PDA

View Full Version : Belcar Short News 11


P De Sonville
10-05-2005, 13:30
Alweer een bolide die hoogstwaarschijnlijk de rest van het seizoen het Belcarveld komt versterken: de Porsche 996 RS van René Snel. Deze Nederlandse fabrikant van bouwmaterialen heeft zijn naam niet gestolen en won vorig seizoen enkele races in de Dutch Supercar Challenge. Tijdens de 1000 km van Spa kwam Snel al in actie samen met Luc Gabriël in diens Porsche 996 biturbo. De wagen haalde de startgrid niet waardoor Snel besliste om zijn eigen materiaal in de strijd te gooien. Door het feit dat de cilinderinhoud van de krachtbron werd opgekieteld tot 3.900 cc komt Snel dan ook tegen wil en dank terecht in de Klasse GTA. “Daar moet ik me bij neerleggen, maar tijdens de 6- of 24 Urenraces betekent dit niet direct een nadeel. Door het feit dat ik de eerste twee meetings miste maak ik sowieso geen kans meer op een goed eindklassement. In zijn huidige configuratie mik ik met deze Porsche op haalbare chrono’s van 2’28 in Francorchamps en 1’35 op Circuit Zolder. En vanaf volgend seizoen ga ik me hoogstwaarschijnlijk volledig toeleggen op de Mediagroup Van Dyck Belcar. We zijn immers een Porsche 997 biturbo aan het bouwen”, verduidelijkt de Noorderbuur.

Tijdens de 1000 km van Spa onderging de Porsche van de broers Thiers blijkbaar een metamorfose. Het seizoen startte voor hen blijkbaar een paar weken te vroeg. Na de massale crash tijdens de start van de Belcar Masters 2004 werd een bijna volledig nieuwe en bredere Porsche opgebouwd met 997-look. Niets werd aan het toeval overgelaten. De motor komt van Porsche Motorsport, terwijl de ophanging onder handen werd genomen door Olaf Manthey. Zonder trainingskilometers werd de eerste wedstrijd aangevat. Frank Thiers: “De wagen zwalpte over de baan en had amper power. Het eerste euvel werd vlug gedetecteerd en was te wijten aan een gebroken stabilisator-stang. Het elektrische probleem bleef echter een mysterie en werd dankzij Seikel Motorsport in Francorchamps opgelost. Een defecte sensor aan het vliegwiel bleek de boosdoener. Vanaf dan werd onze wagen een raket. Kurt fietste op zaterdag van de laatste startrij naar de vierde plaats in barslechte omstandigheden. De tweede wedstrijd op zondag werd verreden onder betere weersomstandigheden, maar toen bleken de verhoudingen te kort. We hadden immers niet de tijd om de verhoudingen van de achterbrug te wijzigen, waardoor we op de rechte stukken constant aan het maximale toerental reden. In de regen hadden we daar uiteraard geen last van. De wedstrijden over 6 en 24 uren zijn ons op het lijf geschreven en daar moeten en zullen we het verschil maken”.

Wie de tussenstand bekijkt, zal misschien even de wenkbrauwen fronsen. Zeker wat de Divisie Toerisme betreft en de Klassen TA en TB. Momenteel leidt de BMW V8 van Beliën/Jakobs de Divisie Toerisme voor de Mini S3 van Ickx/Van de Velde en de Ford Mondeo van Van Delm/Neyens. In de Klasse TA komt het duo Beliën/Jakobs na Van Delm/Neyens pas op de tweede plaats. Idem voor de Klasse TB waarin Ickx/Van de Velde slechts op de derde plaats staan na Broodcooren/De Coster en Haschke/Josten. Het lijkt onlogisch, maar volgens het reglement is de puntendeling in de Divisies en de Klassen identiek. Wat betreft de tussenstand van de Divisie worden deze gewoon samengeteld. Wie een overwinning behaalt in de Divisie, wint uiteraard ook zijn Klasse. Maar je kunt ook hoog scoren in de Klasse zonder véél punten te sprokkelen in de Divisie. In theorie kan de laureaat van de Divisie dus worden geklopt in zijn eigen Klasse.

Wie nog trainingskilometers nodig heeft in zijn voorbereiding op de Spa Euro Race, kan terecht op twee dagen die door PSI Motorsport zijn afgehuurd. Maandag 30 mei en vrijdag 3 juni kan er door een beperkt aantal teams gereden worden tussen 9 en 18 uur. Een volledige dag testen kost € 1000; wie een box wil, betaalt € 100 extra. Voor meer info kan u terecht bij Markus Palttala op 0473/80.03.48 of via mail m.palttala@psi-motorsport.com.

Mark
10-05-2005, 22:01
Alweer een bolide die hoogstwaarschijnlijk de rest van het seizoen het Belcarveld komt versterken: de Porsche 996 RS van René Snel.

Daar was in het winterseizoen idd sprake van dat Rene Snel aan het overwegen was om in een andere klasse dan het DSC te gaan rijden. Nederlandse Porche Cup, Duits STT of de Belcar...........e.e.a. stond te lezen in de Start. Mooi dat het Belcar is geworden, helemaal mooi dat hij ook al iets over 2006 loslaat ;)

1.35 op Zolder? Vorig jaar tijdens de DSC wedstrijd op Zolder reed hij een 1.39.350 met een "Standaard"-RS. Benieuwd of die 300 cc extra een winst opleveren van 4 seconden.