PDA

View Full Version : 1898 Wartburg Motorwagen - MKModelle - 1/24


Dominique
22-04-2009, 21:28
Sinds het forum is afgezakt naar een discussieplaats over lichtbakken, merken van saffies en andere leuke dingen, zal ik me naar goeie gewoonte - en als enige, dat spreekt voor zich - maar bezig houden met de ernstige zaken.

Maar ik hoor het je al zeggen: "Zeg Domi, je gaat toch geen Wartburg bouwen, zekers... ?"

Jewèèèèl. Een Wartburg kan prat gaan op een lange - weliswaar niet continue - geschiedenis. Maar strikt gesproken is het één van de oudste automerken.

Nu ja, ze zijn niet met eigen producten begonnen, maar met licentiebouw van een franse voiturette: de Decauville. In Eisenach stond de fabriek (nabij het slot Wartburg) die de auto's voor het Oosten van Europa zou gaan bouwen en verkopen voor het franse merk.
Maar de samenwerking duurde niet zo lang, en Wartburg ging vanaf 1904 onder de naam Dixi verder. Ze waren vrij succesvol, met enkele robuuste en populaire modellen in het gamma. In de jaren 1930 werd het merk door BMW overgenomen , en onder de vlag van BMW bouwden ze een sportuitvoering van de Austin Seven.
Vanaf de jaren 50 werden ze weer onder de oorspronkelijke naam actief met eigen modellen voor de communistische markt. Na de val van de muur heeft het niet te lang meer geduurd, en ging het concern failliet. Opel heeft de fabriek overgenomen voor eigen productie.

Maar goed, voor de weinigen onder jullie die niet weten hoe een model 1898 Motorwagen er heeft uit gezien, hier is een impressie (zonder en mét opgezette kap):

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13532&stc=1&d=1240428419

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13533&stc=1&d=1240428419

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13534&stc=1&d=1240428419

Dominique
22-04-2009, 21:32
Het modelletje blinkt niet echt uit qua hoeveelheid aan onderdelen, noch de hoogstaande afwerking van die oderdeeltjes. Maar ja, wat had je verwacht?

Ik heb de handleiding en de onderdelen even uitgelijnd voor een eerste indruk:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13535&stc=1&d=1240428683

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13536&stc=1&d=1240428683

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13537&stc=1&d=1240428683

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13538&stc=1&d=1240428683

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13539&stc=1&d=1240428683

Je ziet, er zal werk aan zijn. Maar we gaan proberen er iets van te maken.
Have fun! :)

Doc
22-04-2009, 22:06
Kijk, dit vind ik nu een leuke build. Een kit die kompleet afwijkt van al dat rally en race geweld dat hier meestal gebouwd word. Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.

HF_INTEGRALE
22-04-2009, 23:10
... Ik heb de handleiding en de onderdelen even uitgelijnd voor een eerste indruk ...

Hallo Dominique,

Ouff ! Gelukkig staat de schaal ook vermeld : 1/24
'k Dacht eerst dat het iets was uit een 'Kinder Surprise' (Grapje :D)

Er is wel 'nog wat' werk aan - Wordt zeker vervolgd & gevolgd !
Good Luck :gas:

Regards,
555

TvD
23-04-2009, 08:19
De eerste keer dat ik de titel las dacht ik "hier klopt iets niet". Nog een keer goed gelezen en het stond er echt.... 1898..... Ziet er wel apart uit, ben benieuwd naar het vervolg.

Guido
23-04-2009, 16:40
Werd deze kar toendertijd ook al gebruikt om ijsjes mee te bedelen? :D :D :+

Vooraleer ik weer volledig afgeschoten wordt :D , 2 dingen:
- Weeral een geweldige keuze van onderwerp! Goed dat we Dominique hebben, die de eentonigheid van al ons rally- en racegeweld steeds weer met een gepaste kit weet te verbreken.
- ik heb bij het opruimen nog een kit gevonden uit de "nostalgic series" waarin 4! modelletjes zitten op schaal 1/32ste (Ford T is er één van). Als je interesse hebt, breng ik de doos wel eens mee. Anders gaat ie toch tot in der eeuwigheid blijven liggen.

Kijk al uit naar het vervolg van deze bouw! ;)

Loeten
23-04-2009, 17:41
Dit is wel heel speciaal. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord... Dus leren we weer lekker bij. Ik "vrees" dat je er deftig wat scratchwerk aan zal hebben. Maar dan leren wij weer bij. Ben heel benieuwd en ga lekker meevolgen... Succes !!


Kijk, dit vind ik nu een leuke build. Een kit die kompleet afwijkt van al dat rally en race geweld dat hier meestal gebouwd word. Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.

Goed dat we Dominique hebben, die de eentonigheid van al ons rally- en racegeweld steeds weer met een gepaste kit weet te verbreken.

Okey ik begrijp het... Ik moet dringend weer verder met mijn Cars-collectie... :+ :+

Dominique
23-04-2009, 21:39
...
- ik heb bij het opruimen nog een kit gevonden uit de "nostalgic series" waarin 4! modelletjes zitten op schaal 1/32ste (Ford T is er één van). Als je interesse hebt, breng ik de doos wel eens mee. Anders gaat ie toch tot in der eeuwigheid blijven liggen.

Thanks pal! We may have a deal. :bye:

Dominique
10-05-2009, 22:27
Ha de gasten! Alles kits? :bye:
Net terug en ik zit al met een dilemma...

Ik heb zitten tobben over de wielen. Op sommige foto's zie ik wielen met 36 spaken, op andere 40, in beide gevallen netjes verdeeld over 2 rijen in de velg. De kitwielen hebben slechts 24 spaken. Dat is dus niet goed.
Maar zover kan ik er nog mee leven. Alleen is het zo verdomd lastig om die wielen proper te krijgen vanwege flash en veel te dik gegoten (jaja, ik weet het wel, het is geen Tamiyakwaliteit, maar dat betekent niet dat je niet hoeft te proberen er wat van te maken ;)).

Op de foto beneden zie je een half gekuist wiel, tegen een origineel kit-wiel. Het oogt al beter, maar als je naar dat wiel kijkt, heb je toch de indruk dat je naar dikke spaakbalken kijkt, en niet naar het genre dunne draadspaak.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13765&stc=1&d=1241986572

Ik heb zitten denken om die spaken zelf te maken, maar dat betekent dat er 4 nieuwe assen moeten worden gedraaid in aluminium of messing met zowel aan de voorkant als de achterkant van de as 24 gaatjes voor de spaken. De draadspaken zelf zouden een dikte moeten hebben van 0,08 mm (visdraad of pianosnaar). Het maken van het wiel moet dan omwille van de centrering in een mal te gebeuren (ook al op maat de maken). Los van het het feit dat de fabricatie van alleen al de as voor praktische moeilijkheden zou zorgen, moeten er dus nog extra tools worden ontwikkeld voor de bedrading van de spaakwielen.

Een tweede mogelijkheid zou zijn om de spaken te etsen en die in 2 helften aan een as te lijmen. Fabricatie van de as is dan weer geen probleem op zich: gewoon een plastieken of metalen staafje. Daarbij komt dan wel dat de velg in 2 helften zal moeten worden gezaagd (of beter nog: de velgen opnieuw in resin te laten vervaardigen). Deze oplossing lijkt me eerder haalbaar dan die hierboven, maar de stevigheid van het uiteindelijke wiel baart me een beetje zorgen.

Suggesties iemand?
By the way: de doormeter van een volledige velg is 20,9 millimeter ...

Guido
10-05-2009, 23:40
Is de techniek die Guy gebruikt heeft voor het herspaken van zijn cross wielen niet toe te passen?

Sennake
11-05-2009, 07:37
Als ik het goed begrijp bestaan de wielen niet uit 2 helften zoals bij de meeste Tamiya kits, maar slechts uit één deel. Dat betekent dat je spaken slechts uit één rij bestaan, wat niet realistisch is (althans, dat denk ik toch). Behalve het feit dat ze veel te dik zijn, heb je dus dat probleem er nog eens bij. Ik zou dus opteren om te herspaken (eventueel met de methode zoals ik beschreven heb in de tutorial (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14825)). Maar alvorens je dat doet, zou je moeten te weten komen hoeveel spaken er per rij moeten staan, zodat je het juiste aantal spaken kan aanbrengen. Het zou bv kunnen dat de kit er meer heeft dan de echte wagen, om het feit dat de kit maar één rij spaken vertoont een beeje te compenseren...

Maar zelfs als je de bestaande spaken gewoon zou vervangen door metalen, zonder je iets aan te trekken van het aantal rijen (en misschien hed deze wagen ook maar één rij per wiel, dat weet ik niet) zal je model er 1000 maal beter uitzien, geloof me. Sterker nog: bij dit soort van wielen zijn het juist de wielen die het verschil uitmaken tussen een plastic model of een realistische replica!

Nismo
11-05-2009, 10:53
Tja Dominique, gij hebt u eigen weeral een goei peer gestoofd zunne.

Net zoals Guido dacht ik ook aan de crosswielen van Guy, maarja met een diameter van 20,9 mm is dat nu ook weer niet vanzelfsprekend.
Ik denk ook als je alle spaken gaat namaken, het misschien onoverzichtelijk gaat worden en dat je beter zegt van, ipv 40 spaken zoals bij het echte voertuig, ga ik voor 20 of 24 zoals bij jouw modelletje. In dit geval zoals Guy al aanhaalde je niks aantrekken van het juiste aantal spaken, maar ervoor zorgen dat de wielen overzichtelijk blijven. Het zal alleszins je model een meerwaarde geven. ;)

Dominique
11-05-2009, 12:39
Ik heb wel degelijk gedacht aan de methode van Guy, maar hij gaat er van uit dat een velg 2 helften heeft. De mijne is in 1 stuk gegoten, wat het er niet makkelijker op maakt.

Ik veronderstel dat ik moet gaan voor 1 rij spaken, ongeveer 24 à 30 in totaal, en op één of andere manier een tool moet zien te verzinnen die het mogelijk maakt om de as en de velg te verspaken door een "weefmethode": de spaak wordt met een soepel materiaal door de as getrokken in een rechte lijn, en de velg wordt dan aangetrokken door die spaak. Het verspringen van de spaak wordt op de velg geregeld.
Ik zal eens een test doen met een onderdeel uit de scrap-box om te zien of mijne theorie kan werken.

Mochten jullie nog ideetjes hebben, laat maar komen.

Sennake
11-05-2009, 16:22
Ik heb wel degelijk gedacht aan de methode van Guy, maar hij gaat er van uit dat een velg 2 helften heeft. De mijne is in 1 stuk gegoten, wat het er niet makkelijker op maakt.

Ik veronderstel dat ik moet gaan voor 1 rij spaken, ongeveer 24 à 30 in totaal, en op één of andere manier een tool moet zien te verzinnen die het mogelijk maakt om de as en de velg te verspaken door een "weefmethode": de spaak wordt met een soepel materiaal door de as getrokken in een rechte lijn, en de velg wordt dan aangetrokken door die spaak. Het verspringen van de spaak wordt op de velg geregeld.
Ik zal eens een test doen met een onderdeel uit de scrap-box om te zien of mijne theorie kan werken.

Mochten jullie nog ideetjes hebben, laat maar komen.

Ik breng de volgende meeting een boek mee waarin het herspaken van een wiel (ook met draad) beschreven staat, alsook een plan van een model wat ik ooit met dezelfde methode eens moeten voorzien heb van spaken uit visdraad. Dan heb je een paar ideëen.

Doe me er voor alle zekerheid donderdag nog eens aan denken.

Gulfie
11-05-2009, 21:02
Volgens mij is etsen ook een optie. Om wat dikte te winnen eventueel 2 lagen op elkaar, die je dan op de randen zou kunnen rondvijlen om de ronde vorm mee te geven.

Het midden stuk? 2 ronde schijfjes op het etsdeel ... en klaar is klara. De buitenring zou ik dan wel houden, en ge hebt meteen een reden om te leren etsen! :applaus: :p :champagne:

Dominique
11-05-2009, 22:20
Volgens mij is etsen ook een optie. ...
... en ge hebt meteen een reden om te leren etsen! :applaus: :p :champagne:

Gij kunt gedachten lezen zeker? :D
Maar het is waard om te proberen met een dubbele laag. Het model is zeker niet zwaar, dus dubbele ge-etste spaken zouden het zeker kunnen dragen.

Ondertussen heb ik de methode die ik in gedachte had eens in de praktijk getest. De werkwijze was als volgt:
1. Een velg van een EVO6 (die net dezelfde omtrek blijkt te hebben als het wiel dat ik zoek te maken) werd van zijn spaken ontdaan en een beetje opgekuist.
2. Dan heb ik gekozen om 20 spaken te rijgen, op 1 lijn uitgelijnd. Dat maakt dat de spaken op de velgrand op 3,25 mm uit elkaar moeten komen te staan (buitenkant gemeten). Die afstand werd afgetekend door middel van een papiertje dat aan de buitenkant rond de velg wordt gekleefd. Het enige dat dan nog moet gebeuren is uitboren volgens dat patroon.
3. Een asje is vlug "gedraaid" in een rotary-tool (om geen Proxxon te noemen). Het is maar rap-rap gedaan, dus het ziet er niet uit, maar voor de test is dat niet belangrijk.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13817&stc=1&d=1242073052

Dan kan het rijgen beginnen. Het resultaat van de rijgtest kan je op de tweede foto zien. Met wat meer presicie bij het uitlijnen van de gaatjes moet dat goed komen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13818&stc=1&d=1242073052

Alleen zie ik niet goed in hoe ik die as moet in het midden van dat wiel houden. Ik moet één of andere mal zien te maken die de velg kan centreren, en die tegelijkertijd de as kan blokkeren op hetzelfde middenpunt.

Maar als eerste test ben ik al vrij tevreden. (Ik heb opzettelijk te grote onderdelen aangehouden omwille van de handelbaarheid)

Maar ik ga toch ook de mogelijkheid van het etsen eens serieus bekijken.

Dominique
18-05-2009, 21:05
Allee, ik heb een beetje zitten prullen op zondagnamiddag, en hier kom ik mee buiten:

Ik heb verder geborduurd op het principe dat ik in de vorige post heb aangehouden: de gaten voor de spaken zouden op regelmatige afstand in de velg moeten worden voorgeboord, met de naaf als "los" onderdeel die tussen de spaken moet worden opgespannen.

De test bestaat erin om te zien of de werkwijze klopt, en welke materialen dienen te worden gebruikt.

Om te kunnen testen zonder ook effectief de velg te moeten voorboren (die zal per voorkeur met een draaibank moeten worden gefabriceerd en voorgeboord met een verdeelkop) heb ik een variant op die werkwijze gebruikt.
De velgrand werd op millimeterpapier uitvergroot tot een omtrek met een straal van 100 mm. Dat heeft het voordeel dat de 20 afstanden heel makkelijk af te passen zijn (1/20ste van 2x10xpi is gelijk aan pi oftewel 3,14 cm in mijn voorbeeld), en dat de precisie automatisch met een factor 5 vergroot ten opzichte van de oorspronkelijke velgrand (+- 20mm).

De as (met de proxxon gedraaid uit electriciteitsdraad van 2 mm) heb ik dan gecentreerd op het middelpunt van die cirkel, net zoals de velgrand die werd gefixeerd met 4 kopspeldjes.

De 20 punten die als spaakreferentie moeten dienen heb ik met behulp van het millimeterpapier in de houten hardboard-plaat uitgeboord met een boortje 0,5 mm en gemarkeerd met een kopspeldje. Zie de eerste 3 foto's voor een algemeen beeld van de beginsituatie.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13902&stc=1&d=1242672445

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13903&stc=1&d=1242672445

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13904&stc=1&d=1242672445

Het rijgen (waarvan ik had verwacht dat dat het makkelijke deel in de test zou zijn) blijkt veel moeilijker dan het lijkt. Ik vind niet zo direct de goeie methode om de spaken te rijgen met 1 enkele draad, en toch de juiste kruising op de juiste plaats te creëren. Maar goed, dat is een kwestie van zoeken en proberen.
Voor deze test heb ik visdraad van 0,09 mm gebruikt, wat op 1:1 een dikte 2,25mm zou geven. Dat zit heel dicht in de buurt van de 2 mm van een fietsspaak, dus daar gaan we voor.

Het resultaat zie je op de 2 volgende foto's.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13905&stc=1&d=1242672445

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13906&stc=1&d=1242672445

Het laat zien dat de methode klopt, en dat de velg inderdaad zo mag worden ingeboord. Wanneer ze wordt gedraaid in resin, en met een verdeelkop 2 alternerende rijen van 20 gaatjes worden voorgeboord, dan kan ik de juiste manier van rijgen vinden en de spaken op de juiste schaal weergeven. Let wel: dit is nog maar 1 velghelft die klaar is, d'er moeten nog 20 spaken aangebracht worden om alles te laten kloppen.

Ook zal de as aan de uiteinden moeten worden voorzien van 2 ringen waarachter de rijgdraad wordt verscholen, en de 2 helften van het rijgen aan beide uiteinden van de as wordt samengehouden, zodat je de indruk hebt van 2 rijen spaken, en niet dat het een boeltje van gesponnen draad moet voorstellen.

De eigenaars van draaibanken allerhande voelen mij al komen. :bye:
Wordt vervolgd! :)

Nismo
18-05-2009, 22:44
Is er hier ne dokter aanwezig. :p



M.a.w. Goe bezig Dominique ;)

Fanza
19-05-2009, 14:27
Precies kantklossen :p

Zal wel wat moois worden !

Sennake
19-05-2009, 15:45
Ik heb er het volle vertrouwen in dat dit project dank zij de vindingrijkheid en doorzettingsvermogen van Dominique, en wat hulp van de vrienden tot een goed einde gaat komen!

Gulfie
19-05-2009, 16:59
Precies kantklossen :p

Ik zie hem inderdaad al zitten ...

Goed bezig, maar zo zot als een deur, eerst 10.000 PE rondellekes zetten op GT40 zetels, dan ditte, ... wat zal het volgende zijn?)

Ben benieuwd naar het resultaat!

Sennake
19-05-2009, 17:21
De eigenaars van draaibanken allerhande voelen mij al komen. :bye:

Ben benieuwd naar het resultaat!

Ik denk dat je dit project al gaat te zien krijgen vóór het resultaat bereikt is ;)

Gulfie
19-05-2009, 22:15
Misschien HET moment om iemand een draaibank te verkopen ... (hint, hint, ... ;) )

Luuk S
21-05-2009, 01:02
:eek: Man, man, man als stille genieter volg ik zo nu en dan de werkzaamheden die hier te zien zijn... Maar dit slaat alles. :worship:

:Offtopic: Er bestaat volgens mij trouwens medicatie om dit soort modelbouwwaanzin te behandelen ;)

Gelieve overigens in dit kader mijn signature te negeren :rolleyes:

Dominique
21-05-2009, 09:54
:eek: Man, man, man als stille genieter volg ik zo nu en dan de werkzaamheden die hier te zien zijn... Maar dit slaat alles. :worship:

:Offtopic: Er bestaat volgens mij trouwens medicatie om dit soort modelbouwwaanzin te behandelen ;)

Gelieve overigens in dit kader mijn signature te negeren :rolleyes:

Pillen of drankjes zijn bij mijn weten niet echt op de markt. Het enige wat ik gevonden heb zijn extra tools om de waanzin nog aan te wakkeren, en als dusdanig zoveel pijnen en krampen op te wekken dat het echte probleem (de waanzin zelf, dus) naar de achtergrond wordt verdrongen. Zodoende heb je daar dan ook geen last meer van, want tegen krampen bestaan dan weer wel pillen. Snap je? :rolleyes::crazy:

Toch bedankt voor het compliment (allee, dat zie ik er toch in :confused:)
Maar je hebt gelijk: deze Wartburg belooft een interessant project te worden. More to come! :)

Dominique
27-05-2009, 20:46
Zoals gezegd, de Wartburg belooft een interessant projectje te worden...

Updatetje (of hoe schrijft ge zoiets?):

In afwachting van een degelijke oplossing voor de wielassen, heb ik die even aan de kant geschoven, en me bezig gehouden met andere onderdelen uit de kit. De bladveren werden eens aan een uitgebreide inspectie onderworpen, en ik moest concluderen dat ze wel een zeer grondige make-over nodig hadden om er iets deftigs van te maken. Dus heb ik me weer aan de tafel gezet, en ik heb mijn messen en tools eens extra geslepen.

De bestaande bladveren (die uit de kit) werden opgemeten en getoetst aan de realiteit. Met een breedte van 3 mm kunnen ze aanvaardbaar overkomen op schaal 1/24 (+- 75 mm op 1/1). De dikte van de bladen zelf is een ander paar mouwen. Daarbij moest de rest van het onderdeel zoveel opkuiswerk ondergaan dat het de moeite loont om zelf een onderdeel te bouwen.

Scratchbuilt bladveren dus. Hoedoededa?
Wel, aangezien we de breedte van de veren kennen (3 mm) is het enige dat we nog moeten berekenen de dikte van de bladen. Laten we veronderstellen dat de bladen in werkelijkheid bij benadering 10 mm dik zijn, dan wordt dat op 1/24 zoiets van 0,4 mm. Messing van 0,4mm moeten we dus hebben.

Dan meet je de lengte van de bladen. Moeilijk is dat niet, we hebben het kitonderdeel als voorbeeld. Rest enkel nog de kromming van de veren.
Bij mij hold and fold die ik een jaar of drie geleden heb gekocht was een mal met houten deuvels van verschillende diktes. Die werden dus afgemeten tegen het kitonderdeel en dan weet je welke mal je kan gebruiken om de messing strips te buigen.

Daarna boor je een gaatje op de juiste plaats om de drie bladen samen te vijzen. Rond dat gaatje buig je dan nog een mof uit strip van dezelfde dikte, je bout alles tesamen met een messing bout en moer met dikte van 1,4 mm en je hebt een mooie bladveer.

En weet je wat nog meer? Ze werken nog echt ook ... :champagne:
Nu nog dezelfde procedure voor de voorste veren, en we kunnen weer een stapje verder.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13969&stc=1&d=1243449672

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13970&stc=1&d=1243449672

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13971&stc=1&d=1243449672

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=13972&stc=1&d=1243449672

Gulfie
27-05-2009, 22:17
De projecten worden hier maar zotter en zotter!
:champagne: :applaus:

Guido
27-05-2009, 22:17
Respect!

Sennake
27-05-2009, 22:58
Respect!

:agree:

Juha
27-05-2009, 23:27
:worship:

vinnie
28-05-2009, 08:15
Pffffffffffff weeral niet te doen simpel enkele nieuwe bladveren maken respect man.:worship::worship:

gert mertens
28-05-2009, 10:23
Dominique,
Stil volg ik deze "build".
Het is prachtig om te volgen hoe iemand erin slaagt om van een stuk plastiek een volwaardig model op schaal te maken.
Het resultaat tot nu toe mag er wezen.
De uitdagingen zijn groot,de voldoening navanant!:champagne:
In een vroeger leven ben ook ik dergelijke uitdagingen aangegaan en wens nu deze kennis te delen voor wat ze waard is.
Uw bladveren zijn goed gelukt !
Ik zou echter de "krul" nog solderen.
Nu sluiten ze niet écht goed aan en dit zou toch wenselijk zijn.
Het solderen dient te gebeuren aan de achterkant (minst zichtbare kant)van de veer met zééééér weinig solduur.
Werkwijze: bout met fijne punt op 350 a 400°C
Soldeerpasta tussen de veren smeren
Een weinig solduur aan de punt van de bout, en aanbrengen op het werkstuk.
Door de capilaire werking van de pasta gaat het solduur tussen de veren komen en komt dit NOOIT meer los.
Als laatste het overtollige solduur wegkrassen met een glasvezelpen en Uw werkstuk goed proper maken en ontvetten.
(de pasta durft te oxideren en groen uitslaan)
Als tip : probeer dit eerst op wat stukjes afval.)

De wielen...
Ja ,dat is een ander paar mouwen...
Wat is hier de moeilijkheid,de spaken recht krijgen natuurlijk!
Bovendien zijn het dan nog 2 rijen met spaken...
Uw opzet met mm-papier is volgens mij dé methode.
enkel zou ik werken met andere materialen.
De velg zou ik maken uit koper,evenals de spaken.
Werkwijze;
Neem de totale dikte van de velg en deel dat door 3.
Opgelet tel er ook de dikte van de spaken bij !!!
Neem de eerste ring.
Span er de koperen spaken over.
(zorg dat uw as goed in het midden zit en blijft zitten)
Soldeer ze vast.
(zelfde omschrijving als met de veren)
Leg er de tweede ring op.
Soldeer deze vast aan de eerste.
Span de tweede laag spaken.
Solderen.
De derde ring maakt het plaatje kompleet.
Herhaal dit 4 keer en klaar is dominique.:)

Dit zou een werkwijze kunnen zijn...
Ik wens u in ieder geval bouwplezier !
Grtz,
G

Dominique
28-05-2009, 12:35
Aha, now we talkin' !!
Ik had al schrik dat er geen kritiek meer kwam ;)

Je hebt gelijk wat betreft de krul van de veren. Ik heb ook al zitten denken hoe ik dat kan opvangen. Jouw methode is één manier, maar ik heb geen soldeerbout ...
Een andere manier zou kunnen zijn: alle bladen recht monteren, en ze samen bouten. Dan verwarmen en op een houten mal plooien terwijl ze nog warm zijn. Zou dat kunnen lukken? Nadeel is dan wel dat je eerst voor alles en nog wat een houten mal moet maken natuurlijk, en je moet uiteraard een gasbrander gebruiken.

Voor wat betreft de wielen: ik was van zin om die in resin te draaien (net zoals de assen), en ze dan te bespannen met flexibel materiaal voor de velgen, zodat ik in totaal geen 160 metalen spaken moet maken. Jouw methode vertrekt van metalen spaken die 1 voor 1 moeten worden gesoldeerd. Gezien de grootte van het onderdeel (of eerder "gebrek aan grootte") is volgens mij de enige goeie methode voor het solderen de zilver-soldeer-methode. Wanneer iets gesoldeerd is met zilver krijgt dat de eigenschap dat je een iets hogere temperatuur nodig hebt om het terug los te krijgen dan de temperatuur die nodig was om het zilver de eerste keer te solderen. Daardoor creëer je een toestand dat je dingen op korte afstand van elkaar kan solderen zonder dat het vorige loskomt.
Nadeel aan deze methode: de zeer specifieke methode van werken vereist heel wat ervaring vooraleer je de correcte "do-and-feel" hebt.

Stof tot nadenken. Bedankt!

TvD
28-05-2009, 15:36
Ik vond deze link toevallig op AF, het is een "tutorial" over het maken van spaakwielen. Misschien kan je er wat mee of kan je er ideeen uit opdoen.

http://public.fotki.com/ACME-IPMS/tutorial-making-wir/

en hier ook nog de link naar de thread op AF (http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=954181)

gert mertens
28-05-2009, 23:21
Dominique,
kan je me es een E-meeuwke sturen ,ik heb nog wa info (werkwijze) op excel gezet (betaald door de werkgever).
Ik zou bij god niet weten hoe ik die info op het forum krijg....
Mijn adres is;
gert.mertens51@telenet.be
Die velgen,dat komt in orde !!!
Ik heb ook al tests gedaan op het werk met uiterst "primitieve" middelen.(lees geen modelbouw gereedschap)
(ben tevreden over de eerste resultaten)
Morgen ga ik hier thuis mij ook eens een half uurke daarmee bezig houden se.
Grtz
G :)

P.S. zolang kritiek opbouwend is,moet het kunnen!!!

gert mertens
29-05-2009, 12:16
first results of test 1
Dat is ook nie gemakkelijk seg....
Theorie en praktijk liggen soms mijlenver uit elkaar...
Respect voor Dominique !!!
Hier aan beginnen getuigt van durf.:worship:

http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P5280103.jpg

Next step:
Hier bovenop komt de tweede ring van de velg.
Deze is reeds met een dikke (?) laag tin voorzien.
Het onderste gedeelte ga ik inwrijven met soldeerpasta.
Vervolgens de vertinde ring erop en langs boven verwarmen.
De hitte doet het tin "smelten" en de pasta zorgt voor de capilaire werking.
Dat zou het moeten zijn.....in theorie natuurlijk.

Als dat lukt.....
De velg eruit knippen en bijwerken waar nodig.
De velg enkele graden draaien en de tweede laag spaken aanbrengen.
idem zoals de eerste.
We zullen wel zien.
Wordt vervolgd.
Grtz,
G :)

TvD
29-05-2009, 12:55
Ik ben wel benieuwd hoe je dat met de naaf gaat doen eigenlijk?

gert mertens
30-05-2009, 01:58
Tim,
In eerste instantie was ik niet van plan de wielnaaf erin te maken....
Blijkbaar wenst u het geheel te zien....
U vraagt ,wij draaien.
Morgen breek ik deze opstelling af en steek er de naaf in.
Vervolgens.........maar dat had je al gelezen.
Grtz
G :)

TvD
30-05-2009, 09:18
That's the spirit! :applaus:

Guido
30-05-2009, 16:31
U vraagt ,wij draaien.



Als ik dan toch mag. Wat me opgevallen is, is dat de "wiring" niet altijd op dezelfde manier rond de nagels is heengedraaid. Een keertje linksom, dan wat verder weer rechtsom. Hierdoor onstaat er een ongelijke opening tussen de spaken.

Bovendien overtuigd het werk van Dominique mij meer, omdat het aantal spaken ook realistischer is. Ik begrijp wel dat je maar een test aan het doen ben met solderen en dat het gaat om een principe te tonen. Maar goed.

Dat gezegd zijnde, denk ik dat het probleem van de naaf "redelijk" eenvoudig op te lossen is. Ik heb het materiaal niet in huis, dus kan ik niet mee online experimenteren, maar ik zal proberen te beschrijven hoe ik het zou doen. Ahum.

Vertrekkende van Dominiques opstelling, zou ik in de buitenste ring kleine inkepingen maken en de spaken daar met secondelijm vastlijmen. Ook waar de spaken rond de naaf zitten zou ik lijmen met secondenlijm. Diezelfde oefening herhaal je dan voor de 2de helft van de velg. De naaf zou inderdaad kunnen gedraaid worden uit resin waardoor de 2 helften dan tegen elkaar kunnen. De velg kan je daarna op dikte schuren.

Gulfie
30-05-2009, 18:51
Volgens mij is de enigste manier om dit 100% goed te doen een ring te draaien voor de buitenvelg en een naaf voor het midden.
In de buitenring worden op de juiste plaatsen gaatjes geboord met een verdeelkop, net hetzelfde wordt op de naaf gedaan. Als laatste stap worden dan de spaken gemonteerd (op welke manier dan ook).

Het solderen van de testopstelling lijkt me niet zo makkelijk. Ten eerste ga je al een uit de kluiten gewassen 'soldeerboutje' moeten hebben want die hele massa verwarmen is niet niks, ten tweede zal het soldeertin waarschijnlijk ook gaan aansluiten tegen de draden waardoor je geen scherpe aftekening krijgt. Dan nog het overtollige tin tussen de ringen en spaken wegkrijgen of opvullen ... mmmm, niet van de poes!
Uiteindelijk heb je dan nog maar een vlakke ring, dus als je een 2 of 3 delige velg wilt maken waarbij de ringen al de juiste vorm hebben ... ben je al halfweg met een velgring die op een draaibank gemaakt is. Het boren van de gaatjes is dan nog een formaliteit.

Maar ... wie ben ik natuurlijk om dit te beweren! :p

Dominique
31-05-2009, 14:22
Gisteren nog eens overlegd met Gulfie, en het nodige materiaal wordt in huis gehaald om dit te kunnen verwezenlijken.

Ik ga voor het draaien van een volledige velg in één stuk, met 2 rijen gaatjes (met elk 20 gaatjes) voor de spaken. Die zullen - zoals hierboven al werd gezegd - met een verdeelkop worden uitgeboord. Het materiaal voor de spaken blijft flexibel, dus de spaken kunnen worden geregen.

De as wordt een compromis. Als je de diameter van de as in acht neemt (+- 2mm voor de spaakaanhechtingsring) dan kan je bijna niet anders. Als ik 20 gaatjes van 0,1 mm over een afstand van 6,28mm moet laten boren, dan houd ik ongeveer 4 mm aan materiaal over, wat het onderdeel zo broos zou maken dat het te delicaat wordt.
Daarom ga ik de spaken in 1 stuk doorrijgen, en een valse ring op de naaf draaien waarachter de spaken kunnen passeren. Als ik dat aan beide zijden van de naaf doe, dan zit volgens mij alle troep netjes voor het oog verborgen.

Alleen is het nu nog even wachten op de draaibank. Maar dat komt snel in orde. ;)
Toch bedankt voor het meedenken. Hier wordt een heleboel nuttige informatie gedeeld! Het zal zeker de moeite lonen die achteraf allemaal naar een tutorial te copiëren.

(Ik moet wel zeggen dat deze thread goed gevolgd wordt. :applaus:)

Guido
31-05-2009, 16:17
Toch bedankt voor het meedenken. Hier wordt een heleboel nuttige informatie gedeeld!

Die bedenking maakte ik me gisteren ook wel, dat het wellicht een combinatie ging worden van alles wat hier zoal gezegd en gepost geweest is.

"Team work" heet dat dan, als er iets in elkaar gestoken wordt wat nog niet veel gedaan geweest is. :)

Dominique
06-06-2009, 22:14
Update: de voorste vering werd ook onder handen genomen. Hetzelfde principe als voor de achterste veren werd aangehouden.
Het resultaat ziet er als volgt uit:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14064&stc=1&d=1244319151

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14065&stc=1&d=1244319151

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14066&stc=1&d=1244319151

De volgende stap bij afwerking van de vering is het vervaardigen van de dragers voor de assen. Waarschijnlijk kan ik de kitonderdelen wel recuperen. Ik moet dan enkel een gleuf snijden en de nieuwe bladveer dan verlijmen.

Dominique
06-06-2009, 22:23
Dan werd de radiator onder handen genomen. Dat onderdeel zag er écht niet uit: sinkmarks alom en niet correct van vorm.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14067&stc=1&d=1244319399

Ik heb het onderdeel dan opgekuist (lees de koelribben weggeschuurd) om van die sinkmarks af te raken. Het onderdeel werd ook wat dunner geschuurd om iets meer realistisch te ogen. Dan zouden de koelribben opnieuw aangebracht worden met ijzerdraad van 0,4mm.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14068&stc=1&d=1244319399

Maar die twee dwarsstrookjes zaten me dwars. Op mijn referentiefoto's kan ik echter niet met zekerheid zeggen of die er moeten zijn of niet. Persoonlijk vind ik het wel een eigenaardig zicht, die 2 latten. Ik heb ze dus weggesneden. Ik zal later wel een andere montagebeugel bouwen.
De draad kan dan zonder hinder rond het onderdeel worden geregen, en dit is het resultaat.
Op sommige plaatsen ziet het er echt scheef uit, maar in werkelijkheid valt het wel mee. Nu ja, ge kent mij: mocht het mij alsnog storen, dan herbegin ik toch. ;)

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14069&stc=1&d=1244319399

Tot later!

Luigi
06-06-2009, 22:32
Properkes bezig. Respect!

Gulfie
07-06-2009, 08:59
Met een draaibank had je 2 perfecte ringen kunnen draaien ... ;)

Dominique
07-06-2009, 11:14
Met een draaibank had je 2 perfecte ringen kunnen draaien ... ;)

dat zal trouwens ook mijn allereerste werkje zijn met die draaibank. ;)

Dominique
07-06-2009, 12:55
Het chassis werd ook enigszins verbeterd. Eigenlijk is heel het chassis niet correct. De Wartburg had geen frame als chassis, maar een buizenstelsel. Het zou echter te ver gaan om dit te proberen nabouwen, ook al omdat er een accuut gebrek aan referentiefoto's is van deze wagen.

Ik beperk me in de verbeteringswerken dus tot het zichtbare deel. De dwarse draagbalken van de koets zijn veel te dik. Dunner schuren is een optie, maar het plastiek is tamelijk zacht van structuur, dus het zou te breekbaar worden. Ik heb dan geopteerd om de draagbalken weg te snijden, en te vervangen door aluminium strips. Het gewicht dat op deze strips moet komen is minimaal, dat zal geen problemen mogen opleveren.

De werkwijze is vrij straight-forward: je snijdt alle materiaal weg, en je maakt aan de bovenkant van het chassis een kleine inkeping met een diepte gelijk aan de dikte van je strip alu. Op die manier zorg je ervoor dat de bovenkant van de strip alu op gelijke hoogte blijft met het chassis zelf. Eens de strip klaar is lijm je die op het chassis en je schuurt alles glad.

Dan boor je een gaatje van 0,4 mm door de strip in het chassis. Je knipt een stukje van een naald en je dipt dat puntje in de secondenlijm. Je steekt dat stukje naald dan in dat gaatje, en je hebt een mooi deuveltje dat als versterking van de constructie kan dienen. Opnieuw alles bijschuren en klaar.

Op de eerste 2 foto's zie je hoe 1 helft van het chassis werd aangepast, de andere helft heeft nog de meegegoten dwarsbalken.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14070&stc=1&d=1244371623

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14071&stc=1&d=1244371623

Op de vorige foto's zie je ook nog 4 vertikale balken. Die dienen om de onderste helft van het chassis aan de bovenste vast te maken. Die balkjes zijn ook veel te dik, en om dezelfde reden als hierboven heb ik besloten om ze te vervangen.

Als materiaal hiervoor heb ik die "hoe-noemen-die-nageltjes-van-Gert-ook-alweer" gebruikt. Het hulsje is perfect op dikte en het enige wat moet gedaan worden is ze op lengte brengen.
Hoe begin je hieraan?
Wel je moet eerst op de plaats van de originele balken het chassis inboren. Dat moet secuur gebeuren, en loodrecht op het chassis, anders staan je uiteindelijke tubetjes scheef. Daarna verlijm je de tubetjes in die gaatjes. Laat ze net wat te lang zijn, dan kan je corrigeren als je 1 gaatje wat dieper hebt geboord dan het andere.
Eens alle tubetjes op hun plaats staan, kan je ze op lengte brengen (met de Dremel, Proxxon of whatever je gebruikt) en evt nog wat corrigeren mochten ze niet 100% recht zitten.

En dit is het resultaat:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14072&stc=1&d=1244371623

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14073&stc=1&d=1244371623

Sennake
07-06-2009, 17:39
Mooie lattenbodem die je daar aan het bouwen bent ;)

Gulfie
07-06-2009, 22:44
Mooie lattenbodem die je daar aan het bouwen bent ;)

Gelijk hebt ge, maar met zo'n lattebodem verwacht ik latex zetels ... ;)

Nismo
07-06-2009, 23:25
Mooie lattenbodem die je daar aan het bouwen bent ;)

Met die opstaande pennen kunt ge er toch geen waterbed van maken. :+

Allé, onze Dominique is zijn scratch-kunde hier op prachtige wijze aan het demonstreren. :worship:

gert mertens
08-06-2009, 11:16
Dominique,

Die "nageltjes" zijn checkerpins.
Ze zijn te verkrijgen in alle diameters en dus heel bruikbaar.
Dit even tussendoor.:Offtopic:

Wat had je van mij nog te goed....
Mijn testresultaat ivm het wiel.
Laat mij zeggen dat de test geslaagd is :mad::confused:
Ik heb inderdaad een manier gevonden ,hoe het NIET moet.
(jammer,maar helaas)
Bij deze nog even een foto van de test;

http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P5310105.jpg

Ga voor de draaibank zou ik zo zeggen.

Verder beloofd het een pracht van een "lattenbodem":) te worden met dito bladveren.
Ik blijf em volgen.
Grtz,
G :)

Dominique
08-06-2009, 12:32
Dominique,

Die "nageltjes" zijn checkerpins.
Ze zijn te verkrijgen in alle diameters en dus heel bruikbaar.
Dit even tussendoor.:Offtopic:

Wat had je van mij nog te goed....
Mijn testresultaat ivm het wiel.
Laat mij zeggen dat de test geslaagd is :mad::confused:
Ik heb inderdaad een manier gevonden ,hoe het NIET moet.
(jammer,maar helaas)

Ga voor de draaibank zou ik zo zeggen.

Verder beloofd het een pracht van een "lattenbodem":) te worden met dito bladveren.
Ik blijf em volgen.
Grtz,
G :)

OK, bedankt voor de feedback. Dat weten we ook alweer. ;)

Dominique
12-06-2009, 23:19
Bon, nadat al die vreemdsoortige onderdelen één voor één de revue zijn gepasseerd, is het misschien eens interessant dat jullie ook een idee krijgen hoe die moeten worden samengevoegd.

Wel, ik heb eens alles wat we tot nu toe hebben met betrekking tot het chassis voor de gein eens drooggepast, en zo zou het ongeveer moeten uitzien (inclusief de motor annex aandrijving):

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14128&stc=1&d=1244840452

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14129&stc=1&d=1244840452

Je ziet duidelijk de voorste en achterste ophanging die zwaar aangepast werden, en de verbeterde draagarmen op het frame.

Daarna heb ik het onderdeel dat de verbindingen naar de stuurstang moet dragen eens bekeken, en dat moest (uiteraard) beter kunnen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14130&stc=1&d=1244840822

Ten eerste werden de treeplanken niet aan dit kader vastgemaakt, maar aan het bovenste frame. Ik heb dus de treeplanken van dit onderdeel verwijderd, en ik heb uit messing nieuwe planken gesneden. De gaatjes werden gewoon uitgeboord met een handboortje, en daarna met de Proxxon gefreesd tot 1 gleuf. Hier komen later nog bevestingshaken aan die aan het bovenste raam kunnen worden gekleefd.

Op referentiefoto's heb ik ook ontdekt dat de twee schuine stangen die naar de stuurinrichting lopen in feite niet vanaf de zijkant van de dwarsbalk vertrekken, maar vanaf het midden van die balk.

Dat kan je duidelijk zien op deze foto:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14133&stc=1&d=1244841307

Ik heb deze stangen dan maar van het onderdeel verwijderd. Ook heb ik de zijkanten van de stangen tussen de twee vertikale steunen proberen te verdunnen tot iets aanvaardbaar.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14132&stc=1&d=1244841443

Dominique
12-06-2009, 23:38
Maar wacht eens?
Op een andere foto die ik nog heb gevonden, is er helemaal geen 2e stel van die vertikale steunen... Zou het kunnen zijn dat ik met 2 verschillende versies te maken heb? Immers, de versie 1898 en 1899 verschillen qua bovenbouw ook heel wat, dus waarom zou er ook niet een verbetering op het kader kunnen zijn geweest?

Ik heb alles wat ik heb kunnen vinden over dit wagentje eens grondig uitgevlooid, en ja hoor: die 2e rij stangen horen daar helemaal niet te zitten! Ik vermoed dat de kitbouwers dit hebben verzonnen om het model wat aan stevigheid te geven, en het zo toch een klein beetje te beschermen tegen al te grijpgrage kinderhandjes?

Whatever, zo horen er niet te zijn, en dus gaan ze er ook weer vanaf. Hier zie je duidelijk dat er slechts 1 grote dwarsbalk zit op die plaats, en dus ook maar 1 rij grote vertikale steunen in plaats van 2:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14134&stc=1&d=1244842057

En dus heb ik mijn frame ook aangepast zoals het hoort. De tweede rij checkerpin-buisjes werd verwijderd, en de gaatjes opgevuld met secondenlijm. De dwarsbalk uit vorige post was niet een onverdeeld succes, en nu ik toch meer dan driekwart van het onderdeel naar de prullenmand moet verwijderen, heb ik besloten om zelf iets in mekaar te timmeren met een metalen staafje, versierd met 2 ringetjes uit de mish-mash-emmer:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14135&stc=1&d=1244842057

Nu dat klaar staat om andere onderdelen op aan te sluiten, kunnen we even goed de voorste ophanging vastzetten en verder versieren met een kleine spanner, ook al uit de mish-mash voorraad:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14136&stc=1&d=1244842457

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14137&stc=1&d=1244842457

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14138&stc=1&d=1244842457

Tot zover de stand van werkzaamheden op de "kindersurprise"-kit.
Enjoy :)

Sennake
13-06-2009, 00:31
Er gaat een dag komen dat wij een kit kopen om een plan te bemachtigen, en dat we al de rest weggooien omdat we de onderdelen liever zelf maken ;)

Goe bezig maat!

Dominique
13-06-2009, 01:10
Er gaat een dag komen dat wij een kit kopen om een plan te bemachtigen, en dat we al de rest weggooien omdat we de onderdelen liever zelf maken ;)

Goe bezig maat!

Effectief, ik heb me deze week een paar keer afgevraagd waarom ik eigenlijk die commerciële kits nog koop ...
Het gaat toch voor 50% in de vuilbak :D

TvD
13-06-2009, 09:16
Er gaat een dag komen dat wij een kit kopen om een plan te bemachtigen, en dat we al de rest weggooien omdat we de onderdelen liever zelf maken ;)

Of dat we, net als James Bond, met een mini-camera stiekem foto's maken van het plan in een winkel om de doos maar niet te hoeven kopen ;)

Hoe dan ook, het ziet er goed uit Dominique!

Loeten
13-06-2009, 12:53
Of dat we, net als James Bond, met een mini-camera stiekem foto's maken van het plan in een winkel om de doos maar niet te hoeven kopen ;)

:+ :+ :+

Goed idee... Ik heb nog ergens een spycam liggen...

Fanza
13-06-2009, 19:50
Er gaat een dag komen dat wij een kit kopen om een plan te bemachtigen, en dat we al de rest weggooien omdat we de onderdelen liever zelf maken

Wat je zelf doet, doe je meestal beter :p

Dominique
17-06-2009, 22:39
Update!
Dit keer is het de voortrein die verder afgewerkt dient te worden. De stang tussen beide scharnierpunten moest worden aangebracht, omdat die te prominent aanwezig is om weggelaten te worden. Aangezien die niet werd voorzien in de kit, moest ik ze zelf maken, ook al omdat de verkeerde kitonderdelen zijn geëlimineerd.

Hoe begin je hieraan? Ten eerste moeten de beide scharnierpunten worden aangebracht. Eigenlijk is dat net hetzelfde principe als die dewelke je nu op go-karts tegenkomt: een metalen plaatje met een bus waarin de stuurstangen worden aangesloten. In het midden van de stuurstang is dan een haakse overbrenging aangebracht (gelukkig voor mij in een metalen omhulsel) die de beweging van een horizontale naar een vertikaal draaiende omzet.

Maar genoeg geleuterd. Ik heb 2 metalen plaatjes gesneden uit messing. Dan een asje uit de mish-mash-doos uitgeboord, zodat mijn stuurstang erop kan worden aangesloten. De andere zijde van dat asje kreeg dan een veeg van een slijpschijfje die op mijn Proxxon werd gemonteerd.
Het resultaat is zoiets:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14179&stc=1&d=1245270564

Je kleeft die dan op de juiste plaats tegen je wielsupports, en je kan aan de stuurstang beginnen.

Die bestaat uit een eenvoudige naald, op maat geknipt om tussen die 2 busjes te passen. Het omhulsel voor de aansluiting van de draaiende stang (komende vanaf het stuurwiel) heb ik trachten te voor te stellen met nog wat onderdelen uit de mish-mash-doos.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14180&stc=1&d=1245270564

Het grote buisje schuift net over het kleinere, dat op zijn beurt weer mooi past over de naald. Als je nu 2 maal zo een groot en klein buisje maakt, en ze rug tegen rug kleeft, dan heb je een mooi omhulsel. Gewoon heel de boel in het midden van de naald kleven en monteren maar.
Een bout die er aan de achterkant werd tegen gelijmd vormt later de aansluiting voor de draaiende stang, die vanaf het stuurwiel vertrekt.

In totaal dus 10 onderdelen voor die stuurstang. :)

Dit is het resultaat:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14181&stc=1&d=1245270564

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14182&stc=1&d=1245270564

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14183&stc=1&d=1245270564

Dominique
17-06-2009, 22:44
De treeplanken zijn ondertussen ook afgewerkt. Omdat het zo een kleine aanhechting is, heb ik alles aan elkaar gesoldeerd (met een bout die ik nog ergens in een vergeten hoekje in de kelder heb teruggevonden). Dit geeft een veel steviger verbinding dan verlijming. Dat zou toch nooit samenhouden.

Voorlopig hebben ze nog te lange draagijzers, maar die worden op maat geknipt als de wielen eronder staan.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14184&stc=1&d=1245271369

Voor het behoud van het algemeen beeld, heb ik het belangrijkste nog eens droog gemonteerd. Dit is waar we nu staan:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14185&stc=1&d=1245271369

Zo, nu hoef ik hem vrijdag niet mee te brengen zeker? Ge hebt het nu toch gezien ... :p

Gulfie
18-06-2009, 07:42
Ge zijt klaar voor TTTT (Table Top Truck Trial) ... :champagne:

Nismo
18-06-2009, 21:45
..............................................

Zo, nu hoef ik hem vrijdag niet mee te brengen zeker? Ge hebt het nu toch gezien ... :p

Euh toch wel, want je hebt zelf de oproep herhaald om vrijdag vele WIP-gevallen mee te brengen voor Roeland zijne video-show.;)

By the way, gij zijt al goe bezig om Sennake zijn woorden om te zetten in praktijk

Zoals ik in een andere thread al zei: plasticard en een bouwplan is alles wat we nog nodig hebben om ons te amuseren ;)

Dominique
18-06-2009, 22:00
Euh toch wel, want je hebt zelf de oproep herhaald om vrijdag vele WIP-gevallen mee te brengen voor Roeland zijne video-show.;)

Nu hebt ge mij liggen :applaus:

Guido
21-06-2009, 01:05
By the way, gij zijt al goe bezig om Sennake zijn woorden om te zetten in praktijk

:no:

Sta me toe te zeggen dat dit niet klopt! Sennake spreekt immers over plastic card en een bouwplan.

Ik heb hiet nog niet teveel plastic card zien passeren anders...

:D

Nismo
21-06-2009, 21:11
:no:

Sta me toe te zeggen dat dit niet klopt! Sennake spreekt immers over plastic card en een bouwplan.

Ik heb hiet nog niet teveel plastic card zien passeren anders...

:D

Er zijn altijd mensen die eens in een andere vijver moeten gaan vissen, hé.
En ne lattenbodem in plastic card is nu ook weer niet zo stevig hé. :p

Guido
21-06-2009, 21:47
Er zijn altijd mensen die eens in een andere vijver moeten gaan vissen, hé.


Ah ok, deze wordt geen crèmekar, maar een viswagen... nu snap ik 'em!

:D :+ :p

:Offtopic:

Nismo
23-06-2009, 00:40
Ah ok, deze wordt geen crèmekar, maar een viswagen... nu snap ik 'em!

:D :+ :p

:Offtopic:

Eentje met een gele nummerplaat en met als opschrift; "Verse maatjes" ;):p

Dominique
12-07-2009, 21:28
Back to topic, please...

Veel heb ik niet gedaan aan deze kit sinds de vorige update. Veel geëxperimenteerd, dat wel maar weinig gebouwd.

Wat ik wel heb gedaan volgt hieronder:
zoals je op onderstaande foto kan zien is het zitgedeelte afgezet met rieten vlechtwerk. Dat vlechtwerk heeft vierkante gaatjes die horizontaal uitgelijnd staan. Hebben ze het klaargespeeld om de kitonderdelen natuurlijk volledig verkeerd te gieten. Daarbij is het geen zicht om de onderdelen dicht te laten, terwijl het wagentje duidelijk een "luchtig karakter" heeft.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13532&stc=1&d=1240428419

Ik heb die panelen dus uitgezaagd, en het rietwerk wordt vervangen door PE-mesh. Je kan hier het onderdeel zien dat onder de zetel moet komen. Eén helft is al uitgezaagd voor de foto (ondertussen zijn beide helften er al uit en is het onderdeel terdege opgekuist), en ik geef een impressie mee van hoe het uiteindelijk zal uitzien.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14366&stc=1&d=1247426815

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14367&stc=1&d=1247426815

Daarna kwamen de zijpanelen voor de zetels aan de beurt. Links zie je hoe ik door middel van ijzerdraad van 0,4mm de bovenste armsteuntjes heb vervangen. Het rechteronderdeel ligt er in originele staat naast ter vergelijking.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14368&stc=1&d=1247426815

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14369&stc=1&d=1247426815

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14370&stc=1&d=1247426815

Dominique
12-07-2009, 21:37
De tank werd afgewerkt. Die kreeg de vuldoppen en ontluchtingskraantjes gemonteerd. Later komen er aan de onderkant nog de aansluitingen voor de beide benzineleidingen bij.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14372&stc=1&d=1247427126

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14376&stc=1&d=1247427231

De motor kreeg ook een eerste extra detail. Ik heb een gleuf gefreesd in de behuizing van de overbrenging. Dan heb ik een alustrip aan de behuizing bevestigd, met 2 openingetjes waaraan een kabel moet worden bevestigd. Ik vond het belangrijk genoeg om dit onderdeel toe te voegen, want het is ... de rem! ;)

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14373&stc=1&d=1247427231

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14374&stc=1&d=1247427231

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14375&stc=1&d=1247427231

Sennake
12-07-2009, 21:46
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14368&stc=1&d=1247426815

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14370&stc=1&d=1247426815

Helaba, als je sinkmarks wegschuurt, moet je zo ook helemaal wegschuren eh ;)

Guido
12-07-2009, 23:10
Dominique, ik versta pefect waarom dat je de rieten toestanden wilt nabouwen met gaas. Het lijkt me de juiste keuze. Maar, het gaas doet het riet op schaal lijken, maar de rest van de kaders zijn dat nu niet meer, gezien de dikte van de plastic. Is het geen optie om deze stukken of veel dunner te schuren, of door ze gewoon na de bouwen in veel dunner plastic card?

Ge zijt nu toch aan't scratchen. ;)

Het ontluchtingskraantje vind ik de meest geniale toevoeging uit deze update!

Nismo
12-07-2009, 23:18
We gaan onze Dominique een nieuwe nickname moeten geven, wat vinden jullie van "King off Scratch" :worship:

Dominique
12-07-2009, 23:54
Helaba, als je sinkmarks wegschuurt, moet je zo ook helemaal wegschuren eh ;)
Die zijn ondertussen allemaal weg. Op de eerste foto is het rechtse onderdeel zelfs helemaal onbewerkt gefotograffeerd.

Dominique, ik versta pefect waarom dat je de rieten toestanden wilt nabouwen met gaas. Het lijkt me de juiste keuze. Maar, het gaas doet het riet op schaal lijken, maar de rest van de kaders zijn dat nu niet meer, gezien de dikte van de plastic. Is het geen optie om deze stukken of veel dunner te schuren, of door ze gewoon na de bouwen in veel dunner plastic card?


Daar heb ik ook aan zitten denken, maar de enige manier om die dikte op schaal te krijgen is het onderdeel in bladmetaal te maken. Het plastiek schuren op dikte zou het te fragiel maken. Ik weet nog niet wat ik er mee aan moet.
In ieder geval moeten de zijpanelen behouden worden, die onderdelen zijn té prominent aanwezig om risico's te nemen. Ik kan ze wat uitdunnen, maar meer niet. Het onderdeel met de 2 vierkante gaten en het bouwjaar erop, dat zou kunnen worden vervangen door iets anders. Maar ik moet zorgen dat de stevigheid van de carosserie niet verloren gaat. De kuip waartegen dat onderdeel moet worden gekleefd moet namelijk ook worden verzaagd, anders zijn die gaten alsnog dicht (zie rode pijl beneden). En dan raak je aan de algemene opbouw van je kit, wat altijd een beetje tricky blijft.

Of we maken heel dat gele geval in metalsheet, en dan is alles opgelost...
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14377&stc=1&d=1247435404

Guido
13-07-2009, 00:08
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar de enige manier om die dikte op schaal te krijgen is het onderdeel in bladmetaal te maken. Het plastiek schuren op dikte zou het te fragiel maken. Ik weet nog niet wat ik er mee aan moet.

Ik heb niks gezegd van bladmetaal gebruiken en nog minder van plastiek op dikte schuren. Gewoon plasticard gebruiken met een dikte van een afgedankte bankkaart. Denk niet dat alles te fragiel zou worden.

;)


Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.


Denk dat dat nog de beste raadgever is. :)

Dominique
26-07-2009, 19:13
Als ge een tijdje van mij niets meer hoort, dan ben ik op iets aan het broeden. Dit keer was het de verlichting. De kitonderdelen voldoen absoluut niet. Omdat op een model zoals dit de "carbuurlampen" een zeer in het oog vallend iets zijn, moest dit beter kunnen.
Ik heb me dus eens aan de draaibank gezet, en na een namiddag denken, nog een stuk of twee dingen uitproberen, en dan een namiddag draaien heb ik zoiets:

Het onderdeel is uit 3 delen opgebouwd, en werd voor de foto gedryfit.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14435&stc=1&d=1248625195

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14436&stc=1&d=1248625195

Dan de radiator. Ik was niet helemaal tevreden over het resultaat met de gewikkelde draad rond die stangen, dus ben ik opnieuw begonnen. Ik heb de keuze gemaakt om een metalen staafje te gebruiken als radiatorbuis, en de koelvinnen te ponsen uit aluminium sheet.
De punch and die set is hiervoor uitermate geschikt, en dus werden een 100-tal koelvinnen geslagen. Eerst een cirkeltje van 1,5 mm om de binnenste opening te krijgen, en dan nog eens slaan met een diameter van 3 mm, er voor zorgend dat je zoveel mogelijk gecentreerd werkt. Nu hoeft dat niet voor de volle 100% correct te zijn, want die radiatoren van toen zagen er ook niet zo heel mooi uitgelijnd uit, maar een béétje mag het er nog op trekken.
Eens alles gepunched is, kan het rijgen beginnen. Een hele avond ben ik hiermee stil geweest. Ik begin langzamerhand de tel van het aantal onderdelen kwijt te raken, maar het zijn er ondertussen al véél ...

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14437&stc=1&d=1248627995

Komen daar nog 2 onderdelen met hun bevestingspinnen bij: de ophangsteunen voor de radiator werden aan het chassis bevestigd.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14438&stc=1&d=1248627995

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=14439&stc=1&d=1248627995

Noteer dat tot nog toe alle onderdelen aan het chassis in dezelfde kleur zwart mogen worden gespoten, dat scheelt me dus alle verfactiviteiten tot nog toe. :champagne:

Volgende update komt gauw, wat we zijn ondertussen ook aan de koetswerkpanelen beginnen zagen.

Nismo
27-07-2009, 00:27
En nadat onze Dominique al de onderdelen heeft nagemaakt, verdwijnen de originele onderdelen terug in de doos die dan terug verschijnt op onze tombola.
Of mocht ik dat nog niet verklappen.:p

Ik moet wel zeggen dat die nieuwe "cambuurlampen" er stukken beter uitzien. :applaus:

Gulfie
27-07-2009, 07:55
:applaus:

Sennake
27-07-2009, 09:31
Ik moet wel zeggen dat die nieuwe "cambuurlampen" er stukken beter uitzien. :applaus:

Amai nog nie!

Zéér goe bezig, Dominique ;)

:applaus::applaus::applaus:

Dominique
03-09-2009, 20:15
Ik kom plots tot de conclusie dat het al ongeveer 5 weken geleden is dat de laatste update werd gepost :o
Hoog tijd voor een stand van zaken, dus.

Echt veel heb ik niet gebouwd tijdens de laatste weken, maar hetgeen ondertussen af is, was wel tijdrovend, én repetitief. Rara, wat is het ?
Just: de wielen!!

Nadat de resin velgen met behulp van de draaibank op maat werden gedraaid, heeft collega Gulfie ze gepenetr... pardon, ingeboord. Twee maal 20 gaatjes van 0.4mm, alternerend aangebracht moeten zorgen dat de spaken in een juist patroon kunnen worden aangebracht.

Waarom ik de velgen zelf niet heb geboord? Wel, de onderlinge afstand van de gaatjes moet zeer precies afgemeten zijn. De minste afwijking in afstand zal nadat de spaken werden aangebracht ook zichtbaar blijven. Gulfie heeft met zijn CNC-gestuurde frees dé perfecte tool voor dit werkje.
Waarvoor dan ook duusd keer bedankt!

De asjes had ik ondertussen ook gedraaid uit messing. Die moesten "zwevend" worden aangebracht, net zoals de as in een echte spakenvelg.
Om dat te kunnen doen heb ik de lege velg op een stukje plastic card geblokkeerd, (gewoon met vier kopspeldjes op zijn plaats gehouden), in het middelpunt van die cirkel had ik een gaatje geboord waar het asje in werd gezet, en dan rijgen maar. Bij iedere passage van de draad passeer je aan de achterkant van de as, en je hebt vanzelf een goed patroon. Na een halve velg wordt de as vanzelf op zijn plaats gehouden door de geregen draad.

De draad is -by the way- gewone visdraad van 0,1 mm.

Dit is het resultaat na één afgewerkte helft:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14710&stc=1&d=1252001058

Om de as daarna definitief op zijn plaats te houden, én om de "spaken" aan één uiteinde van de as te fixeren, heb ik dan een druppeltje secondenlijm aan de binnenkant van de askop laten lopen, en dan duw je hem gewoon tot tegen de visdraad. Vanaf dan heb je dr indruk dat de spaken ook echt door die askop lopen.

Dan de tweede helft van de velg doorrijgen. Hiervoor heb je geen template meer nodig omdat de as sowieso al op zijn plaats zit, en de velg is klaar. Spaken fixeren aan de andere zijde van de as, bandje erover en je velg is klaar. Benodigde tijd: ongeveer 1,5 uur per velg (wegens een keer of 2 opnieuw beginnen omdat je weer eens een gaatje hebt overgeslagen :o)

Dit is het eindresultaat:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14711&stc=1&d=1252001058

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14712&stc=1&d=1252001058

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14713&stc=1&d=1252001058

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14714&stc=1&d=1252001058

Je gaat nu zeggen: waarom gaatjes van 0.4 mm laten boren als je 0.1mm erdoor wil rijgen? We, ik heb geprobeerd met draad van 0.3mm, maar die was te dik. Zelfs 0.2 was visueel niet goed. Aleen 0.1 kan mij bekoren. Dat is trouwens ook ongeveer op schaal als je weet dat die spaken kunnen worden vergeleken met een dikke fietsspaak van nu.

Nu nog een oplossing vinden voor die afgrijselijk slecht uitziende bandjes. :crazy:

Enjoy ;)

Gulfie
03-09-2009, 20:37
Gaatjs van 0.2mm had ik ook nog kunnen boren hoor!

Great job, looks spot on! :applaus:

Sennake
03-09-2009, 21:48
Dat ziet er echt 1.000.000 keer beter uit dan de originele velgen. Ik veronderstel wel dat je ze nog zilver (of zoiets) gaat spuiten?

Dominique
03-09-2009, 21:57
Gaatjs van 0.2mm had ik ook nog kunnen boren hoor!

Weet ik wel, maar ik ging er van uit dat ik 0.3mm moest gebruiken om te rijgen. My mistake.


Ik veronderstel wel dat je ze nog zilver (of zoiets) gaat spuiten?
Zwart. Heel het wiel wordt in blinkend zwart gezet.

TvD
03-09-2009, 22:17
http://forum.keepturningleft.com/images/smiles/icon_scratch.gif


maar wel erg knap bedacht en gedaan :champagne:

Nismo
04-09-2009, 00:44
Jawadde, :drewl:

Doc
04-09-2009, 16:47
WAUW!!:eek:

:applaus::applaus::applaus:

vinnie
04-09-2009, 16:49
:applaus::applaus::applaus:

Respect man :worship::worship:

Rallymen
04-09-2009, 19:21
Man man man, wat een werk, heel knap gedaan, respect!!!!!!!!!!:worship:

Guido
04-09-2009, 20:39
.....

Dominique
25-11-2009, 21:41
het is al een hele tijd geleden dat deze thread nog eens een update heeft gekregen. Bij deze ...

Niet zo gek veel gedaan de laatste tijd. Ik heb vooral gewerkt aan enkele details rond de achteras. Het heeft me een poging of 3 gekost vooraleer het naar mijn goesting was, maar hier zijn we er dan toch maar mee.

Zoals je op de eerste twee foto's kan zien is de as opgehangen in 2 beugels die elk een soort van vliegwiel hebben. Omdat het onderdeel met de bevestiging aan het kader, de beugel en het vliegwiel in 1 enkel stuk was gegoten, waarbij de beugel de bevestiging en het vliegwiel overlangs verbindt (wie kan er nog volgen? :p), heb ik besloten om de beugel los te werken en langs buitenom te monteren zoals het hoort.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15609&stc=1&d=1259178649

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15610&stc=1&d=1259178649

De eerste poging heb ik uitgevoerd in plasticcard, maar daarbij ondervond ik dat het nog veel te dik was, en bovendien te flexibel. De 2e poging met alusheet was ook niet stevig genoeg, dus heb ik het nog eens overgedaan in koperplaat van 0,25 mm dik. Stevig genoeg en bovendien niet zo erg moeilijk om te verwerken.

Verder zie je nog op de foto's dat ik ter hoogte van de overbrenging een extra beugel heb gescratched, net als iets verderop waar nog een verstevingsarm naar het chassis tussen moet, ter hoogte van die mof die rond de chassisbalk zit.
Eén en ander moet nog wat uitgelijnd worden, maar het idee zal wel duidelijk zijn zekers?

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15611&stc=1&d=1259178649

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15612&stc=1&d=1259178649

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15613&stc=1&d=1259178649

Dominique
25-11-2009, 21:50
Dan het koetsgedeelte. Het werd afgewerkt met PE-gaas waar nodig. Dat moet het rietvlechtwerk voorstellen dat in het zeteltje is ingewerkt. Ook de 2 grotere vlakken krijgen zo een gaas, maar dat kan ik monteren nadat de koets werd gespoten en gevernisd zonder heel de boel weer te bekrassen.

De koets heeft dan een basiskleur Nato-bruin gekregen. Later volgt vernis (waarschijnlijk wordt dat gewoon Gunze) en dan kan het rietwerk opnieuw in een mat geel-bruin kleurtje worden gepenseeld.

Het zit een beetje onder het stof, maar dat komt omdat er redelijk wat tijd is overgegaan na het spuiten en de foto's. Geen probleem.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15614&stc=1&d=1259178525

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15615&stc=1&d=1259178525

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15616&stc=1&d=1259178525

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15617&stc=1&d=1259178525

Verder nog de zetelbekleding, die werd afgewerkt met "kopernageltjes".

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15618&stc=1&d=1259178525

Vragen? Geen vragen... :)

gert mertens
25-11-2009, 23:29
Heb alles nog eens nagelezen....
1 woord, GENIETEN.

Grtz,
G

Dominique
27-12-2009, 19:00
Tijd om heel de boel aan de achterkant eens te schilderen, en te monteren.
Ik heb ringen gedraaid waarop de zelfgemaakte wielassen kunnen passen. Dusdoende hoef ik enkel de wielas in deze ring te klikken, en het wiel staat vast.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15851&stc=1&d=1261932471

De motor annex overbrenging kreeg een laag mat grijs, dan een mistlaagje gun metal erover (met de spuitbus, van op redelijk grote afstand gespoten), en alles werd overspoten met mat vernis.
Die werd dan ook over de achtersas geschoven en dan mocht de as langs beide kanten worden "afgesloten" met de ringen voor de wielassen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15852&stc=1&d=1261932576

Ik heb dan nog een verstevigingsarm gescratched. Die moet aan die mof komen te zitten op het chassis, en dan weet je ook waarvoor de extra klem op de achteras dient.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15853&stc=1&d=1261932576

Nadat die in het zwart werd geschilderd ziet het er zo uit, inclusief aangebrachte remkabel:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15854&stc=1&d=1261933093

De gespoten wielen, by the way, die heb je nog van me tegoed. Bij deze ...

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=15855&stc=1&d=1261933093

Tot de volgende update.

vinnie
27-12-2009, 21:45
geen woorden voor :drewl::drewl::drewl::drewl:

Gulfie
27-12-2009, 23:25
Uw banden lijken wel kaas met gaatjes. Hoe kome???

Dominique
28-12-2009, 13:59
Uw banden lijken wel kaas met gaatjes. Hoe kome???

Mijn kunsten in het resingieten zeker? Ik moet zeggen dat het visueel nogal meevalt, maar nu ik het foto heb gezien begint het me ook te storen.
Waarschijnlijk zal ik nieuwe banden maken, of het moet zijn dat ik deze kan recupereren (als de restauratiewerken ze niet naar de haaien helpen).

Wordt zeker nog vervolgd!

Loixrallyfan
28-12-2009, 20:38
:drewl::drewl:

Doc
28-12-2009, 21:24
Kaasbanden of niet, Dit is weer een heel mooie update.:applaus::applaus:

Dominique
03-01-2010, 18:54
Nog een update. De banden werden eens opgeschuurd en opnieuw in matzwart gezet. Het is nu iets beter, dus ze kunnen dienen.

De wielen werden dan aan het chassis gemonteerd. Achteraan hadden we al die alu-kapjes, dus dat was geen probleem. Alleen een beetje voorzichtig zijn bij het aandrukken van de as. Als die niet mooi recht wordt aangedrukt, dan loop je het gevaar dat hij naar opzij schiet, met enkele gebroken spaken als gevolg. En dan kan je helemaal van voor af aan beginnen met dat wiel.
Maar dat ging gelukkig goed.

Vooraan was het iets makkelijker. Geen doorlopende starre as daar, dus hebben we genoeg aan twee pasringen die in de veerpoten worden gedrukt.
Hier en daar zie je nog een wit stipje aan de wielen. Dat moet nog even opnieuw aangestipt worden.

Zo ziet hij er nu uit, de Wartburg. Volgende stap is het aanbrengen van de radiator annex koelleidingen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16157&stc=1&d=1262537450

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16158&stc=1&d=1262537450

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16159&stc=1&d=1262537450

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16160&stc=1&d=1262537450

Voor degene die hem nog niet in real life hebben gezien, dit is nog een foto om je idee te geven van de grootte van dit wagentje:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16161&stc=1&d=1262537450

Gulfie
03-01-2010, 19:41
:applaus:

Nismo
03-01-2010, 23:33
Schone update.;)

De banden zien er inderdaad beter uit.

Sennake
04-01-2010, 08:08
Mooi, mooi, mooi!

Dominique
04-01-2010, 23:32
Hoe maakt ge trouwens die koelleidingen, die met een koperen moer aan een connectie zit verbonden, en die langs het chassis wordt geleid?

Wel, zo:
voor de leiding heb ik gekozen voor soepele, holle, geweven tube (Sakatsu art 4526) van 1,8 mm met bijhorende Sakatsu moeren (die voor de gelegenheid een laagje Modelmasters Gold hebben gekregen). Verder heb ik mish-mash doos eens doorzocht naar een koperkleurig buisje dat een binnendiameter van 1,8 à 1,9 mm heeft (of iets wat je in die diameter kan doorboren zoals in mijn geval).

Eens je dat hebt, dan kan je dat buisje langs één zijde doorboren met een boortje van 0,5mm, waardoor je een kopspeldje van 0,5mm langs BINNEN door foefelt. Toegegeven, dat is wat prullen, maar je hebt dan een oog waardoor je de leiding kan laten lopen, mét de mogelijkheid om (dmv die afgeknipte speld) ze vast te hechten aan je draagbalk.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16169&stc=1&d=1262640402

Eens dat oog klaar is, dan is het simpel om de leiding te voorzien van bouten en ogen (liefst in de juiste volgorde rijgen).

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16170&stc=1&d=1262640402

Aan de radiator heb ik metaalstaafjes van 0,8mm in gaatjes gelijmd. Die staafjes buig je in de gewenste vorm, zodat de leiding een gekromde vorm zal aannemen. Leiding proper afknippen, over het staafje schuiven en verlijmen, en de bout tot tegen het uiteinde schuiven. Eventueel wordt die op zijn plaats gehouden met een druppeltje secondenlijm, en klaar is spreekwoordelijke Kees.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16171&stc=1&d=1262640402

Aan de motorkant doe je net hetzelfde als aan de radiator, en je hebt een heel propere koelleiding.

Guido
05-01-2010, 12:13
Genieten.


Ik zit me nu wel af te vragen hoeveel van de oorspronkelijke onderdelen er nog zullen overblijven in het gebouwde model...?

Gulfie
05-01-2010, 12:17
Ik vroeg me net hetzelfde af ...

Guest
05-01-2010, 22:11
Tof bakske,zoiets zie je niet,elke dag dat iemand dat bouwt.
Vergeet de rolkooi niet:p:p:p:p:p:p

Nismo
06-01-2010, 01:16
Genieten.


Ik zit me nu wel af te vragen hoeveel van de oorspronkelijke onderdelen er nog zullen overblijven in het gebouwde model...?

Misschien kan er nog een 2de model gebouwd worden, je weet maar nooit.;)

Dominique
11-01-2010, 22:23
Jullie hadden nog de foto's van de gemonteerde radiator en koelslangen te goed. Bij deze...

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16261&stc=1&d=1263241249

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16262&stc=1&d=1263241249

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16263&stc=1&d=1263241249

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16264&stc=1&d=1263241249

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16265&stc=1&d=1263241249

Dominique
18-01-2010, 00:01
Ik moet toegeven dat ik weer in de problemen zat. De stangen rond de voorste zetel moesten worden herdaan (ja, wat eigenlijk niet in deze "kit") en omwille van de opbouw van die dingen moest één en ander gesoldeerd worden.

nu was ik al langer van zin om dat te leren, dus heb ik me maar een soldeerstation met benodigdheden aangeschaft. Maar ik was weer wat optimistisch die dag (lees: het lukte me langs geen kanten om iets tesamen gesoldeerd te krijgen...). Ik heb dus heel de handel meegebracht naar de modelbouwmeeting van 15 januari en de vraag gesteld: "wat doe ik hier verkeerd eigenlijk?". Enfin, na veel tips en trucks meegekregen te hebben lukt het me nu wél.
Dus als iemand mij vraagt of mijn 15 euro lidgeld voor 2010 al hebben opgebracht, zeg ik: "'t Zal nog ni zijn zekers!".

Dit is hetgeen ik deze namiddag gebricoleerd heb: nog een beetje opkuisen en uitlijnen en klaar voor schilderwerken en montage.

Met nen dikke merci aan de collega-plekkers die me hier doorheen geholpen hebben!!


http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16365&stc=1&d=1263765545

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16366&stc=1&d=1263765545

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16367&stc=1&d=1263765545

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16368&stc=1&d=1263765545

Gulfie
18-01-2010, 09:54
Da's inderdaad proper afgewerkt! :applaus:

Guido
18-01-2010, 10:20
Aan elkaar gesoldeerd? Ge hebt gewoon een koersstuur van uit de jaren '20 en '50 van de vorige eeuw aan elkaar geplekt! :+ :+

Euhrm, Dominique, voor iemand die niet kan/kon solderen hebt ge dat zeeer proper afgewerkt!!

Nismo
18-01-2010, 11:03
Awel, dat is dan een 9/10 voor opletten tijdens de les. :applaus:

gert mertens
18-01-2010, 11:33
Dominique,
De aanhouder wint....:D
Na de "les" of beter gezegd "ervaringsuitwisseling" én na effectief te zien solderen moet dit eigenlijk iedereen kunnen leren.
(mits de nodige oefening en het geschikte materiaal éh)
Bij u lukt het al aardig.
Nu de handel nog afwerken (uiteinden recht maken,opschuren...) en monteren
Indien je nog eens dergelijke onderdelen wenst te bouwen.....moet je eens gebruik maken van "rood" koper, dat laat zich iets makkelijker bewerken dan het door u gebruikte "geel" koper.
T'is maar dat ge het weet.

Grtz,
G ;)

Dominique
04-02-2010, 21:37
Ge kent mij: als ge een tijd niks van mij hoort, dan heb ik iets voor of ik ben met iets bezig.

In dit geval: beide...

Ten eerste:
ik heb nog wat verder gewerkt aan enkele onderdelen die ik al begonnen was. Dat was de constructie vooraan die de steun voor de passagiers moest worden. Die is nu aangevuld met een steun die de 2 carbuurlampen zal moeten dragen. De hele toestand (volgens sommigen oneerbiedig "schieve koersguidon" gedoopt, shame on you guys !!! euh pardon (het moet in het nederlands hier). Dus: schaamte aan jullie, jongens!!! ... :rolleyes:) moet nog een beetje opgekuist worden maar dit is wel de definitieve vorm.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16696&stc=1&d=1265312129

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16697&stc=1&d=1265312129

Dan heb ik nog werk gemaakt van enkele hendels. Dat is in feite een soort van stang met een fietsrem-achtige greep aan. Die trekt aan een kabel die dan één en ander onderaan de wagen in beweging moet zetten. De eerste zie je hier:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16698&stc=1&d=1265312129

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16699&stc=1&d=1265312129

En dat is de andere: Hier moet nog een kabel van de handgreep vertrekken maar die kan natuurlijk pas later worden toegevoegd.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16700&stc=1&d=1265312129

djoene
04-02-2010, 21:43
mooi scratch werk

als ik ooit een nieuwe fiets nodig heb dan bel ik je eens ok ?? :p
:fight:

Dominique
04-02-2010, 21:51
Ook de "stuurinrichting" werd aangepakt. In plaats van het onderdeel uit de kit te gebruiken (zie eerste post), heb ik gekozen om iets realistischer te werken, en zelf een onderdeel te bouwen uit messing.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16701&stc=1&d=1265312945

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16702&stc=1&d=1265312945

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16703&stc=1&d=1265312945

Het bestaat uit een vertikale buis, die een stuurstang behuist, en aan dewelke nog 2 hendels bevestigd zijn. Vooral die 2 hendels hebben me een beetje kopzorgen bezorgd, want de ene kwam los toen ik de andere wilde vastzetten en andersom. Allee, ge ziet het zo voor u. Mits een koudebrug was alles echter nog redelijk te doen.

Ik heb alles eens drooggepast, en zo krijg je een idee van wat het gaat worden.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16704&stc=1&d=1265312945

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=16705&stc=1&d=1265312945


Zo zie je meteen ook wat ik voor heb: de gaas is van het koetswerk verwijderd, de zwarte steunen staan terug bruin, etc etc...
Wat is er gebeurd? Wel, ik heb mijn pincet uit mijn handen laten vallen. En waar valt zo een ding altijd? Juist, net daar waar het niet vallen mag: bovenop het model. leuke kras over ongeveer de helft van het onderdeel, dus bijschuren en bijspuiten. Tot daar geen echt probleem, ware het niet dat die gaas natuurlijk niet overspoten mocht worden, want die moest in een lichtere kleur blijven. Ik had dus het lumineuze idee om dit PE-gaas te maskeren met Maskol. Dat ging perfect en het onderdeel werd in zijn geheel bruin gespoten en gelakt. Alleen, bij het verwijderen van de Maskol moest ik toegeven dat dat misschien toch niet mijn beste idee van 2010 zou worden. De Maskol gaat namelijk in de gaatjes van die PE-gaas kruipen (waar die Maskol ook voor wordt betaald, nietwaar?), maar bij het proberen om die te verwijderen komt dan ook die PE-gaas doodleuk met die Maskol mee.
Opnieuw beginnen dus maar, want weer krassen gemaakt met die scherpe randjes ...

Enfin, we weten wat doen. :)

Guido
04-02-2010, 22:14
Amai Dominique, ferm werk geleverd weeral en ik zal het nooit meer over een "koers guidon" hebben, tenzij ge nog eens een crème kar gaat plekken natuurlijk... :saythat:

Loixrallyfan
04-02-2010, 22:29
Jammer van die tegenslag. Maar blijf toch verbaasd volgen. Knap soldeerwerk weeral.:applaus::applaus:

Dominique
05-02-2010, 00:23
merci merci.

@Guido: never say never nietwaar? Wie weet als ik ooit eens een goeie dag heb en een origineel ideetje opkomt voor een model in het genre "da_hebbe_we_hie_nog_nie_gezien_moa_het_hét_wel_wie le" ... :champagne:

Doc
07-02-2010, 07:06
Diene las-demo heeft precies zijn vruchten afgeworpen. De updates zien er heel goed uit. Als deze klaar is heb je een heel mooie, en heel unieke wagen in je collectie.

Guest
07-02-2010, 09:06
knap gemaakt Dominique,het is een uniek stuk.
Een tip,die gezonken Bugati namaken is dat niets voor u?
Ik ben er zeker van dat je dat zou kunnen en het zou tof zijn.:bye:

Nismo
07-02-2010, 15:04
knap gemaakt Dominique,het is een uniek stuk.
Een tip,die gezonken Bugati namaken is dat niets voor u?
Ik ben er zeker van dat je dat zou kunnen en het zou tof zijn.:bye:

Maar daar is geen kunst aan, je koopt ne die-cast, bewaar hem enige jaren in uwe vijver en zet hem daarna in een vitrine-kastje. :p

By the way, die extra detaillering ziet er goed uit.;)

gert mertens
09-02-2010, 21:49
Dominique,
Uw update...hier spreken we natuurlijk over een ander niveau van "modelbouw"...
(het ergste niveau,als ge hét op die manier te pakken hebt...helpt niks meer)
Wilt ge mij eens een plezierke doen? zet alles es in mekaar zoals de wagen nu is.

Merci,
G ;)

Dominique
29-03-2010, 22:15
Alweer een hele tijd geledendat er nog eens een update werd gepost rond deze Wartburg. Het modelbouwen stond de laatste tijd op een wat lager pitje, ik geraakte gewoon niet in gang nadat ik uit verlof terugkwam. Met modelbouwen dan, wel te verstaan.

Maar we zitten dus weer aan de tafel, en hier komen we mee buiten:

de bedieningshendels werden gespoten in Testors enamel Bright Brass. Dan werden de handgrepen heel lichtjes geborsteld met een klein beetje donkerbruin om ze een gebruikt uiterlijk te geven. Nauwelijks zichtbaar, maar het is er wel.
Ook de handgrepen aan de stuurinrichting kregen een zwarte zijdeglans geborsteld. Die hendels zijn klaar voor montage.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17417&stc=1&d=1269892896

De benzinetank werd gespoten en de ontluchtingsventieltjes ontdaan van de zwarte verf. Dan krijg je die als resultaat:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17418&stc=1&d=1269892896

Het vlechtwerk is opnieuw gespoten en gemonteerd in het koetswerk. Op te merken is dat bij die montage géén lijm werd gebruikt, maar dat de mesh zo nauwkeurig mogelijk werd geknipt om te vermijden dat er met lijm zou worden gesmost. De leuningen (de koersgidon van de Guido) is gemonteerd en de zeteltjes met hun kopnageltjes ook.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17419&stc=1&d=1269892896

Nu leek me dit toch een beetje te proper. Het is wel zo dat als je dit soort wagentjes vandaag de dag ziet, je ze in twee verschillende toestanden treft: ofwel potrot, ofwel tot in het kleinste detail gerestaureerd. Ik wilde ergens toch een zeker patina geven, en daarbij heb ik het leder van de zetels eerst heel lichtjes met wat mat-grijs, dan met mat bruin geborsteld. Het koetswerk heeft ook een beetje matbruin gekregen (een iets lichtere tint dan het blinkende "geverniste" bruin) maar op de foto is het wat minder goed te zien. Bedoeling is dat de vernis op de plekken waar steeds de voeten schuifelen, op de rugsteunen en de opstapjes mat zou zijn. Ik moet er nog eens over slapen of ik misschien toch nog iets verder zou gaan in dat patina.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17420&stc=1&d=1269892896

Dominique
29-03-2010, 22:30
Verder kan je aan de rechterkant van het koetswerk zien dat er een extra gat werd voorzien. Daar komt een stang door die naar de motor leidt, en aan de bovenkant zit een soort van wieltje met een hendel. Waarvoor het moet dienen is mij niet helemaal duidelijk, maar ik was ei-zo-na vergeten dit onderdeel te bouwen. Het was pas toen ik het originele onderdeel in de doos zag liggen dat mijne euro-cent is gevallen.

En dan weet ge al wat er volgt zeker? Voldoet niet, opnieuw bouwen, bla-bla-bla. Ge kent het scenario.
Ik wilde het middenste deel met de spaakjes recupereren en de buitenste ring vervangen door een dunnere uit koper, maar dat ging niet en het onderdeel brak in stukken bij het kuisen van die spaakjes.
Dan maar zelf spaakjes maken zeker? Na een beetje sukkelen en priegelen is het me toch gelukt iets te solderen dat op een wieltje trekt. Nog wat opkuisen en zal wel kunnen dienen.
Dat komt op een rechte stang en dan recht door de zijkant van het koetswerk naar de motor.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17421&stc=1&d=1269894369

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17422&stc=1&d=1269894094

Het chassis dan: de treeplankjes werden vastgelijmd aan de zijkant, en de achterste veren zijn gemonteerd. Ik wil je het volledige beeld niet onthouden.
Zal het ding dan toch nog ooit afraken? :confused:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17423&stc=1&d=1269894094

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17424&stc=1&d=1269894369

Sennake
29-03-2010, 23:10
Toch een geweldig kunststukje dat je hier laat zien, Dominique. En wie het model in het echt gezien heeft weet ook dat het nog niet half zo groot is als de foto's zouden laten vermoeden...

Good job!

gert mertens
29-03-2010, 23:16
Toch een geweldig kunststukje dat je hier laat zien, Dominique. En wie het model in het echt gezien heeft weet ook dat het nog niet half zo groot is als de foto's zouden laten vermoeden...

Good job!

:agree:

Grtz,
G ;)

Nismo
29-03-2010, 23:56
Prachtige update, Dominique. ;)

Gulfie
30-03-2010, 12:21
:applaus:

Dominique
30-03-2010, 19:30
Allez allez, hier staat niet veel dat jullie ook niet kunnen hé. Het komt er alleen op aan te weten wat je wil en dan je wil ook door te drijven. Da's al.

Dominique
01-04-2010, 20:05
en dan voor de allereerste keer:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17448&stc=1&d=1270145013

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17449&stc=1&d=1270145013

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17450&stc=1&d=1270145013

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17451&stc=1&d=1270145013

Sennake
01-04-2010, 20:13
Uw antenne van uw radio staat niet mooi recht :p

Voor de rest begint dat er al serieus op te trekken eh ;)

Dominique
03-04-2010, 18:35
Uw antenne van uw radio staat niet mooi recht :p

zucht ...
:rolleyes:

Als je veel onderdelen zelf maakt, dan duurt één en ander lang. Dat kan een nadeel zijn omdat je geen progressie in je model ziet en dus ook makkelijk de moed om verder te werken dreigt te verliezen.
Voordeel is dan weer dat je op een bepaald moment zoveel onderdelen hebt klaar liggen dat het plots zeer snel kan gaan.

En dat is nu het geval.
Ik heb de 3 bedieningshevels gemonteerd. De "antenne" van Sennake is ingekort en doet nu dienst als remkabel.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17454&stc=1&d=1270312285

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17455&stc=1&d=1270312285

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17456&stc=1&d=1270312285

Ook de bezinetank is op zijn plaats gezet, achteraan aan het koetswerk. De 2 benzineleidingen (koper in die tijd) werden gesimuleerd door koperkleurige draad van 0,3 mm. De leuke krul in beide leidingen mag natuurlijk niet ontbreken.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17457&stc=1&d=1270312285

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17458&stc=1&d=1270312285

Dominique
03-04-2010, 18:47
Verder werden de carbuurlampen aangebracht. Deze zijn voorzien van "lensjes", infeite niet meer dan een druppel witte lijm die ik in de lampopening heb laten lopen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17459&stc=1&d=1270312694

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17460&stc=1&d=1270312694

Hier heb je voor de volledigheid nog een totaalbeeld van hoe de Wartburg er nu bij staat. Blijft nog te doen:
- het aanbrengen van het bedieningswieltje aan de rechterkant van het koetswerk,
- aanbrengen van de spatborden.
- presentatie van het model op een mooie houten basis.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17461&stc=1&d=1270312694

Er werd geopperd dat de lezer die het model niet in het echt heeft gezien zich geen goed beeld kan vormen van de werkelijke grootte ervan. Daarom deze foto. De totale lengte van het model ligt om en bij de 95mm.
Enjoy!

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17462&stc=1&d=1270312694

gert mertens
03-04-2010, 21:19
Dominique,

Zeer mooi.
Appart,
Origineel,
en nog wat superlatieven...

Het geheel komt over!
en idd het is een -groots- "klein" model.
Bij de dingen die je nog moet doen hoort ook nog;
een plaatje laten graveren. (mijn gedacht)

Daarvoor heb ik nog wel een adreske!
Laat maar weten als je beslist dit ook daadwerkelijk te doen.

Grtz,
G ;)

Loixrallyfan
04-04-2010, 10:57
Amai, dit geheel oogt prachtig, Dom.
Zeer knap aan het worden man.:applaus::applaus:
En de tip van Gert, het gegraveerd naamplaatje, zeker doen.;)

Dominique
04-04-2010, 11:56
Dat naamplaatje komt er hoor, dat was ik al van plan.
Ik zoek eigenlijk nog miniatuur vloerspots. Ik ben die ergens tegengekomen, een hele tijd geleden, maar ik kan me niet meer herinneren waar dat was. Op modelcargarage heb ik al gezocht, maar dat was het blijkbaar niet.
Iemand een idee waar ik er kan vinden?

Dominique
04-04-2010, 23:11
Gevonden !! Hier (http://www.modelmakerhobby.com/hcas9200.html) kan je zien wat ik bedoel. De vloerspotjes onderaan de pagina zijn het die me interesseren, zowel de inbouw- als de zwenkbare exemplaren.

Nu nog zien te weten te komen bij wie je het kan vinden, want dat schijnt ook niet zo evident te zijn precies. Maar we komen er wel.

Dominique
11-04-2010, 17:56
Hij is dan toch eindelijk af geraakt, de kleine Wartburg Motorwagen.
Bijna dag op dag 1 jaar geleden ben ik er aan begonnen, en nu staat hij in de vitrine in afwachting dat hij een mooie houten basis krijgt.

Mocht je de kit OOB bouwen, dan moest hij ze zo hebben uitgezien (afgezien van de kleurstelling die blijkbaar nogal eens wisselde in de fabriek):

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17599&stc=1&d=1271000106

Ik heb me dus niet aan het bouwschema gehouden (ge kent me ondertussen al wel) en het is zoiets geworden:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17600&stc=1&d=1271000106

En dan een controlecertificaat met de datum van vertrek uit de fabriek. Hieruit blijkt dat deze kit uitgerekend nu zijn 30e verjaardag viert :) :

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17601&stc=1&d=1271000106

De rest van de foto's vind je in mijn gallerij (http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=19670).

Enjoy!

Loixrallyfan
11-04-2010, 21:41
Ja Dominique,
Het lange en vele werk hebben hier de moeite geloond, zenne.
Prachtresultaat en wat een verschil met een OOB build. Al die aanpassingen geven zoveel meer elan aan het model en het presenteert zich dan ook heel realistisch.
CHAPEAU:applaus::applaus::applaus:

Sennake
11-04-2010, 22:39
Ik heb me dus niet aan het bouwschema gehouden (ge kent me ondertussen al wel) en het is zoiets geworden:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17600&stc=1&d=1271000106

Bijkomend voordeel is dat je nu alle onderdelen gewoon terug in de doos kan kieperen en de kit nog eens te koop gezet kan worden op Ebay ;) :p