PDA

View Full Version : Toekomst Processors


airco
16-09-2002, 19:56
Een van de toonaangevende nederlandstalige hardware-sites ( www.tweakers.net ) heeft een bijzonder uitgebreide review gemaakt van wat ons de komende jaren op CPU gebied te wachten staat.

Het artikel is misschien te technisch voor de leek. Als je echter geďnterresseerd bent in de technieken die je PC zo snel maken is het een must-read.

het artikel vind je hier
http://www.tweakers.net/reviews/337

een duidelijker te lezen versie vind je op ...
http://print.tweakers.net/?reviews/337

laat ook ff weten of de artikel voor een leek begrijpbaar is :)

airco

Beemer
16-09-2002, 21:27
Ik durf van mezelf zeggen dat ik toch heel wat van computers ken, maar bij het lezen van dit artikel heb ik toch meerdere keren moeten slikken en een woordenboek zoeken zunne ;)

Zware kost Airco!!

TiBo
16-09-2002, 21:42
Dude, ... ik ontcyfer zelfs de inscripties op de 'Intel Confidential' procs. :D

Is leesbaar en zéér interessant, zeker als je regelmatig tweakers.net er op na slaat. http://forum.depaddock.eu/images/icons/icon14.gif

FleaBite
16-09-2002, 22:14
ik zie het al, dat wordt weer een dure bedoening :(

airco
16-09-2002, 23:17
Bwa daar zou ik nog niet direct voor vrezen ...

1. de computer-markt is nog nooit zo competitief geweest als vandaag. AMD kan Intel op technisch vlak dan wel niet direct bedreigen, maar zorgt wel voor een stevige prijsdruk.
2. Nieuwe technologie kost inderdaad veel geld aan R&D. Anderszijds betekenen nieuwere processors vaak ook dat processors kleiner worden (wat een gunstige invloed heeft op de prijs)

Intel zal zijn allerlaatste High-tech blijven verkopen voor monsterprijzen. Koop deze zelfde high-tech enkele weken later, en dan is het plots wel betaalbaar.

airco

TiBo
16-09-2002, 23:27
Ik heb onlangs nog voor iemand een gans systeem in elkaar gezet (P4@1.8/GF4/P4B533/...) voor de prijs die ik 6 maanden terug enkel voor m'n processor heb gegeven (ongeveer €1000).

Het toont nog maar eens hoe snel de PC-markt wel gaat.

Ik heb lang gewacht op de Northwood (socket 478/512 L2/ 0.13 micron) omdat deze een stap voorwaarts betekende over de oude Pentium 4.
Ondertussen is de FSB al opgevoerd tot 533 MHz, heeft men het voltage verhoogt van 1.5 naar 1.525 en weldra introduceert Intel Hyperthreading en de 0.09 micron CPU.

Toevallig iemand op zoek naar een 2.2 ? In goede staat, ... maar al wel 6 maanden oud, .... stokoud ;)

FastFons
17-09-2002, 00:48
Dit artikel geeft eigenlijk aan wat ik de laatste tijd toch al duidelijk aanvoelde, de amd procs zijn momenteel wat van hun pluimen aan het verliezen. Een half jaar geleden vond ik voor thuisgebruik een P4 nog een belachelijk dure optie, daar je een athlon xp had die vergelijkbare prestaties neerzette (ok lagere kloksnelheid maar meer instructies per cyclus) tegen een veel betere prijs (de xp + marketing werkte toch redelijk). Het enige nadeel was toen dat je een betere koeling met automatisch meer lawaai nodig had. Nu hebben de amds het toch moeilijk om de steeds maar sneller en goedkoper wordende P4s bij te houden. Op dit moment zou ik zeker een P4 aanschaffen daar het prijsverschil miniem is en een intel toch altijd nog een ietsje stabieler is. Op dit moment staan de posities ongeveer zoals toen ik de keuze moest maken tussen een amd athlon 500 of een P3 450 voor dezelfde prijs. Ik heb toen een P3 genomen vanwege de stabiliteit en ik zou net hetzelfde opnieuw doen. In ieder geval, maar goed dat er wat concurentie is, het komt de consument alleen maar ten goede

Grtz

FF

airco
17-09-2002, 01:17
Originally posted by TiBo
Ondertussen is de FSB al opgevoerd tot 533 MHz, heeft men het voltage verhoogt van 1.5 naar 1.525 en weldra introduceert Intel Hyperthreading en de 0.09 micron CPU.


je vergeet nog de core-revision die de nieuwe 2,8 nu heeft waardoor er een stukje minder latency is en een paar bugs uit het ontwerp zijn gehaald :)
dit zou op gelijke kloksnelheid ongeveer 4% moeten opleveren :)