PDA

View Full Version : Hoe een body spuiten? - Guido's 22 STAPPEN PLAN! - de ultieme kleur- en verf thread.


Guido
13-09-2006, 10:13
Yo de mannen, zo toch wel 1x in de maand krijg ik van één van jullie wel eens de vraag "waar zitten die 20 stappen nu ook al weer?" :D

Uiteraard zitten die ergens verscholen in de diepste gangen van enkele donkere threads hier, dus hoogste tijd om ze voor eens en altijd vanonder het digitale stof te halen en ze in een aparte thread in the spotlights te zetten. Wanneer er vanaf nu nog iemand naar komt vragen, kost jullie dat per keer een pint - "zullen we dat afspreken, mannen, he". :D

Verder heb ik nog 2 extra stappen toegevoegd, nl. de eerste 2, die zeker zo belangrijk zijn om van een "paint job" op een "body" een geslaagde onderneming te maken. Succes!!

1. gietnaden wegschuren (1000 grid)
2. ontvetten (met dreft of per "het leven is meer dan afwassen alleen" of een andere zachte detergent)
3. grondlaag (Tamiya white primer - spuitbus)
4. schuren (2400 grid)
5. 2de laag primer
6. lichtjes opschuren (2400 grid)
7. kleurlaag, dunne laag (Revell enamel verdund met Revell enamel thinner - airbrush 0,8 bar)
8. schuren (2400 grid)
9. 2de kleurlaag
10. lichtjes opschuren (4000 grid)
11. 3de kleurlaag, "wet coat"
12. lichtjes opschuren (6000 grid)
13. Vernis laag, dunne laag (Gunze Mister Hobby Clear Coat - spuitbus)
14. Decals
15. Tamiya Compound (verwijderen van Sol resten)
16. 2de vernis laag
17. Opschuren (4000, dan 6000)
18. 3de vernis laag "wet coat"
19. Opschuren (6000, dan 8000)
20. Tamiya rubbing compound
21. Tamiya wax
22. Done!

De komende weken ga ik ook alle stappen nog extra documenteren adhv foto materiaal.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14356&stc=1&d=1246813253

Giovanni
17-09-2006, 15:45
Dit is me al zeer goed vanpas gekomen.
Kan je er eens bij vermelden hoeveel droogtijd je rekend tussen de verschillende lagen ( aan wat ben je begonnen hé ;) )
Ik vang langs diverse kanten nogal tegenstrijdige berichten op.
Van 30 minuten tot 1 week ...

vinnie
17-09-2006, 19:00
Thnx Huudo weer eens goede informatie die in de toekomst zal gebruikt worden.:applaus: :bye:

MFahrer
20-09-2006, 14:48
Bedankt! Ik was één van de mailers van de laatste maand!

G.

Guido
20-09-2006, 16:23
Droogtijden (indicatief)

- grondverf dunne laag: 24 uur
- lak dunne laag: 24 uur
- lak "wet coat": 48 uur
- vernis dunne laag: 24 uur
- vernis "wet coat": de hoeveelheid lagen is hier doorslaggevend voor het bepalen v/d tijd. Als je een wet coat zet na één enkele dunne laag, volstaan 48 u. Als vuistregel voor de droogtijd van je wet-coat vermenigvuldig je het aantal dunne lagen vernis met 48.

Stel, je hebt 1 dunne laag gespoten en brengt dan je finishing wet coat aan: na deze wet coat wacht je 48 uur oftewel 2 dagen.
Stel, je hebt 3 dunne lagen gespoten en je brengt pas dan je "finishing wet coat" aan: na deze wet coat wacht je 48 x 3 = 144u oftewel 6 volle dagen.

"based on experience, not sience". ;)

B. the builder
20-09-2006, 17:30
Z??r goed idee om hierover eens een aparte thread op te starten. Zelf heb ik ook al eens lang gezocht naar het 20-stappenplan maar uiteindelijk heb ik toen maar gehandeld naar eigen ervaring en flarden van wat ik mij herinnerde.
Zo heb ik bij mijn laatste model wel lichtjes geschuurd tussen lagen door, maar met 1200 schuurpapier, het fijnste dat ik vond. Het resultaat vind ik heel geslaagd, maar er is een klein beetje relief, dat ik wel denk weg te krijgen met rubbing compound.
Dus mijn onvermijdelijke vraag is: waar koop zulk superfijn schuurpapier?

Bart
________
Volcano Digital + Easy Valve (http://vaporizerinfo.com/)

Sennake
20-09-2006, 17:35
Dus mijn onvermijdelijke vraag is: waar koop zulk superfijn schuurpapier?

Bart

Op modelbouwbeurzen voornamelijk. Alweer een reden om met ons mee te gaan naar de IPMS nationals te Nieuwgein ;)

Sennake
20-09-2006, 17:41
Droogtijden (indicatief)

- grondverf dunne laag: 24 uur
- lak dunne laag: 24 uur
- lak "wet coat": 48 uur
- vernis dunne laag: 24 uur
- vernis "wet coat": de hoeveelheid lagen is hier doorslaggevend voor het bepalen v/d tijd. Als je een wet coat zet na één enkele dunne laag, volstaan 48 u. Als vuistregel voor de droogtijd van je wet-coat vermenigvuldig je het aantal dunne lagen vernis met 48.

Stel, je hebt 1 dunne laag gespoten en brengt dan je finishing wet coat aan: na deze wet coat wacht je 48 uur oftewel 2 dagen.
Stel, je hebt 3 dunne lagen gespoten en je brengt pas dan je "finishing wet coat" aan: na deze wet coat wacht je 48 x 3 = 144u oftewel 6 volle dagen.

"based on experience, not sience". ;)

Ik wil hier het volgende aan toevoegen, iets wat ik uit eigen (slechte) ervaring geleerd heb :

De Gunze Sangyo vernis is zeer goed, maar verlangt erg lange droogtijden. Dat wisten we al. Maar : als je de droogtijd van 48 uur niet respecteert, en je zet een nieuwe vernislaag na bv 24 uur, en nog eentje na nog eens 24 uur, dan klopt volgende redenering NIET : 24 uur is eigenlijk 24 uur te vroeg, dus als ik op het einde 2 keer 24 uur extra wacht is alles in orde.

NEEN dus. De onderliggende lagen krijgen de kans niet om door te harden als je er te vroeg een nieuwe laag op spuit. Resultaat : zelfs na meer dan een maand wachten vertoont mijn Porsche 917 (waarop 6 lagen zitten die er telkens na 24 uur op gespoten zijn) nog altijd lelijke vingerafdrukken in de vernis als ik hem vastpak. Het kan goed nog màànden duren eer hij helemaal doorgehard is, en dat komt omdat de laatste laag wel droog is zodat de onderliggende lagen niet meer in contact komen met de buitenlucht en bijgevolg niet kunnen drogen zoals het zou moeten.

Denk hieraan! Tijd proberen te winnen = veel tijd verliezen!!

Giovanni
20-09-2006, 18:05
Dus mijn onvermijdelijke vraag is: waar koop zulk superfijn schuurpapier?
Bij Domino (http://www.modelkits.be) verkopen ze de micromesh sets.
Vrij duur maar het is het meer dan waard :worship:
maar er is een klein beetje relief, dat ik wel denk weg te krijgen met rubbing compound
Rubbing Compound is een pasta, geen schuurpapier.

@Huudo,
Bedankt voor de uitleg.
Een tijdje terug heb ik m'n retoucheerpistool en airbrush vanonder het stof gehaald.
Het begint al redelijk te lukken om een perfecte glans te krijgen.

Guido
20-09-2006, 22:06
De Gunze Sangyo vernis is zeer goed, maar verlangt erg lange droogtijden. Dat wisten we al. Maar : als je de droogtijd van 48 uur niet respecteert, en je zet een nieuwe vernislaag na bv 24 uur, en nog eentje na nog eens 24 uur, dan klopt volgende redenering NIET : 24 uur is eigenlijk 24 uur te vroeg, dus als ik op het einde 2 keer 24 uur extra wacht is alles in orde.


Ik snap niet wat je wil zeggen hiermee.? Wat immers van belang is, is de dikte van je laag. Als je erg dunne lagen zet, dan moet 24u voldoende zijn. Dit geldt enkel voor de dunne lagen omdat je dan nog aan het opbouwen bent. Het is pas als je je laatste en definitieve laag gezet hebt, de wet coat dus, dat je de 48 x 'Y' moet doen, waarbij Y het aantal dunne lagen is.



Denk hieraan! Tijd proberen te winnen = veel tijd verliezen!!

Dat is uiteraard altijd zo, bij eender wat, en niet alleen bij modelbouw.
"We zullen dat wel eens rap doen", zijn uitspraken waarbij je op voorhand al weet dat het mis kan en zal gaan. ;)

Sennake
20-09-2006, 22:29
Ik snap niet wat je wil zeggen hiermee.? Wat immers van belang is, is de dikte van je laag. Als je erg dunne lagen zet, dan moet 24u voldoende zijn. Dit geldt enkel voor de dunne lagen omdat je dan nog aan het opbouwen bent. Het is pas als je je laatste en definitieve laag gezet hebt, de wet coat dus, dat je de 48 x 'Y' moet doen, waarbij Y het aantal dunne lagen is.

Ik zet meestal 1 mistlaag, en daarna allemaal "wet coats"...

En ik zeg nu 24 uur, maar soms zet ik ook een extra laag na enkele uren. Allemaal slechte adviezen dus, "don't try this at home"!!

Maar slechte ervaringen zijn ook ervaringen, dus daarom deel ik ze liever mee.