakte gedrukt krijgt. Hier bestaan enkele remedies voor:
- eens de decal op zijn plaats, met een vochtige hete doek de decal bedekken en lichtjes drukken. De hitte maakt de decal zachter en zorgt voor een beetje rek in de decal
- voor hetzelfde effekt maar dan met de haardroger. Is zeker riskanter - te kort bij of te warm en de plastiek begint te smelten ( enkel voor gevorderden)
- met decal solventen - ook voor gevorderden aangezien dit een extra investering vraagt.
- deze remedies enkel gebruiken indien je het zelf echt 100% nodig vindt.


Nog een tip: gebruik alcohol van 90°. De decal plaatst zichzelf als het ware over de rondingen,hoeken enz...

PorscheGT
08-01-2004, 23:42
de grondplaat staat op wielen,remmen+schokdempers hangen... de volgende opdracht is de wielen + wielkassen ...en daar moeten al de eerste decals op :( ..

PorscheGT
09-01-2004, 20:01
de aller eerste decal is gebeurt... het is petieterig dus wat prulwerk ... ik heb nu 1velg+band al geplakt met michelin,ralliart,enkel ... ikheb het op mijn gemakje en rustig gedaan dus... deze avond kan ik al een fatsoenlijke foto online zetten ...

PorscheGT
10-01-2004, 12:19
de binnenkant van mijn mitsu is klaar en de buitenkant staat ook al in het rood(ik heb er gisteren 5-6u aan gewerkt) alles is nu droog maar... er zijn enorm veel vlekken op de wagen zo van dan vol,dan bijna geen verf.. en het komt niet door dat het niet gemengt is want ik heb geprobeert met weinig en met veel mengen en het gaat echt niet.... het is precies echt puur water die verf,eenmaal op de wagen trekt die samen gelijk water op een ruit... dus de buitenkant gaat niet 100%prachtig geverft zijn dankzij de "barakke" verfjes van heller.... iemand al foto's zien ??dan zie je het beter...

Dragonfly
10-01-2004, 12:52
Foto's kunnen nooit geen kwaad ;)

Guido
10-01-2004, 13:12
nog geen foto's gezien... :confused:

PorscheGT
10-01-2004, 13:14
sorry mijne camera zit zonder benzine(baterijen) dus moet ik wachten tot davy thuis is voor met zijne camera foto's te pakken sorry...

PorscheGT
10-01-2004, 14:46
de binnenkant is klaar en de kas ook bijna en daarna is het pas moeilijk... de wagen vol hangen met decals :(:(:(

PorscheGT
10-01-2004, 14:49
zodra ik kan komen er foto's van de binnenkant en de kas..(1u-1.30u... want ik moet naar de broux mijn verf is barak,en men borsteltje daar is het stickertje "barak" er vanafgevallen dat is kapot en ik heb er niets spectaculairs mee gedaan dus...

PorscheGT
10-01-2004, 20:59
ik zal een nieuwe topic openen met foto's en met meer uitleg en ervaringen ...

kulgan
19-01-2004, 15:21
ik heb een vraagje:
Ik zou op de binnenkant van de vensters van mijn CLK -GTR die 'banden' zwart moeten verven.

Hiervoor zijn die 'afplakstickers' op de juiste maat erbij geleverd.
Maar ik heb slechte ervaring met dat systeem.

Is er een beter systeem?
En stel dat er op dat doorzichtig plastiek toch verf zit, bestaat er een manier om dit te verwijderen zonder het plastiek 'mat ' te maken?

sledge
27-02-2004, 23:59
Ik heb ook 2 vraagjes: Is een grondlaag noodzakelijk? Ik heb namelijk geen spuitbus daarvan. Wat wit en blauw moet gespoten worden, is in wit plastiek. Wat zwart gespoten moet worden, is in zwarte plastiek.
En hoe reageert een model tegen vrieskou? Ik zou het spuitwerk namelijk in ons werkkot doen, maar daar is geen verwarming....

Sennake
28-02-2004, 00:14
Absoluut noodzakelijk is het in jouw geval niet, alhoewel de dekking en de hechting altijd beter zijn mét grondlaag...

Wat het spuiten bij vrieskou betreft : absoluut af te raden, geeft appelsien-effect. Eventueel kan je je spuitbussen eerst voorverwarmen op de chauffage, dat helpt wel een beetje...

Sennake
28-02-2004, 00:16
Originally posted by kulgan
En stel dat er op dat doorzichtig plastiek toch verf zit, bestaat er een manier om dit te verwijderen zonder het plastiek 'mat ' te maken?

Als de verf nog niet 100% droog is kan je de afplakstickers eraf halen en eventuele verf die toch onder je afplaktape gesukkeld is verwijderen met een tandenstoker.

sledge
28-02-2004, 00:17
Originally posted by Sennake
Absoluut noodzakelijk is het in jouw geval niet, alhoewel de dekking en de hechting altijd beter zijn mét grondlaag...

Wat het spuiten bij vrieskou betreft : absoluut af te raden, geeft appelsien-effect. Eventueel kan je je spuitbussen eerst voorverwarmen op de chauffage, dat helpt wel een beetje...

Ok, bedankt. Dan zal ik ze onmiddelijk nadat ze gespoten zijn binnen te drogen zetten...

BMW-Fanaat
14-03-2004, 12:46
Het is misschien een domme vraag, maar het staat niet in de bouwbijlage of toch niet duidelijk. Moet ik de onderkant van mijn modelbouw wagen ook schilderen ?

Sennake
21-04-2004, 19:25
Je MOET niks natuurlijk. Je bouwt je wagen naar eigen vermogen en inzicht. Maar als je mij vraagt of ik de onderzijde ook schilder, antwoord ik : ja. Alles wat later zichtbaar blijft, of het nu de onderzijde of bovenzijde betreft, wordt geschilderd en gedetailleerd...

Brecht
21-04-2004, 21:08
Weet je misschien Sennake, of van Tamiya ook de Corvette C5-R van de ALMS verkrijgbaar is ?

Greetzz.. Corvetteboy

Sennake
21-04-2004, 21:19
Ja, hij is NIET verkrijgbaar.

Ik heb wel de Corvette gekocht van Revell, en de transkit om de SRT Corvette 2003 te bouwen ook. Maar ik ben er nog niet aan begonnen.

manu
26-04-2004, 19:31
Ik ben vandaag juist begonnen aan een nieuw model, namelijk de Tyrrell P-34, maar ik zit met een klein probleempje.

Op de motor staat de logo Ford, volgens het plan moet dit geschilderd worden in het zilver. Kan er mss iemand mij een tip geven hoe dat dit het gemakkellijkste word gedaan.

In ieder geval bedankt.

Mario
26-04-2004, 20:08
Hangt af van de schaal denk ik. Als het 1/20ste is, zou ik het dry brushen t.t.z. je borstel wat in de opgegeven kleur verf dompelen en dan zo goed mogelijk afkuisen op een doek of papier. Vervolgens heel voorzichtig over het logo gaan met de borstel en dit ettelijke malen herhalen. Uiteindelijk komt er een (zilveren ?) kleurtje op.

Anderen zullen het wel anders doen. Een grotere schaal kun je misschien gewoon verven.

Sennake
26-04-2004, 20:28
Originally posted by Mario
Hangt af van de schaal denk ik. Als het 1/20ste is, zou ik het dry brushen t.t.z. je borstel wat in de opgegeven kleur verf dompelen en dan zo goed mogelijk afkuisen op een doek of papier. Vervolgens heel voorzichtig over het logo gaan met de borstel en dit ettelijke malen herhalen. Uiteindelijk komt er een (zilveren ?) kleurtje op.

Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoord hebben ;)

Guido
26-04-2004, 23:23
Waar je bij het dry-brushen wel rekening mee moet houden is dat je niet alleen het logo zal zilver maken, maar wellicht ook de randen van het kleppendeksel. Dit is normaal, omdat ook die een beetje 'uitsteken' en dus wat van de zilver verf zullen oppikken. Geen nood, de randen van het kleppendeksel kan je achter weer gewoon eventjes bijschilderen. ;) Mario's manier is de enige goeie denk ik.

Mario
27-04-2004, 08:22
Allez, ik heb ook eens een goeie tip kunnen geven :).

Dat "ettelijk herhalen" slaat wel op het voorzichtig over het logo wrijven met je penseel en niet het onderdompelen in de verf ;).

manu
27-04-2004, 19:34
Bedankt voor de tip, maar heb zojuist een andere bouwdoos gevonden die ik graag eerst zou willen maken en misschien tussendoor verder werken aan de Tyrrell.
Toch bedankt Mario

Pedro
27-04-2004, 22:05
ik gebruik meestal een tandenstoker om de letters op de motor te verven

Pat
30-04-2004, 00:34
Het probleem met je verf die reageert zoals water is waarschijnlijk omdat je de onderdelen niet gewassen hebt voor het verven. De gietmallen worden lichtjes ingevet anders komen de gietstukken niet los. Dus eerst even wassen met bv. dreft en goed afspoelen, eventueel drogen met een haardroger. Opletten, niet te lang en/of te heet ! Waar je de stukken losgeknipt hebt ga je even over met een nagelvijltje zodat er niets meer te voelen is. Vervolgens lichtjes opschuren en de gietlijnen verwijderen met 1200 schuurpapier en terug wassen. In de grondverf zetten en inspecteren, eventueel terug schuren, wassen en grondverf. Niet verven met borstel maar met spuitbus van Tamiya of autohandel. Beter drie lichte lagen dan 1 zware. Opletten als je wil lakken over de decals (zet de decals vast). Eerst eens proberen want sommige decals reageren hierop slecht. Voor de letters op de motor is een tandenstoker goed, maar de verf ligt er nogal dik op. Dry-brushen of een Tamiya-stift zijn betere en fijnere oplossing.

BMW E46 V8
01-05-2004, 10:00
Ik heb een klein vraagje. vb. Als je een witte auto maakt en je wil de lijnen rond de deur zwart late uitkomen zoals in het echt. Hoe kan ik dat doen ? :)

BMW E46 V8
02-05-2004, 11:15
nog eentje hoe an ik het makkelijkst de middenstreep op de bandjes verwijderen ?

Sennake
02-05-2004, 13:00
Originally posted by BMW E46 V8
Ik heb een klein vraagje. vb. Als je een witte auto maakt en je wil de lijnen rond de deur zwart late uitkomen zoals in het echt. Hoe kan ik dat doen ? :)

Hiervoor bestaan meerdere mogelijkheden, afhankelijk van hoe handig je bent.

Ikzelf heb tot op heden 2 methodes gebruikt. Vroeger tekende ik gewoon alle naden in met een Rotring tekenpen (met Chinese inkt dus). Voordeel : als je mist kan je nog vrij gemakkelijk fouten wegvegen met water, de inkt is pas watervast als ze echt droog is. Nadeel : het zwart is nogal té zwart zodat het resultaat er onnatuurlijk uitziet. En vooral : je pen krijgt het zwaar te verduren zodat je regelmatig nieuwe koppen moet kopen.

Tegenwoordig vul ik de naden met een dun penseeltje, met zwarte verf, eventueel gebleekt met wat kleur van de carosserie. Voor wit maak ik de naden dus donkergrijs. Voorwaarde is dat de lak van je model absoluut droog is zodat het wegvegen van overtollige verf met White Spirit e.d. niet tot gevolg heeft dat ook je lak weggevaagd wordt.

Er zijn nog andere mogelijkheden, bv het gebruik van een "architectenpen" die in tegenstelling tot de tekenpen met verf werkt i.p.v. Chinese inkt en die niet zo sletig is. Maar ik moet het zelf nog proberen, Huudo kan daar misschien meer over vertellen.

Sennake
02-05-2004, 13:01
Originally posted by BMW E46 V8
nog eentje hoe an ik het makkelijkst de middenstreep op de bandjes verwijderen ?

Leg de bandjes op de velg (dan zijn ze wat harder) en schuur de loopvlakken gewoon vlak met wat schuurpapier. Dat lost je middenstreep-probleem op en geeft de banden tegelijkertijd ook een "used" uitzicht. Wel opletten dat je niet teveel wegschuurt want dat heb ik ooit eens voorgehad en toen kwamen de wielen van mijn model niet meer aan de grond :frusty:

BMW E46 V8
02-05-2004, 13:09
Ok dan ga ik dat eens proberen met mijn model hier :) en sennake bedankt voor de tips :worship:

Guido
02-05-2004, 13:17
Originally posted by BMW E46 V8
Ik heb een klein vraagje. vb. Als je een witte auto maakt en je wil de lijnen rond de deur zwart late uitkomen zoals in het echt. Hoe kan ik dat doen ? :)

Zoals Sennake aangaf, gebruik ik een 'architectenpen'. Dit is een pen die zij gebruiken voor het intekenen van plannen op kalkpapier. De inkt is niet pikzwart en is nog enkele seconden na het aanbrengen te verwijderen met water. Zelfs naderhand kan je nog altijd bijwerken met wat brandalcohol.

Vroeger gebruikte ik ook een penseeltje maar dan met X-19 smoke van Tamiya op arcylbasis. Ook dit kan je makkelijk verwijderen met brandalcohol en het voordeel hiervan is dat de kleur van de lijnen steeds een tint van de carosserie kleur zal zijn. Smoke is immers een donkergrijs doorzichtige kleur. ;)

Sennake
02-05-2004, 13:38
Er bestaat nog een manier, die ik voor het eerst gebruikt heb op mijn Ferrai 512S (waar ik nog aan bezig ben) : i.p.v. de deurnaden e.d. te "simuleren" door ze in de verf te zetten kan je ook alle naden gewoon uitkrassen tot ze diep genoeg zijn om een natuurlijke schaduw te verwezenlijken. Uiteindelijk is dat ook het effect dat een echte wagen vertoont : de schaduw vormt zich omdat de naad zodanig diep is dat er geen (of veel minder) licht aankan dan aan de rest van de carosserie.

Dan ziet het er zo uit : (naden werden niet ingekleurd) :

http://www.misteryracing.com/sennake/512/512_23.jpg

BMW E46 V8
02-05-2004, 18:23
aaah das ook een goede manier sennake is echt wel mooi gelukt bij uw ferrari :) maar huudo waar kan je zo'n pen kopen ? en is da duur ?

Guido
02-05-2004, 18:42
Originally posted by BMW E46 V8
aaah das ook een goede manier sennake is echt wel mooi gelukt bij uw ferrari :) maar huudo waar kan je zo'n pen kopen ? en is da duur ?

Ik heb die bij speciaalzaak Egbergs (http://www.egberghs.be/) in Hasselt gekocht.

Enige bedenking/bemerking die ik heb bij hetgeen Sennake deed met de Ferrari, is dat dit waarschijnlijk zeer goed werkt met Resin kits, zoals deze Ferrari, omdat het materiaal voldoende dik is om de groeven ver in te krassen. Bij plastiek toch altijd eerst verifiëren of die wel dik genoeg is. Soms, zoals bij Revell, durft die aan de A-stijl wel eens dun zijn, als je dan gaat krassen, zit je er zo door. ;)

BMW E46 V8
02-05-2004, 18:47
mja daar was ik ook al aan aan het denken want ik ben nogal beetje onhandig denk ik alsk zoiets moet krassen :) maar kzal eens zien ofk zo'n pen ga kopen of misschien heb ik hier nog zo'n rotring stift liggen

laurent
13-05-2004, 00:45
heren, kleine vraag. Hoe kan je een stukje plexyglas plooien en vormen?
Warmte? een andere manier? T is voor een wagen op schaal 1/10 waar een vriend aan bezig is....
Thanks!

Sennake
13-05-2004, 08:18
Verwarmen is het beste maar!... niet met rechtstreekse vlam! Dan is het risico zeer groot dat het plexiglas gewoon wegsmelt of zelfs vlam vat.

Het beste kan je dit plooien in zeer warm water (het heetste dat je handen kunnen verdragen). Meerdere keren plooien als de kromming echt groot is. Je kan niet zomaar eventjes 90° plooien in 1 keer bv...

laurent
13-05-2004, 13:41
Thanks voor de info.
Ik neem aan dat een heatgun ook te warm word? Voor de plexi vorm te geven, kan die rond bvb rondhout of zo geplooid worden? Of krult die terug?

Sennake
13-05-2004, 14:18
Het risico op smelten blijft zeker zo groot als met open vlam... Maar ik heb het nog nooit geprobeerd.

BMW E46 V8
28-05-2004, 22:07
Wat is het beste eerst de binnekant van de carroserie zwart schilderen en dan spuiten of wel eerst spuiten en dan de binnekant doen want vorige keer liep er wat zwarte ver op mijn gespoten carroserie :( en waar kan ik zo'n carbon decals kopen :o

manu
30-06-2004, 16:02
Ik heb zojuist een produkt zien staan dat handig is voor het afplakken van uw model.Het betreft een soort vloeibare plastiek? die hard wordt en achteraf gewoon te verwijderen is.

Heeft er iemand ervaring mee en is het de moeite om te kopen?
Het is van dezelfde fabrikant die ook de Microsol maakt.

Bedankt.

Sennake
30-06-2004, 16:20
Het betreft meer dan waarschijnlijk "Maskol" of een aanverwant ervan. Mijn vizie : zeer interessant voor grote oppervlakken, maar de randen kan je er niet mee doen omdat het produkt in vloeibare vorm onmogelijk in een rechte lijn aan te brengen is. Het produkt "zet" zich namelijk altijd in een soort van gekartelde rand.

Maar zoals gezegd, breng eerst de afplaktape aan op de randen van wat afgeplakt moet worden (in smalle reepjes) en dek de rest dan af met Maskol. Dat gaat veel sneller dan de hele boel af te plakken...

Sennake
30-06-2004, 16:23
Originally posted by BMW E46 V8
Wat is het beste eerst de binnekant van de carroserie zwart schilderen en dan spuiten of wel eerst spuiten en dan de binnekant doen want vorige keer liep er wat zwarte ver op mijn gespoten carroserie :( en waar kan ik zo'n carbon decals kopen :o

Altijd eerst de carosserie spuiten (en eventueel vernissen) voordat je de binnenkant aanpakt. De binnenkant met de borstel verven laat nog altijd toe om foutjes weg te werken, andersom gaat niet. Als er wat zwarte verf op je gespoten carosserie komt kan je die gewoon wegvegen met een vochtige doek (met verdunner, niet teveel). Wel voldoende droogtijd laten voor je gespoten carosserie. Een week bij voorkeur.

manu
07-07-2004, 18:56
Ik ben vandaag begonnen aan een modelkit op 1/43 maar bij het schuren is een van de raamstijlen afgebroken. Mijn mening was gewoon het stuk er terug tussen te plakken en proberen te camoufleren met verf vooral omdat de raamstijlen ongelooflijk broos lijken en ik redelijk lomp ben. Iemand misschien een ander idee?

HHugo
07-07-2004, 19:12
Ik zou het ook lijmen. Niet teveel lijm, want als je opnieuw teveel moet schuren kan je de raamstijl opnieuw breken ;)

Juha
04-08-2004, 17:13
Een vraagje: ik heb hier dus het 205-je voor me, met zwarte verf op. Helaas is dat de foute kleur, kan ik daar gewoon wit of blauw overschilderen en spuiten?

Guido
04-08-2004, 18:23
ja, denk het wel. Wel misschien eerst even opschuren. En wellicht dat je een laagje meer dan als gewoonlijk zou moeten leggen, maar in principte kan het wel. Zolang de verf maar van hetzelfde basispreparaat is. (enamel, acryl enz) Zie eerdere post van Hhugo ;)

Snelle Japie
23-08-2004, 12:36
Kan iemand mij helpen, ik heb in Eindhoven de Focus WRC (de Monte Carlo 2000versie) gekocht van Revell en weet iemand of dat gaat om een model te verven met andere verf dan van Revell? Ik zou de auto wit willen spuiten met een gewone spuitbus (van Tamiya ofzo), maakt dit iets uit ivm kwaliteit verf ofzo?
Alvast bedankt

Guido
23-08-2004, 13:16
Originally posted by Snelle Japie
Kan iemand mij helpen, ik heb in Eindhoven de Focus WRC (de Monte Carlo 2000versie) gekocht van Revell en weet iemand of dat gaat om een model te verven met andere verf dan van Revell? Ik zou de auto wit willen spuiten met een gewone spuitbus (van Tamiya ofzo), maakt dit iets uit ivm kwaliteit verf ofzo?
Alvast bedankt

Neen, maakt totaal niets uit. De Tamiya spuitbussen in de reeks TS-xx zijn speciaal voor plastiek. En aangezien plastiek, plastiek is zowel bij Revell als bij Tamiya, geen enkel probleem. Wel eerst je Focus in een sopje van dreft of ander afwasmiddel ontvetten. ;)
succes ermee en niet vergeten om foto's van het eindresultaat te posten he.

Snelle Japie
24-08-2004, 01:07
Originally posted by Huudo
succes ermee en niet vergeten om foto's van het eindresultaat te posten he.

Ik zal de foto's doormailen naar je want als ik die moet proberen online te zetten zie je ze pas als niemand nog spreekt over een focus :) maar eerst nog eens een vrije dag zoeken om de verf te gaan halen en dan nog een vrije dag om er aan te beginnen maar het zal altijd voor dit jaar zijn :)

Pat
25-08-2004, 02:30
@Juha
Zwart is nogal donker om gewoon even af te schuren en dan
wit over te zetten. Ik vrees dat het zwart er toch nog zal doorkomen. Schuren en enkele lagen witte grondverf zou
kunnen helpen.

Jimbo
14-10-2004, 19:11
Toch nog eens een vraagje van mijnentwege (alweer). En *alweer* nogal onnozel :): hoe verven jullie bouten in een apart kleurke?

Op de onderstaande foto (van Dragonfly uit zijn nieuwe thread) zie je goed wat ik bedoel:
http://users.telenet.be/eygmar/modelbouw/escor5.jpg
Op de versnellingsbak zitten een aantal bouten die schoon grijs (alu, whatever) zijn geschilderd op een zwarte ondergrond, en dat zonder dat Dragonfly buiten de lijntjes is gegaan :). Hoe doe je dat? Zo'n boutkop kan je toch niet afplakken? Is het dan gewoon een kwestie ve vaste hand?

Jimbo.

PS: voor diegene die het moesten afvragen, ik sta dus nog geen stap verder wegens drukke professionele bezigheden. Zit meer in't buitenland dan thuis, dus van modelbouwen komt niet veel in huis. De spuitcabine is nochtans zo goed als af... :rolleyes: (altijd al een held in prioriteiten geweest). Als ik in het weekend eens vijf minuten tijd heb ga ik met de verfkes en met de microsol wat experimenteren op een ongeopende Bburago, kwestie van toch niet meteen een perfectly good Tamiya te verknoeien ;). En dan kan ik ook meteen bouten oefenen :)...

Guido
14-10-2004, 19:37
Die dingen werf je gewoon met een vaste hand. Dipje verf aan het penseel en aanstippen die bouten ;)

vinnie
14-10-2004, 22:47
Ik doe het met de punt van een tandenstoker die ik iets in de verf duw juist op het topje van de scherpe punt,er mag zeker geen druppel verf gevormd worden op het topje anders kuis je die wat af.Dan breng je de punt met ietwat verf tot bij bovenkant van je bout en breng je wat verf aan, door de harde punt kan je de bout perfect kleuren.Wat anders met de borstels niet lukt doordat de haren van een borsteltje zacht zijn.Een ander alternatief die ikzelf ook gebruik om bouten mee te kleuren is een balpen in zilver of goud kleur gaat ook perfect.Zo hoop je nu wat te hebben geholpen.

Paul1982
23-10-2004, 13:00
Hoi,

Ik heb net een Domekit Kondo Racing #9 van 2002 gekregen van Provence Moulage alleen ik mis de omcirkelde onderdelen. Zijn deze makkelijk te vervangen of ergens los te verkrijgen?

Dus de velgen en de schroeven

http://img58.exs.cx/img58/231/domekit2.jpg

Guido
23-10-2004, 17:15
Originally posted by Paul1982
Hoi,

Ik heb net een Domekit Kondo Racing #9 van 2002 gekregen van Provence Moulage alleen ik mis de omcirkelde onderdelen. Zijn deze makkelijk te vervangen of ergens los te verkrijgen?

Dus de velgen en de schroeven

http://img58.exs.cx/img58/231/domekit2.jpg

Kijk eens bij Renaissance (http://www.renaissance-models.com/) Ik weet dat zij een heel gamma aan velgjes op 1/43ste hebben. Misschien zit er tussen wat je zoekt. ;)

Paul1982
23-10-2004, 17:18
Ha merci voor de link, maar ik ben erachter dat ik ook al het plasticglas ontbreekt :fight:

Drama, maar weer de verkoper lastig vallen van eBay :frusty:

Frits
10-11-2004, 16:05
Ik wil binnenkort een modelbouwauto maken. Ik heb hier een (1/24) Ford GT40 1969 Le Mans Winner (http://www.hlj.com/scripts/hljpage.cgi?FUJ12130) liggen. Is dit een te moeilijk model voor te beginnen? Waar kan ik verf vinden?

Jimbo
19-11-2004, 13:28
Ik zit met een nieuw probleemke. Enfin, eigenlijk nogal een groot. Het zijn ook altijd dezelfden :). Ik heb gekozen voor Tamiya Acrylic verfpottekes, en de meesten geven werkelijk een schitterende dekking (hoewel je jezelf een tenniselleboog roert eer je aan de slag kan). Merk op: ik spreek over verven met penseel, recht uit het potteke. Paintbrush is vooralsnog niet aan mij(n kunnen) besteed :).

Echter, de glossy verfkes geven dekkingsproblemen: de verf lijkt simpelweg niet genoeg te 'vloeien' om een uniforme dekking te verzekeren.

Ik heb al geprobeerd te verven recht op - goed ontvette - plastic delen, en eveneens op grondig geprime'de oppervlakken. Hoewel met priming duidelijk beter gaat, is het nog altijd niet goed genoeg. Het probleem is moeilijk te beschrijven zonder fotos (en geloof me, ik heb geprobeerd om er te maken maar ge ziet er spijtig genoeg het probleem niet op). Het komt er zowat op neer dat je de penseeltrekken nog duidelijk ziet in de verf, alsof de verf te dik is. Als ik experimenteer met meerdere dunne lagen (met ruim een uur drogen tussenin), wordt het resultaat ronduit afschuwelijk: de grondlaag lukt meestal nog uniform (hoewel je er de primer dan wel de plastic nog doorheen ziet, uiteraard), maar de volgende laag/lagen geven een ruw oppervlak, en dat ziet er natuurlijk niet uit.

een ander probeersel was om erg 'nat' te schilderen (tja, het ging op de tuinmeubels, dus waarom ook niet :)?): maw zo 'dik' te schilderen in een enkele laag dat de verf met oppervlaktespanning op het onderdeel ligt. Dat geeft een schoon egaal resultaat na voldoende drogen, maar dan zie ik weer op relatief grote oppervlakken 'vlekken' van hoge glans tussen meer doffe vlekken. Achteraf rubben helpt niet. Bovendien helpt dit sowieso niet op ronde voorwerpen, aangezien de verf dan zou gaan druppelen.

Enfin, bondig samengevat lukt het me niet om recht uit het potteke fatsoenlijk te verven met de glossy reeks (bvb X1, X2, etc).

Merk ook op dat ik niet over echt grote oppervlakken zever ;), eerder enkele vierkante centimeters maximaal. Groter doe ik wel met de spuitbussen.

Wat doe ik fout? Mijn - eerder gebrekkige - intuitie vertelt me dat het een kwestie van extra verdunnen is, omdat je de verf echt ziet 'opstapelen' rondheen de penseeltrek. Klopt dit? Sta ik voor de aankoop van X20A :), of ben ik wederom fundamentaal aan't knoeien?

Jimbo.

PS: Huudo (en zo), het beloofde restauratieproject van tijdens de erg gesmaakte modelbouwmeeting in Wheels komt er zeker nog (15 down, 80 something to go...). Het is enkel kwestie van nog eens wat tijd te vinden en een hoop fotos te uploaden, maar na het schrijven van bovenstaand epistel wordt dat er niet makkelijker op natuurlijk...

ikke@home
28-11-2004, 22:34
halle ben hier nieuw op het forum, en heb sinds vandaag de intresse om ook aan modelbouw te beginnen, ik ga morgen na school naar een dreamland winkel om een auto uittegaan kiezen als f1 fan ga ik proberen om zoiets te maken,

ze heben mij al wijsgemaakt dat je goed af ben met een TAMIYA set, en als verf een airbrushset aanteschaffen voor een mooi resultaat

kan iemand mij zeggen tussen welke bedragen ik een f1 auto wsl van ferrari een van de nieuwste modelen, plus verf plus lijm en mss decals met tabaksreclame wat dat kan kosten??? ik denk dat ik dan voor een 1/20 ga of 1/24, en heb ik buiten deze dingen nog iets nodig om zo'n wagentje te bouwen

manu
17-12-2004, 19:48
Ik ben gisteren naar de "POINT 50" geweest om een paar nieuwe kits te kopen, tussen al de modeldozen stonden er ook 3 van het merk "REVIVAL".
Dit zijn kits op schaal 1/18 en volledig in metaal, ik denk ook dat de modellen voorgeschilderd zijn maar ben niet echt zeker.
Aangezien deze dozen redelijk duur zijn (115€), was mijn vraag of dat er iemand ervaring heeft met dit merk.
De modellen die er stonden waren 1 Mercedes, 1 Auto-Union en 1 Alfa-Romeo.
Toch bedankt.

Sennake
17-12-2004, 20:02
Originally posted by manu
Ik ben gisteren naar de "POINT 50" geweest om een paar nieuwe kits te kopen, tussen al de modeldozen stonden er ook 3 van het merk "REVIVAL".
Dit zijn kits op schaal 1/18 en volledig in metaal, ik denk ook dat de modellen voorgeschilderd zijn maar ben niet echt zeker.
Aangezien deze dozen redelijk duur zijn (115€), was mijn vraag of dat er iemand ervaring heeft met dit merk.
De modellen die er stonden waren 1 Mercedes, 1 Auto-Union en 1 Alfa-Romeo.
Toch bedankt.

De juiste schaal is 1/20, geheel in lijn met de F1-s van Tamiya dus. Er bestaan 2 soorten Revival kits, de duurdere die rond de 150€ kosten (115€ is dus echt wel goedkoop) en waarvan de carosserie uit voorgelakt metaal bestaat en de spaakvelgen uit echte superdunne metalen spaken bestaan. Sommige kits bestaan ook in de "goedkope" versie van rond de 50€, waarbij zowel de carosserie als de velgen uit plastic bestaan (vooral de velgen zijn daardoor veel minder realistisch) en die niet voorgelakt zijn.

Hieronder enkele foto's van Revivals die ik ooit gebouwd heb.

Voorgelakte :

http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_fer/1956_02.jpg
http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_fer/1961_01.jpg
http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_mer/1939_01.jpg

En plastic (niet voorgelakt) :

http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_fer/1952_01.jpg
http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_car/1951_01.jpg

manu
17-12-2004, 20:18
Bedankt Sennake, mooie modellen.
Op de foto van de Ferrari "Sharknose" is duidelijk de vering en de remleiding te zien. Zijn deze kits zo gedetailleerd?
Misschien een domme vraag maar hoe oud is dit merk en bestaat ze nog?

206WRC-ke
28-12-2004, 23:37
Hallo modelbouwers,

Ik heb mij enkele dagen geleden ook een modelkit aangeschaft, mijn eerste. Het betreft een Peugeot 206 WRC versie 2003 van Grönholm in Monte-Carlo 2003.

Toen ik die onderste witte boord afplakte en hem in het rood spoot en mijn plakkers terug eraf deed, zag ik dat er wat verf toch op het gedeelte die wit moest blijven was gelopen. Ik deed het wat af met white spirit maar in de fijne gleufjes blijft het toch nog rood... Weet iemand hoe ik dit kan mooi wit krijgen? Mag ik er misschien overgaan met witte verf?

En nog een vraagje: De achterlichten zijn op de foto vd doos rood maar doorzichtig in het raamwerk. Moet ik de lichten in de wagen zelf ook rood spuiten of hoe moet je die rode schijn in de achterlichten bekomen?...

thx

Sennake
29-12-2004, 02:03
Originally posted by manu
Bedankt Sennake, mooie modellen.
Op de foto van de Ferrari "Sharknose" is duidelijk de vering en de remleiding te zien. Zijn deze kits zo gedetailleerd?
Misschien een domme vraag maar hoe oud is dit merk en bestaat ze nog?

Ja en neen : de remleiding heb ik eraan toegevoegd maar de kits zijn toch wel erg goed gedetailleerd.

Revival bestaat naar mijn weten al enkele tientallen jaren en alle kits zijn nog in productie. Zeker de sharknose die nog maar een jaar of 7,8 in productie is.

Sennake
29-12-2004, 02:10
Originally posted by 206WRC-ke
Hallo modelbouwers,

Ik heb mij enkele dagen geleden ook een modelkit aangeschaft, mijn eerste. Het betreft een Peugeot 206 WRC versie 2003 van Grönholm in Monte-Carlo 2003.

Toen ik die onderste witte boord afplakte en hem in het rood spoot en mijn plakkers terug eraf deed, zag ik dat er wat verf toch op het gedeelte die wit moest blijven was gelopen. Ik deed het wat af met white spirit maar in de fijne gleufjes blijft het toch nog rood... Weet iemand hoe ik dit kan mooi wit krijgen? Mag ik er misschien overgaan met witte verf?

En nog een vraagje: De achterlichten zijn op de foto vd doos rood maar doorzichtig in het raamwerk. Moet ik de lichten in de wagen zelf ook rood spuiten of hoe moet je die rode schijn in de achterlichten bekomen?...

thx

Eerst en vooral : welkom op ons forum :)

En dan nu de antwoorden :

Verf die achterblijft in de naden kan je ofwel proberen te verwijderen met een puntje van een tandenstoker, gedrenkt in white spirit, maar dan mag de verf nog niet door en door droog zijn. In jouw geval zal deze methode nu dus niet veel meer opleveren. Je kan ook proberen om ze er voorzichtig uit te krassen met een naald, maar als beginner zou ik die methode niet aanbevelen. Een derde mogelijkheid is het opvullen van de naden met een donkere tint die de schaduw van de naden voorstelt (maar dan wel alle naden doen). Dat maakt je model meteen een stuk realistischer. Tenslotte kan je ook, als je de naden niet wil opvullen met een donkere tint, voorzichtig met een heel fijn penseeltje terug witte verf in de naad laten lopen. Een precisiewerkje!

Rode en oranje achterlichten bekom je door ze te verven of spuiten met de doorzichtige verf van Tamiya. Rood is "clear red X-27" en oranje is "clear orange X-26". Onlangs bracht Tamiya deze verf ook uit in spuitbusjes, maar ik heb ze nog niet uitgetest. Ik ben er nochthans zeker van dat ze perfect zullen werken :)

206WRC-ke
29-12-2004, 13:38
Bedankt voor de tips Sennake.
Maar... :)

Dat met die tandenstoker én naald heb ik beiden al geprobeerd maar toch blijft er iets achter... Dat van die donkere naden lijkt me een goed idee, maar dan moet je echt heel precies kunnen werken... Ik denk dat ik het eens zal proberen met witte verf. (ik zou dan best heel de witte boord wit verven zeker dan enkel de naden die rood zijn nog? Om het verschil niet te zien?...)

En voor mijn achterlichten... Daar ik geen voltijdse bouwer ben heb ik dus niet veel die verf voor achterlichten nodig en is het dan eigenlijk de moeite dat ik zo'n verf koop voor 2 achterlichtjes? Ik heb mij al voorgenomen dat deze wagen die ik nu maak niet mijn eerst een laatste zal zijn, maar om nu direct zo'n verf te kopen... Zijn er nog andere manieren?

Kan ik bv gewoon de ondergrond van het licht aan de wagen ook in het rood schilderen en dan mijn doorzichtige lamp erop kleven?

:)

Sennake
29-12-2004, 14:00
Originally posted by 206WRC-ke
Ik zou dan best heel de witte boord wit verven zeker dan enkel de naden die rood zijn nog? Om het verschil niet te zien?...)


Dat zou ik niet doen, want dan zie je weer waar je met de borstel gefoefeld hebt. Neen, ik zou de witte verf in de naden laten lopen en daarna kan je het teveel voorzichtig wegvegen met een vochtige doek (in white spirit gedept).


Originally posted by 206WRC-ke
Daar ik geen voltijdse bouwer ben heb ik dus niet veel die verf voor achterlichten nodig en is het dan eigenlijk de moeite dat ik zo'n verf koop voor 2 achterlichtjes? Ik heb mij al voorgenomen dat deze wagen die ik nu maak niet mijn eerst een laatste zal zijn, maar om nu direct zo'n verf te kopen... Zijn er nog andere manieren?

Zo'n potje verf kost een euro of 2 en je doet er de rest van je leven mee. Bovendien zijn de resulaten 1000 keer beter dan elke andere methode. Maar als je echt wil besparen kan je de achtergrond van de achterlichten rood schilderen en dan de doorzichtige achterlichten er tegenaan kleven. Ziet er echt niet zo goed uit en het risico dat je lijm die tussen de rode verf en het glazen achterlicht zit, de boel aantast is niet denkbeeldig. Enfin, je ziet maar, een gewaarschuwd man is er 2 waard.

206WRC-ke
29-12-2004, 22:20
Ja :)

Kzal zien. Ik zou toch nog een potje MicroSol halen, kan dat mss ook meenemen.

Nog es ivm die witte verf in de naden. Ga je dan niet dat verschil zien qua verf/plastic? En als ik het terug lichtjes moet afvegen zeg je, dan ga ik toch het wit in de naden ook terug afvegen?... :confused: :)

Juha
29-12-2004, 22:37
Nu die Peugeot bijna af is, waag ik me binnenkort aan iets anders. Deze keer geen heller maar een hasegawa, hopelijk past deze wél goed in mekaar.
http://www.hobbyco.com.au/images/stock/h21266.jpg

Iemand ervaring met hun modellen? De prijs lag een stukje hoger dus ik veronderstel dat de kwaliteit en moeilijkheidsgraad van een ander niveau zijn.

206WRC-ke
29-12-2004, 22:45
En mijn volgende wordt deze denk ik ;)

http://www.tamiya.com/english/products/24276impreza2004japan/top2.jpg

(heb het nogal voor nieuwere wagens, dus ook in modelbouw eh ;))

Dominique
01-01-2005, 23:51
Hasegawa is qua kwaliteit en detail vergelijkbaar met Tamiya. En Tamiya is de absolute top. Dus daar zit je goed. Het zal alleszins beter passen dan de Heller ;)

Juha
02-01-2005, 00:29
Bij deze gaan de deuren niet open, dus dat kan ik al niet verpesten. :+

Ik zou alleen nog een kleuen moeten hebben, "sail color" van Gunze Sangyo. Maar wat is nu het probleem; die staat niet in de conversietabel, en ik heb gee enkele foto van het dak gevonden, dus ik weet niet wat dat moet voorstellen.

Kan iemand helpen?

HHugo
02-01-2005, 00:40
Hier (http://www.ratdat.com/features/easr510/index.htm) staan enkele foto's van de motor en het interieur. Hopelijk heb je er iets aan :)

Juha
02-01-2005, 00:50
Erg vriendelijk, maar die foto's staan al 2 dagen op de harde schijf. Goed voorbereid beginnen. ;)

206WRC-ke
02-01-2005, 12:40
Op de site vd Domino zag ik bij Renaissance "Rally Kit 1/24" en "Rally Transkit 1/24". Wat is het verschil hiertussen??

Kit's zijn veel duurder dan Transkit's?... :)

Juha
02-01-2005, 12:53
Een transkit is gewoon een ander decalvel voor hetzelfde model. ;)

206WRC-ke
02-01-2005, 12:55
Aah, dus bij die transkit's zit geen wagen? Alleen het decalvel?...

Kan je dan ook wagens kopen zonder decal's erbij en die dan maken en gewoon een ander decalvel uitkiezen?

Juha
02-01-2005, 13:12
Originally posted by 206WRC-ke
Aah, dus bij die transkit's zit geen wagen? Alleen het decalvel?...
Inderdaad

Meestal zijn die vellen in kleine oplage gemaakt, en dat kost redelijk veel geld.


Kan je dan ook wagens kopen zonder decal's erbij en die dan maken en gewoon een ander decalvel uitkiezen?
Daar twijfel ik zéér sterk aan...

Luigi
04-01-2005, 01:01
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik doe al jaren modelbouw weliswaar niet zo proffesioneel en detailleerd als jullie maar nu wordt het daar toch tijd voor. Mijn modellen zien er naar mijn mening goed uit maar ik zit met een major probleem: als ik de onderdelen lijm dan krijg ik lelijke vlekken omdat de verf precies afsmelt. Vb: zwart ophangingselement op rode carrosserie: rond ophangingspunt lelijke zwarte lijmvlekken. Iemand een remedie daarvoor?

206WRC-ke
04-01-2005, 01:07
Inderdaad had ik ook soms. Ik heb zo'n lijmpotje van Revell met een fijn lang ijzeren "snuitje" (zal ik ma zeggen) eraan en soms op kleine delen zag je hier en daar ook als je nog iets verplaatste dat de verf/plastiek waar de lijm geweest was terug vloeibaar kwam of "smolt".

Mijn remedie daartegen is eerst en vooral zorgen dat je geen lijm morst, dus niet teveel gebruiken. Eerst je te plaatsten stuk eens zetten zonder lijm en zien of het past, en dan pas lijmen op de plaatsen waar nodig. Ook zo weinig mogelijk een onderdeel nog te verplaatsen als je het al gezet hebt met lijm. Indien je lijm hebt gemorst zou ik eraf blijven en het laten opdrogen. Soms is dit de beste remedie, want als je gaat wrijven, dan :frusty:

Allez, ik ken er zelf nog bijna niets van hoor, heb nog maar 1 model echt geprobeerd volgens de regels van het vak te maken. Maar dit waren de ervaringen en gedachten die ik al heb meegemaakt. :)

Sennake
04-01-2005, 01:15
Ik lijm NOOIT met plastic lijm. Ik gebruik uitsluitend secondenlijm en soms 2 componentenlijm of vernis voor doorzichtige delen. Secondenlijm is ook wel tricky maar eens je het onder de knie hebt gaat het perfect en je moet niet meer wachten tot iets droog is ook. In feite zit de truc bij secondenlijm hierin : zet eerst de te lijmen onderdelen tegen elkaar en dàn pas laat je er secondelijm tussenlopen. Droog in enkele...seconden!

Luigi
04-01-2005, 01:22
Aha, da is den truk. Thx, Sennake!

206WRC-ke
04-01-2005, 10:55
Originally posted by Sennake
Droog in enkele...seconden!
:eek:
Ge meent et? :+
Secondenlijm droog in enkele seconden? Amaj :p;)

Ebde dat dan ook mss in zo van die handige pottekes met een ijzeren "snuitje" eraan? :)

Sennake
04-01-2005, 11:04
Maakt niet zoveel uit. Ik doe de secondenlijm altijd eerst aan een puntje van een tandenstoker, dat werkt precieser. Het voordeel is ook dat je naarmate je minder of meer secondenlijm wil aanbrengen, je het puntje dunner (blijft minder lijm aan hangen) of dikker (blijft meer lijm aan hangen) kan snijden met een modelbouwmesje. En als je tandenstoker te kort wordt, neem je een nieuwe :)

Luigi
04-01-2005, 14:25
Jullie zitten hier op een topic (welke weet ik niet meer, er zijn er hier zoveel) tamiya op te hemelen als de beste. Daar ben ik het mee eens. Maar bij mij is er toch een klein probleempje: de decals zijn altijd veel te groot waardoor mijn prachtig model iets van zijn pracht verliest, snap je? Iemand een remedie hiervoor? Mss moet ik ze dichter bij de rand uitsnijden ofzo?

Guido
04-01-2005, 14:34
Originally posted by Zaibatsu Racing
Jullie zitten hier op een topic (welke weet ik niet meer, er zijn er hier zoveel) tamiya op te hemelen als de beste. Daar ben ik het mee eens. Maar bij mij is er toch een klein probleempje: de decals zijn altijd veel te groot waardoor mijn prachtig model iets van zijn pracht verliest, snap je? Iemand een remedie hiervoor? Mss moet ik ze dichter bij de rand uitsnijden ofzo?

Bij decals dien je de carrierfilm (het doorzichtbare randje) altijd weg te snijden alvorens ze aan te brengen. ;)

206WRC-ke
04-01-2005, 14:37
Originally posted by Huudo
Bij decals dien je de carrierfilm (het doorzichtbare randje) altijd weg te snijden alvorens ze aan te brengen. ;)
Aja?
Dat hele fijne minirandje van nog geen millimeter breed? Moet je dat wegsnijden? Ik heb dat niet gedaan en ik heb daar ook geen problemen mee gehad. Alles past mooi...

:)

Guido
04-01-2005, 15:18
Originally posted by 206WRC-ke
Aja?
Dat hele fijne minirandje van nog geen millimeter breed? Moet je dat wegsnijden? Ik heb dat niet gedaan en ik heb daar ook geen problemen mee gehad. Alles past mooi...

:)

Als de decals op een grotere oppervlakte staan dan de decal zelf, dan heb je daar idd geen last van. Anders wordt het wanneer decals dicht in elkaars buurt staan of wanneer ze aan de rand van een vlak komen te staan (bumper, spoiler enz.) Dan kan je ze toch best uitsnijden.

Bovendien is er op een echte auto met bestickering nooit zo'n randje te zien. Dus om een replica te bouwen dat zo dicht mogelijk bij het origineel aanleunt, kan je ze beter altijd wegsnijden.

Voor mij gaat het niet enkel om een modelletje te bouwen, maar om een zo natuurgetrouwe weergave te maken van het origineel. ;) Wegsnijden van decalranden is één van die dingen.

Luigi
04-01-2005, 15:25
All right, thx voor de tips mannen.

206WRC-ke
04-01-2005, 16:33
Originally posted by Huudo
Als de decals op een grotere oppervlakte staan dan de decal zelf, dan heb je daar idd geen last van. Anders wordt het wanneer decals dicht in elkaars buurt staan of wanneer ze aan de rand van een vlak komen te staan (bumper, spoiler enz.) Dan kan je ze toch best uitsnijden.

Bovendien is er op een echte auto met bestickering nooit zo'n randje te zien. Dus om een replica te bouwen dat zo dicht mogelijk bij het origineel aanleunt, kan je ze beter altijd wegsnijden.

Voor mij gaat het niet enkel om een modelletje te bouwen, maar om een zo natuurgetrouwe weergave te maken van het origineel. ;) Wegsnijden van decalranden is één van die dingen.
Inderdaad, ik wil ook proberen om een zo natuurgetrouwe wagen te maken, maar ik vindt dat die randjes niet "ambeteerden". (Toch niet bij mijn eerste model, zal er mss nog wel last mee hebben in de toekomst)

Als je MicroSol gebruikt kan je die toch ook bij bumpers en zo mooi plooien dat ze aan plakken waar ze moeten?... En die randjes zie je ook niet zo erg vindt ik... Nuja, wie ben ik :D

Het zal in de toekomst mss nog wel voorkomen of beter zijn dat ik ze moet wegsnijden hé. :)

manu
05-01-2005, 00:56
Ik ben vandaag ook nog eens aan een nieuwe kit begonnen en om eerlijk te zijn nog nooit zo iets belabberds gezien(rolkooi, onderdelen van de motor in slappe plastiek, enz...). Maarja, het is een mooie auto dus ik ga toch ff een effort doen om hem te eindigen.
Aangezien ik van kleuren-combinaties nog niet veel afweet, deze vraag.

Om de velgen te schilderen geven ze als kleurindicatie "thinblack".
Ik heb eens geprobeerd op een oud stukje plastiek met "X32 Titanium silver en daarna "X19 Smoke", maar het resultaat is niet echt wat ik wou. Bestaat er in feite een kleur met benaming "Thin-black"?

206WRC-ke
05-01-2005, 01:17
Om welke wagen gaat het juist?


Ik had ook nog 2 vraagjes voor de kenners.

- Is het handig/noodzakelijk om je body van een model eerst in primer-verf te zetten alvorens echte verf te gebruiken?

- Wat doe je het best: Je body spuiten en eens die droog is je decals overal erop plaatsen en dan je body op je chasis, kooi, ed plaatsen of éérst je gespoten body op je chasis en pas als laatste je decals erop doen? Ik heb namelijk al op enkele site's (en ook van medeforummers hier) gezien dat ze hun body spuiten en de decals erop plaatsen voor die op het chasis staat. Een voorbeeld daarvan zie je ook hier (http://www.hrmodeler.com/reviews/myfocus/P1010125.JPG) of hier (http://www.hrmodeler.com/reviews/pmfocus/pmfocus-22-9-04.JPG).


Trouwens nog mooie site met mooie modelen en tips: www.hrmodeler.com
:)

Sennake
05-01-2005, 01:24
Originally posted by manu
Bestaat er in feite een kleur met benaming "Thin-black"?

Zoals ik de zaak interpreteer zouden je velgen in feite al voorgechromeerd moeten zijn en stellen ze je voor om met verdunde zwarte verf wat diepte in de spaken te brengen...

manu
05-01-2005, 01:25
Ik ben bezig aan een rally-auto uit de jaren zestig, namelijk een "Renault 8 Gordini"

Sennake
05-01-2005, 01:31
Originally posted by 206WRC-ke
- Is het handig/noodzakelijk om je body van een model eerst in primer-verf te zetten alvorens echte verf te gebruiken?

Ja. Het geeft een betere hechting van je laklagen en je ziet er ook beter eventuele schuurfoutjes mee, vooaleer je de laklaag gaat spuiten. Doe je dit niet kan het goed zijn dat je laklaag afbladdert na verloop van tijd, of bij het wegnemen van afplaktape. Maar de voornaamste reden is wel dat vele laklagen niet goed hechten als ze direct op de plastic gespoten worden en dan maakt het niet uit hoeveel lagen je spuit : de niet dekkende plaatsen blijven zichtbaar. Tip vooraleer je primer spuit dien je het model ook eerst te ontvetten met een zeepsopje, om ook de primer zelf beter te laten hechten. Maar dit alles staat toch in onze modelbouw-handleiding? Lees die nog maar eens goed na.

Originally posted by 206WRC-ke
- Wat doe je het best: Je body spuiten en eens die droog is je decals overal erop plaatsen en dan je body op je chasis, kooi, ed plaatsen of éérst je gespoten body op je chasis en pas als laatste je decals erop doen?

Er is niet echt een unieke en beste methode. Je moet het zelf wat inschatten. Sommige decals laten zich veel gemakkelijker plaatsen als de body nog vrij is van chassis, andere decals kunnen pas geplaatst worden als het chassis of de ruiten erin staan. Modelbouwers die over de decals nog een laag vernis spuiten zullen natuurlijk zweren bij het plaatsen van de decals vooaleer het chassis gemonteerd wordt. Ikzelf plaats een maximum aan decals op voorhand, maar ook niet altijd.

manu
05-01-2005, 01:58
Originally posted by Sennake
Zoals ik de zaak interpreteer zouden je velgen in feite al voorgechromeerd moeten zijn en stellen ze je voor om met verdunde zwarte verf wat diepte in de spaken te brengen...

Niet echt, de wielen zijn de zelfde kleur als al de ander onderdelen, een soort van wit-grijs.

jurgen
15-01-2005, 19:47
hum,hum
ik heb me dus een potje smoke aangeschaft. kan er nu iemand uitleg geven hoe en wat hiermee te doen, wat de effecten zijn?
en als het kan hoe, waarom, wat het fameuze 'drybrushen' is?

merci

Luigi
16-01-2005, 19:20
Kan iemand mij zeggen of ik microsol mag gebruiken op de banden van mijn maquette?

206WRC-ke
16-01-2005, 21:01
Op het rubber van een kit? Denk het wel. Ik heb het gedaan en zie er geen nadeel van...

Button@
17-01-2005, 20:37
Ben momenteel m'n pa z'n Rallycrossauto aant namaken en heb een klein probleem. 'k heb één kleur al gespoten en zou nu een 2de en een 3de kleur moeten spuiten ma die verf gaat van een ander merk zijn.Kan deze die eerste kleur misschien aantasten?? zoja,wat zou ik daar kunnen aan doen??

Greetz

stanger
17-01-2005, 21:04
hello guys,

zoals jullie al weten(of nog niet :-)) ik ben een nieuweling en dus nog een absoluut groentje als het aankomt op modelbouw.

ik ga dus een paar vragen stellen, voor de meeste zullen deze vragen misschien dom overkomen, maar ja een mens moet ergens beginnen he.

1) Als jullie de carrosserie spuiten, de binnenkant spuiten jullie die gewoon mee in dezelfde kleur als de carrosserie? en als de wagen bestaat uit verschillende kleuren, wat dan?

2) Ik heb hier gelezen dat jullie dat randje rond die decals wegdoen, is dat gewoon eraf snijden of hoe doet men dit het beste, want het is toch maar iets heel klein en lijkt me niet zo gemakkelijk om te verwijderen.

3) ik heb hier ook al gelezen dat sommige hetzelfde probleem hebben als ik met de lijm.
de verf komt precies altijd terug los waar ik de lijm gebruik.
welke lijm gebruikt men het beste?

ja, ik weet het zijn waarschijnlijk simpele dingen voor jullie, maar nog niet voor mij :-)

greetz

206WRC-ke
17-01-2005, 21:18
Over die lijm op verf. Ik denk dat de verf gewoon weer vloeibaar komt. Best is er niet meer aankomen denk ik eens er lijm op is.

Maar ook ik ben nog een groentje in modelbouw hoor :p

Sennake
17-01-2005, 21:20
Jongens (en meisjes), we zijn er om elkaar te helpen met tips en trucjes, dat is duidelijk. Daarvoor hebben we dit subforum trouwens in het leven geroepen. Maar ik zou wel willen vragen dat je eerst eens deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=9009) zou lezen, want daar staan toch wel een pak antwoorden op een aantal vragen in te lezen...

Als je daarna nog met vragen zit, zijn we uiteraard altijd bereid om uitgebreid op je vragen te beantwoorden...

Thanks!

stanger
17-01-2005, 21:52
ok Sennake, ik ben dat idd vergeten eerst te lezen, sorry dat ik dit nog niet gedaan heb, ik zal in het vervolg eerst goed alles uitpluizen en dan pas vragen :).

in elk geval al bedankt voor de hulp

ik zal hierin wel veel antwoorden vinden.

greetz

jurgen
18-01-2005, 00:16
wel, ik heb die topic eerst gelezen voor ik hier zelf ooit iets postte en kom hier nu wel daagelijks kijken, maar vind nog alijd bijzonder weining terug over de techniek/ effecten/ voordelen van smoke aanbrengen/ drybrushen.

de uitleg over gebruik van microsol in huudo zijn posts van de corolla en de uitleg om zelf decals te maken van sennake bvb zijn uitstekend!! (waarvoor dank)

Sennake
18-01-2005, 07:51
Originally posted by jurgen
wel, ik heb die topic eerst gelezen voor ik hier zelf ooit iets postte en kom hier nu wel daagelijks kijken, maar vind nog alijd bijzonder weining terug over de techniek/ effecten/ voordelen van smoke aanbrengen/ drybrushen.

Laat dat nu net het onderwerp van onze laatste modelbouwmeeting geweest zijn... Zoiets is ook veel makelijker te tonen dan uit te leggen.

Ik pen wel eens iets neer om in onze permanente tips te zetten...

206WRC-ke
07-02-2005, 22:53
Ik had nog een vraagje. Misschien wel een heel dom, maar iets wat ik toch eens wil vragen om zeker te zijn...

Bijvoorbeeld: Ik koop deze (http://www.dominomodel.be/domino/f/TK24-082.JPG) Rennaissance decals van Princen's 206 WRC in Spa 2001 en wil die wagen dus maken. Moet ik dan van Tamiya bv die modelbouwdoos kopen van de 206 WRC, deze bv (http://www.dominomodel.be/domino/f/TAM24236.JPG), van Gronholm in Catalonië 2001 en die decals dan aan de kant doen en die decals van Princen's gebruiken?...

Je kan dus niet de wagen apart kopen zonder decals waar je dan die Princen-decals kan op gebruiken?... Ik heb dit al es gevraagd denk ik en ik denk ook dat dit niet mogelijk is, maja...

Ik weet het, wss heel domme vraag, maarja...

:fight: :+

jurgen
07-02-2005, 23:23
klopt! hoewel er op de meeste decalset (toch van renaissance) een referentienummer van tamiya opstaat voor welke kit juist dse decals geschikt zijn zodat je niet bvb de decals van princen (een 99 of 2000 versie ) op een 2003 versie hangt.

206WRC-ke
07-02-2005, 23:31
Ok thx streekgenoot! :p

Brecht
11-02-2005, 13:38
Ik zit met een vraagje.

- Ik ga samen met mijn vader de SRT Corvette C5-R (2004) maken van Revell. Ik heb al de Decals gekocht bij Mini Models en de kit heb ik al eventjes in mijn bezit.

- Nu is mijn vraag, omdat ik niet echt veel ervaring heb met modelbouw, met wat je eigelijk de grondlaag moet spuiten voor je de definetieve laag spuit.

Greetzz.. Corvetteboy

Dominique
12-02-2005, 01:12
Verschillende merken leveren goede primers, al dan niet in spuitbussen.
Persoonlijk gebruik ik altijd de Tamiya primers, al heb ik heel goede commentaren gelezen van andere merken.
Wees er echter zeker van dat de combinatie primers en lakken die je gebruikt combineerbaar is. Best is je te informeren in de winkel als je niet zeker bent.

Welke verf ga eigenlijk gebruiken voor de definitieve (hoofd)kleur?

Edit: je kan ook eens een kijkje nemen in deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=9009) voor wat meer specifieke info betreffende soorten lak en do's en don'ts wanneer je ze gaat combineren.

stanger
12-02-2005, 20:59
hallo,

ik heb nog een vraagje als beginner :)

Als je een decal plaatst, die zo net tot aan de wielkast komt maar deze komt er een stukje over omdat de decal precies te groot is, wat doe je dan het best?
deze afsnijden of onderin plooien? ik heb dit al proberen eronder in te plooien maar dat lukt me niet.

ik heb ook voor de eerste keer eens met sol gewerkt, maar dan niet micro sol, ze hebben me andere gegeven bij broux, deze zou even goed zijn zeggen ze daar.

maar wat doet de micro set eigenlijk?

ik heb hetzelfde probleem ook voor als ik een decal moet meeplooien, bv op een spoiler , als deze decal naar onder moet meeplooien blijft hij nooit zitten, wat kan ik doen?

ne mens moet toch geduld hebben zenne om het onder de knie te krijgen :fight:

Guido
12-02-2005, 21:24
Originally posted by stanger
hallo,

ik heb nog een vraagje als beginner :)

Als je een decal plaatst, die zo net tot aan de wielkast komt maar deze komt er een stukje over omdat de decal precies te groot is, wat doe je dan het best?
deze afsnijden of onderin plooien? ik heb dit al proberen eronder in te plooien maar dat lukt me niet.

ik heb ook voor de eerste keer eens met sol gewerkt, maar dan niet micro sol, ze hebben me andere gegeven bij broux, deze zou even goed zijn zeggen ze daar.

maar wat doet de micro set eigenlijk?

ik heb hetzelfde probleem ook voor als ik een decal moet meeplooien, bv op een spoiler , als deze decal naar onder moet meeplooien blijft hij nooit zitten, wat kan ik doen?

ne mens moet toch geduld hebben zenne om het onder de knie te krijgen :fight:

Kijk eens in deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=9008) . Wellicht dat je daar een antwoord vind. ;)

stanger
13-02-2005, 00:34
hallo,

ja die heb ik al eens goed gelezen en nog eens en nog eens .... :) :)

en er staat echt heel veel goede info in hoor.
maar wat ik bedoelde, als de decal precies te "groot" is, wat kan men dan het beste doen?

en ik geloof dat mijn sol van modeling masters of zoiets is, kan dat?
marcheert nochtans niet slecht, vandaag eens geprobeerd op een model dat ik al verkl**t had :)

greetz

Dominique
13-02-2005, 01:53
Als je decal te groot is kan je verschillende dingen doen: omplooien rond de rand, inkorten met een exacto (of Stanley of whatever, als het maar vlijmscherp is en jij voorzichtig).
Het hangt een beetje af waar de decal moet komen, hoe hij moet aansluiten op de ondergrond etc. Echt vaste regels zijn er niet, ondervinding en vindingrijkheid zijn hier nodig denk ik.

Het verschil tussen Set en Sol is dat de set zal proberen de decal langer vochtig te houden, zodat hij soepel blijft. Je kan hem dan mooi glad strijken, over ongelijkmatige ondergrond draperen etc. Eens de decal droog is is de Set uitgewerkt.
Dan begin je met Sol. Die zorgt er voor dat de decal tegen de ondergrond wordt gefixeerd. je gaat hem als het ware tegen de ondergrond smelten.

Set is niet altijd nodig. Zeker niet als je decals vrij dun zijn of de ondergrond mooi vlak. Sol is aan te raden omdat je op die manier al een bescherming voor je decal gaat creëren. Een "gesolde" decal zal niet zo snel afbladeren als een niet "gesolde" decal dat zou doen.

stanger
16-02-2005, 17:26
alle,

hier ben ik weeral eens met een vraag.

ik ben een beetje aan het experimenteren met de producten omdat ik nog niet alles goed kan.

ik ben bezig aan een escort cosworth met repsol decals.

nu moet op de achterste grote vleugel 2 decals komen zodat deze volledig oranje is, maar het lijkt mij gemakkelijker om dit te spuiten met een spuitbus van tamiya.

jullie als ervaren mensen,

word dit eigenlijk ooit gedaan, dus de decals "vervangen" door spuitwerk?

Pat
16-02-2005, 22:18
Zulke vragen zien we graag komen ! :D

Dit wordt dus inderdaad wel eens gedaan.

Als je de "Taisan" kleuren kent, zwarte body met rode strepen ...
die wordt regelmatig gespoten ter vervanging van de decals.

http://www.italianmodelshop.com/prodotti/big/32.jpg

stanger
16-02-2005, 23:12
ah, merci voor het antwoord, dan kan ik dat eens proberen se :)

Guido
16-02-2005, 23:16
Hier nog eentje waar de decals vervangen werden door spuitwerk. De volledige blauwe vlakken aan weerzijden, waren in decal. Veel te groot om goed te zetten, dus gespoten. ;)

http://www.huudo.com/images/scale/escortboxy/escort_boxy01-1.jpg

Pat
17-02-2005, 01:47
Prachtig hoe dat je die twee Cossie's aan elkaar geplakt hebt, Huudo ... :D :D :D

stanger
17-02-2005, 17:37
very nice cossie, ik wou dat mijne ook zo mooi was

Juha
17-02-2005, 17:46
Zouden ze dat nog hebben in Hoei? :D

Dan koop ik me eentje zaterdag...

206WRC-ke
17-02-2005, 22:41
Originally posted by Pat
Prachtig hoe dat je die twee Cossie's aan elkaar geplakt hebt, Huudo ... :D :D :D
:D ja, moet wel zeer speciale kit zijn... :+ :p

Juha, bouwt gij maar eerst verder aan uw echten rallycar ;)

Juha
18-02-2005, 13:21
Niet als het sneeuwt, dan moet de garage dicht blijven en dat spel is veel te klein./ :(

206WRC-ke
22-02-2005, 21:14
Binnenkort begin ik aan mijn Focus WRC01, maar voor daarna heb ik mijn zinnen gezet op iets wat ik nog niet direct heb gezien hier en daar... Ik ga eens mijn debuut maken met het bouwen van kit + transkit (heb dit nog nooit gedaan dus). Wat ik zou willen bouwen is:... de Toyota Corolla WRC van Pieter Tsjoen ! ;)

Zag op de site van Domino dat Renaissance daarvoor een transkit heeft van Spa 2003. Die zou het dus worden. Ik had alleen nog een vraagje: Weet iemand van welk jaar die wagen van Tsjoen is, zodat ik de juiste kit kan kopen (Corolla van Sainz in 98 of zo bv...)

:)

Steven
22-02-2005, 21:21
de gewone kit van tamiya is degene die de meeste gebruiken, allesinds de personen die de decal bij ons kopen. Ook omdat tamiya de beste kwaliteit is, volgens mij toch

jurgen
22-02-2005, 21:40
is dat die rode corolla? met zwarte streepkes?
is een mooie wagen om te bouwen. heb hem al in de kast staan. de rode kleur van die wagen is ook een RAL kleur (als je hetzelfde rood wil natuurlijk) RAL3020 dacht ik. Veel suk6

206WRC-ke
22-02-2005, 22:26
Ja het zou uiteraard de kit zijn van Tamiya in 1/24, ik heb besloten alleen maar wagens in die schaal te maken, omdat ikzelf dat niet zo mooi vindt es ne grote en ne kleine en een middelmatige... maar dat is mijn mening he :) Anderen kunnen dit wel mooi vinden. Ik heb ze liever allemaal op dezelfde grote.

Het gaat idd om deze transkit (http://www.dominomodel.be/domino/f/TK24-159.JPG). Bedankt alvast voor de kleur, zal het nog es checken eerst hoor, ma ben er zeker van dat Steven mij wel zal verder kunnen helpen als ik erom kom ;) Maar eerst de Focus dus...

stanger
24-02-2005, 16:05
hoe verven jullie eigenlijk de delen van de motor? ik krijg het niet klaar om dit fantsoenlijk te verven.
plakken jullie dingen af of verven jullie gewoon met zo een goede vaste hand?

ik zou voor een keer toch eens een mooi model maken.

ik ben bezig aan de sierra rs500 van texaco.

Luigi
24-02-2005, 20:55
Bij mij gebeurt dat met de vaste hand, gecreeërd door de vele jaren oefenen. Met het verven van de motor heb ik daar alleszins geen problemen mee, met raamrubbers daarentegen, da blijft oefenen. :D

stanger
25-02-2005, 10:00
ja, dan ga ik dus nog heeeeeeel veel moeten oefenen :-)

206WRC-ke
28-02-2005, 22:58
ff vraagje (is niet juiste topic denk ik, ma vindt het nie de moeite om nieuwe te openen)

Zou de Porsche 911 GT3 Road Challenge van Marc Duez nog niet te bouwen zijn in kit??? Zou er zo'n kit van bv Tamiya bestaan vd 911 GT3 en dan de decals of transkit ?... Zou wel sjiek zijn om die te maken denk ik ...

:)

Nismo
01-03-2005, 22:18
Tamiya heeft een Porsche 911 GT3 (24229) road car.Je moet dan een rolkooi en een andere achterspoiler monteren.

206WRC-ke
01-03-2005, 22:44
Ja, maar dat is het hem juist. Bestaat dat?? In transkit of zo bv... En bestaan die decals al? Mss een tip voor Steven en zijn winkel?? :D (aangezien ze de decals van Snijers kunnen maken...)

Sennake
01-03-2005, 22:52
Originally posted by 206WRC-ke
Ja, maar dat is het hem juist. Bestaat dat?? In transkit of zo bv... En bestaan die decals al? Mss een tip voor Steven en zijn winkel?? :D (aangezien ze de decals van Snijers kunnen maken...)

Neen. Als je dat wil kom je terecht in de categorie "scratchbuilt"...

206WRC-ke
01-03-2005, 23:20
Originally posted by Sennake
Neen. Als je dat wil kom je terecht in de categorie "scratchbuilt"...
Mja, en daar ken ik dus nog niet veel van...

Das dan zoals uwe Celica van Loix zeker?

Heb ondertussen idd de Porsche (http://www.dominomodel.be/domino/f/TAM89596.JPG) gevonden.

:)

MFahrer
04-04-2005, 08:56
Hallo,

Zoals gezegd ben ik nieuw hier en ik heb een paar slotrace-conversies op stapel staan. Ik heb een vraag over stevige vernis, maar ik heb die in de modelbouwtips voor beginners threads niet teruggevonden.

Aangezien er echt met mijn modellen op het scherp van de snee gaat worden geraced, en er dus enkele rake klappen gaan vallen, moeten de modellen goed vernist zijn, om de lak en de decals goed te beschermen.

- Welke vernis raden jullie me aan? Het moet echt stevig zijn, en het mag absoluut niet de decals aantasten.
- Hoe brengen jullie vernis aan?
- Enkele laag of meerdere lagen?


Mvg,


Gunther

MFahrer
06-04-2005, 12:25
Niemand die raad weet?

Guido
06-04-2005, 12:39
Niemand die raad weet?

Toch wel, allez, misschien :D

Ik heb zelf geen ervaring met slotracen en heb dus niet echt een idee van welke vernis je zou moeten gebruiken. Ik vermoed dat de modelbouwvernis (enamel of acryl) niet robuust genoeg zijn. Dus best kan je autolak gebruiken uit de spuitbus, die te verkrijgen zijn in de betere autospeciaalzaken. Wat met de decals? Geen idee hier, maar de beste methode - zoals altijd in modelbouw - om dat te weten te komen is uit te proberen op een oud model waarbij het geen kwaad kan als het mislukt. Zorg er wel voor dat de decals perfect aansluiten op de carrosserie, zodanig dat de vernis er niet onderin kan. Eerst een dun laagje, laten drogen, dan een 2de vettere laag. In geval van crashes zal het hoe dan ook onvermijdelijk zijn dat er al eens wat misgaat met de vernis. Al ooit een echte crash gezien zonder lakschade? ;)

Hopelijk heb je hier wat aan.

Sennake
06-04-2005, 12:40
Niemand die raad weet?

Ik heb wel ervaring met vernis, maar absoluut niet met vernis die tegen rake klappen moet kunnen. Integendeel, eens mijn modellen afgewerkt zijn worden ze bijna niet meer aangeraakt zelfs...

Maar als de vernis de decals niet mag aantasten blijft er (in spuitbusvorm) maar één optie open : Mr Hobby "Topcoat" van Gunze Sangyo.

Ik ga die mannen van Gunze toch eens commissieloon moeten vragen geloof ik :D

Sennake
06-04-2005, 12:41
Dus best kan je autolak gebruiken uit de spuitbus, die te verkrijgen zijn in de betere autospeciaalzaken. Wat met de decals?

Die gaan er gegarandeerd aan. Been there, done that ;)

MFahrer
07-04-2005, 07:20
Ok bedankt voor de antwoorden! Ik weet wel dat de modellen uiteindelijk geschonden gaan raken... (moest je es mijn 1/32ste slotcars zien, die proffesioneel gespoten en ge-decalled zijn...) maar ik kan ze toch maar zo goed mogelijk beschermen, nietwaar?

Gunze Sangyo dus... is dat makkelijk te verkrijgen in de hobbywinkel?
Of bestel je via internet?

Sennake
07-04-2005, 09:02
Gunze Sangyo dus... is dat makkelijk te verkrijgen in de hobbywinkel?
Of bestel je via internet?

Nog niet tegengekomen in de winkel (zal wel al ergens te koop zijn maar ik weet geen adres).

Ik bestel ze per 5 (om de portkosten wat te verdelen) op deze site : HIER (http://www.plastikmodell.de/gsshop3/index.html?d_GUNZE_INFO_GUNZE_INFO3380.htm)

Hopelijk heb je hier iets aan?

MFahrer
08-04-2005, 12:36
Bedankt voor de tips en de link!

Alles vernissen voor de ruiten erin komen te zitten denk ik? Sorry for the noob questions!

groeten

Gunther

Snelle Japie
12-04-2005, 23:17
Hier een foto'ke van mijn tweede modelbouw model dat ik gemaakt heb. Het is geen al te duidelijke foto maar mijn fototoestel kan niet beter (een 1mp toestel).
http://img122.echo.cx/img122/7341/afbeelding0165cr.jpg

Dominique
12-04-2005, 23:31
Hier een foto'ke van mijn tweede modelbouw model dat ik gemaakt heb. Het is geen al te duidelijke foto maar mijn fototoestel kan niet beter (een 1mp toestel).

Probeer die foto eens van iets verder weg te trekken? Ofwel van die digitale zoom afblijven, dat kan ook al heel wat helpen. Ik heb foto's gezien van iemand die een 1.2 mp gebruikte, en die waren heel scherp. het is een beetje zoeken naar de juiste instellingen waarschijnlijk, maar dat moet te doen zijn. :)

Guido
13-04-2005, 00:08
Bedankt voor de tips en de link!

Alles vernissen voor de ruiten erin komen te zitten denk ik? Sorry for the noob questions!

groeten

Gunther

Ja idd. Van zodra het model gespoten is en de decals geplaatst en goed droog zijn, doe je de vernis erop. En nadat die goed uitgehard is, kan de verder afwerken. Ramen, evt. antennes, lichten enz. Door de vernis worden de decals ook goed beschermd tegen verdere manipulatie bij het afwerken. ;)

Bas Carwash
14-04-2005, 13:48
Ik ben het redelijk eens met jullie, maar hoe zit het met het onrealistische effect dat vernis wel s tot gevolg heeft? Ennuh, verpesten van de decals met Tamiya TS-13... Voor de ramen is het wel goed spul trouwens. Gaat erg mooi glimmen.

MFahrer
02-05-2005, 10:27
Misschien een echt belachelijke vraag... maar toch...

Ik heb gelezen in de "modelbouwtips voor beginners" dat Microsol helpt bij het aanbrengen van decals op moeilijke plaatsen... wel... ik ben dus bezig met een Tamiya 635csi body (ook om als slotcar te gebruiken).

http://www.mrmodels.co.nz/New_Uploads_04_04/24061_Tamiya_BMW_635.jpg

Zoals je ziet wordt bijna de ganse body bedekt met decals. Wel... de motorkap, het dak, de koffer en de linkerflank zijn gedecalled... wel, bij m'n laatste decal gisteren (op de linker voorvleugel) deed de decal moeilijk om de bolle vormen van de vleugel en de wielkas te volgen. Nu zit ik dus met enkele neepjes in het deel boven de wielkas.

Is het mogelijk om de decal (nu ie gedroogd is) nog goed te krijgen met die Micro Sol? Ik ga het product zowiezo gaan halen om de andere kant, en verdere body's te decallen... maar zou ik het minder mooi gelukte deel nog es durven bevochtigen met die micro sol? Of gaat het zowiezo nie meer goed komen?

Groeten

Gunther

Nismo
02-05-2005, 10:56
Dat gaat nog goed komen met die micro sol.Ik heb het ooit geprobeerd op een ouder model waar de decal ook niet goed de vorm had aangenomen.

Gèrre
02-05-2005, 16:56
Zijn er decals te koop van wagens uit de belcar ? schaal 1/24 liefst geen 1/43

Gèrre
08-05-2005, 12:01
nog een vraagje, als je uw carroserie gespoten hebt en de decals zijn al bevestigd. Kan je dan een clear coat aanbrengen of zou dat de decals vernielen ?

Dominique
08-05-2005, 18:44
Een clear coat boven op de decals kan zeker. Die beschermt de decals trouwens. Let er op dat de decals zeker 100% droog zijn voor je de clear coat aanbrengt.
Ook moet je er wel rekening mee houden dat de verschillende merken van decals soms anders reageren op de clear coat. Dus eerst even testen met een decal die je niet zult gebruiken is de boodschap.

Gèrre
08-05-2005, 21:25
ok bedankt voor de info. Ze zal zeker van pas komen :worship:

206WRC-ke
08-05-2005, 22:56
Ik heb via eBay de decals voor de Maxi Megane van Princen gekocht van Scenario43 in 1/43. Weet iemand welk merk die wagen nu heeft in modelbouw??

vanni
09-05-2005, 19:22
oa Provence Moulage, Racing43.
Op de zwarte berg ga je die zeker vinden ;)

stanger
02-06-2005, 17:14
Ik zit met een probleem.
als ik meijn decals plaats, gebruik ik eerst veel water zet ze op zijn plaats, droog ze dan een beetje en daarna de sol erop.

nu heb ik precies altijd blaasjes onder mijn decals als ze gedroogt zijn na het sollen, hoe komt dit? ik wrijf ze nochtans altijd goed uit, denk ik toch.

Guido
03-06-2005, 17:09
Misschien zit er stof onder of zijn het luchtblaasjes? Als het lucht is, kan je proberen om met een scherpe naald in het midden te prikken en er dan terug sol op doen. zo kan de lucht die er evt nog onder zit, verdwijnen.

Loeten
08-07-2005, 16:50
Heyhey, ik ben nieuw hier, maar heb gisteren en vandaag al vol overgave alle bladzijdes over modelbouw gelezen. Ik heb zelfs heel wat bijgeleerd!! Thanks !! Niet dat ik een rookie ben hoor (ik doe dit sinds 1993) maar je leert altijd bij he??

Ik ga alvast proberen om van tijd tot tijd wat te posten hier. Lijkt me wel fun.

Ook de projecten hier volg ik op de voet. Ik moet er wel bijzeggen dat jullie stukken fanatieker zijn dan ik. Ik durf wel eens een loopje nemen met de precieze kleuren. Vooral als ik dat kleur toevallig niet heb staan. Maar dan heeft de auto net een extra touch van mijn hand en is het een "gepersonaliseerde"... haha Jah, mijn vrouwtje vond dat IK al een pietje precies was, maar wat ik hier lees ;-) Ik voel me direct goed!! Voor mij telt vooral de schoonheid van de wagen, de afwerking. Het hoeft niet 100% real te zijn, 95% is ook al goed :-p Maar anyway, mijn respect voor jullie is groot!!

In die 12 jaar dat ik aan modelbouw bezig ben, heb ik 7 auto's afgewerkt. Niet echt een super tempo, maar de projecten lagen vaak stil... Gelukkig heb ik jaarlijks 2 mand vakantie. Ik had hier graag wat pics geplaatst van mijn afgewerkte stukken, maar dat zal ik eens moeten uitzoeken.

Momenteel ben ik gestart met een peugeot 206 WRC (Thiry-versie). Het idee om meerdere auto's ineens te maken, spreekt me wel aan. Hopelijk draai ik ze niet door elkaar...

Zo, ik ga effe reply's posten...

Guido
08-07-2005, 17:06
Welkom op ons forum hier!

Hopelijk zal je het hier een beetje naar je zin hebben. ;)

Loeten
10-07-2005, 22:22
Ik heb ook nog een vraagje. Mijn verf van Tamiya die ik staan heb, is ondertussen al bijna 10 jaar oud. Sommige potjes zijn al lang niet meer gebruikt en de verf erin is stroop geworden. Kan ik hier iets aan doen?? Of gooi ik de boel beter weg en koop ik nieuwe?? Momenteel verhelp ik het een beetje door er tinner aan toe te voegen. Beetje op penseel en dan de stroop in en wat afvegen op papier voor ik verf...

Een ander probleem is dat bepaalde verfsoorten van tamiya "brokkelen". Je verft ermee en als je de borstel gaat afspoelen in tinner dan blijven er kleine brokjes in de haren hangen of zelfs kleven. Is deze verf verstorven?

Guido
10-07-2005, 22:34
Ik heb ook nog een vraagje. Mijn verf van Tamiya die ik staan heb, is ondertussen al bijna 10 jaar oud. Sommige potjes zijn al lang niet meer gebruikt en de verf erin is stroop geworden. Kan ik hier iets aan doen?? Of gooi ik de boel beter weg en koop ik nieuwe?? Momenteel verhelp ik het een beetje door er tinner aan toe te voegen. Beetje op penseel en dan de stroop in en wat afvegen op papier voor ik verf...

Een ander probleem is dat bepaalde verfsoorten van tamiya "brokkelen". Je verft ermee en als je de borstel gaat afspoelen in tinner dan blijven er kleine brokjes in de haren hangen of zelfs kleven. Is deze verf verstorven?

Ik heb hier ook nog wat strooppotjes staan :D, en als ik ietsie pietsie kleine hoeveelheden nodig heb, bijv. een clear blue moertje of zo, doe ik net hetzelfde. Wat thinner erbij enz. Maar eigenlijk horen ze in de prullenbak en moeten ze vervangen worden door nieuwe. Net zo met de brocoli ;)

Loeten
19-07-2005, 20:59
Hallokes allemaal,

Ik zit nogmaals met wat vraagjes. Ik heb me dit weekend een nieuwe bouwdoos aangeschaft: een Toyota Celica GT-Four van Tamiya met transkit van Freddy Loix. Nu is mijn probleem het volgende. In die transkit zitten geelachtige stukken. Ik veronderstel dat dit "hars" is? Deze stukken zitten echter vast aan onnodige delen. Hoe krijg je deze eraf? Ook met een mesje zoals bij de plastic-onderdelen?? Waarschijnlijk is wat schuurpapier ook aangewezen?

En weet iemand waar men in de streek van Kortrijk Tamiya verkoopt? Nu ga ik altijd naar Domino. Hele goeie service en ik blijf er mijn modellen halen. Maar ik kan moeilijk 100 km rijden voor 1 potje verf?? Vroeger kon je die in Christiaensen kopen, maar die winkel is niet meer... Help???

Ik zit ook te twijfelen om een soortgelijke collectie aan te leggen zoals de "Le Mans"-collectie maar dan van alle winnaars van de 24 uren van Ieper. Alleen vrees ik dat het niet mogelijk zal zijn om dit allemaal terug te vinden. Het is immers "maar" een Europese rally... Een tweede mogelijkheid zou zijn om alle Toyota-rallye modellen te bouwen. Ook hier zal ik moeten teruggrijpen naar hars?

jurgen
19-07-2005, 21:56
tamiya potjes in kortijk? probeer eens in de 'concorde' als je van de menenpoort richting harelbeke/kuurne rijdt kom je dit tegen aan je rechterkant. dit is een modelbouwwinkel met meest telegeleide modellen maar de verf moet je er zeker wel kunnen vinden.

Guido
19-07-2005, 22:23
Hallokes allemaal,

Ik zit nogmaals met wat vraagjes. Ik heb me dit weekend een nieuwe bouwdoos aangeschaft: een Toyota Celica GT-Four van Tamiya met transkit van Freddy Loix. Nu is mijn probleem het volgende. In die transkit zitten geelachtige stukken. Ik veronderstel dat dit "hars" is? Deze stukken zitten echter vast aan onnodige delen. Hoe krijg je deze eraf? Ook met een mesje zoals bij de plastic-onderdelen?? Waarschijnlijk is wat schuurpapier ook aangewezen?

Dat is inderdaad giethars ofte resin. Resin is harder en daardoor ook fijner te bewerken als plastiek, maar opgelet, het breekt ook sneller. Om het overtollige te verwijderen kan je schrapen met een mes of, als het grotere delen betreft met een rechte kant, kan je ook een fijn zaagje gebruiken. Bijwerken opnieuw met een mesje en schuurpapier. Let wel, het is een erg stoffige boel en niet buister gezond om in te ademen, dus voorzichtigheid is aangewezen. Maar dat geldt natuurlijk altijd als je modelbouw doet. Ik moet mij DRINGEND die transkit ook eens aanschaffen. Vrees dat het dan in 4-voud zal worden. De Castrol als de Marlboro versie en ook voor mijn schoonbroer nog eens dezelfde set. :) Maar goed, dat even terzijde.


En weet iemand waar men in de streek van Kortrijk Tamiya verkoopt? Nu ga ik altijd naar Domino. Hele goeie service en ik blijf er mijn modellen halen. Maar ik kan moeilijk 100 km rijden voor 1 potje verf?? Vroeger kon je die in Christiaensen kopen, maar die winkel is niet meer... Help???

Sorry maat, maar da's wa te ver voor mij om een deftig antwoord op te kunnen geven. :D



Ik zit ook te twijfelen om een soortgelijke collectie aan te leggen zoals de "Le Mans"-collectie maar dan van alle winnaars van de 24 uren van Ieper. Alleen vrees ik dat het niet mogelijk zal zijn om dit allemaal terug te vinden. Het is immers "maar" een Europese rally... Een tweede mogelijkheid zou zijn om alle Toyota-rallye modellen te bouwen. Ook hier zal ik moeten teruggrijpen naar hars?

Ah maar, collecties is zowat mijn geliefkoosde thema qua modelbouw. De man, god hebben zijn ziel ondertussen, die me het modelbouw ooit heeft bijgebracht zei altijd "manneke, ge moet een collectie beginnen. Anders blijft ge maar bouwen". Dat was bijna 30 jaar geleden ondertussen en in die tijd was de diversiteit nog lang niet wat ze vandaag is. Resin begon net en van Foto-ets hadden ze nog nooit gehoord. Toch was het idee om een collectie te beginnen geen slecht idee. Zo beperk je enigszins het aantal bouwdozen dat je wil stockeren (impulsieve verkopen worden tot een strikt minimum herleid - je zal minder snel in de "oh-sjieke-doos-die-moet-ik-hebben-val trappenen) en bovendien heb je iets heel moois in huis eens de collectie vorm begint te krijgen.

Ik ben vroeger begonnen met "Franse jets op 1/72ste", de dag van vandaag is dat "Mercedes racers", "McLarens op 1/20", "Freddy Loix" en "Robert Droogmans". Ik merk zelfs dat 4 collecties van deze omvang moeilijk te bouwen zijn (gezien mijn beperkte bouwtijd) en wellicht dat er nog eentje zal sneuvelen.

Hou bij het kiezen van een thema ook rekening met welke kits er zoal bestaan op de markt en of het realistisch is om ze bij elkaar te krijgen. De schaal kan ook een doorslaggevende factor zijn. Alle winnaars van de 24-uren van Ieper lijkt mij een moeilijk thema, omdat niet lang alle modellen te krijgen zijn. Toyota rallye is een mogelijkheid, maar ook gewoon Toyota in de motorsport (Lemans en F1 komen dan ook om de hoek). Als je àlle rallye Toyota's voor je rekening wil nemen, ga je alvast met de Corolla een flinke brok te bouwen hebben. Het aantal decalvellen verkrijgbaar (16 bij Renaissance ongeveer alleen al), is zeer uitgebreid. Denk maar aan de verschillende liveries waarmee de fabrieksauto's tijdens een bepaals seizoen hebben gereden enz.

Om maar te zeggen, dat het kiezen van een collectie een beetje een luxe-probleem is, vergeleken met 30 jaar geleden. Stof genoeg tot nadenken. Succes!

Loeten
20-07-2005, 10:10
Toyota rallye is een mogelijkheid, maar ook gewoon Toyota in de motorsport (Lemans en F1 komen dan ook om de hoek). Als je àlle rallye Toyota's voor je rekening wil nemen, ga je alvast met de Corolla een flinke brok te bouwen hebben. Het aantal decalvellen verkrijgbaar (16 bij Renaissance ongeveer alleen al), is zeer uitgebreid. Denk maar aan de verschillende liveries waarmee de fabrieksauto's tijdens een bepaals seizoen hebben gereden enz.


Ik denk dat ik vooral de verschillende rallye-modellen van Toyota ga nabouwen. (F1 en LeMans boeien me minder) Maar als ik inderdaad alle mogelijke versies moet maken (wat decals betreft) dan ben ik binnen 50 jaar nog niet klaar. En ik heb wel wat tijd om te bouwen (op zijn minst 2 maand op een jaar plus een hoop extra vakantieweken - jah, onderwijs dus)

Alvast dank voor de hulp...

Loeten
21-07-2005, 12:02
tamiya potjes in kortijk? probeer eens in de 'concorde' als je van de menenpoort richting harelbeke/kuurne rijdt kom je dit tegen aan je rechterkant. dit is een modelbouwwinkel met meest telegeleide modellen maar de verf moet je er zeker wel kunnen vinden.


Yeps, gevonden!! Thanks jurgen!! Nu kan ik met een gerust gemoed en voldoende verf drie weekjes op reis (Zwitserland en Ardennen). Als het loopt zoals het moet, dan heb ik mijn Peugeot 206 WRC af en ben ik halfweg mijn Ford Focus WRC...

Tot over drie weken !! :gas:

MFahrer
03-08-2005, 09:03
Ik heb een vraagje over ruiten kleven.

Ik ben nogal Porsche 911 gek en bij elke 911 die ik heb moet ik de ruitjes zijde per zijde in de body kleven, in plaats van de ruiten als een bakje aan het plafond van de wagen te kunnen kleven. Aangezien ik niet echt modelbouwer ben (maar stiekem toch een beetje aan het worden ben) maar eerder een slotracer die zijn bodies zo mooi mogelijk wil om op een chassis te zetten, kan ik niet met gewone lijm werken. Het moet echt zeer stevige lijm zijn en ik gebruik daar ZAP voor. Dat is zeer goede lijm, maar die laat makkelijk sporen na, zeker op doorzichtige delen. Dat is gewoon de reactie van de lijm op vinger afdrukken en zo. Het probleem is dat je die ruitjes niet makkelijk kunt vastnemen om die in de body te lijmen.

Voorlopig lijkt mij dit het beste: Een beetje lijm op een tandenstokertje en dan zeer voorzichtig langs de randjes van de ruiten de lijm aanbrengen. Ik denk er ook aan om een stukje tape op de binnenkant van de ruit te hangen dat ik daar de ruit aan kan vastnemen en dat ik zo geen afdrukken achterlaat op de ruit.

Heeft er iemand een beter idee voor mijn probleem?


Trouwens nog een vraagje: Ik ben sinds gisteren de zeer trotse eigenaar van een Porsche 935 RSR Turbo op 1/24 van Tamiya:
http://i8.ebayimg.com/02/i/04/90/a3/25_1_b.JPG
Ik heb er lang naar gezocht en niet weinig geld voor betaald. Voor deze twee redenen wil ik het model echt zo goed mogelijk maken. Aan de andere kant ben ik ingeschreven voor een Group 5 race op 14 augustus. Voorlopig heb ik in die klasse een BMW 320i Gr.5 die race-klaar is, maar ik zou -moest het mogelijk zijn- liever met de 935 RSR Turbo meedoen. Mijn vraag is nu... als ik deze avond de body spuit, hoe lang moet die dan minimum drogen voor ik de ruiten en decals en zo erop zet?

G.

Sennake
03-08-2005, 09:49
Ik heb een vraagje over ruiten kleven...
Heeft er iemand een beter idee voor mijn probleem?

Ruiten kleven kan je ook doen met vernis of 2 componentenlijm. Beide laten geen sporen na, maar als je gaat slotracen is een goede hechting vereist en dan lijkt 2 componentenlijm mij de beste optie. Vernis is eerder voor statische modellen. Ook witte houtlijm geeft goede resultaten en droogt ook doorzichtig op.

Mijn vraag is nu... als ik deze avond de body spuit, hoe lang moet die dan minimum drogen voor ik de ruiten en decals en zo erop zet?

Als je met Tamiya acryl verf spuit, zou ik toch 48 uur wachten. Als je met lak spuit zelfs nog langer. Maar echt ideaal is een wachttijd van een week. Die luxe heb je niet, dus hou je aan een minimum van 48 uur. Minder lang wachten is problemen zoeken.

MFahrer
03-08-2005, 09:56
Sennake, alweer bedankt voor je duidelijke antwoord.

Ik denk dat ik de wagen vanavond ga spuiten en zondag de ruiten en zo ga beginnen doen. Ik had al zoiets in gedachten qua timing, dan kan ik er nog een laagje of twee vernis op krijgen tegen de zondag erna! Ik ben gewoon blij dat ik er misschien nog ga graken. Ik ga me er absoluut niet in opjagen... ik heb m'n backup klaarstaan.

Groeten

G.

MFahrer
03-08-2005, 10:09
Ow ja...

En welke twee componenten lijm raad je dan aan?
Ik moet straks toch nog om de verf en zo, dan kan ik eens kijken of ze de lijm daar dan hebben.

G.

Sennake
03-08-2005, 11:44
Ow ja...

En welke twee componenten lijm raad je dan aan?
Ik moet straks toch nog om de verf en zo, dan kan ik eens kijken of ze de lijm daar dan hebben.

G.

Ik gebruik op dit mompent UHU plus schnellfest (1 tube = binder, 1 tube = harter), maar pin je niet vast op een merk, ik neem ook gewoon wat beschikbaar is hoor.Wat van belang is, is dat het om epoxyhars-lijm gaat.

MFahrer
03-08-2005, 13:14
En is de "epoxyhars" belangerijk omdat het geen sporen nalaat?

Kan zo een lijm dan tegen een stootje? Zeg maar ferme stoot eigenlijk? Dat ik tijdens de race niet alsnog mijn ruiten moet herplakken?

Als het tegen een stootje kan, dan zou ik dezelfde twee-componentenlijm kunnen gebruiken om de wielkastverbreders van een transkit aan m'n 911 GT3 RS te zetten. Dan heb ik meer tijd om ze te positioneren, wat zij de "ZAP-lijm" helemaal niet het geval is.

G.

Sennake
03-08-2005, 14:30
En is de "epoxyhars" belangerijk omdat het geen sporen nalaat?

Kan zo een lijm dan tegen een stootje? Zeg maar ferme stoot eigenlijk? Dat ik tijdens de race niet alsnog mijn ruiten moet herplakken?

Als het tegen een stootje kan, dan zou ik dezelfde twee-componentenlijm kunnen gebruiken om de wielkastverbreders van een transkit aan m'n 911 GT3 RS te zetten. Dan heb ik meer tijd om ze te positioneren, wat zij de "ZAP-lijm" helemaal niet het geval is.

G.

Inderdaad op alle vragen.

MFahrer
09-08-2005, 08:23
Ja,

Kben hier weer hoor met mijn eeuwig gevraag...


Ik ben dus nog altijd bezig aan de 935 turbo, en ik heb deze morgen voor t'werk nog de twee laatste decals op de body gehangen. Tzijn kleintjes (eigenlijk camouflage decals ;-) ).

Hoe rap zijn decals droog (tzijn er van Tamiya)? Zou ik er deze middag of avond over mogen vernissen?

Moest het hier over een statisch model gaan, is er geen haast bij, maar nu zou het beestje donderdag avond al moeten testrijden en zondag in een heuse endurance race mee doen. Na het vernissen moeten de ruiten er nog in, en moet de body nog op het competitiechassis gezet worden. Het geheel moet dan nog perfect afgesteld worden.

Als ik vanavond (of over de middag, als ik even naar huis glip) over de decals kan vernissen, kan ik de vernislaag eventueel tot donderdagnamiddag laten drogen en dan als een bezetene de rest afwerken in de hoop dat het model af raakt.

Wat denken jullie?


G.

MFahrer
09-08-2005, 10:57
Echt niemand een idee voorlopig?

Binnen een uurtje kan ik gaan vernissen!
Zou ik het mij riskeren?


G.

Guido
09-08-2005, 12:40
Echt niemand een idee voorlopig?

Binnen een uurtje kan ik gaan vernissen!
Zou ik het mij riskeren?


G.

8 uren is echt wel het strikte minimum. Dus niet voor 16.00. Daarna een eerste dunne laag zetten - zeker geen dikke - al zal de verleiding groot zijn, geef hieraan niet toe!! Woensdag 2de laag en donderdag verder afwerken. 48uur is een veiligheidsmarge, om 100% zeker te zijn. Onder druk, en als 90% zekerheid goed genoeg is voor jou, herbegin ik na 24 uur en dat gaat altijd prima.

Nooit geschoten is altijd mis, dus als je het niet probeert, zal je geen 935 aan de start hebben. Maar met de timing die ik aangeef, zal het wel lukken.

MFahrer
09-08-2005, 13:35
Ok,

Ik ben eventjes naar huis geweest over de middag maar ik heb me kunnen inhouden. De stickertjes drogen goed, maar ik ga ze met rust laten tot na 16.00.

Als ik dus vandaag de eerste laag leg en morgen een tweede (weer dun?) dan kan ik hem donderdagnamiddag al "bepampelen"? Want de body moet nog op de chassis gemonteerd worden, het lexan interieurtje moet er nog in en zo...

Hopelijk is dat een haalbare "droog-periode"! De auto moet echt testrijden, tis een volledig nieuw concept, dus er moet nog superveel afgesteld worden.

G.

G.

Bart.Vandecavey
09-08-2005, 15:17
Ok,

Ik ben eventjes naar huis geweest over de middag maar ik heb me kunnen inhouden. De stickertjes drogen goed, maar ik ga ze met rust laten tot na 16.00.

Als ik dus vandaag de eerste laag leg en morgen een tweede (weer dun?) dan kan ik hem donderdagnamiddag al "bepampelen"? Want de body moet nog op de chassis gemonteerd worden, het lexan interieurtje moet er nog in en zo...

Hopelijk is dat een haalbare "droog-periode"! De auto moet echt testrijden, tis een volledig nieuw concept, dus er moet nog superveel afgesteld worden.

G.

G.

Kan je hem niet testrijden zonder body of met een andere body?

MFahrer
09-08-2005, 15:27
Dat is het hem net... de wegligging verandert zo erg door er een andere body op te zetten... Normaal rij ik met een BMW 320i Gr. 5 in die klasse maar de 935 is een stuk korter, lichter, lager en breder... dus die zou wel beter moeten presteren... maar het (volledig instelbare) chassis moet zo goed mogelijk op body afgesteld worden. En dat kan je alleen doen door met gans de wagen te testen en af te regelen...

Er zijn héél wat misverstanden rond 1/24 scaleracing blijkbaar.

G.

Guido
09-08-2005, 18:00
...

Er zijn héél wat misverstanden rond 1/24 scaleracing blijkbaar.

G.

Of misschien kennen we er helemaal niets van. :)

Als je een oude oven hebt, kan je het droogproces nog altijd versnellen. Model op zo'n 30° gedurende 10 min. helpt zeker en de plastiek is er tegen bestand. Is ie nog niet droog (wat bijna zeker het geval zal zijn) kan je evt. nog eens 10 min extra doen. En zo verder kijken hoe het droogproces kan versneld worden. Op eigen risico natuurlijk. ;) Wat je kan doen om te verifiëren of ie wel droog is, is een stuk plastiek uit de scrapbox meevernissen. Je kan dan daar "gaan voelen" of ie droog genoeg is, alvorens de echte kas letterlijk én figuurlijk aan te pakken.

Ik weet niet welke vernis je gebruikt - is het die van Gunze die Sennake ook gebruikt? - maar ik vermoed dat ie na 24 uur wel grijpbaar moet zijn (heb er zelf nog niet mee gewerkt.) Mijn Corolla WRC is met een Tamiya spuitbus gespoten en na 24 uur ben ik beginnen decallen, daarom dat ik denk dat 24u op kamertemperatuur genoeg moet zijn. ;)

vinnie
11-08-2005, 10:40
@Sennake kan je na het gebruiken van de Tamiya compound en wax nog steeds je model voorzien van een laag vernis zonder problemen te verkrijgen.
Grtz Vinnie.

kulgan
11-08-2005, 11:02
Misschien een domme vraag, maar kan je eigenlijk gewone autopolish gebruiken om de lak op te blinken?

Clubman
11-08-2005, 12:07
Misschien een domme vraag, maar kan je eigenlijk gewone autopolish gebruiken om de lak op te blinken?

Op 1/43 modellen in PU en Metaal gebruik ik autolak uit spuitbus.

na het drogen slis ik die met water en een 2000.

Daarna hele fijne compound en Johnson wax (voor meubelen !)

Geeft een piekfijn resultaat , alleen moet je oppassen bij het slissen niet door de lak te gaan . :no:

Succes !

Clubman
11-08-2005, 12:09
Er zijn héél wat misverstanden rond 1/24 scaleracing blijkbaar.

G.

Interesseert me anders wel !

Waar doe je dat dan ?

Loeten
18-08-2005, 11:51
Hallo collega bouwers


Hier misschien een wat vreemde vraag... Ik was twee weken eleden in Zwitserland bezig aan de afwerking van mijn Peugeot 206 WRC versie Thiry in Condroz Rally (Tamiya). Toen ik de decals (die van Renaissance waren) erop plaatste, bleken die amper te blijven "kleven". Vaak kwamen ze de dag nadien gewoon los. Ik heb dit proberen op te lossen door er met de haardroger op te blazen. Iets wat behoorlijk goed lukte. Terug thuis heb ik me dan een flesje sol aangeschaft en nu zit alles stevig op zijn plaats. Vanaf nu steeds afwerken met sol dus.

Maar de vraag is nu: waaraan ligt dit? Was de auto te "vettig" van mijn handen bvb hoewel hij is dreft gezeten heeft... Lag het aan de hoogte 1500m(haha no way zekers??) De warmte misschien (< 25°).

Ik heb dit dus nog nooit gehad met de reguliere decals van tamiya...


Groeten!

Clubman
18-08-2005, 12:09
Te lang in het water laten liggen misschien ?

Sol en Set lost dat wel op ! :applaus:

Loeten
19-08-2005, 16:47
Te lang in het water laten liggen misschien ?



Daar had ik nog niet aan gedacht, zou dus best wel kunnen... Hoewel, tot 10 tellen zegt men toch?? Nu ja, ondertussen is alles in orde geraakt, gelukkig maar...

Guido
19-08-2005, 17:11
Daar had ik nog niet aan gedacht, zou dus best wel kunnen... Hoewel, tot 10 tellen zegt men toch?? Nu ja, ondertussen is alles in orde geraakt, gelukkig maar...

Tot 10 tellen? Heb je ervanaf moeten trekken dan? Alles hangt af van de temp van het water enz. Het ideale moment is wanneer de decals net beginnen te lossen. De lijm die er op het decalblad zit, moet er immers meevanaf komen.

Sennake
19-08-2005, 17:29
Daar had ik nog niet aan gedacht, zou dus best wel kunnen... Hoewel, tot 10 tellen zegt men toch??

Dat lijkt mij eerder een geval van "niet lang genoeg gewacht" dan. Elk decalblad reageert verschillend, zodat je geen vaste tijd kan plakken op het ideale moment om de decal op het model te zetten. Zoals Huudo al zei : het ideale moment is wanneer de decal juist begint te lossen. Dat kàn soms na 10 tellen zijn, maar soms duurt het ook minuten...

Loeten
20-08-2005, 14:12
Tot 10 tellen? Heb je ervanaf moeten trekken dan? Alles hangt af van de temp van het water enz. Het ideale moment is wanneer de decals net beginnen te lossen. De lijm die er op het decalblad zit, moet er immers meevanaf komen.


Haha, neej, heb het er niet vanaf moeten trekken hoor, gewoon lichtjes schuiven zoals ik altijd bij tamiya (zonder problemen) deed. Ook de temperatuur was goed, maar het was geen leidingwater zoals bij ons, maar bergwater. Is altijd speciaal want na twee weken wassen in dat water ben ik mijn wrat op mijn voet kwijt...

Ik vermoed ondertussen dat het iets met vettigheid te maken heeft... De auto was wel in zeepsop geweest, maar niet meer na het schilderen van enkele details op het koetswerk. Meestal was ik tussendoor enkele keren mijn handen met dreft want bij warm weer zweet ik vlug. Toen heb ik het niet gedaan en was het koetswerk waarschijnlijk beetje vettig...

Nu ja, het was niet zo dat alle decals loslieten, maar gewoon enkele, vaak soms de kleinere...

Maar de tip om te wachten tot ze zelf loslaten ga ik zeker nu steeds toepassen. Was echt wel zenuwslopend want op den duur kon je nergens nog je vingers plaatsen...

Alvast dank voor de uitleg.

Mother Goose
22-08-2005, 09:13
Vraagje voor jullie. Hoe kan ik op de beste manier ruiten tinten? Was al ne keer gaan kijken op Automotive en daar gaven ze aan iemand de raad om ne keer langs te gaan in een garage. Daar zou je dan moeten vragen naar overschot van film dat zij hebben liggen. Is dat wel haalbaar? Ik bedoel is dat niet te dik om te gebruiken bij modelbouw? Is er buiten dit geen beter optie?

Sennake
22-08-2005, 09:52
Bij Tamiya kan je alle kleuren "clear" bekomen. Voor getinte ruiten wordt groen en smoke het meest gebruikt. Gewoon met de verfborstel aanbrengen raad ik wel af, omdat het zo goed als onmogelijk is om grote oppervlakken zonder strepen te bedekken. Met een airbrush is het perfect te doen. Vergeet ook niet om de verf voldoende te verdunnen omdat je ruiten anders veel te donker worden. Ik heb lang geleden deze methode gebruikt om de ruiten van een Vectra te bewerken en verzuimde toen ook om de verf te verdunnen en dat is de reden waarom ze er zo donker uitzien :

http://www.sennake.be/me/1989m_01.jpg

Mother Goose
22-08-2005, 10:15
Merciekes Sennake! Ik ga proberen van dat ne keer toetepassen op één van mijn komende projecten. Eerst gaan we nog eens goed op vakantie.

Loeten
24-08-2005, 12:37
Twee vraagjes weer van deze richting:

- Iemand ervaring met Hasegawa-sets? Ik heb er ene via Yezzz op de kop kunnen tikken voor € 15 (een Lancia Stratos). Hoe zit dat met details en uitwerking? Niveau Tamiya of niveau Heller??

- Welke plakband gebruik je best bij het afplakken van je body bij het spuiten? Ik gebruik de gewone bruine rollen die ook bij het verven van deuren gebruikt worden. Goedkoop, maar niet perfect heb ik ondervonden bij mijn Ford Focus WRC '01. Iemand raadde me aan "gele" plakband te gebruiken. Die is fijner en kleeft beter... Die persoon heeft wel geen ervaring in modelbouw...

Ondertussen heb ik rekening gehouden met de tips voor de decals. Het viel me op dat ze toch steeds na ongeveer een 13-tal seconden goed loskomen (bij heet water). Ditmaal heb ik absoluut geen miserie ermee, ze blijven zitten. Ik ga het dan toch houden op het feit dat het bergwater was dat niet echt warm genoeg was, samen met een beetje ongeduld in het wachten...

Ik probeer zo gauw mogelijk wat pics van de Focus te posten. Eerst op een site vinden waar ik de pics gratis kan stallen om dan links te gebruiken...

Clubman
24-08-2005, 12:51
- Welke plakband gebruik je best bij het afplakken van je body bij het spuiten? Ik gebruik de gewone bruine rollen die ook bij het verven van deuren gebruikt worden. Goedkoop, maar niet perfect heb ik ondervonden bij mijn Ford Focus WRC '01. Iemand raadde me aan "gele" plakband te gebruiken. Die is fijner en kleeft beter... Die persoon heeft wel geen ervaring in modelbouw...


Ik heb de beste ervaring met de (dure :( ) tape van Tamiya.

Wie heeft andere tips ?

Nismo
25-08-2005, 01:04
Tamiya heeft één van de betere afplaktape's voor modelbouw en is verkrijgbaar in 3 verschillende breedtes.Ik gebruik deze tape altijd.
De kwaliteit van Hasegawa leunt dicht aan bij Tamiya,de onderdelen zijn wat zwaarder uitgevoerd maar passen zeer goed.Ik heb weinig problemen gehad bij het bouwen van mijn Hasegawa kits tot nu toe.

Grtzzzzzzz nismo

Loeten
27-08-2005, 20:24
Thanks Nismo!

Volgend vraagje (ja ik wil bijleren en de modellen steeds beter bouwen)


Hoe slagen jullie erin om die zwarte lijnen op het dak en de zijranden van de ramen steeds zo netjes recht te houden?? Bij mij is dat vaak een ramp. Ik heb al geprobeerd met afplakken, maar das ook niet echt een succes (waarschijnlijk door de foute tape).

Guido
27-08-2005, 21:25
Thanks Nismo!

Volgend vraagje (ja ik wil bijleren en de modellen steeds beter bouwen)


Hoe slagen jullie erin om die zwarte lijnen op het dak en de zijranden van de ramen steeds zo netjes recht te houden?? Bij mij is dat vaak een ramp. Ik heb al geprobeerd met afplakken, maar das ook niet echt een succes (waarschijnlijk door de foute tape).

Afplakken met een goede tape ;)

Verder nog even dit. Stevig blijven plakken is geen criterium om een goede tape te zijn. Ik gebruik al jaar en dag de Tamiya tape, maar vooraleer ik die aanbreng, haal ik toch nog een groot deel van de lijm eraf, door de tape verschillende malen op een proper vlak (tafel) aan te brengen, zodat ie steeds minder kleeft. Niet nodig om de lak onder druk te zetten met extra stevige lijm aan de tape. ;)

Nismo
28-08-2005, 11:02
Ik doe het meestal zonder afplakken,maar je moet er wel een vaste hand voor hebben.

Grtzzzzzzz Nismo :cool:

MFahrer
09-09-2005, 13:56
Nog maar eens een vraagje van mij:

Ik ben van plan om deze avond twee auto's in grondlaag te steken... maar het zijn alletwee auto's die deels moeten afgeplakt worden omdat ze in 2 kleuren moeten worden gespoten...

Nu is mijn vraag of ik best:

- de auto volledig in de grondlaag steek... mooi laat drogen... afplak waar nodig en 1 kleur spuit... en dan het andere?

of

- de auto afplak voor ik hem in de grondlaag steek... eerst de grondlaag op de niet afgeplakte delen... daarover de laklaag... alles mooi laten drogen... en dan de andere delen grond- en laklaag aanbrengen?


De tweede mogelijkheid geeft me wel het voordeel dat ik sneller kan werken... ik heb goede ervaringen met grondlaag spuiten, 15 min wachten... (de grondlaag droogt supersnel) en dan direct de laklaag spuiten... zo kan alles een weekje of meer drogen... en dan doe ik de andere delen... grond- en direct laklaag... weer een weekje... en dan is ie gespoten op twee weken... Anders weet ik niet hoelang ik moet wachten om op de vernislaag te mogen afplakken...

Zou het trouwens aan te raden zijn om na een week drogen al (Tamiya) afplaktape te gebruiken... of zou dit te vroeg zijn en m'n werk om zeep helpen?

Wat doen jullie trouwens met de tape? Na het spuiten direct verwijderen... of goed laten drogen en dan pas aftrekken? Tis maar kwestie dat ik geen zin heb om brokjes verf met de tape mee te trekken...


Je ziet... ik heb nog immens veel te leren... hopelijk reageert er nog iemand voor ik het verkeerde doe vanavond... ik zit zo op hete kolen achter mijn bureau op het werk...

Groeten

Gunther

Sennake
09-09-2005, 14:39
Nu is mijn vraag of ik best:

- de auto volledig in de grondlaag steek... mooi laat drogen... afplak waar nodig en 1 kleur spuit... en dan het andere?

of

- de auto afplak voor ik hem in de grondlaag steek... eerst de grondlaag op de niet afgeplakte delen... daarover de laklaag... alles mooi laten drogen... en dan de andere delen grond- en laklaag aanbrengen?

We zullen nog eens een antwoordje neerpennen zie :)

Geen enkele van de 2 oplossingen lijkt me de juiste. Ik doe het als volgt : eerst de ganse auto in de grondlaag spuiten met 1 of 2 lagen, naargelang de dekking. Witte grondverf voor wagens die in lichte kleuren gespoten moeten worden en grijze in wagens die donker gespoten worden.

In geval van een auto die in meerdere kleuren gespoten moet worden is de lichtste kleur de bepalende factor.

Na de grondlaag gespoten te hebben wordt de ganse auto in de lichtste kleur gespoten. Weer 1 à 2 lagen naargelang de dekking van de verf.

Dan minstens een week wachten want we gaan intensief afplakken en we willen de lak niet beschadigen met onze afplaktape.

Afplakken doe ik met Tamiya masking tape voor alle kleurovergangen en de grote vlakken die dan nog afgeplakt moeten worden doe ik met Tesa afplaktape voor schilderwerken aan ramen enzo.

Na het afplakken kan je weer 1 à 2 lagen spuiten van de donkere kleur. Om de tape te verwijderen moet je niet weer een week wachten, maar toch voldoende om ervoor te zorgen dat je laatste laklaag droog is. Minstens 24 uur dus.

Als je wil vernissen moet je eerst (eventuele) spuitfoutjes wegwerken met het penseel en dan kan je beginnen te decallen. Dat doe ik meest 48 uur na de laatste laklaag.

Dan weer minstens 48 uur laten drogen om te vermijden dat je vernis rare dingen gaat doen met je decals en eventuele resten van decal-lijm. Trouwens, als je met Micro Set en Sol werkt moet je toch eerst de body wat bijpolishen omdat die producten vieze lijmsporen achterlaten die je er niet af krijgt met water.

Eens alles mooi opgepoetst is kan het vernissen beginnen : 2 à 3 lagen om een mooi egaal oppervlak te krijgen en om je lak én je decals goed te sealen. Weer een week wachten en eventueel weer polishen en/of insmeren met Tamiya wax.

Daarna mag je de werkzaamheden verderzetten.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat het inkorten van de opgegeven droogtijden bijna altijd voor problemen zorgt. Waar je dus nog wat kantjes zou kunnen afrijden durf ik je niet aanraden...

MFahrer
09-09-2005, 14:51
Guy,

Alweer bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord...

Ik blijf wel met één vraagje zitten... Als ik eerst de ganse wagen in het wit spuit... en ik zet er erna het rood over, krijg ik dan geen duidelijke dikkere laag op het donkerste kleur van de twee. Tis de zeggen... bij de 911GT2 in de andere thread heb ik ook het rood over het zwart gespoten (de kont van de porsche zat eerst ook in't zwart, maar het was helemaal niet goed gespoten... dus heb ik er de rode laag over gelegd... als je er echt dicht op kijkt, zie je het niveauverschil wel een klein beetje hoor... Heb jij dit dan ook?

Bij deze wagen is dat niveauverschil geen probleem (of toch minder) omdat er over de hele lengte van het kleurverschil een decal over gaat:
http://www.dd9hk.de/roland2.JPG

Maar bij de tweede is dit natuurlijk niet het geval:
http://www.laubak.com/gallery/635/07310006.jpg


Gunther