TiBo
24-07-2001, 14:18
Op dit forum is er al veel discussie geweest over het nut van de "oortjes" aan beide kanten van de airbox van de F1 wagens. De algemene conclusie was dan ook dat het een efficiënte manier was om de aanvallende wind in de richting van de achtervleugel te stuwen.
Niets is echter minder waar.
1. De reglementswijzigingen uit 1998
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/01.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/02.jpg
2. Op de wagens
Merk op dat de Ferrari een veel nauwere airbox heeft dan de Benetton. De "oortjes" op de Ferrari zijn dan ook veel verder van de airbox geplaatst.
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/03.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/04.jpg
3. Soortgelijke oplossingen
Om de wagen op belangrijke plaatsen zo klein mogelijk te houden zijn op meerdere plaatsen soortgelijke 'kneepjes' toegepast. Deze zijn op onderstaande tekeningen in het geel weergegeven.
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/05.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/06.jpg
Niets is echter minder waar.
1. De reglementswijzigingen uit 1998
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/01.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/02.jpg
2. Op de wagens
Merk op dat de Ferrari een veel nauwere airbox heeft dan de Benetton. De "oortjes" op de Ferrari zijn dan ook veel verder van de airbox geplaatst.
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/03.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/04.jpg
3. Soortgelijke oplossingen
Om de wagen op belangrijke plaatsen zo klein mogelijk te houden zijn op meerdere plaatsen soortgelijke 'kneepjes' toegepast. Deze zijn op onderstaande tekeningen in het geel weergegeven.
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/05.jpg
http://users.pandora.be/cameo/07-technical/01.%20Airbox/06.jpg