PDA

View Full Version : Motor tuning


BODI
18-11-2003, 21:16
Ben op zoek naar een gereputeerde motor tuner voor mijn Peugeot 306 GTI-6.

Had in gedachten:
andere nokkenassen
cilinderkop- en kleppenbewerking
serieus motormanagement systeem

Kent er iemand een contactadres die op een betrouwbare manier de hierboven vermelde werken kan uitvoeren? :confused:
Ofwel vertrouwd en ervaring met de 306 GTI-6 2000CC XU10JRS motor of met de Citroen Xsara VTS (zelfde motor).
Juiste electronische afstelling van het motor management systeem is absoluut noodzakelijk.

Mechanic
19-11-2003, 18:53
Ben je nog van plan om met je wagen dagelijks te rijden ?
En naar de jaarlijkse keuring te gaan ?

BODI
19-11-2003, 20:43
Ja, daarom geen throttle bodies maar enkel gepolijste luchtinlaat-manifold, cylinderkop- en kleppenbewerking en andere nokkenassen. Die veranderingen zijn zo goed als onzichtbaar, trompetten van throttlebodies zien er een beetje verdacht uit... :D
Mijn remmen (andere remschijven) hebben al een onzichtbare upgrade gekregen.
De uitlaat (magnex) ook - die is nog volkomen legaal en dus nog steeds met catalysator.
Eigenlijk is mijn wagen behalve de herprogrammering ( herafstelling - chiptuning ) van de ECU nog steeds volkomen belgisch reglementair.
Probleem is dat deze 8-bit CPU Magnetti Marelli 1AP10 ECU meer doorgedreven wijzigingen niet goed verdraagt. Naar mijn bescheiden mening is dus een upgrade naar een 16 of 32-bit ECU ( Motec ? EFI ? Emerald ? ) aangewezen.

Ondanks het feit dat met dit type wagen ( Peugeot GTI ) redelijk wat geraced werd en wordt, is het niet makkelijk een betrouwbare en goeie atmosferische tuning te vinden ( behalve in de UK dan ) , elke hulp of raad is dan ook welkom.

De wagen is nog steeds voor gewoon weggebruik ( dus geen agressieve reacties bij lager toerental ) , alleen voor track days kan ik wel wat meer vermogen gebruiken ( >= 220pk en +-220Nm koppel wat volgens geraadpleegde bronnen doenbaar is ) maar dit wordt typisch enkel geleverd met voorbedachte rade tussen de 4500 en 7500 toeren.

Het is natuurlijk wat anders dan "gewoon aan de turbo vijzen" zoals zoveel gebeurt. Geef mij toch maar atmosferische power van een high-revverrrrr... ;)

Ik zou het bijzonder jammer vinden de wagen te moeten verkopen en in te ruilen voor een krachtiger exemplaar, ik ben er nogal aan verknocht.

Lemans
19-11-2003, 22:37
Ik wil hier niet de pret bederven maar indien de 220pk en 220 Nm tegelijkertijd worden aangeprezen vermoed ik dat er een beetje wordt geblazen . Ook vrees ik voor deze vermogens zonder reeds vermelde MOTEC/Emerald injecties welke dan weer keuringsproblemen kunnen opleveren.

BODI
20-11-2003, 00:25
Ik wil hier niet de pret bederven...

Maar nee, een beetje gezonde skepsis kan nooit kwaad... :D

Ik heb wel een beetje onderzoek gedaan naar dit type motor.
Ondanks zijn vele gebreken en zwakheden zoals onder andere overgevoeligheid aan "join-de-culasse" ;) , temperatuurproblemen ( vermogenverlies bij warm weer ) en knappen van de aandrijfriem (dat blijkt statistisch om de 60000 km voor te komen :eek: ) ...
is deze motor vrij uniek in die zin dat zonder VTEC-achtige technologie ( variable kleppen en nokkenassen ) een vrij hoog vermogen gehaald wordt. In alle andere landen 124 kW ( 167 pk ) , in Belgie 120 kW ( 163 pk, fiscale redenen :mad: ) .
De motor is de volgende generatie van de Mi16 die gebruikt werd in de 205 GTI.
Deze motor is veel beter dan de huidige motoren in de 206 GTI ( 138 pk ) en zelfs de 206 RC ( 177 pk ) . Maar huidige motoren moeten meer en meer gemaakt worden met emissienormen in het achterhoofd. Deze ouwe blok haalt in de verste verte de nieuwe emissievereisten ( van de huidige motoren ) niet maar potentieel vermogen heeft ie wel.
De standaard componenten kunnen revven tot 8000 RPM. In de huidige configuratie geraakt ze buiten adem bij 7200 toeren (geen lucht genoeg) .

Bepaalde race-configuraties halen 300 pk uit deze blok, weliswaar met verstevigde bottom-end, tegen 9000 RPM met een koppel rond de 250 Nm. Niet slecht voor een 2 liter atmosferisch. :applaus: ( ik refereer naar de 306 en Xsara kit cars, bij velen niet bekend maar deze wagens zetten hun WRC broertjes serieus in 't zak op asfalt )

220 pk en 225-230 Nm ( dit is juister dan 220 Nm ) en 7800 RPM maximum toeren is volgens de mensen die ik gesproken heb ( in de UK en hier ) geen utopie. Moeilijk, maar geen utopie. Alleen enorme wachtlijsten voor Peugeot enhousiasten :( . Bovendien is het probleem het afregelen van een goed engine management systeem: vele mechaniciens kennen wel het metaal maar hebben geen kaas gegeten van de electronica...

De BE3-6 versnellingsbak verteert maar tot +/- 250 Nm.

BTW, ik ben bereid een volledige revisie te laten doen...

bart VDB
20-11-2003, 08:53
Ik kan je de tuner, welke de elektronica van onze motor gemaakt heeft, aan de hand doen. Hij tuned elk merk en maakt zijn eigen box (computer) voor elke motor. De motor moet dan uit de wagen voor op de testbank en hij maakt de computer volledig naar jou wagen met een testbankverslag. Eens de motor (al dan niet getuned) op de testbank staat, kan je gaan 'spelen' met allerhande middelen: nokkenassen,inlaat, uitlaat,ontstekingen,... . MAAR er is wel een minpunt aan: de prijs.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij de eerste race welke wij reden met de motor heel wat problemen hebben gekend met de 'nieuwe' elektronica. (zie verslagen op andere treads) Nu is onze motor niet supersnel, maar wel betrouwbaar, wat voor jou baanversie wel nuttig kan zijn.
Ook een beetje bewust hebben we voor geen suppersnelle motor gekozen om verschillende redenen: het budget, een 1800 cc tussen de 2 liter (onze grootste fout), en de betrouwbaarheid. Je kan het draaien en keren hoe je wilt: hoe meer paardjes, hoe onbetrouwbaarder de hele boel wordt.

BODI
20-11-2003, 09:52
Stuur me het adres maar door. Ik hoop wel dat het niet dezelfde is als degene waar ik al bijna* 4 maand op de wachtlijst sta.
Ik ben een heel geduldige mens ( echt waar :D ) , maar dat vind ik toch wel een beetje overdreven...

Alvast bedankt! :applaus:

* ge-editeerd omdat het geen volledige 4 maand is. Niet overdrijven, BODI :) .

Mechanic
20-11-2003, 12:05
Volgens mij zijn deze cijfers niet haalbaar om keuringredenen.
De Co meting is streng voor een wagen met katalysator. Bij 2500 toeren moet een lambdawaarde van max.1.030 gehaald worden.
Om dit te bereiken bij een zelfprogrameerbare ecu moet je al een tuner hebben die heel goed kan programeren om deze waarden met katalysator te halen. Hebben dit probleem gehad met een Lotus Elise. 1800 getuned met nokenassen, cilinderkop bewerkt en Emerald ecu. 180 Pk maar co en lambda niet goed voor de keuring. Wagen was geprogrameerd door Dave Walker van Emerald zelf.

RaceFan
20-11-2003, 15:03
Beste Bodi,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik wil je in het kort mijn situatie schetsen;
Lotus Elise 1800 standaard 120pk

getuned:
motor:verstevigde cylinder bussen, - drijfstangen, - pistons. - aandrijfriem, bewerkte cylinder kop (kanalen vergroot, ingaande en uitgaande kleppen vergroot) scherpere nokkenassen, DTHB's, airbox, PiperX luchtfilter, Emerald ECU, Oil-water cooler, 4-1 spaghetti uitlaatcollector, sportuitlaat

diversen: instelbare anti-roll bar, - sportophanging, stalen remleidingen, andere remschijven en - blokken
alles splinternieuw materiaal gemonteerd door "Mecanic".
Alles is prima verlopen en ik ben naar de UK geweest om de ECU bij Emerald te mappen.
Resultaat 180pk (het koppel weet ik niet uit mijn hoofd)

nadelen: Koud starten is elke keer een spannend moment. Backfires

eindbeoordeling:
in het begin denk je van WHAAAUW, ik heb nogal een mashien...nu rij ik niet alleen in de bochten de meesten naar huis, maar ook op het rechte stuk zijn er weinigen die kunnen volgen (vb: Z3M moest er onheroepelijk af, die kerel zag groen toen we aan het volgend rood licht stonden)
prijskaartje: +/- 17.000€
na verloop van tijd geraak je gewoon aan die power en wil je opnieuw meer. Kortere verhoudingen vd versnellingsbak?

besluit: veel geld kwijt en je geraakt eraan gewoon + maak je de wagen beduidend minder betrouwbaar voor dagelijks gebruik.
Ik sta nu zelfs open voor elk degelijk bod voor mijn tuning en zou ik geen enkel probleem hebben om terug standaard te rijden. Die brute kracht/gewichtsverhouding geraak je moe of kan je überhaupt niet gebruiken op de openbare weg.
Je kan dit geld beter besteden aan een occasie raceklare wagen om je op de Eran dagen uit te leven.

greetz!
Gert

BODI
20-11-2003, 20:43
RaceFan,

Een eerlijk verhaal en juiste constataties die ik zelf ook al gemaakt had.

De meest zinnige oplossing is inderdaad de peugeot te verkopen en me rustig iets krachtiger uit te zoeken. Ik had zelfs al gedacht aan een Dodge Stealth of iets dergelijks. Een ( bi ) - turbo biedt zoveel meer mogelijkheden en is standaard al een snel machien.

Een atmosferische wagen tunen is zoveel moeilijker en de mogelijke vermogenswinst is uiteindelijk zoveel minder. Ook een feit is dat de tuning van een kleine cilinderinhoud bijna evenveel kost als die van een grote cylinderinhoud en het rendement ( maximum vermogen ) kleiner is.

De power geraak je gewoon. Juist, maar betrouwbaarheid inboeten hoeft volgens mij niet.

De lotus elise is een ongelooflijk goeie wagen, met een bijna ongeevenaarde baanligging. Zijn enige zwak punt is evenwel - inderdaad - de motor. Ook lotus weet dit, vandaar dat ze met een turbo variant op de markt komen ( natuurlijk ook omdat Opel hun eigen chassis concurrentie aandoet ) .

De XU10JRS motor is intrinsiek wel beter ( en wel makkelijker tunebaar ) maar een goed motormanagement blijft het grootste probleem en met 220 pk zal ik nog steeds niet in staat zijn je Elise ( misschien zelfs een standaard Elise ) te volgen.

Maar alle logica ten spijt - of is het nu omdat de meeste snelle betaalbare wagens geen karakter hebben, geef ik toch de voorkeur aan mijn Peugeoke met 190 pk in vergelijking met een of andere jap met 300 pk. Ik geef toe dat het een ongelooflijke kik geeft om met mijn goudgeelkleurig bakske een 911 voorbij te steken, al kan ik dat dan alleen als het pijpestelen giet en die kerel schrik heeft zijn Porsche tegen de muur te parkeren...

Enfin, ik moet er nog eens - nog eens - goed over nadenken maar ratio en gevoel staan recht tegenover elkaar.

Bovendien zou ik dan mijn website moeten veranderen. :rolleyes: :D

Cheers!

RaceFan
21-11-2003, 12:30
BODI,

Ik wil toch nog even benadrukken dat de rol van uw makanieker van uitermaat groot belang is. Ik heb het geluk gehad om iemand als "MACHANIC" aan mjn zijde te hebben.
Stel je eens dergelijke situaties voor als die van Luc/GM Racing... :frusty:

BODI
21-11-2003, 12:44
Het aantal berichtjes op dit forum zou dan in ieder geval enorm stijgen :D :D :D

Jammer dat ik twee rechtse handen heb, als linkshandige is dat niet gemakkelijk... :D

Thx for the advice!

Jemme
16-01-2004, 20:41
Mits de nodige financiële middelen ben ik er 100% zeker van dat Jan van Kempower je hiermee kan helpen. Zowel voor het mechanische als het electronische ben je in goede handen.

Alternatief voor het mechanische is Leo De rijck in Booischot. Normaal breng ik volgende week daar mijn cilinderkop binnen voor het nodige port en pollish werk :D

Maarten
16-01-2004, 21:12
Originally posted by Jemme
Alternatief voor het mechanische is Leo De rijck in Booischot. Normaal breng ik volgende week daar mijn cilinderkop binnen voor het nodige port en pollish werk :D

Die naam zegt me iets ...

Die streek ook ...

Die is volgens mij ook beter bekend als DEN TOVENAAR VAN BOOISCHOT ! :D

zo spreekt ons vader er toch altijd van, ik herinner me dat die een kever met porschemotor heeft getuned die de pole heeft gezet tijdens de 25u van Francorchamps, vier jaar geleden toen er naast de funcups ook nog authentieke kevers (van uitzicht dan toch) mochten meedoen!

Jemme
16-01-2004, 22:15
Zo ken ik hem dus ook. Blijkbaar een fantastische motoren bouwer en daarenboven nog prijsvriendelijk ook ;)

bart VDB
17-01-2004, 10:47
Originally posted by Maarten
Die naam zegt me iets ...

Mij ook. Ken Leo al vanaf dat ik nog met de kleine autootjes speelde. Nu 'maakt' hij ook de motoren en versnellingsbakken van onze grote autos :D
De streek zegt mij ook iets :p :p :p ;)

bart VDB
17-01-2004, 10:57
...en BODI. Leo werkt nou samen met de maker van de elektronica welke ik je ooit eens doorgegeven heb.

BODI
17-01-2004, 11:08
bart en co,

Nogmaals bedankt voor het advies.
Ik heb toen een uitvoerig telefonisch contact gehad met het doorgegeven contact.

Uiteindelijk ben ik toch bij Kempower terechtgekomen. De wagen wordt daar op dit ogenblik onder handen genomen.

De volgende argumenten hebben voor mij de doorslag gegeven:
- door de technische keuring geraken.
- volledige werking en zelfde functionaliteit van de electronica die nu reeds aanwezig is (sturing servo, airco, tacho, enz ... )
- de garantie
- uiteindelijk na enkele maanden op de wachtlijst gestaan te hebben, was het dan toch de beurt aan mijn wagen.
- er wordt een MOTEC M400 geplaatst waar kempower meer ervaring mee heeft.

minpunt, uiteraard de prijs. Amaai mijn arm spaarboekje :D .

Zit vol ongeduld op mijn speelgoed te wachten...

Cheers,

BODI.

pieterp.be
03-02-2004, 19:16
Bodi, is je 306 al terug van Kempower? Zo ja wat zijn je bevindingen??

BODI
03-02-2004, 20:00
Pieter,

Nog geen bevindingen wegens Pug nog niet terug...
't wordt bijzonder krap voor de 6de februari. :fight:

Ik had toch wel graag een dagje gehad om mijn camera ook nog deftig te monteren. :D

Vandaag een lichte ongerustheid over de stand van zaken maar tegen morgen evolueert dit toch wel naar een lichte paniek, vrees ik. :frusty:

Fingers crossed :cool:

Jemme
17-04-2004, 09:28
Bodi,
En tevreden van de Motec?

BODI
17-04-2004, 10:34
Je gaat het niet geloven maar de wagen is nog steeds niet in orde. Later volgt eventueel het volledige verhaal wel (en wat een verhaal), afhankelijk van het feit of de tuner de zaak nog rechtgezet krijgt of niet.

Op deze moment zware motorproblemen en dus geen blaze yellow peugeot op Zolder.

De motec M400 op zichzelf zal wel goed zijn maar ik heb nog te weinig kunnen rijden om definitief een oordeel te vellen. :(

Jemme
23-04-2004, 14:53
Ik ben benieuwd... toch maar even wachten voor ik ook op Motec overstap precies. :rolleyes:

Jemme
24-05-2004, 12:11
En ondertss al wat vooruitgang geboekt?

Speedy
24-05-2004, 12:22
Als ik dit allemaal lees verwonderd het mij helemaal niks dat jouw moter nog niet inorde was.....ik werp zeker geen steen naar die tuner,maar,overal ben je gewoon een nummer,wie meer geld spendeerd word vlugger en beter bediend is mijn ervaring en conclusie.En op een enkele uitzondering na word de datum die afgesproken is nooit gehaald,vraag me niet hoe dat komt,maar blijkbaar is dit schering en inslag in het wereldje....

Greetz,Speedy.

BODI
25-05-2004, 14:08
Omwille van een mogelijke rechtzaak van mij tegen de tuner, kan en wil ik hierover niet teveel uitwijden (ik probeer de zaak nog in den minne te regelen, want iedereen verdient een tweede kans) behalve dit:
* blijf voorlopig nog even weg van de nieuwe Motec M400 en M600 tot een mogelijk software probleem is uitgeklaard.
* tijdsschema's worden inderdaad - volgens mijn ondervindingen - niet altijd nageleefd
* er wordt teveel gegoocheld met winst PKs

Als de zaak niet in orde komt, kan men erop rekenen dat een droog en bewijsbaar relaas van de feiten op dit forum terecht komt.

GM RACING
25-05-2004, 19:47
Beste Bodi,
Ik ben voor het derde jaar aan de sukkel met een tuner!
Een ezel schopt geen 2 x tegen dezelfde steen zegt men en toch overkomt het me weer door mooie woorden en beloftes!
Mijn nieuwe motor moest af zijn in.....Maart (voor 1 ste race Ztc)
We zijn binnenkort Juni en motor ligt nog in onderdelen, ik begin er (groen) met te lachen en denk eraan volgend jaar te stoppen met racen, 'k ben het beu, inplaats van ontspanning en plezier brengt het mij veel stress teweeg.
Ook is m'n 3de raceseizoen ondertussen naar de knoppen. (reeds 2 x uitval wegens teveel lawaai, defecten aan (oude) motor enz....)
Ik heb serieuze bedenkingen dat meer dan 80% van alle tuners zweven tussen onkunde en of uit zijn op gemakkelijk geldgewin op onze rug!
Er zijn uitzonderingen, zo ben ik zeer tevreden met onze revisie van 2 versnellingsbakken Sadev bij R tec - Charleroi, echt vakkundig gedaan en zoals nieuw in gebruik, voila sé, als 't goed is mag men het ook zeggen.
In elk geval veel succes en heb geduld......vééééééééél geduld :)
Luc
GM RACING
PS: als motor niet klaar is voor race 3 (11 juli) noem ik naam en streek van tuner ......want dat hebben ze niet graag,hé.....kritiek in ons wereldje :D

FastFons
25-05-2004, 20:16
Misschien is mijn opmerking helemaal ondenkbaar voor motortuning maar is het niet mogelijk om een contract op te maken met een clausule voor wanneer de motor af moet zijn? Met eventuele boete voor de tuner als hij te laat is.
Het zal dan misschien wel wat meer kosten dan nu het geval is, maar je bent wel zekerder van het resultaat. Enkel met zwart geld kom je misschien in de problemen...

FF

NGT Racing
26-05-2004, 20:26
Originally posted by BODI
Omwille van een mogelijke rechtzaak van mij tegen de tuner, kan en wil ik hierover niet teveel uitwijden (ik probeer de zaak nog in den minne te regelen, want iedereen verdient een tweede kans) behalve dit:
* blijf voorlopig nog even weg van de nieuwe Motec M400 en M600 tot een mogelijk software probleem is uitgeklaard.
* tijdsschema's worden inderdaad - volgens mijn ondervindingen - niet altijd nageleefd
* er wordt teveel gegoocheld met winst PKs

Als de zaak niet in orde komt, kan men erop rekenen dat een droog en bewijsbaar relaas van de feiten op dit forum terecht komt.

Ik ben persoonlijk nogal een Motec fan, over welke problemen met de software heb kje het, de interface om de mappen te schrijven of de map die de tuner heeft geschreven?

BODI
26-05-2004, 20:41
Het is niet de map (volgens de tuner) .

pipo
26-05-2004, 21:12
is de soft limit normaal de fuel niet en de ontsteking de hard limit?
Als het zo is kan de motor normaal nooit stuk gaan.

BODI
27-05-2004, 10:08
volgens mijn info en hetgeen ik gelezen heb niet, maar ik ben geen expert dus kan me vergissen.
Vergeet niet dat fuel ook gebruikt wordt voor de koeling. Het verdampen van de onverbrande benzine zorgt ervoor dat de cylinder gekoeld wordt. Voor een motor is underfueling veel gevaarlijker dan overfueling. De ontbranding wordt dan heter en de piston kan dan smelten - en dat smelten gebeurt enorm snel.

Zoals in alle dingen is 'teweinig' en 'teveel' nooit goed, maar om de motor te beschermen is in dit geval 'teveel' veiliger.

NGT Racing
27-05-2004, 11:34
waar wordt het signaal voor RPM gehaald momenteel ?
Als je ADL van Motec gewoon aftakt achter de bobijn zie je inderdaad ook gekke sprongen in de logs, dit ligt echter niet aan het toestel maar op de manier waarop het signaal wordt afgetakt.

BODI
27-05-2004, 11:42
Sorry, maar ik heb de wagen dus niet in mijn bezit en kan dit niet controleren. Ik hoop dat ik mag veronderstellen dat degene die eraan werkt weet wat EM pieken kunnen doen :)

Scapa
27-05-2004, 11:52
Originally posted by BODI
Sorry, maar ik heb de wagen dus niet in mijn bezit en kan dit niet controleren. Ik hoop dat ik mag veronderstellen dat degene die eraan werkt weet wat EM pieken kunnen doen :)

BOEM! :D

BODI
27-05-2004, 12:09
BOEM! uitspraak :D of BOEM! motor ?? :(
:rolleyes:

Scapa
27-05-2004, 12:10
Originally posted by BODI
BOEM! uitspraak :D of BOEM! motor ?? :(
:)
Om te lachen eh ;)

gwyllion
27-05-2004, 13:11
Originally posted by BODI

Wat is de goeie en wat is de slechte bougie? (http://users.pandora.be/gbo/Movies/Bougies.mpg)
De linkse ziet er iets minder fris uit.

Geluk dat het enkel de bougies en kleppen zijn, gesmolten zuigers zijn iets minder fijn.

Jemme
30-06-2004, 08:39
En zijn de problemen nu opgelost geraakt? Maw, rijdt je auto terug?

BODI
30-06-2004, 11:30
Binnen enkele dagen hoop ik je hierover uitsluiting te kunnen geven, dus... ( lees tussen de lijnen :D )

BODI
11-07-2004, 21:12
Originally posted by Jemme
En zijn de problemen nu opgelost geraakt? Maw, rijdt je auto terug?

Als je woensdag op de Eran Free Driving geraakt, kom dan maar een babbeltje doen.

mvg,

Bodi.

JJoris
12-07-2004, 21:45
Originally posted by gwyllion
De linkse ziet er iets minder fris uit.

Geluk dat het enkel de bougies en kleppen zijn, gesmolten zuigers zijn iets minder fijn.

De schade aan de linkse bougie kan verschillende oorzaken hebben, nml:
- Niet vast genoeg in cilinderkop gemonteerd.
- Een mogenlijke fabrikage fout van de bougie, geexposeerd koper.
- Verkeerde warmte graad voor deze motor.
- Te arm mengsel.

De verbrande kleppen zijn het gevolg van de gesmolten bougie.

Jemme
15-02-2005, 12:40
Is dit verhaal nu ooit opgelost geraakt?

Bugalfa
15-02-2005, 13:32
Je kan altijd eens informeren bij Erik Bruynoghe ; Als ik me niet vergis is die ooit nog samen met Andy Jaenen Touring Cup kampioen geworden op een 309 of 306 met dergelijke motor of Mi16 motor met turbo . 4 Maart tref je beide alleszins op www.ErAnRacing.be Zolder aan .

BODI
15-02-2005, 19:32
Het wordt een rechtzaak. Wil en kan er nu niet veel meer over vertellen.

Groeten,

Bodi.

BODI
13-07-2005, 17:53
Hallo iedereen,

We weten allemaal wat de snelheid van de gerechtelijke molen is, maar nu begint er toch vaart in de zaak te komen. Ik heb eindelijk de wagen terug (die stond zolang bij de tuner) omdat we niet tot een overeenkomst in de minne konden komen. :(

Mijn ervaringen als consument met de firma Kempower te Lummen, zijn verre van goed. Het betreft hier uitgevoerde werken van Kempower op auto’s die meestal vallen onder de noemer ‘motor-tuning’. Daarom was ik graag in contact gekomen met mensen die ook gelijkaardige problemen met deze firma hebben gehad. Ik verwijs hier naar de volgende items die mogelijks in overtreding met de wet op de handelspraktijken zijn, of die de consumentenrechten schenden.

· De wettelijke vereisten van het bestek zijn niet gevolgd zijn. Voor auto’s is een bestek noodzakelijk en dient dit gevolgd te worden.
· De prijs op de factuur stemt niet overeen met de aanvankelijk overeengekomen prijs en het vooraf afgesproken budget tussen consument en tuner.
· Het niet halen van het door de tuner vooropgesteld vermogen dat de motor na de werken zou hebben.
· Overschrijdingen van de redelijke leveringstermijn van de diensten en goederen.
· Het eenzijdig beslissen van de tuner of het geleverde product of de verleende dienst overeenstemt met de overeenkomst.
· De consument te verbieden de ontbinding van de overeenkomst te vragen ingeval de tuner zijn verbintenis niet nakomt of het recht van de consument te beperken om de overeenkomst op te zeggen in het raam van zijn waarborgverplichting die niet nagekomen wordt.
· Het niet afgeven van een bestelbon wanneer de levering van een product of de verlening van een dienst uitgesteld werd en er tevens een voorschot werd betaald.
· Al dan niet dringende herstellingswerken gefactureerd tegen te hoge prijzen en van reparaties zonder de toestemming van de consument.
· Het vragen van een onredelijk staangeld zonder voorafgaandelijke overeenkomst.

Wie gelijkaardige zaken heeft meegemaakt, mag me altijd contacteren via PM. Samen staat men altijd sterker.

Groeten,

Bodi.

JJoris
30-07-2005, 17:27
Als iemand dus nog een XU10J4RS motor heeft liggen, dan wil ik die wel kopen mits de prijs redelijk is. :o


Misschien kan dit je helpen, ik heb er zeer goede ervaring mee.

www.autorecup.com of www.auto-herbruik.be of www.onderdelenlijn.nl

Er bestaat ook een Duitse versie, en verzenden is niet zo een probleem.

Succes ! !

936lover
31-07-2005, 16:56
Euh, gasten, bij ADsport gebruiken ze ok motec, gen miserie me blijkbaar daar. zij gebruiken de ADL, M8, M880 op verschillende auto's in verschillende configuraties, dakar trucks, RAV4 V8 , Porsche gt2, porsche 2.1 turbo,...

Even geinformeeerd bij hun, nog NOOIT software problemen gehad.

't Zal an wa anders liggen

BODI
31-07-2005, 19:24
't Zal an wa anders liggen

Idd, die kans is vrij groot, toch wat de 2de keer betreft. De eerste keer zal de ground (aarding) wel niet goed geweest zijn. Maar dat weet alleen de tuner, wat dan die waarheid ook mag zijn... Dat is nu in elk geval niet makkelijk meer te achterhalen.

Enfin, dus op zoek naar een andere motor, en heel grote prijsverschillen:
XU10J4RS - RFS
in België niet te vinden,
In Nederland - veel te duur,
zal dan maar in Frankrijk eens proberen...

936lover
01-08-2005, 20:51
Idd, die kans is vrij groot, toch wat de 2de keer betreft. De eerste keer zal de ground (aarding) wel niet goed geweest zijn. Maar dat weet alleen de tuner, wat dan die waarheid ook mag zijn... Dat is nu in elk geval niet makkelijk meer te achterhalen.

Enfin, dus op zoek naar een andere motor, en heel grote prijsverschillen:
XU10J4RS - RFS
in België niet te vinden,
In Nederland - veel te duur,
zal dan maar in Frankrijk eens proberen...

als de aarding nie goe is gaat ie nie aanslaan.

BODI
01-08-2005, 22:34
als de aarding nie goe is gaat ie nie aanslaan.

Sorry, maar ik werk met electronica voor mijn job - en hetgeen je daar vertelt is nonsens. Een slechte aarding is een zwevende of niet stabiele aarding die onder zwaardere omstandigheden (ElectroMagnetische storing, en de omgeving van een motor heeft heel veel storingen) zich anders kan gaan gedragen. Vrije electronen kunnen dan spook-'events' in de microcontroller gaan triggeren, die een verkeerde injectie- of ontstekingstijd tot gevolg kunnen hebben. Het aanleggen van een goede aarding moet met heel veel zorg gebeuren en is dus uitermate belangrijk om in alle omstandigheden een betrouwbare werking te garanderen. Dat geldt niet alleen voor een Motec maar voor alle Engine Management Systemen. Daarom kan volgens mij moeilijk geargumenteerd worden dat de Motec de oorzaak is, maar zal de installatie een veel grotere impact hebben gehad. Voor de rest wil ik er niet al teveel meer over kwijt, vooraleer de rechtbank zijn zeg-zeg gedaan heeft.

Jemme
02-08-2005, 08:12
Wanneer komt de zaak voor? Is de datum al gezet?

Jo Smets
03-08-2005, 13:19
BODI,

Wat betreft de rechtzaak, kan ik je niet helpen. Spijtig dat dit gebeurt.

Wat betreft de motor, is die echt volledig om weg te gooien ??
bel anders eens met Luc Boulet, heeft (al vele jaren) een motoren revisie bedrijf en levert echt PERFECT werk af. Hij zal je zonder problemen advies geven.
Praat er eens over met hem, hij kan je zeker zeggen wat te doen, en misschien kan hij je uit de nood helpen.
Tel:012/232312

Zeg maar dat ik je gestuurd heb.

Race-groeten,
Jo Smets

BODI
03-08-2005, 19:31
@allen,

Eerst en vooral bedankt voor de blijken van sympathie en de vele tips die ik al heb binnengekregen. Die doen me echt plezier en worden heel hard geapprecieerd.

Wat de datum betreft - die zou ik graag geheim willen houden om in alle sereniteit (en dat is al moeilijk genoeg - de emoties lopen hoog op) de zaak te laten behandelen.

De motor heb ik nu zelf bekeken - en gezien de standaardboring, de dikte van de cylinderwanden en de inkervingen en schade - is reviseren geen optie meer :-(

Over hetgeen de oorzaak is, ga ik hier eveneens niet in detail uitwijden tot (weeral, sorry) de zaak finaal behandeld is. Ik kan wel al één ding zeggen - dat het GEEN steen was, want dat is namelijk de bewering van de tegenpartij. Ik heb al veel dingen meegemaakt in mijn leven, maar dit alles staat in de top 5 van 'the worst ...'

Dit alles is mijn strikt persoonlijke mening.

Mvg.

DeLorean
11-08-2005, 19:57
Hallo Bodi,

Ik ken de constructie van die motor niet,
maar is er geen mogelijkheid om cilinderbussen te laten plaatsen?
Ik weet dat hier 2 types in zijn, namelijk waar het koelwater rechtstreeks in contact staat met de cilinderbussen(natte voering) en waar het koelwater niet rechtstreeks in contact staat met de cilinderbussen (droge voering).
Probleem is dat bij het eerste type er een volledig andere koppakking nodig is en zal het huidige type koppakking niet meer bruikbaar zijn.
Ook dacht ik dat niet elke revisiebedrijf het 2de type cilinderbussen kan toepassen, want deze worden niet in erin geperst, maar de bussen worden afgekoelt tot -190graden zodat deze vanzelf in de blok glijden, dan als de bussen de temperatuur van de blok aannemen, spannen deze zich.
Hoop dat je hiermee iets kunt doen.


Greetz

JJoris
13-08-2005, 21:28
Bussen plaatsen, kan inderdaad een oplossing zijn, maar dit gaat enkel in een gietijzer blok, en niet in een alu blok!

Jemme
21-12-2005, 22:51
En brengt de kerstman goed nieuws voor je Bodi?

BODI
26-12-2005, 13:22
Een vroege Sinterklaas is een andere motor in England gaan halen. Is nu geinstalleerd. Mijne Peugeot is terug quasi standaard en al getest op Spa-Francorchamps. De nieuwe motor is goedgekeurd :)
Waarschijnlijk ben ik op 14 januari terug present op Eran Racing day in Zolder.
Merry Christmas.