PDA

View Full Version : 2005 GP Europa


The Interceptor
27-05-2005, 00:54
Er mag dan wel nog niet gereden zijn op de Nurburgring, maar ik vond het toch al de moeite deze tread te starten:

Na vorige GP dacht ik van, "oei, volgende GP in het Eifel-gebergte, daar kan het wel eens koud zijn (dat heb ik er al genoeg meegemaakt) en kan dus wel eens een race worden in het voordeel van Ferrari".
Eerder deze week werd er al gemeld dat het zelfs zou kunnen regenen dit weekend, het weer waar bij Ferrari al langer op zitten wachten.
Maar dat slechte weer blijft nog even uit lijkt nu, waarschijnlijk hele weekend droog, met temperaturen van 26-28 graden, wat echt wel warm is voor ginder :). Dan spreken we vooral over vrijdag en zaterdag. Zondag kan de temperatuur er toch al weer richting 22 zakken.
Dus ik verwacht Ferrari nog niet al te hoog op de stargrid, maar tijdens de race kunnen ze misschien wel eens sterker voor de dag komen!

En dan hebben we nu ook terug maar één kwalificatie, wat ik eigenlijk toch wel jammer vind, maarja niks aan te doen.

En dan voor mij het belangrijkste: B-A-R mag (eindelijk) weer meedoen. Maar dan las ik vandaag toch alweer een teleurstellen berichtje op pitstoptv.be Beide wagens moeten namelijk nog met de motoren van de race in Imola rijden aangezien dat voor de motoren de eerste race was. Eerder deze week meldde de FIA nog dat er geen onderzoek meer tegen B-A-R was, en dat ze met een 'schone lei' terug konden starten, maar dus wel met oude motoren blijkbaar :frusty:
Ik vind dat ze hier toch met nieuwe motoren mochten starten. Die blokken liggen al 5 weken opzij, en ze hebben buiten een beetje getest maar weinig kunnen rijden, dus veel extra ontwikkelingen zijn er ook al niet.

Raceboy
27-05-2005, 11:32
Kimi doet het te goed, die mag niet meer meedoen :D

http://motorsport.com/photos/f1/2005/eur/f1-2005-eur-xp-0172.jpg

foto: motorsport.com

Yannick R
28-05-2005, 20:19
Heidfeld op Pole !!! :D

smiley
29-05-2005, 08:16
ik ga weer afwachten wat schumi det te hopen weer ongeveer iets zoals in imola !!
de renaults zijn precies ook niet al te snel geweest in de quali..

Gèrre
29-05-2005, 08:52
ik was verrast met Heidfeld's pole, is weeral goed voor de 'spanning' in het kamioenschap, maar ik had wel meer verwacht van Michael Schumacher

Finish
29-05-2005, 12:15
ik was verrast met Heidfeld's pole, is weeral goed voor de 'spanning' in het kamioenschap, maar ik had wel meer verwacht van Michael Schumacher

Met het nieuwe kwalificatiesysteem spelen de pitstops net als in 2004 weer een grotere rol. Uit de kwalificatieresultaten zou je bijvoorbeeld kunnen afleiden dat de Williams van Heidfeld sneller zal pitten dan Raikkonen; en de Renaults toch ook wel een bepaalde strategie zullen uitgedokterd hebben waardoor hun befaamde 'rear tyre wear' wat minder wordt. Ik zie Ferrari nog op 1 stop staan, mocht Schumacher op meerdere stops staan, heeft de wagen ongetwijfeld snelheid op de baan, net als in Monaco.
Nadelige factors: De Bridgestoneband heeft tot nu toe enkel bij hoge temperaturen mogen rijden; op de Nurburgring is dat dit weekend blijkbaar ook niet anders, en daar had Brawn niet mee gerekend.
In ieder geval: hopen op een spannende race, en geen slaapverwekkende pitstopvertoning. De GP2 race van gisteren bood enkele leuk dingen (een 5tal wagens die in een multiple-pile-up raakten aan de castrol S-curve), en Villeneuve doet weer mee; dus we kunnen hier en daar wel iets vreemds verwachten denk ik :D

sledge
29-05-2005, 12:40
Ik dacht gelezen te hebben dan Schumacher op een bepaald moment met 2 wielen op het gras zat. Ook Barrichello moest corrigeren in de eerste bocht al. Volgens mij zijn beide Ferrari's sneller dan hun gridposities doet uitschijnen. Eigenlijk heb ik nog niet veel races gezien waar alles vlekkeloos verliep dit jaar voor de rooien.

Finish
29-05-2005, 12:52
Ik dacht gelezen te hebben dan Schumacher op een bepaald moment met 2 wielen op het gras zat. Ook Barrichello moest corrigeren in de eerste bocht al. Volgens mij zijn beide Ferrari's sneller dan hun gridposities doet uitschijnen. Eigenlijk heb ik nog niet veel races gezien waar alles vlekkeloos verliep dit jaar voor de rooien.

Ik heb de eerste kwalificatie niet gezien; enkel een samenvatting van de RAI waar ze Barrichello's correctie lieten zien. Over een zekere stuurfout van Schumacher werd niet gesproken.

Finish
29-05-2005, 15:55
Vreemde race, met een spanningsopbouw die wat aan Imola deed denken, totdat Raikkonen in de laatste (!) ronde spectaculair van de baan knalde. 0 punten voor Kimi, volle pot voor Alonso en een kampioenschap dat duidelijk Spaans gekleurd wordt. Heidfeld werd nog prachtig derde, en Barrichello zet een Ferrari onverhoopt op het podium.

TOP:

-Alonso: heeft toch wel flink veel geluk gehad, zeker nu Raikkonen niks scoort. Maar Alonso gaat nog flink mogen oppassen met nog 12 races te gaan. Als de McLarens betrouwbaar blijven (en de ophanging geen gekke kuren doet), heeft Raikkonen qua snelheid toch de bovenhand.
-Heidfeld: Gewoon prachtige race ! De morele winnaar van de race, de kerel die P1 in feite het meest verdiende. Toch een propere strategie bij Williams.
-Coulthard: Mocht hij die drive-through niet gehad hebben, had hij kans gemaakt op een podiumplaats. Wie had dit ooit verwacht van de RedBulls ?
-Ferrari: Na de startcrash van Webber zat er niet zoveel meer in voor
Barrichello en Schumacher, maar uiteindelijk werd het toch nog P3 en P5. Schumacher hinkte dit weekend duidelijk achter, en dat voor eigen volk.
-Massa: reed een hele tijd mee vooraan. Maar banden spelen dit seizoen duidelijk de belangrijkste rol.
-Stefaan Lammens: Boris Becker mag de beker...wat zeg ik, de minister van economie en landbouw mag de beker overhandigen.

FLOP:
-Webber: Ik ben enorm benieuwd naar wat Frank Williams en Patrick Head gaan doen na dit seizoen: Button komt, maar wie moet weg ? Heidfeld heeft de bovenhand op Webber, en het eerste bocht incident leek me toch ietwat Webbers fout. Maar ik moet het nog eens bekijken in de herhaling. Feit is, dat Nick zijn zoveelste podium te pakken heeft, en zijn P2 van vorige week mooitjes overdoet. Klasse.
-Ralf Schumacher: Mislukte race. Slachtoffer van de eerste bocht, en dan een slome spin van de baan in het grind. Moet duidelijk onderdoen voor Trulli dit seizoen.
-Liuzzi: Waarom mocht Liuzzi nu weer racen, Christian Horner ?
-Montoya: vloekt wsl even hard als Raikkonen, maar om totaal verschillende redenen. Duidelijk de 2de coureur binnen het team. Zou vooraan moeten meestrijden.
-Villeneuve: werd de hele race om de oren gereden door Massa. Ik denk dat we de volgende keer naar Canada gaan; daar wordt het alles of niks voor Villeneuve. Als hij voor eigen volk ondermaats presteert, zou ik het als teambaas wel weten: exit !
-Albers: Laat zich sinds Monaco door Friesacher afdrogen. Gaat richting een Verstappenseizoen.
-Fisichella: Er rust duidelijk een vloek op de 2de Renault. Verdomde jammer, want dit had Fisico's seizoen kunnen worden.
-BAR: wat kan je verwachten, na 5 weken afwezigheid ? Button mag van geluk spreken dat Kimi hem niet doorboorde.

Na deze race kunnen we toch wel stellen dat de strijd tussen Alonso en Raikkonen zal uitgevochten worden. Beide coureurs en wagens hebben de gebreken: rear tyre wear vs algehele betrouwbaarheid McLaren, wat het seizoen zeker nog spannend kan maken. Williams ligt af en toe op de loer, Toyota snoept hier en daar een podium mee en Ferrari komt stilaan maar zeker wat terug. Volgens mij krijgen we nog een vlammende strijd !

Finish

fish88
29-05-2005, 15:58
geweldig einde van een saaie race

Belle
29-05-2005, 16:01
Manneke lief... Ik kan wel huilen! In de laatste ronde gaat Kimi eraf!! :frusty: :mad:

Ik vond het spannende wedstrijd en gun ook wel zeker die overwinning aan Alonso, maar die moest toch uitgaan naar Kimi hoor... Maar das racen, zeker?

Toch wel leuk om de BAR Hondas weer op de piste te zien, maar bedreigend waren ze zeker niet. Ook een straf weekend voor meneer Heidfeld, die heeft z'n podiumplekje zeker verdiend. En Ferrari mag alweer vieren, dat werd tijd.
Ben geen Schumi fan, maar toch vind ik het jammer voor de Duitser dat ie zo achterop blijft hinken. Moet nu zeker wringen dat Barri op podium stond.

De banden hebben nogal afgezien op de Ring vandaag, ik vind de nieuwe regel toch wel zorgt voor de nodige spanning. En Renault heeft een wijze keuze gemaakt om met harde Michelins te gaan rijden...

En nu ga ik ff mijn "verdriet" gaan verdrinken!! :confused:

AlesiRed27
29-05-2005, 16:13
Had je die band van Kimi gezien? 5 rondes voor hij er af ging zag je 'm al *geweldig* trillen/schudden op de rechte stukken, dat kwam niet meer goed, het verbaast mij dat ze 'm laten doorrijden met een duidelijke tijdbom op de wagen.

De band ging er zelfs niet af, hij bewoog zo sterk lateraal dat de ophanging the opgaf... of was de ophanging de oorzaak... we zullen het nooit weten.

Zelfs de banden van de renaults gedroegen zich nog beter in Monaco. Kimi's band was gewoon defect, punt uit - levensgevaarlijk.

Alonso's full-attack voor z'n pitstop was ook enorm om zien, met als gevolg dat hij in de fout gaat...

Geweldig voor Barri dat hij het eerste podium voor Ferrari pakt dit seizoen.

De ergste flaters van de wedstrijd waren het toyota team (mechaniekers niet op tijd van de startgrid af) en DC te snel in de pits, tot dan was hij fantastisch bezig - ook Ralf als torpedo voor de eerste bocht was echt niet tof :(

Lambo
29-05-2005, 16:13
jammer van Raikkonen, maar het was toch de kroniek van een aangekondigde uitval? Al van ruim tien ronden voor het einde zag je de stukken rubber van de band vliegen en zag je zelfs de vibraties in de camera (bij onboard-beelden). Dan weet je dat een stijf materiaal, zoals carbon dat is, zo'n klappen niet kan blijven incasseren en vroeg of laat breekt.

Maar veel keuze had hij natuurlijk niet, hij moest blijven pushen. Jammer hoor, want zonder de mechanische pech in Imola en nu, waren het er al 4 op een rij voor Raikkonen. Het lijkt me dan ook dat Raikkonen-McLaren dit seizoen de allersterkste combinatie is, sterker dan Alonso-Renault. Alleen is die laatste combinatie zo betrouwbaar en zo ongelooflijk stabiel dat het erg moeilijk wordt om Alonso van de titel te houden.

Verder erg knappe race van Coulthard, Barrichello en Heidfeld. Jammer voor Schumacher (M), maar zonder de problemen bij de start en het tijdsverlies dat daar het gevolg van was, had er misschien nog meer in gezeten dan een vijfde plaats.

Verder valt toch het bandenprobleem op. Deze regel van de FIA heeft dus duidelijk invloed op de resultaten: raikkonen en massa nu (ook Schumacher en Alonso gingen de boer op, weliswaar zonder plaatsverlies), Alonso en Fisichella in Monaco om er maar enkele te noemen. Dit is geen kritiek op de FIA, alleen een vaststelling. En geef toe, het geeft ons spannende races tot op het eind natuurlijk ;)

The Interceptor
29-05-2005, 16:19
Ik had eigenlijk ook wel meer van deze race verwacht. Een 10-tal ronden voor het einde zag ik bij de onboard-beelden bij Kimi al dat er met die band iets scheelde. Toen dacht ik aan een flat spot ofzo, al zag het er echt wel uit of die band meteen uit mekaar kon springen. Enkele ronden voor het einde werd wel duidelijk dat het de ophanging was, maar wat eens spectaculaire crash toch.
Ik vraag me toch af of Kimi dan niet beter safe had gespeeld en met het oog op het kampioenschap wat gas terug nemen, vooral geen curbs meer nemen, en zo toch zeker 8 punten mee naar huis pakken.
Nu Alonso al 32 punten voor. Met hem kan natuurlijk ook altijd iets gebeuren, maar hij is wel al elke race in de top 4 gefinished!

Belle
29-05-2005, 16:29
Ik vraag me toch af of Kimi dan niet beter safe had gespeeld en met het oog op het kampioenschap wat gas terug nemen, vooral geen curbs meer nemen, en zo toch zeker 8 punten mee naar huis pakken.
Nu Alonso al 32 punten voor. Met hem kan natuurlijk ook altijd iets gebeuren, maar hij is wel al elke race in de top 4 gefinished!

Ik denk dat hij dat héél traag had moeten rijden en dan hadden Heidfeld en Barrichello hem voorbijgevlogen...

Het zal hier ook gewoon de eeuwige speculatie blijven of de banden toen al dan niet moesten vervangen worden. Maar euh, dame Fortuna heeft het precies niet zo voor de Fin...

Finish
29-05-2005, 16:29
Het is als ik me niet vergis Ferraris tweede podium, Barrichello eindigde in Australië op 2.

Wat Raikkonen betreft: Het was alles of niets bij McLaren: Hadden ze Raikkonen laten binnenkomen en de band laten wisselen, had Raikkonen waarschijnlijk achter Barrichello geëindigd; wat hem toch 4 belangrijke WK-punten had opgeleverd. Nu zitten ze met de gebakken peren: 10 punten kwijt. Maar wees maar zeker dat Kimi nog terugkomt.

En dan het Ferrari-optimisme: Had Schumacher ietsje meer naar voren gestart en de eerste startcrash-bocht makkelijk kunnen ontwijken, had hij zeker op Barrichellos podiumplaats kunnen eindigen én misschien nog aanspraak kunnen maken op de P2 van Heidfeld. Maar daar is die 'als' weer hé: als ons kat een koe was konden we ze melken onder de stoof ! ;)

Goed. Warm binnen, warm buiten. Dus we gaan naar buiten ! :)

AlesiRed27
29-05-2005, 16:34
IVM podium Barri... verdorie ja...

Zo weinig ferrari's op't podium dat je't al vergeet zeg... Mea Culpa :confused:

Barrichello en Schumacher moeten zich nu ongeveer voelen zoals Berger & Alesi, rond 94 en 95.

Yannick R
29-05-2005, 17:01
Heidfeld weer knap.
Erg jammer voor Kimi :(, veel geluk voor Alonso.

Petter-Jån
29-05-2005, 17:31
Ik moet zeggen dat ik toch wel erg teleurgesteld was in het commentaar bij Sporza. Normaal gezien kijk ik altijd op RTL (met o.a. Niki Lauda, vanaf 's morgens zowel zaterdag als zondag) of eventueel nog eens op RTBF, maar mijn schoonbroer verkoos een Nederlandse zender, dus ....

Erg veel "extra informatie" heb ik niet echt gehoord, maar tot daar aan toe. Maar bijvoorbeeld dat Kimi veel vibraties op z'n rechtervoorband had was al zeker 10 ronden eerder zichtbaar voordat ze het bij Sporza gezien hadden nadat een cameraman / regisseur zijn band bij het remmen in close-up namen, en blijkbaar was ik zeker niet de enige die dat gezien had. De band was niet meer gebalanceerd en op hoge snelheid en vooral tijdens het remmen werden de belastingswisselingen op de ophanging te groot. Gewoon vermoeiingsgedrag van composieten, maar toch kwam er plots zoiets door de luidspreker als: "Het lag aan de ophanging, het lag dus zeker niet aan de banden ..." :confused:
En dan bij de versleten band van Massa, volgens Mark Goossens (die nu toch wel al iets meer van auto's afkent): " De voorvleugel versplintert en beschadigd de band ...". Volgens mij was het toch wel heel duidelijk dat de band versleten was, een stuk koord in de band plots loskwam en door de centrifugale kracht de voorvleugel aan flarden sloeg. Waarom zou dat deel van de vleugel nu ineens zo versplinteren?
Het feit dat ze geen reclame geven is daarentegen dan wel weer een heel positief punt! :applaus:

Maar goed, ik ben niet de persoon om dikwijls veel kritiek te geven, maar nu was ik toch wel tamelijk teleurgesteld. Ze hebben zeker hun best gedaan, maar qua autosportcommentaar hebben we in Vlaanderen toch nog een lange weg af te leggen vind ik ten opzichte van andere zenders.
Ik ga mijn schoonbroer volgende keer toch proberen te overtuigen om in het Duits mee te kijken. :D

Niettemin toch een mooie wedstrijd "gezien", heb er toch van genoten. Ben Blij dat eindelijk Heidfeld meedraait. Ik wacht al sinds hij uit de F3000 als de grote kampioen en onder contract als testrijder bij McLaren-Mercedes, een jaartje even via Mercedes bij Prost werd gezet om wedstrijdervaring op te doen om later Coulthard te vervangen..... Toen getipt als het grote nieuwe talent, maar het heeft lang geduurd.

Maar goed, een fijne zondag nog allemaal en dat het nog een heel spannend seizoen mag blijven!
Petter-Jån

Gèrre
29-05-2005, 17:53
Was wel een spannende race door Kimi, maar wel weer een gelukje voor Alonso. En ben blij met resultaat van Heidfeld hij verdient dat wel.

ICEMAN
29-05-2005, 17:53
Ik vind toch dat ze eens moeten beginnen nadenken om de bandenwissel terug in te voeren. Vandaag waren er meerderen die hier last van hadden. Die banden van Alonso gezien? :confused:

Belle
29-05-2005, 17:56
Wel, zoals ik al eerder aanhaalde, zorgt het afschaffen van de bandenwissel voor meer spanning, maar aan de andere kant vind ik het een beetje gevaarlijk worden. Het had heel anders kunnen aflopen met Kimi bijvoorbeeld. Ik had toen bij de wissel het risico niet genomen en een nieuwe band opgezet, maar ja, wie ben ik...

Yannick R
29-05-2005, 18:11
En dan bij de versleten band van Massa, volgens Mark Goossens (die nu toch wel al iets meer van auto's afkent): " De voorvleugel versplintert en beschadigd de band ...". Volgens mij was het toch wel heel duidelijk dat de band versleten was, een stuk koord in de band plots loskwam en door de centrifugale kracht de voorvleugel aan flarden sloeg. Waarom zou dat deel van de vleugel nu ineens zo versplinteren?

Ik heb nix zien bewegen hoor aan die band. En tzou me nogal onwaarschijnlijk zijn moest een stukje rubber een deel v/d voorspoiler 'versplinteren'.
Ik zag dat ze band goed was en dan 'splinter splinter' er hing wat rubber los aan de band :p

Petter-Jån
29-05-2005, 18:18
Het is weer zo'n regel waar moeilijk de grens te trekken is denk ik. Wanneer is een band versleten?: Als hij volledig plat staat en er dus echt een gat in is, als je op de koord zit, als je geen profiel meer hebt, .... In het geval van Kimi kan je ook zeggen dat de band echt versleten was doordat hij volledig uit balans was denk ik, ze stonden dan ook klaar om te wisselen. Maar ik denk dat het een goede regel is, het is niet aan de FIA om de reglementen (weeral maar eens) aan te passen, maar eerder aan de constructeurs om de band nog verder te ontwikkelen en aan de teams om de afstelling erop te zoeken. Wel denk ik dat ze consequent moeten zijn en maar zeggen "geen banden wisselen = geen banden wisselen"! Zit je door je banden, sorry: einde wedstrijd!
Binnenkort gaan ze het mss nog voor elkaar krijgen om zachte banden te nemen, er vanuit gaan dat de banden kapot zijn half-wedstrijd en dan zo de banden wisselen! En dan begint het gezever weer: opzet of ....?

Petter-Jån
29-05-2005, 18:26
Ik heb nix zien bewegen hoor aan die band. En tzou me nogal onwaarschijnlijk zijn moest een stukje rubber een deel v/d voorspoiler 'versplinteren'.
Ik zag dat ze band goed was en dan 'splinter splinter' er hing wat rubber los aan de band :p
Er hing toch wel heel duidelijk een stuk los aan die band hoor, hetzij misschien een stuk rubber, volgens mij een koord van het karkas van de band, maar de centrifugale kracht van zo'n rondzwierend object is zeker groot genoeg om de vleugel te doorklieven hoor. Vroeger dikwijls gezien bij de GT-wedstrijden, waar een lap van het loopprofiel van een band die loskomt heel de wielkasten wegslaat.

FIRE
29-05-2005, 18:36
-Albers: Laat zich sinds Monaco door Friesacher afdrogen. Gaat richting een Verstappenseizoen.
Albers is anders, op de kwalificatie na, het hele weekend sneller geweest dan Friesacher.

Finish
29-05-2005, 18:46
Albers is anders, op de kwalificatie na, het hele weekend sneller geweest dan Friesacher.

het probleem is, dat mensen kwalificaties herinneren..de race is altijd een pot nat voor Minardi.

marcel
29-05-2005, 20:40
Ik denk dat hij dat héél traag had moeten rijden en dan hadden Heidfeld en Barrichello hem voorbijgevlogen...



dan had hij nog altijd 4 punten meer als nu

Lambo
29-05-2005, 21:11
@belle: volgens mij riskeerden ze dan inderdaad een sanctie, of op zijn minst klachten. Het feit dat de band in onbalans was, was door een of meerdere blokkages bij het remmen (rijdersfout?). Maar is de band kapot? nee. Volgens mij is het enkel toegestaan om lekke banden te wisselen. Anders krijg je inderdaad weer een hoop gezaag: als de band geen grip (genoeg) meer heeft, is hij dan stuk? Kan nog leuke discussies opleveren dit :d

@Yannick R: Er hing wel degelijk een soort koord aan de band die op de voorvleugel sloeg. Een voorvleugel kan wel afbreken, maar uit zichzelf zomaar vesplinteren, dat denk ik niet ;)

Dit wist Massa zelf te vertellen:

Felipe Massa
"Several laps after I made my second stop on the 44th lap, I started to experience vibrations from the front tyres. I hadn't flat spotted either of them, but when I got to Turn 5 on lap 51 I just couldn't stop the car and slid off into the gravel. I got back on to the track but after that the left front was vibrating really badly and then the tread began to break up and damaged my front wing endplate, so I had to make a stop for a new front left tyre and a new wing. That was such a shame because my car was fantastic in the race and I was easily keeping ahead of Michael and Montoya until that final stop."

bron: www.f1live.com

schumivill
29-05-2005, 21:26
Ik had het ook al veel eerder gezien dan ze op canvas deden,op een onboard van Kimi zag ik die band lelijk tekeer gaan,toen wist ik dat hij het niet ging halen,het verbaasde me wel dat hij bleef doorrijden,ik dacht dat hij een platte ging krijgen,of een klapband,maar dan beslissen door te racen..niet echt veilig,ik zou hem ook hebben binnengeroepen hoor zoals Belle aanhaalde,ze zitten zo te hameren op veiligheid,maar euhh,dit vond ik ietske te riskant.

ICEMAN
29-05-2005, 21:28
Ik had de commentaren eens willen lezen als Kimi Button had meegenomen in zyn crash. Dit had véél erger kunnen aflopen!

Sennake
29-05-2005, 22:05
Ik gunde het Kimi wel, maar Alonso is ook niet slecht :)

Schumi beperkt de schade maar kan niet verhinderen dat hij nu al 43 punten minder telt dan de WK-leider, op 12 races van het einde komt dit neer op een gemiddelde voorsprong van 3,5 punten. Alonso kan zich al eens een folieke veroorloven, Schumi daarentegen blijft voorlopig op achtervolgen aangewezen. Vorige GP zei ik al dat het sneller zijn van Barrichello een teken aan de wand was, wat meteen weggeveegd werd door de Schumi-fans, maar ook deze keer stel ik hetzelfde vast, zowel in de kwalifs als in de race. Ik begin Schumacher toch te verdenken van een gebrek aan motivatie. Of wordt hij gewoon oud? Het kan ook zijn dat Barrichello gewoon aggresiever geworden is na Monaco. Hij verklaarde toch dat hij Schumi vanaf nu niet meer als een teammaat beziet, maar als een concurrent net als alle anderen...

The Interceptor
29-05-2005, 22:11
Barrichello stond ook wel op een tactiek als Schumacher he, lichter geladen tijdens de kwalifs, dat scheelt al snel enkele tienden, en drie plaatsen.

Toen ik de start live zag, durfde ik bij die beelde nog niet meteen een schuldige aanwijzen tussen Montoya en Webber. Maar na het zien van herhalingen uit diverse hoekpunten was wel duidelijk dat Webber veel te ver achter Montoya lag. Dan stuurde hij nog ietsje naar buiten voor een betere lijn door de bocht te hebben, maar vooral rmede hij te laat en blokkeerde zelfs even zijn linkervoorwiel. Het feit dat Heidfeld voor hem reed zal daar toch wel iets mee te maken hebben denk. Wat mij betreft is Webber toch één vd grootste ontgoochelingen van het seizoensbegin. Normaal komt volgens jaar Jenson terug naar Williams, als Heidfeld zo blijft presteren, mag Webber toch beginnen vrezen voor zijn plaats!

Gèrre
29-05-2005, 22:15
Ik vind toch dat ze eens moeten beginnen nadenken om de bandenwissel terug in te voeren. Vandaag waren er meerderen die hier last van hadden. Die banden van Alonso gezien? :confused:

dat was toch ook al het geval in Monaco, die achterband van Alonso was toen een slik is gewoon te gevaarlijk niet alleen voor de piloot maar ook voor de achterliggers.

airco
29-05-2005, 23:19
Ik vind toch dat ze eens moeten beginnen nadenken om de bandenwissel terug in te voeren. Vandaag waren er meerderen die hier last van hadden. Die banden van Alonso gezien? :confused:

ik ben het hier absoluut met je eens ...

Bedoeling van 1 bandenset per race was/is om de snelheid te verlagen en zo de veiligheid te verhogen ...

De situaties die Schumi in Spanje en Raikonnen op de Nurburgring meemaakten zijn potentieel gigantisch zware ongelukken ...

De bandenregel mist dus totaal zijn effect

Sennake
30-05-2005, 09:41
Barrichello stond ook wel op een tactiek als Schumacher he, lichter geladen tijdens de kwalifs, dat scheelt al snel enkele tienden, en drie plaatsen.

Tuurlijk, maar dat had zich dan moeten vertalen in een voordeel voor Schumacher tijdens de race. Het omgekeerde was waar, wat des te meer een pluim is op de hoed van Barrichello.

Sennake
30-05-2005, 09:48
Bedoeling van 1 bandenset per race was/is om de snelheid te verlagen en zo de veiligheid te verhogen ...

Zou dat de echte reden zijn? Ik denk eerder dat ze gehoopt hebben om meer inhaalacties te zien en vooral een koers die naar het einde toe nog alle kanten uitkan. In dat geval heeft de regel zijn uitwerking niet gemist.

En de hamvraag is : moet de FIA haar regels aanpassen aan de tendens van de teams die doen alsof er niets aan de hand is en blijven pushen alsof ze onbeperkt kunnen banden wisselen, of andersom? Ik denk dat het aan de teams is om uit te maken welke risico's ze willen lopen, en dat het niet altijd loopt zoals gehoopt, hebben zowel de banden van Schumi, Alonso als Raikkonen (om er maar enkele te noemen) al bewezen. Veiliger is het zeker niet, daar ben ik mee akkoord. Maar er is een dunne lijn tussen spektakel en veiligheid; daar hebben we het al over gehad in het verleden. Als het 100% veilig moet zijn moeten ze de GP's maar op Playstation laten uitvechten. Dan kan Villeneuve ook nog eens een koers winnen ;)

Jan
30-05-2005, 09:59
Kimi zou de verdiende winnaar geweest zijn, .....maar het blijft een mechanische sport hé.
Alonso doet een goede zaak en heeft volgens mij een verstandige race gereden, al is dat misschien minder spektaculair.
Coulthard is blijkbaar toch te oud om te leren, als je vrijdags betrapt wordt op overdreven snelheid in de pitlane, dan ga je dat op zijn leeftijd toch niet nog eens overdoen op zondag zeker :rolleyes: Hij vergooit daarmee een mogelijke podiumplaats.

Eerlijk gezegd kan ik M. Schumacher beter appreciëren nu hij vanuit de middenmoot moet vertrekken en genoodzaakt is te vechten voor de punten.

Wat het herinvoeren van de bandenwissels betreft, laat dat maar zitten. Michelin en Bridgestone zullen wel een band ontwikkelen die het enkele ronden langer uitzingt, dat is trouwens hun job. Laat ons zeggen dat ze voorlopig de "balans" nog niet gevonden hebben. En misschien moeten ook de piloten nog leren omgaan met het feit dat ze hun banden moeten sparen om de eindstreep te halen. Het vergt een andere strategie.

En over Villeneuve gesproken, ik zit mij al enkele weken af te vragen hoe die in godsnaam ooit aan die wereldtitel geraakt is.

Ottooke
30-05-2005, 10:06
Sennake, je hebt hier volledig gelijk. De teams moeten maar om duurzamere rubbers vragen. De teams handelen blijkbaar volgens het gedachtegoed van een zekere F. Porsche, de wagens moeten een race winnen en mogen na de finish in stukken uiteen vallen. De teams hebben ook zo een gedacht over de banden. Helaas voor enkelen duurt een GP langer dan ze gewild hadden.
De bandenregel bracht de voorbije GP's spanning in de laatste ronden. Vorige GP koos Renault voor de zekerheid van enkele punten ipv de wagen in de muur te rijden, deze GP koos McLaren om nog 1 ronde extra te rijden voor de volle pot. Het is helaas voor McLaren (vooral voor Raikkonen) verkeerd afgelopen terwijl Renault (met Alonso) verder uitloopt in de WK tussenstanden.
Eindelijk wat spanning en animo in de F1, het was al een tijdje geleden.

Bart.Vandecavey
30-05-2005, 10:08
De teams handelen blijkbaar volgens het gedachtegoed van een zekere F. Porsche, de wagens moeten een race winnen en mogen na de finish in stukken uiteen vallen.

Volgens mij was dat Colin Chapman

Mario
30-05-2005, 10:28
Volgens mij was dat Colin Chapman

Helaas gebeurde het bij Lotus meer dan eens dat ze tijdens de race uiteenvielen, met dramatische gevolgen :(.

Geen commentaar van mij, want ik heb de race niet gezien omdat ik met Arthur en Johan op het Glosso-circuit van Arendonk was en daar veel spektakel heb gezien :) .

Guido
30-05-2005, 10:42
Helemaal eens met Sennake. Als we opnieuw alles 100% veilig willen krijgen, dan wordt het weer treintje rijden en wordt alles in de pit beslist. Laat dat nu de reden zijn waarom ik nog nauwelijks of niet meer kijk. Heb de eerste en de laatste 10 rondes gezien, en heb weer het gevoel dat ik niets gemist heb. :)

Er was al ronden lang te zien dat de voorkant rechts op de McLaren enorme vibraties vertoonde op het rechte stuk. Als hij het daar wat kalmer aan gedaan had, was de ophanging wellicht niet gebroken en had ie wellicht nog 6 of zelfs 8 punten uit de brand gesleept. Hij is gewoon blijven rijden als een gek. Als de ophanging dan zegt 'tot ziens', tja, aan wat ligt het dan? Aan de regels, aan de banden, of aan de gast die met zijn kreupele machine over het asfalt blijft jakkeren tot het kapotgaat... Zo wordt je geen wereldkampioen. Alonso heeft hier, met 32 punten voorsprong, al een deftige optie op de titel genomen. En het seizoen zou nog wel eens veel sneller kunnen gedaan zijn dan velen denken. Briattore weet hoe je kampioen moet worden... ;)

Finish
30-05-2005, 12:14
Wat de trage Schumacher betreft: in de kwalificaties zat hij duidelijk achter Barrichello, iets wat hem op dit circuit wel al meer overkwam. Schumacher was dan bij de startcrash betrokken en na enkele rondjes lag hij terug op P11, waar hij constant rekening moest houden met Montoya in de achterspiegels, zodat jagen op Massa op de tweede plaats kwam.
'Motivatie' is hier relatief; als het materiaal goed zou werken en de kwalificatie beter zou lukken, zou de Ferrari voortdurend voorin te vinden zijn. Maar na jarenlang in de running geweest te zijn voor de wereldtitel (al sinds '94!-met een dip in '96) ontdekt Schumacher voor het eerst hoe het eigenlijk is om in de middenmoot punten te moeten sprokkelen. Volgens mij kan je dan twee reacties hebben: extra motivatie om terug te komen, of het kopje laten hangen en 'het is voorbij' zeggen. En net dat heb ik Schumacher nog niet horen zeggen, Barrichello wel. Hij kloeg voor Monaco steen en been over 'op een ronde gezet worden', en nu Schumachers rijk afbrokkelt, neemt Rubens wraak voor zijn jarenlange tweede plaats binnen het team: Schumacher als kortzichtig en dwaas bestempelen en natrappen op een normaal inhaalmaneuver in de laatste ronde van de monegaskische GP. Vergeten we dan wel niet Rubens miserabele prestaties in de eerste races, met uitzondering van Melbourne.
Het zou me ergens niet verbazen moesten de geruchten waar zijn: exit Rubens bij Ferrari en init Massa. 't Lijkt me dé uitgelezen kans voor Felipe om zich te bewijzen en de gepensioneerde Schumacher op te volgen. Rubens raakt net als Irvine wel in de vergetelheid; een coureur die zich in de 2de positie nestelde en het laatste seizoen teveel praatjes verkocht.

Lambo
30-05-2005, 12:15
ik ga hier nu niet beweren dat Schumacher de betere was van Barrichello dit weekend, maar hij heeft toch opnieuw zijn portie pech gekend. Hij werd meegesleept in het startgewoel waardoor hij eigenlijk niet als 10 maar als 15e de GP begon. Daarna toch enkele mooie inhaalmanoeuvres gezien (o.a. op Button). Het gebrek aan motivatie zou ik toch willen wegwimpelen. Als je ziet dat hij in Monaco nog bijna twee man te grazen neemt in de laatste ronde... En dat voor 1, hooguit twee puntjes meer... nee, als je niet gemotiveerd bent blijf je zitten op je achtste plek denk ik. Of zoals Tom Boonen zondag zei: 'Voor een achtste plaats spurt ik niet mee'. Blijkbaar neemt Schumacher wel nog het risico voor een zesde of zevende plaats ;)

Maargoed, het draait niet bij Ferrari, en dat ga ik niet ontkennen. Dat ziet iedereen. Maar het seizoen is nog lang, en khoop dat ze op zijn minst nog enkele zeges binnenrijven. Dat de titel weg is, dat is wel vrijwel zeker.

@Jan: Villeneuve was de 'juiste' man op de juiste plaats in het juiste team in het juiste jaar zeker :p

Bart.Vandecavey
30-05-2005, 12:23
En over Villeneuve gesproken, ik zit mij al enkele weken af te vragen hoe die in godsnaam ooit aan die wereldtitel geraakt is.


Wat ik mij al altijd afvraag is.

Hoe komt het dat iedereen Villeneuve een schitterend piloot vond en Hill een Engelse pipo die niet kon rijden. Ze hebben beiden de wereldtitel behaald bij Williams...

The Interceptor
30-05-2005, 12:41
Alonso is trouwens bij dat incident in de eerste bocht ook nog héél goed weggekomen hoor. Ralf schatte de situatie wat verkeerd in en ging bijgevolg te laat op de rem, zodat hij niets anders kon dan Alonso als rem te gebruiken. Alonso liet hier wel een prachtig staaltje car control zien. Gelukkig voor hem verloor hij enkel een stukje van de linker zijflap van zijn achtervleugel. Zo te zien heeft hij daar niet al te veel last van ondervonden.
Voor Ralf liep het zoals iedereen zag veel erger af, en hij mocht gelukkig zijn dat hij mits een extra pitstop de race kon vervolgen.

Finish
30-05-2005, 12:55
Wat ik mij al altijd afvraag is.

Hoe komt het dat iedereen Villeneuve een schitterend piloot vond en Hill een Engelse pipo die niet kon rijden. Ze hebben beiden de wereldtitel behaald bij Williams...

Hill heeft nog een tijdje met Senna gereden. Ik denk dat dat genoeg info geeft :D Bovendien moest Hill in z'n WK-jaar (96) tot de laatste race wachten voor hij WK werd; voornaamste concurrent: Villeneuve, die als rookie het Williams team werd binnengehaald maar reeds in Australië de pole bezette. Hill heeft trouwens nog veel chance gehad, want in de laatste race van het seizoen kon Villeneuve mathematisch nog WK worden, maar Jacques ging met pech aan de kant. Hill heeft dus in feite in de beste wagen, toch nog met veel moeite moeten optornen tegen een rookie om WK te worden. Zijn Arrowsjaar was ronduit lachwekkend (buiten Hongarije natuurlijk: Hill was altijd onvergetelijk goed op dit saaie circuit), en de 2 jaar Jordan leverden hem 1 zege op: Spa '98, vlak voor de door teamorders naar P2 gedwongen Ralf, die zeker de kans had om Hill in te halen. Seizoen '99 was rampzalig slecht; met veel moeite kon Hill in Engeland nog een puntje uit de race persen.

Wat Villeneuve betreft: Seizoen '97 was hét Williamsjaar bij uitstek: hyperdominant, zeker de beste wagen all-round, maar toch had Jacques Schumacher in z'n nekvel, tot in Jerez. Bovendien had hij dit zeker aan zichzelf te danken, ik herinner me nog ongelooflijk wansmakelijke dingen in Magny-Cours, of mislukte bandenkeuzes in Monaco en Spa. Als je de beste wagen hebt, hoor je een seizoen af te haspelen zoals Schumacher dat de voorbije jaren heeft gedaan: de rest op een rondje rijden.

Beide Hill en Villeneuve konden na hun teamswissel nooit meer constant meestrijden voor podiumplaatsen. Daarom denk ik dat beide coureurs overschat werden, en in feite het duidelijkste voorbeeld zijn van hoe een goede wagen om het even welke coureur naar een WK kan leiden. (inclusief Schumacher, enkel bood die af en toe nog een extra meerwaarde)

Sennake
30-05-2005, 12:57
Het is nooit zomaar ineens gedaan met iemand als Schumacher. Meer zelfs : ik zie hem nog races winnen. Maar wereldtitels halen, volgens mij behoort dat tot het verleden. En het is natuurlijk een open deur intrappen door te zeggen dat hij wel vooraan zou meestrijden als hij over een perfecte wagen en dito banden beschikte. Dat zal wel voor 95% van het F1-veld gelden zeker? Anders zouden ze niet in een F1-bolide zitten.

Ondanks het feit dat er voor de Schumi-fans altijd wel een reden zal zijn waarom hun held deze keer weer niet gebracht heeft wat we van hem gewoon zijn stel ik gewoon vast dat hij niet meer keer op keer de meerdere is van Barichello. In het verleden is hij ook wel eens betrokken geweest in een bijna-ongeval of kreeg hij te kampen met een platte band, wat hem er echter niet van weerhield toch nog de meerdere te zijn van zijn teammaat en/of zelfs de race toch wist te winnen. De toekomst zal uitwijzen of hij nog opflakkeringen gaat kennen dan wel helemaal weer terugkomen. Maar je kan niet blijven herhalen "dat het seizoen nog lang is" natuurlijk. Iedere keer dat dat hier gezegd wordt is er toch weer een GP'tje minder om zijn comeback te maken. 7 gereden, 12 te gaan : we zitten toch al over 1/3...

Bart.Vandecavey
30-05-2005, 14:01
Hill heeft nog een tijdje met Senna gereden. Ik denk dat dat genoeg info geeft :D Bovendien moest Hill in z'n WK-jaar (96) tot de laatste race wachten voor hij WK werd; voornaamste concurrent: Villeneuve, die als rookie het Williams team werd binnengehaald maar reeds in Australië de pole bezette. Hill heeft trouwens nog veel chance gehad, want in de laatste race van het seizoen kon Villeneuve mathematisch nog WK worden, maar Jacques ging met pech aan de kant. Hill heeft dus in feite in de beste wagen, toch nog met veel moeite moeten optornen tegen een rookie om WK te worden. Zijn Arrowsjaar was ronduit lachwekkend (buiten Hongarije natuurlijk: Hill was altijd onvergetelijk goed op dit saaie circuit), en de 2 jaar Jordan leverden hem 1 zege op: Spa '98, vlak voor de door teamorders naar P2 gedwongen Ralf, die zeker de kans had om Hill in te halen. Seizoen '99 was rampzalig slecht; met veel moeite kon Hill in Engeland nog een puntje uit de race persen.


Niet dat ik Hill zo'n fantastische piloot vond

Senna was in de kwalificaties een halve seconde rapper dan Hill. Toch niet slecht tegen Senna.

Hill was in zijn eerste volledige seizoen ook 3de (na Prost en Senna) met 3 overwinningen, toch ook niet slecht voor iemand zo weinig ervaring (buiten het werk als testrijder en Brabham)

De Arrows was gewoon niet vooruit te branden, wat hij in Hongarije presteerde was dan ook heel goed.

1999 was duidelijk het jaar te veel, hij wilde zijn helm aan de wilgen hangen maar Benson & Hedges wilden hem nog in de wagen

Ottooke
30-05-2005, 14:09
Volgens mij was dat Colin Chapman
Volgens mij toch Ferdinand Porsche ;) :
"The best racing car is that one, that will collapse after the finish line," Professor Ferdinand Porsche, also a genius, also condemned, once had said.
Bron: http://www.research-racing.de/ACBC2.htm

Dat artikel gaat overigens grotendeels over Colin Chapman.
Ik herinnerde mij die uitspraak uit het boek Le Mans, van Koen Vergeer.
Maar we dwalen af, we zitten hier nog altijd in het F1 forum.

gwyllion
30-05-2005, 18:10
Het is als ik me niet vergis Ferraris tweede podium, Barrichello eindigde in Australië op 2.
Amai, heeft iedereen hier geheugenverlies? :no: Wie won er nu ook weeral bijna in San Marino? Nee, ik bedoel niet de onfortuinlijke Raikonnen die was gaan vliegen tot een aandrijfsas brak.

smiley
30-05-2005, 18:58
ocharme Raikonnen hij had echt verdient te winnin (en ik ben dan een schumi fan )
maja zoals ze zegge.. to finish first,first you have to finish !
wel jammer dat schumi bij de start veel tijd heeft verloren met die crash...
maarja de race viel toch wel mee ookal viel ik in het begin bijna in slaap..

Sennake
30-05-2005, 19:43
wel jammer dat schumi bij de start veel tijd heeft verloren met die crash...

Tiens, ik dacht nochtans dat er meer dan één wagen in die crash betrokken was? Ik zal gedroomd hebben zeker? :rolleyes:

smiley
30-05-2005, 19:55
jah ik weet het maar als schumacher fan kijkt ge alleen maar naar die rooie hé :+

Finish
31-05-2005, 00:28
Amai, heeft iedereen hier geheugenverlies? :no: Wie won er nu ook weeral bijna in San Marino? Nee, ik bedoel niet de onfortuinlijke Raikonnen die was gaan vliegen tot een aandrijfsas brak.

potverdikke, ge hebt gelijk ! In feite dus 3 podia op 7 races.

Lambo
31-05-2005, 11:44
"Tiens, ik dacht nochtans dat er meer dan één wagen in die crash betrokken was? Ik zal gedroomd hebben zeker?"

Klopt natuurlijk, maar Webber out en Ralf nagenoeg out. Degene die meest tijd verloren waren Schumacher en Montoya, en precies die twee hebben we nooit meer echt vooraan teruggezien.

Sennake
31-05-2005, 16:17
"Tiens, ik dacht nochtans dat er meer dan één wagen in die crash betrokken was? Ik zal gedroomd hebben zeker?"

Klopt natuurlijk, maar Webber out en Ralf nagenoeg out. Degene die meest tijd verloren waren Schumacher en Montoya, en precies die twee hebben we nooit meer echt vooraan teruggezien.

Maar ook Alonso zat in dat pak. Het is enkel aan zijn supersnelle reactietijd en stuurkunst te danken dat hij dit ongeval wist te ontwijken. En hij won de race dan nog ook.

Gèrre
31-05-2005, 16:32
ja Alonso kan wel een mooi stukje rijden, maar zijn acties in monaco vond ik toch wel er niet iets over bij die chicane

Finish
31-05-2005, 18:59
Maar ook Alonso zat in dat pak. Het is enkel aan zijn supersnelle reactietijd en stuurkunst te danken dat hij dit ongeval wist te ontwijken. En hij won de race dan nog ook.

Ik heb de beelden nog eens herbekeken:

ik weet niet wat er zo buitengewoon is aan een wel heel klein tikje van Ralfke te krijgen en dan de bocht relatief makkelijk in te gaan omdat het verkeer aan de buitenkant van de bocht strop zit door verwarring bij de crash. Schumachers 'supersnelle reactietijd' leverde hem een ongeschonden wagen op; hij kon immers twee kanten uit: ofwel het grind in, ofwel tegen Montoya aanknallen. Alonso had daarentegen vrije baan, hierdoor kon hij evenvoudigweg de bocht ingaan.

Wat Lambo dan ook bedoelt, is het feit dat Montoya en Schumacher beide dé slachtoffers waren van Webbers fout, en Alonso daar weinig tot nauwelijks iets aan ondervonden heeft; hij moest enkel ietsje sneller in de remmen, waardoor Ralfke hem een tikje gaf. Schumacher en Montoya moesten snel optornen tegen een reeks verkeer, waardoor ze uiteindelijk al pro forma het podium konden wegdenken. Barrichello kon door zijn hogere gridpositie de crash nog net op tijd ontwijken, in het grind gaan en niet gehinderd worden door de schuivende Webber.

Sennake
31-05-2005, 19:41
Het is allemaal een kwestie van invalshoek natuurlijk. Je kan ook zeggen : als Schumacher een betere kwalificatie gereden had, had hij met even groot gemak als Alonso de "opstopping" kunnen ontwijken.

Maar het enige wat ik met het begin van deze discussie op een ludieke manier wou aantonen is dat het nogal kortzichtig is om enkel en alleen je eigen idool benadeeld te zien terwijl er 4, 5 of 6 (ik weet het niet meer zo juist, heb de beelden niet meer herbekeken) wagens in dezelfde omstandigheden terecht komen. Toch wel een typisch geval van "tunnelzicht"...

Lambo
31-05-2005, 22:06
Het is allemaal een kwestie van invalshoek natuurlijk. Je kan ook zeggen : als Schumacher een betere kwalificatie gereden had, had hij met even groot gemak als Alonso de "opstopping" kunnen ontwijken.

Maar het enige wat ik met het begin van deze discussie op een ludieke manier wou aantonen is dat het nogal kortzichtig is om enkel en alleen je eigen idool benadeeld te zien terwijl er 4, 5 of 6 (ik weet het niet meer zo juist, heb de beelden niet meer herbekeken) wagens in dezelfde omstandigheden terecht komen. Toch wel een typisch geval van "tunnelzicht"...

Aan dat eerste twijfelt natuurlijk niemand hé :D Tuurlijk had Schumacher zich maar beter moeten kwalificeren. Als je als tiende start is de kans om ergens in crash te geraken natuurlijk een pak groter.

Alleen ging de oorspronkelijke discussie over het feit dat Barrichello zoveel beter was in de race dan Schumacher. Das natuurlijk voor een stuk speculatie, aangezien Schumacher toch wel degelijk ferm gehinderd werd bij de start en daarna ergens tussen de Minardis en Jordans belandde waarna de achterstand meer dan aanzienlijk was op de kop van de wedstrijd... Daarmee zeg ik toch niet dat Schumacher de enige was die in de problemen raakte door Webber? Montoya was een even groot slachtoffer, zoniet groter, want hij moest nog achter Schumacher weer verder. En ook die hebben we eigenlijk nooit meer teruggezien. Ook Alonso deelde in de klappen, echter in veel mindere mate dan Schumacher en Montoya.

Wat wel een feit is, is dat Schumacher de grindbak ging opzoeken tijdens de race en Barrichello niet. In dat opzicht was Barrichello heel zeker de sterkere in deze GP :)

The Interceptor
31-05-2005, 22:27
ik weet niet wat er zo buitengewoon is aan een wel heel klein tikje van Ralfke te krijgen en dan de bocht relatief makkelijk in te gaan omdat het verkeer aan de buitenkant van de bocht strop zit door verwarring bij de crash.

Ik heb nu de beelden niet meer terug bezien, maar zo'n klein tikje van Ralf was dat nu ook niet hoor, hij vloog toch een stukje omhoog en zijn voorkant was goed beschadigd. Alonso heeft hier veel geluk gehad. 't Is misschien weinigen opgevallen, maar hij heeft hier wel een stukje van zijn achtervleugel verloren, zo te zien zonder al te grote gevolgen.

Daarmee zeg ik toch niet dat Schumacher de enige was die in de problemen raakte door Webber? Montoya was een even groot slachtoffer, zoniet groter, want hij moest nog achter Schumacher weer verder. En ook die hebben we eigenlijk nooit meer teruggezien. Ook Alonso deelde in de klappen, echter in veel mindere mate dan Schumacher en Montoya.

Ik meende me te herinneren dat Montoya net eerder weg was dan Schumacher na dat incident in de 1e bocht. Schumacher probeerde weg te komen, maar Montoya drukte ook op zijne gas en zo moest Schumi even inhouden om achter Montoya verder aan te sluiten.
Voor de zekerheid heb ik even de 'Lap Chart' op de livetiming op formula1.com even weer bekeken, en tot aan Montoya zijn eerste pitstop reed Schumacher twee plaatsen achter Montoya, ertussen zat Trulli nog.

Finish
31-05-2005, 23:53
Het is allemaal een kwestie van invalshoek natuurlijk. Je kan ook zeggen : als Schumacher een betere kwalificatie gereden had, had hij met even groot gemak als Alonso de "opstopping" kunnen ontwijken.

Maar het enige wat ik met het begin van deze discussie op een ludieke manier wou aantonen is dat het nogal kortzichtig is om enkel en alleen je eigen idool benadeeld te zien terwijl er 4, 5 of 6 (ik weet het niet meer zo juist, heb de beelden niet meer herbekeken) wagens in dezelfde omstandigheden terecht komen. Toch wel een typisch geval van "tunnelzicht"...

Driftkikker Montoya is eigenlijk verre van mijn idool; de man maakt al veel te lang zijn doodgeverfde favorietenrol niet waar. En Barrichello, Ralf en Webber zelf waren ook het slachtoffer van deze eerste bocht. Schumacher zat daar dus ook tussen. Ik weet niet of er hier sprake is van enig tunnelzicht, ik wou gewoon in reactie op jouw post aantonen dat Schumacher evenveel stuurmanskunsten als Alonso had moeten bovenhalen om niet op Montoya/Webber te knallen en dat hij meer tijd heeft verloren dan Alonso die een waarschijnlijk stevige tik tegen zijn achtervleugel kreeg.
Bovendien wou ik dus enkel maar Lambos mening verklaren; het feit dat Montoya en Schumacher dé slachtoffers waren van de eerste bocht en zij hun weg terug moesten zoeken naar de eerste regionen, waar Alonso (onrechtstreeks dus dankzij een betere gridpositie) nooit uit weggeweest is.

Meer: Ik geef andermaal toe dat Schumacher deze keer decor was in vergelijking met Rubens' Ferrari. Dit werd wederom met een uitermate zwakke kwalificatie bevestigd. Tijdens de race kon Schumacher -ook ondermeer door die startcrash, en misschien ook door zijn 'traagheid' en vermeend gebrek aan motivatie- geen vuist ballen toen hij zich langs Saubers, BAR's en Red Bulls probeerde te wringen. Een gebuisd cijfer dus, voor Michael. Maar ik zou nog niet zo snel van een tendens beginnen spreken.

Finish
01-06-2005, 00:00
even off-topic:

hoe spannender het seizoen, hoe meer posts in het f1-forum ! Ik voel oude tijden herleven :D
Verschillend ingekleurde meningen die discussies op gang brengen; wat hoort een forum in feite nog meer te bieden ?! :D :applaus:

Sennake
01-06-2005, 07:03
Maar ik zou nog niet zo snel van een tendens beginnen spreken.

Ok. Akkoord. Laat ons nog enkele GP's afwachten.

Sennake
01-06-2005, 07:07
hoe spannender het seizoen, hoe meer posts in het f1-forum ! Ik voel oude tijden herleven :D
Verschillend ingekleurde meningen die discussies op gang brengen; wat hoort een forum in feite nog meer te bieden ?! :D :applaus:

Ik ben vooral aangenaam verrast door de volwassen manier waarop fans van toch wel verschillende piloten hier hun argumenten komen aanbrengen. Gefundeerde meningen en serene discussies zijn hiervan het gevolg; niks geen scheldpartijen of zwart/wit geroep. Het is lang geleden anders geweest en op sommige andere fora is men die fase duidelijk nog niet ontgroeid.

Doe zo voort, Paddockers! :applaus:

AlesiRed27
01-06-2005, 10:10
Dat is een waarheid als een koe, Sennake.

Als je ziet hoe het er op F1forum.nl aan toe gaat...

Voor een lach moet je daar eens volgen......